Pimpparauta

Pilipali

Mikä on pimpparauta? Mitä likat tekee sillä?

15

6266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susanna

Pimputtaa tietysti.......................pahvi..

• yksi

Vanha vitsi:
        Vanhapiika istui junassa. Tuli siihen savolainen vastapäätä istumaan ja sanoi pim. Tätä toistui kolme kertaa, kunnes vanhap. hermostui ja kutsui konnarin ja kertoi hänelle, että tuo mies on pimputtanut häntä jo kolmesesti.

• Laardibonanza

Ideahan on vähän sama kuin karhunraudoissa, eli asiattomaan tunkeiluun reagoidaan. Sinun tapauksessasi puhutaan tietysti ihan muista eläimistä kuten peltohiiri ja päästäinen.

• luna

Eli siis: onko pimpparauta siveysvyö vai sen lukon avain?

• Laardibonanza
        luna kirjoitti:

Eli siis: onko pimpparauta siveysvyö vai sen lukon avain?

Pimpparauta on kansanmusiikkiyhtyeissä käytettävä soitin, jolla nimensä mukaisesti saa sellaisia triangelin tai vastaavan oloisia ääniä. Joku voisi tietysti tähän todeta, että pimpparauta on hanurista, mutta niinhän se kansanmusiikki on.

Asiantuntijat oikokoot, jos olen ihan tai vähän väärässä.

• Pilipali
        Laardibonanza kirjoitti:

Pimpparauta on kansanmusiikkiyhtyeissä käytettävä soitin, jolla nimensä mukaisesti saa sellaisia triangelin tai vastaavan oloisia ääniä. Joku voisi tietysti tähän todeta, että pimpparauta on hanurista, mutta niinhän se kansanmusiikki on.

Mitä se Susanna luuli kun punasteli mun selvää kysymystä? Kysyin täältä siksi kun mun isosisko Jaana jota kutsutaan pilipaljaanaksi ei tätä tienny. Laardikin luuli ensin , että se on jonkinlainen loukku. Mulla oli sellainen aanaus, että siitä lähtee ääni kun sitä (pimpparautaa) koskettelee.

• Laardibonanza
        Pilipali kirjoitti:

Mitä se Susanna luuli kun punasteli mun selvää kysymystä? Kysyin täältä siksi kun mun isosisko Jaana jota kutsutaan pilipaljaanaksi ei tätä tienny. Laardikin luuli ensin , että se on jonkinlainen loukku. Mulla oli sellainen aanaus, että siitä lähtee ääni kun sitä (pimpparautaa) koskettelee.

Kyllähän siitä lähtee monenlaista ääntä. Useimmiten sitä kyllä kutsutaan läskibassoksi.

• Rautapimppa
        Laardibonanza kirjoitti:

Kyllähän siitä lähtee monenlaista ääntä. Useimmiten sitä kyllä kutsutaan läskibassoksi.

Minua on aina miehet kutsuneet Rautapimpaksi ja joku sitten keksi vääntää tuo tuohon toiseen asuun eli Pimpparaudaksi.. Se on virhe!
        Minun Rautapimppaa saa mies kyllä takoa silloin kuin rauta on kuuma, muutoin EI!
        Selviskö?

• Laardibonanza
        Rautapimppa kirjoitti:

Minua on aina miehet kutsuneet Rautapimpaksi ja joku sitten keksi vääntää tuo tuohon toiseen asuun eli Pimpparaudaksi.. Se on virhe!
        Minun Rautapimppaa saa mies kyllä takoa silloin kuin rauta on kuuma, muutoin EI!
        Selviskö?

Täällä keskustellaan kansanmusiikista, niin johan pitää tunkea navanalunen tyrkyllä keskusteluun mukaan. Kuka sitä jaksaisi tuollaisen kanssa vehdata, puhalluslampullako sitä lämmitetään?

• mutteri
        Rautapimppa kirjoitti:

Selviskö?

Ai, sinä se olit kun viimeksi yritin pultittaa sua, oli rautasi pahasti ruosteessa - tarvitiin ulosvetäjää ja CRC:tä..

• asiallinen amatööri
        Laardibonanza kirjoitti:

Triangelilla ja pimpparaudalla on yhtenevinä piirteinä vain metallinen runko.

Pimpparaudan osalta kutsuttakoon sitä nyt tässä vaikka pimpaksi. Tähän pimppaan taas kuuluu kiinteästi herkkä kieli, joka kevyesti sormella sipaisemalla saadaan värisemään.

Itse soittaminen tapahtuu siten, että pimppa asetetaan suuta vasten ja vielä hampaiden väliin, sekä samanaikaisesti kutitellaan kieltä sormella. Suun tarkoitus on toimia kaikupojana kielen värinälle ja hampailla taas säädetään pimpan kireyttä.

Tämä saattaa kuullostaa hankalalta, mutta näin se homma toimii. ;D

• Pilipali
        Rautapimppa kirjoitti:

Selviskö?

Veikko Lavi on levyttänyt joskus laulun jonka sanat menee jotenkin, vähän kaunistellen näin:
        ...kyllä "pimpat" pitäisi takoa raudasta, että ne sanoisi kilikili kilikili, kalikali joka k***lin kaulassa. Onko Lavin laulussa "ideaa"?

• Hillel Cohen
        asiallinen amatööri kirjoitti:

Triangelilla ja pimpparaudalla on yhtenevinä piirteinä vain metallinen runko.

Pimpparaudan osalta kutsuttakoon sitä nyt tässä vaikka pimpaksi. Tähän pimppaan taas kuuluu kiinteästi herkkä kieli, joka kevyesti sormella sipaisemalla saadaan värisemään.

Itse soittaminen tapahtuu siten, että pimppa asetetaan suuta vasten ja vielä hampaiden väliin, sekä samanaikaisesti kutitellaan kieltä sormella. Suun tarkoitus on toimia kaikupojana kielen värinälle ja hampailla taas säädetään pimpan kireyttä.

Tämä saattaa kuullostaa hankalalta, mutta näin se homma toimii. ;D

onko sama soitin kuin "jew's harp"?

Kuuntelen juuri Magikami Koichin levyä "Electric Eels", joka sisältää "pimpparautamusaa". Levymerkki Tsadik.

Sisältää myös tuvalaista kurkkulaulua. Vedonnee myös didgeridoon ja dronemetallin ystäviin.

• tääl on fanii
        Laardibonanza kirjoitti:

Voi teitä kakruja.... No miunä isona ihmisenä sanon: SE ON ITSETYYDYTYSVÄLINE! '

(ei ees oo...)

• on munasta
        tääl on fanii kirjoitti:

Voi teitä kakruja.... No miunä isona ihmisenä sanon: SE ON ITSETYYDYTYSVÄLINE! '

(ei ees oo...)

Tosiaan pimpparauta on kansanmusiikissa käytetty itsetyydytys soitin, tunnetaan myös nimillä Wanha Veijari, Pimputtaja, Alahuulten Altavastaaja, Asiamies.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1959
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe