Lasku 2 v. myöhäss...

Jaakko vaan

Eli tilasin 2 vuotta sitten ilmalämpöpumpun aasennuksella joka oli sovitusta päivästä reilun kuukauden myöhässä. Pumppu tuli lopulta ja asennettiin, laskua ei milloinkaan kuulunut ja jäin odottamaan sitä, lopulta asia unohtui. Nyt kun 2 vuotta on kulunut, firmasta soitettiin että minut on ilmiannettu ja jatkotoimenpiteisiin ryhdytään ja he ottavat yhteyttä lähipäivinä.
Voidaanko minulta vielä periä maksua koska laskua ei milloinkaan ole saapunut?

18

8648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jose676271
      • jaakko vaan

Mikä pykälä pakottaa minut suostumaan toisin sanoen en löytänyt mitään pakottavaa tuosta.

• satunnainen vastaaja
        jaakko vaan kirjoitti:

Mikä pykälä pakottaa minut suostumaan toisin sanoen en löytänyt mitään pakottavaa tuosta.

Juurihan itse myönsit, että velkaa on karhuttu kahden vuoden kuluttua. Vanhentumisaika on 3 vuotta. Ja tästä teemme sen johtopäätöksen, että velka ei ole vanhentunut. Hey presto.

• siihen...
        jaakko vaan kirjoitti:

lakiin nyt tietenkään ole kirjoitettu, että "Jaakonkin pitää maksaa ilmalämpöpumppunsa" vaan siinä on kerrottu, että se velka vanhenee kolmessa vuodessa. Ja sitä kolmea vuotta ei sinulla vielä ole kulunut.

• 20+14

Ota yhteyttä ostoturva.fi:n lakimiehiin ja homma on hoidossa.

Kysy Jykää!

• Pitää maksaa

Vanhentumisaika on 3 vuotta joten velka pitää maksaa.

Mitään hyvityksiä sinun ei tarvitse maksaa, sehän on laskuttajan velvollisuus hoitaa laskuttaminen ajallaan.
      Mitään ilmiantoakaan sinusta ei voi tehdä niin että seurauksia tulisi sinulle, laskuttaminen on myyjän velvollisuus ei asiakkaan. Mutta lasku sinun on nyt maksettava sen mukaan mitä laskun maksamisesta sovitte.

En tiedä satavarmaksi lasketaanko tuollainen perusteeton uhkaaminen lain mukaiseksi vanhentumisen keskeyttämiseksi. Hehän eivät ole vielä sinua yrittäneet laskuttaa, ovat vasta uhanneet perusteettomilla asioilla, mutta parempi odottaa vähän aikaa laskua ja pyytää sitä sitten itse jos ei laskua tule.

• 1+6

Kyllä sinun on lasku maksettava kun se saapuu, laskuttaa tosiaan voi vuosia myähässäkin. Ei tuossa ole mitään epäselvää, olet ostanut tuotteen se toimii ja on asennettu ja nyt pyydetään maksua. Ihan laillista tuo on. Yleensä yritykset haluavat rahansa huomattavasti aiemmin mutta lain mukaan ei ole määritelty, että yrityksen pitäisi laskuttaa vähintään esim. 1kk sisällä. Päivänselvä asia tuo on.

Mutta en tajua tuota "sinut ilmiannettu"! kohtaa ollenkaan. Ilmiannettu mistä? Lämpöpumpun ostamisesta? Eiköhän kaikki osapuolet tiedä että olet lämpöpumpun ostanut, niin sinä kuin sen myynyt yrityskin. Yritys on vain jostain syystä antanut sinulle korotonta maksuaikaa pari vuotta. Suht harvinaista kylläkin.

Oikeastaan itse pyytäisin laskun, koska alkuperäistä laskua ei ole koskaan tullut. Ja maksaisin kiltisti. Sopimalla pääsee vähemmällä vaivalla. Kuin alkaa todistelemaan onko laskua saapunut ja alkaa soittelemaan mahdollisesti perintäfirmaan, jos yritys laittaa laskun perintään. Ei ainakaan halvemmaksi tule noin.

Pyydä firmalta lasku ja maksa se, ja kerro ettei laskua ole koskaan tullut.

• Jaakko viinasieppo

Olisiko Jaakko mennyt viikonloppuvinetoissaan ja hönöpäissään sössöttämään jollekin kaverilleen tai naapurilleen että "vhittu mää shain thän lhämpöpumpun ilmaseksi kun ei ne oo lhaskuttanut vieläkään kahen vuoden jhälkeen..", naureskellut asiaa, ja joku ystävällinen sielu on sitten soittanut firmalle että hei, te olette myyneet ja asentaneet lämpöpumpun kaksi vuotta sitten mutta unohditte laskuttaa.

No joka tapauksessa firmalla on oikeus saada alkuperäisen sopimuksen mukainen suoritus, eli Jaakon on lasku maksettava kun se nyt (vihdoinkin) tulee, mutta firmalla ei ole oikeutta korkoihin, viivästysmaksuihin tms.

• Jaakko vaan

Kiitoksia selvittelyistänne, Jään odottamaan yhteydenottoja.

• minä vaan

Voihan laskutus ja perintä olla myöhässä, mutta itse asia on minusta aivan selvä.
        Jos laite on maksamatta, niin maalaisjärjen ja omantunnonkin mukaan lasku
        tulee maksaa!
        Sanon suoraan , että minun silmissäni kysymyksen esittäjä on "pikkuhuijari".
        Voi jospa minun ei tarvitsisi ostoksiani maksaakkaan! En nyt kyllä tajua
        aloittajan kirjoituksia "jään odottamaan yhteydenottoja". Miksi. Jos kaksi
        vuotta on kulunut, niin asennus ja laite ovat kunnolla toiminut , mutta laitetta
        ei ole maksettu.
        Eli häpeä kysymystäsi ja maksa velkasi!

• joskus..

Toi on tahallista joskus että jätetään laskutus parin vuoden päähän ja yritetään sitten syyllistää asiakasta ja pelotella maksamaan korkoa jota ei silloin makseta jos viivästys on myyjän syy. En sano että nyt ois tahallista, mutta sellaista tapahtuu.

• Mitä Äksyin Ämmä

tällaisessa tapauksessa, jos oletetaan, että myyjä väittää lähettäneensä laskun mutta asiakas kieltää sitä koskaan saaneensa?
        Tietysti asiakkaan tulee olettaa, että saapuneista virheettömistä tuotteista ja saaduista palveluista tulee aikanaan lasku. Mutta onko asiakas velvollinen kyselemään laskusta, jota ei kuulu?

• näin ajattelen

tuskin tässä taloudellisessa tilanteessa kukaan tahallaan paria vuotta maksuaikaa antaa.
        erehdyksestä varmaan on kysymys. Kirjoitus kuuluu sarjaan, kaikki kauppiaat huijaa ja
        yrittää jotain ihmeellistä konnankoukkua kuluttajan pään menoksi!
        Mutta teitäkin on

• ei ole vanehentunu

Jatkotoimenpiteet tarkoittaa sitä että lähettävät sinulle laskun. Tietysti sinun kuuluu maksaa ilmalämpöpumppusi, niin kuin olette kaupaa tehdessä sopineet. Toivottavasti kauppa on paperilla.

Toivottaasti et esittäny puhelimessa hankalaa. Puhelun saatuasi sinun olisi pitänyt todeta että jo oli aikakin, pistäkäähän lasku tulemaan että pääset maksamaan.

Tuohan on myyjän virhe, joten ei hänellä ole oikeus periä mitään ylimäärisiä kuluja.

MUTTA. Jos myyjä kokee tulleensa kusetetuksi, niin hän voi väittää että lasku on lähetetty ja yrittää periä korkoja ja perintäkuluja. Oikeudessa tuskin uskotaan että myyjä on kiltisti odotellu lähetetyn laskun jälkeen 2 vuotta ryhtymättä mihinkään toimenpiteisiin. Mutta onhan tuosta vaivaa jos asia menee riitaiseksi.

• Pikku Nilkki

Kävin makuunissa vuokraamassa elokuvaa paikkakunnalla missä asuin 6 vuotta sitten. Rupesivat karhuamaan minulta 15e myöhästymismaksua joka oli tullut kun olin 6 vuotta sitten palauttanut viimeisen vuokraamani elokuvan myöhässä. Sanoin että sen täytyy olla vanhentunut jo kun eivät ole perineet sitä laskulla tai soittamalla minulle. En maksanut vaan ajoin omaan lähi makuuniini ja vuokrasin elokuvan eikä tarvinnu maksella ylimääräisiä. Olisiko minun mielestänne pitänyt maksaa myöhästymissakot?

• 19+5
        Pikku Nilkki kirjoitti:

Kävin makuunissa vuokraamassa elokuvaa paikkakunnalla missä asuin 6 vuotta sitten. Rupesivat karhuamaan minulta 15e myöhästymismaksua joka oli tullut kun olin 6 vuotta sitten palauttanut viimeisen vuokraamani elokuvan myöhässä. Sanoin että sen täytyy olla vanhentunut jo kun eivät ole perineet sitä laskulla tai soittamalla minulle. En maksanut vaan ajoin omaan lähi makuuniini ja vuokrasin elokuvan eikä tarvinnu maksella ylimääräisiä. Olisiko minun mielestänne pitänyt maksaa myöhästymissakot?

Ei, koska saatava oli yli 3 vuotta vanha.

• Anonyymi

joo ja korot ja muut kulut päälle

• Anonyymi

Jos jotain laskua ei tule ajallaan, siitä kannattaa lähes aina kysellä. Pääsee vähemmällä.

Joku on voinut vahingossa antaa väärät osoitetiedot tai Posti on töppäillyt tai kymmenen muuta ihan luonnollista syytä. Joskus joku työntekijä ei yksinkertaisesti ole toimittanut jostakin työstä tai tuotteesta laskua firman laskutuksesta vastaavalle tai se on ihan vaan unohtunut firman sisällä johonkin väärään laatikkoon. Henkilökunta vaihtuu tai laskutushommia hoitaa puoliso tai lapset. Monet tapahtumat ovat ihan vaan paperilapuilla ja osaa ei edes haluta mukaan viralliseen kirjanpitoon. On siis täysin mahdolista, ettei laskua koskaan tulekaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      976
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe