Juomalasissa jonka lämpökap. on 151J/K on 0,35kg vettä. Otetaan -20 asteen jäätä kuinka suuri on lisättävä jään massa jotta mehu ja juomalasi jähtyisivät lämpötilasta 24C lämpötilaan 14C?
Laskin sen näin:
Q= Qvesi Qlasi = ( 0,151*10C) ( 0,35*4,19*10C) = 16,21
Q= ms ----> 16,21 / 334 (jäänsulamislämpö) = 0,048 kg = 48 grammaa
Kirja ilmoittaa 37 grammaa, mikä tässä on vaääärin ?? Täytyykö jotenkin jään tuoma lisätilavuus ottaa huomioon?
Miten tuossa vaikuttaa jään pakkasasteet jos sulamislämpö on aina vakio 334 kj
Olomuodon muutos ja seoslasku, outo lasku
8
664
Vastaukset
>
No siinäpä se vika juuri on. -20 asteinen jää kun ei sula. Sen pitää ensin lämmitä nollaan asteeseen, jonka jälkeen se sulaa tuolla vakiosulamislämmöllään. Ota siis huomioon myös energia, joka kuluu jään lämmittämiseen sulamislämpötilaansa.- ajatteladfdfsdsf
Jos lisään Qjään lisää eli 20C * 2,06 = 41,2 niin koko Q on 57,4 ja sitten kun sen jakaa 334 tulee jo aivan eri. Miten se kuuluu lisätä siihen ?
ajatteladfdfsdsf kirjoitti:
Jos lisään Qjään lisää eli 20C * 2,06 = 41,2 niin koko Q on 57,4 ja sitten kun sen jakaa 334 tulee jo aivan eri. Miten se kuuluu lisätä siihen ?
veden ominaislämpökapasiteetti on siis 4,19kJ/(kg K), sinulla taisi olla tuossa vain 4,19J ....
No ensin veden ja lasin muodostaman systeemin on lämmitettävä jää 0-asteiseksi, sitten käytät tuota sulamislämmön yhtälöä ja sitten vielä se 0-asteinen vesi on lämmitettävä 14-asteiseksi.
On tietysti suuri ero sillä laitatko lasiin esim -1 -asteista jäätä vaiko -100 -asteista :)- alkuperrrr
Ei nyt ymmärrä, pitääkö tässä käyttää jään kapasitettia 2,06 eli jaanko tuon 16,21 -20C*2,06 vai ja sen jälkeen jäljelle jäävä energia 334 kj vai ? Nyt menee sekaisin
alkuperrrr kirjoitti:
Ei nyt ymmärrä, pitääkö tässä käyttää jään kapasitettia 2,06 eli jaanko tuon 16,21 -20C*2,06 vai ja sen jälkeen jäljelle jäävä energia 334 kj vai ? Nyt menee sekaisin
jäälle tietenkin jään ominaislämpökapasiteettia, sulamisprosessille sulamislämpöä ja vedelle veden omainaislämpökapasiteettia.
- voivoivoivi
HugaZaga kirjoitti:
jäälle tietenkin jään ominaislämpökapasiteettia, sulamisprosessille sulamislämpöä ja vedelle veden omainaislämpökapasiteettia.
Vesi luovuttaa = mcdt = 0,35 * 4,2* 10C = 14,7 lasi luovuttaa 0,151 * 10C = 1,5 eli yht. 16.21
dt on siis 24-14C eli 10C
ilmeisesti kaikki tuo lämpömäärä laiteteaan jään sulattamiseen eli -20C * 2,1 * X 334 * X = 16,21
X = 43 grammaa eli vieläkään oikein, mikä väärin ? - adfsfdsdfs
voivoivoivi kirjoitti:
Vesi luovuttaa = mcdt = 0,35 * 4,2* 10C = 14,7 lasi luovuttaa 0,151 * 10C = 1,5 eli yht. 16.21
dt on siis 24-14C eli 10C
ilmeisesti kaikki tuo lämpömäärä laiteteaan jään sulattamiseen eli -20C * 2,1 * X 334 * X = 16,21
X = 43 grammaa eli vieläkään oikein, mikä väärin ?-20C * 2,1 * X 334 * X = 16,21 Tää oli väärin, pitää vielä laittaa:
-20C * 2,1 * X 334 * X X*14*4,2 = 16,21 X=37 grammaa
Hirveä näiden kans
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19726- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat281690- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511