geologia, kemian ja matikan taidot

miettii....

Elikkäs, geologiaa opiskelleet. Pärjääkö ihan normaalilla lukion lyhyen matikan ja kemian taidoilla?

9

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva opiskelija?

Vähän samanlaista asiaa mietin. Itsellä kyllä lukion pitkä matikka ja myös fysiikan ja kemian syventävät kurssit suoritettuna, joskin vähän vaihtelevalla menestyksellä. Mietityttää vain kun tuosta nyt on 7 vuotta aikaa, eikä tiedot oikein enää ole kunnolla välttämättä hallussa. Mitenkähän paljon noita asioita pitää prepata ettei ole ihan pihalla heti perusasioissa?

• LuK

En ole geologian pääaineopiskelija, mutta mitä olen muutamia kursseja suoritellut, matematiikkaa ei tarvitse yhtään ja kemiastakin vain perusteet. Luulisin, että geologian opiskelijoilla on noin max. kaksi kurssia matematiikka: jokin peruskurssi ja mahdollisesti tilastotiedettä. Kemiaa taitaa pakollisena olla yksi tai kaksi kurssia.

• Geologiaa opiskeleva

Olen ensimmäisen vuoden geologian opiskelija ja mitä olen asiasta kysellyt amanuenssilta ja vanhemmilta opiskelijoilta, niin matematiikkaa ei ole ollenkaan, paitsi jos suuntautuu geoympäristöön ja silloinkin pakollisena on vain matematiikan peruskurssi. Geofysiikkaa pitää opiskella vähintään 4op ja kemiaa vähintään 4 op (kemian perusteet) MUTTA kaikki perustuu kemiaan ja varsinkin jos kallioperägeologiksi halajaa, niin kemiaa kannattaa lukea. Itse olen huomannut, että kemia tulee jossainmuodossa koko ajan vastaan kursseilla...mutta siis sitä ei ole pakko opiskella. Kuitenkin jo 15op kemiaa saa sivuainemerkinnän. Itsellänikin on kemia tyystin unohtunut, mutta kun kertailee asioita omalla ajalla, niin kyllä sitä sitten alkaa taas pikkuhiljaa muistamaan. Itseäni hirvittää kielet, etenkin ruotsi...se kun on päässyt unohtumaan niin täydellisesti kuin vain voi :) Mutta aikalailla hukassa siellä on muutkin kemian, kielten ja muidenkin kurssien kanssa näin alkuvaiheessa =) Mutta erittäin mielenkiintoinen ala!

• tuleva opiskelija?
        Geologiaa opiskeleva kirjoitti:

Olen ensimmäisen vuoden geologian opiskelija ja mitä olen asiasta kysellyt amanuenssilta ja vanhemmilta opiskelijoilta, niin matematiikkaa ei ole ollenkaan, paitsi jos suuntautuu geoympäristöön ja silloinkin pakollisena on vain matematiikan peruskurssi. Geofysiikkaa pitää opiskella vähintään 4op ja kemiaa vähintään 4 op (kemian perusteet) MUTTA kaikki perustuu kemiaan ja varsinkin jos kallioperägeologiksi halajaa, niin kemiaa kannattaa lukea. Itse olen huomannut, että kemia tulee jossainmuodossa koko ajan vastaan kursseilla...mutta siis sitä ei ole pakko opiskella. Kuitenkin jo 15op kemiaa saa sivuainemerkinnän. Itsellänikin on kemia tyystin unohtunut, mutta kun kertailee asioita omalla ajalla, niin kyllä sitä sitten alkaa taas pikkuhiljaa muistamaan. Itseäni hirvittää kielet, etenkin ruotsi...se kun on päässyt unohtumaan niin täydellisesti kuin vain voi :) Mutta aikalailla hukassa siellä on muutkin kemian, kielten ja muidenkin kurssien kanssa näin alkuvaiheessa =) Mutta erittäin mielenkiintoinen ala!

Noin olen kyllä lukenut että suhteellisen vähäisilläkin matematiikan kursseilla tuon tutkinnon saisi suoritettua. Mutta mutta.. Työn saannin kannalta olisi varmaan kumminkin hyvä jos noita asioita kuitenkin opiskelisi enemmän kuin vain tuon minimimäärän. Eihän sillä pelkällä muodollisella pätevyydellä töitä saa, vaan sillä mitä oikeasti osaa. Kokemuksella voin sanoa ettei kannata aina mennä sieltä missä aita on matalin. Noissa kielissä itselläkin jonkin verran noita ongelmia on. Tähän asti opiskeluissa on tullut ihan kohtalaisia arvosanoja kursseista, mutta käytännön osaaminen on sitten sitä sun tätä. Kaipa tuokin asia rupeaisi sujumaan paremmin jos vain jaksaisi harjoitella.

Tuo työn saanti valmistumisen jälkeen vielä vähän mietityttää. Vaikka geologiala on itselle todella mielenkiintoinen, tuo työtilanne hermostuttaa. Ainakaan kovin paljoa ei noita työpaikkoja pikaiselle haulla löydy, jos vertaa vaikkapa kaikenlaisiin insinööreihin. No, eihän noista työpaikoista ole yleisesti nähtävillä kuin pieni osa. Sinänsä olisi mielenkiintoista kuulla hiljattain valmistuneiden kertomuksia saaduista töistä ja millaisten kanavien kautta työtä parhaiten on löytynyt.

• hakija kans
        Geologiaa opiskeleva kirjoitti:

Tuli tässä kans mieleen.. Kun tässä tuohon geologian pääsykoelukemiseen alan valmistautumaan niin kannattaisko jo tässä vaiheessa myös tuota kemiaa preppailla, vai vasta sen jälkeen kun on varmistunut opiskelupaikka. Kun tuota kemiaa nyt kumminkin jossain vaiheessa joutuu preppaamaan enemmän tai vähemmän. Kun kattelin noita pääsykoekirjoja ja siellä jonkin verran noita kaavoja tuntui näkyvän, niin aattelin josko tuo asia avautuis paremmin jos olisi nuo kemian tiedot paremmin muistissa.

Kuinka muu porukka on tehnyt hakiessaan? Sinänsähän tuota lukemista nyt ei kovin paljoa ole ja tässä tuota aikaa riittää vielä varsin hyvin, että ehtii asian moneen kertaan sisäistämään.

• Yksi_kiinnostunut

Itsekin olen ajatellut geologiaa. Mutta mietityttää mahdollisuuteni, kun olen ihan oikeasti todella huono matematiikassa ja kemiassa. Lyhyestä matikasta on pääasiassa numeroita 6-7, jostain kursseista huonompia. Kemiasta on 4-5. Kemiassa osaan teoria-asioita, mutta laskuja en ymmärrä yhtään.

• geogeo

Valmistuin maaperägeologiksi vajaa vuosi sitten. Opiskellessani olin kahtena vuotena GTKlla harjoittelijana. Toisin on nyt tilanne kun valmistuin. Oman alan töitä ei tunnu saavan ollenkaan. Syynä lienee tämä yleinen taloustilanne maassa. Toki jos olet onnekas ja sinulla on hyvät suhteet, niin voit saada töitä esim uusista kaivoshankkeista tai muista projektiluontoisista tehtävistä. GTKlle on hyvin vaikea tällä hetkellä päästä.

Ulkomaille lähtö olisi yksi hyvä vaihtoehto, jota itse harkitsen vahvasti.

• kielitaitoa ilsää.
        geogeo kirjoitti:

Valmistuin maaperägeologiksi vajaa vuosi sitten. Opiskellessani olin kahtena vuotena GTKlla harjoittelijana. Toisin on nyt tilanne kun valmistuin. Oman alan töitä ei tunnu saavan ollenkaan. Syynä lienee tämä yleinen taloustilanne maassa. Toki jos olet onnekas ja sinulla on hyvät suhteet, niin voit saada töitä esim uusista kaivoshankkeista tai muista projektiluontoisista tehtävistä. GTKlle on hyvin vaikea tällä hetkellä päästä.

Ulkomaille lähtö olisi yksi hyvä vaihtoehto, jota itse harkitsen vahvasti.

millainen eng kielinen opetus on yossa. onko kursseja jotka opetetaan englanniksi? entä omat eng kielen kurssit?

• geologianopiskelija

Itse luin lukiossa vain kemian ja fysiikan pakolliset kurssit (7 tuli kummastakin) sekä lyhyen matematiikan ja silti pääsin helposti geologiaa opiskelemaan eikä opiskelu ole tuntunut hirvittävän vaikealta. Kemia ja fysiikka ovat silti hyödyllisiä aineita opiskelun kannalta, koska niihin törmää päivittäin. Itse olen alkanut opiskella niitä vasta yliopistoon päästyäni paremmin. Työtähän se vähän vaatii ja kunhan on tarpeeksi intoa niin voi vaikka lukea iltalukiossa kemian ym kursseja. Vastapainoksi voi sitten ottaa jotain helpompiakin aineita niin ei opiskelukaan käy rankaksi..
      Mutta niin, ei se alalle hakemista estä vaikka kemiassa, matematiikassa tai fysiikassa tunnu pärjäävän. Ainakin ensimmäisen vuoden opiskeluista selviää hyvin lukion maantiedonkin pohjalta hätätapauksessa. :) Totta toki se kemia ja matematiikka auttavat kumminkin paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3475
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1188
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe