Asunto-Oyn kulut

marttimaksaja

Jälleen tulossa yhtiökokousten aika. Huonon hallituksen takia kustannukset ovat päässeet taloyhtiössä valtautumaan ja näköjään yltyy vaan sama meininki. Olisko missään näkyvissä tilastoja esim. 3 - 5 viimevuoden kustannustasosta?

Isännöitsijä vedättää lepsua hallitusta ja korottelee kustannusarvioitaan vuodessa 10 - 15 prosentilla. Millä ihmeellä vedätys saadaan kuriin?

Onko järkeä siinä, että viimeiseen viidenvuodentakaiseen asumiskustannukseen verrattuna nykyinen yhtiövastike kaikkinensa on yli 50 prossaa enemmän kuin v. 2004?

8

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinä olet päättämäss

      Nythän asia on niin, että sinä ja muut osakkeenomistajat hyväksytte sen talousarvion. Ei isännöitsijä, eikä hallitus.
      Isännöitsijä EI HYVÄKSY, eikä edes tuo yhtiökokoukseen sitä talousarviota. Talousarvioesityksen tuo yhtiökokoukseen hallitus ja yhtiökokous sen hyväksyy. Hallituksen on taasen pysyttävä siinä hyväksytyssä talousarviossa.

      Jos taas teillä on mielestäsi lepsu hallitus, niin mikä estää sinua ja muita hyväksi havaittuja osakkeenomistajia pyrkimästä hallitukseen. Niin saatte sen "lepsun" hallituksen vaihdettua. Ja hallituksessa ollessasi voit taasen vaikuttaa siihen, että se "vedättävä" isännöitsijä vaihdetaan.

      Vai oisiko sittenkin niin, että sivusta on helppo huudella ja itse et halua ottaa vastuuta taloyhtiön asioiden hoidosta?

      • Huhuheivaan

        Kuvittelepa tyypillinen kerrostaloyhtiön hallitus. Eikö siinä yleensä ole vanhoja hourokkimummuja, jotka eivät ymmärrä talouden realiteeteista hönkäsen pölväystä. Puheenjohtajana yleensä se kaikkein vanhin ja kalkkeutunein, jonka dementiakin on jo varsin pitkällä. Mutta muut marttakerhon jäsenet eivät uskalla äänestää häntä solidaarisuudesta pois.

        Isännöitsijä voi vedättää tuollaista hallitusta mennentullen. Mummut nyökyttelevät tyytyväisenä siitä, että isännöitsijä taas hoiteli hommat niin, että mummujen ei tarvinnut rasittua minkään vertaa. Ei sellainen hallitus mitään muuta tee kuin nauttii kokouspalkkiot ja hallituksen jäsenedut...

        Kuinka sinne yleensäkään ulkopuolinen pääsee hallitukseen?

        Kokemusta on tuollaisesta alennuksesta. Onneksi muutin pian pois.


      • Ilmari ###

        Jaa, oletko joskus nähnyt hallituksen, joka tekee taloyhtiön talousarvion ja sitten vielä noudattaa sitä? Olet siinä tapauksessa joutunut jonkun kelmi-isännöitsijän vedätettäväksi.

        Kyllähän se on isännöitsijän velvollisuus hoitaa nuo asiat. Sitten hallitus/yhtiökokous joko hyväksyy tai hylkää sen. Vaihtaa tarvittaessa samalla koko isännöitsijänkin.

        Näissä asioissa on ilmeisesti paljonkin korjaamisen varaa


      • As oy laki
        Ilmari ### kirjoitti:

        Jaa, oletko joskus nähnyt hallituksen, joka tekee taloyhtiön talousarvion ja sitten vielä noudattaa sitä? Olet siinä tapauksessa joutunut jonkun kelmi-isännöitsijän vedätettäväksi.

        Kyllähän se on isännöitsijän velvollisuus hoitaa nuo asiat. Sitten hallitus/yhtiökokous joko hyväksyy tai hylkää sen. Vaihtaa tarvittaessa samalla koko isännöitsijänkin.

        Näissä asioissa on ilmeisesti paljonkin korjaamisen varaa

        "Sitten hallitus/yhtiökokous joko hyväksyy tai hylkää sen. Vaihtaa tarvittaessa samalla koko isännöitsijänkin."

        Myös siinä on korjaamisen varaa, että ei olisi enää kaltaisiasi isännöitsijöitä, jotka eivät tunne as oy lakia.

        Yhtiökokouksella ei nimittäin ole valtuuksia vaihtaa isännöitsijää, koska isännöitsijän palkkaaminen/erottaminen on selkeästi lain mukaan hallituksen tehtävissä, ei yhtiökokouksen.

        Ja kyllä talousarvio on hallituksen vastuulla, ei isännöitsijän. Vaikkakin isännöitsijä sen useimmiten laatiikin, mutta hallituksen esitys se silti on. Hallitus vastaa siitä.


      • Armas Aallontie
        As oy laki kirjoitti:

        "Sitten hallitus/yhtiökokous joko hyväksyy tai hylkää sen. Vaihtaa tarvittaessa samalla koko isännöitsijänkin."

        Myös siinä on korjaamisen varaa, että ei olisi enää kaltaisiasi isännöitsijöitä, jotka eivät tunne as oy lakia.

        Yhtiökokouksella ei nimittäin ole valtuuksia vaihtaa isännöitsijää, koska isännöitsijän palkkaaminen/erottaminen on selkeästi lain mukaan hallituksen tehtävissä, ei yhtiökokouksen.

        Ja kyllä talousarvio on hallituksen vastuulla, ei isännöitsijän. Vaikkakin isännöitsijä sen useimmiten laatiikin, mutta hallituksen esitys se silti on. Hallitus vastaa siitä.

        Yhtiökokous voi ottaa hallituksen tehtäviin ja toimivaltaan kuuluvan tehtävän itselleen - esimerkiksi juuri tämän isännöitsijän erottamisen. Lähtökohtaisesti isännöitsijän nimittäminen ja erottaminen kuuluu hallituksen tehtäviin.


      • Joonastan
        Armas Aallontie kirjoitti:

        Yhtiökokous voi ottaa hallituksen tehtäviin ja toimivaltaan kuuluvan tehtävän itselleen - esimerkiksi juuri tämän isännöitsijän erottamisen. Lähtökohtaisesti isännöitsijän nimittäminen ja erottaminen kuuluu hallituksen tehtäviin.

        Meilläkin olisi tarvetta kilpailuttaa ja ehkä sitten vaihtaakin isännöitsijää. Olen itse taloyhtiömme hallituksessa. Osaatko kertoa miten asiaa aletaan hoitamaan ja miten edetään? Halua olisi muttei taitoa:)


      • Armas Aallontie
        Joonastan kirjoitti:

        Meilläkin olisi tarvetta kilpailuttaa ja ehkä sitten vaihtaakin isännöitsijää. Olen itse taloyhtiömme hallituksessa. Osaatko kertoa miten asiaa aletaan hoitamaan ja miten edetään? Halua olisi muttei taitoa:)

        Ehkä siinä tapauksessa olisi viisainta ensimmäiseksi vaihtaa hallitus sellaiseksi, jolla on taitoa.


    • Eero 888888

      Paljonko maksat euroa/asuntoneliömetri?
      Meillä maksetaan jotain 3.70 euroa/m2 ja siihen sisältyy parin hengen vesimaksut ja joitain autopaikkamaksuja jne. Siis pelkkää yhtiövastiketta ilman mitään rahoitusvastikkeita.

      Tulee jo kohta mieleen, että taitaa olla halvempaa siirtyä vuokra-asuntoon. Onko muilla samaa luokkaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe