Nyt fiksut auttakaa! Kun ostan yritykselta EU-alueelta, niin eikö alv ole silloin 0%? Siis EU:n välinen kauppa, B2B? Löytyykö direktiiviä ymmärrettävässä muodossa jostakin?
APUA! OSTO EU:N SISÄLTÄ, MIKÄ ALV?
12
2004
Vastaukset
- möröhärö
Kyllä alvi täytyy maksaa joko lähtömaahan tai täällä.. ihan sama kumpaan sen maksat. Tietysti sinne missä pienempi prosentti.
- APUA090909
No ei kai se nyt ihan noin mene... Siis ainakin tähän asti olen maksanut alv 0% ostaessani ja kun myyn tuotteen niin tietty se 22% alvia. En ole saanut vähennettyä esim. joitakin Saksasta ostettuja 17% alvilla Suomen verotuksessa ollenkaan.
- apua tässä
APUA090909 kirjoitti:
No ei kai se nyt ihan noin mene... Siis ainakin tähän asti olen maksanut alv 0% ostaessani ja kun myyn tuotteen niin tietty se 22% alvia. En ole saanut vähennettyä esim. joitakin Saksasta ostettuja 17% alvilla Suomen verotuksessa ollenkaan.
Olet maksanut 0%, etkä ole saanut vähennettyä. Ehkä prosentit meni päähän vai oliko ne promilleja.
- ogrorå
menee niin että kerrot myyjälle tunnuksesi (FI-Suomen LY). Myyjä myy sulle ilman lähtömaan ALVia. Ostovähennystä Suomessa ei tietenkään synny
- Veromies
Suomessa "syntyy" tavaran yhteisöhankinnasta ostovähennys ja yhteisöhankinnoista suoritettava vero. Tosin ne ovat yleensä samansuuruiset, ja kohdistuvat samalle kuukaudelle, mutta ne "syntyvät" ja ne on ilmoitettava.
- alv0% tai ei
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=631;316363
Verottajalta voi myös pyytää kirjallisen ohjauksen, jonka saaminen kyllä kestää jonkun aikaa, mutta tulee. - kofa
Tuossa edellisessä viestissä oli ohje kansainväliseen palvelukauppaan, tässä ohje EU tavarakauppaan:
http://vero.fi/nc/doc/download.asp?id=1009;413278
Eli kun ilmoitat myyjälle VAT-tunnuksesi (y-tunnus kansainvälisessä muodossa), myyjä ei laskuta yritykseltäsi alveja. Sen sijaan sinun on ilmoitettava ja maksettava alv 22 % (jos siis kyse on tavaraostoista) Suomeen. Kuitenkin jos tavara tulee yrityksessäsi vähennykseen oikeuttavaan käyttöön (myyntiin tai yrityksen alvilliseen liiketoimintaan), saat tehdä siitä myös alv-vähennyksen. Tällöin maksettavaa ei synny, mutta valvontailmoituksella on ilmoitettava sekä myynnin että ostojen puolella tuo alv ja vielä lisäksi se ostojen summa, josta alv on laskettu. Ensi vuonna kun siirrytään verotiliin, en muista nyt ulkoa miten siinä valvontailmoituksen korvaavassa kausiveroilmoituksessa nämä alvin ja ostot ilmoitetaan. Varmaankin samalla tavalla kuin nykyisinkin...- tyip
valvontailmoitukseen tulee siis niin että jos EU-oston lasku on alv 0%, summa 1220 €,
tästä 22 % eli 220 € lisätään kohdekuukauden vähennettävään veroon ja sama summa EU-ostojen vero-kohtaan.
1000 € puolestaan tulee Tavaraostot EU-maista -kohtaan. - kofa
tyip kirjoitti:
valvontailmoitukseen tulee siis niin että jos EU-oston lasku on alv 0%, summa 1220 €,
tästä 22 % eli 220 € lisätään kohdekuukauden vähennettävään veroon ja sama summa EU-ostojen vero-kohtaan.
1000 € puolestaan tulee Tavaraostot EU-maista -kohtaan.Niin siis tuo yllä oleva esimerkki 1220/220/1000 € on väärin. Jos laskun summa on 1220 €, siitä lasketaan alv 22% = 268,40 €. 220 € alv tulisi 1000 € laskusta.
- tyip
kofa kirjoitti:
Niin siis tuo yllä oleva esimerkki 1220/220/1000 € on väärin. Jos laskun summa on 1220 €, siitä lasketaan alv 22% = 268,40 €. 220 € alv tulisi 1000 € laskusta.
Lasketaanko alv oikeasti laskun päälle eikä niin että se sisältyisi laskuun? Minun kirjanpito-ohjelma laskee alv:n laskun kokonaissummasta eikä ole verottajalta tullut kyselyitä!
Eli jos laskun loppusumma on 1000 € niin tuleeko se sama 1000 € valvontailmoituksen Tavaraostot EU-maista -kohtaan? - Rince
tyip kirjoitti:
Lasketaanko alv oikeasti laskun päälle eikä niin että se sisältyisi laskuun? Minun kirjanpito-ohjelma laskee alv:n laskun kokonaissummasta eikä ole verottajalta tullut kyselyitä!
Eli jos laskun loppusumma on 1000 € niin tuleeko se sama 1000 € valvontailmoituksen Tavaraostot EU-maista -kohtaan?Jos laskussa lukee 1220 € ALV 0%, niin silloin ALV tulee tietysti laskun päälle!
Laskun veroton summa lisätään "Tavaraostot EU-maista"-kohtaan. - Veromies
tyip kirjoitti:
Eli jos laskun loppusumma on 1000 € niin tuleeko se sama 1000 € valvontailmoituksen Tavaraostot EU-maista -kohtaan?Tavaran yhteisöhankinnassa alv "lasketaan" laskun summan päälle. Yhteisömyynti on arvonlisäverotonta. (Yhteisöhankinta on ikään kuin yhteisömyynnin peilikuva.) Jos alv sisältyisi sen laskun loppusummaan, se ei edes olisi yhteisömyyntiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997770- 1075587
- 2754851
- 494773
- 743527
- 502818
- 582497
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264