Suomella on varaa olla tyhmä tienpitäjä. Suomessa tiet ensinnäkin pinnoitetaan kartellien sopimilla päälystyshinnoilla (muka kilpilutettu, ei tehoa koska hinnat sovittu edelleen)
Itse päälystysmassa (asfaltti) kootaan asfalttiasemalla niin että siinä sideaineen määrä pidetään mahdollisemman pienenä ja hienoaineen määrä, koska hienompi kiviaines sitoo enemmän sideainetta olisi se kallista tehdä hyvää ja kestävää massaa, voitto olisi tietenkin pienempi moninkertaisesti.
Asfalttipinnoite on siis mahdollisimman vähän sideainetta sisältävää, suurta kiveä (16mm) mahdollisimman paljon että maksaa mahdollisimman vähän ja sitoo sideainetta vähiten, ja antaa suurimman voiton.
Halvalla tehty massa tielle jyrättynä, kerää vettä huokoisen rakenteensa ansiosta, koska vesi menee kivien väliin, noh, jäätyessään tietenkin kivet pyrkivät jään vaikutuksesta liikkumaan ja pinta haurastua, päästään siis taas pinnoittamaan uudelleen aikaisemmin.
Nastarenkaat, se ihana asia, pienellä asialla mahdollisimman suuri tuho tieverkollemme, ja vieläpä tehokkaasti ja halvalla saadaan tiestömme syöpymään ennätysajassa ja näin saamme ennätyskalliit päälystyskustannukset esim 10 vuden periodilla, hyvä päättäjät, ja nyt se kitinä siitä rahapulasta sinne minne ei aurinko paista, kyllä rahaa on.
Jos Saksassa ajettaisiin nastarenkailla yksi vuosi, tulisi se niin kalliiksi korjausten takia että edes Saksan kokoisella valtiolla ei olisi varaa korjata hienoa moottorieverkostoaan, moottoritieverkosto, ei suomessa tavattava ilmiö, koska tyhmät laittaa kaikki rahat sen pikkupätkän ylläpitoon.
Terveisin massan tekijä, sen myyjä, hyvin menee mutta menköön. heh heh, kaikki onnistuu, vaatii vain hyvän ja toimivan kaavan.
Suomi, tieasiat ja tyhmyyden tiivistymä!
2
511
Vastaukset
- Kuraa uraan
On tainnut jäädä asfalttinormit lukematta. Siellä on kiviaineksen käyrillä rajat molempiin suuntiin. Lisäksi on keksitty mm. kiven lujuusluokat. Tilaajan asia on päättää millaista haluaa ja mistä haluaa maksaa. Sopimuksissa on sitten sakot niitä varten, jotka eivät pysy rajojen sisällä.
Saksassa ei ole talvea suomalaisessa mielessä ollenkaan. Sieltä on turha hakea ohjeita teiden rakenteisiin tai päällysteisiin.- 66
entä ruotsissa, paljon paremmat tiet,
karkea tie kuluttaa 2-5 dl bensa-autoilla 100 km ainetta enemmän,
lisäksi vaikka on 70 000 € uusi auto, ei se ole läheskään yhtä hiljainen suomessa kuin ruotsissa,
ajelen molemmissa vähintään viikon kuukaudessa joka kuukausi,
muuten tuli mieleeni kun saksassa olin, sielläkin ovat tiet huonontuneet, melkoinen pommi tulee, kun ei tiedä koska pitäisi uusia, kun nykyisilläkin voi hyvin ajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223017- 392617
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381473- 841350
- 631241
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.124893- 32806
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi28656Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621