Sapattikoulussa on nyt aiheina Vanhan testamentin Mooseksen kirjat. Minun on vaikea ymmärtää Vanhaa testamenttia!
Uuden testamentin olen lukenut ainakin kaksi kertaa ajatuksella ja keskittyen. Koulun uskonnon opetuksella on vaikutusta siihen, että olen kuullut muidenkin ymmärtävän UT:a ja Jeesuksen opetuksia paremmin kuin VT:a.
Joskus vieläpä tunnen, että miksi keskittyä ollenkaan VT:iin, koska UT sisältää kaiken oleellisen ja Jeesuksen opit! Tietysti voihan ajatella niinkin, että jos tietää historiaa, niin ymmärtää nykyaikaa paremmin.
VT:tä ei taida voida noin vain "ohittaa", mutta kaipaisin opastusta, mihin keskittyä! Onko VT jo niin kaukana nykyihmisen elämästä? Keskittyisinkö ainoastaan vain UT:iin sillä perusteella, että sitä voisi vielä paremmin ymmärtää?
VT:n sisältöä ja vaikutuksia UT:iin voisi omaksua esim. kirkossa ja luotettavien uskovaisten puheissa!
Vaikea Vanha testamentti
13
118
Vastaukset
- vanhasta uuuteeeen
Vaikka tuosta IV Mooses,
Kuinka tärkeää on pappien seistä kansan ja Herran välissä ettei viha kohtaisi kansaa.
Ts. Julistaa evankeliumia Jumalan totuutta jne.
Entä jos pappiskansa ei sitä julista, tuomio tulee pappisväelle.
Noin esimerkkinä, kyllä asiaa voidaan katsoa vertauksena aikaamme, Jumala on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.
Synti, mitä se on, mikä on sovitus, ilman VT. ntin sanomaa ollaan aika ohuella opetuksella Uuden kohdalla.
Mitä on uhri, eli sijainen? Kuinka tämä uhripalvelu muotoutuu Kristuksessa meihin.
Sijainen, se kuoli meidän puolestamme.
Kyllä vanhaa tarvitaan. Ei se kenellekään välttämätön ole, sillä U.T. lainaa sitä ihan riittäväksi, esim. Jes. 53. lukua.
Ja Heprealaiskirje selittä paljon Vanhaa Testamenttia. Kaiken oleellisen V.T:sta löytää uudesta.
Tietenkin on kiva itse mennä tarkistamaan.
Parempi vanhaa testamenttia lukea kuin vanhaan tai uuteen liittyviä apokryyfikirjoja tai adventistien
Ellen-puolueellista raamattukommentaaria.- 2342342
Raamattua!
UT seurakunnan Raamattu oli Vanha testamentti ja sitä sinä sanot pelkäksi apukirjaksi. Kyllä näkee, ettet ole kristitty ollenkaan. 2342342 kirjoitti:
Raamattua!
UT seurakunnan Raamattu oli Vanha testamentti ja sitä sinä sanot pelkäksi apukirjaksi. Kyllä näkee, ettet ole kristitty ollenkaan.Onhan 4.Moos.24:4-9 on hyvä osoitus siitä. Jeesus käski siunaamaan eikä kiroamaan ja niinhän Bileam joutui
tekemään, kun Herran Henki hänet hetkeksi valtaansa sai:
4 Näin puhuu hän, joka kuulee Jumalan puheen, joka näkee Kaikkivaltiaan näkyjä, joka lankeaa loveen ja jonka silmät avataan.
5 Kuinka ihanat ovat sinun majasi, Jaakob, sinun asuinsijasi, Israel!
6 Niinkuin laajat purolaaksot, niinkuin puutarhat virran varrella, niinkuin aloepuut, Herran istuttamat, niinkuin setripuut vesien vierillä!
7 Vettä läikkyy sen vesisangoista, ja sen laihot saavat runsaasti vettä. Agagia mahtavampi on sen kuningas, ylhäinen sen kuningasvalta.
8 Jumala vei sen pois Egyptistä; sen sarvet ovat kuin villihärän. Se syö suuhunsa viholliskansat, heidän luunsa se murskaa ja lävistää heidät nuolillansa.
9 Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona-kuka uskaltaa sitä häiritä?
Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!"
Sama siunaus:
1. Moos. 12:3
Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."
Bileamissa itsessään ei ollut mitään hyvää, kuten ei ole meissä U.T. ajan ihmisissäkään.
Bileam oli kiroaja sekä toisarvoisiin asioihin johdattelija. Viettelijä kuten EGW.
Ilm. 2:14
Mutta minulla on vähän sinua vastaan: sinulla on siellä niitä, jotka pitävät kiinni Bileamin opista, hänen, joka opetti Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat.
antti
- v.g.y.
Ilman VTn tuntemusta on vaikeaa tietää Uuden Liiton perusteet.
Adventismi ei ota huomioon sitä mitä Vt opetti.
Siksi heidän oppinsa menee jo perusteiltaan eksyksiin.
Tämä johtaa nimittäin siihen, että Uuden Testamentin merrkityskään ei ole adventismin opin mukainen. - veli.vapaa
merkityksetön, koska vasta uudessa liitossa Jumalan antoi heillekin mahdollisuuden pelastua Jeesuksen kautta.
- Rakkaus on
Joh. 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Jer. 3:16
"Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?'
Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä. [Jer. 31:33]
Ps. 147:19
Hän on ilmoittanut sanansa Jaakobille, käskynsä ja säädöksensä Israelille. [147:19,20: 5. Moos. 4:5-8]
Ps. 147:20
Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!
...
Mutta rakkauden kaksoiskäsky on kaikille kansoille ja kielille ja heimoille:
Matt. 22. Kysymys suurimmasta käskystä
34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. [22:34-40: Mark. 12:28-34; Luuk. 10:25-28]
35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
[3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12]
Ei kivitaulut kivisydämille, mutta tuo rakkauden kaksoiskäsky on uuden liiton ihmisille.
Lähimmäisenrakkauskäskyä ei löydy V.T:sta, siellä kehotetaan kyllä omiaan rakastamaan ja vihamiehet
hävittämään. Adventismihan ammentaakin oppinsa Vanhasta Testamentista. - 47598475
VT opettaa kaikkien kansojen pelastusta.
- kirjoitukset
Eipä ole.Vt:ssa on vielä paljon tapahtumatonta profetiaa.
- Eskatologi
Profeetat päättävät kirjansa siihen kun Jeesus tulee Messiaana takaisin maan päälle ja Israel uskoo Häneen.
Ps. 147:19
Hän on ilmoittanut sanansa Jaakobille, käskynsä ja säädöksensä Israelille. [147:19,20: 5. Moos. 4:5-8]
Ps. 147:20
Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!
Sak. 12:10
Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
Kyllä minäkin olen ajatellut, että hankala tämä 4. Mooseksen kirja on, vaikka onhan siinäkin hyödyllistä opetusta. Jonkun tutkimuksen perusteella 4. Mooseksen kirjaa väitettiin toiseksi ikävimmäksi (vaikeimmaksi) kirjaksi koko Raamatussa (3. Mooseksen kirja vaikein).
Kirjaa lukiessa helpottaa, jos ei kuvittele, että VTn laeista tai uhritoimituksista löytyy suoraa opetusta. Monet adventistit ajattelevat, että he ymmärtävät sovituksen salaisuutta tai Jeesuksen ristiä vähän paremmin, kun ovat tutkineet VTn lakeja. Enkä näin joskus. Pääperiaate on kuitenkin se, että ymmärrämme VTn tekstiä vähän paremmin, kun luemme sitä UTn valossa. Tämä koskee niin pyhäkköä ja sen toimituksia kuin myös lakeja. UT antaa raamit VTn ymmärtämiselle... ei päinvastoin. Silloin, kun VT puhuu jostakin, mihin ei suoraan UTssä viitata on paras jättää asia tulkitsematta tai selvitellä sitä niiden periaatteiden mukaan, jotka löytyvät vastaavia asioita koskevista UTn teksteistä.
Onneksi tällä kertaa aiheena on kertomus Bileamista, mielenkiintoisin kaikista 4. Mooseksen kirjan teksteistä. Kertomuksessa on huumoria. Aasikin on viisaampi kuin rahan sokaisema profeetta. Kertomuksen pääopetus löytyy siitä, että kirous kääntyy siunaukseksi. Olemme täällä Suomessa unohtaneet, että maailma on täynnään poppamiehiä, joita pelätään ja joiden palvelukset ovat rahalla ostettavissa. Tämä on vieläkin täyttä totta niille, jotka tekevät työtään kehitysmaissa. Israel ei tiedä mitään suunnitelmasta, jossa nämä näkymättömät voimat yritetään valjastaa heitä vastaan. Eikä Israelin tarvitsekaan tietää. Riittää, että he ovat Jumalan kädessä. Jumala on näitä poppamiehiä suurempi ja kääntää kirouksen siunaukseksi. Hyvin konkreettinen opetus niille, jotka tällaisessa tilanteessa elävät ja voihan se, ettei tarvitse näkymättömiä vihollisen voimia pelätä, olla ajankohtainen joskus myös jollekulle suomalaiselle.
Kai"Jonkun tutkimuksen perusteella 4. Mooseksen kirjaa väitettiin toiseksi ikävimmäksi (vaikeimmaksi) kirjaksi koko Raamatussa (3. Mooseksen kirja vaikein)." (kirjoittaa tutkiva tohtorismies)
Bileamin tapauksen pääopetus on siinä, että Israelia pitää siunata ja Jumala voi täysin väärämielisenkin
yksilön pistää siunaamaan Israelia.
4. Moos. 22:34
Niin Bileam vastasi Herran enkelille: "Minä olen tehnyt syntiä; sillä minä en tiennyt, että sinä olit asettunut minua vastaan tielle. Mutta jos tämä ei ole sinulle mieleen, niin minä nyt palaan takaisin."
4. Moos. 22:35
Mutta Herran enkeli sanoi Bileamille: "Mene näiden miesten kanssa, mutta puhu ainoastaan se, minkä minä sinulle puhun". Niin Bileam lähti Baalakin päämiesten kanssa.
BILEAMIN SIUNAUS ON VOIMASSA VIELÄ TÄNÄÄNKIN
4. Moos. 24:1
Kun Bileam näki, että Israelin siunaaminen oli Herralle otollista, ei hän enää mennyt niinkuin aina ennen ennusmerkkejä etsimään, vaan käänsi kasvonsa erämaahan.
4. Moos. 24:2
Ja kun Bileam nosti silmänsä ja näki Israelin leiriytyneenä heimokunnittain, niin Jumalan Henki tuli häneen.
4. Moos. 24:3
Ja hän puhkesi lausumaan ja sanoi: "Näin puhuu Bileam, Beorin poika, näin puhuu mies, jonka silmä on avattu.
4 Näin puhuu hän, joka kuulee Jumalan puheen, joka näkee Kaikkivaltiaan näkyjä, joka lankeaa loveen ja jonka silmät avataan.
6 Niinkuin laajat purolaaksot, niinkuin puutarhat virran varrella, niinkuin aloepuut, Herran istuttamat, niinkuin setripuut vesien vierillä!
7 Vettä läikkyy sen vesisangoista, ja sen laihot saavat runsaasti vettä. Agagia mahtavampi on sen kuningas, ylhäinen sen kuningasvalta.
8 Jumala vei sen pois Egyptistä; sen sarvet ovat kuin villihärän. Se syö suuhunsa viholliskansat, heidän luunsa se murskaa ja lävistää heidät nuolillansa.
9 Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona-kuka uskaltaa sitä häiritä?
Sama siunaus:
Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."
antti- 6787687
AnttiVKantola kirjoitti:
"Jonkun tutkimuksen perusteella 4. Mooseksen kirjaa väitettiin toiseksi ikävimmäksi (vaikeimmaksi) kirjaksi koko Raamatussa (3. Mooseksen kirja vaikein)." (kirjoittaa tutkiva tohtorismies)
Bileamin tapauksen pääopetus on siinä, että Israelia pitää siunata ja Jumala voi täysin väärämielisenkin
yksilön pistää siunaamaan Israelia.
4. Moos. 22:34
Niin Bileam vastasi Herran enkelille: "Minä olen tehnyt syntiä; sillä minä en tiennyt, että sinä olit asettunut minua vastaan tielle. Mutta jos tämä ei ole sinulle mieleen, niin minä nyt palaan takaisin."
4. Moos. 22:35
Mutta Herran enkeli sanoi Bileamille: "Mene näiden miesten kanssa, mutta puhu ainoastaan se, minkä minä sinulle puhun". Niin Bileam lähti Baalakin päämiesten kanssa.
BILEAMIN SIUNAUS ON VOIMASSA VIELÄ TÄNÄÄNKIN
4. Moos. 24:1
Kun Bileam näki, että Israelin siunaaminen oli Herralle otollista, ei hän enää mennyt niinkuin aina ennen ennusmerkkejä etsimään, vaan käänsi kasvonsa erämaahan.
4. Moos. 24:2
Ja kun Bileam nosti silmänsä ja näki Israelin leiriytyneenä heimokunnittain, niin Jumalan Henki tuli häneen.
4. Moos. 24:3
Ja hän puhkesi lausumaan ja sanoi: "Näin puhuu Bileam, Beorin poika, näin puhuu mies, jonka silmä on avattu.
Sama siunaus:
anttivääristelet taas vaihteeksi Raamattua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2371568Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle231354- 961306
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61197Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9978- 14952
Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86940Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66915- 32890
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43881