Jarrun suojakilpi

Vit*uilua

On se yhtä vit.uilua kun hylätään myös jarrun suojakilven puuttumisesta. Eihän näitä helvetin kilpiä ole edes kaikissa autoissa, kuten Ford. Peugeot jne. Kyllä aika kaukaa halutaan hakea hylkyä ja uudelleen rahastusta.

28

16743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • REAL suikkapää

      Jos rumpujarrun suojakilpi on rikkiruostunut, tulee hylky.
      Sen ymmärtää, jos tajuaa, päinvastoin kun aloittaja, autotekniikasta jotain.

      Levyjarrun suojakilven puuttuminen on korjauskehoitus.

      Jos jossain autossa ei alunperin ole suojakilpiä, ei se muodosta asiaan sääntöä kuten aloittajaidiootti kuvittelee.

      Lopeta autoilu, jos rahasi eivät riitä.

      • aloittajaidiootti

        Rumpujarrussa on jarrukilpi, johon on kiinnitetty jarrukomponentit. Levyjarrussa on vain irrallinen suojalevy, johon jarrukomponentteja ei ole kiinnitetty. Senhän tietää jokainen, vaikkei autotekniikasta mitään ymmärtäisikään.


      • Kilpi!?

        Suojakilpi, se "suojaa" levyjarrua ja on lähinnä haista paska, terveisiä perseestä varuste.
        Jarrukilpeen kiinnitetään rumpujarrussa kriittiset jarrun osat.
        Jarrukilpi on oleellinen osa ja suojakilvellä ei ole mitään merkitystä.
        Tämä on amatöörin mielipide, korjatkaa, jos olen väärässä


      • Mulkeroko?

        Tietämys taitaa Sinullakin olla aika vähäistä; ei eroita jarrukilpeä/ suojakilpeä toisistaan.
        Häpeä REAL suikkapää. Opettele jotain muuta ammattia, kuten esim. kukkakauppaa, siellä voisit pärjätä.
        PS. Amispojat heti töihin ja nyt ja hinnat halpenee vieläkin Joensuusta alaspäin.


      • koppalakki
        Kilpi!? kirjoitti:

        Suojakilpi, se "suojaa" levyjarrua ja on lähinnä haista paska, terveisiä perseestä varuste.
        Jarrukilpeen kiinnitetään rumpujarrussa kriittiset jarrun osat.
        Jarrukilpi on oleellinen osa ja suojakilvellä ei ole mitään merkitystä.
        Tämä on amatöörin mielipide, korjatkaa, jos olen väärässä

        Miksi toiset autotehtaat tuhlaavat rahaa suojakilpeen? En minäkään näe sille mitään tarvetta. Sillä rahalla voisi laittaa vaikkapa moottoriöljyn määrämittarin. Siitä olisi paljon enemmän hyötyä. Onhan näitä mittareita kyllä kilvellisissä ja kilvettömissä autoissa. Katsastuksessa olisi paljon helpompi katsoa jarrulevyn sisäpinnan kunto ilman suojakilpeä. Kertokaa miksi se suojakilpi on.


      • Dioris
        koppalakki kirjoitti:

        Miksi toiset autotehtaat tuhlaavat rahaa suojakilpeen? En minäkään näe sille mitään tarvetta. Sillä rahalla voisi laittaa vaikkapa moottoriöljyn määrämittarin. Siitä olisi paljon enemmän hyötyä. Onhan näitä mittareita kyllä kilvellisissä ja kilvettömissä autoissa. Katsastuksessa olisi paljon helpompi katsoa jarrulevyn sisäpinnan kunto ilman suojakilpeä. Kertokaa miksi se suojakilpi on.

        Konepeltiin kaasupumppu !!

        Ei tarttis hamuilla sitä tanakelen keppiä, missä se taas roikuu, kun se euron maksava lukituskappale on taas hajonnut.
        (motonetistä ja biltemasta löytyy alle 20 ekeä, paljonko nostais auton hintaa, noh verot tietysti päälle oispa vaan kätevämpää täyttää sitä pissapojan säiliötä), ettei vaan olis liian helppoa tämä autoilu.

        Jarrun suojakilven ovat autotehtaat keksineet pelkästään vittuilun vuoksi: Hankaloittavat vain työn vastaanottajan ja asentajan duunia, kerroppa asiakkaalle ettei kelpaa jarrulevy katsastuksessa.
        Heti tulee syyte rahastuksesta ja työn myynnistä. Noh suojakilpi, sehän voi olla myös ilmanohjain levyjarrulle; viilentää levyjarrun lämpötilaa.


    • frangrabba

      onpas foortissa jossa rumpujarru niin on myöskin suojakilpi,eikä hylky tosiaankaan ole kaukaa haettu,ota järki käteen ja mieti minkä takia se suojakilpi siellä on

      • aloittajaidiootti

        Rumpujarrussa ei ole suojakilpeä. Rumpujarrussa on jarrukilpi, johon jarrukomponentit kiinnitetään.
        Ford ja Peugeot eivät ole levyjarruihin asentaneet turhaa suojakilpeä, sillähän ei ole jarrujen toimivuuteen mitään vaikutusta.
        Vielä kerrataan: Jarrukilpeen kiinnitetään rumpujarrun toimintaan välttämättömät osat ja levyjarru toimii helvetin hyvin ilman suojakilpeä!


      • Hä?
        aloittajaidiootti kirjoitti:

        Rumpujarrussa ei ole suojakilpeä. Rumpujarrussa on jarrukilpi, johon jarrukomponentit kiinnitetään.
        Ford ja Peugeot eivät ole levyjarruihin asentaneet turhaa suojakilpeä, sillähän ei ole jarrujen toimivuuteen mitään vaikutusta.
        Vielä kerrataan: Jarrukilpeen kiinnitetään rumpujarrun toimintaan välttämättömät osat ja levyjarru toimii helvetin hyvin ilman suojakilpeä!

        Kilpikö se on se tärkeämpi, vai suojako, siis jarrussa. Oliko se samoin levyllä ja rumpulla?


      • aloittajaidiootti kirjoitti:

        Rumpujarrussa ei ole suojakilpeä. Rumpujarrussa on jarrukilpi, johon jarrukomponentit kiinnitetään.
        Ford ja Peugeot eivät ole levyjarruihin asentaneet turhaa suojakilpeä, sillähän ei ole jarrujen toimivuuteen mitään vaikutusta.
        Vielä kerrataan: Jarrukilpeen kiinnitetään rumpujarrun toimintaan välttämättömät osat ja levyjarru toimii helvetin hyvin ilman suojakilpeä!

        Omassa Almerassa (N15) takana on rumpujarrut ja jarrukilvessä on kiinni hitsattuna sellainen ohuempaa peltiä oleva poikittainen suojaosa mikä menee jarrurummun ja jarrukilven välisen raon yli.
        Se ohut pelti on läpi ruostunut mutta itse paksummasta materiaalista tehty kilpi on ehjä.

        Saako tuon ohuen pellin lärpäkkeen hitsata jarrukilpeen itse kiinni?

        Katselin varaosatarjontaa niin en löytänyt rumpujarrujen jarrukilpeä motonetistä tai mistään muualtakaan. Jarrukilpiä myydään vain levyjarruihin.

        Onkohan tässä siis joku hässäkkä osien nimissä nyt syynä? Eli etsinkö osaa mitä ei ole olemassakaan?
        Se ohuempi peltihän on osa jarrukilpeä koska se on alunperin siihen kiinni hitsattu, eli mun käsityksen mukaan pitäisi jarrukilpi vaihtaa.

        Mistä niitä vois metsästää? Käytettynä ei varmaankaan saa paljoakaan parempikuntoista.. ja jos uutena esim. tarvikeosana ei löydy niin vanhan suojapellin jämien pois rälläköinti ja uuden tekeminen hitsaamalla jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Vai mitenkökä?

        Meniskö sellainen itse tehty läpi katsastuksesta?


      • samak-uine-delline
        TX303Z kirjoitti:

        Omassa Almerassa (N15) takana on rumpujarrut ja jarrukilvessä on kiinni hitsattuna sellainen ohuempaa peltiä oleva poikittainen suojaosa mikä menee jarrurummun ja jarrukilven välisen raon yli.
        Se ohut pelti on läpi ruostunut mutta itse paksummasta materiaalista tehty kilpi on ehjä.

        Saako tuon ohuen pellin lärpäkkeen hitsata jarrukilpeen itse kiinni?

        Katselin varaosatarjontaa niin en löytänyt rumpujarrujen jarrukilpeä motonetistä tai mistään muualtakaan. Jarrukilpiä myydään vain levyjarruihin.

        Onkohan tässä siis joku hässäkkä osien nimissä nyt syynä? Eli etsinkö osaa mitä ei ole olemassakaan?
        Se ohuempi peltihän on osa jarrukilpeä koska se on alunperin siihen kiinni hitsattu, eli mun käsityksen mukaan pitäisi jarrukilpi vaihtaa.

        Mistä niitä vois metsästää? Käytettynä ei varmaankaan saa paljoakaan parempikuntoista.. ja jos uutena esim. tarvikeosana ei löydy niin vanhan suojapellin jämien pois rälläköinti ja uuden tekeminen hitsaamalla jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Vai mitenkökä?

        Meniskö sellainen itse tehty läpi katsastuksesta?

        Löytyi Nissan Sentra nimellä (ilmeisesti sama kärry eri nimi, tai ainakin paljon samoja osia. Nopeusmittarin anturi ainakin oli samanlainen) EBAY:stä, mutta hintaa kahdelle postikuluineen tuli luokkaa 250€.
        Kyseessä siis vm97 auto. Köh köh.. hieman epärealistinen hinta. Pitäis varmaan tehdä se itse jo ennen katsastusta, mutta ei jaksaisi kun se saattaa mennä läpi noinkin.

        Jos taas ei mene eikä sitä saisi hitsaamalla korjata niin sit koko autolla ei tekis enää mitään... En ostaisi noin kiskurihintaisia peltiosia vaikka olisi rahaakin.


      • samak-uine-delline

        Ja rahaa ei siis ole. Työkyvyttömänä pitkäaikaistyöttömänä joka asuu maalla ja jonka on pakko autoilla... ei ole paljoa valinnanvapautta. Nollabudjetilla pitäis käytännössä kaikki tehdä. Edelliset korvaukset meni kokonaan pakollisiin laskuihin jotka ootti verkkopankissa. Eli jos ei olis luottotiliä niin en saisi edes ruokaa.
        Mitään sosiaalista tukiverkkoa ei tällä mustalla lampaalla myöskään ole joka "pitäisi omistaan huolen".
        Se että ostaisin noi peltiläpykät 250€ hintaan tarkoittaisi sitä että jätän vakuutus- ja sähkölaskut maksamatta ja sen kaikki tietää kuin siinä käy.

        BTW. En ryyppää korvauksiani, maistoin alkoholia viimeksi vuosi sitten enkä käytä rahojani muihinkaan päihteisiin. Enkä saa sossusta penniäkään. Tai senttiä.

        Joutuu siis olemaan sekä sähkö- putki- raksa- että automies ja tekemään kaiken itse. Hitsausmuuntaja löytyy joten ei kun hommiin. Jos ei mene läpi niin...


      • qwertttty

        940 Volvossa on levyjarrut, joiden suojakilvet etujarrulevyille maksoivat tarvikeosina yht. 31,80. Ne myydän kappaleittain. Motonetissa kalliimmat.
        Maalasin kilvet Mastonin mustalla vasaralakalla ja annoin ne muutaman päivän päästä asentajalle. Suojakilvissä ei ollut pidikkeitä ABS-anturin johdolle. Katsastus ei ollut vielä valittanut vanhoista ruostuneista suojakilvistä.


      • Anonyymi
        aloittajaidiootti kirjoitti:

        Rumpujarrussa ei ole suojakilpeä. Rumpujarrussa on jarrukilpi, johon jarrukomponentit kiinnitetään.
        Ford ja Peugeot eivät ole levyjarruihin asentaneet turhaa suojakilpeä, sillähän ei ole jarrujen toimivuuteen mitään vaikutusta.
        Vielä kerrataan: Jarrukilpeen kiinnitetään rumpujarrun toimintaan välttämättömät osat ja levyjarru toimii helvetin hyvin ilman suojakilpeä!

        joissakin kotteroissa sama kilpi suojaa sekä jarrulevyä, että samassa levyssä olevaa käsijarrurumpua ja jossa on hahlo käsijarruvaijerille sekä kiinnitykset käsijarrukengille. Tarvike osista on vaikea saada ko. Takajarrukilpeä,vasen esim. Yaris Versoon..


    • Oppilas Teemu

      Moi tietäisivät joku mistä saisi hankittua edullisesti Chevrolet epican takajarrulevyn suojakilven alkuperäinen pelti on hullun kallis 128€.

    • Autoinssi

      On täällä taas naurettavaa vikinää.

      Autonvalmistaja on suunnitellut ne jarrukilvet levyjarruihin eri syistä ja edessä ne ovat lähes aina mm. Jarrujen jäähdytysilmankierron vuoksi.

      Se, että amispoikien pitäisi ruveta autoja katsastamaan, kaatuu jo siihen, että oikeasti on pakko osata teoriaa; autotekniikka on laaja asiakokonaisuus ja sen TIETÄÄ VASTA SITTEN kun siihen on oikeasti perehtynyt.
      Katsastajan pitää hallita myös valtava säädösviidakko ja alati lisääntyvät direktiivit.

