Oon perustamassa yritystä ja olen siis yksityinen elinkeinoharjoittaja.
Miten ja mistä saan tietää luokitellaanko mut ammatin- vai liikkeenharjoittajaks?
Haluaisin siis tehdä itse kirjanpidon ja yhdenkertaisena, koska liiketoiminta on todella pienimuotoista. Mutta siis mistä saan tietää kummaksi mut luokitellaan ja keneltä saan luvan yhdenkertaisen kirjanpidon pitämiseen????
Ja tiedän kyllä ns perustelut, mutta mistä saan sen varmistuksen siihen ja just luvan yhdenkertaiseen kirjanpitoon? Ei ole kiva tehdä yhdenkertaisena ja sit verovuoden lopussa kuulla jostain (verottajalta?) että oliskin pitäny olla kahdenkertainen.
Ammatin- vai liikkeenharjoittaja
6
1877
Vastaukset
- köklöl
Jos olet esim. eläinlääkäri, olet ammatinharjoittaja, mutta jos pidät esim. hattuliikettä, olet liikkeenharjoittaja. Verottajan sivuilta löytyy tiedot kirjanpidon vaatimuksista ja verottajalta saat tarvittaessa lisätietoja. Vai luotatko jonkun keskustelupalstan "lupaan"?
- ap
Kysymykseni kuului nimenomaan että MISTÄ saan sen luvan?
En siis kysynyt sitä lupaa täältä. Kannattaisi lukea kysymys hyvin ennenkuin alkaa näykkimään.
Kirjoitin myös sen, että tiedän perustelut, joten vastauksesi ei vastannut tähänkään kysymykseen.
- SoleCon
Verottaja katsoo liikkeenharjoittajaksi sellaisen elinkeinonharjoittajan, jolla on kiinteä toimipaikka. Sen ei tarvitse olla kodin ulkopuolella. Myös, jos hankit toimintaasi varten raaka-aineita tai koneita tuotteitten valmistusta varten tai tavaroita edelleen myytäväksi, olet todennäköisesti verottajan silmissä liikkeenharjoittaja.
Liikkeenharjoittaja myös usein sijoittaa toimintaansa enemmän riskipääomaa ja hänen palveluksessaan on enemmän vierasta työvoimaa kuin ammatinharjoittajalla. Mutta ulkopuolista työvoimaa ei välttämättä ole sen paremmin ammatin- kuin liikkeenharjoittajallakaan. Ammatinharjoittaja myy useimmiten palveluita, jotka perustuvat hänen henkilökohtaiseen ammattitaitoonsa. Ammatinharjoittajia ovat esim. lääkärit ja lakimiehet tai muut asiantuntijapalveluita myyvät.
Liikkeenharjoittajan on aina pidettävä kahdenkertaista kirjanpitoa, mutta ammatinharjoittaja on oikeutettu pitämään yhdenkertaista kirjanpitoa. Tosin kahdenkertainen kirjanpito tuottaa yrittäjälle arvokasta tietoa omasta liiketoiminnasta ja se on siten huomattavasti informatiivisempi kuin yhdenkertainen kirjanpito. Siksi esim. minä ammatinharjoittajana pidän kahdenkertaista kirjanpitoa. Tilinpäätösvelvollisuus kahdenkertaisen kirjanpidon valitsevalla on, mutta sitä ei toiminimen tarvitse toimittaa kaupparekisteriin.- SoleCon
Piti siis tuon puheenvuoroni lopuksi vielä sanoa, että viime kädessä Sinun kannattaa kysyä verotoimistosta kumpana verottaja Sinua pitää. Soitto vain verotoimiston yrittäjänumeroon, selostat minkälaista liiketoimintaa alat harjoittaa, niin vastaus löytyy.
- yrittäjä...
SoleCon kirjoitti:
Piti siis tuon puheenvuoroni lopuksi vielä sanoa, että viime kädessä Sinun kannattaa kysyä verotoimistosta kumpana verottaja Sinua pitää. Soitto vain verotoimiston yrittäjänumeroon, selostat minkälaista liiketoimintaa alat harjoittaa, niin vastaus löytyy.
tulee eteen vain verotarkastuksen yhteydessä tai jos olet TODELLA SELVÄSTI liikkeenharjoittaja ja ruksit veroilmoitukseen pitäväsi yhdenkertaista kirjanpitoa. Ammatinharjoittajalla on siis vain velvollisuus pitää kirjaa tuloista ja menoista joka periaatteessa riittää siten että laitat tositteet talteen.
Asia on sikäli merkityksetön jos otat tilitoimiston tai käytät jotain kirjanpito-ohjelmaa, kirjanpitosi on silloin joka tapauksessa kahdenkertaista.
Muistathan että jos täytät pienen liiketoiminnan kriteerit saat huomattavia helpotuksia kirjanpitoosi.
- no problem
Siis kahdenkertainen kirjanpito ei ole sen vaikeampaa, jos osaa kirjanpidon perusteet. Missään ei sanota, että liikkeenharjoittajan olisi pakko hoitaa kirjanpidonasiat tilitoimiston kautta. Toki se olisi suositeltavaa, jos ei kirjanpitoa osaa tehdä ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779