20 vuotta ja pidempiä rytmihäiriöitä..!!

Surullinen99

Hei.

Oon siis 20 vuotias tyttö/nainen....Mulla on tähän mennessä jo pari vuotta esiintynyt lyhyitä rytmihäiriöitä, sellaisia muljahduksia, joista täällä palstoilla puhutaan. on kuunneltu stetoskoopilla ja otettu EKG kahdesti, ei mitään hälyyttävää ollut. NYT kuitenkin...nämä muljahdustuntemukset on olleet pidempiä. Ennen sydän muljahti/hakkas sillee löysän tuntuisesti KERRAN. Se oli sekunnissa ohi. Viime torstaina sain paljon pidemmän muljahduksen...se kesti varmaan noin 4-5 sekuntia. tänään aamulla kun makasin sängyssä, olin ollu valveilla n. 15 min niin tuli siinä selällään maatessa n. 2-3 sekunnin muljahdus. Oon lukenut noiden muiden suomi24 muljahdustuntemuksista, heillä saattaa esiintyä niitä monta tunnissakin. mulla ei se ole niin. nytkin välissä oli PÄIVIÄ. koskaan ei ole tullut vielä montaa peräkkäin, mutta nämä pari viimeistä on olleet vaan pitkiä, kuten sanottu. Luin jonkun vastanneen että muljahdukset on normaaleja ja yleensä vaarattomia nuorilla MUTTA yhdessä vastauksessa luki että KUNHAN NE EIVÄT OLE PIDEMPIÄ TAI KUNHAN NIITÄ EI TULE USEAMPAA PERÄKKÄIN. siinä kohtaa pelästyin koska musta tuntuu että kun noi on kestäny mulla muutamia sekunteja ni se tarkoittaa juuri sitä että niitä on useampia suoraan peräkkäin. Tämä kyseinen vastaaja sanoi että tälläiset pidemmät muljahdukset saattaa johtaa kammiovärinään ja kuolemaan. Mulla on itselläni ollut sama epäilys jos ennen kuin luin tuon vastauksen toiselta palstalta. Olen ajatellut sitä, että noiden muljahdusten pituus ei kamalasti voi enää kasvaa...muuten ollaan siinä vaiheessa että se jättää hakkaamatta liian kauan. Ne sekunnin muljahduksetkin pelotti mutta ei ihan näin paljon. mitä mä teen??? Pelottaa ihan järkyttävästi. Kipua ei esiinny noiden pitkienkään muljahdusten aikana. pelottaa koko ajan että koska tulee seuraava ja kuinka kauan se kestää. Tähän asti sydän ON palautunut normaaliin rytmiin tollaisen pitkänkin muljahduksen jälkeen. Mitä sitten kun muljahdus ei lakkaakaan tarpeeksi ajoissa vaan kestää yli 5 tai 6 sekuntia, eikä sydän palaa normaaliin rytmiin...:,(

mittani ovat 161cm/54kg jos joku sillä tekee jotain. Urheilua en harrasta missään muodossa. Syön kyllä terveellisesti ja riittävästi. Olen ajatellut että valvomista pitää välttää mutta tämän aamuinen todisti ettei sekään ole ratkaisu. Eka pitkä muljahdus tuli kun olin valvonut baarissa, olin nukkunut n. klo 04.00-09.00. mutta viime yönä olin nukkunut 01.00-09.30 joten ihan normaalin verran. Pelkään kuolemaa. En halua kuolla vielä. Pelkään että mun tulevaisuus on pilalla koska en pysty elämään normaalia elämää. Auttakaa joku!

7

814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärsinkö oikein, että sinulla on muljahdukseen liittyvä syketauko pidentynyt 2–3 sekuntiin? Tämä ei ole käsittääkseni hälyttävää.

Yksittäiset muljahdukset ovat lisälyöntejä; joko eteisperäisiä tai kammioperäisiä. Muljahduksia ei oireiden perusteella voi luokitella, vaan ne pitää saada EKG:lle luokittelua varten (yleensä Holter-tutkimuksella). Useimmilla potilailla suurin osa muljahduksista on eteisperäisiä lisälyöntejä.

Sekä eteisperäiset että kammioperäiset lisälyönnit ovat terveessä sydämessä harmittomia.

Eteisperäiset lisälyönnit saattavat (harvinaisissa tapauksissa) muuttua eteisvärinäksi, mikä on hoitoa vaativa mutta EI hengenvaarallinen rytmihäiriö. Eteisvärinää voi alkaa epäillä, jos muljahdukset seuraavat toisiaan ilman tavanomaisen rytmin jaksoja yli minuutin. Tuntikausia kestävä eteisvärinäksi epäilty rytmihäiriö on syy hakeutua viivyttelemättä päivystykseen komplikaatioiden välttämiseksi. Toistuvat, lyhyemmät eteisvärinäksi epäillyt rytmihäiriökohtaukset ovat syy hakeutua lääkärin tutkittavaksi.

Kammioperäinen lisälyönti voi käynnistää hengenvaarallisen rytmihäiriön, jos sydän ei ole terve. Tyypillinen esimerkki on potilas, jolla on ollut sydäninfarkti. Harvinaisissa perinnöllisissä sairauksissa tämä on myös mahdollista. Samoin tietyt reseptilääkkeet voivat aiheuttaa tällaisen riskin (tästä on yleensä maininta lääkkeen pakkausselosteessa, ja lääkärikin yleensä ottaa sen huomioon). Tällainen sydänsairaus on yleensä havaittavissa EKG:ssä, rasituskokeessa tai sydämen ultraäänitutkimuksessa.

Lisääntynyt lisälyöntisyys voi tosin olla merkki alkavasta sydänsairaudesta.

Lääkäriin on syytä mennä jos
      – omassa suvussa on ollut nuorien äkillisiä sydänperäisiä kuolemia, tai
      – on syytä epäillä eteisvärinää tai
      – yksittäisiin muljahdustuntemuksiin liittyy huomattavia verenkierron häiriöitä (esim. tajunnan menetys tai voimakas heikotus, mutta ei lievä huimaus)

Jos asia huolestuttaa, juttele lääkärin kanssa. Kuvaamasi oireilu ei kuitenkaan minusta ole merkki kasvaneesta kuoleman riskistä.

En ole lääkäri enkä muukaan alan ammattilainen.

• Eteisvärinässä muljahdustunteet ovat tyypillisesti epäsäännöllisiä (mutta tavallisen sykkeen jaksoja ei välissä ole). Säännölliset muljahdusjaksot ovat todennäköisesti muuta – tosin kyllä nekin, jos ne ovat pitkiä (kymmeniä minuutteja, tuntikausia) on syytä tutkia.

• aloittajaaaaaaa

Siis: Noissa mitä kuvailin niin sydän ei tunnu pysähtyvän lainkaan. Tuntuu muljahdus joka jatkuu sekunteja. Se tekee ilmeisesti uuden muljahduksen ilman että yhtään vahvaa/normaalia lyöntiä tulee välissä. tätä jatkui 4-5 sekuntia jonka jälkeen sydän palasi normaaliin rytmiin. en tiedä kuvittelinko vain mutta olo tuntui tuon jälkeen koko loppu päivän vähän uupuneelta...tuo tapahtui levossa, istuessa n. klo 16. Yhtäkkiä vain tuntui kun sydän muljahti eikä se muljahdus lakannut kerran jälkeen sekunnissa niinkuin aina tähän mennessä on tapahtunut. se jatkoi sitä "löydästi hakkaamista sen 4-5 sek ja sitten hakkas vähän aikaa kovemmin ja siitä normaaliin. ehkä yritti palauttaa ne läysät rytmit, ehkä pelästyin ja hakkas siksi kovemmin. En tiedä. Mutta sen tiedän ettei sydän voi hakata kauheen paljoa pidempään tuolla tavalla "löysästi". Niiden muljahdustenhan ei pitäisi kestää kuin hetken. Yleensä ihmisillä muljahtaa kerran. siks toi oli pelottavaa kun se kesti pidempään ennen kuin palautui.

• aloittajaaaaaaa kirjoitti:

Siis: Noissa mitä kuvailin niin sydän ei tunnu pysähtyvän lainkaan. Tuntuu muljahdus joka jatkuu sekunteja. Se tekee ilmeisesti uuden muljahduksen ilman että yhtään vahvaa/normaalia lyöntiä tulee välissä. tätä jatkui 4-5 sekuntia jonka jälkeen sydän palasi normaaliin rytmiin. en tiedä kuvittelinko vain mutta olo tuntui tuon jälkeen koko loppu päivän vähän uupuneelta...tuo tapahtui levossa, istuessa n. klo 16. Yhtäkkiä vain tuntui kun sydän muljahti eikä se muljahdus lakannut kerran jälkeen sekunnissa niinkuin aina tähän mennessä on tapahtunut. se jatkoi sitä "löydästi hakkaamista sen 4-5 sek ja sitten hakkas vähän aikaa kovemmin ja siitä normaaliin. ehkä yritti palauttaa ne läysät rytmit, ehkä pelästyin ja hakkas siksi kovemmin. En tiedä. Mutta sen tiedän ettei sydän voi hakata kauheen paljoa pidempään tuolla tavalla "löysästi". Niiden muljahdustenhan ei pitäisi kestää kuin hetken. Yleensä ihmisillä muljahtaa kerran. siks toi oli pelottavaa kun se kesti pidempään ennen kuin palautui.

Työterveyslääkäri kertoi minulle, kun pelkäsin omia rytmihäiriöitäni, että terve sydän ei pysähdy edes rytmihäiriön vaikutuksesta. Sydämenpysähdyksen taustalla on aina joko sydämen vika, vaurio tai se, että sydän lakkaa saamasta happea ja energiaa. Toki pitkäkestoinen (kuukausia, vuosia) rytmihäiriö voi vaurioittaa sydäntä, ja piilevät sydänviat ovat mahdollisia (tosin epätodennäköisiä).

Tuo kuvaamasi oireilu vastaa yllättävän hyvin sitä, miten itse koen eteisvärinäkohtaukset. Ne toki kestävät yleensä reilusti pidempään (useita tunteja, yksi kesti puolikin vuorokautta). Mitään välitöntä vaaraa niistä ei ole – hoitoa se tarvitsee siksi, että se lisää veritulppariskiä (ja se riski kasvaa merkittävästi kohtauksen pituuden kasvaessa, 48 tuntia pidetään tietynlaisena rajapyykkinä).

• ijivjiagj
        A-J.Kaijanaho kirjoitti:

Työterveyslääkäri kertoi minulle, kun pelkäsin omia rytmihäiriöitäni, että terve sydän ei pysähdy edes rytmihäiriön vaikutuksesta. Sydämenpysähdyksen taustalla on aina joko sydämen vika, vaurio tai se, että sydän lakkaa saamasta happea ja energiaa. Toki pitkäkestoinen (kuukausia, vuosia) rytmihäiriö voi vaurioittaa sydäntä, ja piilevät sydänviat ovat mahdollisia (tosin epätodennäköisiä).

Tuo kuvaamasi oireilu vastaa yllättävän hyvin sitä, miten itse koen eteisvärinäkohtaukset. Ne toki kestävät yleensä reilusti pidempään (useita tunteja, yksi kesti puolikin vuorokautta). Mitään välitöntä vaaraa niistä ei ole – hoitoa se tarvitsee siksi, että se lisää veritulppariskiä (ja se riski kasvaa merkittävästi kohtauksen pituuden kasvaessa, 48 tuntia pidetään tietynlaisena rajapyykkinä).

alkaa sekunnilleen laskea olotilaansa niin paniikkihan siitä syntyy.

Itselläni muljaa ties millä tavalla ja on ollut tunteja kestävää ikävää muljahtelua. Lyöntejä jää väliin.
        Nykyään tupataan liian tarkkaan tarkkailemaan itseään. Rytmihäiriöitä saa olla todella paljon, että lääkäri edes lähtee asiaa tutkimaan.

• Anonyymi

Hei mikä sun tilanne nyt on 🙂

• Anonyymi

Mulla oli lapsesta rytmihäiriöitä .. ne tuli aina jos vaikee henkinen tilanne. nyt vanhempana ne lähti kokonaan pois.. kun lopetin kahvinjuonnin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      41
      2223
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      223
      1955
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1528
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1265
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1197
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      136
      1104
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1078
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      982
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      940
    10. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      61
      915
    Aihe