Pimeässä heitättäminen ja MS

Yazmi_n

Onko MS-taudille tyypillistä, että pimeässä ja aukeilla paikoilla heitättää enempi? Sisällä myös, mutta pimeässä käveleminen muistuttaa kännisen hoipertelua ja olo todella hutera? Samoin esim. kävelytiellä kävely, jos näkökenttään ei osu muuta, kun aukeaa...? Kuulostaako kenellekään tutulta? :(

16

2461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akustina

      Monen muunkin taudin oirekirjoon kuuluvat tasapainohäiriöt, ei vain ms:än.
      Vika voi löytyä myös korvasta/korvista jossa tasapainoelimet sijaitsevat.

    • gad...

      kuuluuvat nuo oireet

    • tasapainoilija

      tuttua on.

      • Yazmi_n

        Heitättääkö sua siis juuri noin ja onko sulla Ms? :( Mitä muita oireita sinulla?


      • tasapainoilija
        Yazmi_n kirjoitti:

        Heitättääkö sua siis juuri noin ja onko sulla Ms? :( Mitä muita oireita sinulla?

        ja kaikilla mausteilla (oireilla).
        Kävely on humalaisen siksakkia ja hoipertelua. Kaikki maaston epätasaisuus lisää horjumista ja tuntuu kuin kompastuisi omiin jalkoihinsa. Todellakin paikka jossa liikkuu vaikuttaa kävelyyn. Välillä tuntuu, että pitkä suora osuus on horjuvampaa ja jäykempää. Siis on helpompi edetä, kun tie/katu kääntyy ja nurkan takaa matka alkaa kuin uudestaan.
        Minulla on tämä oire ollut jo kymmenen vuotta ja on nykyisin huomattavasti tasaisempaa etenemistä, joskin kävelymatka on lyhentynyt 150m:iin.


    • tpi

      noita voi esiintyä MS-taudissa. Mutta jos nuo ovat ainoat oireet, niin MS-tauti ei todellakaan ole ensimmäinen diagnoosivaihtoehto, hyvä jos numero 10.

      • Yazmi_n

        ei ainut oire minulla, joka viittaa Ms:ään, vaan niitä "suhteellisen paljon..." Neurologi epäili sairautta jo 10 v sitten, mutta aina vain katsotaan ja katsotaan... Nyt sitten tilanne on se, että olen joutunut jättämään työnikin tämän tuntemattoman taudin vuoksi. Väsyn jopa 15 min kävelystä niin paljon, että sänky kutsuu :( En kestä enää mitään "normaali-ihmisten" hommia.. Eli hiukan taustana, että oireina mm. tunnottomuutta, lihasjäykkyyttä, KOVIA särkyjä, kompurointia, kasvohermohalvaus, silmien hämärtymistä, heitätystä jne.. Sauna pahentaa niin, että n.kolme vuorokautta sen jälkeen menee hoiperrellessa pitkin seiniä :/ :( :( Sitten taas alkaa helpottamaan. Että siinäpä noita jo olikin. Joku Ms:ää sairastava voi tunnistaa jotain noista omakseen :(


      • Kivuton
        Yazmi_n kirjoitti:

        ei ainut oire minulla, joka viittaa Ms:ään, vaan niitä "suhteellisen paljon..." Neurologi epäili sairautta jo 10 v sitten, mutta aina vain katsotaan ja katsotaan... Nyt sitten tilanne on se, että olen joutunut jättämään työnikin tämän tuntemattoman taudin vuoksi. Väsyn jopa 15 min kävelystä niin paljon, että sänky kutsuu :( En kestä enää mitään "normaali-ihmisten" hommia.. Eli hiukan taustana, että oireina mm. tunnottomuutta, lihasjäykkyyttä, KOVIA särkyjä, kompurointia, kasvohermohalvaus, silmien hämärtymistä, heitätystä jne.. Sauna pahentaa niin, että n.kolme vuorokautta sen jälkeen menee hoiperrellessa pitkin seiniä :/ :( :( Sitten taas alkaa helpottamaan. Että siinäpä noita jo olikin. Joku Ms:ää sairastava voi tunnistaa jotain noista omakseen :(

        Koko laaja oireistosi sopii tasapainoaistin toimintapuutteiden aiheuttamaksi.
        Mitä huonommin tasapainoaisti toimii, sitä enemmän se tarvitsee tuekseen näköaistia. Pimeässä
        samoin kuin aukeilla tai korkeilla paikoilla tai ahtaissa tiloissa silmät eivät löydä mitään kiintopistettä, jolloin tasapainon ylläpitäminen vaikeutuu.
        Huonosti toimiva tasapainoaisti aiheuttaa lihasjännitystä missä tahansa kehon n. 600:sta lihaksesta mm. vääristäen liikeratoja, aiheuttaen jäykkyyttä, voimattomuutta, tunnottomuutta, erilaisia kiputiloja, jne. Samalla lisääntyy adrenaliinin (ponnistushormonin) eritys, jonka vuoksi tasapainoaistin toimintahäiriön välilliset haitat voivat ulottua koko sisäeritysketjuun ja edelleen aineenvaihduntaan.
        Tasapainoaistia hoidetaan asentohoidolla, joka tarkoittaa itsehoitona tehtäviä liikesarjoja. Niiden avulla pää saadaan liikkeeseen, joka matkii tasapainoaistin kaarikäytävien soikeaa muotoa. Hoidon teho perustu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.

        Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi


      • Neuro
        Yazmi_n kirjoitti:

        ei ainut oire minulla, joka viittaa Ms:ään, vaan niitä "suhteellisen paljon..." Neurologi epäili sairautta jo 10 v sitten, mutta aina vain katsotaan ja katsotaan... Nyt sitten tilanne on se, että olen joutunut jättämään työnikin tämän tuntemattoman taudin vuoksi. Väsyn jopa 15 min kävelystä niin paljon, että sänky kutsuu :( En kestä enää mitään "normaali-ihmisten" hommia.. Eli hiukan taustana, että oireina mm. tunnottomuutta, lihasjäykkyyttä, KOVIA särkyjä, kompurointia, kasvohermohalvaus, silmien hämärtymistä, heitätystä jne.. Sauna pahentaa niin, että n.kolme vuorokautta sen jälkeen menee hoiperrellessa pitkin seiniä :/ :( :( Sitten taas alkaa helpottamaan. Että siinäpä noita jo olikin. Joku Ms:ää sairastava voi tunnistaa jotain noista omakseen :(

        Katso Neuroliiton sivuilta, harvinaiset sairaudet, yksi tauti muistutti kirjoittamaasi, varsinkin kovat kivut, alkoi muistaakseni Syri..


      • StemunBlues
        Yazmi_n kirjoitti:

        ei ainut oire minulla, joka viittaa Ms:ään, vaan niitä "suhteellisen paljon..." Neurologi epäili sairautta jo 10 v sitten, mutta aina vain katsotaan ja katsotaan... Nyt sitten tilanne on se, että olen joutunut jättämään työnikin tämän tuntemattoman taudin vuoksi. Väsyn jopa 15 min kävelystä niin paljon, että sänky kutsuu :( En kestä enää mitään "normaali-ihmisten" hommia.. Eli hiukan taustana, että oireina mm. tunnottomuutta, lihasjäykkyyttä, KOVIA särkyjä, kompurointia, kasvohermohalvaus, silmien hämärtymistä, heitätystä jne.. Sauna pahentaa niin, että n.kolme vuorokautta sen jälkeen menee hoiperrellessa pitkin seiniä :/ :( :( Sitten taas alkaa helpottamaan. Että siinäpä noita jo olikin. Joku Ms:ää sairastava voi tunnistaa jotain noista omakseen :(

        Kyllä on tuttuja MS-taudissa yleisiä oireita. Outoa, että 10 vuoden jälkeen vielä pähkäillään. Tosin primaaristi progressiiviseen (miehillä yleisempään) tautimuotoon on oikeastaan vain yksi hoito: fysioterapia, jolla toimintakykyä ylläpidetään,.. Sen suhteen neurologitkin ovat melko kädettömiä. (Joitain oireita voidaan tietenkin lieventää oirekohtaisella lääkityksellä, esim baklofeenia spastisuuteen, tramadolia hermostollisiin kipuihin jne.) Tsemppiä.


      • Krista11
        Yazmi_n kirjoitti:

        ei ainut oire minulla, joka viittaa Ms:ään, vaan niitä "suhteellisen paljon..." Neurologi epäili sairautta jo 10 v sitten, mutta aina vain katsotaan ja katsotaan... Nyt sitten tilanne on se, että olen joutunut jättämään työnikin tämän tuntemattoman taudin vuoksi. Väsyn jopa 15 min kävelystä niin paljon, että sänky kutsuu :( En kestä enää mitään "normaali-ihmisten" hommia.. Eli hiukan taustana, että oireina mm. tunnottomuutta, lihasjäykkyyttä, KOVIA särkyjä, kompurointia, kasvohermohalvaus, silmien hämärtymistä, heitätystä jne.. Sauna pahentaa niin, että n.kolme vuorokautta sen jälkeen menee hoiperrellessa pitkin seiniä :/ :( :( Sitten taas alkaa helpottamaan. Että siinäpä noita jo olikin. Joku Ms:ää sairastava voi tunnistaa jotain noista omakseen :(

        Minulla samat oireet. Oletko joskus ollut kolarissa tai kaatunut? Pää / Niskavaivaa? Katso aivovammaliiton sivuilta Neurologian erikoislääkäri Helena Huhmarin luento niin selviää.


