Olen pyristellyt erilaisten maksujen ja vippien kanssa ja erehdyin pelaamaan suuren voiton toivossa ja tilanteeni paheni entisestään.minullaon 1 merkintä maksuhäiriöstä(luottokortti).
Olen soitellut ja sopinut eristä eri perintäyhitöiden kanssa ,mutta kun ne ei meinaa antaa pienempiä eriä mitä pystyisin maksamaan ja ovat laittamssa käräjille ja sitä kautta tietenkin ulosottoon.mitä taphatuu mun pankin lainoille?ilmoitetaanko takaajille?kuinka voi sopia ulosotossa maksuista koska pakko mulle on jäädä raahaa näihin pankkien lainoihinkin rahaa.neuvokaa nyt minua mitä teen.en voi enään hakea pankista lainaa ja kaikki muut tiet on käyty läpi.ei sossusta mitään,ei diakonitoimstosta yms.en voi mennä velkajärjestelyyn kun miehenikin joutuu näihin sotkuihin joista se ei edes kaikista tiedä ja sit on näitä takaajia.ja lisäksi en ole pankkeissa kertonut todellista lainatilannetta hakiessani lainoja.
en nuku öisin ja töitä teen 10-12 h päivässä.joulu tulee rahaa ei ole ja koko perhe olis tulossa tänne joulua viettämään.olen niin onneton ja masentunut että olen sanut itseni ja perheeni tälläiseen ahdinkoon.
kesäälä olin jo päättämässä päiväni mutta en silloin vielä pystynyt siihen.minulla on vakuutus useampiin lainoihin niin nekin tulis maksuun sillä.olen jos taasen sitäkin miettinyt kun joulu on ohitse.
4 lapsenlapsikin pian putkahtaa maailmaan mutta en pysty siitäkään nauttimaan kun kaikki energia menee näiden ongelmien miettimiseen ja töiden tekoon.olkaa kilttejä ja antkaa mulle konkreettsia neuvoja miten toimin ja miten mun elämä muuttuu jos annan nämä vipit ja muita maksuja mennä ulosottoon mutta lainat hoidan ajallaan.
jos menee ulosottoon,mitä tapahtuu??
15
2333
Vastaukset
- 14+1
Ulosottaja vie mitään kysymättä käteen jäävästä palkastasi 1/3. Siitä ei pysty neuvottelemaan. Lisäksi ulosotto on tolkuttoman kallista! Miltei vippien hintaista ja kun Uo ottaa omat kulunsa oikeudenkäyntikulut ja maksaa velkojille ensin vanhimmasta päästä ja ensin viivästyskorkoja, velkasi voi jopa kasvaa.
Mutta todella tärkeintä on hoitaa lainat vuokrat ajallaan vaikka sitten vippejä yms menisikin Uo:lle. Hieman vaikeaa neuvoja antaa, kun ei tiedä paljonko vippejä sinulla on rästissä. Saisitko pankkilainoihin maksuvapaan kuukauden? Ja sillä maksaisit niin paljon vippejä pois kuin vain mahdollista. Voisitko kertoa "perheelle" että haluat edelleen järjestää perhejoulun mutta sinulle tuli nyt "yllävä" menoerä juuri nyt joulun alkuun ja voitaisiinko ajatella, että perheenjäsenet osallistuisivat omalta osaltaan ruokajärjestelyihin. Esim. joku toisi laatikoita, jotkut muut yhdessä vaikka kinkun, toiset salaatteja jne.- mummeli63
se on heillekin vaikeaa ostaa ja tuoda kun ovat itse nuoria ja työttömiä,äitiyspäivärahalla yms..
- Totuus...
sillä että keskustelet miehesi kanssa peittelemättä mitään. Kerrot totuuden. Ehkä yhdessä saatte miehesi avulla asiat järjestykseen. Itse sain tahtomatta raha asiani viime kesänä ja syksynä monen vastoin käymisen takia niin solmuun että jouduin äskettäin nöyrtymään ja tunnustamaan vaimolleni asian laita. SE ei ollut helppoa koska olen aina ollut se suurituloinen perheessämme joka on ottanut taloudellisen vastuun kaikesta. Nyt se ei enää onnistunut ja pyysin vaimoni avuksi eilen kertomalla tilanteen. Turhan pitkään vitkuttelin ennenkuin uskalsin puhua...Ja tiedätkö.. nukuin viime yönä ensimmäistä kertaa kuukausiin hyvin kun uskalsin ottaa asian puheeksi ja kertoa...
- mummeli63
mieheni on sairastunut masennukseen jo 25vuotta sitten ja hänelle on pakko silotella tietä eikä voi kaikkea pahaa kertoa...hyvä kun jotenkuten pystyy töissä käymään.hänen isänsä tappoi itsensä 20v sitten ja mieheni vielä löysi hänet kun lähti etsimään;(
ja hän on auttanut mitä on pystynyt mutta erät ovat liian suuria .miksi ei perintäyhtiöt suostu pienimpiin eriin???ainut inhimillinen paikka on ollut tämä svea perintä:)
eihän se ole kenekään etu kun menee ulosottoon ym lisää vain tulee kuluja ja maksut viivästyy.
- mummeli56
Olen itsekkin samanlaisessa tilanteessa, eli maksut aivan solmussa ja perintätoimistojen kanssa sopimukset ei onnistu pienien erien vuoksi. Olen todella masentunut ja menettänyt elämänhaluni täysin, en koe
enää mitään iloisia asioita vaikka niitä varmasti löytyisi. En tiedä mitään ratkaisua ongelmiini, itsellä mies
kyllä tietää asioista mutta hänellä todella pienet tulot. Ulosotto odottaa väistämättömästi mutta muuta ratkaisua ei todellakaan ole, olen yrittänyt kaikkeni mutta tuloksetta. Itselläni 2 lastenlasta ja haluaisin
heitä muistaa näin joulun alla, mutta rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Voimia sinulle kaikesta huolimatta ja yritetään kestää.- dfdtyrtry
Vaikka kuinka kirpaisisi, niin asiasta pitää kertoa läheisille. Sekä miehelle, että lapsille. Asian salailu vain vie voimia ja siten vaikeuttaa tilannetta. Miettikää yhdessä ratkaisua, esim. järjestäkää joulu nyyttäriperiaatteella.
- Totuus...
rakkain lahja jouluna on on se että mummeli tulee kylään. Piparkakut kyllä kelpaavat lahjaksi. Ovatko lapsesi tietoisia tilanteestasi?. Jo ei niin kerro se heille vaikka kuinka tiukkaa tekisi...
- Velkavanki_68
Tuttu tilanne. Kun mies lähti 7 v. sitten toisen matkaan, jäin yksin lasten kanssa, jotka olivat kaikki silloin kouluiässä ja menoja hirveästi (vaatteet, harrastukset, kännykät ym.). Minimielatusmaksujen ja lapsilisän lisäksi en saanut taloudellista tukea mistään. Minulla on hyvä ammatti, josta nettopalkka on n.2000-2300€/kk. Mitään asumis- tai muitakaan tukia en ole hakenut enkä saanut. Kun siis hain luottokortteja ja lainoja, niitä myös sain. Pikkuhiljaa velkataakkani kasvoi ja kasvoi. En osannut ajoissa pysähtyä ja tajuta, ettei velan maksaminen uudella velalla vie minnekään muualle kuin vaikeuksiin. Viime syksynä jouduin irtisanotuksi ja ennenkuin löysin kesällä uuden työpaikan, ehti maksujen ja velkojen määrä kasautua sellaiseksi, että päätin suosiolla luovuttaa ja lopettaa asian kanssa painimisen.
Otin yhteyttä velkaneuvontaan, ja sain sieltä selkeät vaihtoehdot, miten jatkaa (eli hakea velkajärjestelyä,
Takuusäätiön takausta tai sitten vain maksaa niin paljon kuin mahdollista).
Tajusin, ettei ole mitään järkeä roikkua oravanpyörässä, joka tuotti vain lisääntyvää ahdistusta ja valvottuja öitä. Hyväksyin sen, että olen itse soppani keittänyt ja nyt oli tullut sitten se maksun aika.
Leikkasin kaikki luottokortit kahtia (nekin, joissa oli maksut kunnossa ja jopa luottoa jäljellä) ja palautin ne rahoitusyhtiöille. Luottotietoihin on tuli kolme merkintää ja ulosottoon meni 43 000 edestä maksuja ja velkoja.
Otin ulosottomieheen yhteyttä kun sieltä alkoi tulla maksukehotuksia ja sain sovituksi, että maksan sinne kuukausittain 500€, joka tällä hetkellä ei velkojen pääomaa juurikaan lyhennä, mutta ainakaan en joudu ottamaan lisää velkaa ja murehtimaan joka kuukausi, mistä löydän ne n. 1300€, joilla "entisessä elämässä" velkojani lyhensin per kk. Rahaa ei paljon jää, mutta ainakin se vähä on jotakin muuta kuin velkarahaa.
Minulla on pankissa sisareni takaamaa lainaa jäljellä 15 000€, jonka vuoksi en aio toistaiseksi hakeutua velkajärjestelyyn. Pankki suostui pidentämään lainani maksuaikaa ja kk-erä on sinne todella pieni. Sain myös pitää pankkikorttini ja tarjouksen järjestelylainasta veloilleni, mutta koska minulla ei ole sille reaalivakuutta tai takaajaa (siskoani en tähän juttuun enää halua enempää sotkea) niin toistaiseksi mennään näin.
Olen kertonut tilanteestani siskollenin ja parille ystävälleni, jotka ottivat asian hyvin ja on helpottavaa kun voin heidän kanssaan tästä puhua suoraan.
Kun velkaa on paljon, ei ulosoton pelkäämisessä ja välttämisessä ole järkeä. On totta, että kun ulototossa on paljon velkoja monelle eri velkojalle, ei velkaa saa pienillä summilla juurikaan lyhenemään, mutta onko sitten yhtään viisaampi (tai halvempiI) vaihtoehto sinnitellä monen kalliin lainan kanssa, ja pahimmassa tapauksessa velkaantua koko ajan lisää. Ja mitä tekee luottotiedoilla jos ei ole varaa entisiäkään velkoja pois?
Itse olen ratkaisuuni tyytväinen, en enää pelkää kuukauden vaihdetta, enkä valvo öitäni kun tiedän, mikä tilanteeni on.- mummeli63
sehän minulla itselläkin on syynä että en voi hakeutua velkajärjestelyyn kun siinä joutuu muutkin kärsimään,kun on takaajana tai pantinantajana.
olen kasvatusveljeltäni yrittänyt pytää apua kun hän on ylilääkäri ja vaimo kans lääkäri ja silloin ennenkuin kasvatusisäni kuoli oli tämä oma poika luvannut hoitaa "perinnön" minulle ja olen sitä nyt perännyt kun tarvitsin kipeästi mutta ei hän auta eikä korvaansa lotkauta asialle koska kasvatuaäitini vielä elää ja kaikki hänen rahat menee hoitokodin maksuihin.kyllä mä sen ymmärrän mutta hänelle ei olsi mikään ongelma ottaa vaikka pankista lainaa jos haluaisi auttaa minua todella.diakoni luapaili sitä sun tätä ja lopulta en saanut kuin muutaman ruokakupongin kouraan.en pysty lapsilleni puhua koko asiasta ennemmin poistun täältä maailamasta kun sen häpeän joudun kokekmaan ja kaikki asiani heille kerotmaan. pienet JA epäsäännölliset tulot, jotka osin koostuvat tulosidonnaisista etuuksista: tässäpä on todellinen myrkkyliemi velallisen, tämän kanssa samassa taloudessa elävien - ja kenties hänen velkojiensakin - mielenrauhalle! Tällöinhän velallinen ei oikeastaan pystyisi lainkaan lyhentämään velkojaan, sillä esimerkiksi sosiaalitoimi olettaa ja odottaa hänen käyttävän varansa ensisijaisesti elatuksestaan huolehtimiseen - velkainhoito saa jäädä. Ymmärtääkseni velkajärjestelyäkään ei joka hakijalle myönnetä etenkään, jos hakija ei lainkaan pysty lyhentämään velkojaan eikä hänen tilanteeseensa ole odotettavissa muutoksia.
Mielestäni ulosoton vältteleminen käy järkeen juuri silloin, kun velkoja on kohtuuttoman paljon! Tällöinhän ei velkaisella ole edes ns. maata näkyvissä vaan ulosotto jatkunee enimmäisajan. (Muistaakseni velkajärjestely mahdollistettiin mm. sen vuoksi, että omatta syyttään velkaantuneet välttyisivät elinikäiseltä ulosotolta, joka noihin aikoihin oli vielä mahdollinen.) Pieni velka sen sijaan usein todella lyheneekin ulosotoin. Sitä paitsi ulosottoteitse velkaa maksavan velanhoito otetaan huomioon toimeentulotukilaskelmissakin, toisin kuin vapaaehtoinen velanmaksu - yleensä. Ulosottoa pakoileva henkilö on toki melkoisessa tyhjössä tulevaa elämäänsä suunnitellessaan, sillä hän ei voi pyrkiä vaurastumaan samalla tavoin vähitellen kuin raha-asiansa oikealla tolalla pitäneet kansalaiset, vaan hänen kannattaa joko pitää säännölliset tulonsa ulosoton suojaosuusrajaa pienempinä tai pyrkiä niin suuriin hankkeisiin, että velka hoituu vaivattomasti.- tuloraja
huomautuksena, että suotta mainitset asumis tai muista tuista, koska noilla tuloilla et niitä saisi. Et saisi vaikka vuokra olisi tonnin tai enemmän. Itse ollut yh n 12 v ( yksi lapsi) ja tulot pienet, mutta tarpeeksi isot ettei asumistukea ym ole saanut. Sen voi muuten itse tarkistaa kelan laskurilla. Yhden henkilön kohdalla raja on jotain 1200e/kk brutto, kahden hengen noin 200 enemmän...laskuri stoppaa heti kun sinne heittää alkutiedot ja tulo liian suuri.
- tuet,,
tuloraja kirjoitti:
huomautuksena, että suotta mainitset asumis tai muista tuista, koska noilla tuloilla et niitä saisi. Et saisi vaikka vuokra olisi tonnin tai enemmän. Itse ollut yh n 12 v ( yksi lapsi) ja tulot pienet, mutta tarpeeksi isot ettei asumistukea ym ole saanut. Sen voi muuten itse tarkistaa kelan laskurilla. Yhden henkilön kohdalla raja on jotain 1200e/kk brutto, kahden hengen noin 200 enemmän...laskuri stoppaa heti kun sinne heittää alkutiedot ja tulo liian suuri.
laskin varsin millä tulolla saisi asumistuen jos on yksi alaikäinen lapsi. Kun tulo ja siis bruttotulo on 1500e/kk saisi tampereella yleistä asumistukea n 132e/kk kun vuokra on 650e/kk. Talo rakennettu 1996 ja neliöitä 65. Sitä luokkaa se tuki on ja kun bruttotulo menee reilusti yli 1500 ei saa asumistukea, ei vaikka vuokra olisi kuin suuri tahansa. Pitää olla oikeasti pienituloinen jotta saa.
tuet,, kirjoitti:
laskin varsin millä tulolla saisi asumistuen jos on yksi alaikäinen lapsi. Kun tulo ja siis bruttotulo on 1500e/kk saisi tampereella yleistä asumistukea n 132e/kk kun vuokra on 650e/kk. Talo rakennettu 1996 ja neliöitä 65. Sitä luokkaa se tuki on ja kun bruttotulo menee reilusti yli 1500 ei saa asumistukea, ei vaikka vuokra olisi kuin suuri tahansa. Pitää olla oikeasti pienituloinen jotta saa.
millään tavoin huomioon asumistukilaskelmissa, käsittääkseni ei edes ulosottovelkoja, vaikka velallinen ei voi tuolloin mitenkään vaikuttaa noiden rahojen käyttöön.
Kuinkahan moni velkaantunut päätyy tilanteeseen, jossa hänen kannattaa keinotekoisesti pitää tulonsa niin vähäisinä, että hän saa maksimaaliset tulosidonnaiset etuudet?- asumiseen
piruitte kirjoitti:
millään tavoin huomioon asumistukilaskelmissa, käsittääkseni ei edes ulosottovelkoja, vaikka velallinen ei voi tuolloin mitenkään vaikuttaa noiden rahojen käyttöön.
Kuinkahan moni velkaantunut päätyy tilanteeseen, jossa hänen kannattaa keinotekoisesti pitää tulonsa niin vähäisinä, että hän saa maksimaaliset tulosidonnaiset etuudet?velan korkoihin voi saada asumistukea, jos on pienet tulot. Ja myös eläkeläinen voi saada asumistukea asuntolainan korkoihin. Moni yllättyy kun hakee tai laskee itse laskurilla.
- nunukka
minulla paljon erinlaisia velkoja. tappelin tosi kauan ottamalla lisää lainoja maksaakseni kaiken pois, mutta nyt syksyllä luovutin ja annoin mennä. Tasaisiseen tahtiin tippuu laskuja käräjäjutuista mutta pitäiskö minun itse ottaa yhteyttää uo:hon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194387Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271919
- 221757
- 341743
- 651719