      Joku vanhempi mekaanikko joka osaa kirjoittaa ja omaa tiedonhankkimistaidon, voi olla hyvä katsastaja.

      Tämä ulina ja vaatimus halpuudesta on sitä sikailua mikä rehottaa osaamattomissa ja loisivissa kansankerroksissa. He eivät kunnioita osaamista kun eivät itse osaa mitään. Kaiken pitää olla vain halpaa, on sitten kyse etelänmatkoista tai viinasta.

      Jos katsastus mikä hintana on reilusti halvempi kuin tankki bensaa, tuottaa vaikeuksia, pitää silloin vakavasti miettiä autoilemisensa tarkoitusta.
      Ei autoilu mikään ihmisoikeus ole mikä kuuluu automaattisesti jokaiselle vatipäälle.

      • stanan.natsit

        ja taas ollaan viemässä ihmisoikeuksia toisilta, polkemassa jo ennestään heikommassa asemassa olevaa ja rajoittamassa toisten ihmisoikeuksia mihin kuuluu liikkumisen vapaus.
        Mikähän siinä on että aina jokainen yhteiskunta kaatuu siihen kun vallanpitäjät lähtevät tuolle natsilinjalle eikä mitään opita koskaan historiasta...


      • einarik1
        stanan.natsit kirjoitti:

        ja taas ollaan viemässä ihmisoikeuksia toisilta, polkemassa jo ennestään heikommassa asemassa olevaa ja rajoittamassa toisten ihmisoikeuksia mihin kuuluu liikkumisen vapaus.
        Mikähän siinä on että aina jokainen yhteiskunta kaatuu siihen kun vallanpitäjät lähtevät tuolle natsilinjalle eikä mitään opita koskaan historiasta...

        Siellä kommunismissasi ei ole liikkumisvapautta


      • haista.paskan.osia

        Suomessa ei varmasti ole niin kuumia ääriolosuhteita jossa tarvittaisiin jarrulevylle jäähdytysilmavirtaa jonkin pellin avulla. Kun saman auton on toimittava niin suomen talvessa kuin australian kesähelteessä, väistämättä niissä on joihinkin oloihin TURHIA OSIA!!


    • aasialainenEiHaluaKestoa

      Ja Toyotassa nuo kilvet ruostuu reikäjuustoksi jo ennen ensimmäistä katsastusta, ainakin Auto Bildin kestotestissä kävi niin.

      • Onkokuujuustoa

        Tarkempia tietoja kiitos eli lehden numero mistä tämä selviää.


    • Jarrukilpi

      Onkohan aika ajanut ko. asian ohi. Keskustelu aloitettu 2009 . (9-vuotta sitten)

      • OnSeTodellaNoloa

        Mutta niin ajankohtainen jos Toyota napsahtaa kiinni jo ekassa katsastuksessa reikäisten kilpien takia.


      • DXrolla

        Saako levyjarrun suojakilpeä hitsata tai korjata laittamalla uutta pelliä päälle? Kyseessä Vm83 Dx corolla


    • hghghfghgfh

      Myös marinaa kun sitten seinäpellistä sitten taittelin uuden.

      • slkdfjksfjdslk

        Morris Marinaan saakin laitella uutta peltiä ihan urakalla... aloittajan sanoin, on se yhtä vittuilua kun hylätään pohjalevyn puuttumisesta :D


    • LevykilpiUmpeenn

      Minulla on 1999 Ford focuksessa levyjarrut takana. Vasemman levyjarrun suojakilvessä on puolikkaan pienen tulitikkuaskin kokoinen reikä. Saanko paikata sen vaikka itse massa/muovi virityksellä? Kuuluuko se katsastusmiehelle mitenkään jos reikä on ummessa vaikka vuoden päästä saa tehdä saman jutun kun se paikkaus varmaan noin puolessa vuodessa tippuu pois ruosteen sen irroittaessa? Suojakilven vaihtaminen saattaa olla aika iso työ jos kaikenlaista joutuu purkamaan pois tieltä ensin, jotta saisi uuden suojakilven asennettua, joten en oikein viitsisi homman ryhtyä kerrostalon parkkipaikalla.

      • Anonyymi

        Itse revin helvettihin koko suojalevyn omasta aatosta kun oli ruostunut melkein irti. Huomautus tuli katsastuksessa, mutta eikös niitä huomautuksia saanut olla muutama, ennen kuin tulee hylykä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7810
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2009
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      979
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe