Reumapotilaan ruokavalio?

Reumaatikko

Hei kaikki!

Olen reumaatikko ja haluaisin tietää millaisia kokemuksia teillä on reumaatikon ruokavaliosta?

Oletteko kenties kokeilleet itse jotakin ruokavaliota? Tai lukeneet jonkin kiinnostavan artikkelin aiheesta?

KAIKKI kokemukset kiinnostavat, samoin henkilökohtaiset mielipiteenne.

Kiitos!

6

1369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäpä Vaan ...

Kannattaa katsoa tältä sivulta löytyvä keskustelu "Vaihtoehtoiset hoidot reumaan" vai mikähän se nyt oli. Tässä kumminkin linkki sinne http://keskustelu.suomi24.fi/node/8464029 .
      Siellä on keskusteltu ruokavalioista jonkin verran.
      En tosin tiedä mitä nyt varsinaisesti hait tällä reumapotilaan ruokavaliolla.

• ranteessa rauta piik

Olen kokeillut vaikka mitä ruokavalioita ja sen olen vain huomannut, että suolaiset makkarat ei sovi . Kertyy nestettä elimistöön. Kannattaa ennemminkin syödä maitohappobakteereja koska ne ovat elintärkeitä vastustuskyvyn pitäjiä. Ihan apteekki maitohappobakteerit käy ei tarvii syödä kalliita jugurtteja kaupasta.

• tarkkuutta

Ruokavalion tehoaminen reumaan voi olla todella monimutkainen ja "melkein laboratorion" tarkkuutta vaativa. Kun minä aikoinaan pääsin siitä jyvälle, se vaati valtaisasti tietoa, muuten kokeilut olisivat olleet täysin nolla.

Ja sittenkin, kun saavutin jo merkittäviä tuloksia, niin etten enää tarvinnut edes kipulääkkeitä, niin pienikin lintsaus, niin koko ruokavalio oli tehoton. Jos olisin juonut vaikka kahvia tai teetä, se olisi tehnyt koko ruokavalion täysin tehottomaksi. Tai syönyt pullaa silloin tällöin, tai suklaata tai makeisia. Niiden negatiivinen vaikutus kun kesti useita päiviä, ja koko ruokavalio oli silloin tehoton.

Samoin kävin terveystuotteen hunajan kanssa. Hunajan pienen pieni päivittäinen käyttö kumosi ja tuhosi koko ruokavalion vaikutuksen.
        Ymmärrän täysin, että monet ovat kokeilustaan saaneet täysin nollatuloksen. Silti se ei todista sitä, etteikö ruokavaliosta voisi olla apua reumaan. Se vaan vaatii niin suunnatonta tarkkuutta ja tietämystä.

• ime tietoa
    • -l-

Moikka!

Itse olen sairastanut nivelreumaa 10-vuotiaasta (nyt olen 28 v.) ja aloitin kasvisruokavalion 15-vuotiaana. Kasvisruokavaliolla tarkoitan lakto-ovo-vegeä, eli en syö lihaa, kalaa enkä kanaa, mutta käytän maitotuotteita sekä kananmunaa. Olen pitänyt tämän ruokavalion tiukasti nyt siis 13 vuotta ja reumani on pysynyt hyvin kurissa. En tietenkään osaa sanoa onko se kasvisruoan ansiota vai olisiko reumani pysynyt tällaisena lihaakin syömällä, mutta itse haluan uskoa, että sillä on ollut merkitystä. Ainakin tunnen oloni päivittäin terveelliseksi ja kevyeksi. Ja reuma pysyy kurissa. Tämä on minun kokemukseni :)

En tiedä minkälaisia vastauksia hait, mutta toivottavasti tästä on jotain apua.

Tsemppiä reuman kanssa ja ihanaa joulun odotusta!

• ruokavaliolla

20 vuotta reuma täysin passiivina, ja ruokavaliolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27