05.12.09
Mitä sanoisin sinulle
kun ilta on tullut
eikä ihosi enää vastaa
Mitä sanoisin herättääkseni
väreilyä vaienneen lampesi
pintaan
Ja mistä tiedän
olisiko ollut parempi
olla vain hiljaa
Jos en edes yritä?
Mitä sanoisin sinulle tietääkseni
olisiko sittenkin ollut parempi väistyä taaemmas
ja antaa sinulle hetki aikaa
- - -
Runo syntyi poikkeuksellisesti. Näin unta. Olin jonkinlaisen hallin katsomossa ja esitys oli juuri päättynyt, katsomosta nousi nuori, tuskainen mies - en muista kysymyksen sanamuotoa, mutta sisältö oli tämä: "Kuinka kuvaisitte seuraavanlaisen tilanteen? Haluaisin erään tietyn asian tapahtuvan... pyrin käyttäytymään niin että se tapahtuisi, mutta en tiedä jos ehkä juuri pyrkimykseni tuhoavat, estävät sen... ja vasta myöhemmin, yritettyäni, huomaan käyneen kuten pelkäsinkin." Nuoren miehen tuska kosketti sisintäni, ja kyyneltyvin silmin lausuin hänelle runon... Heräsin ja ajattelin kirjoittaa runon ylös mutta jatkoinkin nukkumista. Aamulla en muistanut runoa aivan tarkasti, kuinka se meni, ja luultavasti se oli vähän lyhyempi kuin tuo. Kirjoitettu aamulla 5.12.2009.
Hyvää itsenäisyyspäivää! Itsenäisyyspäivän runo
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8675587
Rakkaudesta.
4
300
Vastaukset
- sanoinvain
Kaunis runo, mutta voisitko kenties jättää nuo muut löpinät pois.
Ne jotenkin pilaavat tunnelman.
Sori. Mun mielipide.Riippuu siitä millaista tunnelmaa etsii...
Minua viehättää runoteksteissä erilaisista elementeistä syntyvät tunnelmat, tunnelmanvaihdokset... ja kokonaisuudet missä tunnelmanrikkominen on osa tunnelmaa. Tietysti se voi tuntua ärsyttävältä... jos haluaisi keinutella vain jossain tietyssä tunnelmassa... mutta silloin tavallaan häivyttää runon pois, ikäänkuin ei olisikaan runoa, koukeroisina kirjaimina näyttöruudulla. Olisi pelkästään sen muodostama tunnelma.
Sekin on tietysti tärkeää ja yksi vaihtoehto, mutta sen rinnalle ja päälle mielelläni nostan toisen missä näkyviin tulee ajatus kirjoittavasta kädestä, todellisuuksien suhteesta.
Yksittäinen tunnelma on vain tunnelma - runon luoma mielikuva, illuusio, elämyksellinen tapahtuma - ja sekin on tietysti totta, mutta todellisuus on syvempi. Todellisuuteen kuuluu runo itsessään, ei tunne-elämyksenä jonka siinä käytetty rekvisiitta synnyttää vaan kirjoitettuna tekstinä, pelkkinä kirjaimina itsessään, osana kirjoittajan ja lukijan faktista maailmaa.
Tunnelma jonka haluan runolla luoda muodostuu siis tunteellisesta elämyksestä (minkä synnyttää runossa käytetty rekvisiitta ja sen kuvien suhde sekä näiden rytmitys) ja ihmisen kokemuksesta hänen havahtuessaan (kesken tunnelmaa tai sen päätteeksi) tarkastelemaan itseään, tunnelman ja tunnelman synnyttäjän (runotekstin) sekä mahdollisesti henkilöhistoriansa ja ajattelunsa suhteita. Vaikka se olisikin vain pinnallinen, ohikiitävä hetki. Jotain sellaista...
Tämänkertainen runo on itsessään varsin simppeli ja konstailematon, joten kiva kuulla, että loppuun lisätty teksti auttoi synnyttämään tunnelman jota muuten ei ehkä olisi syntynyt.
♥
kun aamu on auennut valkeassa puvussa
tähdet väistyneet taivaalta
puut värisevät viluissaan metsikössä
ja yksien tassujen jäljet
on painuneet ohueen lakanaan
mitä sanoisin
kun olen onttoutunut
tyhjentynyt kaikista tunteistani
paljaana, arkana kaikille maailman vaaroille
minusta ei ole siis minkään sanojaksi
ei puhujaksi pinnallesi
äänettömäksi varjoksi vatsallesi
ei sinetiksi silmillesi
viivähdin vieressäsi hetken
poistuakseni
käpertyäkseni itseeni takaisin
oman vähäpätöisyyteeni huomaan
-parta, sorry.
Rauhaisaa Joulun odotusaikaa Sinulle ystäväni.Sorry? Ei mitään sorry... Arvostan runoasi liian paljon ryhtyäkseni nyt vastaamaan runolla. Sellainen tuntuisi liiaksi... runoilulta. Kiitos runosta arvokas Linda.
Jos ajatellaan tekstiä, niin "minusta ei ole siis minkään sanojaksi" on paradoksaalisuudessaan kiehtova. Nimittäin, jo se että joku (tässä tapauksessa minä) kuulee tuollaisen lauseen, osoittaa että on joku, josta on ollut sen sanojaksi. Jos sinusta ei olisi sanojaksi ei olisi tuollaista lausettakaan. Runot peilaavat todellisuutta mielenkiintoisella tavalla, lähestyvät asioita jotka ovat useinkin vaikeasti lähestyttäviä ja joihin voi päästä käsiksi vain kiertokautta.
Hmm. Joskus on aika puhua ja joskus aika olla hiljaa. Itsensä kohtaaminen vaatii monta kertaa hetkiä missä todella joutuu olemaan vaieten, ja ryhtymättä kuvailemaan todellisuutta ja tunteitaan, elää ne läpi sanoitta. Se tuntuu kipeältä mutta ainakin itse olen tarvinnut niitä hetkiä havaitakseni itsestäni asioita joita muuten en olisi havainnut. Täytyy vain uskaltautua pysähtymään. En aikonut tähän mitään sanoa, muuta kuin että arvostan runoasi liiaksi lähteäkseni runoilemaan, ja kas, huomaan kuitenkin sanoneeni minäkin. Niin tai näin...
Jokainen on arvokas. Siis JOKAINEN. Emme sen enempää mutta emme myöskään vähempää kuin joku toinen. Vähäpätöisyyskin on tunne mitä koemme ja mikä kuuluu elämään. Sen keskellä on hyvä muistaa että tunteet, vaikka ovatkin todellisia, eivät kerro totuutta - totuus on että olet äärettömän tärkeä; ja kohtaaminen, vaikkakin vain hetken ja tällaisessa omalla tavallaan absurdissa nettimaailmassa, tuotti minulle iloa. Ajattelen sinua lämmöllä. Moiks.
parta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373097- 522614
- 1402565
- 1582114
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201868- 731655
- 401469
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa221270- 511057
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To241032