Finnairin Euroopan reittiliikenteen turistiluokassa kaikki alkoholitarjoilu muuttuu maksulliseksi. Tämä on vasta alkusoittoa. Finnair on muutama viikko sitten ilmoittanut pohtivansa myös kaiken muun tarjoilun muuttamista maksulliseksi, erillistä maksua ruumaan menevästä matkatavarasta sekä lähtöselvitysmaksua, mikäli suorittaa lähtöselvityksen perinteisesti lähtöselvitystiskillä.
Mikä enää erottaa Finnairin halpalentoyhtiöistä? Itselläni on eniten kokemusta Ryanairista (yli 100 lentoa yhtiöllä) ja mielestäni merkittävin ero on hinta. Finnairin edestakainen lento Euroopan kohteisiin maksaa yleensä alk 300 euroa (viime hetkellä varatessa jopa yli 1000 euroa) ja Ryanairin meno-paluun keskihinta on alle 100 euroa. Välillä lennon voi saada ilmaiseksikin. Ryanair maksaa tällöin jopa verot matkustajan puolesta. Toinen merkittävä ero on palvelu lennolla. Ryanairin matkustamohenkilökunta todellakin haluaa palvella asiakkaitaan, ovat nuoria ja nättejä ja jaksavat hymyillä. Kolmas merkittävä asia, sekin Ryanairin eduksi on täsmällisyys. Ryanair on Euroopan täsmällisin lentoyhtiö. Lähes kaikki sen lennot saapuvat perille aikataulussa. Finnairilla matkustettaessa sen sijaan on aina varauduttava myöhästymisiin tai lennon peruuntumiseen (esim. lakkojen vuoksi - Ryanairin henkilökunta ei ole vielä koskaan lakkoillut sen 22 vuotisen historian aikana). Ja vaikka Finnairin lento saapuisi ajoissa perille, on suuri todennäköisyys että matkatavarat jäivät jonnekin matkan varrelle. Ryanair sen sijaan ei kadota juuri koskaan matkalaukkuja.
Ei ole ihme, että Ryanair on Euroopan suosituin lentoyhtiö. Se kuljettaa vuodessa yli 62 miljoonaa matkustajaa. Suomen reiteilläkin sen matkustajamäärä on yli puoli miljoonaa matkustajaa vuodessa. Tämä ei olisi mahdollista, mikäli yhtiön hinta-laatu -suhde ei olisi niin hyvä. Tyytyväiset asiakkaat palaavat lennolle yhä uudestaan.
Finnairista halpalentoyhtiö
49
1720
Vastaukset
- Frequent flyer
"Ja vaikka Finnairin lento saapuisi ajoissa perille, on suuri todennäköisyys että matkatavarat jäivät jonnekin matkan varrelle. Ryanair sen sijaan ei kadota juuri koskaan matkalaukkuja."
"Suuri todennäköisyys" voidaan tietysti määritellä monella tavalla. Olen lentänyt Finnairilla ja noin 40 muulla lentoyhtiöllä vuodesta 1966 lähtien. Kerran Swissairin lennolla Manilasta Zürichiin laukut jäivät Sveitsiin eivätkä seuranneet minua Suomeen ennen kuin seuraavana päivänä. Millään lentoyhtiöllä ei tietenkään ollut asian kanssa mitään tekemistä, koska ne eivät hoitaneet matkatavaroiden käsittelyä itse.- Finnairilla
Tilastojen mukaan Finnair hukkaa paljon matkustajien tavaroita. Itsellenikin on viimeisen vuoden aikana tapahtunut kaksi kertaa niin, että matkatavarani jäivät Helsinki-Vantaalle. Olin tsekannut ne Tampereella ja vaikka vaihtoaika oli yli tunti kummalakin kerralla, tavarat jäivät. Toisella kerralla matkatavaran saapuminen määränpäähän Hong Kongiin kesti kolme päivää, koska koko laukkua ei löytynyt Finnairin tiedostoista. Kun laukku saapui Hong Kongiin, olin itse jo jatkanut matkaani seiltä Taipeihin, jonne laukku sitten lopulta saapui viidentenä päivänä lentonui HEL-BKK jälkeen. Todella epämiellyttävä kokemus. Laukussa oli materiaalia, jota olisin tarvinnut työasioissani.
Toinen kokemukseni oli aamulennolta Tampere-Helsinki-Wien. Laukku jäi tulematta, mutta tässä tapauksessa laukku toimitettiin jo samana iltana hotelliin.
Viime kuussa lensin Lufthansalla HEL-MUC-BOS ja ensimmäinen lento oli lähes tunnin myöhässä ja vaihtoaikaa ei jäänyt Münchenissä juuri ollenkaan. Olin varma, että nyt laukku jäi Müncheniin. Yllätykseni oli suuri kun se kuitenkin oli Bostonin kentällä hihnalla. Lufthansalla homma pelaa.
Aloittaja kirjoitti Ryanairista. Voin yhtyä hänen näkemykseensä hyvästä hinta-laatu -suhteesta. Käytän yhtiötä paljon omilla yksityismatkoillani. Olen aina ollut tyytyväinen. Ainoa miinus on Tampere-Pirkkalan kakksoterminaali, joka on surkein lentoasema, missä olen Euroopassa ollut (muualla maailmassa tosin on tullut oltua vielä surkeammissakin). Se, että Finavia ei satsaa terminaaliin ei tosin ole Ryanairin vika. Muut Ryanairin käyttämät kentät ovat hyviä ja niissä on monipuoliset palvelut.
- xyz xyz
Jotta voisi olla halpalentoyhtiö, englanniksi low-cost airline, pitäisi olla alhaiset kustannukset. Se on vähän muuta kuin palvelujen muuttamista maksulliseksi.
- vaktaa
"Mikä enää erottaa Finnairin halpalentoyhtiöistä?"
Ylihinnoittelu. - matkoihin
vaktaa kirjoitti:
"Mikä enää erottaa Finnairin halpalentoyhtiöistä?"
Ylihinnoittelu.Hall. pj Taxell sanoi tänään, että Finnair korottaa matkojensa hintoja osana "tervehdyttämisohjelmaansa". Onko näissä puheissa mitään järkeä, kun on hinnoitellut jo nyt itsensä ulos. Yhtiön kuntoon saattamisen jälkeen (hahhhaaa) yhdistetään/myydään jollekkin isommalle lentoyhtiölle.
Eihän noissa puheissa ole päätä eikä häntää. Touhutkaa mitä touhuatte. Seuraan tilannetta ja lennän muiden yhtiöiden koneilla. Finnair, olette hallitustanne myöten pellejä ja että henkilöstöjohtaja Hassinen koulutukseltaan jokin seurakunta"suntio". Anna mun kaikki kestää. Pitäkää nyt kiinni siitä pörssiyhtiösäännöstä, että veromarkkoja ei milläänlailla uiteta yhtiöön. vai uitetaanko sittenkin. - Mklll
matkoihin kirjoitti:
Hall. pj Taxell sanoi tänään, että Finnair korottaa matkojensa hintoja osana "tervehdyttämisohjelmaansa". Onko näissä puheissa mitään järkeä, kun on hinnoitellut jo nyt itsensä ulos. Yhtiön kuntoon saattamisen jälkeen (hahhhaaa) yhdistetään/myydään jollekkin isommalle lentoyhtiölle.
Eihän noissa puheissa ole päätä eikä häntää. Touhutkaa mitä touhuatte. Seuraan tilannetta ja lennän muiden yhtiöiden koneilla. Finnair, olette hallitustanne myöten pellejä ja että henkilöstöjohtaja Hassinen koulutukseltaan jokin seurakunta"suntio". Anna mun kaikki kestää. Pitäkää nyt kiinni siitä pörssiyhtiösäännöstä, että veromarkkoja ei milläänlailla uiteta yhtiöön. vai uitetaanko sittenkin.Finnair nostaa lippujensa hintoja ja heikentää palveluja. Matkustajat siirtyvät muille yhtiöille. Finnairin tarina alkaa lähestyä loppuaan. Kun Finnairia ei nää ole, Suomeenkin saadaan vihdoinkin ihan aito, terve lentoyhtiöiden välinen kilpailu. Voittajia ovat matkustajat.
- takapihan tavis
Mklll kirjoitti:
Finnair nostaa lippujensa hintoja ja heikentää palveluja. Matkustajat siirtyvät muille yhtiöille. Finnairin tarina alkaa lähestyä loppuaan. Kun Finnairia ei nää ole, Suomeenkin saadaan vihdoinkin ihan aito, terve lentoyhtiöiden välinen kilpailu. Voittajia ovat matkustajat.
Voi kun se tapahtuisi pian. Olen odottanut kunnon kilpailua, eikä mitään sos.dem. tyylistä finnair palvontaa. Voisi meikäläinenkin tavis tavistuloinenikin päästä joskus edukkaille lennoille muilla kun ryanairilla.
- jumppaavaan
Mklll kirjoitti:
Finnair nostaa lippujensa hintoja ja heikentää palveluja. Matkustajat siirtyvät muille yhtiöille. Finnairin tarina alkaa lähestyä loppuaan. Kun Finnairia ei nää ole, Suomeenkin saadaan vihdoinkin ihan aito, terve lentoyhtiöiden välinen kilpailu. Voittajia ovat matkustajat.
Mikä juntti sinäkin olet? Aina löytyy teitä, jotka toivovat Finnairin nurin menemistä ja sitten toitotatte kuinka muut tulevat tänne ja sitten vihdoinkin saadaan kilpailua. Edelleenkin Suomeen saa tulla jo nyt kuka haluaa. Miksi ei sitten ole tullut? Luuletko todellakin, jos Finnair menisi nurin, että muiden firmojen hinnat laskisivat, päinvastoin. Lisäksi suorat yhteydet maailmalle olisivat historiaa. Joillekin se aika on tärkeämpi kuin hinta.
- rthshbsrth
Samaa mieltä että Finnairista on tullut kallis halpalentoyhtiö, mutta Ryanair hehkutus meni ehkä vähän yli..
"Ryanair on Euroopan täsmällisin lentoyhtiö."
http://www.travelpulse.com/Resources/Editorial.aspx?n=61963
"Ja vaikka Finnairin lento saapuisi ajoissa perille, on suuri todennäköisyys että matkatavarat jäivät jonnekin matkan varrelle. Ryanair sen sijaan ei kadota juuri koskaan matkalaukkuja."
Ei riipu lentoyhtiöstä vaan lentokentän groundhandlingistä.
Jos pitää ne faktat kunnossa niin jutussa säilyy ede pieni uskottavuus. Finski kyllä näyttäisi silti sakkaavan aika pahasti.- tfs
Täsmällisyystilastoissa ei ole mukana IATAn ulkopuolisia yhtiöitä kuten Ryanairia.
Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan. - ergeqwr
tfs kirjoitti:
Täsmällisyystilastoissa ei ole mukana IATAn ulkopuolisia yhtiöitä kuten Ryanairia.
Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan.Ryanairin viimeisin julkistettu punctuality näyttäisi olevan 92% joka jää tuosta SASsin 93,5% vähän jälkeen. Markkinoinnissa he toki käyttävät tuota "täsmällisin" termiä koska he ovat noiden IATAn ulkopuolisten yhtiöiden täsmällisin. Yhtälailla he ovat esim täsmällisin irlantilainen lentoyhtiö tai täsmällisin R-kirjaimella alkava yhtiö. Euroopan täsmällisin he eivät kuitenkaan ole.
Tuolta heidän lukunsa:
http://www.ryanair.com/en/news/gen-en-050609
Ja itseasiassa tuo lukukin on vain heidän oma julkistuksensa, eikä mitenkään virallinen johtuen juurikin IATAsta. Täältä lisäinfoa:
http://gospain.about.com/od/ryanair/qt/punctuality.htm
"Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan."
Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää! - tfs
ergeqwr kirjoitti:
Ryanairin viimeisin julkistettu punctuality näyttäisi olevan 92% joka jää tuosta SASsin 93,5% vähän jälkeen. Markkinoinnissa he toki käyttävät tuota "täsmällisin" termiä koska he ovat noiden IATAn ulkopuolisten yhtiöiden täsmällisin. Yhtälailla he ovat esim täsmällisin irlantilainen lentoyhtiö tai täsmällisin R-kirjaimella alkava yhtiö. Euroopan täsmällisin he eivät kuitenkaan ole.
Tuolta heidän lukunsa:
http://www.ryanair.com/en/news/gen-en-050609
Ja itseasiassa tuo lukukin on vain heidän oma julkistuksensa, eikä mitenkään virallinen johtuen juurikin IATAsta. Täältä lisäinfoa:
http://gospain.about.com/od/ryanair/qt/punctuality.htm
"Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan."
Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!"Though they only analyse the 20 most common routes..."
Tuo tilasto ei kerro juuri mitään. Ryanair lentää pelkästään Lontoosta yli sataan kohteeseen, veikkaan että tuossa tilastossa on muutama Ryanairin "ruuhkanen" reitti esim. Lontoo-Dublin. Useimmat Ryanair -kohteet lennetään ruuhkattomille kentille (esim. TMP), joissa täsmällisyys on huippuluokkaa. Asiakkaan kannalta olennaista on juuri perille saapumisen täsmällisyys. Ryanairin konsepti on erilainen kuin SASilla, siellä ei odotella muita koneita, eikä kentillä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) tarvitse odotella lentolupaa tolkuttomasti esim. pikkumyöhästymisen takia.
"Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!"
Sanoin että konsepti on erilainen - en ottanut kantaa kumpi on parempi. Tässä on kuitenkin syy miksei laukkuja huku. Tämä palvelu maksaa, samoin maksaa kadonneet laukut. Finnairin kadonneet laukut aiheutavat muistaakseni miljoonan euron kulut lentoyhtiölle (eli lopulta matkustajille) vuodessa. Nykyään itse matkustan lähes poikkeuksetta pelkän ksäimatkatavaran kanssa lentoyhtiöstä riippumatta. Kymmeneen kiloon saan mahtumaan kaiken tarpeellisen viikonkin reissulle. Eipä tarvitse jonotella laukkuja hihnalla, eikä tehdä ilmoituksia rikkoutuneista laukuista. - wopruhgpieurg
tfs kirjoitti:
"Though they only analyse the 20 most common routes..."
Tuo tilasto ei kerro juuri mitään. Ryanair lentää pelkästään Lontoosta yli sataan kohteeseen, veikkaan että tuossa tilastossa on muutama Ryanairin "ruuhkanen" reitti esim. Lontoo-Dublin. Useimmat Ryanair -kohteet lennetään ruuhkattomille kentille (esim. TMP), joissa täsmällisyys on huippuluokkaa. Asiakkaan kannalta olennaista on juuri perille saapumisen täsmällisyys. Ryanairin konsepti on erilainen kuin SASilla, siellä ei odotella muita koneita, eikä kentillä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) tarvitse odotella lentolupaa tolkuttomasti esim. pikkumyöhästymisen takia.
"Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!"
Sanoin että konsepti on erilainen - en ottanut kantaa kumpi on parempi. Tässä on kuitenkin syy miksei laukkuja huku. Tämä palvelu maksaa, samoin maksaa kadonneet laukut. Finnairin kadonneet laukut aiheutavat muistaakseni miljoonan euron kulut lentoyhtiölle (eli lopulta matkustajille) vuodessa. Nykyään itse matkustan lähes poikkeuksetta pelkän ksäimatkatavaran kanssa lentoyhtiöstä riippumatta. Kymmeneen kiloon saan mahtumaan kaiken tarpeellisen viikonkin reissulle. Eipä tarvitse jonotella laukkuja hihnalla, eikä tehdä ilmoituksia rikkoutuneista laukuista."veikkaan että..."
Sinulla ei ole tähän asti ollut esittää vielä yhtään faktaa asiasi tueksi. Sinusta tuntuu siltä. Olkoon niin. Tuo punctualityn virallinen mittari nyt vain sattuu olemaan ajallaan lähtevät lennot. Jos Ryanair haluaa käyttää omia lukujaan laskemalla ihan eri tavalla niin ne ei vain ole vertailukelpoisia. Tottakai siten saadaan vaikka kuinka kauniita lukuja, mutta 90 kiloa ei ole enemmän kuin 80 metriä..
Jos lento lähtee ajallaan niin se aika pitkälti korreloi sitä onko se ajoissa perillä vai ei... Harvemmin koneet turhia hengailee matkan varrella tai ottaa maisemareittejä. Jos joudutaan holdaamaan kentän yläpuolella niin se on vielä vähemmän lentoyhtiön vika.
"Finnairin kadonneet laukut..."
Ääääääeäeäehh... Ehkä tämä on parempi jättää tähän, kun sisälukutaito puuttuu tai et vain halua edes lukea mitä kirjoitan. :) Hyviä jatkoja, juttu kuuluisi muutenkin tuonne Ryanairin puolelle. - tfs
wopruhgpieurg kirjoitti:
"veikkaan että..."
Sinulla ei ole tähän asti ollut esittää vielä yhtään faktaa asiasi tueksi. Sinusta tuntuu siltä. Olkoon niin. Tuo punctualityn virallinen mittari nyt vain sattuu olemaan ajallaan lähtevät lennot. Jos Ryanair haluaa käyttää omia lukujaan laskemalla ihan eri tavalla niin ne ei vain ole vertailukelpoisia. Tottakai siten saadaan vaikka kuinka kauniita lukuja, mutta 90 kiloa ei ole enemmän kuin 80 metriä..
Jos lento lähtee ajallaan niin se aika pitkälti korreloi sitä onko se ajoissa perillä vai ei... Harvemmin koneet turhia hengailee matkan varrella tai ottaa maisemareittejä. Jos joudutaan holdaamaan kentän yläpuolella niin se on vielä vähemmän lentoyhtiön vika.
"Finnairin kadonneet laukut..."
Ääääääeäeäehh... Ehkä tämä on parempi jättää tähän, kun sisälukutaito puuttuu tai et vain halua edes lukea mitä kirjoitan. :) Hyviä jatkoja, juttu kuuluisi muutenkin tuonne Ryanairin puolelle.Fakta on tässä:
Jos tilastossasi on 20 reittiä, se mittaa täsmällisyyttä juuri näillä reiteillä - ei muilla parilla sadalla reitillä!
Muut vastauksesi eivät ansaitse edes kommenttia! Jos vaität Ryanairin vääristelevän tilastoja, olisi asiallista todistaa väitteensä, muuten sillä ei ole mitään arvoa.
Hyviä lentoja Finnairilla!
- ------------------
Täytyy sanoa, että itsekkin ihmettelen kovasti mikä bisneslokkiikka on yhdistää perinteisen lentoyhtiön kustannusrakenne ja halpalentoyhtiön palvelu.
Jos olisin finnairin johdossa, niin nostaisin tarjoilun tasoa huomattavasti. Kaljatölkin, viinilasin tai viinapaukun kustannus lehtoyhtiölle on oikeasti aika vähäinen. Vaikkapa 4cl XO konjakin sisäänostohinta on luokkaa yhden euron. Tarjoiluhenkilökunta on siellä kuitenkin. Eikä kohtuulllinen ateriakaan ihan mahdottoman kallis voi olla. Uskoisin, että ihmisillä kuitenkin on halua maksaa lennostaan tarjoilun kustannuksen verran enemmän. Nyt kun oikein kukaan ei tarjoa mitään, niin tällä voisi hyvin erottautua kilpailijoista.- 2222
se laukkujen hukkuminen ei liity millään lailla lentoyhtiöihin koska ne on ulkoistettu jo ajat sitten!!!
- xhfdh
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että halpikest eivät korvaa matkaajalle mitään. Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan antamaan matkustajalle korvauksia jo pienistä myöhästymisistä. Kaikki ne maksaa ja jostain nekin rahat on saatava. Halpiksilla matkusta vastaa itse kaikesta, perinteisillä hoidetaan matkustajan puolesta. Lisäksi halpiksilla työntekijöiden olot ovat huonommat.
- lnoirnwe
xhfdh kirjoitti:
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että halpikest eivät korvaa matkaajalle mitään. Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan antamaan matkustajalle korvauksia jo pienistä myöhästymisistä. Kaikki ne maksaa ja jostain nekin rahat on saatava. Halpiksilla matkusta vastaa itse kaikesta, perinteisillä hoidetaan matkustajan puolesta. Lisäksi halpiksilla työntekijöiden olot ovat huonommat.
"Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan"
EU-säädökset koskevat kaikkia lentoyhtiöitä.
"Oikeat lentoyhtiöt"
HAH - xyz xyz
Kyllähän tuo tuntuu oudolta bisneslogiikalta, vaikka sisäänostohinta sentään taitaa olla vähän korkeampi. Mutta vaikuttaa siltä, että kyseessä onkin Finskin aika epätoivoinen yritys houkutella matkustajia bisnesluokkaan.
Vaikka tuntuu hullulta, että kukaan maksaisi satoja euroja (= bisnes- ja turistiluokan lippujen erotus) muutamasta alkoholiannoksesta, niin suomalaisethan ovat hulluja. Tai siis tarpeeksi moni suomalainen on hullu kun on alkoholista kysymys. Seurasin kerran sivusta, kuinka suomalainen halusi ehdottomasti ostaa lentokoneesta niitä pikkuviinipulloja kotiin otettavaksi, kun koneessa ei ollut oikeita viinipulloja myydä. Hänelle selitettiin kovasti, että kyllähän niitä myydään mutta hinta on aika korkea, taisi olla samaa luokkaa kuin oikeat viinipullot Alkossa - mutta piti vain saada lentokoneesta ostettua viiniä! Ei siis ihme, jos suomalainen on valmis maksamaan itsensä kipeäksi "ilmaisesta viinasta".
Sitä paitsi jos lentolipun maksaa joku muu, niin matkustaja voi ruveta kovasti keksimään syitä, miksi pitää ostaa bisnesluokan lippu (se on siirrettävissä, "turistiluokka oli loppuunmyyty", matkatavarat pitää saada ensimmäisten joukossa jotta ehtii kokoukseen, hirveän pitkä vaihtoaika jota ei kestä jos ei pääse loungeen jne. jne., keksikää itse lisää selityksiä).
Ei taida kuitenkaan bisneslogiikka toimia. Ei ole millään lentoyhtiöllä viisasten kiveä, jolla saisi bisneksestä turismiin siirtyneet matkustajat takaisin bisnekseen. Ja säästäminen on Suomessa yleensä hölmöläisten hommaa: leikataan niitä kustannuksia, joista leikkaajat jotain luulevat ymmärtävänsä, eikä niitä joilla on merkitystä. - Saaaanaa
lnoirnwe kirjoitti:
"Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan"
EU-säädökset koskevat kaikkia lentoyhtiöitä.
"Oikeat lentoyhtiöt"
HAHValitettavasti asia ei ole näin. Halpikset eivät ole allekirjoittaneet sopimusta, joka velvoittaisi ne korvaamaan matkaajalle kuluja, jotka perinteiset joutuvat korvaamaan,
- xyz xyz
Saaaanaa kirjoitti:
Valitettavasti asia ei ole näin. Halpikset eivät ole allekirjoittaneet sopimusta, joka velvoittaisi ne korvaamaan matkaajalle kuluja, jotka perinteiset joutuvat korvaamaan,
Kaikkeen ei tarvita sopimusta. Esimerkiksi asetus lentoyhtiöiden eräistä korvausvastuista,
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002R0889:FI:HTML
on EU:n jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa oikeutta (nimestä "asetus" huolimatta vahvempi kuin kansallinen laki, jopa vahvempi kuin kansallinen perustuslaki).
Kokonaan eri asia on, että jotkin yhtiöt ovat sopimuksilla tai itse antamillaan sitoumuksilla suostuneet maksamaan korvauksia yms. yli sen, mitä lainsäädäntö vaatii. Yleensä ei vain hyvästä sydämestä vaan siksi, että on arvioinut sen kannattavan (arvo imagolle ja sen kautta asiakkaiden pitäminen ja hankkiminen, tms.).
- ja sen
Matkatavaroiden hukkaaminen...
Jos lento on pisteestä a, pisteeseen b ja asiakaan homma on roudata laukut seuraavalle lennolle (jos sellaista edes on), niin riski kamojen katoamiseen on huomattavasti pienempi kuin lennolla jossa on vaihtoja ja kamat yrittää löytää lappujen mukaan oikeille lennoille. Ensim. voit myöhästyä itse jatkolennolta laukkuja odotellessa ja jälkimmäisessä taas matkatavarat myöhästyvät helposti.
Ja toisekseen hinnoittelupolitiikalla voi vaikuttaa siihen, että onko niitä matkatavaroita vähän vai paljon...
Ja kaikille oli selvää minkä tyyppiset firmat harrastaa minkälaista toimintaa edellämainituista.- kdjdjkdjjdkjdkdj
Konsepti on tosiaan erilainen, Raikku ei vastaa
- jatkolennoista lainkaan, jolloinmatkatavarat menee pakolla oikein
- lentää pieniltä kentiltä esim. Tampere. Kuinka siellä edes voisi laukut hukkua?
- Ei mitään korvauksia
- Ja melkoisen pieneksi maailma jää, jos Raikulla mennään
Kuinkahan paljon perinteisillä lentoyhtiöillä menee näihin rahaa?
Siis uskomatonta soopaa on tässäkin viestiketjussa. Jaen menisi kehumaan niiden Raikun pikakouluttamien lentoemojen palvelun tasoa, mutta kukin tavallaan.
Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä. - egegwe
kdjdjkdjjdkjdkdj kirjoitti:
Konsepti on tosiaan erilainen, Raikku ei vastaa
- jatkolennoista lainkaan, jolloinmatkatavarat menee pakolla oikein
- lentää pieniltä kentiltä esim. Tampere. Kuinka siellä edes voisi laukut hukkua?
- Ei mitään korvauksia
- Ja melkoisen pieneksi maailma jää, jos Raikulla mennään
Kuinkahan paljon perinteisillä lentoyhtiöillä menee näihin rahaa?
Siis uskomatonta soopaa on tässäkin viestiketjussa. Jaen menisi kehumaan niiden Raikun pikakouluttamien lentoemojen palvelun tasoa, mutta kukin tavallaan.
Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä."Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä."
Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta. - lisää!
egegwe kirjoitti:
"Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä."
Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta."Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta."
Kerro ihmeessä lisää tekohengityksestä! - lennokkifirma
lisää! kirjoitti:
"Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta."
Kerro ihmeessä lisää tekohengityksestä!pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. - näinhänsemenee
lennokkifirma kirjoitti:
pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma.Finnairille on tasan tarkkaan käymässä samallalailla kuin on käynyt näille ns. valtionyhtiöille Swissairille, AIitalialle ja viimeisimmäksi Austrialle, jos tämä nykyinen meno jatkuu. Maksumiehinä ovat loppupeleissä veronmaksajat. On veronmaksajien etu, että tappiota tuottavat valtionyhtiöt on ajettava alas ennekuin veronmaksajien lompakolle mennään.
Itävallan valtio eli veronmaksajat maksoivat tämänkin Austrian ja Lufthansan liittoutumisen loppujen lopuksi kuittaa.
"Nykyään ei ole kovin helppo myydä lentoyhtiötä. Lufthansa esimerkiksi maksoi Austrian Airlinesista äskettäin vain helsinkiläisen kaksion verran, vähän yli 300 000 euroa. Toisaalta samalla Itävallan valtio maksoi puolella miljardilla yhtiön velkoja. Austrian Airlinesin hinta oli siis liki puoli miljardia negatiivinen.
Italian valtio taas upotti Alitaliaan miljardeja ennen kuin sai yhtiön myyntikuntoon niin, että KLM-Air France suostui maksamaan yhtiöstä 300 miljoonaa euroa." - 5uy6jtr
lennokkifirma kirjoitti:
pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma.Ja jos pääsisi siitä iänikuisesta "sinivalkoisten siipien" taakasta että porukka lentää ko. yhtiöllä pelkästään periaatteesta. Tilalle voisi tulla oikeasti kilpailukykyisiä firmoja (suomalaisiakin..) joista matkustajilla olisi varaa valita mieleisensä muistakin syistä.
- juupaju
5uy6jtr kirjoitti:
Ja jos pääsisi siitä iänikuisesta "sinivalkoisten siipien" taakasta että porukka lentää ko. yhtiöllä pelkästään periaatteesta. Tilalle voisi tulla oikeasti kilpailukykyisiä firmoja (suomalaisiakin..) joista matkustajilla olisi varaa valita mieleisensä muistakin syistä.
Ajaisitko itse esim. Toyotalla, jos tykkäät enemmän esim. Audista. Minä en ainakaan.
- Japanissa
Hei, toi tollainen Ryanairhan kuullostaa todella hyvalta yhtiolta! Taytyykin ehdottomasti seuraavan kerran Suomeen tullessa kokeilla. Paljollakohan irtoaa lippu taalta Tokiosta Helsinkiin ja takaisin? Oliskohan toivoa saada jopa ilmaiseksi? Antaisitko lisaa vinkkeja halpaan ja hyvaan matkustamiseen. Voi kiitos!
- pieru
Joo; näinhän se on, Ryanair on tosiaan hieno yhtiö. Toimii kannattavasti, on täsmällinen, ei lakkoile, ja lippujen hinnat lompakkoystävällisiä. vinnairin tuottaessa tappiota ja mennessä konkkaan Ryanair ja Easyjet tekevät hyvää tulosta, ja matka jatkuu vaikka Tokioon.
- FFFFFFFFFF
pieru kirjoitti:
Joo; näinhän se on, Ryanair on tosiaan hieno yhtiö. Toimii kannattavasti, on täsmällinen, ei lakkoile, ja lippujen hinnat lompakkoystävällisiä. vinnairin tuottaessa tappiota ja mennessä konkkaan Ryanair ja Easyjet tekevät hyvää tulosta, ja matka jatkuu vaikka Tokioon.
"pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "
Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.
Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä. - "ekoonoomi"
FFFFFFFFFF kirjoitti:
"pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "
Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.
Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.firmaa pysyy pystyssä vuodesta toiseen tuottamalla tappiolla. Samaan aikaan uudistetaan laivastoa pitkänmatkankoneilla. Siinä aluksi sinulle yhtälö ratkaistavaksi. Kysy mistä rahat ja takaukset tulee investointeihin, jos yksityinen yritys tuottaa jatkuvasti tappiota.
- jöflsdj
FFFFFFFFFF kirjoitti:
"pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "
Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.
Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.Onko nämä muut vastaavat yhtiöt pidetty ilmassa valtion matkustuspolitiikalla? No, ei vaan pumppaamalla veronmaksajien rahoja tappiota tuottavaan yhtiöön.
"Nykyään ei ole kovin helppo myydä lentoyhtiötä. Lufthansa esimerkiksi maksoi Austrian Airlinesista äskettäin vain helsinkiläisen kaksion verran, vähän yli 300 000 euroa. Toisaalta samalla Itävallan valtio maksoi puolella miljardilla yhtiön velkoja. Austrian Airlinesin hinta oli siis liki puoli miljardia negatiivinen.
Italian valtio taas upotti Alitaliaan miljardeja ennen kuin sai yhtiön myyntikuntoon niin, että KLM-Air France suostui maksamaan yhtiöstä 300 miljoonaa euroa." - ksfdjlaö
FFFFFFFFFF kirjoitti:
"pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "
Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.
Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.Siis mielestäsi kukaan muu kuin Finnair ei voi lentää Helsingistä suoraan? Mikähän Finnairin ja Finavian sisäpiirisopimus on saanut nykyisen tilanteen aikaan, että Suomesta ei liikennöi mm. yksikään muu yhtiö suoria kaukolentoja? Miksi muissa pohjoismaissa tilanne on toisin.
Tukholma
Air China Beijing-Capital
Continental Airlines Newark
Delta Air Lines New York-JFK
Scandinavian Airlines System Amsterdam, Chicago-O'Hare, Newark,
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
Oslo
Continental Airlines Newark
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
US Airways Philadelphia
Kööpenhamina
Continental Airlines Newark
Delta Air Lines Atlanta, New York-JFK
Scandinavian Airlines System Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Beijing-Capital, Chicago-O'Hare, Newark, Tokyo-Narita,
Singapore Airlines Singapore
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi - wysig
ksfdjlaö kirjoitti:
Siis mielestäsi kukaan muu kuin Finnair ei voi lentää Helsingistä suoraan? Mikähän Finnairin ja Finavian sisäpiirisopimus on saanut nykyisen tilanteen aikaan, että Suomesta ei liikennöi mm. yksikään muu yhtiö suoria kaukolentoja? Miksi muissa pohjoismaissa tilanne on toisin.
Tukholma
Air China Beijing-Capital
Continental Airlines Newark
Delta Air Lines New York-JFK
Scandinavian Airlines System Amsterdam, Chicago-O'Hare, Newark,
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
Oslo
Continental Airlines Newark
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
US Airways Philadelphia
Kööpenhamina
Continental Airlines Newark
Delta Air Lines Atlanta, New York-JFK
Scandinavian Airlines System Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Beijing-Capital, Chicago-O'Hare, Newark, Tokyo-Narita,
Singapore Airlines Singapore
Thai Airways International Bangkok-SuvarnabhumiValitettavasti tuskin mitään salaliittoa on. Onhan mm. THAI lentänyt Suomeen sekä Delta/Pan Am.
Todennäköisemmin syynä on Suomen markkinoiden pienuus.
Sekä SAS toimii syöttöliikenteenä Star Alliance-yhtiöille eli muille paitsi Deltalle. - kilpailua kiitos
wysig kirjoitti:
Valitettavasti tuskin mitään salaliittoa on. Onhan mm. THAI lentänyt Suomeen sekä Delta/Pan Am.
Todennäköisemmin syynä on Suomen markkinoiden pienuus.
Sekä SAS toimii syöttöliikenteenä Star Alliance-yhtiöille eli muille paitsi Deltalle.Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.
Skavska
Alankomaat :
Eindhoven (EIN) : Ryanair
Belgia :
Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
Espanja :
Alicante (ALC) : Ryanair
Gerona (GRO) : Ryanair
Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
Irlanti :
Dublin (DUB) : Ryanair
Iso-Britannia :
Birmingham (BHX) : Ryanair
Edinburgh (EDI) : Ryanair
Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
Liverpool (LPL) : Ryanair
Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
Itävalta :
Klagenfurt (KLU) : Ryanair
Italia :
Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
Pisa (PSA) : Ryanair
Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
Torino (TRN) : Ryanair
Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
Kroatia :
Zadar (ZAD) : Ryanair
Latvia :
Riika (RIX) : Ryanair
Malta :
Malta (MLA) : Ryanair
Norja :
Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
Puola :
Gdansk (GDN) : WizzAir
Katowice (KTW) : WizzAir
Krakova (KRK) : Ryanair
Poznan (POZ) : WizzAir
Varsova (WAW) : WizzAir
Wroclaw (WRO) : Ryanair
Ranska :
Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
Marseille (MRS) : Ryanair
Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
Saksa :
Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
Bremen (BRE) : Ryanair
Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
Memmingen (FMM) : Ryanair
Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
Slovakia :
Bratislava (BTS) : Ryanair
Sveitsi :
Basel (BSL) : Ryanair
Tsekki :
Praha (PRG) : Ryanair
Unkari :
Budapest (BUD) : WizzAir
Bromma
Belgia :
Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
Ruotsi :
Ängelholm (AGH) : kullaflyg
Halmstad (HAD): Skyways/
Visby (VBY) : Skyways/ - Kilpailua kiitos
kilpailua kiitos kirjoitti:
Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.
Skavska
Alankomaat :
Eindhoven (EIN) : Ryanair
Belgia :
Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
Espanja :
Alicante (ALC) : Ryanair
Gerona (GRO) : Ryanair
Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
Irlanti :
Dublin (DUB) : Ryanair
Iso-Britannia :
Birmingham (BHX) : Ryanair
Edinburgh (EDI) : Ryanair
Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
Liverpool (LPL) : Ryanair
Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
Itävalta :
Klagenfurt (KLU) : Ryanair
Italia :
Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
Pisa (PSA) : Ryanair
Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
Torino (TRN) : Ryanair
Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
Kroatia :
Zadar (ZAD) : Ryanair
Latvia :
Riika (RIX) : Ryanair
Malta :
Malta (MLA) : Ryanair
Norja :
Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
Puola :
Gdansk (GDN) : WizzAir
Katowice (KTW) : WizzAir
Krakova (KRK) : Ryanair
Poznan (POZ) : WizzAir
Varsova (WAW) : WizzAir
Wroclaw (WRO) : Ryanair
Ranska :
Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
Marseille (MRS) : Ryanair
Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
Saksa :
Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
Bremen (BRE) : Ryanair
Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
Memmingen (FMM) : Ryanair
Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
Slovakia :
Bratislava (BTS) : Ryanair
Sveitsi :
Basel (BSL) : Ryanair
Tsekki :
Praha (PRG) : Ryanair
Unkari :
Budapest (BUD) : WizzAir
Bromma
Belgia :
Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
Ruotsi :
Ängelholm (AGH) : kullaflyg
Halmstad (HAD): Skyways/
Visby (VBY) : Skyways/ARLANDA
Antigua ja Barbuda :
Antigua (ANU) : Condor/
Bahrain :
Bahrain (BAH) : Condor/
Barbados :
Barbados-Grantley Adams Intl (BGI) : Condor/
Bosnia :
Sarajevo (SJJ) : Norwegian/
Costa Rica :
San José (SJO): Condor
Dominikaaninen Tasavalta :
Aeropuerto Internacional de Arroyo Barril (AZS): Condor
Puerto Plata (POP) : Condor
Punta Cana (PUJ) : Condor
Santo Domingo-Las Americas (SDQ) : Condor
Espanja :
Alicante (ALC) : Norwegian
Barcelona (BCN) : Germanwings/- Air Berlin/- Norwegian/
Ibiza (IBZ) : Germanwings- Air Berlin/
Las Palmas - Gran Canaria (LPA) : Norwegian/
Malaga (AGP) Air Berlin/- Norwegian/
Palma de Mallorca (PMI): Norwegian/- Germanwings/- Air Berlin/
Tenerife Sur (TFS) : Norwegian/
Intia :
Goa (GOI) : Condor/
Irlanti :
Dublin (DUB) : Norwegian/
Islanti :
Reykjavik-Keflavik (KEF) : Air Berlin/
Iso-Britannia :
Lontoo Stansted (STN) : Air Berlin/
Itävalta :
Innsbruck (INN) :Air Berlin/
Salzburg (SZG) : Norwegian/
Wien (VIE) : Air Berlin/NIKIGermanwings/
Italia :
Bologna (BLQ) : Germanwings/
Milano Malpensa (MXP) : Air Berlin - easyJet
Rooma Fiumicino (FCO): Air Berlin/ Germanwings/
Verona (VRN) : Germanwings/
Jamaika :
Montego Bay (MBJ) : Condor
Kenia :
Mombasa (MBA) : Condor/
Kreikka :
Kreeta - Hania (CHQ) : Norwegian/
Kroatia :
Dubrovnik (DBV) : Norwegian
Pula (PUY): Norwegian
Split (SPU) : Norwegian
Kuuba :
Holguin (HOG): Condor
Varadero (VRA) : Condor
Latvia :
Riika (RIX) : Air Baltic /
Liettua :
Vilna (VNO) : Skyways/
Malediivit :
Male (MLE) : Condor/
Mauritius :
Mauritius (MRU) : Condor/r
Norja :
Bergen Flesland (BGO) : Norwegian/
Oslo Gardermoen (OSL) : Air Berlin Norwegian
Portugali :
Faro (FAO) : Norwegian Air Berlin/NIKI
Lissabon (LIS) : Germanwings
Puola :
Krakova (KRK) : Norwegian/- Air Berlin
Varsova (WAW) : Norwegian/
Ranska :
Bordeaux (BOD) : Norwegian
Nizza (NCE): Norwegian
Pariisi Charles de Gaulle (CDG) : Air Berlin
Pariisi Orly (ORY): Air Berlin/
Ruotsi :
Halmstad (HAD) : Skyways
Jonkoping (JKG) : Skyways/
Karlstad (KSD) : Skyways/
Kiruna (KRN) : Norwegian/
Kristianstad (KID) : Skyways/
Linkoping (LPI) : Skyways
Lulea (LLA) : Norwegian
Lycksele (LYC) : Skyways/
Ornskoldsvik (OER) : Skyways/
Ostersund (OSD) : Norwegian
Skelleftea (SFT): Skyways
Trollhattan Vanersborg (THN) : Skyways/r
Umeå (UME) : Norwegian/- umeåflyg
Vaxjo (VXO) : Skyways/
Visby (VBY) : Skyways/
Saint Lucia :
St Lucia-Vieux Fort (UVF) : Condor
Saksa :
Berliini Schönefeld (SXF): Germanwings
Berliini Tegel (TXL) : Air Berlin/
Düsseldorf (DUS) : Norwegian/Air Berlin/
Dortmund (DTM) : Air Berlin/NIKI
Dresden (DRS) : Germanwings
Frankfurt am Main (FRA) : Air Berlin/
Hannover (HAJ) : Air Berlin/- TUIfly
Köln/Bonn (CGN) : Air Berlin/ Germanwings
Karlsruhe-Baden (FKB) : Air Berlin
München (MUC) : Germanwings- Air Berlin
Münster/Osnabrück (FMO) : Air Berlin/
Nuremberg (NUE) : Air Berlin
Saarbrücken (SCN) : Air Berlin/
Stuttgart (STR) : Germanwings/- TUIfly/- Air Berlin/NIKI/
Westerland, Sylt Island (GWT) : Air Berlin/NIKI/
Zweibrucken (ZQW) : Germanwings/
Serbia :
Belgrad (BEG) : Norwegian/
Seychelles :
Seychelles Intl (SEZ) : Condor/
Sri Lanka :
Colombo (CMB) : Condor/
Suomi :
Helsinki - Vantaa (HEL) : Blue1
Tampere (TMP) : Blue1
Turku (TKU) : Blue1
Vaasa (VAA) : Blue1
Sveitsi :
Geneve (GVA) : easyJet Norwegian/
Zurich (ZRH): Air Berlin/NIKI
Tansania :
Kilimanjaro (JRO): Condor
Zanzibar (ZNZ) : Condor/
Tanska :
Billund (BLL) :
Kööpenhamina (CPH) : Norwegian/
Thaimaa :
Phuket (HKT) : Condor
Trinidad ja Tobago :
Tobago (TAB) : Condor
Tsekki :
Praha (PRG) : click4sky
Turkki :
Istanbul Sabiha (SAW) : Norwegian/
Izmir (ADB): SunExpress
Venäjä :
St. Petersburg (LED) : Air Berlin
Venezuela :
Porlamar (PMV) : Condor
Viro :
Kuressaare (URE) : Estonian Air
Parnu (EPU) : Estonian Air
Tallinna (TLL) : Estonian Air - Norwegian
Tartu (TAY) : Estonian Air
Yhdistyneet Arabiemiraatit :
Dubai (DXB) : Norwegian - SF = Soviet Finland
kilpailua kiitos kirjoitti:
Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.
Skavska
Alankomaat :
Eindhoven (EIN) : Ryanair
Belgia :
Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
Espanja :
Alicante (ALC) : Ryanair
Gerona (GRO) : Ryanair
Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
Irlanti :
Dublin (DUB) : Ryanair
Iso-Britannia :
Birmingham (BHX) : Ryanair
Edinburgh (EDI) : Ryanair
Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
Liverpool (LPL) : Ryanair
Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
Itävalta :
Klagenfurt (KLU) : Ryanair
Italia :
Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
Pisa (PSA) : Ryanair
Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
Torino (TRN) : Ryanair
Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
Kroatia :
Zadar (ZAD) : Ryanair
Latvia :
Riika (RIX) : Ryanair
Malta :
Malta (MLA) : Ryanair
Norja :
Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
Puola :
Gdansk (GDN) : WizzAir
Katowice (KTW) : WizzAir
Krakova (KRK) : Ryanair
Poznan (POZ) : WizzAir
Varsova (WAW) : WizzAir
Wroclaw (WRO) : Ryanair
Ranska :
Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
Marseille (MRS) : Ryanair
Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
Saksa :
Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
Bremen (BRE) : Ryanair
Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
Memmingen (FMM) : Ryanair
Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
Slovakia :
Bratislava (BTS) : Ryanair
Sveitsi :
Basel (BSL) : Ryanair
Tsekki :
Praha (PRG) : Ryanair
Unkari :
Budapest (BUD) : WizzAir
Bromma
Belgia :
Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
Ruotsi :
Ängelholm (AGH) : kullaflyg
Halmstad (HAD): Skyways/
Visby (VBY) : Skyways/Suomen lentomarkkinoilla on aivan sama tilanne kuin Breznevin Neuvostoliitossa. Kun ei ole kaupassa myytävää niin ei ole tietoa paremmasta ja tyydytään tilanteeseen. Sama tilanne löytyy edelleenkin Venäjän lentoliikenteestä. Miksi Moskovasta ja Pietarista on niin hankala järjestää lentoyhteyksiä maailmalle? Ettei vaan olisi hankalat viranomaiset ja kenttien haltijat? Miksi Ryanair ei lennä Venäjälle Pietarin 5 milj. asukkaan markkinoille? Miksi Pirkkalan parkkipaikka on täynnä Venäjän rekisterissä olevia autoja?
Ruotsissa lentomatkailu on aivan eritasolla Suomeen ja Venäjään verrattuna. Siellä on luotu tarjonnalla kysyntää, joka näkyy runsaina edullisina yhteyksinä ympäri maailmaa.
Onneksi muureja murtaa mm. Eesyjet ja avaa keväällä Hki-Pariisi yhteyden. Halvimmillaan pääsee n. 100 eurolla meno-paluu ja taas Finnair joutuu sopeuttamaan tarjontaa kysyntään eli suomeksi sanottuna karsimaan vuorojaan tältäkin väliltä. - agadfgh
ksfdjlaö kirjoitti:
Siis mielestäsi kukaan muu kuin Finnair ei voi lentää Helsingistä suoraan? Mikähän Finnairin ja Finavian sisäpiirisopimus on saanut nykyisen tilanteen aikaan, että Suomesta ei liikennöi mm. yksikään muu yhtiö suoria kaukolentoja? Miksi muissa pohjoismaissa tilanne on toisin.
Tukholma
Air China Beijing-Capital
Continental Airlines Newark
Delta Air Lines New York-JFK
Scandinavian Airlines System Amsterdam, Chicago-O'Hare, Newark,
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
Oslo
Continental Airlines Newark
Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
US Airways Philadelphia
Kööpenhamina
Continental Airlines Newark
Delta Air Lines Atlanta, New York-JFK
Scandinavian Airlines System Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Beijing-Capital, Chicago-O'Hare, Newark, Tokyo-Narita,
Singapore Airlines Singapore
Thai Airways International Bangkok-SuvarnabhumiOliskohan syynä, että täällä ei riitä matksutajia. Ei mikään yhtiö tuo tänne muutaman valittavan möttösen takia lentoja. Kiinan suuntaan lentää Helsingistä CA=China Air tai Air China, Japaniin Jal, Amerikkaan AA, Cathay Pacific Hong Kongiin. Ne lennot ovat vaan codeshareja eli tulee kaikille halvemmaksi tuolla tavalla.
- toiveajattelua
agadfgh kirjoitti:
Oliskohan syynä, että täällä ei riitä matksutajia. Ei mikään yhtiö tuo tänne muutaman valittavan möttösen takia lentoja. Kiinan suuntaan lentää Helsingistä CA=China Air tai Air China, Japaniin Jal, Amerikkaan AA, Cathay Pacific Hong Kongiin. Ne lennot ovat vaan codeshareja eli tulee kaikille halvemmaksi tuolla tavalla.
Lentäisipä noihin(kin) kohteisiin muu kuin finnairin purkki..
- uudistuksia
toiveajattelua kirjoitti:
Lentäisipä noihin(kin) kohteisiin muu kuin finnairin purkki..
Alkaakohan laukut ilmestyä jatkossa entistäkin laiskemmin hihnalle helsingissä..?
- Jaumi
uudistuksia kirjoitti:
Alkaakohan laukut ilmestyä jatkossa entistäkin laiskemmin hihnalle helsingissä..?
Itte pääsin just Baronalle laukkumieheks. Saa vaimolle kivoja tuliaisia eri puolilta maailmaa joka päivä.
- suomi on kiva maa
Jaumi kirjoitti:
Itte pääsin just Baronalle laukkumieheks. Saa vaimolle kivoja tuliaisia eri puolilta maailmaa joka päivä.
Niin taitaa loppua ne halpalennot että pääsisi itse hakemaan tuliaiset mualimalta.
- jöjfsdaölk
kilpailua kiitos kirjoitti:
Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.
Skavska
Alankomaat :
Eindhoven (EIN) : Ryanair
Belgia :
Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
Espanja :
Alicante (ALC) : Ryanair
Gerona (GRO) : Ryanair
Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
Irlanti :
Dublin (DUB) : Ryanair
Iso-Britannia :
Birmingham (BHX) : Ryanair
Edinburgh (EDI) : Ryanair
Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
Liverpool (LPL) : Ryanair
Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
Itävalta :
Klagenfurt (KLU) : Ryanair
Italia :
Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
Pisa (PSA) : Ryanair
Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
Torino (TRN) : Ryanair
Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
Kroatia :
Zadar (ZAD) : Ryanair
Latvia :
Riika (RIX) : Ryanair
Malta :
Malta (MLA) : Ryanair
Norja :
Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
Puola :
Gdansk (GDN) : WizzAir
Katowice (KTW) : WizzAir
Krakova (KRK) : Ryanair
Poznan (POZ) : WizzAir
Varsova (WAW) : WizzAir
Wroclaw (WRO) : Ryanair
Ranska :
Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
Marseille (MRS) : Ryanair
Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
Saksa :
Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
Bremen (BRE) : Ryanair
Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
Memmingen (FMM) : Ryanair
Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
Slovakia :
Bratislava (BTS) : Ryanair
Sveitsi :
Basel (BSL) : Ryanair
Tsekki :
Praha (PRG) : Ryanair
Unkari :
Budapest (BUD) : WizzAir
Bromma
Belgia :
Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
Ruotsi :
Ängelholm (AGH) : kullaflyg
Halmstad (HAD): Skyways/
Visby (VBY) : Skyways/Kapuloita laittaa rattaisiin niin valtio, finavia kuin varmaan kilpailijatkin.
"Ryanair tympääntynyt liikenneministeri Vehviläiseen
Halpalentoyhtiö Ryanair on tympääntynyt liikenneministeri Anu Vehviläiseen (kesk.). Ryanair haluaa selitystä Vehviläiseltä, miksi hän ei ole suostunut keskustelemaan yhtiön tarpeista ja laajennussuunnitelmista.
Yhtiö väläyttää tiedotteessaan, että se on pohtinut mahdollisuutta ruveta lentämään myös Helsinki-Vantaan lentokentältä. Ryanairin mukaan korkeat matkustajamaksut lannistavat kuitenkin yhtiön haluja kehittää Suomen reittejään. Ryanair kertoo, että liikennöinnin aloittaminen Helsinki-Vantaan lentokentältä voisi lisätä Helsinki-Vantaan liikennettä jopa 15 prosentilla.
Tällä hetkellä Ryanair lentää Suomessa ainoastaan Tampere-Pirkkalan lentokentältä." - xyz xyz
agadfgh kirjoitti:
Oliskohan syynä, että täällä ei riitä matksutajia. Ei mikään yhtiö tuo tänne muutaman valittavan möttösen takia lentoja. Kiinan suuntaan lentää Helsingistä CA=China Air tai Air China, Japaniin Jal, Amerikkaan AA, Cathay Pacific Hong Kongiin. Ne lennot ovat vaan codeshareja eli tulee kaikille halvemmaksi tuolla tavalla.
Codeshare ei säästä mitään, varsinkaan asiakkaille, vaan se on lentoyhtiöiden markkinointitapa. Kun yhtiö A myy yhtiön B lentoja, niin A saa tästä jonkin provision ja B arvioi tämän lisäävän myyntiään, joten A ja B uskovat molemmat voittavansa. Mitään kustannuksia ei kuitenkaan säästy eikä kuluttaja saa lentoaan yhtään halvemmalla. Sen sijaan kuluttaja joutuu etsiskelemään, mistä lennon saisi halvimmalla, koska A voi hyvin myydä B:n lentoa kalliimmalla kuin B.
Codesharen hallinnointi aiheuttaa kuluja ja ongelmia, koska codeshare mutkistaa muutenkin mutkikkaita järjestelmiä. Kustannuksia se siis pikemminkin lisää kuin vähentää. - jfaösl
suomi on kiva maa kirjoitti:
Niin taitaa loppua ne halpalennot että pääsisi itse hakemaan tuliaiset mualimalta.
Suostuisikohan lentäjät siirtymään suosiolla Baronalle, jos ne sinne ulkoistettaisiin?
- lihava liikemies
Finnairin konsepti näyttää olevan ottaa käyttöön halpalentoyhtiön palvelu, mutta pitää kalliin lentoyhtiön hinnat.
Tälle konseptille en odottaisi suurta menestystä.
Henkilökunnan voisi vaihtaa aasialaiseen. Voisi saada sen jälkeen lentokonetarjoilijoilta ja ilmabussin kuljettajilta nöyrempää palvelua. Nykyisen porukan voi sitten irtisanoa ja rekrytä takaisin ne, joilla riittäää 1/3 nykyisestä palkasta. - Anonyymi
Matkustajapalautteen mukaan pudonnut sijalle 32. Viime vuonna sijoitus 27. Jopa Aeroflot on arvostettu paremmaksi. Ykkösenä Qatar.
Miksi siis maksaa ylihintaa huonommasta palvelulaadusta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185