Haitari sopii kirkkosoittimeksi

Aihe sivuaa vanhoillislestadiolaisuutta siinä mielessä, etten ikinä voisi uskoa että he hyväksyisivät hanurin kirkkosoittimeksi.

Ikinä en itsekään olisi sitä ihmettä uskonut näkeväni, mutta eilen näin. Raahen kirkossa Oli "korsuhartaus", jonka piti korsuorkesteri, sisältäen myös hanurisoittoa. V-lestadiolaisetkin hyväksyvät hiljaa tapahtuneen, kun ovat osa kirkkoa- ja sen hallintoa :)

Konsertti oli todella hyvin onnistunut, josta ensin kiitos tietenkin korsuorkesterille ja LC-raahelle, sekä Raahen seurakunnalle.

19

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moniko vl tunnustaa olleensa korsuhartaudessa?

• Eräs ;)

Näin siellä kaksi tuttua veeällää. Monta itse tunnistit?

• Eräs ;) kirjoitti:

Tunnistaneeni yhden. Korostan etten ivaa v-lestadiolaisia siitä, jos olivatkin. Osoittaa vain avarakatseisuutta
        jos joku pystyi löysäämään pipoansa sen verran.

• Eräs ;)
        Devoit kirjoitti:

Tunnistaneeni yhden. Korostan etten ivaa v-lestadiolaisia siitä, jos olivatkin. Osoittaa vain avarakatseisuutta
        jos joku pystyi löysäämään pipoansa sen verran.

Anna hieman vihjettä, missä istuit. Olitko etupenkissä?

• Eräs ;) kirjoitti:

Anna hieman vihjettä, missä istuit. Olitko etupenkissä?

Olin alttarilta katsottuna vasemmalla oliko sen nimi "sivulaiva"? Aika lähellä pappia. Orkesterista n.10 metrin etäisyydellä.

Entäs sinä?

• Eräs ;)
        Devoit kirjoitti:

Olin alttarilta katsottuna vasemmalla oliko sen nimi "sivulaiva"? Aika lähellä pappia. Orkesterista n.10 metrin etäisyydellä.

Entäs sinä?

Minä olin yläkerrassa.

• Eräs ;) kirjoitti:

Minä olin yläkerrassa.

Olin "kahden" vaiheilla, tulenko "urkuparvelle" :)

• Eräs ;)
        Eräs ;) kirjoitti:

Onneksi olen totutellut kuuntelemaan muutakin kuin perinteisiä virsiä ja siioninlauluja. Ei tunnu haitarit eikä rummut jumalattomilta välineiltä.

Kyllä Veteraanin iltahuuto vaikutti syvältä taas kerran!

• Eräs ;) kirjoitti:

Onneksi olen totutellut kuuntelemaan muutakin kuin perinteisiä virsiä ja siioninlauluja. Ei tunnu haitarit eikä rummut jumalattomilta välineiltä.

-Hanuri

-Rummut

-Kitara

Tuo em. kolmikko takasi ennen, varman menolipun helvettiin, yksikin soitin piisasi

"Veteraanin iltahuuto" oli tosi upea ammattilaisten esittämänä. Se kun ollaan totuttu kuulemaan yleensä veteraanien omien kuorojen numerona. Valitettavasti kappale on liian vaativa heille.

• Eräs ;) kirjoitti:

Vainio esitti laulullaan osuvasti sen halveksunnan ja hylkäämisen, mitä tämän hyvinvointivaltion pelastaneet, saivat osakseen.

http://www.youtube.com/watch?v=xSuB6O-SikU&feature=related

• Eräs ;)
        Devoit kirjoitti:

-Hanuri

-Rummut

-Kitara

Tuo em. kolmikko takasi ennen, varman menolipun helvettiin, yksikin soitin piisasi

"Veteraanin iltahuuto" oli tosi upea ammattilaisten esittämänä. Se kun ollaan totuttu kuulemaan yleensä veteraanien omien kuorojen numerona. Valitettavasti kappale on liian vaativa heille.

Unohdin tuon yhden soittimen. Olen kuullut muutaman kerran vl:n käyttävän kitaraa, joten se ei ole aikoihin tuntunut vl-vastaiselta instrumentilta.

Kyllä sinne yläkertaan oli aivan mahtamat kuuluvaisuudet ja vaikutus mieltäliikuttavaa. Varmaan akustikka koko kirkossa on aivan huippu erinomainen.

• avakas

Ihmeellistä olisi soittimena sehän perustuu samaan systeemiin kuin harmoonikin Joten kai se sopii säestysinstrumentiksi !!!

• Hanuri on kehittynyt huuliharpun ohella instrumenteista, joilla urkupillistöt viritettiin aikoinaan.

Sinunhan se pitäisi tietää, miksi vl-pipo kiristää. Eikö sinullakin vielä se ole, kaikesta huolimatta?

• S. Eko

mutta annas kun arvaan. Se hyvinkin kun hanurilla on soitettu kevyttä musiikkia. Eikös kevyt musiikki ole maailmallista veeällille? Eihän televisiossakaan laitteena kuulemma ole mitään pahaa, mutta kun ne ohjelmat... Tuskin se hanurikaan teknisenä laitteena, mutta kun se musiikki...

• Heleä kannel
        S. Eko kirjoitti:

mutta annas kun arvaan. Se hyvinkin kun hanurilla on soitettu kevyttä musiikkia. Eikös kevyt musiikki ole maailmallista veeällille? Eihän televisiossakaan laitteena kuulemma ole mitään pahaa, mutta kun ne ohjelmat... Tuskin se hanurikaan teknisenä laitteena, mutta kun se musiikki...

Hanurin synti oo jos syntinen ihminen soittelee sillä maailmallisia polokkia sun muuta !!!
        Kai se se joka tahdon määrää myös maksaa iloveronsa siitäkin !!!!

• 1+2=4
        Heleä kannel kirjoitti:

Hanurin synti oo jos syntinen ihminen soittelee sillä maailmallisia polokkia sun muuta !!!

Ei se viskin syy ole jos avakas sitä juo :)

• Himmeä himmeli
        1+2=4 kirjoitti:

Ei se viskin syy ole jos avakas sitä juo :)

Eikä vakaksen syy että seurakunta on väärässä ...

• vl-muusikko
        Heleä kannel kirjoitti:

Nuo polokat ja jenkat ja valssit ja muut on kyllä ku punanen vaate vanhemmille sukupolville, mutta entäs meille nykynuorisolle? =) Ite en näe mitään pahaa jos haitari viedään kirkkoon, ite oon ollu esilaulajanaki eräässä tilaisuudessa (ei tosin kirkossa), jossa laulettiin hengellisiä lauluja ja virsiä haitarin säestyksellä. Saa sillä nättiä koraalisäestystäki tuotettua, aivan kuten joku sano, periaate on sama ku harmoonissa!

Sitä paitsi eräs meikäläisten suosima virsi; "Myös isämme uskoivat ennen" menee rytmiikaltaan pitkälle jenkan tahtiin...Että se siitä...=) Siionin laulu "Jumalan runsas armo" on oivallinen valssi, ja uusista siikkareista mm. "Isä suojaa tänään kodittomia" käy hyvin gospelista oikealla soinnutuksella ja rytmien painotuksella! =)=)

Iteki omistan kitaran, vaikken sitä nyt olekaan viime aikoina soitellu. Mitä sillä soittaa, se onki jo sitte eri asia. Musiikinopiskelijana en kyllä näe että jokin instrumentti voisi olla itessään syntinen. Sähköskitan soittaminen jumalanpalveluksessa on sitte vähä eri juttu, ainakaan säröllä soitettuna ei oikein toimisi virsissä...Mut periaatteessa, miksi ei...

• ilo osallistua

tuohon konserttiin. Homma oli kaikilta osin hanskassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe