Ellen Whiten kädet eri pituiset?

Adventistit vakuuttelevat, että Ellen White oli profeetta ja yksi tunnusmerkki oli se, että hän piti painavaa raamattua ylhäällä pitkät ajat. Tässä esim. Annu42 sanat siitä:

"Ellen itse paino tuolloin noin 36 kg,koska hän oli paljon sairastellut, hintelä 18-vuotias tyttö. Tuo Raamattu painoi 8,4 kg eli 18,5 naulaa. Näkytilassa ollessaan hän eräässä tilaisuudessa vuonna 1845 piti tuota Raamattua ojennetussa vasemmassa kädessään noin puoli tuntia. Oikealla kädellään hän selasi kirjan lehtiä katse suunnattuna ylöspäin, poispäin kirjasta, ja luki sanasta sanaan monia Raamatun paikkoja samalla osoittaen niitä oikean kätensä etusormalla." http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5788614/30505544

Adventtikirkon toisissa kirjoituksissa tuo Raamattu painoi 18 paunaa ja toisissa kirjoituksissa 40 paunaa - aikakin vaihtelee toisissa "useita minuutteja" ja toisissa kirjoituksissa "yli puoli tuntia".

Noh, mutta kokeilkaapas ottaa Raamattu vasempaan käteen ja pitäkää sitä käsi suorana ylhäällä. Selatkaa sitten samalla oikealla kädellä sen sivuja ja osoittakaa tiettyjä jakeita siihen katsomatta oikean käden etusormella.

Eikö onnistu? No eipä tietenkään, jos kädet ovat normaalit. Elikkä Ellenillä oli oikea käsi 20-30 cm pitempi kuin vasen. Mutta miksei se näy valokuvissa?

Kai Arasola, Timo Flink, Elina, Stork, Annu42 ja muut adventistit, astukaapa nyt pyörittelemään tuotakin asiaa parhain päin. Odotellaan mitä keksitte.

31

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäilevä Tuomas

      Tällainen annun kertomus oli;

      Ellen itse paino tuolloin noin 36 kg,koska hän oli paljon sairastellut, hintelä 18-vuotias tyttö. Tuo Raamattu painoi 8,4 kg eli 18,5 naulaa. Näkytilassa ollessaan hän eräässä tilaisuudessa vuonna 1845 piti tuota Raamattua ojennetussa vasemmassa kädessään noin puoli tuntia. Oikealla kädellään hän selasi kirjan lehtiä katse suunnattuna ylöspäin, poispäin kirjasta, ja luki sanasta sanaan monia Raamatun paikkoja samalla osoittaen niitä oikean kätensä etusormalla.
      ---
      Tähän väliin:
      Ilman että nyt uskon tai en usko annun kirjoitukseen, niin tein työtä käskettyä. Otin Raamatun vasempaan käteeni ja ojensin sitä sen verran että pystyin oikealla kädellä sen lehtiä selailemaan. Hyvinhän se toimi ja minulla on nämä kädetkin ihan saman pituiset. Piti vain panna Raamattu siten käteen että sitä pystyi toisella kädellä selaamaan. Minun Raamattuni ei tosin paina paljoakaan, ei ainakaan 8 kiloa. Kuinka paljon muistan ulkoa noita Raamatun kirjoituksia jääköön sanomatta..

      Siis mitä ajoit takaa? :)
      -----
      Alla loput annun kertomuksesta:

      Hän ei ollut mikään fanaattinen, kimittävä horrossaarnaaja. Noiden näkytilojen aikana hän puhui ihan normaalilla äänellä, mutta ei lainkaan hengittänyt, mikä monesti todistettiin monien todistajien kautta. Heidän joukossaan oli myös lääkäreitä. Monesti ennen näkytilaansa hän oli hyvin heikko ja vaivainen, joten joskus hänelle rakannettiin teline, jonka varassa hän saattoi seisoa yleisön edessä.

      Kuitenkin näkytilan aikana hän sai lisää voimaa, liikkui kevyesti, puhui normaalisti, eikä hänen käsiensä liikkeitä voitu muuttaa monen miehenkään voimalla. Hän puhui vain muutamia sanoja tai lyhyitä lauseita, hänen käden likkeensä olivat miellyttäviä ja usein hänen kasvonsa loistivat kuin taivaan kirkkaus lepäisi hänen yllään. Hän oli täysin tietämätön siitä, mitä hänen ympärillään tapahtui. Näkytilat kestivät puolesta minuutista aina neljään tuntiin. Vasta näkytilan loputtua hän selitti, mitä oli tapahtunut sen aikana.

      Ei Ellen itse pitänyt emmekä mekään pidä häntä "maailman vahvimpana naisena", koska tuo ilmiö oli täysin Jumalan antama. Pastori Read on sanonut: "...loppujen lopuksi Jumala voi pitää ihmisen elossa yhtä hyvin ilman hengitystä kuin hän sen tekee hengitettäessäkin." Yhtä hyvin Jumala voi myös antaa ihmiselle yliluonnollista voimaansa, kun katsoo sen tarpeelliseksi. Tässä tuon painavan kirja ylhäällä pitämiseen. Tämä on todettu monesti nykyäänkin onnettomuuksien sattuessa, kun pelastuminen on ollut ihme ja siinä on tarvittu voimaa.
      -----------
      Njaa-a, täytyy sanoa että itse olen vähän allerginen tällaisille kertomuksille. Voisi sanoa että "En usko ennenkuin näen".

      • annu42

        Se oli todella painava. Mieheni yritti sitä nostaa yhdellä kädellään. Se oli lähes mahdoton tehtävä. Lopulta hän sai sen ylös, mutta puoli tuntia sen ylhäällä pitämiseen oli mahdoton tehtävä. Se, että Ellen sai sen ylös, oli jo mahdottomuus ilman Jumalan antamaa voimaa.

        Poikamme yritti samaa tehtävää kerran kaverinsa kanssa kahden kilon punnuksella, mutta ei pysynyt kuin kaksi minuuttia käsi ylhäällä. Ihminen on voimaton, kun käden pitää ylhäällä. Muistatteko Mooseksen, kuinka hänenkin käsiään kannatettiin, ja Israel voitti taistelun? Jumala voi, se on varma.

        Olihan Ellenillä joskus äänikin niin heikko, että edes etupenkissä ei saanut selvää, mitä hän puhui, mutta kas vain! Kun hän sai näyn tai voiman, yht´äkkiä hänen äänensä kaikui kuin mikrofooniin puhuttuna, ja jokainen peräpenkkiläinenkin kuuli takuulla, mitä hän puhui. Kun Jumala halusi tulla lähelle kansaansa, se tapahtui, niin, että taausti jokainen huomasi hänen voimansa ja apunsa tuon heikon ihmisen kohdalla.

        Muuten, joku oli laittanut tänne linkin Benny Hinnin kokouksesta. Katsoin sen ja kas vain! Kun hän huusi:
        Fire! monta riviä ihmisiä kaatui kuin heinät viikatteella leikattuna. Kumpi voima oli kyseessä, en mene sanomaan, mutta näyttävä temppu joka tapauksessa.

        Meillä on kaksi voimaa saatavana, joko Jumalan tai paholaisen, joten kyllä me näitä tulemme vielä näkemäänkin, se on näin lopun aikana aivan varma. Ihmeitä ilman määrää on tulossa, ja se tapahtuu "rutosti", kuten Raamattu sanoo.

        Jokainen katsokoon, ettei eksy pois Jumalan tieltä.


      • Pölhö-Kustaa

        laittaessaan profeettansa tekemään tuollaisia temppuja? Tuohon puoli tuntia henittämättä olemiseen kyllä voi suoralta kädeltä jokainen järki-ihminen ottaa sellaisen kannan, että puppua on.
        Adventistien joukossa lienee melko runsaasti lääkäreitä ja muuta terveydehoito henkilökuntaa. - Enpä kylläkään välittäisi joutua sellaisen anestesialääkärin hoiviin - jos leikkaukseen joutuisin - joka uskoo ihmisen voivan olla puoli tuntia hengittämättä. Luulen kylläkin, ettei moni adventistikaan.


    • Siis kirjaa pitävä käsi ei osoittanut suoraan ylös noitten kertomusten mukaan.

      Se oli suorana sivulle toisten kirjoitusten mukaan 45 asteen ja toisten mukaan 90 asteen kulmassa - eli osoitti suoraan poispäin toisesta kädestä ja kropasta täysin ojennettuna yläviistoon. Ei eteen, ei mutkalla, ei suoraan pään päällä.

      • ss

        Tuo Ellenin toiminta hengen vallassa on tyypilistä spiritismissä. Ellen sai näitä tiloja juuri siihen aikaan, kun tutkivan tuomion oppi oli saatanallisimmillaan. Ellen ja James kulkivat pikin kyliä jättäen lapsensa toisten hoitoon... Ellenillä oli pakkomielle Tutkivan tuomion levittämiseen.

        Jumalan ei tarvitse antaa tuollaisia harhoja kenellekkään, koska:

        Jumala näytti jo ajat sitten Kristuksessa kirkkautensa, oman tahtonsa ja päämääränsä. Jumala tuli tänne Jeesuksessa.. Jeesus puhui Jumalan suulla; teki tekonsa, sanoi kaiken sanottavansa. Jokaine voi sen aivan itse lukea raamatustaan.

        Jumala antaa Pyhän Hengen sanan selittämiseen.

        Tuohon onnettomaan aikaan 1844 - Ei haluttu kuulla Kristuksen sanoja, vaan kuunneltiin Milleriä...ja muita harhassa olevia.

        Hirveä pettymys.


      • ss kirjoitti:

        Tuo Ellenin toiminta hengen vallassa on tyypilistä spiritismissä. Ellen sai näitä tiloja juuri siihen aikaan, kun tutkivan tuomion oppi oli saatanallisimmillaan. Ellen ja James kulkivat pikin kyliä jättäen lapsensa toisten hoitoon... Ellenillä oli pakkomielle Tutkivan tuomion levittämiseen.

        Jumalan ei tarvitse antaa tuollaisia harhoja kenellekkään, koska:

        Jumala näytti jo ajat sitten Kristuksessa kirkkautensa, oman tahtonsa ja päämääränsä. Jumala tuli tänne Jeesuksessa.. Jeesus puhui Jumalan suulla; teki tekonsa, sanoi kaiken sanottavansa. Jokaine voi sen aivan itse lukea raamatustaan.

        Jumala antaa Pyhän Hengen sanan selittämiseen.

        Tuohon onnettomaan aikaan 1844 - Ei haluttu kuulla Kristuksen sanoja, vaan kuunneltiin Milleriä...ja muita harhassa olevia.

        Hirveä pettymys.

        Ilman mitä pilkkahenkeä,minun jalkani ovat eripituiset.1,5cmx2 Jokin aika sitten selässäni olevia vikoja korjattiin ja kas kummaa,kokonaispituuteni liääntyi 1,5 cm.
        Mukavaa olla yli 180 senttinen:-)


      • Erkki hento
        m.naat kirjoitti:

        Ilman mitä pilkkahenkeä,minun jalkani ovat eripituiset.1,5cmx2 Jokin aika sitten selässäni olevia vikoja korjattiin ja kas kummaa,kokonaispituuteni liääntyi 1,5 cm.
        Mukavaa olla yli 180 senttinen:-)

        Minun iso isäni oli vain 150 senttinen, mutta hän oli taitava käsistään ja taitava musiikin esiin tuoja ja kaikkien puutöihin nähden hän oli mestari alallaan. samoin hänen suustaan lensivät elävät sanojen säkenet.

        Isosoiset miehet kerskuvat, kuinka heillä on vahvat voimat. Kuinka he heittelevät heikompiaan aivan kuin ne olisivat kissan raatoja.


      • 234234234234
        ss kirjoitti:

        Tuo Ellenin toiminta hengen vallassa on tyypilistä spiritismissä. Ellen sai näitä tiloja juuri siihen aikaan, kun tutkivan tuomion oppi oli saatanallisimmillaan. Ellen ja James kulkivat pikin kyliä jättäen lapsensa toisten hoitoon... Ellenillä oli pakkomielle Tutkivan tuomion levittämiseen.

        Jumalan ei tarvitse antaa tuollaisia harhoja kenellekkään, koska:

        Jumala näytti jo ajat sitten Kristuksessa kirkkautensa, oman tahtonsa ja päämääränsä. Jumala tuli tänne Jeesuksessa.. Jeesus puhui Jumalan suulla; teki tekonsa, sanoi kaiken sanottavansa. Jokaine voi sen aivan itse lukea raamatustaan.

        Jumala antaa Pyhän Hengen sanan selittämiseen.

        Tuohon onnettomaan aikaan 1844 - Ei haluttu kuulla Kristuksen sanoja, vaan kuunneltiin Milleriä...ja muita harhassa olevia.

        Hirveä pettymys.

        Daniel ja Johannes olivat spiritistejä ja Raamattu on spiritisimiä. Emme usko sua siis.


      • Martti

        Uskoisin Tämän avauksen tekiän mitätöivän tämän EGW ennätyksen; hänen vain pitää saada tämä Spirit voima päälle ja voi tublata tämän painon spiritisti voiman avulla. Meidän vain tulisi tarkemmin tietää missä uskovan voima haluaa esiintyä malliksi Kristityille. Koetapa hyvä uskova näyttää kaikille epäiliöille, että sinullahan ne tosivoimat ovatkin hallussa. Tämän esityksen tapahtuessa minä haluan olla näkiänä.

        Olen näet nähnyt näitä ihme tekoja minäkin. Katelin 50 vuotta sitten, kuinka Hypnotisoija taiteilia nimeltä Reveen. otti yleisöstä hennon nuorehkon naisen jonka hän hynotisoi sillaksi kahden tuolin väliin. Tässä oli pää toisella tuolilla ja kantapäät toisella ja 100 kiloinen mies käveli tämän naisen jäykän ruumiin yli tuolilta tuolille. Tämä silta oli hyvin vahva, koska se kesti tämän painon.


      • Erkki hento kirjoitti:

        Minun iso isäni oli vain 150 senttinen, mutta hän oli taitava käsistään ja taitava musiikin esiin tuoja ja kaikkien puutöihin nähden hän oli mestari alallaan. samoin hänen suustaan lensivät elävät sanojen säkenet.

        Isosoiset miehet kerskuvat, kuinka heillä on vahvat voimat. Kuinka he heittelevät heikompiaan aivan kuin ne olisivat kissan raatoja.

        kovasti,miksi Jumala haluaisi tehdä "hokkuspokkus" temppuja.Eikö Hänellä ole muuta tekemistä?
        Onko raamatussa paljonkin esimerkkejä vastaavanlaisista tempuista?
        Ketä tuollainen näytös hyödyttää?

        On tietenkin selvää että ihmeitä tapahtuu ja raamatunkin sivuilta niitä löytyy,mutta Jumalan ihmeteot ovat aina hyödyttäneet esim.Jumalan kansaa Israelia.(Punaisenmeren vesien jako esim.)Tai hän on pelastanut palvelijansa hengen.(Daniel jalopeurojen luolassa).
        Mutta tälläiset näytöksen kaltaiset temput,mitä Ellenistäkin kerrotaan,ei ole pelastanut ketään,eikä mistään.Ne muistuttaa enemmänkin sellaisia Chris Isaak silmänkääntötemppuja.
        Tätä mieltä minä olen.


      • jaloistasi...
        m.naat kirjoitti:

        Ilman mitä pilkkahenkeä,minun jalkani ovat eripituiset.1,5cmx2 Jokin aika sitten selässäni olevia vikoja korjattiin ja kas kummaa,kokonaispituuteni liääntyi 1,5 cm.
        Mukavaa olla yli 180 senttinen:-)

        Olen katsellut, kun näissä herätysliikkeissä rukousjonosta mennää jakkaralle istumaan ja rukoilija ottaa jalat, mittaa ja toteaa eripituisuuden joka korjautuu tässä rukoushetkessä.

        Vaimoni, jonka lonkka on leikattu ja jalat 1.5 senttiä eripituiset, on käynyt rukoiltavana, mutta kengän kannassa on edelleen koroke, vaikka rukoilija näytti jalkojen yhteneväisen pituuden.
        Eli ontuu tää tyttöni vielä, mutta tuossa tulevana vuonna leikataan uusi nivel ja siinä ilmeisesti jo puheitten perusteella on mahdollisuus saada takaisin tuo puuttuva pituus takaisin.


        Mutta Riitan ajatus toi muistoista mieleeni tapauksen... tosi tai ei.


        En kiellä sitä, etteikö Jumalalla ole mahdollisuus ihmeisiin, kuten esim. Joosua piti tapparaansa kohotettuna, eikä antanut kätensä vaipua, ennen kuin israelilaiset olivat tuhonneet ain asukkaat.

        Onhan niitä käsien kautta tapahtuneita ihmeitä olemassa, yksi ihmeellisimmistä oli kun Mooses Herran käskystä ojensi sauvan Egyptin Kaislameren vetten yli.
        Varmaan on ollut paljon epäilijöitä tuollekin tapahtuneelle.

        Kerron kuitenkin erään uskovan sanotaanko vaikka Riitta mummon kiitosmielen.

        Hän kiitteli aina, että Jumala on voimallinen tekemään ja toteuttamaan ihmeitä.

        Kyllä vastaansanojia oli omastakin takaa ja kerran nuoret tuli kirjansa kanssa mummon luokse ja näyttivät kuvasta, että kuinka Israelilaiset kahlasivat nilkkavesissä tuon samaisen virran yli.

        Eli ihme muuttui mielikuvituksissa nilkkavesiksi...

        No mitä mummo? No mummon alkoi kiittelemään Herraa, että se suuri Egyptin armeija hukkui nilkkavesiin.

        No en kommentoi aloitukseen enempiä, ei tule tehtyä kielensyntiä niin paljon tuomiota varten ja Kristuksen kasvoja en haluisi halventaa teksteillä.
        Jos ihme on tapahtunut, se on ja sillä siisti.


      • m.naat kirjoitti:

        kovasti,miksi Jumala haluaisi tehdä "hokkuspokkus" temppuja.Eikö Hänellä ole muuta tekemistä?
        Onko raamatussa paljonkin esimerkkejä vastaavanlaisista tempuista?
        Ketä tuollainen näytös hyödyttää?

        On tietenkin selvää että ihmeitä tapahtuu ja raamatunkin sivuilta niitä löytyy,mutta Jumalan ihmeteot ovat aina hyödyttäneet esim.Jumalan kansaa Israelia.(Punaisenmeren vesien jako esim.)Tai hän on pelastanut palvelijansa hengen.(Daniel jalopeurojen luolassa).
        Mutta tälläiset näytöksen kaltaiset temput,mitä Ellenistäkin kerrotaan,ei ole pelastanut ketään,eikä mistään.Ne muistuttaa enemmänkin sellaisia Chris Isaak silmänkääntötemppuja.
        Tätä mieltä minä olen.

        En käynyt rukousjonossa,mutta puolestani ja terveyteni puolesta on moni rukoillut ja itse tietenkin eniten.
        En itse asiassa tiedä missä vaiheessa jalkojeni eripituisuus on hävinnyt.Aikaisemmin "vedin toista jalkaa perässä."
        Ihme kuitenkin.Kun minut on mitattu 25 vuotiaana olin 179 senttiä pitkä.Nyt 54 vuotiaana mitattuna,kolmasti 180,5.(Jos tää nyt ketään kiinnostaa)


      • annu42

        ja selaat sen lehtiä, tiedät, miten se tapahtui. Ole hyvä ja kokeile. Ei siinä mitään kummallista ollut.

        Hyvää sapattia vaan sinulle ja kaikille muillekin lukijoille.


      • ss
        234234234234 kirjoitti:

        Daniel ja Johannes olivat spiritistejä ja Raamattu on spiritisimiä. Emme usko sua siis.

        Eivät johdattaneet Hengen vallassa ihmisiä pois raamatun totuudesta. Ellen sensijaan johdatti hengen vallassa ihmiset uskomaan raamatunvastaisiin asioihin.

        "Hedelmistään te puun tunnette"


    • 324525

      sun hölynpölyihis vastata kelläkään..

      • antiadventisti

        perse edellä?
        Adventtikirkon perusjäsen.Aina pahalla päällä.Oletko jäänyt ilman jotain?


      • 234234234
        antiadventisti kirjoitti:

        perse edellä?
        Adventtikirkon perusjäsen.Aina pahalla päällä.Oletko jäänyt ilman jotain?

        jäädä ilman näitä uskoton1:n hölynpölyjä.


    • Henkioppaamme annu42 kirjoittaa:

      "Ellen itse paino tuolloin noin 36 kg,koska hän oli paljon sairastellut, hintelä 18-vuotias tyttö.
      Tuo Raamattu painoi 8,4 kg eli 18,5 naulaa.
      Näkytilassa ollessaan hän eräässä tilaisuudessa vuonna 1845 piti tuota Raamattua ojennetussa vasemmassa kädessään noin puoli tuntia.
      Oikealla kädellään hän selasi kirjan lehtiä katse suunnattuna ylöspäin, poispäin kirjasta, ja luki sanasta sanaan monia Raamatun paikkoja samalla osoittaen niitä oikean kätensä etusormalla."
      http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5788614/30505544

      Palstan ykkösopettaja (oma arvioni) kirjoittaa:

      Adventtikirkon toisissa kirjoituksissa tuo Raamattu painoi 18 paunaa ja toisissa kirjoituksissa 40 paunaa - aikakin vaihtelee toisissa "useita minuutteja" ja toisissa kirjoituksissa "yli puoli tuntia".

      Kai Arasola, Timo Flink, Elina, Stork, Annu42 ja muut adventistit, astukaapa nyt pyörittelemään tuotakin asiaa parhain päin. Odotellaan mitä keksitte.

      Uskoni annuun alkaa horjua vaikka jouluun on vain 6 päivää, mutta luottavaisuuteni Riittaan alkaa
      kasvaa ja onhan valkeuden voittoon, jouluun, Vapahtajan syntymämuistomerkkille enää vain 6 päivän matka.

    • Kun nyt oikein käsketään asiaa pyöritellä niin totean saman, minkä olen tästä aiheestä tällä foorumilla ennenkin sanonut.

      Ensinnäkin on ihan kunnon adventismia olla uskomatta mitään sen kummempaa EGWn raamatunkannosta. Siinä on samassa seurassa joidenkin pääkonferenssin esimiesten (esim. Daniells) kanssa.

      Ongelmana tässä on se, että kertomuksen kirjoitti ensimmäisenä John Loughborough kirjassaan, joka julkaistiin noin 40 vuotta väitetyn tapauksen jälkeen. Hän sanoo, ettei ollut paikalla, kun väitetty Raamatunkanto tapahtui ja kertoi kuulleensa siitä paikalla olleilta. Tapahtumalle on muitankin väitettyjä todistajia, mutta kuvaukset vaihtelevat niin käden asennon kuin tapahtuman kestonkin suhteen. Yhden kuvauksen mukaan Raamatun pitäminen kesti muutamia minuutteja ja toisen mukaan pari tuntia ja kolmannen mukaan noin puoli tuntia... Yksi tapahtuman "todistajista" oli väitetyn tapahtuman sattuessa lapsi ja häntä haastateltiin yli 60 vuotta myöhemmin. En muista kuka se kolmas oli.

      Eli selvästi juttu, jonka jokainen historioitsija joutuisi sivuuttamaan epävarmana legendana, johon ei ole vahvistusta saatu (eikä kaiketi tarvitakaan)... siis vähän niinkuin ne täällä usein mainostetut 2000 näkyä ja monet muutkin käsitykset.

      Todellisuudessa EGWn rooli varhaisessa adventismissa oli varsin pieni, vaikka adventistinen kirjallisuus väittää muuta. Vasta kun kirkon varsinaiset johtajat, Joseph Bates ja James White ovat sairastuneet (tai kuolleet) alkaa EGW (joskus 1870 -luvulla) saada sen aseman, mikä hänelle kuvitellaan heti adventtiliikkeen alkupäivistä. No se onkin sitten toinen juttu.

      Iloa Herrassa toivottelen!

      Kai

      • Ei-luopio

        "Ensinnäkin on ihan kunnon adventismia olla uskomatta mitään sen kummempaa EGWn raamatunkannosta. Siinä on samassa seurassa joidenkin pääkonferenssin esimiesten (esim. Daniells) kanssa."

        "Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.

        http://www.spaup.org/
        http://paimensauva.wordpress.com/


      • Jaaha siellähän Kai taas vähättelee Ellen Whiten roolia, kun esiin tulee hänen häpeällisyyksiään, tai noh ei kai Ellenistä mitään muuta voi tullakaan, eli vähäteltävä on julkisuudessa joka päivä.

        Mutta onko sinulla kaksi eri persoonaa, vai miten selität sen, että vähättelet Ellen Whitea ja samalla sitoudut häneen Adventtikirkon pappina (ja Suomen Adventtikirkon ex-johtajana Ellen White keskuksen johtajana Filippiineillä) jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenäsi (Adventtikirkon uskontunnustuksen opinkohta nr. 17)? Vai vedätkö vaan ihan raa´asti roolia palkan edestä?


      • uskova_1 kirjoitti:

        Jaaha siellähän Kai taas vähättelee Ellen Whiten roolia, kun esiin tulee hänen häpeällisyyksiään, tai noh ei kai Ellenistä mitään muuta voi tullakaan, eli vähäteltävä on julkisuudessa joka päivä.

        Mutta onko sinulla kaksi eri persoonaa, vai miten selität sen, että vähättelet Ellen Whitea ja samalla sitoudut häneen Adventtikirkon pappina (ja Suomen Adventtikirkon ex-johtajana Ellen White keskuksen johtajana Filippiineillä) jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenäsi (Adventtikirkon uskontunnustuksen opinkohta nr. 17)? Vai vedätkö vaan ihan raa´asti roolia palkan edestä?

        Täytyyhän jonkun vähän "vähätellä" EGWtä, kun sinä häntä niin innolla korotat. Ehkä näin päästään realistisempaan adventismiin. Oma arvovaltainen totuuden lähteeni on Raamattu ja yksin Raamattu, jolla sitten mitataan EGW. Eli asetan ehdottomasti Raamatun arvovaltaa korostavan opinkohdan 1 kohdan 17 yläpuolelle ja sen tulkitsijaksi.

        Opinkohtiin olen riittävän sitoutunut eikä tarkoitukseni ole sanoa täällä mitään, mitä en jo ole tai tulevaisuudes voisi sanoa myös adventistipiirissä. Turha kuitenkin odottaa, että ryhtyisin tällä palstalla selvittämään, mitä EGWn merkityksestä adventtikirkolle uskon (tai olen uskomatta). Sen säästän muulle yleisölle. Sekaannun täällä lähinnä näihin historiallisiin hauskuuksiin.

        Niin ja siinä (thaimaalaisessa) EGW kirjahyllyssä ei siellä ollessani ollut mitään johtamista... tiedä häntä onko seuraajani onnistunut hankkimaan sille rahaa, aivot ja jalat.

        :) Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        Täytyyhän jonkun vähän "vähätellä" EGWtä, kun sinä häntä niin innolla korotat. Ehkä näin päästään realistisempaan adventismiin. Oma arvovaltainen totuuden lähteeni on Raamattu ja yksin Raamattu, jolla sitten mitataan EGW. Eli asetan ehdottomasti Raamatun arvovaltaa korostavan opinkohdan 1 kohdan 17 yläpuolelle ja sen tulkitsijaksi.

        Opinkohtiin olen riittävän sitoutunut eikä tarkoitukseni ole sanoa täällä mitään, mitä en jo ole tai tulevaisuudes voisi sanoa myös adventistipiirissä. Turha kuitenkin odottaa, että ryhtyisin tällä palstalla selvittämään, mitä EGWn merkityksestä adventtikirkolle uskon (tai olen uskomatta). Sen säästän muulle yleisölle. Sekaannun täällä lähinnä näihin historiallisiin hauskuuksiin.

        Niin ja siinä (thaimaalaisessa) EGW kirjahyllyssä ei siellä ollessani ollut mitään johtamista... tiedä häntä onko seuraajani onnistunut hankkimaan sille rahaa, aivot ja jalat.

        :) Kai

        Voi hertsimanjee sentään, onko sekin vaara, että Ellen-White-kirjahylly kävelee vastaan aivot poskella, rahamassi pullottaen ja jalkojansa läpsytellen :)))) Henkihän sillä hyllyllä jo tietysti onkin, se adventistipiireissä paljon arvostettu profetian henki (tosin demonihenki oikeasti).

        Niin, kyllä sinä pidät kiinni Ellen Whitestä, kuten tuostakin kävi ilmi, eli et voisi elää Adventtikirkon ulkopuolella etkä ilman ellensapattia elämääsi rauhassa. Noh, mutta jatkan yhä rukoilua puolestasi.

        Tänään sainkin uutisia, että porukkaa oli eronnut adventismista, joten rukous ei Herralta tyhjänä palaja, kuten Raamattu sanoo.


      • ss

        Tuo touhu EGWn ympärillä on mielestäni sairasta. Nuo raamatunkantelut , hengittämättä olemiset, ym paranormaalit ilmiöt on kirjoitettu adventtikansalle moneen kertaan kirkon eri painotuotteissa; valon viestit, adv airuet, Egn historiasta kertovat kirjat.. saarnastuolit, raamatuntutkistelut, nuotioillat, saunaillat ym , ym.

        Sääli niitä ihmispoloisia, jotka ovat hoksahtaneet tuollaiseen henki - henkilöpalvontaan ja kulttiin. Selvästi seisoo adventtikirkon VIRALLISESSA uskontunnustuksessa EGW profeettanan ja adventtikirkko profeetallisena "jäänöskirkkona" ...?

        Tuo kaikki on täyttä humpuukia!

        Miksi yrität kiistää Ellenin paranormaaleita kykyjä muuten?

        Eihän se mikään ihme ole että tuollaista tapahtuu; paljon muutakin ns " profetian henkeä" mitä meille on syötetty.

        Jos kaikki onkin vain tarua, eikä ellenillä olisikaan ollut mitään "kykyjä" sehän se vasta huijaus olisi!

        Oikea silmänkääntötemppu!


      • kirjoitusta..
        uskova_1 kirjoitti:

        Voi hertsimanjee sentään, onko sekin vaara, että Ellen-White-kirjahylly kävelee vastaan aivot poskella, rahamassi pullottaen ja jalkojansa läpsytellen :)))) Henkihän sillä hyllyllä jo tietysti onkin, se adventistipiireissä paljon arvostettu profetian henki (tosin demonihenki oikeasti).

        Niin, kyllä sinä pidät kiinni Ellen Whitestä, kuten tuostakin kävi ilmi, eli et voisi elää Adventtikirkon ulkopuolella etkä ilman ellensapattia elämääsi rauhassa. Noh, mutta jatkan yhä rukoilua puolestasi.

        Tänään sainkin uutisia, että porukkaa oli eronnut adventismista, joten rukous ei Herralta tyhjänä palaja, kuten Raamattu sanoo.

        Uskon, että tarinaasikin lukien, noin pidemmältä jaksolta, ei monikaan adventisti kiinnostu taivaasi pyhyydestä pätkääkään.
        Mieti, kun kerrot, että siellä sinun taivaassasi on kokoukset, sapatti kokoukset, jolloin käyt pyhiesi kanssa, ketkä nyt tapaasi kumartaa helvetin esikartanoissa tarkastelemassa kidutusta.

        Eli mielettömään oppiisi ei monen sielu ja sydän halaja ei, ei jubileeraa ollenkaan.

        Entä raamatullinen sapatti? Mielesi on kutsua lämmittelemään isien perinnäissääntötulille, kieltämään Mestarinsa, mutta koskahan kuulet kukon laulavan elämässäsi, saa nähdä!

        Mutta kun on nähnyt Vapahtajan rakkauden silmät, rakastavan sydämen, haavoitetut kädet, minun tähteni, niin silloin maistuu Sapatin Herran armo ja myös sapatti.
        Siellä saa nauttia Sanan sielunhoidollista puhetta, "sinut on armahdettu" täytetyn työn tähden, olen lunastajasi ja kerran saavun "viimeisen pasunan kaikuessa ja haudat avautuvat ensimmäisessä ylösnousemuksessa, kun Jeesus herättää kutsullaan elämän ylösnousemukseen".!

        Se on ensimmäinen ylösnousemus ja autuaiden osa, kuuluva idästä - länteen.

        Se ei ole salainen tempaaminen, moniosainen, vaan yksi SUURI tapahtuma.

        Myös siinä on ihana raamatullinen näköala, jossa sinulla on oppimista, että kun maan alkuaineetkin on sulanut, kaikki entinen mennyt, luodaan uusitaivas ja maa.

        Siinä Riitta, sinun hengellisessä kotikolossa ei ole tätä näköalaa, jossa Jumala sanoi syntisen osaksi iankaikkisuudesta, ettei elämänpuulle ole asiaa ja lupa elää iankaikkisesti, syntisenä lunastamattomana,
        vastoin Jumalan tahtoa, muuttumattomana, lunastusuhrittomana.
        Jopa asetti kerubin välkkyvin miekoin vartioimaan elämänpuulle johtavaa tietä, ettei luvatta ruokailla.
        Se miekka on elävä sana.
        Mutta sinä opetat muuta, iankaikkinen elämä ei enää olekaan armolahja ja murhaajakin mukamas elää iankaikkisesta iankaikkiseen ja sinun penkkiriviisi pitäisi tulla nyökyttelemään Aamenta.

        Ei kiitos. Ei Riitta. Oppisi on Raamatusta niin kaukana Jumalan suunnitelmasta ja jakkarasi on niillä alttareilla, jossa kuuluu käärmeen ajatus, "ette suinkaan kuole", eli toisen kuoleman mahdollisuus kumotaan ja näin ollen syntisen osa olisi iankaikkinen kidutus.
        Jos alussa sanaa menee väärään, on loppukin opetuksesta väärää.

        Siihenkö kutsut? Ei Riitta, Ei kiitos, en astu niille kieltäjän tulille lämmittelemään palvelijatytön sanojen äärelle. Sinun pitää uudestisyntyä, että Jumala voisi Pyhässä Hengessä avata ymmärryksesi Jumalan mielenmukaiseen ajatteluun, että tulkitsisit Kristuksen opetusta.

        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan SAISI, mitä? i.a.n.k.k.a.i.k.k.i.s.e.n…. elämän.

        ts. kaikki entinen on mennyt, kun luodaan se Uusi taivas ja maa.

        No, tulipa kommentoitua sinun ja Kain välistä keskustelua näin.


    • Hoksottimet hoi

      Selitys löytyy hakemattakin ....

      Helppohan Ellenin oli raamattua ylhäällä pitää, kun hänelle raamatun sana ei painanut yhtään mitään.
      Itse hän oli näin pulska -->

      "Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905

      • Juu.

        Ja toisaalta käsienhän ei tarvinnut olla eri pituiset, koska Ellen oli pitkäkyntinen, joka varasti tekstejä työkseen muilta kirjoittajilta. Ehkä nuo kynnet olivat 25-30 cm pitkät.


    • lutunen....

      esitteli valokuvan Ellenistä.Hänen kommenttinsa näkemästään oli HYRRRRR.Itse tunsin samoin.

    • alex-kasi

      aika turha syyttää Ellen Whitea vai mitä.
      Ellen parka saa uskova_1:den niskoilleen joka päivä, nytkö jo alkoi puhumaan ihmisen ulkonäöstä?

      Mitähän Riitta tykkäisi jos alettaisiin sanomaan että Riitta Nenosella on vaikkapa huumeiden turmelemat aivot? Miltäs tuntuisi? Varmaan monet alkaisivat miettimään - Esimerkiksi Riitan uskoon tulo oli oman kertomuksensa mukaan sellainen, että hänen piti mennä toisilta kysymään, että oliko hän uskossa vai ei.

      Voi omasta kokemuksesta sanoa että sen kyllä tietää itse jos on uskossa vai ei. Riittalle vain näin ohimennen - yksi hyvä merkki että onko ihminen uskossa vai ei on se että on että kun lukee Raamattua niin ymmärtää sen sanoman, sen jolle Raamattu (siis koko Raamattu) ei ole sopusoinnussa itsensä kanssa - tulisi ymmärtää että vika on hänessä itsessään eikä Raamatussa.

      No nythän on luonnollisesti niin että adventistit eivät usko että enää Ellen tietäisi mistään mitään (kun Ellen on kuollut ja kuolleet eivät tiedä mitään) mutta täälläkin on ihmisiä jotka rakastavat Ellen Whitea ja oikeastaan heitähän Nenoska tosiasiassa parjaakin ja heidän uskoaan - kuten tavallisesti.

      Riittan mielestä heidän olisi parempi uskoa Riittan omiin näkyihin - esimerkiksi siihen kikinkatkuiseen saatanaan jonka Riitta on nähnyt omissa näyssään - (no - nyt ei Raamattu kerro että Lucifer edes olisi rikinkatkuinen, mutta kuitenkin) - Riitta ainakin uskoo että se oli saatana ja uskoo että jokaisen olisi fiksumpaa uskoa mitä Riitta kirjoittaa koska Riitta on .. on siis AINA oikeassa.. siis ainakin Riittan omasta mielestä.. (minun on kuitenkin mahdotonta uskoa esimerkiksi siihen mitä Riitta kirjoittaa Jumalan tekevän luoduilleen jotka eivät tottele Häntä .. että kierittelee heitä ikuisesti tulisessä pätsissä - tai oliko se nyt se rikinkatkuinen saatana joka heitä kieritteli) .. no oli kuinka tahansa niin en moiseen usko.. en usko edes että Riitta olisi kuolematon elämä, vaikka kovasti väittää olevansa. En usko .. oli Ellenillä vaikka kuinka pitkät tai lyhyet kädet, se ei tee Riittan höpinöitä sen oikeammiksi..

      Omasta puolestani en usko edes noihin tarinoihin Ellenin Raamatun nostamisesta - ei sillä että se olisi joku mahdottomuus Jumalalle nostaa vaikka vuoria paikoiltaan, vaan siksi että en usko että Jumala käyttää sellaisia keinoja - en usko yhtään sen enempää kuin uskon Riittan rikinkatkuiseen saatanaan tai Riitan höpinöihin yleensä tai kaatajiin tai lattioilla konttaajiin tai nauruherättäjiin tai mihinkään muuhunkaan sellaiseen .. Jumalan SANA riittää enemmän kuin hyvin..

      Kenelle Riitta näitä kirjoituksiaan kirjoittaa?
      Adventisteille? Tuskin, Riittan tarkoitus on estää ihmisiä tutkimasta Raamattua - siksi hän ei tavallisesti keskustekaan asioista Raamatun pohjalta vaan puhuu kaikkea muuta (tavallisesti pilkkaa Ellen Whitea ja niitä jotkauskovat, että hän ymmärsi Raamattua paljon paremmin kuin esimerkiksi Riitta konsanaan) .

      Itse luin viimeinkin Ellen G Whiten kirjan "Suuri taistelu" (kiitos Riittan taukoanattoman vuosia kestäneen mainostuksen :) ja täytyy tunnustaa että se oli paljon PAREMPI KIRJA kuin osasin odottaa, se kertoi Ellenin (ja luullakseni adventistienkin) näkemyksen eri historiallisista tapahtumista Raamatun valossa ja vaikka ei Suuri taistelu mikään Raamattu olekaan niin siinä oli paljon sellaista tietoa mikä olisi hyvä jokaisen lukea ennenkuin alkaa puhumaan Ellenin käsien pituudesta :) .. ei tieto ojaan kaada.

      Joku sanoo (esimerkiksi juuri Riitta) että Ellen kopioi muiden kirjoituksia ja julkaisi niitä ominaan, mielestäni se ei millään tavalla tee kirjan sisältöä ainakaan toiseksi. Ja onhan selvää että Ellen ei itse elänyt niinä aikoina joista kirja kertoo.

      Siis puheet kuinka pitkät kädet Ellenillä oli kuinka kauan hän piti Raamattua ja kuinka hän sitä piti tai pitikö ollenkaan (tai kuinka sumentuneet aivot Riittalla oli kun rikinkatkuinen saatana kävi häntä tervehtimässä ) ovat täysin toisarvoisia asioita joilla ei ole mitään tekemistä Raamatun totuuden kanssa.

      Tämä on minun mielipiteeni näistä Riittan "propagandisista aloituksista" - parempi olisi pysyä Raamatun sanomassa ja keskustella siitä kuinka kukin sitä ymmärtää.. se olisi jopa raamatullista käyttäytymistä ..

      alex

      • Olet tavallinen pilkkaaja, joka kierouttaa kaikki asiat päässään päästäkseen mustamaalaamaan ja parjaamaan kristittyjä.


      • 18
        uskova_1 kirjoitti:

        Olet tavallinen pilkkaaja, joka kierouttaa kaikki asiat päässään päästäkseen mustamaalaamaan ja parjaamaan kristittyjä.

        Höh-höh-höh!!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      361
      8192
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2324
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1692
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1549
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1304
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      121
      1293
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      349
      1116
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1005
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      992
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      111
      911
    Aihe