Onko nykyajan kirkoissa enää

mitään tällaista?

Minä olen kirkosta eronnut (ihan fyrkan vuoksi ja myös kun ei ikinä tullut käytyä) mutta onko siis nykyajan kirkon tilaisuuksissa ollenkaan mitään esim. ilmestyskirjan lukemista. Siellä meni eräs kohta näin:

15. Ja hän sanoi minulle: "Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.
16. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa!!!!!!!!

Huutomerkit sen takia koska perinteisestihän ilmestyskirjan tulkinta perustui juuri siihen kuka pappi osasi ilmaista sen mitä hulluimmalla ja sekopäisimällä tavalla. Eri papit siis olivat eri alueiden mestareita. Joidenkin "erityisosaamista" oli juurikin ilmestyskirja.

Mutta jos minä käppäilisin sunnuntaina kirkkoon niin kuuleeko nykyään siis ollenkaan missään Suomessa enää tämmöistä valistusta?

2

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapok

Veikkaisin että ei kuule, sillä nykyään papitkin ovat ihan fiksuja kavereita.

Ilmestyskirjan ongelma on että se on yhden henkilön saama näky tulevaisuudesta ja sen vertauskieli on nykyaikaan aika vierasta. Ilmestyskirjaa ei pidä tulkita (mielestäni) konkreettisesti siitä mitä on tulossa vaan symbolisesti rinnastaen evankeliumeihin ja sen sanomaan. Ilmestyskirjahan kertoo meille ennenkaikkea viimeistä tuomiosta.

• kerallasi

siitä asiasta, ettei kuule. Mutta syystä olen eri mieltä, kas kun vaikka olisi täyden kympin teologian opinnoissa suorittanut ja lisäksi kaikki muut opit uskosta päässä, mutta puuttuu tärkein, eli Pyhä Henki, on mahdoton saada mitään selvää Raamatun mistään profetiasta.
        Kouluja koskaan käymätön syrjäsalon mökin mummokin, jos hänessä on Pyhä Henki, tietää valovuosia enemmän, kuin ensinmainittu.

Kumma ettei ihmisten päähän tuo asia mene, vaikka se lukee selvillä kirjaimilla Raamatussa, kaikilla kielillä kautta maailman.Uskokaa, jos ette muuta, niin edes tuo kohta.Niitä ei avaa edes taitavinkaan salakirjoitusekspertti tehokkaimmillakaan tunnetuilla tietokoneilla vaikka tekisi koko elämänsä työtä asian eteen. Lukittu mikä lukittu.

20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
        21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      302
      1165
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      981
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe