Häävieraat

tomumaja

Sekä pahoja ja hyviä oli tuolla häähuoneessa. Mutta kuka oli tuo häävaatteitta sinne tullut? Minkälainen hän oli? Olihan siellä pahojakin joita ei heitetty ulos.

9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

6

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhutaan palvelijoista kutsumassa ihmisiä. Kutsu kuuluu sekä pahoille että hyville. Kyse ei tuossa vaiheessa vielä ole pelastetuista vaan ihmisistä joita kutsutaan. Näihin ihmisiin kuuluu kaikenlaista väkeä. Osa on inhimillisestä näkökulmasta katsottuna hyviäkin ihmisiä. Mutta kukaan ei pelastu oman hyvyytensä kautta.

      "Häähuone" ei anna tarkkaa kuvaa mistä on kyse. Ollaanko jo taivaassa. Ollaanko jo Karitsan häissä? Useiden tulkintojen mukaan kyseessä on eteinen, joka tapauksessa jonkinlainen edeltävä tila. Näin opettaa esim. Wilkerson.

      "Normaalisti me ajattelemme, että hääjuhlat kestävät muutamia tunteja. Jeesuksen ajan kulttuurissa sellaiset juhlat saattoivat kestää viikon. Mutta Jumalan silmissä yksi päivä vastaa tuhatta vuotta. Tässä vertauksessa ne juhlat, jotka näemme, ovat kestäneet Golgatalta saakka. Ne ovat jatkuneet vuosisatojen ajan. Eivätkä ne pääty, ennen kuin sulhanen palaa.

      Rakas pyhä, ymmärrätkö mitä tämä tarkoittaa? Joka päivä on hääpäivä. Kun olet osa Kristuksen ruumiista, olet osa Hänen morsiantaan. Tämä tarkoittaa sitä, että joka aamu, kun nouset, sinun tulee pukeutua valkeisiin häävaatteisiisi. Jos se likaantuu tai tahrautuu, sinun on vietävä se Hänen sanansa puhdistettavaksi. Ja sinun on pidettävä kihlasormusta koko ajan. Se ilmaisee tilanteesi avioliiton suhteen, Pyhän Hengen sinetöimänä. Lopuksi, sinun tulee juhlia taivaan leivällä: Kristuksella, taivaan mannalla.

      Näitä juhlia vietetään Kristuksen ruumiissa joka päivä. Mutta eteisessä on havaittu kuokkavieras."

      Raamatunkohta puhuu PÖYTÄVIERAISTA. Tämä tuntuisi olevan Wilkersonin tulkintaa vastaan. Ei eteisessä aterioida. Kuinka lienee että asia oli juutalaisessa kulttuurissa tuohon aikaan? No, ei myöskään sanota että mies jonka Kuningas (Jeesus) tapaa ilman häävaatteita, olisi aterioimassa. Sanotaan että kun Kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä [jossain] myös miehen, jota ei oltu puettu häävaatteisiin.

      Wilkersonin mukaan "mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin" (jae 11) ja "jäi sanattomaksi" (12) ja "heitetään ulos pimeyteen" (13) on sielunvihollinen, Saatana, joka yrittää tunkeutua vielä Karitsan häihinkin. Jumalan valtasuuruuden edessä hän jää sanattomaksi. Jeesus osoittaa auktoriteettinsa (sekä pelastuksen pätevyyden, koska on vuodattanut verensä lunastaakseen itselleen "puhtaan morsiamen") ja sinetöi sielunvihollisen tuomion, heittäen hänet ulos...

      Häähuone on niille jotka on kutsuttu, mutta kutsuttujen joukkoon voi tulla myös kuokkavieraita tai henkilöitä jotka on kutsuttu mutta eivät ole suhtautuneet kutsuun sen edellyttämällä tavalla. Tässä mielessä voimme ajatella häähuonetta kuvana seurakunnasta. On henkilöitä joiden luullaan olevan uskovia, he kulkevat uskovien joukossa ja nimellisesti ehkä kuuluvat kristillisen kirkon tai yhteisön jäsenyyteen, mutta eivät ole kokeneet pelastusta tai sitä säilyttäneet. Jos käytetään vertauskuvaa Jeesuksesta sulhasena ja seurakunnasta morsiamena häävaatteettomat ihmiset eivät kuulu morsiameen, siis todelliseen hengelliseen seurakuntaan, vaikka ulkonaisesti ovat vaikuttaneet kristityiltä. Siksi heillä ei ole pääsyä taivaallisiin juhliin vaan jäävät pelastuksesta osattomiksi.

      He voivat kyllä juhlia seurakunnan eli uskovien joukossa - tässä ajassa, kokien tunne-elämyksiä ja uskonnollista hartautta. Se on vain ajallista. Todellinen hengellinen siunaus puuttuu.

      STLK:n (Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko) opetuksen mukaan kirkon jäsen on "kasteessa puettu Jeesuksen armoon" mutta pelastukseen tarvitaan henkilökohtainen usko: "Tämä puku on meidän päällämme, kun uskomme Jeesukseen. Joka hylkää Jeesuksen, heittää pois sen puvun, jonka Jumala on hänelle antanut, eikä ole Jumalan armon turvissa. Vaikka hän olisi samassa paikassa kuin uskovat, ei se häntä auttaisi, sillä ilman uskoa Jeesukseen ei voi pelastua." STLK:n mukaan Jeesuksen vertaus pöytävieraista tarkoittaa kastettuja kirkon jäseniä. Ne joilla ei ole hääpukua ovat kastettuja mutta heiltä puuttuu usko.

      Kun hääjuhlia käytetään pelastuksen vertauskuvana, on kaksi kuvaa jotka mielestäni tarkoittavat samaa, mutta käsittelevät asiaa eri tavalla. Jeesus on sulhanen ja pelastetut (seurakunta) morsian. Joskus puhutaan uskovista Jeesuksen morsiamina mutta se on epäraamatullinen kuva, ei ole useaa morsianta vaan yksi morsian (yksikkö): seurakunta. Jeesus on sulhanen ja pelastetut (seurakunta) ovat häävieraita (monikko). Kummassakin tapauksessa pelastuksen puku on Jeesuksen ansaitsema lahjavanhurskaus että meidät on pesty Hänen verellään.

      On Matt.22:9-14 tulkinta hääpuvuttomasta vieraasta mikä tahansa, olennaista on, että häneltä puuttuu Jeesuksen antama pelastus. Hän ei kuulu Jumalan lasten joukkoon. Siksi hänen osansa on kadotus, olotila mikä on valmistettu Perkeleelle ja sen henkivalloille.

      Sielunvihollisen paikka on kadotus.
      Epäpyhä, jumalaton ihminen on (syntiensä vuoksi, joita Jeesus ei ole saanut antaa anteeksi) sidottu viholliseen ja sitä kohtaavaan tuomioon.

      • Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt. 22:1-14).
        Kuningas lähetti palvelijansa kutusumaan häihin kutsuvieraita (j. 2,4), mutta nämä eivät halunneet tulla.
        Lopulta palvelijat menivät teille ja aitovierille ja saivat näin koottua häähuoneen täynnä väkeä (j.8-11).
        Mutta häävieraitten joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin (j.11). Hänet heitettiin pois häävieraitten joukosta (j. 13).

        Jeesus viittaa tässä senaikaiseen itämaiseen tapaan, jonka mukaan hääkutsun mukana saatettiin lähettää juhlaan tarkoitettu puku.
        Joka saapui häihin ilman tätä pukua, osoitti väheksyntää lähetettyä pukua kohtaan; hänelle kelpasivat omat vaatteet.

        Kun ajattelemme kastetta, niin moni yrittää senkin kautta pystyttää omaa vanhurskautta tekemällä siitä oman kuuliaisuuden teon.

        Hänelle ei kelpaa Kristuksen lahjoittama vanhurskauden puku.
        ”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson (kasteen), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).


    • unohtui sanoa. :)

      Edellisen luvun vertauksissa Jeesus puhuu erityisesti juutalaisuuteensa luottaville ylipapeille ja fariseuksille. 21:28-32 vertaus juutalaisista poikana joka lupaa mutta ei mene, ja pakanoista poikana joka ei lupaa mutta kuitenkin menee. 21:33-44 juutalaisista viinitarhureina jotka pieksevät isäntänsä lähettiläät (profeetat) ja hylkäävät hänen poikansa (Jeesuksen).

      Matt.21:45-46.
      "Kun ylipapit ja fariseukset kuulivat nämä hänen vertauksensa, ymmärsivät he, että hän puhui heistä. Ja he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana."

      Seuraavan luvun vertaus hääjuhliin kutsutuista ja valituista (Matt.22:1-14) voidaan nähdä jatkona edelliselle luvulle, jolloin tämäkin vertaus kohdistuu juutalaisten ja pakanoiden suhteeseen, osoittaen ylipapeille ja fariseuksille heidän perusteettoman turvansa.
      Juutalainen uskonto sinällään ei riitä pelastukseen.

      En usko että tämä on vertauksen koko sisältö mutta varmasti yksi sen taso.

      Kun juutalaiset huomaavat erehtyneensä suhteessaan Jeesukseen hekin tahtoisivat tulla sisälle, mutta se ei onnistu jos heiltä puuttuu Pojan eli sulhasen hankkima häävaate?

      Selvää on fariseukset kokivat Jeesuksen vertaukset epämiellyttävänä ja loukkaantuivat niistä.
      "Silloin fariseukset menivät ja neuvottelivat, kuinka saisivat hänet sanoissa solmituksi." (Jae 15)

      Hyvä on tällaisten raamatunkohtien ja jaejaksojen kanssa olla polvillaan Herran edessä, pyytää viisautta Häneltä ja siinä viipyä Pyhän Hengen työn alaisuudessa. Silloin tapahtuu ainakin yksi asia. Jeesuksen merkitys kirkastuu ja Hän saa tulla rakkaammaksi. Seurustellessamme Jumalan kanssaan kaipaavin ja avoimin sydämin juurrumme Kristuksessa olevaan pelastukseen.

      Se on tärkeintä. Henkilökohtainen suhde Jeesukseen ja oma vaellus maailman keskellä. Tässä Jumala haluaa meitä Sanallaan ja Hengellään rohkaista ja tukea. Jos emme ainoastaan tutki sanaa vaan sana saa tutkia meitä vaellamme sen sisällisen sanoman eli rakkaan Vapahtajan tuntemisessa, siinä mikä Raamatussa on olennaisinta. Hän ruokkii meitä sanallaan silloinkin kun emme täysin ymmärrä emmekä osaa selittää kuinka jokin kohta olisi tulkittava.

      Näin Jumalan armo Sanan ja Hengen välityksellä tekee työtä sydämissämme ettei yksikään meistä joutuisi kohtaamaan Pyhää Jumalaa ilman häävaatteita.

      Siunausta!

      • mamabeard:
        "Edellisen luvun vertauksissa Jeesus puhuu erityisesti juutalaisuuteensa luottaville ylipapeille ja fariseuksille. 21:28-32 vertaus juutalaisista poikana joka lupaa mutta ei mene, ja pakanoista poikana joka ei lupaa mutta kuitenkin menee. 21:33-44 juutalaisista viinitarhureina jotka pieksevät isäntänsä lähettiläät (profeetat) ja hylkäävät hänen poikansa (Jeesuksen).
        ....Seuraavan luvun vertaus hääjuhliin kutsutuista ja valituista (Matt.22:1-14) voidaan nähdä jatkona..."
        --
        Joh.9:39-41
        --
        9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
        9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
        9:41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
        --
        Farisealaisten mielenlaatu tulee hyvin esiin, kun Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41).

        Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun. Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi.

        Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.
        Voi, se on niin vaikeaa itse kullekkin.
        Niin moni luulee näkevänsä.

        Ilm. 3:17
        "Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston".


      • vb..

        kuolemanjälkeistä pelastusta saati että se itse olisi väline sellaiseen - ei ole eikä se siksi käännyttänyt ihnmsiä. Voi kääntyä jos halusi mutta ei ollut tarve koska mitään etua ei kääntyminen kääntyjälle tuottanut. Karitsan häät ovat kristittyjen ikioma juttu.
        Ylipapit eivät saddukeuksina uskoneet edes siihen ajatukseen jonka jotkut juutalaisuuden suunnat olivat omaksuneet Babelin vankeuden aikana, jonka mukaan olisi kuoleman jälkeen olisi jonkinlainen lyhytkestoinen palkkiorangaistussysteemi.


      • vb..
        Tapio522 kirjoitti:

        mamabeard:
        "Edellisen luvun vertauksissa Jeesus puhuu erityisesti juutalaisuuteensa luottaville ylipapeille ja fariseuksille. 21:28-32 vertaus juutalaisista poikana joka lupaa mutta ei mene, ja pakanoista poikana joka ei lupaa mutta kuitenkin menee. 21:33-44 juutalaisista viinitarhureina jotka pieksevät isäntänsä lähettiläät (profeetat) ja hylkäävät hänen poikansa (Jeesuksen).
        ....Seuraavan luvun vertaus hääjuhliin kutsutuista ja valituista (Matt.22:1-14) voidaan nähdä jatkona..."
        --
        Joh.9:39-41
        --
        9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
        9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
        9:41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
        --
        Farisealaisten mielenlaatu tulee hyvin esiin, kun Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41).

        Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun. Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi.

        Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.
        Voi, se on niin vaikeaa itse kullekkin.
        Niin moni luulee näkevänsä.

        Ilm. 3:17
        "Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston".

        pahoja jopa mielenlaadultaan, heihin kristitty voi hyvin verrata valkeita vaatteitaan. Onkohan maailmassa muuta uskontoa joka 2000 vuoden jälkeen jaksaa käydä polemiikkia jonkun vieraan uskonnon ammoin kuollutta pikkulahkoa vastaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10772
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6893
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5553
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4830
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4104
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3559
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3434
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3362
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      19
      2794
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      54
      2559
    Aihe