2. adventtipyhä on samalla itsenäisyyspäivämme - http://evl.fi/Evkirja.nsf/b77b2176fb5a41c7c225750d003cd360/2094837b6baf07ecc2257501003a9cbc?OpenDocument
Adventtiteskti Vanhasta Testamentista sopii vallan mainiosti itsenäiselle Suomelle:
5. Moos. 8: 10-17
Kun syötte itsenne kylläisiksi, kiittäkää Herraa, Jumalaanne, siitä hyvästä maasta, jonka hän on teille antanut. Varokaa unohtamasta Herraa, Jumalaanne. Noudattakaa aina hänen käskyjään, lakejaan ja säädöksiään, jotka minä teille nyt annan.
Kun saatte syödä itsenne kylläisiksi, kun rakennatte kauniita taloja ja asutte niissä, kun nautakarjanne, lampaanne ja vuohenne lisääntyvät, kun teille kertyy hopeaa ja kultaa ja koko omaisuutenne kasvaa, varokaa tulemasta ylpeiksi ja unohtamasta Herraa, Jumalaanne, joka vei teidät pois Egyptistä, orjuuden maasta.
Hän johdatti teidät suureen ja pelottavaan autiomaahan, joka on täynnä myrkkykäärmeitä ja skorpioneja.
Mutta tuossa kuivassa ja vedettömässä maassa hän antoi veden virrata esiin kovasta kalliosta ja ruokki teitä mannalla, jota isännekään eivät tunteneet.
Hän kuritti teitä ja koetteli teitä, mutta kaiken jälkeen hän osoitti teille hyvyytensä.
Älkää siis kuvitelko, että olette omin voimin ja omilla kyvyillänne hankkineet itsellenne tämän vaurauden.
Kuten evankeliumitekstikin:
Joh. 8: 31-36
Niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita."
Kynttilöiden poltto
Itsenäisyyspäivänä on tapana sytyttää ikkunalle kaksi sinivalkoista kynttilää klo 18–20
Veikko Hurstin itsenäisyysjuhla
Edesmennyt helsinkiläinen Veikko Hursti järjesti vuosien ajan itsenäisyyspäivänä lahjoitusten avulla vähävaraisille lounaan ja vaateapua. Veikko Hurstin kuoltua hänen poikansa Heikki Hursti on jatkanut perinnettä.
Laki itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä (26.11.1937/388)
3§ Töiden keskeyttämisestä huolimatta on työntekijälle maksettava itsenäisyyspäivältä,
jos se muuten olisi ollut työpäivä, täyttä työpäivää vastaava palkka.
Siunattua itsenäisyyttä ja Vapahtajan odotusta!
12
202
Vastaukset 12
Finlandia on kansainvälisestikin hyvin tunnettu teos ja kuuluu sinfonioiden ja viulukonserton ohella Sibeliuksen tunnetuimpiin teoksiin.
Finlandia-hymni valittiin vuonna 1967 afrikkalaisen Biafran valtion kansallislauluksi. Biafra kuitenkin menetti itsenäisyytensä jo vuonna 1970 ja liitettiin Nigeriaan. Melodiaan on kirjoitettu myös uusia sanoja ja sitä käytetään virsien Be Still, My Soul ja This Is My Song sävelenä. Myös saksalaiset uusnatsit ovat käyttäneet mielenosoituksissaan Finlandiaa omien kiellettyjen kappaleidensa sijaan. (Em. tekstit: Wikipedia)
Finlandia-sävelrunon hymniosaan on sanat; V.A.koskenniemen käsialaa:
Oi, Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa,
Yön uhka karkoitettu on jo pois,
Ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa,
Kuin itse taivahan kansi sois'.
Yön vallat aamun valkeus jo voittaa,
Sun päiväs' koittaa, oi synnyinmaa.
Oi, nouse, Suomi, nosta korkealle,
Pääs' seppelöimä suurten muistojen.
Oi, nouse, Suomi, näytit maailmalle,
Sa että karkoitit orjuuden,
Ja ettet taipunut sa sorron alle,
On aamus' alkanut, synnyinmaa.
Finlandia - http://www.youtube.com/watch?v=XojVmivqDrA
(Ellei avaudu, googleta vaikkapa " you tube finlandia ")- benedi=siunattu
yksipitää itsenäisyyspäivän ja joulunmuita parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä, kukin olkoon
omassa mielessääntäysin varma.
Minä en pidä itsenäisyyspäivää, enkä joulua minään, ja olen omassa mielessäni täysin varma.
Koska vapauson,snä pidä niitä muita parempana.
Viikko sapatti ei kulu tähän sääntöön, sehän on IV.s käsky...muutoinhan asiat olisivat näin.
Yksi pitää ilkeän naapurisna tappamista muita parempana, toinen pitää kaikkien tappamista yhtä hyvinä!
Eikös suomalaiset itse, ja viranomaisten hyväksynnällä lauleskelleet " keskelle ohtoo ryssee kyllä se siihen tyssee"
Noin jumalatonta oli ennen meno suomessaEn käskenyt ketään juhlimaan. Miksi aina luulet hyviä neuvoja käskyiksi? Ei sinua kaivata itsenäisyysjuhlissa.
Sen tiesin jo entuudestaan, että Vapahtajani syntymäjuhla sinua vähiten kiinnostaa, sillä eihän Betelistä
löytynyt viime joulunakaan minkäänlaista eloa. Tärkeintä on, kuten sanotkin, että on omassa mielessään
täysin varma. Mutta silti voi iloita siitä, että toiset osaavat iloita. Vaikka päivät ovat, kuten toteat, kaikki
samanarvoisia - niin eri asioita tapahtuu eri päivinä, ei se yhtä harmaata ole koko viikko.
Sapattikäsky, muuten, on ennen neljättä eli kolmas. Voit itse tarkistaa:
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html
Mutta väliäkö sillä, koskapa rakkauden kaksoiskäskykin on niin perällä listassa, että se löytyy vasta
Jeesuksen sanomana evankeliumeista. (Vai löydätkö kenties sinä sen V.T:sta?). Mutta itse asiassa,
sillä tavalla se tuleekin sitten läheisimmäksi ja tärkeimmäksi käskyksi ja läksyksi.
Ihmettelen mistä maasta olet kotoisin ja mistäpäin mahtaa olla kansalaisuutesi alkujaan (alkuasukas?),
kun noin hirveästi kehtaat itsenäisyyspäivänä rienata Suomen esivaltaa. Kunpa Marski vielä eläisi.
"" Yksi pitää ilkeän naapurisna tappamista muita parempana, toinen pitää kaikkien tappamista yhtä hyvinä!
Eikös suomalaiset itse, ja viranomaisten hyväksynnällä lauleskelleet
"keskelle ohtoo ryssee kyllä se siihen tyssee"
Noin jumalatonta oli ennen meno suomessa ""
Mutta itsepähän iankaikkisen petisi petaat.
Matt. 5:20-22
20 Sillä minä sanon teille:
ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten,
niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille:
jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Muista että Itsenäisyyspäivänäkin saa ansioittensa mukaan. Vaikka se on vapaapäivä se on ansiopäivä.AnttiVKantola kirjoitti:
En käskenyt ketään juhlimaan. Miksi aina luulet hyviä neuvoja käskyiksi? Ei sinua kaivata itsenäisyysjuhlissa.
Sen tiesin jo entuudestaan, että Vapahtajani syntymäjuhla sinua vähiten kiinnostaa, sillä eihän Betelistä
löytynyt viime joulunakaan minkäänlaista eloa. Tärkeintä on, kuten sanotkin, että on omassa mielessään
täysin varma. Mutta silti voi iloita siitä, että toiset osaavat iloita. Vaikka päivät ovat, kuten toteat, kaikki
samanarvoisia - niin eri asioita tapahtuu eri päivinä, ei se yhtä harmaata ole koko viikko.
Sapattikäsky, muuten, on ennen neljättä eli kolmas. Voit itse tarkistaa:
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html
Mutta väliäkö sillä, koskapa rakkauden kaksoiskäskykin on niin perällä listassa, että se löytyy vasta
Jeesuksen sanomana evankeliumeista. (Vai löydätkö kenties sinä sen V.T:sta?). Mutta itse asiassa,
sillä tavalla se tuleekin sitten läheisimmäksi ja tärkeimmäksi käskyksi ja läksyksi.
Ihmettelen mistä maasta olet kotoisin ja mistäpäin mahtaa olla kansalaisuutesi alkujaan (alkuasukas?),
kun noin hirveästi kehtaat itsenäisyyspäivänä rienata Suomen esivaltaa. Kunpa Marski vielä eläisi.
"" Yksi pitää ilkeän naapurisna tappamista muita parempana, toinen pitää kaikkien tappamista yhtä hyvinä!
Eikös suomalaiset itse, ja viranomaisten hyväksynnällä lauleskelleet
"keskelle ohtoo ryssee kyllä se siihen tyssee"
Noin jumalatonta oli ennen meno suomessa ""
Mutta itsepähän iankaikkisen petisi petaat.
Matt. 5:20-22
20 Sillä minä sanon teille:
ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten,
niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille:
jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Muista että Itsenäisyyspäivänäkin saa ansioittensa mukaan. Vaikka se on vapaapäivä se on ansiopäivä.Suomen Kansalle.
Suomen Eduskunnan istunnossa tänä päivänä on Suomen Senaatti puheenjohtajansa kautta antanut Eduskunnan käsiteltäväksi m.m. ehdotuksen uudeksi hallitusmuodoksi Suomelle.
Antaessaan tämän esityksen Eduskunnalle on Senaatin puheenjohtaja Senaatin puolesta lausunut:
Suomen Eduskunta on 15 päivänä viime marraskuuta, nojaten maan Hallitusmuodon 38 §:ään,
julistautunut korkeimman valtiovallan haltijaksi sekä sittemmin asettanut maalle hallituksen,
joka tärkeimmäksi tehtäväkseen on ottanut Suomen valtiollisen itsenäisyyden toteuttamisen
ja turvaamisen.
Tämän kautta on Suomen kansa ottanut kohtalonsa omiin käsiinsä, ja nykyiset olot sekä oikeuttavat
että velvoittavat sen siihen.
Suomen kansa tuntee syvästi, ettei se voi täyttää kansallista ja yleisinhimillistä tehtäväänsä muuten kuin täysin vapaana.
Vuosisatainen vapaudenkaipuumme on nyt toteutettava; Suomen kansan on astuttava muiden maailman kansojen rinnalle itsenäisenä kansakuntana.
Tämän päämäärän saavuttamiseksi tarvitaan lähinnä eräitä toimenpiteitä Eduskunnan puolelta.
Suomen voimassaoleva Hallitusmuoto, joka on nykyisiin oloihin soveltumaton, vaatii täydellistä uusimista, ja siitä syystä hallitus nyt on Eduskunnan käsiteltäväksi antanut ehdotuksen Suomen hallitusmuodoksi, ehdotuksen, joka on rakennettu sille perusteelle, että Suomi on oleva riippumaton tasavalta.
Katsoen siihen, että uuden hallitusmuodon pääperusteet on saatava viipymättä voimaan, on Hallitus samalla antanut esityksen perustuslain säännöksiksi tästä asiasta sekä eräitä muitakin lakiehdotuksia, jotka tarkoittavat tyydyttää kipeimmät uudistustarpeet ennen uuden hallitusmuodon aikaansaamista.
Sama päämäärä vaatii myös toimenpiteitä Hallituksen puolelta.
Hallitus on kääntyvä toisten valtojen puoleen saadakseen maamme valtiollisen itsenäisyyden kansainvälisesti tunnustetuksi.
Tämä on erityisesti nykyhetkellä sitä välttämättömämpää, kun maan täydellisestä eristäytymisestä aiheutunut vakava asema, nälänhätä ja työttömyys pakottavat Hallitusta asettumaan suoranaisiin väleihin ulkovaltojen kanssa, joiden kiireellinen apu elintarpeiden ja teollisuutta varten välttämättömien tavarain maahantuomiseksi on meidän ainoa pelastuksemme uhkaavasta nälänhädästä ja teollisuuden pysähtymisestä.
Venäjän kansa on, kukistettuansa tsaarinvallan, useampia kertoja ilmoittanut aikovansa suoda Suomen kansalle sen vuosisataiseen sivistyskehitykseen perustuvan oikeuden omien kohtaloittensa määräämiseen. Ja laajalti yli sodan kaikkien kauhujen on kaikunut ääni, että yhtenä nykyisen maailmansodan tärkeimmistä päämääristä on oleva, ettei yhtäkään kansaa ole vastoin tahtoansa pakotettava olemaan toisesta riippuvaisena.
Suomen kansa uskoo, että vapaa Venäjän kansa ja sen perustava kansalliskokous eivät tahdo estää Suomen pyrkimystä astua vapaiden ja riippumattomien kansojen joukkoon.
Ja Suomen kansa rohkenee samalla toivoa maailman muiden kansojen tunnustavan, että Suomen kansa riippumattomana ja vapaana paraiten voi työskennellä sen tehtävän toteuttamiseksi, jonka suorittamiselle se toivoo ansaitsevansa itsenäisen sijan maailman sivistyskansojen joukossa.
Samalla kuin Hallitus on tahtonut saattaa nämä sanat kaikkien Suomen kansalaisten tietoon, kääntyy Hallitus kansalaisten, sekä yksityisten että viranomaisten puoleen, hartaasti kehoittaen kutakin kohdastansa, järkähtämättömästi noudattamalla järjestystä ja täyttämällä isänmaallisen velvollisuutensa, ponnistamaan kaikki voimansa kansakunnan yhteisen päämäärän saavuttamiseksi tänä ajankohtana, jota tärkeämpää ja ratkaisevampaa ei tähän asti ole Suomen kansan elämässä ollut.
Helsingissä, 4 päivänä joulukuuta 1917.
Suomen Senaatti
P. E. SVINHUFVUD. E. N. SETÄLÄ.
KYÖSTI KALLIO. JALMAR CASTRÉN.
ONNI TALAS. ARTHUR CASTRÉN.
HEIKKI RENVALL. JUHANI ARAJÄRVI.
ALEXANDER FREY. E. Y. PEHKONEN.
O. W. LOUHIVUORI.
http://www.histdoc.net/history/itsjul.html
- v.g.y.
Hyvää menetetyn itsenäisyyden muistopäivää sinullekin!
"Hyvää menetetyn itsenäisyyden muistopäivää sinullekin! "
Itsenäistyin 18-vuotiaana ja hoidan asiani itseellisesti. toki olen Jeesuksen orja, mutta olen vapaa aivan
kuten Onesimus, joka karkasi isännältään Paavalin luokse, mutta kun hän Paavalin kehotuksesta palasi,
niin isäntä otti hänet takaisin ns. vapaaehtoisena orjana. Onpa minulla Isännältäni Kristukselta luottamusta kuvastava avoin asianajovaltakirjakin. Ne työt ei haittaa harrastustoimintaakaan, sillä kohdallani työ ja
harrastus ajavat yksiin.
PAAVALIN KIRJE FILEMONILLE 1. luku
8 Sentähden, vaikka minulla Kristuksessa on paljon rohkeutta käskeä sinua tekemään, mitä tehdä tulee,
9 niin rakkauden tähden minä kuitenkin mieluummin pyydän, ollen tämmöinen kuin olen, minä vanha Paavali, ja nyt myös Kristuksen Jeesuksen vanki-
10 pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta,
11 sinulle ennen hyödyttömän, mutta nyt sekä sinulle että minulle hyödyllisen;
12 hänet minä lähetän sinulle takaisin, hänet, se on: oman sydämeni.
13 Olisin tahtonut pidättää hänet tykönäni, että hän sinun sijassasi olisi palvellut minua,
joka olen evankeliumin tähden kahleissa;
14 mutta ilman sinun suostumustasi en tahtonut tehdä mitään, ettei hyvyytesi olisi ikäänkuin pakollinen, vaan vapaaehtoinen.
15 Sillä ehkäpä hän sentähden joutui eroamaan sinusta ajaksi, että saisit hänet takaisin iäksi,
16 ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle,
kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana!
17 Jos siis pidät minua toverinasi, niin ota hänet luoksesi niinkuin minut;
18 mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa,
niin pane se minun laskuuni.
Aivan samoin Kristus ikäänkuin kirjoitti Isälleen verimusteella.- 17
AnttiVKantola kirjoitti:
Itsenäistyin 18-vuotiaana ja hoidan asiani itseellisesti. toki olen Jeesuksen orja, mutta olen vapaa aivan
kuten Onesimus, joka karkasi isännältään Paavalin luokse, mutta kun hän Paavalin kehotuksesta palasi,
niin isäntä otti hänet takaisin ns. vapaaehtoisena orjana. Onpa minulla Isännältäni Kristukselta luottamusta kuvastava avoin asianajovaltakirjakin. Ne työt ei haittaa harrastustoimintaakaan, sillä kohdallani työ ja
harrastus ajavat yksiin.
8 Sentähden, vaikka minulla Kristuksessa on paljon rohkeutta käskeä sinua tekemään, mitä tehdä tulee,
9 niin rakkauden tähden minä kuitenkin mieluummin pyydän, ollen tämmöinen kuin olen, minä vanha Paavali, ja nyt myös Kristuksen Jeesuksen vanki-
10 pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta,
13 Olisin tahtonut pidättää hänet tykönäni, että hän sinun sijassasi olisi palvellut minua,
14 mutta ilman sinun suostumustasi en tahtonut tehdä mitään, ettei hyvyytesi olisi ikäänkuin pakollinen, vaan vapaaehtoinen.
15 Sillä ehkäpä hän sentähden joutui eroamaan sinusta ajaksi, että saisit hänet takaisin iäksi,
16 ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle,
18 mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa,
Aivan samoin Kristus ikäänkuin kirjoitti Isälleen verimusteella.Luulen hänen tarkoittaneen, että Suomi tavallaan menetti itsenäisyytensä liittyessään EU:hun.
Sellaiselle se tuntuu varmaan monestakin. - Mene(s)tys?
17 kirjoitti:
Luulen hänen tarkoittaneen, että Suomi tavallaan menetti itsenäisyytensä liittyessään EU:hun.
Sellaiselle se tuntuu varmaan monestakin.Kansalliset oikeutemme laaajentuivat koko Eurooppaa koskeviksi. Onko se menetystä vai menestystä?
http://europa.eu/eu-life/index_fi.htm
Meillä on ollut vapaa Suomi ja nyt on meillä koko vapaa Eurooppa. Oma aktiivisuus ratkaisee, hyödytkö.
Kun et Suomessa saa oikeutta, saatat saada sitä Euroopan yhteisiltä tuomioistuimilta.
EU:n tarjoamia linkkejä .... http://europa.eu/quick-links/index_fi.htm - v.g.y.
AnttiVKantola kirjoitti:
harrastus ajavat yksiin.
Aivan samoin Kristus ikäänkuin kirjoitti Isälleen verimusteella.Suomalaiset ovat menettäneet oikeutensa Päättää itse omista asioistaan
TÄMÄ koskee Suomessa el'äviä ja Suomessa pysyviä ihmisiä.
Onhan Eurooppaan päässeet ne ennenkin jotka sinne ovat halunneetkin.
Miksi meidän pitää noudattaa muiden laatimia lakeja ja päämääriä?!
Ei muutamien takia KOKO Suomen olisi itsenäisyyttään menettää!
Eihän itsenäisyyden menetys koskaan ole kaupunkilaisia koskenutkaan.
Heillehän on ollut aina yksilysti kuka maaseudun lait laatii kunhan eivät maalaiset itse!
Peto se kuristaa otettaan, ja tekee sitä AVKantolan siunauksella. v.g.y. kirjoitti:
Suomalaiset ovat menettäneet oikeutensa Päättää itse omista asioistaan
TÄMÄ koskee Suomessa el'äviä ja Suomessa pysyviä ihmisiä.
Onhan Eurooppaan päässeet ne ennenkin jotka sinne ovat halunneetkin.
Miksi meidän pitää noudattaa muiden laatimia lakeja ja päämääriä?!
Ei muutamien takia KOKO Suomen olisi itsenäisyyttään menettää!
Eihän itsenäisyyden menetys koskaan ole kaupunkilaisia koskenutkaan.
Heillehän on ollut aina yksilysti kuka maaseudun lait laatii kunhan eivät maalaiset itse!
Peto se kuristaa otettaan, ja tekee sitä AVKantolan siunauksella.Emme olisi Euroopan Unionissa nyt jos pojat eivät aikoinaan olisi näyttäneet että lujaa tahtoa on vaikka
emme voikaan pärjätä liian isolle naapurille. Kalervo Hämäläisen musikaalinen kiitos sankareillemme:
http://suomisoi.wordpress.com/2008/09/09/veteraanin-iltahuuto/
VETERAANIN ILTAHUUTO
Rannalle himmeän lahden
aurinko laskenut on.
Kutsu jo soi iltahuudon,
taakka jo laskettu on.
Taattoa muista sa silloin,
askel jo uupunut on,
lapset ja lastemme lapset,
teidän nyt vuoronne on.
Hoivatkaa, kohta poissa on veljet,
muistakaa, heille kallis ol' maa.
Kertokaa lasten lapsille lauluin,
himmetä ei muistot koskaan saa!
Hymni soi holvissa hiljaa,
tummana kaipuuta soi.
Aika on korjannut viljaa,
sarka jo kynnetty on.
Ammoin me marssimme kahden,
tulta löi taivas ja maa.
Rannoilta Äänisen lahden,
kelle nyt kertoa saa.
Laineissa Laatokan mahti,
kahlita kenkään ei voi.
Veljet sen rantoja vahti,
konsa on koittava koi.
Ylväänä Karjalan heimo
tuskansa kantanut on.
Maaäiti suojaansa sulkee,
vartija poissa jo on.
Sieltä Karjalasta on kotoisin isä Mitrokin, joka nyt valvoo maamme puolesta europarlamentissa.
No jo, tässä Iltahuudon tekijän kiitossanat Herralle eli jatkoa iltahuudolle:
VETERAANIN KIITOSLAULU
Kaitsija maan sekä taivaan,
turvamme kilpemme on.
Armonsa suuri on aivan,
suuri ja mittaamaton.
Aurinko kuu sekä tähdet,
kummut ja kukkiva maa,
kaikki on huomassa hällä,
eksyä kenkän ei saa.
Laulakaa, taasen kunniaa Herran
katsokaa, kuinka kaunis on maa.
Kiittäkää, Herra hoivaten
kantaa silloinkin,
kun kellot kumahtaa.
Katseella kosketa Herra.
silloin kun vaikeaa on.
Armosi aamuin ja illoin
meille on korvaamaton.
Kuljemme polkua hiljaa,
alhoissa varjoisan maan.
Ylhäällä Luojamme luona,
kasvosi nähdä mä saan.
Laulakaa, taasen kunniaa Herran,
Kiittäkää, Herra hoivaten kantaa
silloinkin, kun kellot kumahtaa- mökin vaari
AnttiVKantola kirjoitti:
Emme olisi Euroopan Unionissa nyt jos pojat eivät aikoinaan olisi näyttäneet että lujaa tahtoa on vaikka
emme voikaan pärjätä liian isolle naapurille. Kalervo Hämäläisen musikaalinen kiitos sankareillemme:
http://suomisoi.wordpress.com/2008/09/09/veteraanin-iltahuuto/
VETERAANIN ILTAHUUTO
Rannalle himmeän lahden
aurinko laskenut on.
Kutsu jo soi iltahuudon,
taakka jo laskettu on.
Taattoa muista sa silloin,
askel jo uupunut on,
lapset ja lastemme lapset,
teidän nyt vuoronne on.
Hoivatkaa, kohta poissa on veljet,
muistakaa, heille kallis ol' maa.
Kertokaa lasten lapsille lauluin,
himmetä ei muistot koskaan saa!
Hymni soi holvissa hiljaa,
tummana kaipuuta soi.
Aika on korjannut viljaa,
sarka jo kynnetty on.
Ammoin me marssimme kahden,
tulta löi taivas ja maa.
Rannoilta Äänisen lahden,
kelle nyt kertoa saa.
Laineissa Laatokan mahti,
kahlita kenkään ei voi.
Veljet sen rantoja vahti,
konsa on koittava koi.
Ylväänä Karjalan heimo
tuskansa kantanut on.
Maaäiti suojaansa sulkee,
vartija poissa jo on.
Sieltä Karjalasta on kotoisin isä Mitrokin, joka nyt valvoo maamme puolesta europarlamentissa.
No jo, tässä Iltahuudon tekijän kiitossanat Herralle eli jatkoa iltahuudolle:
VETERAANIN KIITOSLAULU
Kaitsija maan sekä taivaan,
turvamme kilpemme on.
Armonsa suuri on aivan,
suuri ja mittaamaton.
Aurinko kuu sekä tähdet,
kummut ja kukkiva maa,
kaikki on huomassa hällä,
eksyä kenkän ei saa.
Laulakaa, taasen kunniaa Herran
Kiittäkää, Herra hoivaten
kantaa silloinkin,
kun kellot kumahtaa.
Katseella kosketa Herra.
silloin kun vaikeaa on.
Armosi aamuin ja illoin
meille on korvaamaton.
Kuljemme polkua hiljaa,
alhoissa varjoisan maan.
Ylhäällä Luojamme luona,
kasvosi nähdä mä saan.
Laulakaa, taasen kunniaa Herran,
Kiittäkää, Herra hoivaten kantaa
silloinkin, kun kellot kumahtaaEihän se teille loiseläjille mitään merkitse, että me maaseudun ihmiset kannamme EUn liittymisestä kovimmabn muutostaakan.
Mikä on sellaista, mitä emme olisi voineet omassa eduskunnassamme lakeja laatien itse ratkaista?
Ja nyt meille maaseudun ihmisillä menee joka vuosi rahaa ja työn rasitetta EUn normeja täyttäessämme uusien asetusten mukaisiksi. Tämä vie maaseutukuntien talouden kestämättömään tilanteeseen ja sitä kautta väkikatoon. Ja jokainen pakonedessä kotinsa menettänyt muuttaja on Eun uhri.
Olet sokea kun et tätä huomaa! mökin vaari kirjoitti:
Eihän se teille loiseläjille mitään merkitse, että me maaseudun ihmiset kannamme EUn liittymisestä kovimmabn muutostaakan.
Mikä on sellaista, mitä emme olisi voineet omassa eduskunnassamme lakeja laatien itse ratkaista?
Ja nyt meille maaseudun ihmisillä menee joka vuosi rahaa ja työn rasitetta EUn normeja täyttäessämme uusien asetusten mukaisiksi. Tämä vie maaseutukuntien talouden kestämättömään tilanteeseen ja sitä kautta väkikatoon. Ja jokainen pakonedessä kotinsa menettänyt muuttaja on Eun uhri.
Olet sokea kun et tätä huomaa!Ei se EU:n vika ole, että maaseutu on vaikeuksissa kaikkialla maailmassa, erityisesti köyhissä maanosissa.
Maaseutu lienee aina ollut suurin tuensaaja syystä että siellä tuen tarve on suurin. Ylimääräistä nurinaa
aiheuttaa tietenkin se, etä tilakokoja painostetaan suuremmiksi, jotta tuottavuus kasvaisi, aivan kuten
muillakin aloilla. Koneet valtaa alaa kaikilla aloilla. Maatalouden ylituotanto on rikkaiden maiden sasiraus,
joka tietysti paranisi sillä, että "Saarn. 11:1 Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen."
Kaupungeissa varattomat ovat vielä huonommassa jamassa kuin maalla, jossa sentään on omavaraisuutta ja
kohtuuhintaista asumista.
EU:n kautta olisi saatavana paljon enemmän projektirahoja kkuin mitä ymmärrämme anoa.
Kyllä EU byrokratia-ongelmat tietää. Verottajaakin EU on vaatinut vähentämään paperisotaa
kolmannekseen nykyisestä. Mieluummin vien maaseudun tuotoksia Eurooppaan ilman tullia kuin että
mmaksan tullia.
Oma mokamme on vaikkapa tuo rukiin alhainen tuottajahinta. Rukiimme on maailman parhainta.
Mutta se ei riitä vaan joudumme ostamaan Euroopasta lisäksi huonompaa ruista. Mielelläni sanoisin,
että miksi rukiillemme ei myönnetä erityisasemaa EU:ssa. Mutta suu menee suppuun, kun joudun
toteamaan, ettei meillä kuitenkaan ole ruista vietäväksi Eurooppaan.
Vehnän osalta on niin, että etelämpänä on leivontakelvollisempaa vehnää ja siksi joudutaan nisujauhon
sekaan lisäämään Euroopasta tuotavaa vehnää. Ei ole EU:n vika että ilmastomme ei ole parasta vehnälle.
Puuta meillä on eikös vaan? Kuitenkin huonekalujen muun korkean jalostusasteen puuteolisuuden
pienyrittäjät joutuvat tuomaan puuta ulkoa, kun eivät täältä kotoa saa ostetuksi. Selluloosatehtaat
ostavat kaiken liikenevän puun eikä sitä heillekään riittävästi liikene. Jo senkin vuoksi helposti tulee
siirtäneeksi paperitehtaan muualle.
Laivoja ei ikävä kyllä kannata rakentaa maaseudulla eikä Nokia-puhelimiakaan. Meidän on itse
kehitettävä maaseutuamme eikä olettaa että Bryssel sen tekisi puolestamme. Enemmän se on
kiinni kolmen suuren puolen yhteistyöhalukkuudesta kuin rahasta tai Unionista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei111082Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää125996- 56975
- 109959
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.49836Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.85832Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev164768- 72743
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66721- 66717
- 22616
- 70596
- 95571
- 52531
- 60524
- 27517
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15073497- 35497
Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....31463Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?
Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi250429