Moi.
En tiedä oliko tästä jo juttua täälä, mutta
minä olen sairaseläkkeellä ja kiinnostaisi onko mahdollista sairaseläkeläisen saada asuntolainaa..?
Sairaseläkkeellähän saa asumistukea myös mikäli eläkkeen suuruus on pieni.
teen myös satunnaisesti työtä eläkkeeni lisäksi.
ei kuitenkaan huvita enää asua tässä paskassa kerrostaloasunnossa, vaan haluan johonkin halpaan pieneen ok-kuntoiseen omakotitaloon.
Sairaseläkkeellä asunnon ostoon?
12
664
Vastaukset
- eläkkeellä
tuohon ole suoraa vastausta ja lainan saanti on kiinni monista asioista. Kyllä eläkeläinen voi saada asuntolainaa jos kriteerit täyttyvät, mutta sen varassa ei kannata lähteä velkaantumaan jotta saisi asumistukea korkokuluihin. Se on kuitenkin pieni summa ja varsinkin ok-talosta tulee paljon muita kuluja kuin lainanlyhennys ja korot.
Esim minä pysyvästi eläkeläinen saisin asuntolainaa max n 90 tonnia. Sen laskelman olen saanut pankista.
Mutta olen toistaiseksi pysynyt vuokralla, koska vuokra on kohtuullinen. Eläkkeet ovat yhteensä yli 2100 e miinus verot. - yuyy
Käsittääkseni kaikkien ei vastikkeellisten tulojen (yhteiskunnan tuet) tarkoitus on hengissäpitäminen, ei omaisuuden kartuttaminen. Kuulostaisi aika ällistyttävältä, että sosiaalitoimi maksaisi jonkun henkilön lainaa pois.
- eläkeläinen..
riippuu ihan tuloistasi.
- Pankista tietoa,...
asumistukea niin onhan jo silloin tulosi liian pienet. Eipä taida lainansasanti onnistua. Miten se lainamaksu onnistuisisi jo ei vuokrakaan?
- oma oma oma
olla oma oma oma. Ei se oman asunnon hankkiminen mitään ilmasta puuhaa ole. Siinä on samoja kustannuksia kuin asuminen vuokralla. Vuokralla asuminen on jopa pidemmän päälle edullisempaa.
- .................
Miten vuokralla asuminen on pitemmän päälle edullisempaa?
Itselläni tällä hetkellä asumiskulut 100 e/kk sisältäen yhtiövastikkeen, veden ja sähkön..
Asun siis 2005 rakennetussa kerrostalossa Tampereella, 45 m2 kaksiossa yksin.
Missä Treella saa 2005 rakennetun saunallisen vuokrayksiön alle 100 eurolla?? - Omassa....
aina. Hetkellisesti voi nuorena asua edullisemmin vuokralla kun ostamalla oman mikäli ei ole kriittinen asunnon sijainnissa ja koosta/kunnosta. Tai sukulaissuhteiden kautta saatu edullinen vuokra asunto. Myös pitkään jatkunut nousu suhdanne korottuneilla asunnonhinnoilla voi olla nuoren vuokralaisen eduksi. Pidemmän päälle juuri vuokralla asuminen tulee kalliiksi. Siinä vaiheessa kun talouteen tulee vaimo ja jälkikasvua niin vuokrat ovat jo korkeampia kuin oman lyhentäminen. Tämä pätee ainakin kasvukeskuksissa.
Meillä on etu 300-400 euroa kuukaudessa vastaavan vuokraan. Ja se etu vaan kasvaa vuokrien noustuessa vuosien varrella. 11 vuoden kuluttua kun laina on maksettu ellei jo aikaisemmin niin meidän asumiskustannukset enää 10-15% siitä mitä' vuokralla maksaisi. Joten pidemmän päälle eikä edes niin pitkä päälle halvin asumismuoto on oma. Usein jo heti ostovaiheessa kuten meillä. Viimeisen 15 työvuotta jää sitten palkka omaan käyttöön eikä mene vuokriin. Ja eläkkeellä se suurin etuu sitten tulee.
Itse olen ottanut asenteen että se todellinen asuminen minulle maksaa sen koron joka on nyt 145 eur/kk, vastikkeen 148 eur/kk ja 3x12 eur (vesi). Eli 329/kk. Lyhennykset ovatkin sitten säästämistä jossa korkoa saa arvonnousulla mikäli niin haluaa laskea. ERäs naapuri perhe asuu vuokraalla ihan samanlaisessa asunnossa ja maksaa vuokraa 1350 eur/kk. Tilitäni menee kuukausittain asumiseen 828 eur/kk joten en pitkällä taikka lyhyellä tähtäimellä' voi nähdä että asuisimme edullisemmin vuokralla. - kaikki peliin
Omassa.... kirjoitti:
aina. Hetkellisesti voi nuorena asua edullisemmin vuokralla kun ostamalla oman mikäli ei ole kriittinen asunnon sijainnissa ja koosta/kunnosta. Tai sukulaissuhteiden kautta saatu edullinen vuokra asunto. Myös pitkään jatkunut nousu suhdanne korottuneilla asunnonhinnoilla voi olla nuoren vuokralaisen eduksi. Pidemmän päälle juuri vuokralla asuminen tulee kalliiksi. Siinä vaiheessa kun talouteen tulee vaimo ja jälkikasvua niin vuokrat ovat jo korkeampia kuin oman lyhentäminen. Tämä pätee ainakin kasvukeskuksissa.
Meillä on etu 300-400 euroa kuukaudessa vastaavan vuokraan. Ja se etu vaan kasvaa vuokrien noustuessa vuosien varrella. 11 vuoden kuluttua kun laina on maksettu ellei jo aikaisemmin niin meidän asumiskustannukset enää 10-15% siitä mitä' vuokralla maksaisi. Joten pidemmän päälle eikä edes niin pitkä päälle halvin asumismuoto on oma. Usein jo heti ostovaiheessa kuten meillä. Viimeisen 15 työvuotta jää sitten palkka omaan käyttöön eikä mene vuokriin. Ja eläkkeellä se suurin etuu sitten tulee.
Itse olen ottanut asenteen että se todellinen asuminen minulle maksaa sen koron joka on nyt 145 eur/kk, vastikkeen 148 eur/kk ja 3x12 eur (vesi). Eli 329/kk. Lyhennykset ovatkin sitten säästämistä jossa korkoa saa arvonnousulla mikäli niin haluaa laskea. ERäs naapuri perhe asuu vuokraalla ihan samanlaisessa asunnossa ja maksaa vuokraa 1350 eur/kk. Tilitäni menee kuukausittain asumiseen 828 eur/kk joten en pitkällä taikka lyhyellä tähtäimellä' voi nähdä että asuisimme edullisemmin vuokralla.huomioon jatkuvat remontit jotka maksaa osakkeen omistaja ei vuokralainen.
- mukaisesti
................. kirjoitti:
Miten vuokralla asuminen on pitemmän päälle edullisempaa?
Itselläni tällä hetkellä asumiskulut 100 e/kk sisältäen yhtiövastikkeen, veden ja sähkön..
Asun siis 2005 rakennetussa kerrostalossa Tampereella, 45 m2 kaksiossa yksin.
Missä Treella saa 2005 rakennetun saunallisen vuokrayksiön alle 100 eurolla??Ei se ole aina yksioikoista. Itse asun kunnan 63 neliön saunallisessa kaksiossa ja maksan 280€, sähkö ei sisälly, mutta kylmäkellari, autokatos kyllä. Helppoa asumista toistaiseksi, vuokranantaja vaihtaa pyynnöstä hellan, jääkaappi/pakastimen yms. Paljonkohan sinä maksat pankille, minä säästän ja ostan oman ilman velkaa muutaman vuoden päästä.
- vaan onko järkee?
Tulolajilla ei ole pankille mitään väliä, vain tulojen määrällä. Jos eläkkeesi on sen kokoinen, että sillä pystyy maksamaan lainanlyhennykset ja saat järjestettyä lainalle vakuudet, niin siitä vaan. Mielellään pankki rahaa myy, ne tekee sitä työkseen. Kannattaa vain laskea, miten korkojen noususta selviät, koska nykyinen korkotaso on ihan älyttömän matala eikä muuta suuntaa ole kuin ylöspäin.
Kokonaan toinen juttu on omakotiasumisen järkevyys, kun työkyky on huonontunut. Omassa on koko ajan jotain kunnossapitohommaa ja jokaisen rempan joutuu rahoittamaan itse. Vuokralla asuessa maksat aina saman verran, jos vaikka hella sanoo sopimuksen irti niin eikun soitto vuokranantajalle ja soon siinä.
Olen itse eläkkeellä ja asun omakotitalossa, onneksi ehdin lainat maksaa ennen sairastumista ja on vähän perstaskussa yllätysten varalle. Sepä ei paljon naurattas, kun pitäs elää kädestä suuhun ja ykskaks löytää jostain 10000 kattoremonttiin...- mäkitupalainen
kuin kerrostalossa. Kyllä suurin vara piilee siinä että ostaa 50-60 luvun lukaalin asuntoyhtiöstä jossa ei ole mitään korjatu pukkaa julkisivu remppaa , putkirempaa. pienen kaksion voi hyvin joutua maksamaan uudestaan remppojen vuoksi, yhteensä ainakin 1000 eur/m2. lainansaanti varmaan riippuu tuloistasi ja ostettavasta kiinteistöstä. pankki on vain kiinnostunut että kiinteistön arvo on suurempi kuin laina ettei tule luottotappiota. Mutta täytyy laskea että jos nettotulosi ovat n 1000 eur/kk voisit pärjätä noin 400 euron kuukausimaksuista.
- asuminen
mäkitupalainen kirjoitti:
kuin kerrostalossa. Kyllä suurin vara piilee siinä että ostaa 50-60 luvun lukaalin asuntoyhtiöstä jossa ei ole mitään korjatu pukkaa julkisivu remppaa , putkirempaa. pienen kaksion voi hyvin joutua maksamaan uudestaan remppojen vuoksi, yhteensä ainakin 1000 eur/m2. lainansaanti varmaan riippuu tuloistasi ja ostettavasta kiinteistöstä. pankki on vain kiinnostunut että kiinteistön arvo on suurempi kuin laina ettei tule luottotappiota. Mutta täytyy laskea että jos nettotulosi ovat n 1000 eur/kk voisit pärjätä noin 400 euron kuukausimaksuista.
ja varsinkin jos ok-talossa asuu kaksi henkilöä ja sitä on pidetty kunnossa vuosien mittaan. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat eläkkeellä ja asuvat eri muotoisissa asunnoissa. Sen voi päätellä, että asuminen maksaa ja laskua pukkaa siinä vaiheessa kun remontit ovat edessä. Yksin asuja maksaa aina enemmän kuin jos olisi toinen jakamassa kuluja.
Iäkäs yksinäinen leski asuu ok-taloa( 50-luku, jota peruskorjattu 70-luvulla), joka on vaatinut jo vuosia kunnollista korjausta, mutta sitä ei varmaan tehdä hänen elinaikanaan. Leskinainen on hyvin pihi ja ihmetyttää mihin hänen pitää säästää ja laskea joka sentti ja euro, kun hänellä on hyvä eläke ja kaksi aikuista lastaan aviossa, hyvissä ammateissa ja heidän taloudet ovat kunnossa. Molemmilla on on omistustalot. Mutta minkä sitä persoonalleen voi kun on ikänsä ollut kitsas. Hän kertoo, että öljyyn, sähköön ja veteen ei mene paljoa, joten asuminen on halpaa.
Sitten on eläkeläispariskunta, joilla eläkkeet myös yli keskitason ja asuvat velatonta ok-taloa 70-luvun alusta. Sitä on jonkin verran korjattu, mutta ei kelpaisi nykyaikaan. Paljon enemmän pitäisi korjata ja uudistaa, mutta eivät pidä kiirettä. Heidän asumiskulunsa ovat pienet ja ne jakautuvat vielä kahdelle. Pariskunta matkustaa ulkomaille joka vuosi ja varaa on rutkasti.
Sitten on yksinäisiä eläkeläinen, jolla velaton kolmio v-69 ja siihen tulee juuri suuri putkiremontti joka maksaa kymmeniä tuhansia. Kyseessä on leskinainen ja saa rahoitettua osan, mutta ei kuulema kaikkea. Kun ei ole osannut muuttaa ajoissa uudempaan ja pienempään niin nyt on edessä kallis remontti.
Kyseisessä taloyhtiössä on ollut vuosia erityisen kallis yhtiövastike joten asumisella on hintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803