Ei ole Joululahjojen osto enää niin kuin ennen!

Luotain-56

Miten voi olla että euron tultua käyttöön ei rahalla ole enää mitään arvoa?Näin jouluaikaan varsinkin sen taas huomaa ja pistää ihmettelemään.Silloin kun markka oli valuuttana niin joululahjoihin ei mennyt kovin kauheita summia.50 markalla sai jo hyvän lahjan ja se oli mun mielestäni ihan riittävä summa yhteen lahjaan koska niitä viidenkympin lahjoja sai hommata sentää aika paljon.Mutta miten on nyt!Eihän 10 eurolla saa melkein yhtään mitään ja se on kuusinkertainen markkaan verrattuna.Kuitenkin siihen suhtaudutaan niin kuin se olisi pikkuraha mitä se ei kyllä taatusti ole.Kukaan ei irvistele jos lahjoihin pistetään vaikka 500 euroa vaikka markka-aikana olisi jo tullut mieleen että joku tolkku tässäkin touhussa.Siitä vaan kylmästi 3000 markkaa sileäksi!Ei kyllä mene mun pönttöön tämä homma.Ja sitä paitsi nykyään pitäisi kaiken olla uusinta teknologiaa jopa lelujen suhteen.Eihän lapset edes tajua leikkikalujen tarkoitusta vaan keinuhevosen saadessaan vääntyvät suupielet mutruun ja ilmoille pääsee surkea huuto:YYääähhh!Eihän tässä ole edes kaukosäädintä mukana!En mä tällaista kyllä halua!

7

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • euroaika*

se alkoi. Kuppilassa kahvin hinnassa, jos missä sen huomaa. Hinta moninkertainen verrattuna aijempaan. Kaupoissa, kun kiertelee enempi ja tekee laajemmasti hintavertailuja eri tuotteille, niin on eruot ja markat sekasin. Olen muutamaa tuotetta jopa myyjältä kysässyt, että voiko tämä olla näin. Myyjä alkoi kerrankin kanssani ihmettelemään ja lähti tarkistimaan hintaa. Sanoi vielä, että jos hän olisi ostamassa jättäisi kyllä ostamatta tuolla hinnalla. No en ostanut minäkään. Tälläistä pyörittelyä näkyy olevan näiden eurojen kanssa.

• Maksaja päättää mihin hänellä on varaa. Taitaa valuutan vaihtuminen vieläkin vaivata siinä ettei osaa ajatella arvoja oikein. Ei tarvitse ostaa kallista jos varaa ei ole. Ajatus on tärkeintä, ja esimerkiksi itse tehdyt lahjat ovat kuolleet jo vuosikymmenet sitten sukupuuttoon turhamaisuuden tappamina.

Mutta päättäjien mielestä meidän pitää ostaa nyt vaikka velaksi kuormakaupalla Kiinassa tehtyä krääsää että Suomi muka nousisi lamasta. Onkohan asia ihan loppuun asti ajateltu?

• kun joululahjat voi ostaa mukavasti kotisohvalta ja viikon päästä kaivaa ne postilaatikosta;) Muutama kirja, siinähän ne, lahjat.

Mutta mitä noihin euroihin tulee, joissain asioissa kyllä tuntuu, että se paljon puhuttu "eurolisä" on totisinta totta.
      Ja myös tuntuu, että monilla ikäisillämme on vaikeuksia hahmottaa euron todellista arvoa. 20 euroa, eihän se nyt niin paljon ole ja niitä heräteostojakin syntyy. Kyllä sitä välillä itsekkin huomaa katsovansa jotain tarvitsemaansa, että eihän tuo nyt niin paljon maksa.

Markkinamies on markkinamies. Keinuhevoset on vaihtuneet pelikonsoleihin ja kännyköihin. Turha meidän on vastaan pyristellä. Olemme ainakin parhaamme yrittäneet, ettei lapsistamme ja lapsenlapsistamme tulisi tavaranpalvojia, kuka on kuka ei. Mutta valta ei ole yksin meillä.

• Meriläinen

Mie ostin pikkuprinsessalle ötökkäkirjan jota sitten ens kesänä voidaan tutkia yhessä saaressa, enkä usko että kaipaa siihen kaukosäädintä.
      Ei ollut telkkaa ei pelejä ei mitään koneita viime kesänä kun pitkää viikonloppua vietettiin ja pois lähtiessä kysyi pääsenkö ens kesänä tänne taas.
      Vanhemmatkin pennut oli tosi onnellisia siellä ilman mitään koneita.
      Ja lahjat on muutenkin ihan helppoja niille niinku muillekin.

• pojanpojalleni ulkokuorma-auton syntymäpäivälahjaksi. Se maksoi 25 €, joka olisi markka-aikana ollut 150 mk. En ikimaailmassa olisi maksanut moisesta lelusta 150 mk. Mutta on siinä hyvätkin puolensa. Ennen kävin 10 km:n lenkkejä, mutta nyt ei tarvitse enää kävellä kuin 1,6 km. :-D))))))))))))))))

• Mä ostin ratti vaihdekeppi ja polkimet ja pari autopelia lapsenlapselle. Ratti ja polkimet maksoi 49 euroa ja arvelin sen kohtuulliseksi. Pelit oli puoleen hintaan noin 12 euroa kappale ja lapsi 8v oli itse valitsemassa. Turha ostaa sellaista mitä eivät halua ja maksaa vaikka vähän enemmän yhdestä kunnollisesta minkä lapsi tarvitsee. Tytär saa lahjaksi pelkkää rahaa.

• koen lahja hankinnat. Pitäis ostaa kahdelle ala-aste ikäiselle pojalle,(kummilapsia) pojan pojilleni ja tyttärilleni,pojalleni miehelleni,,, huh,huh,, ei jaksa oikein ajatellakkaa):

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1309
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      38
      869
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      29
      607
    4. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      580
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      548
    7. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      536
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      531
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      493
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      16
      492
    Aihe