      • Anonyymi
        Kivuton kirjoitti:

        Koko laaja oireistosi sopii tasapainoaistin toimintapuutteiden aiheuttamaksi.
        Mitä huonommin tasapainoaisti toimii, sitä enemmän se tarvitsee tuekseen näköaistia. Pimeässä
        samoin kuin aukeilla tai korkeilla paikoilla tai ahtaissa tiloissa silmät eivät löydä mitään kiintopistettä, jolloin tasapainon ylläpitäminen vaikeutuu.
        Huonosti toimiva tasapainoaisti aiheuttaa lihasjännitystä missä tahansa kehon n. 600:sta lihaksesta mm. vääristäen liikeratoja, aiheuttaen jäykkyyttä, voimattomuutta, tunnottomuutta, erilaisia kiputiloja, jne. Samalla lisääntyy adrenaliinin (ponnistushormonin) eritys, jonka vuoksi tasapainoaistin toimintahäiriön välilliset haitat voivat ulottua koko sisäeritysketjuun ja edelleen aineenvaihduntaan.
        Tasapainoaistia hoidetaan asentohoidolla, joka tarkoittaa itsehoitona tehtäviä liikesarjoja. Niiden avulla pää saadaan liikkeeseen, joka matkii tasapainoaistin kaarikäytävien soikeaa muotoa. Hoidon teho perustu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.

        Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi

        Minulla saattaa olla kysymys tasspainoelimistä juurikin kysymys. Näistä keskusteluista voi löytyä tietoa enemmän kuin hyppäämällä terkkarissa, jonne on vaikea välillä saada aikaa.


    • ataksikko

      omalla kohdallani perustuu siihen että tasapainotoiminto loppui toisesta sisäkorvasta veritulpan myötä. Koska siinä tilanteessa silmät alkavat ikäänkuin kompensoida puuttuvaa tasapainoelintä, on välttämätöntä nähdä. Pimeässä ei näe ja siitä aiheutuu huteruus.

      Samasta syystä ulkona ja liikkeellä ollessa pään asennon vaihtelu aikaansaa huippaamista. Olenkin harjoitellut liikuttelemaan esim katua ylittäessäni päätäni mahdollisimman hitaasti ja katsomaan niinsanotusti sivusilmällä. Silloin ei tarvi pelätä mahdollista kaatumista ajotielle.

    • StemunBlues

      Omalla kohdallani (diagnoosi PPMS) tasapainohäiriöt ja hapuilu hämärässä ovat hyvin tuttuja. Erilaiset koordinaatio- ja tasapaino-ongelmat (ataksia) ovat MS-taudissa yleisiä.

    • Kkkppppppoo

      Kannattaa käyttää taksia baarireissuihin....;-) mulla ainakin vaikee kävellä ja hahmottaa reittiä takas...:-P

    • Anonyymi

      Luulisin että neurologi otattaisi noilla aloittajan oireilla jo päästä varjoaine tehostetun magneettikuvan(??) niin kyllä siitä jo tod.näk näkyisi jos niitä pesäkekovettumia siellä päässä on;Ms taudin mukaisesti siis..Jotkut nopeutetut polvitefleksit on ihan höpöä tai niiden etsintä siis!,ei niitä nopetettuja minulla ole vaikka ihan selvä MS on.. Mutta esim.niiiden nopeutettujen refleksien puuttumisen takia minulla tehtiin vasta jonkun aikaa tai parisenkin vuotta neurologian poliklinikalla käynnin jälkeen vasta sitten vahinkodiagnoosi tai sitä sanotaan kai sivudiagnoosiksi?kun ihan silmäpoliklinikan varjoaine pään magneettikuvasta lausuja sitten lausui minulle viimein MS:n!(neurologialle jää silloin sitten esim.vaan ne varmistustestit/laskelma, jotka tehdään verestä ja selkäydin nesteestä vielä sitten päälle,että vahvistavat noilla vielä asian)..Toivottavasti ne nopeutetut polvirefleksit on jo siirretty hieman epävarmaksi todentamiseksi(eli siirretty romukoppaan se tunnistustapa kun on noin hutera!) MS taudin suhteen kun kaikilla ei niitä sitten ole!!..Mutta niin voihan sulla olla tosiaan jotain muitakin syitä noihin sairaus oireisiin ??eli muutakin sairautta tai vammaa voi olla?..Vain oikeasti tutkimallahan se selviää sitten..(????)..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe