Olomuodon muutos ja seoslasku, outo lasku

ihmetteleeafsd

Juomalasissa jonka lämpökap. on 151J/K on 0,35kg vettä. Otetaan -20 asteen jäätä kuinka suuri on lisättävä jään massa jotta mehu ja juomalasi jähtyisivät lämpötilasta 24C lämpötilaan 14C?

Laskin sen näin:
Q= Qvesi Qlasi = ( 0,151*10C) ( 0,35*4,19*10C) = 16,21
Q= ms ----> 16,21 / 334 (jäänsulamislämpö) = 0,048 kg = 48 grammaa

Kirja ilmoittaa 37 grammaa, mikä tässä on vaääärin ?? Täytyykö jotenkin jään tuoma lisätilavuus ottaa huomioon?
Miten tuossa vaikuttaa jään pakkasasteet jos sulamislämpö on aina vakio 334 kj

8

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >

      No siinäpä se vika juuri on. -20 asteinen jää kun ei sula. Sen pitää ensin lämmitä nollaan asteeseen, jonka jälkeen se sulaa tuolla vakiosulamislämmöllään. Ota siis huomioon myös energia, joka kuluu jään lämmittämiseen sulamislämpötilaansa.

      • ajatteladfdfsdsf

        Jos lisään Qjään lisää eli 20C * 2,06 = 41,2 niin koko Q on 57,4 ja sitten kun sen jakaa 334 tulee jo aivan eri. Miten se kuuluu lisätä siihen ?


      • ajatteladfdfsdsf kirjoitti:

        Jos lisään Qjään lisää eli 20C * 2,06 = 41,2 niin koko Q on 57,4 ja sitten kun sen jakaa 334 tulee jo aivan eri. Miten se kuuluu lisätä siihen ?

        veden ominaislämpökapasiteetti on siis 4,19kJ/(kg K), sinulla taisi olla tuossa vain 4,19J ....


    • No ensin veden ja lasin muodostaman systeemin on lämmitettävä jää 0-asteiseksi, sitten käytät tuota sulamislämmön yhtälöä ja sitten vielä se 0-asteinen vesi on lämmitettävä 14-asteiseksi.

      On tietysti suuri ero sillä laitatko lasiin esim -1 -asteista jäätä vaiko -100 -asteista :)

      • alkuperrrr

        Ei nyt ymmärrä, pitääkö tässä käyttää jään kapasitettia 2,06 eli jaanko tuon 16,21 -20C*2,06 vai ja sen jälkeen jäljelle jäävä energia 334 kj vai ? Nyt menee sekaisin


      • alkuperrrr kirjoitti:

        Ei nyt ymmärrä, pitääkö tässä käyttää jään kapasitettia 2,06 eli jaanko tuon 16,21 -20C*2,06 vai ja sen jälkeen jäljelle jäävä energia 334 kj vai ? Nyt menee sekaisin

        jäälle tietenkin jään ominaislämpökapasiteettia, sulamisprosessille sulamislämpöä ja vedelle veden omainaislämpökapasiteettia.


      • voivoivoivi
        HugaZaga kirjoitti:

        jäälle tietenkin jään ominaislämpökapasiteettia, sulamisprosessille sulamislämpöä ja vedelle veden omainaislämpökapasiteettia.

        Vesi luovuttaa = mcdt = 0,35 * 4,2* 10C = 14,7 lasi luovuttaa 0,151 * 10C = 1,5 eli yht. 16.21
        dt on siis 24-14C eli 10C

        ilmeisesti kaikki tuo lämpömäärä laiteteaan jään sulattamiseen eli -20C * 2,1 * X 334 * X = 16,21
        X = 43 grammaa eli vieläkään oikein, mikä väärin ?


      • adfsfdsdfs
        voivoivoivi kirjoitti:

        Vesi luovuttaa = mcdt = 0,35 * 4,2* 10C = 14,7 lasi luovuttaa 0,151 * 10C = 1,5 eli yht. 16.21
        dt on siis 24-14C eli 10C

        ilmeisesti kaikki tuo lämpömäärä laiteteaan jään sulattamiseen eli -20C * 2,1 * X 334 * X = 16,21
        X = 43 grammaa eli vieläkään oikein, mikä väärin ?

        -20C * 2,1 * X 334 * X = 16,21 Tää oli väärin, pitää vielä laittaa:

        -20C * 2,1 * X 334 * X X*14*4,2 = 16,21 X=37 grammaa

        Hirveä näiden kans


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe