Onko nykyajan kirkoissa enää

mitään tällaista?

Minä olen kirkosta eronnut (ihan fyrkan vuoksi ja myös kun ei ikinä tullut käytyä) mutta onko siis nykyajan kirkon tilaisuuksissa ollenkaan mitään esim. ilmestyskirjan lukemista. Siellä meni eräs kohta näin:

15. Ja hän sanoi minulle: "Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.
16. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa!!!!!!!!

Huutomerkit sen takia koska perinteisestihän ilmestyskirjan tulkinta perustui juuri siihen kuka pappi osasi ilmaista sen mitä hulluimmalla ja sekopäisimällä tavalla. Eri papit siis olivat eri alueiden mestareita. Joidenkin "erityisosaamista" oli juurikin ilmestyskirja.

Mutta jos minä käppäilisin sunnuntaina kirkkoon niin kuuleeko nykyään siis ollenkaan missään Suomessa enää tämmöistä valistusta?

2

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapok

Veikkaisin että ei kuule, sillä nykyään papitkin ovat ihan fiksuja kavereita.

Ilmestyskirjan ongelma on että se on yhden henkilön saama näky tulevaisuudesta ja sen vertauskieli on nykyaikaan aika vierasta. Ilmestyskirjaa ei pidä tulkita (mielestäni) konkreettisesti siitä mitä on tulossa vaan symbolisesti rinnastaen evankeliumeihin ja sen sanomaan. Ilmestyskirjahan kertoo meille ennenkaikkea viimeistä tuomiosta.

• kerallasi

siitä asiasta, ettei kuule. Mutta syystä olen eri mieltä, kas kun vaikka olisi täyden kympin teologian opinnoissa suorittanut ja lisäksi kaikki muut opit uskosta päässä, mutta puuttuu tärkein, eli Pyhä Henki, on mahdoton saada mitään selvää Raamatun mistään profetiasta.
        Kouluja koskaan käymätön syrjäsalon mökin mummokin, jos hänessä on Pyhä Henki, tietää valovuosia enemmän, kuin ensinmainittu.

Kumma ettei ihmisten päähän tuo asia mene, vaikka se lukee selvillä kirjaimilla Raamatussa, kaikilla kielillä kautta maailman.Uskokaa, jos ette muuta, niin edes tuo kohta.Niitä ei avaa edes taitavinkaan salakirjoitusekspertti tehokkaimmillakaan tunnetuilla tietokoneilla vaikka tekisi koko elämänsä työtä asian eteen. Lukittu mikä lukittu.

20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
        21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      137
      13034
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      82
      3599
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      95
      2874
    4. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      35
      1350
    5. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      1338
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      144
      1279
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      112
      1226
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1147
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      80
      1031
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      184
      923
    Aihe