Olisko tällä palstalla ihmisiä jotka voisivat keskustella

keskustemaan nyt

Raamatusta ? ilman että aletaan moittimaan toisiamme vaikka ei samaa mieltä ollakaan?
Ilman että puhutaan toistemme uskosta tai luuloista, tai yleensäkään mistään muusta kuin Raamatun sanomasta. Onko täällä sellaisia ihmisiä?

27

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alex-kasi

      Palataan asiaan huomenna uudestaan.
      Hyvää yötä

    • Kyllä minäkin kannatan keskustelua, väittelemistä minä vihaan.
      Ilman väittelemistä totean että Raamattu puhuu paljon ns. kadotustuomiosta ja puhuu "iankaikkisesta kauhistuksesta" sekä tulesta "joka ei sammu". Että älkää sitä murehtiko jos teidän ruumiinne tapetaan,
      vaan ennemmin huolehtikaa siitä, ettei sekä ruumis että sielu huku "helvettiin", (Matt. 10:28).
      Ja että Juud. 1:9 ylienkeli Miikael toteaa vallattomana saatanalle, että tuomitkoon sinut Herra (Jeesus).
      Ja että Raamatun mukaan sapatti on viikon viimeisenä päivänä mutta Herran ylösnousemuspäivä on viikon
      ensimmäinen päivä. Ja että Raamattu mainitsee apostolien viikon ensimmäisenä päivänä viettäneen HPE.

      Vain totean tässä aj uskon, en ryhdy kinaamaan. Joku muu voi todeta jotain muuta tai tulkita omalla räätälöidyllä tavallaan. Mutta vastuullisuutta mielipiteissä peräänkuuluttaisin.

      • keskustelija-1

        Kyllä minäkin kannatan keskustelua.

        ok - voisimme alkaa ALUSTA - ei lopusta.
        Raamattu sanoo että Jumala loi taivaan ja maan ja kaikki mitä siinä on 6:ssa päivässä. Tiedämme että se ei ole mahdollista - vai tiedämmekö?


      • alex-kasi

    • että kaikki tuli valmiiksi kuudessa päivässä, jos me uskomme Raamattua.
      Sillä maa oli autio ja tyhjä , ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

      Ensimmäisenä luomispäivänään Jumala teki valkeuden tähän pimeään maailmaan, ja Jumala näki että se oli hyvä. Jumala kutsui valkeuden päiväksi ja pimeyden yöksi. ja niin tuli ehtoo. ja aamu ensimmäinen päivä.

      Jumala sanoi: Tulkoon taivaan vahvuus vetten välille eroittamaan vedet vesistä ja Jumala teki taivaan vahvuuden ja eroitti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla vesistä jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.

      Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi, tuli ehtoo, toinen päivä.

      Ja Jumala sanoi; Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin,ja tapahtui niin.
      Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi, Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

      Ja Jumala sanoi: Kasvakoon maa vihantaa, ja ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on, ja tapahtui niin.
      Maa tuotti vihantaa, ja ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita,
      jotka lajensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki että se oli hyvä.
      Ja tuli ehtoo, ja tuli kolmas päivä
      Ja Jumala sanoi: Tulkoon valot taivaan vahvuuteen eroittamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia, Ja Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.

      Ja Jumala pani ne taivaan vahvuuteen, paistamaan maan päälle, ja hallitsemaan päivää ja yötä ja eroittamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
      Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu neljäs päivä.

      Ja Jumala sanoi: Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla.
      Ja Jumala loi suuret merieläimet ja kaikkinaiset liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot,kunkin lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan.
      Ja Jumala näki että se oli hyvä.

      Ja Jumala siunasi ne sanoen: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä.Ja tuli ehtoo viides päivä.

      Ja Jumala sanoi:Tuottakoon maa elävät olennot, kukin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan.Ja Jumala näki että se oli hyvä.

      Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat.
      Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
      Ja Jumala siunasi heidät, Jumala sanoi heille: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa
      Ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet.

      Ja Jumala sanoi: Katso minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.

      Ja kaikille metsäneläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikki viheriät ruohot ravinnoksi. Ja tapahtui niin.
      Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso se oli sangen hyvää.
      Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.
      Kaikki Jumala teki valmiiksi meille, kuinka Rakastava Isä meillä onkaan.

      • sini-silmänen

        TÄSMENNYSTÄ!
        Raamattu ei tunne ensimmäistä päivää!

        Oikeasti kuluisi olla "yksi päivä" niinkuin joissakin (engl,) käännöksissä onkin.

        Bereishit - Genesis - Chapter 1

        Chapter 1
        1. In the beginning of God's creation of the heavens and the earth. א. בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ־לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:
        2. Now the earth was astonishingly empty, and darkness was on the face of the deep, and the spirit of God was hovering over the face of the water. ב. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱ־לֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:
        3. And God said, "Let there be light," and there was light. ג. וַיֹּאמֶר אֱ־לֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר:
        4. And God saw the light that it was good, and God separated between the light and between the darkness. ד. וַיַּרְא אֱ־לֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱ־לֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ:
        5. And God called the light day, and the darkness He called night, and it was evening and it was morning, one day.

        Kun Jumala loi alun, siinä oli jo kaikki luotu mukana.

        Johanneksen evankeliumi:
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Huomio sanamuoto "Sana oli Jumala! !

        Kolossalaiskirje:
        1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

        Ilmestyskirja:
        3:14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:

        1:9 hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,

        Ilmestyskirja:
        4:11 "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut."

        1.Korinttolaiskirje:
        8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

        Jeesuksessa me kunniotamme sekä Luojaa että Luomakunnan esikoisen kautta kaikkea luotua (Sapatti luotuna mukaalukien.)


      • alex-kasi
        sini-silmänen kirjoitti:

        TÄSMENNYSTÄ!
        Raamattu ei tunne ensimmäistä päivää!

        Oikeasti kuluisi olla "yksi päivä" niinkuin joissakin (engl,) käännöksissä onkin.

        Bereishit - Genesis - Chapter 1

        Chapter 1
        1. In the beginning of God's creation of the heavens and the earth. א. בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ־לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:
        2. Now the earth was astonishingly empty, and darkness was on the face of the deep, and the spirit of God was hovering over the face of the water. ב. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱ־לֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:
        3. And God said, "Let there be light," and there was light. ג. וַיֹּאמֶר אֱ־לֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר:
        4. And God saw the light that it was good, and God separated between the light and between the darkness. ד. וַיַּרְא אֱ־לֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱ־לֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ:
        5. And God called the light day, and the darkness He called night, and it was evening and it was morning, one day.

        Kun Jumala loi alun, siinä oli jo kaikki luotu mukana.

        Johanneksen evankeliumi:
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Huomio sanamuoto "Sana oli Jumala! !

        Kolossalaiskirje:
        1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

        Ilmestyskirja:
        3:14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:

        1:9 hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,

        Ilmestyskirja:
        4:11 "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut."

        1.Korinttolaiskirje:
        8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

        Jeesuksessa me kunniotamme sekä Luojaa että Luomakunnan esikoisen kautta kaikkea luotua (Sapatti luotuna mukaalukien.)

        joka voisi jättää "ensimmäisen päivän" pituuden ikäänkuin pois.

        Jos jatkamme tuosta samaan tapaan ja ehkä sama HNV-Raamattukin? (vaikka jätän tuon mukaan ottamasi Modern Hebrew Bible'n pois) niin Joh. 1: kuuluu: "In the beginning was the Word, and the Word was WITH God, and the Word was God".

        Bible in Worldwide Enlish:
        "The Word already was, way back before anything began to be. The Word and God were TOGETHER. The Word was God.

        tai Analytican Literal Translation:
        In the beginning was the Word [or, the Expression of [divine] Logic], and the Word was with [or, in communion with] God, and the Word was God [or, was as to His ESSENCE God].

        Suomeksi
        (1933/38 ja 1992): "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala".

        mutta

        1776 "Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana".

        Merkille pantavaa mielestäni on että (1933/38 ja 1992) ilmoittaa että Sana oli - ei vain Jumala - vaan myöskin "Jumalan luona" vaikka 1776 käännös muuttaakin asiaa (mielestäni) ja sen voisi tulkita siten että Sana oli itse Jumala.


      • alex-kasi

      • "Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

        Minun huomioni siinä luomisessa suuntautuu erityisesti tuohon luomsityön kruunaavaan ihmiseen - että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.
        Ei niin että Jumala olisi mies nainen, vaan tosiaankin kolmiulotteinen niinkuin Jumala, joka on yksi.
        Ja koko ihmisen on tarkoitus selvitä täältä rajallisesta ajasta takaisin ikuisen Jumalan luokse, josta on lähtöisinkin. Koskapa toissaalla sanotaan että "sielu palajaa" tai että "henki palajaa".

        1. Tess. 5:23
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.


      • sini-silmänen
        alex-kasi kirjoitti:

        joka voisi jättää "ensimmäisen päivän" pituuden ikäänkuin pois.

        Jos jatkamme tuosta samaan tapaan ja ehkä sama HNV-Raamattukin? (vaikka jätän tuon mukaan ottamasi Modern Hebrew Bible'n pois) niin Joh. 1: kuuluu: "In the beginning was the Word, and the Word was WITH God, and the Word was God".

        Bible in Worldwide Enlish:
        "The Word already was, way back before anything began to be. The Word and God were TOGETHER. The Word was God.

        tai Analytican Literal Translation:
        In the beginning was the Word [or, the Expression of [divine] Logic], and the Word was with [or, in communion with] God, and the Word was God [or, was as to His ESSENCE God].

        Suomeksi
        (1933/38 ja 1992): "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala".

        mutta

        1776 "Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana".

        Merkille pantavaa mielestäni on että (1933/38 ja 1992) ilmoittaa että Sana oli - ei vain Jumala - vaan myöskin "Jumalan luona" vaikka 1776 käännös muuttaakin asiaa (mielestäni) ja sen voisi tulkita siten että Sana oli itse Jumala.

        Raamatussa yksi on erityisluku, joka on jumalainen merkitykseltään.

        Ensimmäiseen Luomisen Sanaan mahtuu kaikki luotu.
        Päivä YKSI sisältää jo kaiken ajan.
        Yksi on jakamaton luku.
        Jumala on YKSI.
        Aadam oli ensimmäinen ja Eeva otettiin hänestä. Näin koko ihmiskunta on YHDESTÄ.
        Aadam oli ensimmäinen Jumalan luoma íhminen, joten hänen ei sopinut olla ENSIMMÄINEN vääriteossa, vaan Eeva oli tottelematoin!
        1.Timoteuksen kirje:
        2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.



      • alex-kasi
        sini-silmänen kirjoitti:

        Raamatussa yksi on erityisluku, joka on jumalainen merkitykseltään.

        Ensimmäiseen Luomisen Sanaan mahtuu kaikki luotu.
        Päivä YKSI sisältää jo kaiken ajan.
        Yksi on jakamaton luku.
        Jumala on YKSI.
        Aadam oli ensimmäinen ja Eeva otettiin hänestä. Näin koko ihmiskunta on YHDESTÄ.
        Aadam oli ensimmäinen Jumalan luoma íhminen, joten hänen ei sopinut olla ENSIMMÄINEN vääriteossa, vaan Eeva oli tottelematoin!
        1.Timoteuksen kirje:
        2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

        siis että Jumala on YKSI - palaan kuitenkin tuohon Raamatun sanaan että Sana oli Jumala ja Jumalan tykönä. Mielestäni sitä ei noin vain voi sivuuttaa - sillä siinä tosiaan sanotaan että "Sana oli Jumala joka oli Jumalan tykönä". Olen katsonut asiaa ainakin 20:stä eri käännöksestä ja jokaisessa on sama ilmoitus.

        Siinä on kyse kahdesta: "Jumalasta" ja "Jumalan Sanasta joka oli Jumala" ja Jumalan luona.
        Ei siis ollut kyse vain lausutusta luovasta Sanasta vaan "Sana oli Jumala" jonka kautta kaikki luotiin.


      • alex-kasi
        anne-elina kirjoitti:

        sen paremmin, kirjoitin sen vain suoraan Raamatusta painos 1938.
        Kyllä se Raamatussa sanotaan että Alussa oli Sana ja se oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se sana.

        siinä kyllä sanotaan että "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan LUONA, ja Sana oli Jumala".
        Johanneshan kertoo "hänestä"... (Jumalan Pojasta)

        Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        JO ALUSSA SANA oli Jumalan luona. (Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä)

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman HÄNTÄ.

        HÄNESSÄ OLI ELÄMÄ .... ja elämä oli ihmisten VALO.

        Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. EI HÄN ITSE OLLUT TUO VALO, mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

        (Tuo "todellinen valo" on myös "sellainen valo") ..

        Sana oli jo alussa - Jeesus syntyi noin 2000 vuotta sitten - mutta se Sana joka loi kaiken oli siis Jeesuksessa.


      • alex-kasi
        AnttiVKantola kirjoitti:

        "Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."

        Minun huomioni siinä luomisessa suuntautuu erityisesti tuohon luomsityön kruunaavaan ihmiseen - että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.
        Ei niin että Jumala olisi mies nainen, vaan tosiaankin kolmiulotteinen niinkuin Jumala, joka on yksi.
        Ja koko ihmisen on tarkoitus selvitä täältä rajallisesta ajasta takaisin ikuisen Jumalan luokse, josta on lähtöisinkin. Koskapa toissaalla sanotaan että "sielu palajaa" tai että "henki palajaa".

        1. Tess. 5:23
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

        HÄNESSÄ OLI ELÄMÄ (siis Jeesuksessa) .... ja elämä oli ihmisten VALO.

        Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. EI HÄN ITSE OLLUT TUO VALO (elämä), mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.


      • sini-silmänen kirjoitti:

        TÄSMENNYSTÄ!
        Raamattu ei tunne ensimmäistä päivää!

        Oikeasti kuluisi olla "yksi päivä" niinkuin joissakin (engl,) käännöksissä onkin.

        Bereishit - Genesis - Chapter 1

        Chapter 1
        1. In the beginning of God's creation of the heavens and the earth. א. בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ־לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:
        2. Now the earth was astonishingly empty, and darkness was on the face of the deep, and the spirit of God was hovering over the face of the water. ב. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱ־לֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:
        3. And God said, "Let there be light," and there was light. ג. וַיֹּאמֶר אֱ־לֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר:
        4. And God saw the light that it was good, and God separated between the light and between the darkness. ד. וַיַּרְא אֱ־לֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱ־לֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ:
        5. And God called the light day, and the darkness He called night, and it was evening and it was morning, one day.

        Kun Jumala loi alun, siinä oli jo kaikki luotu mukana.

        Johanneksen evankeliumi:
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Huomio sanamuoto "Sana oli Jumala! !

        Kolossalaiskirje:
        1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

        Ilmestyskirja:
        3:14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:

        1:9 hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,

        Ilmestyskirja:
        4:11 "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut."

        1.Korinttolaiskirje:
        8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

        Jeesuksessa me kunniotamme sekä Luojaa että Luomakunnan esikoisen kautta kaikkea luotua (Sapatti luotuna mukaalukien.)

        "On tietenkin typerää kysyä, mitä oli olemassa ennen alkua. Jo Augustiinus huomautti, ettei Jumala luonut maailmaa ajassa vaan samalla kuin ajan. Luomakunnan tuolla puolen ei siis ole olemassa mitään, mitä me ihmiset pystyisimme kuvittelemaan - ei aikaa , ei paikkaa, ei ainetta. Jumalolennolla, joka kätkeytyy luomuksensa taustalle eikä ole ilmestynyt ihmisille, ei ole mitään ajateltavissa olevia attribuutteja, ei nimeäkään. Tämä salainen ja nimetön jumala on kabbslistien kunnioituksen ja palvonan kohde. Hän on En-sof, äärettömyys, koska hän sisällyttää itseensä kaikki luomakunnan iölmiöt, sekä aineelliset että aineettomat. Samalla hän on mystinen ei-mitään. >>se jolla ei vielä ole nimeä>>. En-sof on kaiken käsittävä olemattomuus, mikäli niin voi sanoa.
        Beresit bara Elohim, >> alussa loi Jumala>>. Mitä se tarkoittaa? Tähän Sohar-teos antaa yllättävän >>vastauksen>> Beresit = alun kautta, bara = loi, nimetön olematomuus (En-sof), joka muodostaa lauseen julki lausumattoman ja lausumattomissa olevan subjektin, Elohim = ilmoitetun Jumalan nimi. Elohim on siis lauseen objekti eikä subjekti, kuten me olemme hölmöyksissämme luulleet me tavalliset ihmiset, joilta puuttuu kabbalistinen syvämietteisyys....""
        (T.R.Gerholm, S. Magnusson: Ajatus, aate ja yhteiskunta; Porvoo 1983)


      • H I E38697A
        alex-kasi kirjoitti:

        siinä kyllä sanotaan että "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan LUONA, ja Sana oli Jumala".
        Johanneshan kertoo "hänestä"... (Jumalan Pojasta)

        Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        JO ALUSSA SANA oli Jumalan luona. (Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä)

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman HÄNTÄ.

        HÄNESSÄ OLI ELÄMÄ .... ja elämä oli ihmisten VALO.

        Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. EI HÄN ITSE OLLUT TUO VALO, mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

        (Tuo "todellinen valo" on myös "sellainen valo") ..

        Sana oli jo alussa - Jeesus syntyi noin 2000 vuotta sitten - mutta se Sana joka loi kaiken oli siis Jeesuksessa.

        onhan lähes jokaisessa kodissa raamattu, ja luultavasyi jokaisella myöskin luku taito. Jos sinä Alex kasi ymmärrä kuin suoran tekstin raamatusta, etkä sitä tekstin antamaa merkitysä jolla se kuvaa Hengen elämän sisältöä, jolla se tahtois johtaa ymmärtämään sisäisen ihmisen pyrkimystä saada johtaa ulkonainen sisäisen Kristuksen rakkauden herättämän ihmisen johtoon. Niinkuin Paavali, vaikka hän oli uudestisyntynt Damaskon tapahtuman yhteydessä, niin silti hän sanoo Room.7:22-23. "sillä sisäisen ihmiseni puolesta minä yhdyn mielelläni Jumalan lakiin (Rakkauden lakiin), mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vagittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on".

        On aivan turhaa haaskata palsta tilaa raamatun tekstejä pelkästään luettamalla, jos ei niihin yritä löytää minkäänlaista sanomaa, joka selvittäisi tekstin sanoman sisällön. koita edes joskus vastata mitä tuo teksti jota lainaat tahtoo sanoa edes itsellesi.


      • Kiitos..
        H I E38697A kirjoitti:

        onhan lähes jokaisessa kodissa raamattu, ja luultavasyi jokaisella myöskin luku taito. Jos sinä Alex kasi ymmärrä kuin suoran tekstin raamatusta, etkä sitä tekstin antamaa merkitysä jolla se kuvaa Hengen elämän sisältöä, jolla se tahtois johtaa ymmärtämään sisäisen ihmisen pyrkimystä saada johtaa ulkonainen sisäisen Kristuksen rakkauden herättämän ihmisen johtoon. Niinkuin Paavali, vaikka hän oli uudestisyntynt Damaskon tapahtuman yhteydessä, niin silti hän sanoo Room.7:22-23. "sillä sisäisen ihmiseni puolesta minä yhdyn mielelläni Jumalan lakiin (Rakkauden lakiin), mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vagittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on".

        On aivan turhaa haaskata palsta tilaa raamatun tekstejä pelkästään luettamalla, jos ei niihin yritä löytää minkäänlaista sanomaa, joka selvittäisi tekstin sanoman sisällön. koita edes joskus vastata mitä tuo teksti jota lainaat tahtoo sanoa edes itsellesi.

        Minua kiinnostaa tällainen keskustelu.
        Onhan meilläkin raamattu ja niillä henkilöillä kun kokoonnumme sitä lukemaan.
        Käymme Apostolien tekoja läpi nyt. Siinä luetaan ja keskustellaan.

        Eli jos sinua ei kiinnosta, jätä sitten meidät rauhassa kirjoittamaan ja lukemaan.

        Eli kerrankin asiaa..


      • alex-kasi kirjoitti:

        HÄNESSÄ OLI ELÄMÄ (siis Jeesuksessa) .... ja elämä oli ihmisten VALO.

        Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. EI HÄN ITSE OLLUT TUO VALO (elämä), mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

        Että hän ei ollut se vali, eikä vuonan 1844 myöskään tullut mitään uutta valoa, vaan Kristus on aina ollut se.

        "Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan."

        Se valo ei ollut adventismipalstalal paljon puhuttu Ellen, eikä se valosta todistavakaan.
        Mutta valo on ollut, oli ja tuleva on. Kristus-kallioksikin sitä kutsutaan ja Elä Vesi on eräs hänen nimistään.
        Ei missään tapauksessa Miikael, vaikka erään uskonnollisen liikkeen seminaarivihkon 3 erityisliitteenä
        onkin "Miikael" ja siinä kerrotaan sen tarkoittavan rauhan ruhtinasta ja kuningasten kuningasta,
        (vihreä liite 1)

        J.Kastaja oli virassa olevan pappi Sakariaan esikoispoika ja niinpä hänellä oli lailliset valtuudet opettaa ja
        edustaa Herra Sevaotia.
        Johannes on valontuojan, Kristuksen ,edelläkävijä, tien tasoittaja, huutavan ääni ja sanoo mm. näin:

        Matt. 3:7
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

        1. Kor. 10:4
        ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi;
        ja se kallio oli Kristus.

        Tällälailla. Mutta Raamattu ei koskaan korosta valontuojia, vaan valoa itseään.
        Jeesus itsekin sanoo Johanneksesta näin:

        Matt. 11:11
        Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.


      • 70+
        alex-kasi kirjoitti:

        siinä kyllä sanotaan että "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan LUONA, ja Sana oli Jumala".
        Johanneshan kertoo "hänestä"... (Jumalan Pojasta)

        Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        JO ALUSSA SANA oli Jumalan luona. (Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä)

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman HÄNTÄ.

        HÄNESSÄ OLI ELÄMÄ .... ja elämä oli ihmisten VALO.

        Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. EI HÄN ITSE OLLUT TUO VALO, mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

        (Tuo "todellinen valo" on myös "sellainen valo") ..

        Sana oli jo alussa - Jeesus syntyi noin 2000 vuotta sitten - mutta se Sana joka loi kaiken oli siis Jeesuksessa.

        Siinä yksi Raamatun ihmeelisistä totuuksista, Jumalan Sana tuli maailmaan täydellisenä Jumalan Pojassa ja sen mukana iankaikkinen elämä - Jumalan valo loistaa pimeyden keskellä, oikeudenmukaisuus ja rakkaus joka vapauttaa synnin orjat heidän kahleistaan.. ihana sanoma ihmiskunnalle. Otamme sen vastaan kiitollisina ja luotamme Jumalan tahtoon kaikessa. Aamen.


    • Siitähän ne pääosin kinat tulevatkin, että raamatunlukemisen ja raamatuntulkinnan yhteiset "pelisäännöt puuttuvat. Jokaisen uskonnollisen yhteisön ja näihin kuuluvien yksilöiden raamatunlukemisen taustalta löytyy ko. yhteisön uskonnollisia auktoriteettejä jotka sanelevat miten Raamattua on luettava , tulkittava ja ymmärrettävä.
      Katolinen kirkko, joka asettaa kirkon tradition Raamatunrinnalle on protestanteja rehellisempi sen myöntäessään. Protestantit, jotka huutavat: "Yksin Raamattu ja vain Raamattu pettävät itseään sillä ei ketrakaikkiaan ole olemassa mitään jostakin traditiosta tai uskonnollisesta aukoriteetistä irralista raamatunlukemista sinänsä.

      • 65+

        Kun me nyt tämän tiedämme, (että kukaan ei ole oikeassa) niin olishan se mukava tutkia Raamattua kerran niinkin että mennään Raamatun oman kertomuksen mukaan.. Välittämättä siitä mitä kirkot sanoo.


      • Aivan. Voidaan ajatella että niin monta kuin on ihmistä, niin monta on tulkintojakin olemassa.

        Eräs ajatus nousee tähän liittyen >>> "Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä." >>>
        (1 joh.2:)

        Ilmaisee myös Jumalallisen vaikutuksen(inspiraation) olemassa olon. Tämä onkin vaikea kohta, sillä millä voidaan punnita oikeellisuuden kun monenlaista huppupäistä ja höperöä asioista kertomassa.
        Voi! kuinka nöyräksi tämä vetää, kun oikein alkaa ajattelemaan.


      • 65+ kirjoitti:

        Kun me nyt tämän tiedämme, (että kukaan ei ole oikeassa) niin olishan se mukava tutkia Raamattua kerran niinkin että mennään Raamatun oman kertomuksen mukaan.. Välittämättä siitä mitä kirkot sanoo.

        Vastaan muistinvaraisesti Hovioikeudenneuvos Jukka Kemppisen ajatuksella, jonka hän jollakin luennollaan parikymmentä vuotta sitten ilmaisi jotakuinkin näin: Meidän eurooppalaisten päämme ovat niin suureksi osaksi rakennetut Raamatulla, että olisi syytä kyllä sekin kirja tuntea.


      • 65+
        Utulila kirjoitti:

        Aivan. Voidaan ajatella että niin monta kuin on ihmistä, niin monta on tulkintojakin olemassa.

        Eräs ajatus nousee tähän liittyen >>> "Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä." >>>
        (1 joh.2:)

        Ilmaisee myös Jumalallisen vaikutuksen(inspiraation) olemassa olon. Tämä onkin vaikea kohta, sillä millä voidaan punnita oikeellisuuden kun monenlaista huppupäistä ja höperöä asioista kertomassa.
        Voi! kuinka nöyräksi tämä vetää, kun oikein alkaa ajattelemaan.

        Vaikka ei kai Jumala Sanaansa turhaan antanut ja tahtoaan turhaan ilmaissut, että vain inspiraation varassa oltaisiin. Olen sitä mieltä että Raamattu täytyy ensin tuntea, ennenkuin päättää onko se totuus vai ei.
        Inspiraatio on kyllä hyvä, mutta ei ilman Jumalan Sanaa - sillä silloinhan sitä voi innostua vaikka mihin.


      • Adventismi vetoaa Elleniin ja siitä muodostuu omat käsitteet asioille, raamatunvastaiset.
        On äärettömästi teologisia koulukuntia ja onhan meillä vaikakpa Itä-Savon yliopistossa
        kaksi teologista tiedekuntaa - länsimainen ja itämainen. Ihka omat lähtökohdat, selitysopin linjat kumpaisellakin.

        Mutta kyllä Raaamttu itse itseään selittää riittävästi ja PARHAITEN. Asiakokonaisuudet, asiayhteydet jne
        on käytettävissä. Minä olen tietoisesti välttänyt tutustumasta eri koulukuntiin selityslinjoineen, jopa
        vaikeat lopunajan tapahtumat koetan selvittää vain niin pitkälle kuin Raamatusta irtoaa.
        KAIKILLA suuntauksilla on se paha vika, että jokin tuiki tärkeä jae tietoisesti jätetään huomioon ottamatta.


    • annu42

      Osoite on [email protected]
      En aio moittia sinua uskosi tähden, vaikka olisimmekin eri mieltä.

      • Minä en moiti uskon puutteestakaan, sill kuka on heikko ellen juuri minä.
        Minulle voi kirjoittaa epäilyistä ja valittaa vaikkapa Jumalan epäoikeudenmukaisuudesta, jos siltä tuntuu.
        Tahdon rohkaisun sanoja jakaa sekä tietysti vien rukouksessa Isän eteen asian kuin asian.
        tietysti minua itseänikin voi arvostella ja arvioida, kuten ilman muuta opetustanikin koskien.
        Minä en loukkaannu, sillä ymmärrän että loukkaantuminen on oma valinta, ei toisten.

        [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5726
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2889
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2626
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2429
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1684
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1565
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      134
      1404
    8. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      135
      1028
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      90
      1012
    10. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      933
    Aihe