pakanuus arkielämässä

terhen täysikuu

mennäänpä näiden korkealentoisten noita-keskustelujen jälkeen ihan ruohonjuuritasolle.

eli miten pakanuus näkyy teidän arkipäivässänne?

miten sulautatte jumalanne ja jumalattarenne rutiineihin? ajatteletteko heitä ollenkaan, muulloin kuin juhlapäivinä, tai kun on erityisesti syytä?

rukoiletteko? tämä yleensä mielletään kristittyjen hommiksi, mutta kyllä entisaikaankin on osattu pyytää jumalilta. ilman uhrilahjojakin.
itse rukoilen, tai miksi sitä nyt voisi kutsua.

meditaatio on tullut varmaan jäädäkseen monien elämään. minä en meditoi, mutta ajatus ei tunnu oudolta.

minkä verran keittiönoitia liikkuu näillä palstoilla? onko kellään heistä alttari näkyvillä?
kellä on kaikkien nähtävissä? kellä ylipäätään on alttari?
itselläni ei ole, koska en koe tarvitsevani tällaista. kauniitahan ne ovat, ja varmasti auttavat keksittymään. teki sitten mitä tahansa uskoonsa liittyvää.

näkyykö pukeutumisessa? onko joku tatuoinut symboleita?

miten julkisesti olette pakanoita? tietävätkö perheet, yms?

käyttekö kirkossa? itse saatan joulukirkossa käydä ja pyhittää reissuni Äidille. pääsyy kuitenkin on ne mahtavat energiavirrat. ja niinkuin monessa aiemmassa keskutelussakin on todettu, hyvin useinhan kirkot ovat vanhojen pakanallisten palvontapaikkojen päälle. suurimmaksi osaksi yritän välttää krisitillisiä tilaisuuksia niin pitkälle kuin mahdollista. ainahan se ei kuitenkaan onnistu.

uppista. nyt pitää lähteä. jäi vähän kesken. noh...

2

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Star

      Näkyyhän se, elämäntavoissa varsinkin.
      Kierrätän minkä pystyn, suojelen luontoa, inhoan materialismia, pintaliitoa ja kerskakulutusta.

      Enkä vietä kristittyjen juhlia, vaan sapatteja ja esbateja.
      Lasten vuoksi vietämme joulua, tosin pakanallista sellaista.

      Ajattelen jumalatarta ja jumalaa useinkin, koska kuljen paljon luonnossa ja heidän läsnäolonsa on siellä niin ilmiselvää.
      En rukoile sillä tavoin kuin kristityt.

      Rukoukseni on yhteydenottoa jumalattareen ja jumalaan, keskittymistä, visualisointia, energioitten siirtelyä.
      En siis pyydä ja anele, vaan koen jumaluudet osaksi itseäni ja kaikkea muutakin elävää.

      Meditoin säännöllisesti. Se on maailman paras tapa nollata päänsä :). Ja muutenkin edesauttaa energioittensa joko lisäämistä tai vähentämistä suuntaan tai toiseen.

      Pysyvää alttaria minulla ei ole.
      Lapsiperheessä esillä olevat tarvikkeet, varsinkin athame ja lasi- tai kristallimaljat olisivat suorastaan vaarallisia.
      Pystytän alttarin, kun tarvitsen.
      Silloinkin vain yleensä levitän liinan lattialle ja kokoan tavarat siihen.
      Pysyvä alttari olisi kyllä hieno ajatus, mutta asuntommekin on sen verran pieni ettei se ole mahdollista.

      Pukeudun omalla tyylilläni. Tosin jostakin syystä useimmat vaatteet ovat mustia, mutta pidän myös luonnonläheisistä sävyistä, vihreästä, oranssista, lämpimän punaisesta.

      Tatuointeja ei ole.
      Koruni ovat kyllä lähes kaikki joitakin pakanallisia symboleja.
      Pentagrammeja, triple moon- aiheisia, kelttiläistyylisiä korvakoruja tms.

      Perheenjäseneni ja lähisukulaiseni, sekä lähimmät ystävät tietävät kaikki wiccalaisuudestani.

      Saatan helpostikin mainita olevani pakana ja panteisti, yleensä ihmiset ovat suhtautuneet hyvin.
      Minua on tosin luultu useasti myös hipiksi, eläinsuojeluaktivistiksi, creenpeace-aktiiviksi, jonkin sortin anarkistiksi jne.

      Käyn kirkossa kun tilanne vaatii, eli jos joku menee naimisiin, kuolee tai on ristiäiset.

      Kristinusko ei merkitse minulle yhtään mitään joten kirkko on minulle vain yksi paikka paikkojen joukossa. Kuten ostoskeskus, lääkäriasema tai mikä muu hyvänsä.
      En osallistu virrenveisuihin, en risti käsiäni enkä lue uskontunnustuksia, mutta muuten käyn kirkossa kun tilanne vaatii.

      • tiuku

        Hei,
        olen myös pakana,voisi minua kai wiccalaiseksikin kutsua.
        Kirjoittamasi teksti oli kuin minun kirjoittamani.
        Minulla ja miehelläni on yksi 2v 6kk vanha tyttölapsi ja toinen on syntymässä ihan lähiviikkoina.
        Mies kuuluu kirkkoon muttei ole mikään uskovainen.
        Miten jutella uskostaan lapselle joka kenties on jo iässä että kyselee.
        Meilläkin vietetään joulua tosin pakanallisella vivahteella,ei siis kristillisiä joululauluja tai mitään miniseimien pystyttämistä.
        Miten te luotte pakanallisen joulun lapsille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe