Lahtausta vai metsästystä?
Fasaanimetsästyksestä on noussut kiista Asikkalassa.
Lintutarhauksesta luontoon on päästetty useita tuhansia fasaaneja,
joita vaeltaa Kalkkisissa myös kotipihoilla ja lintuja on jäänyt myös
autojen alle maanteillä.
Lintuja on kasvatettu metsästysseurueiden ammuttavaksi.
Paikallisten asukkaiden keskuudessa metsästys on aiheuttanut kummastelua.
Riistanhoitaja näkee asian kuitenkin toisin.
Riistanhoitaja vertaa fasaanien metsästyksen
Englannissa tapahtuvaan kettujen metsästykseen.
Minusta tuo on taas isojen poikien raakaa, lapsellista, tyhmää, leikkiä...eli sitä lahtausta....
http://yle.fi/alueet/lahti/2009/11/fasaanien_metsastyksesta_ilmiriita_kalkkisissa_1195771.html
.
Lahtausta vai metsästystä?
41
679
Vastaukset
- Myy-Pikkuinen
lahtausta. Fasaaneja on kuitenkin kait aina kasvatettu tuota tarkoitusta varten eikä siin ole mitään järkee. Eli tuo ei ole metsästystä.
Minusta tuo määräkin on jotain ihan törkeää...useampi tuhat, kukaan ei pysty varmistamaan että kaikki tulee ammutuksi, miten ne jäljelle jääneet sitte pärjäävät talvella luonnossa...
Tosi törkeää.
Vaikuttaa saman tyyliseltä kuin joskus telkussakin nähty eliittiherrojen, "kartanonherrojen", ei-metsästys.
Tuollaista ei mun mielestäni voi kutsua metsästykseksi. Kesyjä lintuja räiskitään huvikseen.Minustakin toi on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin törkeää, herrojen huvia...nuo on varmaan niitä pyssysankareita jotka ei villiriistaan osu, niin niille on huviksi tuotava kesyä ihmiseen luottavaa maalitaulua räiskittäväksi...
Sikra kirjoitti:
Minustakin toi on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin törkeää, herrojen huvia...nuo on varmaan niitä pyssysankareita jotka ei villiriistaan osu, niin niille on huviksi tuotava kesyä ihmiseen luottavaa maalitaulua räiskittäväksi...
Jos haluaa fasaanipaistia niin ottakoot sieltä tarhasta, tuo touhu on aika sairaalta vaikuttavaa.Huvitellaan lintuparkojen hengellä.Tosi siivotonta meininkiä.
Haukullinen kirjoitti:
Jos haluaa fasaanipaistia niin ottakoot sieltä tarhasta, tuo touhu on aika sairaalta vaikuttavaa.Huvitellaan lintuparkojen hengellä.Tosi siivotonta meininkiä.
No just niin...nyt nuo linnut kulkee usean kymmenen laumoissa ihmisten pihoillakin häiriköimässä, ja niitä ammutaan kuulema liian lähellä asutuksiakin...
Mun mielestä luvat pois tuollaisilta idiooteilta.
Sikra kirjoitti:
Eihän noilta mitään lupia varmasti oteta pois kun ovat jotain " isokenkäisiä "....
Niinhän siinä kävi helsingissäkin kun isoherra ampui omassa pihassaan valkoposkihanhia joiden paskomisiin kyllästyi, ukko pääsi kuin koira veräjästä vaikka rikkoi montaa lakia ja tappoi rauhotettuja lintuja.
Haukullinen kirjoitti:
Niinhän siinä kävi helsingissäkin kun isoherra ampui omassa pihassaan valkoposkihanhia joiden paskomisiin kyllästyi, ukko pääsi kuin koira veräjästä vaikka rikkoi montaa lakia ja tappoi rauhotettuja lintuja.
Meillä kun tuo laki ei ole sama kaikille....
että eläimiä kasvatetaan jotta ihmiset saisivat niitä huvin vuoksi ampua. Kehittäisivät niille jonkin PlayStation-pelin jossa ammutaan kesyjä fasaaneja, jos ei sellaista vielä ole olemassa.
- Virtuaalikoneistaja
ainakin kanalintujen normaali metsästys eroaa melkoisesti tuosta tarha fasaanien "metsästyksestä".
Lahtausta.
Minä hyväksyn metsästyksen vaan,kun on pakollista.
En oikein ymmärtänyt ko.riistanhoitajan vertausta kettujen mettästykseen Englannissa.Siis kasvatetaanko enkuissa kettuja,joita sitten päästetään luontoon räiskittäväksi vai mikä vitsi tää oli?
Sen ainakin muistaisin,että englantilaisten kettumetsästystä on kritisoitu,mutta oisko ollut jotenkin liittyen tapaa metsästää.- huihuihuli
Mutta, kasvatetaanhan sikojakin, nimenomaan lahdattaviksi, samoin nautakarjaa, no. niitä nyt ei metsästetä edes leikin varjolla. Elleivät satu karkaamaan, kuten on tapahtunutkin, sitten se metsästäjä on poliisi, joka ne lahtaa. Henk.koht. en hyväksy tuota fasaanien metsästystä.
- Manta.Elviira
Ja metsästys on joillekin sitä, että riista tuodaan melkeinpä valmiiseen pöytään. Just joo.
-*minkähänlaiseen ketunmetsästykseen tämä riistanhoitaja viittaa?*-
Ollenenko ihan väärässä ja hataran mielikuvan varassa sen suhteen, että Englannissa sikäläinen perinteinen ketunmetsästys olisi jo kielletty?...
..."Riistanhoitaja vertaa fasaanien metsästyksen
Englannissa tapahtuvaan kettujen metsästykseen."... - sivusta seurannut
Muuten homma vielä menisi mutta kun lasketaan liikaa ammuttavaksi ja sitten tohelot ei saa niitä kaikkia ammutuksi jäävät petojen ja talven armoille. Parempia ampujia ja vähemmän kerralla. mutta eihän näissä hommissa järjellä ole mitään tekemistä ,raha ratkaisee.
- arkipiru
mutta miten sitten käsitetään näiden isompien eläinten kanssa, onko periaate sama kun metsästäjät käyvät ruokkimassa tutuilla paikoilla hirviä/vasoja ja kauriita, jotka sitten tulevat lahtaamaan metsästyksen alettua???
- 17+7
Iso ero villieläinten, ja kesyjen ihmisen kasvattamien fasaanien metsästämisessä.
- arkipiru
17+7 kirjoitti:
Iso ero villieläinten, ja kesyjen ihmisen kasvattamien fasaanien metsästämisessä.
Minäkin olen saanut ruokkia hirvenvasaa ja jopa kaurista kädestäni, eivätkä ne miltään villieläimiltä näytä.
AQivan sama miten niitä eläimiä saadaan ammutksi; kaikki kelpaa niille TOSI metsästäjille. - Gunwori
arkipiru kirjoitti:
Minäkin olen saanut ruokkia hirvenvasaa ja jopa kaurista kädestäni, eivätkä ne miltään villieläimiltä näytä.
AQivan sama miten niitä eläimiä saadaan ammutksi; kaikki kelpaa niille TOSI metsästäjille.tota typeryyttä ja tietämättömyyttä, vanha ukko on ähtärissä ruokkinu hirvevasaa ja sillä perusteella kuvittelee kaikkien hirvien olevan kesyjä.
Miten oot pystyny noinkin pitkän iän elään oppimatta edes alkeita luonnosta, ootko ikinä poistunu sieltä Tesoman luukusta? arkipiru kirjoitti:
AQivan sama miten niitä eläimiä saadaan ammutksi; kaikki kelpaa niille TOSI metsästäjille.Älä taas aloita, ei hirvet tai peurat ole mitään kotieläimiä, kyllä nekin on villieläimiä, vaikka sinä niitä olet saanutkin kädestä ruokkia, ja vaikka ne ei sinusta näyttäisikään villieläimiltä. Villieläimiä on metsästetty jo aikojen alusta.
Tuo aloitushan oli ihmisen kasvattamista tarha-fasaaneista, jotka on päästetty luontoon tuhatpäisinä laumoina, lahdattavaksi näille surkimuksille jotka eivät oikeaan villiriistan metsästykseen pysty......- arkipiru
Gunwori kirjoitti:
tota typeryyttä ja tietämättömyyttä, vanha ukko on ähtärissä ruokkinu hirvevasaa ja sillä perusteella kuvittelee kaikkien hirvien olevan kesyjä.
Miten oot pystyny noinkin pitkän iän elään oppimatta edes alkeita luonnosta, ootko ikinä poistunu sieltä Tesoman luukusta?että olen poistunut vaikkakaan en tesomalla asukaan.
Mutta sinun vastauksesi taas olikin sitä ihan omaasi; tiedät kaiken, osaat kaiken ja jopa olet kaikkien yläpuolella.
Mutta ei hätää, voit jatkaa samaan malliin jos mielesi tekee ja tuo kosteutta reisillesi. - arkipiru
Sikra kirjoitti:
Älä taas aloita, ei hirvet tai peurat ole mitään kotieläimiä, kyllä nekin on villieläimiä, vaikka sinä niitä olet saanutkin kädestä ruokkia, ja vaikka ne ei sinusta näyttäisikään villieläimiltä. Villieläimiä on metsästetty jo aikojen alusta.
Tuo aloitushan oli ihmisen kasvattamista tarha-fasaaneista, jotka on päästetty luontoon tuhatpäisinä laumoina, lahdattavaksi näille surkimuksille jotka eivät oikeaan villiriistan metsästykseen pysty......että kerran sinäkin olet oikeassa.
Mutta vaikka kuinka koittaisit pistetä kerätäkin, mielestäni ei yhtään parempia metsäst'äjiä ole nekään, jotka ensin ruokkivat eläimiä ja sitten syksyn tullem käyvät ampumassa ne.
'Saman asiahan ajaa lätissä lihovat siat, jos totta puhutaan. - arkipiru
Gunwori kirjoitti:
tota typeryyttä ja tietämättömyyttä, vanha ukko on ähtärissä ruokkinu hirvevasaa ja sillä perusteella kuvittelee kaikkien hirvien olevan kesyjä.
Miten oot pystyny noinkin pitkän iän elään oppimatta edes alkeita luonnosta, ootko ikinä poistunu sieltä Tesoman luukusta?Mistä heitit tuon Tesoman tähän ketjuun???
Vaikka se ei oikein mennytkään, olisi kiva saada tietää, mistä olet sen tiedon saanut???
Ethän vain paljastele taas kerran sinulle kirjoitettuja s.posteja????????? - 1313
17+7 kirjoitti:
täällä joten ihan ne on tänne metsästyksen harrastajia varten tuotu.Ja nyt ne vaan niiden toimesta lahdataan.Niin nuo metsästyksen harrastajat toimivat ja ovat aina toimineet.
- vegeforever
arkipiru kirjoitti:
että kerran sinäkin olet oikeassa.
Mutta vaikka kuinka koittaisit pistetä kerätäkin, mielestäni ei yhtään parempia metsäst'äjiä ole nekään, jotka ensin ruokkivat eläimiä ja sitten syksyn tullem käyvät ampumassa ne.
'Saman asiahan ajaa lätissä lihovat siat, jos totta puhutaan.Miten nuo fasaanit eroaa niistä broilerin fileistä?
- Gunwori
arkipiru kirjoitti:
Mistä heitit tuon Tesoman tähän ketjuun???
Vaikka se ei oikein mennytkään, olisi kiva saada tietää, mistä olet sen tiedon saanut???
Ethän vain paljastele taas kerran sinulle kirjoitettuja s.posteja?????????mun saamani spostit kuulu sinulle, olen huomannut että olet erittäin utelias vanha akka, mutta jos olen saanut luottamuksella ystävältäni spostissa tietoa sun asuinpaikasta ja ryyppäämisestäsi, ne ovat luottamuksellisia tietoja jotka eivät sulle kuulu.
- 13+3
arkipiru kirjoitti:
että olen poistunut vaikkakaan en tesomalla asukaan.
Mutta sinun vastauksesi taas olikin sitä ihan omaasi; tiedät kaiken, osaat kaiken ja jopa olet kaikkien yläpuolella.
Mutta ei hätää, voit jatkaa samaan malliin jos mielesi tekee ja tuo kosteutta reisillesi.kun vanha runkku hakee nettiseksiä pulinoissa.
- arkipiru
vegeforever kirjoitti:
Miten nuo fasaanit eroaa niistä broilerin fileistä?
:)))
- arkipiru
Gunwori kirjoitti:
mun saamani spostit kuulu sinulle, olen huomannut että olet erittäin utelias vanha akka, mutta jos olen saanut luottamuksella ystävältäni spostissa tietoa sun asuinpaikasta ja ryyppäämisestäsi, ne ovat luottamuksellisia tietoja jotka eivät sulle kuulu.
mutta ei niiden silloin pidä kuulua kenellekkään tällä palstalla, joten nyt kusit omille nilkoillesi.
Pitääkin alkaa kyselemään, kuka täällä lähettelee s.postia ihmisille, jotka eivät osaa pitää suutansa kiinni. - Gunwori
arkipiru kirjoitti:
mutta ei niiden silloin pidä kuulua kenellekkään tällä palstalla, joten nyt kusit omille nilkoillesi.
Pitääkin alkaa kyselemään, kuka täällä lähettelee s.postia ihmisille, jotka eivät osaa pitää suutansa kiinni.oikein selität, minä päätän kenelle spostini ja niitten tiedot kuuluvat, sulla ei oo siihen mitään sanottavaa.
kysele mitä kyselet, mutta minä olen tietoni saanut ystävältäni täällä pulinoissa ja sekään ei kuulu sulle. - arkipiru
Gunwori kirjoitti:
oikein selität, minä päätän kenelle spostini ja niitten tiedot kuuluvat, sulla ei oo siihen mitään sanottavaa.
kysele mitä kyselet, mutta minä olen tietoni saanut ystävältäni täällä pulinoissa ja sekään ei kuulu sulle.että täällä ei mikään kuulu minulle, ainoastaan sinulle ja s.postiystävällesi.
Tosiasiahan kuitenkin on, että jos rupeet muiden tietoja täällä repostelemaan, se alkaa kuulua silloin jo poliisillekin.
Joten minä varoitan!!!
Älä rupea liian ylimieliseksi. - Gunwori
arkipiru kirjoitti:
että täällä ei mikään kuulu minulle, ainoastaan sinulle ja s.postiystävällesi.
Tosiasiahan kuitenkin on, että jos rupeet muiden tietoja täällä repostelemaan, se alkaa kuulua silloin jo poliisillekin.
Joten minä varoitan!!!
Älä rupea liian ylimieliseksi.on että sulle ei kuulu mun ja ystäväni keskinäiset spostit, on oma häpees jos lavertelet asioitas jollekkin nettitutulle.
Mitäs sun asioita oon täällä repostellu?
Mistä varoitat, taidat olla vähän jäävi varotteleen jos oot omia tietojas jaellu kelle tahansa.
Sää oot kuvitellu et mun ystävä ois sunkin ystävä, mutta jos tietäsit mitä se susta kirjottaa niin toista luulisit.
- 1313
Moni metsästys seura harrastaa samaa.Törmäsin tuohon jo 80-luvulla.
Kyllä se nyt vaan oli uutinen, sanot mitä tahansa.....tuollaisia määriä ei kuulema asioista jotain tietävien mielestä ole koskaan kerralla päästetty lahdattavaksi....
- 1313
Sikra kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan oli uutinen, sanot mitä tahansa.....tuollaisia määriä ei kuulema asioista jotain tietävien mielestä ole koskaan kerralla päästetty lahdattavaksi....
tuota kasvatus/lahtaus meininkiä metsästys seurat on harrastaneet iät ja ajat.No,sinullehan se voi olla suurikin uutinen,en minä sitä väitä.On paljon ihmisiä jotka ei tiedä mistään mitään....
- kunvor
1313 kirjoitti:
tuota kasvatus/lahtaus meininkiä metsästys seurat on harrastaneet iät ja ajat.No,sinullehan se voi olla suurikin uutinen,en minä sitä väitä.On paljon ihmisiä jotka ei tiedä mistään mitään....
metsästys....seurat, sinne meni sun asiantuntemus, kun et osaa etes kirjottaa metsästysseurat niin sillon et voi niistä tietää mitään, ja mites siellä Turun slummissa voiskaan tietää.
yritätkö uma saaha kirjotukses hauvanmamman tai majorican syyks kun uutena sun kirjotuksiis on tullut toi välimerkkien jälkeinen hama? 1313 kirjoitti:
On varmaan ihmisiä jotka ei tiedä mistään mitään... ;))))))
Uutinen on aina uutinen sillonkun se uutisena kirjoitetaan lehtiin tai kerrotaan tiedoitusvälineissä...olet sinä sitte mitämieltä haluat....- 1313
Sikra kirjoitti:
On varmaan ihmisiä jotka ei tiedä mistään mitään... ;))))))
Uutinen on aina uutinen sillonkun se uutisena kirjoitetaan lehtiin tai kerrotaan tiedoitusvälineissä...olet sinä sitte mitämieltä haluat....vääntämän ja kääntämään.Ja tuota eläinrääkkäystä on tapahtunut jo vuosia,mutta niin tietämättömiä ihmiset voivat olla vaikka on noita uutisiakin ja vehkeitä mistä niitä uutisia tulee ja lukee vuodesta toiseen,mutta jotkut pitää tärkeempänä väitellä mikä on uutinen kuin mikä on sen sisältö,kuten esim. lahdattujen lintujen määrä kuin jo vuosia tapahtunut kasvatus/lahtaus toiminnta.erillaisia ovat ihmiset.
1313 kirjoitti:
vääntämän ja kääntämään.Ja tuota eläinrääkkäystä on tapahtunut jo vuosia,mutta niin tietämättömiä ihmiset voivat olla vaikka on noita uutisiakin ja vehkeitä mistä niitä uutisia tulee ja lukee vuodesta toiseen,mutta jotkut pitää tärkeempänä väitellä mikä on uutinen kuin mikä on sen sisältö,kuten esim. lahdattujen lintujen määrä kuin jo vuosia tapahtunut kasvatus/lahtaus toiminnta.erillaisia ovat ihmiset.
Siinähän nyt sitten vääntelet, hauku nyt vaikka koko ihmiskunta, mukavaa illanjatkoa..... ;))))
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu7003743Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002788Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211771Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771662Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531641- 821603
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3761573Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101520- 281389
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901303