Finnairista halpalentoyhtiö

mutta kallis

Finnairin Euroopan reittiliikenteen turistiluokassa kaikki alkoholitarjoilu muuttuu maksulliseksi. Tämä on vasta alkusoittoa. Finnair on muutama viikko sitten ilmoittanut pohtivansa myös kaiken muun tarjoilun muuttamista maksulliseksi, erillistä maksua ruumaan menevästä matkatavarasta sekä lähtöselvitysmaksua, mikäli suorittaa lähtöselvityksen perinteisesti lähtöselvitystiskillä.

Mikä enää erottaa Finnairin halpalentoyhtiöistä? Itselläni on eniten kokemusta Ryanairista (yli 100 lentoa yhtiöllä) ja mielestäni merkittävin ero on hinta. Finnairin edestakainen lento Euroopan kohteisiin maksaa yleensä alk 300 euroa (viime hetkellä varatessa jopa yli 1000 euroa) ja Ryanairin meno-paluun keskihinta on alle 100 euroa. Välillä lennon voi saada ilmaiseksikin. Ryanair maksaa tällöin jopa verot matkustajan puolesta. Toinen merkittävä ero on palvelu lennolla. Ryanairin matkustamohenkilökunta todellakin haluaa palvella asiakkaitaan, ovat nuoria ja nättejä ja jaksavat hymyillä. Kolmas merkittävä asia, sekin Ryanairin eduksi on täsmällisyys. Ryanair on Euroopan täsmällisin lentoyhtiö. Lähes kaikki sen lennot saapuvat perille aikataulussa. Finnairilla matkustettaessa sen sijaan on aina varauduttava myöhästymisiin tai lennon peruuntumiseen (esim. lakkojen vuoksi - Ryanairin henkilökunta ei ole vielä koskaan lakkoillut sen 22 vuotisen historian aikana). Ja vaikka Finnairin lento saapuisi ajoissa perille, on suuri todennäköisyys että matkatavarat jäivät jonnekin matkan varrelle. Ryanair sen sijaan ei kadota juuri koskaan matkalaukkuja.

Ei ole ihme, että Ryanair on Euroopan suosituin lentoyhtiö. Se kuljettaa vuodessa yli 62 miljoonaa matkustajaa. Suomen reiteilläkin sen matkustajamäärä on yli puoli miljoonaa matkustajaa vuodessa. Tämä ei olisi mahdollista, mikäli yhtiön hinta-laatu -suhde ei olisi niin hyvä. Tyytyväiset asiakkaat palaavat lennolle yhä uudestaan.

49

1720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Frequent flyer

      "Ja vaikka Finnairin lento saapuisi ajoissa perille, on suuri todennäköisyys että matkatavarat jäivät jonnekin matkan varrelle. Ryanair sen sijaan ei kadota juuri koskaan matkalaukkuja."

      "Suuri todennäköisyys" voidaan tietysti määritellä monella tavalla. Olen lentänyt Finnairilla ja noin 40 muulla lentoyhtiöllä vuodesta 1966 lähtien. Kerran Swissairin lennolla Manilasta Zürichiin laukut jäivät Sveitsiin eivätkä seuranneet minua Suomeen ennen kuin seuraavana päivänä. Millään lentoyhtiöllä ei tietenkään ollut asian kanssa mitään tekemistä, koska ne eivät hoitaneet matkatavaroiden käsittelyä itse.

      • Finnairilla

        Tilastojen mukaan Finnair hukkaa paljon matkustajien tavaroita. Itsellenikin on viimeisen vuoden aikana tapahtunut kaksi kertaa niin, että matkatavarani jäivät Helsinki-Vantaalle. Olin tsekannut ne Tampereella ja vaikka vaihtoaika oli yli tunti kummalakin kerralla, tavarat jäivät. Toisella kerralla matkatavaran saapuminen määränpäähän Hong Kongiin kesti kolme päivää, koska koko laukkua ei löytynyt Finnairin tiedostoista. Kun laukku saapui Hong Kongiin, olin itse jo jatkanut matkaani seiltä Taipeihin, jonne laukku sitten lopulta saapui viidentenä päivänä lentonui HEL-BKK jälkeen. Todella epämiellyttävä kokemus. Laukussa oli materiaalia, jota olisin tarvinnut työasioissani.

        Toinen kokemukseni oli aamulennolta Tampere-Helsinki-Wien. Laukku jäi tulematta, mutta tässä tapauksessa laukku toimitettiin jo samana iltana hotelliin.

        Viime kuussa lensin Lufthansalla HEL-MUC-BOS ja ensimmäinen lento oli lähes tunnin myöhässä ja vaihtoaikaa ei jäänyt Münchenissä juuri ollenkaan. Olin varma, että nyt laukku jäi Müncheniin. Yllätykseni oli suuri kun se kuitenkin oli Bostonin kentällä hihnalla. Lufthansalla homma pelaa.

        Aloittaja kirjoitti Ryanairista. Voin yhtyä hänen näkemykseensä hyvästä hinta-laatu -suhteesta. Käytän yhtiötä paljon omilla yksityismatkoillani. Olen aina ollut tyytyväinen. Ainoa miinus on Tampere-Pirkkalan kakksoterminaali, joka on surkein lentoasema, missä olen Euroopassa ollut (muualla maailmassa tosin on tullut oltua vielä surkeammissakin). Se, että Finavia ei satsaa terminaaliin ei tosin ole Ryanairin vika. Muut Ryanairin käyttämät kentät ovat hyviä ja niissä on monipuoliset palvelut.


    • xyz xyz

      Jotta voisi olla halpalentoyhtiö, englanniksi low-cost airline, pitäisi olla alhaiset kustannukset. Se on vähän muuta kuin palvelujen muuttamista maksulliseksi.

      • vaktaa

        "Mikä enää erottaa Finnairin halpalentoyhtiöistä?"

        Ylihinnoittelu.


      • matkoihin
        vaktaa kirjoitti:

        "Mikä enää erottaa Finnairin halpalentoyhtiöistä?"

        Ylihinnoittelu.

        Hall. pj Taxell sanoi tänään, että Finnair korottaa matkojensa hintoja osana "tervehdyttämisohjelmaansa". Onko näissä puheissa mitään järkeä, kun on hinnoitellut jo nyt itsensä ulos. Yhtiön kuntoon saattamisen jälkeen (hahhhaaa) yhdistetään/myydään jollekkin isommalle lentoyhtiölle.
        Eihän noissa puheissa ole päätä eikä häntää. Touhutkaa mitä touhuatte. Seuraan tilannetta ja lennän muiden yhtiöiden koneilla. Finnair, olette hallitustanne myöten pellejä ja että henkilöstöjohtaja Hassinen koulutukseltaan jokin seurakunta"suntio". Anna mun kaikki kestää. Pitäkää nyt kiinni siitä pörssiyhtiösäännöstä, että veromarkkoja ei milläänlailla uiteta yhtiöön. vai uitetaanko sittenkin.


      • Mklll
        matkoihin kirjoitti:

        Hall. pj Taxell sanoi tänään, että Finnair korottaa matkojensa hintoja osana "tervehdyttämisohjelmaansa". Onko näissä puheissa mitään järkeä, kun on hinnoitellut jo nyt itsensä ulos. Yhtiön kuntoon saattamisen jälkeen (hahhhaaa) yhdistetään/myydään jollekkin isommalle lentoyhtiölle.
        Eihän noissa puheissa ole päätä eikä häntää. Touhutkaa mitä touhuatte. Seuraan tilannetta ja lennän muiden yhtiöiden koneilla. Finnair, olette hallitustanne myöten pellejä ja että henkilöstöjohtaja Hassinen koulutukseltaan jokin seurakunta"suntio". Anna mun kaikki kestää. Pitäkää nyt kiinni siitä pörssiyhtiösäännöstä, että veromarkkoja ei milläänlailla uiteta yhtiöön. vai uitetaanko sittenkin.

        Finnair nostaa lippujensa hintoja ja heikentää palveluja. Matkustajat siirtyvät muille yhtiöille. Finnairin tarina alkaa lähestyä loppuaan. Kun Finnairia ei nää ole, Suomeenkin saadaan vihdoinkin ihan aito, terve lentoyhtiöiden välinen kilpailu. Voittajia ovat matkustajat.


      • takapihan tavis
        Mklll kirjoitti:

        Finnair nostaa lippujensa hintoja ja heikentää palveluja. Matkustajat siirtyvät muille yhtiöille. Finnairin tarina alkaa lähestyä loppuaan. Kun Finnairia ei nää ole, Suomeenkin saadaan vihdoinkin ihan aito, terve lentoyhtiöiden välinen kilpailu. Voittajia ovat matkustajat.

        Voi kun se tapahtuisi pian. Olen odottanut kunnon kilpailua, eikä mitään sos.dem. tyylistä finnair palvontaa. Voisi meikäläinenkin tavis tavistuloinenikin päästä joskus edukkaille lennoille muilla kun ryanairilla.


      • jumppaavaan
        Mklll kirjoitti:

        Finnair nostaa lippujensa hintoja ja heikentää palveluja. Matkustajat siirtyvät muille yhtiöille. Finnairin tarina alkaa lähestyä loppuaan. Kun Finnairia ei nää ole, Suomeenkin saadaan vihdoinkin ihan aito, terve lentoyhtiöiden välinen kilpailu. Voittajia ovat matkustajat.

        Mikä juntti sinäkin olet? Aina löytyy teitä, jotka toivovat Finnairin nurin menemistä ja sitten toitotatte kuinka muut tulevat tänne ja sitten vihdoinkin saadaan kilpailua. Edelleenkin Suomeen saa tulla jo nyt kuka haluaa. Miksi ei sitten ole tullut? Luuletko todellakin, jos Finnair menisi nurin, että muiden firmojen hinnat laskisivat, päinvastoin. Lisäksi suorat yhteydet maailmalle olisivat historiaa. Joillekin se aika on tärkeämpi kuin hinta.


    • rthshbsrth

      Samaa mieltä että Finnairista on tullut kallis halpalentoyhtiö, mutta Ryanair hehkutus meni ehkä vähän yli..

      "Ryanair on Euroopan täsmällisin lentoyhtiö."
      http://www.travelpulse.com/Resources/Editorial.aspx?n=61963

      "Ja vaikka Finnairin lento saapuisi ajoissa perille, on suuri todennäköisyys että matkatavarat jäivät jonnekin matkan varrelle. Ryanair sen sijaan ei kadota juuri koskaan matkalaukkuja."

      Ei riipu lentoyhtiöstä vaan lentokentän groundhandlingistä.

      Jos pitää ne faktat kunnossa niin jutussa säilyy ede pieni uskottavuus. Finski kyllä näyttäisi silti sakkaavan aika pahasti.

      • tfs

        Täsmällisyystilastoissa ei ole mukana IATAn ulkopuolisia yhtiöitä kuten Ryanairia.
        Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan.


      • ergeqwr
        tfs kirjoitti:

        Täsmällisyystilastoissa ei ole mukana IATAn ulkopuolisia yhtiöitä kuten Ryanairia.
        Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan.

        Ryanairin viimeisin julkistettu punctuality näyttäisi olevan 92% joka jää tuosta SASsin 93,5% vähän jälkeen. Markkinoinnissa he toki käyttävät tuota "täsmällisin" termiä koska he ovat noiden IATAn ulkopuolisten yhtiöiden täsmällisin. Yhtälailla he ovat esim täsmällisin irlantilainen lentoyhtiö tai täsmällisin R-kirjaimella alkava yhtiö. Euroopan täsmällisin he eivät kuitenkaan ole.
        Tuolta heidän lukunsa:
        http://www.ryanair.com/en/news/gen-en-050609
        Ja itseasiassa tuo lukukin on vain heidän oma julkistuksensa, eikä mitenkään virallinen johtuen juurikin IATAsta. Täältä lisäinfoa:
        http://gospain.about.com/od/ryanair/qt/punctuality.htm

        "Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan."
        Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!


      • tfs
        ergeqwr kirjoitti:

        Ryanairin viimeisin julkistettu punctuality näyttäisi olevan 92% joka jää tuosta SASsin 93,5% vähän jälkeen. Markkinoinnissa he toki käyttävät tuota "täsmällisin" termiä koska he ovat noiden IATAn ulkopuolisten yhtiöiden täsmällisin. Yhtälailla he ovat esim täsmällisin irlantilainen lentoyhtiö tai täsmällisin R-kirjaimella alkava yhtiö. Euroopan täsmällisin he eivät kuitenkaan ole.
        Tuolta heidän lukunsa:
        http://www.ryanair.com/en/news/gen-en-050609
        Ja itseasiassa tuo lukukin on vain heidän oma julkistuksensa, eikä mitenkään virallinen johtuen juurikin IATAsta. Täältä lisäinfoa:
        http://gospain.about.com/od/ryanair/qt/punctuality.htm

        "Laukut hukkuu jatkolentojen takia Finnairilla ja muilla. Hukkaamattomuus Ryanairilla johtuu tuotteen konseptista! Asiaikas huolehtii itse laukuistaan."
        Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!

        "Though they only analyse the 20 most common routes..."

        Tuo tilasto ei kerro juuri mitään. Ryanair lentää pelkästään Lontoosta yli sataan kohteeseen, veikkaan että tuossa tilastossa on muutama Ryanairin "ruuhkanen" reitti esim. Lontoo-Dublin. Useimmat Ryanair -kohteet lennetään ruuhkattomille kentille (esim. TMP), joissa täsmällisyys on huippuluokkaa. Asiakkaan kannalta olennaista on juuri perille saapumisen täsmällisyys. Ryanairin konsepti on erilainen kuin SASilla, siellä ei odotella muita koneita, eikä kentillä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) tarvitse odotella lentolupaa tolkuttomasti esim. pikkumyöhästymisen takia.

        "Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!"
        Sanoin että konsepti on erilainen - en ottanut kantaa kumpi on parempi. Tässä on kuitenkin syy miksei laukkuja huku. Tämä palvelu maksaa, samoin maksaa kadonneet laukut. Finnairin kadonneet laukut aiheutavat muistaakseni miljoonan euron kulut lentoyhtiölle (eli lopulta matkustajille) vuodessa. Nykyään itse matkustan lähes poikkeuksetta pelkän ksäimatkatavaran kanssa lentoyhtiöstä riippumatta. Kymmeneen kiloon saan mahtumaan kaiken tarpeellisen viikonkin reissulle. Eipä tarvitse jonotella laukkuja hihnalla, eikä tehdä ilmoituksia rikkoutuneista laukuista.


      • wopruhgpieurg
        tfs kirjoitti:

        "Though they only analyse the 20 most common routes..."

        Tuo tilasto ei kerro juuri mitään. Ryanair lentää pelkästään Lontoosta yli sataan kohteeseen, veikkaan että tuossa tilastossa on muutama Ryanairin "ruuhkanen" reitti esim. Lontoo-Dublin. Useimmat Ryanair -kohteet lennetään ruuhkattomille kentille (esim. TMP), joissa täsmällisyys on huippuluokkaa. Asiakkaan kannalta olennaista on juuri perille saapumisen täsmällisyys. Ryanairin konsepti on erilainen kuin SASilla, siellä ei odotella muita koneita, eikä kentillä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) tarvitse odotella lentolupaa tolkuttomasti esim. pikkumyöhästymisen takia.

        "Ehkä huonoin pointti mitä olen kuullut! :D Nimenomaan jos on jatkolento niin en halua olla jonottamassa ensin että laukkuni saadaan ulos koneesta ja sen jälkeen tsekkaamaan sitä seuraavalle lennolle yms. Todella kätevää!"
        Sanoin että konsepti on erilainen - en ottanut kantaa kumpi on parempi. Tässä on kuitenkin syy miksei laukkuja huku. Tämä palvelu maksaa, samoin maksaa kadonneet laukut. Finnairin kadonneet laukut aiheutavat muistaakseni miljoonan euron kulut lentoyhtiölle (eli lopulta matkustajille) vuodessa. Nykyään itse matkustan lähes poikkeuksetta pelkän ksäimatkatavaran kanssa lentoyhtiöstä riippumatta. Kymmeneen kiloon saan mahtumaan kaiken tarpeellisen viikonkin reissulle. Eipä tarvitse jonotella laukkuja hihnalla, eikä tehdä ilmoituksia rikkoutuneista laukuista.

        "veikkaan että..."
        Sinulla ei ole tähän asti ollut esittää vielä yhtään faktaa asiasi tueksi. Sinusta tuntuu siltä. Olkoon niin. Tuo punctualityn virallinen mittari nyt vain sattuu olemaan ajallaan lähtevät lennot. Jos Ryanair haluaa käyttää omia lukujaan laskemalla ihan eri tavalla niin ne ei vain ole vertailukelpoisia. Tottakai siten saadaan vaikka kuinka kauniita lukuja, mutta 90 kiloa ei ole enemmän kuin 80 metriä..
        Jos lento lähtee ajallaan niin se aika pitkälti korreloi sitä onko se ajoissa perillä vai ei... Harvemmin koneet turhia hengailee matkan varrella tai ottaa maisemareittejä. Jos joudutaan holdaamaan kentän yläpuolella niin se on vielä vähemmän lentoyhtiön vika.

        "Finnairin kadonneet laukut..."
        Ääääääeäeäehh... Ehkä tämä on parempi jättää tähän, kun sisälukutaito puuttuu tai et vain halua edes lukea mitä kirjoitan. :) Hyviä jatkoja, juttu kuuluisi muutenkin tuonne Ryanairin puolelle.


      • tfs
        wopruhgpieurg kirjoitti:

        "veikkaan että..."
        Sinulla ei ole tähän asti ollut esittää vielä yhtään faktaa asiasi tueksi. Sinusta tuntuu siltä. Olkoon niin. Tuo punctualityn virallinen mittari nyt vain sattuu olemaan ajallaan lähtevät lennot. Jos Ryanair haluaa käyttää omia lukujaan laskemalla ihan eri tavalla niin ne ei vain ole vertailukelpoisia. Tottakai siten saadaan vaikka kuinka kauniita lukuja, mutta 90 kiloa ei ole enemmän kuin 80 metriä..
        Jos lento lähtee ajallaan niin se aika pitkälti korreloi sitä onko se ajoissa perillä vai ei... Harvemmin koneet turhia hengailee matkan varrella tai ottaa maisemareittejä. Jos joudutaan holdaamaan kentän yläpuolella niin se on vielä vähemmän lentoyhtiön vika.

        "Finnairin kadonneet laukut..."
        Ääääääeäeäehh... Ehkä tämä on parempi jättää tähän, kun sisälukutaito puuttuu tai et vain halua edes lukea mitä kirjoitan. :) Hyviä jatkoja, juttu kuuluisi muutenkin tuonne Ryanairin puolelle.

        Fakta on tässä:
        Jos tilastossasi on 20 reittiä, se mittaa täsmällisyyttä juuri näillä reiteillä - ei muilla parilla sadalla reitillä!
        Muut vastauksesi eivät ansaitse edes kommenttia! Jos vaität Ryanairin vääristelevän tilastoja, olisi asiallista todistaa väitteensä, muuten sillä ei ole mitään arvoa.
        Hyviä lentoja Finnairilla!


    • ------------------

      Täytyy sanoa, että itsekkin ihmettelen kovasti mikä bisneslokkiikka on yhdistää perinteisen lentoyhtiön kustannusrakenne ja halpalentoyhtiön palvelu.

      Jos olisin finnairin johdossa, niin nostaisin tarjoilun tasoa huomattavasti. Kaljatölkin, viinilasin tai viinapaukun kustannus lehtoyhtiölle on oikeasti aika vähäinen. Vaikkapa 4cl XO konjakin sisäänostohinta on luokkaa yhden euron. Tarjoiluhenkilökunta on siellä kuitenkin. Eikä kohtuulllinen ateriakaan ihan mahdottoman kallis voi olla. Uskoisin, että ihmisillä kuitenkin on halua maksaa lennostaan tarjoilun kustannuksen verran enemmän. Nyt kun oikein kukaan ei tarjoa mitään, niin tällä voisi hyvin erottautua kilpailijoista.

      • 2222

        se laukkujen hukkuminen ei liity millään lailla lentoyhtiöihin koska ne on ulkoistettu jo ajat sitten!!!


      • xhfdh

        Lisäksi pitää ottaa huomioon, että halpikest eivät korvaa matkaajalle mitään. Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan antamaan matkustajalle korvauksia jo pienistä myöhästymisistä. Kaikki ne maksaa ja jostain nekin rahat on saatava. Halpiksilla matkusta vastaa itse kaikesta, perinteisillä hoidetaan matkustajan puolesta. Lisäksi halpiksilla työntekijöiden olot ovat huonommat.


      • lnoirnwe
        xhfdh kirjoitti:

        Lisäksi pitää ottaa huomioon, että halpikest eivät korvaa matkaajalle mitään. Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan antamaan matkustajalle korvauksia jo pienistä myöhästymisistä. Kaikki ne maksaa ja jostain nekin rahat on saatava. Halpiksilla matkusta vastaa itse kaikesta, perinteisillä hoidetaan matkustajan puolesta. Lisäksi halpiksilla työntekijöiden olot ovat huonommat.

        "Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan"
        EU-säädökset koskevat kaikkia lentoyhtiöitä.

        "Oikeat lentoyhtiöt"
        HAH


      • xyz xyz

        Kyllähän tuo tuntuu oudolta bisneslogiikalta, vaikka sisäänostohinta sentään taitaa olla vähän korkeampi. Mutta vaikuttaa siltä, että kyseessä onkin Finskin aika epätoivoinen yritys houkutella matkustajia bisnesluokkaan.

        Vaikka tuntuu hullulta, että kukaan maksaisi satoja euroja (= bisnes- ja turistiluokan lippujen erotus) muutamasta alkoholiannoksesta, niin suomalaisethan ovat hulluja. Tai siis tarpeeksi moni suomalainen on hullu kun on alkoholista kysymys. Seurasin kerran sivusta, kuinka suomalainen halusi ehdottomasti ostaa lentokoneesta niitä pikkuviinipulloja kotiin otettavaksi, kun koneessa ei ollut oikeita viinipulloja myydä. Hänelle selitettiin kovasti, että kyllähän niitä myydään mutta hinta on aika korkea, taisi olla samaa luokkaa kuin oikeat viinipullot Alkossa - mutta piti vain saada lentokoneesta ostettua viiniä! Ei siis ihme, jos suomalainen on valmis maksamaan itsensä kipeäksi "ilmaisesta viinasta".

        Sitä paitsi jos lentolipun maksaa joku muu, niin matkustaja voi ruveta kovasti keksimään syitä, miksi pitää ostaa bisnesluokan lippu (se on siirrettävissä, "turistiluokka oli loppuunmyyty", matkatavarat pitää saada ensimmäisten joukossa jotta ehtii kokoukseen, hirveän pitkä vaihtoaika jota ei kestä jos ei pääse loungeen jne. jne., keksikää itse lisää selityksiä).

        Ei taida kuitenkaan bisneslogiikka toimia. Ei ole millään lentoyhtiöllä viisasten kiveä, jolla saisi bisneksestä turismiin siirtyneet matkustajat takaisin bisnekseen. Ja säästäminen on Suomessa yleensä hölmöläisten hommaa: leikataan niitä kustannuksia, joista leikkaajat jotain luulevat ymmärtävänsä, eikä niitä joilla on merkitystä.


      • Saaaanaa
        lnoirnwe kirjoitti:

        "Oikeat yhtiöt ovat pakotettuja EU-säädösten mukaan"
        EU-säädökset koskevat kaikkia lentoyhtiöitä.

        "Oikeat lentoyhtiöt"
        HAH

        Valitettavasti asia ei ole näin. Halpikset eivät ole allekirjoittaneet sopimusta, joka velvoittaisi ne korvaamaan matkaajalle kuluja, jotka perinteiset joutuvat korvaamaan,


      • xyz xyz
        Saaaanaa kirjoitti:

        Valitettavasti asia ei ole näin. Halpikset eivät ole allekirjoittaneet sopimusta, joka velvoittaisi ne korvaamaan matkaajalle kuluja, jotka perinteiset joutuvat korvaamaan,

        Kaikkeen ei tarvita sopimusta. Esimerkiksi asetus lentoyhtiöiden eräistä korvausvastuista,
        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002R0889:FI:HTML
        on EU:n jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa oikeutta (nimestä "asetus" huolimatta vahvempi kuin kansallinen laki, jopa vahvempi kuin kansallinen perustuslaki).

        Kokonaan eri asia on, että jotkin yhtiöt ovat sopimuksilla tai itse antamillaan sitoumuksilla suostuneet maksamaan korvauksia yms. yli sen, mitä lainsäädäntö vaatii. Yleensä ei vain hyvästä sydämestä vaan siksi, että on arvioinut sen kannattavan (arvo imagolle ja sen kautta asiakkaiden pitäminen ja hankkiminen, tms.).


    • ja sen

      Matkatavaroiden hukkaaminen...
      Jos lento on pisteestä a, pisteeseen b ja asiakaan homma on roudata laukut seuraavalle lennolle (jos sellaista edes on), niin riski kamojen katoamiseen on huomattavasti pienempi kuin lennolla jossa on vaihtoja ja kamat yrittää löytää lappujen mukaan oikeille lennoille. Ensim. voit myöhästyä itse jatkolennolta laukkuja odotellessa ja jälkimmäisessä taas matkatavarat myöhästyvät helposti.
      Ja toisekseen hinnoittelupolitiikalla voi vaikuttaa siihen, että onko niitä matkatavaroita vähän vai paljon...
      Ja kaikille oli selvää minkä tyyppiset firmat harrastaa minkälaista toimintaa edellämainituista.

      • kdjdjkdjjdkjdkdj

        Konsepti on tosiaan erilainen, Raikku ei vastaa
        - jatkolennoista lainkaan, jolloinmatkatavarat menee pakolla oikein
        - lentää pieniltä kentiltä esim. Tampere. Kuinka siellä edes voisi laukut hukkua?
        - Ei mitään korvauksia
        - Ja melkoisen pieneksi maailma jää, jos Raikulla mennään

        Kuinkahan paljon perinteisillä lentoyhtiöillä menee näihin rahaa?

        Siis uskomatonta soopaa on tässäkin viestiketjussa. Jaen menisi kehumaan niiden Raikun pikakouluttamien lentoemojen palvelun tasoa, mutta kukin tavallaan.

        Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä.


      • egegwe
        kdjdjkdjjdkjdkdj kirjoitti:

        Konsepti on tosiaan erilainen, Raikku ei vastaa
        - jatkolennoista lainkaan, jolloinmatkatavarat menee pakolla oikein
        - lentää pieniltä kentiltä esim. Tampere. Kuinka siellä edes voisi laukut hukkua?
        - Ei mitään korvauksia
        - Ja melkoisen pieneksi maailma jää, jos Raikulla mennään

        Kuinkahan paljon perinteisillä lentoyhtiöillä menee näihin rahaa?

        Siis uskomatonta soopaa on tässäkin viestiketjussa. Jaen menisi kehumaan niiden Raikun pikakouluttamien lentoemojen palvelun tasoa, mutta kukin tavallaan.

        Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä.

        "Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä."

        Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta.


      • lisää!
        egegwe kirjoitti:

        "Itse en nää mitään hyvää Finskin ahdingossa ja toivon liikematkustajien pikaista paluuta, jotta saadaa yhtiö pysymään pystyssä."

        Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta.

        "Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta."

        Kerro ihmeessä lisää tekohengityksestä!


      • lennokkifirma
        lisää! kirjoitti:

        "Itse kaipaan lähinnä tervettä kilpailua, enkä tekohengittämällä pystyssä pidettävää dinosaurusta."

        Kerro ihmeessä lisää tekohengityksestä!

        pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma.


      • näinhänsemenee
        lennokkifirma kirjoitti:

        pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma.

        Finnairille on tasan tarkkaan käymässä samallalailla kuin on käynyt näille ns. valtionyhtiöille Swissairille, AIitalialle ja viimeisimmäksi Austrialle, jos tämä nykyinen meno jatkuu. Maksumiehinä ovat loppupeleissä veronmaksajat. On veronmaksajien etu, että tappiota tuottavat valtionyhtiöt on ajettava alas ennekuin veronmaksajien lompakolle mennään.

        Itävallan valtio eli veronmaksajat maksoivat tämänkin Austrian ja Lufthansan liittoutumisen loppujen lopuksi kuittaa.

        "Nykyään ei ole kovin helppo myydä lentoyhtiötä. Lufthansa esimerkiksi maksoi Austrian Airlinesista äskettäin vain helsinkiläisen kaksion verran, vähän yli 300 000 euroa. Toisaalta samalla Itävallan valtio maksoi puolella miljardilla yhtiön velkoja. Austrian Airlinesin hinta oli siis liki puoli miljardia negatiivinen.

        Italian valtio taas upotti Alitaliaan miljardeja ennen kuin sai yhtiön myyntikuntoon niin, että KLM-Air France suostui maksamaan yhtiöstä 300 miljoonaa euroa."


      • 5uy6jtr
        lennokkifirma kirjoitti:

        pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma.

        Ja jos pääsisi siitä iänikuisesta "sinivalkoisten siipien" taakasta että porukka lentää ko. yhtiöllä pelkästään periaatteesta. Tilalle voisi tulla oikeasti kilpailukykyisiä firmoja (suomalaisiakin..) joista matkustajilla olisi varaa valita mieleisensä muistakin syistä.


      • juupaju
        5uy6jtr kirjoitti:

        Ja jos pääsisi siitä iänikuisesta "sinivalkoisten siipien" taakasta että porukka lentää ko. yhtiöllä pelkästään periaatteesta. Tilalle voisi tulla oikeasti kilpailukykyisiä firmoja (suomalaisiakin..) joista matkustajilla olisi varaa valita mieleisensä muistakin syistä.

        Ajaisitko itse esim. Toyotalla, jos tykkäät enemmän esim. Audista. Minä en ainakaan.


    • Japanissa

      Hei, toi tollainen Ryanairhan kuullostaa todella hyvalta yhtiolta! Taytyykin ehdottomasti seuraavan kerran Suomeen tullessa kokeilla. Paljollakohan irtoaa lippu taalta Tokiosta Helsinkiin ja takaisin? Oliskohan toivoa saada jopa ilmaiseksi? Antaisitko lisaa vinkkeja halpaan ja hyvaan matkustamiseen. Voi kiitos!

      • pieru

        Joo; näinhän se on, Ryanair on tosiaan hieno yhtiö. Toimii kannattavasti, on täsmällinen, ei lakkoile, ja lippujen hinnat lompakkoystävällisiä. vinnairin tuottaessa tappiota ja mennessä konkkaan Ryanair ja Easyjet tekevät hyvää tulosta, ja matka jatkuu vaikka Tokioon.


      • FFFFFFFFFF
        pieru kirjoitti:

        Joo; näinhän se on, Ryanair on tosiaan hieno yhtiö. Toimii kannattavasti, on täsmällinen, ei lakkoile, ja lippujen hinnat lompakkoystävällisiä. vinnairin tuottaessa tappiota ja mennessä konkkaan Ryanair ja Easyjet tekevät hyvää tulosta, ja matka jatkuu vaikka Tokioon.

        "pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "

        Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.

        Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.


      • "ekoonoomi"
        FFFFFFFFFF kirjoitti:

        "pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "

        Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.

        Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.

        firmaa pysyy pystyssä vuodesta toiseen tuottamalla tappiolla. Samaan aikaan uudistetaan laivastoa pitkänmatkankoneilla. Siinä aluksi sinulle yhtälö ratkaistavaksi. Kysy mistä rahat ja takaukset tulee investointeihin, jos yksityinen yritys tuottaa jatkuvasti tappiota.


      • jöflsdj
        FFFFFFFFFF kirjoitti:

        "pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "

        Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.

        Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.

        Onko nämä muut vastaavat yhtiöt pidetty ilmassa valtion matkustuspolitiikalla? No, ei vaan pumppaamalla veronmaksajien rahoja tappiota tuottavaan yhtiöön.

        "Nykyään ei ole kovin helppo myydä lentoyhtiötä. Lufthansa esimerkiksi maksoi Austrian Airlinesista äskettäin vain helsinkiläisen kaksion verran, vähän yli 300 000 euroa. Toisaalta samalla Itävallan valtio maksoi puolella miljardilla yhtiön velkoja. Austrian Airlinesin hinta oli siis liki puoli miljardia negatiivinen.

        Italian valtio taas upotti Alitaliaan miljardeja ennen kuin sai yhtiön myyntikuntoon niin, että KLM-Air France suostui maksamaan yhtiöstä 300 miljoonaa euroa."


      • ksfdjlaö
        FFFFFFFFFF kirjoitti:

        "pidetään pinnalla strategisista syistä. Valtiolla täytyy olla oma lentoyhtiö. Se nyt vaan on niin, että organisaatio on liian paksu = liikkaa tuottamatonta ja kallista väkeä. Veronmaksajat Finnairin viimekädessä pitää pystyssä. Näin se vain on.
        Hyvä vaiko huono asia. Kas siinä pulma. "

        Kertokaa nyt ihmeessä kuinka valtio pitää Finskiä pystyssä? Lentävät Finnairilla, mutta siinä kaikki. Aika paha lentää Raikuilla vaikka Helsingistä. Miettikää nyt vähän lisää paljonko maksaa työntekijöiden makuuttaminen lentoasemilla. Helppo selittää Finnairin kalleudesta ja palvelusta, jos tekee muutaman oman matkan vuodessa ja pitää itseään NIIN KOKENEENA matkustajana. Usein työmatkat joudun varailemaan viikon-kahden varoitusajalla ja silloin Raikunkin hinnat ovat ihan samat kuin muillakin. Ja uskokaa nyt ettei ne kaikki paikat ole ilmaisia tai pelkkien verojen hinnalla. Jotkut joutuvat maksamaan niistä Raikunkin lennoista aikapaljon. Ei sekään lentoyhtiö pysyisi pystyssä ilman tuloja. Täällä antaa opiskelijat, työttömät neuvoja kuinka helppoa on varailla Raikuilla lentoja. Työssäkäyville ja perheellisille se ei ole ihan niin helppoa ja nuo Raikun vaihtoehdot lähinnä purkavat koko idean lentoyhtiön käyttämisestä esim. kaukomatkoilla. Lisäksi esim. kaukolennoilla väli HEL-AMS tai HEL-FRA tulee vähän kuin kaupanpäälle.

        Toivon hartaasti, että Finnair selviää tästä kriisistä ja suorat lennot saadaan pidettyä.

        Siis mielestäsi kukaan muu kuin Finnair ei voi lentää Helsingistä suoraan? Mikähän Finnairin ja Finavian sisäpiirisopimus on saanut nykyisen tilanteen aikaan, että Suomesta ei liikennöi mm. yksikään muu yhtiö suoria kaukolentoja? Miksi muissa pohjoismaissa tilanne on toisin.

        Tukholma
        Air China Beijing-Capital
        Continental Airlines Newark
        Delta Air Lines New York-JFK
        Scandinavian Airlines System Amsterdam, Chicago-O'Hare, Newark,
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi

        Oslo
        Continental Airlines Newark
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
        US Airways Philadelphia

        Kööpenhamina
        Continental Airlines Newark
        Delta Air Lines Atlanta, New York-JFK
        Scandinavian Airlines System Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Beijing-Capital, Chicago-O'Hare, Newark, Tokyo-Narita,
        Singapore Airlines Singapore
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi


      • wysig
        ksfdjlaö kirjoitti:

        Siis mielestäsi kukaan muu kuin Finnair ei voi lentää Helsingistä suoraan? Mikähän Finnairin ja Finavian sisäpiirisopimus on saanut nykyisen tilanteen aikaan, että Suomesta ei liikennöi mm. yksikään muu yhtiö suoria kaukolentoja? Miksi muissa pohjoismaissa tilanne on toisin.

        Tukholma
        Air China Beijing-Capital
        Continental Airlines Newark
        Delta Air Lines New York-JFK
        Scandinavian Airlines System Amsterdam, Chicago-O'Hare, Newark,
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi

        Oslo
        Continental Airlines Newark
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
        US Airways Philadelphia

        Kööpenhamina
        Continental Airlines Newark
        Delta Air Lines Atlanta, New York-JFK
        Scandinavian Airlines System Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Beijing-Capital, Chicago-O'Hare, Newark, Tokyo-Narita,
        Singapore Airlines Singapore
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi

        Valitettavasti tuskin mitään salaliittoa on. Onhan mm. THAI lentänyt Suomeen sekä Delta/Pan Am.
        Todennäköisemmin syynä on Suomen markkinoiden pienuus.
        Sekä SAS toimii syöttöliikenteenä Star Alliance-yhtiöille eli muille paitsi Deltalle.


      • kilpailua kiitos
        wysig kirjoitti:

        Valitettavasti tuskin mitään salaliittoa on. Onhan mm. THAI lentänyt Suomeen sekä Delta/Pan Am.
        Todennäköisemmin syynä on Suomen markkinoiden pienuus.
        Sekä SAS toimii syöttöliikenteenä Star Alliance-yhtiöille eli muille paitsi Deltalle.

        Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
        Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.

        Skavska
        Alankomaat :
        Eindhoven (EIN) : Ryanair
        Belgia :
        Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
        Espanja :
        Alicante (ALC) : Ryanair
        Gerona (GRO) : Ryanair
        Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
        Irlanti :
        Dublin (DUB) : Ryanair
        Iso-Britannia :
        Birmingham (BHX) : Ryanair
        Edinburgh (EDI) : Ryanair
        Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
        Liverpool (LPL) : Ryanair
        Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
        Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
        Itävalta :
        Klagenfurt (KLU) : Ryanair
        Italia :
        Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
        Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
        Pisa (PSA) : Ryanair
        Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
        Torino (TRN) : Ryanair
        Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
        Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
        Kroatia :
        Zadar (ZAD) : Ryanair
        Latvia :
        Riika (RIX) : Ryanair
        Malta :
        Malta (MLA) : Ryanair
        Norja :
        Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
        Puola :
        Gdansk (GDN) : WizzAir
        Katowice (KTW) : WizzAir
        Krakova (KRK) : Ryanair
        Poznan (POZ) : WizzAir
        Varsova (WAW) : WizzAir
        Wroclaw (WRO) : Ryanair
        Ranska :
        Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
        Marseille (MRS) : Ryanair
        Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
        Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
        Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
        Saksa :
        Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
        Bremen (BRE) : Ryanair
        Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
        Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
        Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
        Memmingen (FMM) : Ryanair
        Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
        Slovakia :
        Bratislava (BTS) : Ryanair
        Sveitsi :
        Basel (BSL) : Ryanair
        Tsekki :
        Praha (PRG) : Ryanair
        Unkari :
        Budapest (BUD) : WizzAir

        Bromma

        Belgia :
        Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
        Ruotsi :
        Ängelholm (AGH) : kullaflyg
        Halmstad (HAD): Skyways/
        Visby (VBY) : Skyways/


      • Kilpailua kiitos
        kilpailua kiitos kirjoitti:

        Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
        Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.

        Skavska
        Alankomaat :
        Eindhoven (EIN) : Ryanair
        Belgia :
        Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
        Espanja :
        Alicante (ALC) : Ryanair
        Gerona (GRO) : Ryanair
        Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
        Irlanti :
        Dublin (DUB) : Ryanair
        Iso-Britannia :
        Birmingham (BHX) : Ryanair
        Edinburgh (EDI) : Ryanair
        Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
        Liverpool (LPL) : Ryanair
        Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
        Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
        Itävalta :
        Klagenfurt (KLU) : Ryanair
        Italia :
        Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
        Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
        Pisa (PSA) : Ryanair
        Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
        Torino (TRN) : Ryanair
        Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
        Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
        Kroatia :
        Zadar (ZAD) : Ryanair
        Latvia :
        Riika (RIX) : Ryanair
        Malta :
        Malta (MLA) : Ryanair
        Norja :
        Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
        Puola :
        Gdansk (GDN) : WizzAir
        Katowice (KTW) : WizzAir
        Krakova (KRK) : Ryanair
        Poznan (POZ) : WizzAir
        Varsova (WAW) : WizzAir
        Wroclaw (WRO) : Ryanair
        Ranska :
        Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
        Marseille (MRS) : Ryanair
        Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
        Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
        Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
        Saksa :
        Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
        Bremen (BRE) : Ryanair
        Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
        Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
        Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
        Memmingen (FMM) : Ryanair
        Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
        Slovakia :
        Bratislava (BTS) : Ryanair
        Sveitsi :
        Basel (BSL) : Ryanair
        Tsekki :
        Praha (PRG) : Ryanair
        Unkari :
        Budapest (BUD) : WizzAir

        Bromma

        Belgia :
        Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
        Ruotsi :
        Ängelholm (AGH) : kullaflyg
        Halmstad (HAD): Skyways/
        Visby (VBY) : Skyways/

        ARLANDA
        Antigua ja Barbuda :
        Antigua (ANU) : Condor/
        Bahrain :
        Bahrain (BAH) : Condor/
        Barbados :
        Barbados-Grantley Adams Intl (BGI) : Condor/
        Bosnia :
        Sarajevo (SJJ) : Norwegian/
        Costa Rica :
        San José (SJO): Condor
        Dominikaaninen Tasavalta :
        Aeropuerto Internacional de Arroyo Barril (AZS): Condor
        Puerto Plata (POP) : Condor
        Punta Cana (PUJ) : Condor
        Santo Domingo-Las Americas (SDQ) : Condor
        Espanja :
        Alicante (ALC) : Norwegian
        Barcelona (BCN) : Germanwings/- Air Berlin/- Norwegian/
        Ibiza (IBZ) : Germanwings- Air Berlin/
        Las Palmas - Gran Canaria (LPA) : Norwegian/
        Malaga (AGP) Air Berlin/- Norwegian/
        Palma de Mallorca (PMI): Norwegian/- Germanwings/- Air Berlin/
        Tenerife Sur (TFS) : Norwegian/
        Intia :
        Goa (GOI) : Condor/
        Irlanti :
        Dublin (DUB) : Norwegian/
        Islanti :
        Reykjavik-Keflavik (KEF) : Air Berlin/
        Iso-Britannia :
        Lontoo Stansted (STN) : Air Berlin/
        Itävalta :
        Innsbruck (INN) :Air Berlin/
        Salzburg (SZG) : Norwegian/
        Wien (VIE) : Air Berlin/NIKIGermanwings/
        Italia :
        Bologna (BLQ) : Germanwings/
        Milano Malpensa (MXP) : Air Berlin - easyJet
        Rooma Fiumicino (FCO): Air Berlin/ Germanwings/
        Verona (VRN) : Germanwings/
        Jamaika :
        Montego Bay (MBJ) : Condor
        Kenia :
        Mombasa (MBA) : Condor/
        Kreikka :
        Kreeta - Hania (CHQ) : Norwegian/
        Kroatia :
        Dubrovnik (DBV) : Norwegian
        Pula (PUY): Norwegian
        Split (SPU) : Norwegian
        Kuuba :
        Holguin (HOG): Condor
        Varadero (VRA) : Condor
        Latvia :
        Riika (RIX) : Air Baltic /
        Liettua :
        Vilna (VNO) : Skyways/
        Malediivit :
        Male (MLE) : Condor/
        Mauritius :
        Mauritius (MRU) : Condor/r
        Norja :
        Bergen Flesland (BGO) : Norwegian/
        Oslo Gardermoen (OSL) : Air Berlin Norwegian
        Portugali :
        Faro (FAO) : Norwegian Air Berlin/NIKI
        Lissabon (LIS) : Germanwings
        Puola :
        Krakova (KRK) : Norwegian/- Air Berlin
        Varsova (WAW) : Norwegian/
        Ranska :
        Bordeaux (BOD) : Norwegian
        Nizza (NCE): Norwegian
        Pariisi Charles de Gaulle (CDG) : Air Berlin
        Pariisi Orly (ORY): Air Berlin/
        Ruotsi :
        Halmstad (HAD) : Skyways
        Jonkoping (JKG) : Skyways/
        Karlstad (KSD) : Skyways/
        Kiruna (KRN) : Norwegian/
        Kristianstad (KID) : Skyways/
        Linkoping (LPI) : Skyways
        Lulea (LLA) : Norwegian
        Lycksele (LYC) : Skyways/
        Ornskoldsvik (OER) : Skyways/
        Ostersund (OSD) : Norwegian
        Skelleftea (SFT): Skyways
        Trollhattan Vanersborg (THN) : Skyways/r
        Umeå (UME) : Norwegian/- umeåflyg
        Vaxjo (VXO) : Skyways/
        Visby (VBY) : Skyways/
        Saint Lucia :
        St Lucia-Vieux Fort (UVF) : Condor
        Saksa :
        Berliini Schönefeld (SXF): Germanwings
        Berliini Tegel (TXL) : Air Berlin/
        Düsseldorf (DUS) : Norwegian/Air Berlin/
        Dortmund (DTM) : Air Berlin/NIKI
        Dresden (DRS) : Germanwings
        Frankfurt am Main (FRA) : Air Berlin/
        Hannover (HAJ) : Air Berlin/- TUIfly
        Köln/Bonn (CGN) : Air Berlin/ Germanwings
        Karlsruhe-Baden (FKB) : Air Berlin
        München (MUC) : Germanwings- Air Berlin
        Münster/Osnabrück (FMO) : Air Berlin/
        Nuremberg (NUE) : Air Berlin
        Saarbrücken (SCN) : Air Berlin/
        Stuttgart (STR) : Germanwings/- TUIfly/- Air Berlin/NIKI/
        Westerland, Sylt Island (GWT) : Air Berlin/NIKI/
        Zweibrucken (ZQW) : Germanwings/
        Serbia :
        Belgrad (BEG) : Norwegian/
        Seychelles :
        Seychelles Intl (SEZ) : Condor/
        Sri Lanka :
        Colombo (CMB) : Condor/
        Suomi :
        Helsinki - Vantaa (HEL) : Blue1
        Tampere (TMP) : Blue1
        Turku (TKU) : Blue1
        Vaasa (VAA) : Blue1
        Sveitsi :
        Geneve (GVA) : easyJet Norwegian/
        Zurich (ZRH): Air Berlin/NIKI
        Tansania :
        Kilimanjaro (JRO): Condor
        Zanzibar (ZNZ) : Condor/
        Tanska :
        Billund (BLL) :
        Kööpenhamina (CPH) : Norwegian/
        Thaimaa :
        Phuket (HKT) : Condor
        Trinidad ja Tobago :
        Tobago (TAB) : Condor
        Tsekki :
        Praha (PRG) : click4sky
        Turkki :
        Istanbul Sabiha (SAW) : Norwegian/
        Izmir (ADB): SunExpress
        Venäjä :
        St. Petersburg (LED) : Air Berlin
        Venezuela :
        Porlamar (PMV) : Condor
        Viro :
        Kuressaare (URE) : Estonian Air
        Parnu (EPU) : Estonian Air
        Tallinna (TLL) : Estonian Air - Norwegian
        Tartu (TAY) : Estonian Air
        Yhdistyneet Arabiemiraatit :
        Dubai (DXB) : Norwegian


      • SF = Soviet Finland
        kilpailua kiitos kirjoitti:

        Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
        Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.

        Skavska
        Alankomaat :
        Eindhoven (EIN) : Ryanair
        Belgia :
        Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
        Espanja :
        Alicante (ALC) : Ryanair
        Gerona (GRO) : Ryanair
        Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
        Irlanti :
        Dublin (DUB) : Ryanair
        Iso-Britannia :
        Birmingham (BHX) : Ryanair
        Edinburgh (EDI) : Ryanair
        Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
        Liverpool (LPL) : Ryanair
        Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
        Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
        Itävalta :
        Klagenfurt (KLU) : Ryanair
        Italia :
        Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
        Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
        Pisa (PSA) : Ryanair
        Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
        Torino (TRN) : Ryanair
        Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
        Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
        Kroatia :
        Zadar (ZAD) : Ryanair
        Latvia :
        Riika (RIX) : Ryanair
        Malta :
        Malta (MLA) : Ryanair
        Norja :
        Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
        Puola :
        Gdansk (GDN) : WizzAir
        Katowice (KTW) : WizzAir
        Krakova (KRK) : Ryanair
        Poznan (POZ) : WizzAir
        Varsova (WAW) : WizzAir
        Wroclaw (WRO) : Ryanair
        Ranska :
        Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
        Marseille (MRS) : Ryanair
        Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
        Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
        Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
        Saksa :
        Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
        Bremen (BRE) : Ryanair
        Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
        Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
        Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
        Memmingen (FMM) : Ryanair
        Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
        Slovakia :
        Bratislava (BTS) : Ryanair
        Sveitsi :
        Basel (BSL) : Ryanair
        Tsekki :
        Praha (PRG) : Ryanair
        Unkari :
        Budapest (BUD) : WizzAir

        Bromma

        Belgia :
        Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
        Ruotsi :
        Ängelholm (AGH) : kullaflyg
        Halmstad (HAD): Skyways/
        Visby (VBY) : Skyways/

        Suomen lentomarkkinoilla on aivan sama tilanne kuin Breznevin Neuvostoliitossa. Kun ei ole kaupassa myytävää niin ei ole tietoa paremmasta ja tyydytään tilanteeseen. Sama tilanne löytyy edelleenkin Venäjän lentoliikenteestä. Miksi Moskovasta ja Pietarista on niin hankala järjestää lentoyhteyksiä maailmalle? Ettei vaan olisi hankalat viranomaiset ja kenttien haltijat? Miksi Ryanair ei lennä Venäjälle Pietarin 5 milj. asukkaan markkinoille? Miksi Pirkkalan parkkipaikka on täynnä Venäjän rekisterissä olevia autoja?

        Ruotsissa lentomatkailu on aivan eritasolla Suomeen ja Venäjään verrattuna. Siellä on luotu tarjonnalla kysyntää, joka näkyy runsaina edullisina yhteyksinä ympäri maailmaa.

        Onneksi muureja murtaa mm. Eesyjet ja avaa keväällä Hki-Pariisi yhteyden. Halvimmillaan pääsee n. 100 eurolla meno-paluu ja taas Finnair joutuu sopeuttamaan tarjontaa kysyntään eli suomeksi sanottuna karsimaan vuorojaan tältäkin väliltä.


      • agadfgh
        ksfdjlaö kirjoitti:

        Siis mielestäsi kukaan muu kuin Finnair ei voi lentää Helsingistä suoraan? Mikähän Finnairin ja Finavian sisäpiirisopimus on saanut nykyisen tilanteen aikaan, että Suomesta ei liikennöi mm. yksikään muu yhtiö suoria kaukolentoja? Miksi muissa pohjoismaissa tilanne on toisin.

        Tukholma
        Air China Beijing-Capital
        Continental Airlines Newark
        Delta Air Lines New York-JFK
        Scandinavian Airlines System Amsterdam, Chicago-O'Hare, Newark,
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi

        Oslo
        Continental Airlines Newark
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi
        US Airways Philadelphia

        Kööpenhamina
        Continental Airlines Newark
        Delta Air Lines Atlanta, New York-JFK
        Scandinavian Airlines System Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Beijing-Capital, Chicago-O'Hare, Newark, Tokyo-Narita,
        Singapore Airlines Singapore
        Thai Airways International Bangkok-Suvarnabhumi

        Oliskohan syynä, että täällä ei riitä matksutajia. Ei mikään yhtiö tuo tänne muutaman valittavan möttösen takia lentoja. Kiinan suuntaan lentää Helsingistä CA=China Air tai Air China, Japaniin Jal, Amerikkaan AA, Cathay Pacific Hong Kongiin. Ne lennot ovat vaan codeshareja eli tulee kaikille halvemmaksi tuolla tavalla.


      • toiveajattelua
        agadfgh kirjoitti:

        Oliskohan syynä, että täällä ei riitä matksutajia. Ei mikään yhtiö tuo tänne muutaman valittavan möttösen takia lentoja. Kiinan suuntaan lentää Helsingistä CA=China Air tai Air China, Japaniin Jal, Amerikkaan AA, Cathay Pacific Hong Kongiin. Ne lennot ovat vaan codeshareja eli tulee kaikille halvemmaksi tuolla tavalla.

        Lentäisipä noihin(kin) kohteisiin muu kuin finnairin purkki..


      • uudistuksia
        toiveajattelua kirjoitti:

        Lentäisipä noihin(kin) kohteisiin muu kuin finnairin purkki..

        Alkaakohan laukut ilmestyä jatkossa entistäkin laiskemmin hihnalle helsingissä..?


      • Jaumi
        uudistuksia kirjoitti:

        Alkaakohan laukut ilmestyä jatkossa entistäkin laiskemmin hihnalle helsingissä..?

        Itte pääsin just Baronalle laukkumieheks. Saa vaimolle kivoja tuliaisia eri puolilta maailmaa joka päivä.


      • suomi on kiva maa
        Jaumi kirjoitti:

        Itte pääsin just Baronalle laukkumieheks. Saa vaimolle kivoja tuliaisia eri puolilta maailmaa joka päivä.

        Niin taitaa loppua ne halpalennot että pääsisi itse hakemaan tuliaiset mualimalta.


      • jöjfsdaölk
        kilpailua kiitos kirjoitti:

        Tsekkasin tuossa yhtenä päivänä Ruotsin pääkaupungin halpalentotarjonnan. Tukholma ympäristöineen ei ole järin merkittävästi suurempi markkina-alue kuin Suomen pääkaupunkiseutu. Sieltä mm. halpalentotarjonta on aivan eri tasolla kuin Suomessa. Suomestakin varmasti lennettäisiin enemmän jos tarjonta olisi parempi varsinkin halpalentosegmentissä pääkaupunkiseudulta. Ihan kuin jotkut tahot jarraisivat jatkuvasti tätä kehitystä vastaan.
        Lista jatkuu seuraavassa viestissä kun on niin pitkä.

        Skavska
        Alankomaat :
        Eindhoven (EIN) : Ryanair
        Belgia :
        Bryssel Charleroi (CRL) : Ryanair
        Espanja :
        Alicante (ALC) : Ryanair
        Gerona (GRO) : Ryanair
        Palma de Mallorca (PMI) : Ryanair
        Irlanti :
        Dublin (DUB) : Ryanair
        Iso-Britannia :
        Birmingham (BHX) : Ryanair
        Edinburgh (EDI) : Ryanair
        Glasgow Prestwick (PIK) : Ryanair
        Liverpool (LPL) : Ryanair
        Lontoo Gatwick (LGW) : Ryanair
        Lontoo Stansted (STN) : Ryanair
        Itävalta :
        Klagenfurt (KLU) : Ryanair
        Italia :
        Alghero Sardinia (AHO) : Ryanair
        Milano Orio al Serio (BGY) : Ryanair
        Pisa (PSA) : Ryanair
        Rooma Ciampino (CIA): Ryanair
        Torino (TRN) : Ryanair
        Trapani (Sisilia) (TPS) : Ryanair
        Venetsia Treviso (TSF) : Ryanair
        Kroatia :
        Zadar (ZAD) : Ryanair
        Latvia :
        Riika (RIX) : Ryanair
        Malta :
        Malta (MLA) : Ryanair
        Norja :
        Oslo Rygge (RYG) : Ryanair
        Puola :
        Gdansk (GDN) : WizzAir
        Katowice (KTW) : WizzAir
        Krakova (KRK) : Ryanair
        Poznan (POZ) : WizzAir
        Varsova (WAW) : WizzAir
        Wroclaw (WRO) : Ryanair
        Ranska :
        Grenoble/Lyon (GNB): Ryanair
        Marseille (MRS) : Ryanair
        Mulhouse/Basel (MLH) : Ryanair
        Pariisi Beauvais (BVA) : Ryanair
        Toulon - Hyères (TLN) : Ryanair
        Saksa :
        Berliini Schönefeld (SXF) : Ryanair
        Bremen (BRE) : Ryanair
        Frankfurt Hahn (HHN) : Ryanair
        Hampuri Lyypekki (LBC) : Ryanair
        Karlsruhe-Baden (FKB) : Ryanair
        Memmingen (FMM) : Ryanair
        Weeze (Düsseldorf) (NRN) : Ryanair
        Slovakia :
        Bratislava (BTS) : Ryanair
        Sveitsi :
        Basel (BSL) : Ryanair
        Tsekki :
        Praha (PRG) : Ryanair
        Unkari :
        Budapest (BUD) : WizzAir

        Bromma

        Belgia :
        Bryssel kansainv. (BRU) : Brussels Airlines
        Ruotsi :
        Ängelholm (AGH) : kullaflyg
        Halmstad (HAD): Skyways/
        Visby (VBY) : Skyways/

        Kapuloita laittaa rattaisiin niin valtio, finavia kuin varmaan kilpailijatkin.

        "Ryanair tympääntynyt liikenneministeri Vehviläiseen

        Halpalentoyhtiö Ryanair on tympääntynyt liikenneministeri Anu Vehviläiseen (kesk.). Ryanair haluaa selitystä Vehviläiseltä, miksi hän ei ole suostunut keskustelemaan yhtiön tarpeista ja laajennussuunnitelmista.

        Yhtiö väläyttää tiedotteessaan, että se on pohtinut mahdollisuutta ruveta lentämään myös Helsinki-Vantaan lentokentältä. Ryanairin mukaan korkeat matkustajamaksut lannistavat kuitenkin yhtiön haluja kehittää Suomen reittejään. Ryanair kertoo, että liikennöinnin aloittaminen Helsinki-Vantaan lentokentältä voisi lisätä Helsinki-Vantaan liikennettä jopa 15 prosentilla.

        Tällä hetkellä Ryanair lentää Suomessa ainoastaan Tampere-Pirkkalan lentokentältä."


      • xyz xyz
        agadfgh kirjoitti:

        Oliskohan syynä, että täällä ei riitä matksutajia. Ei mikään yhtiö tuo tänne muutaman valittavan möttösen takia lentoja. Kiinan suuntaan lentää Helsingistä CA=China Air tai Air China, Japaniin Jal, Amerikkaan AA, Cathay Pacific Hong Kongiin. Ne lennot ovat vaan codeshareja eli tulee kaikille halvemmaksi tuolla tavalla.

        Codeshare ei säästä mitään, varsinkaan asiakkaille, vaan se on lentoyhtiöiden markkinointitapa. Kun yhtiö A myy yhtiön B lentoja, niin A saa tästä jonkin provision ja B arvioi tämän lisäävän myyntiään, joten A ja B uskovat molemmat voittavansa. Mitään kustannuksia ei kuitenkaan säästy eikä kuluttaja saa lentoaan yhtään halvemmalla. Sen sijaan kuluttaja joutuu etsiskelemään, mistä lennon saisi halvimmalla, koska A voi hyvin myydä B:n lentoa kalliimmalla kuin B.

        Codesharen hallinnointi aiheuttaa kuluja ja ongelmia, koska codeshare mutkistaa muutenkin mutkikkaita järjestelmiä. Kustannuksia se siis pikemminkin lisää kuin vähentää.


      • jfaösl
        suomi on kiva maa kirjoitti:

        Niin taitaa loppua ne halpalennot että pääsisi itse hakemaan tuliaiset mualimalta.

        Suostuisikohan lentäjät siirtymään suosiolla Baronalle, jos ne sinne ulkoistettaisiin?


    • lihava liikemies

      Finnairin konsepti näyttää olevan ottaa käyttöön halpalentoyhtiön palvelu, mutta pitää kalliin lentoyhtiön hinnat.

      Tälle konseptille en odottaisi suurta menestystä.

      Henkilökunnan voisi vaihtaa aasialaiseen. Voisi saada sen jälkeen lentokonetarjoilijoilta ja ilmabussin kuljettajilta nöyrempää palvelua. Nykyisen porukan voi sitten irtisanoa ja rekrytä takaisin ne, joilla riittäää 1/3 nykyisestä palkasta.

    • Anonyymi

      Matkustajapalautteen mukaan pudonnut sijalle 32. Viime vuonna sijoitus 27. Jopa Aeroflot on arvostettu paremmaksi. Ykkösenä Qatar.
      Miksi siis maksaa ylihintaa huonommasta palvelulaadusta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe