Nyt en käsittele tätä kaupunkia vain kaupunkina muiden joukossa, vaan poraudun syvemmälle sen perustuksiin silläkin uhalla, että ’palestiinalaisiksi’ itseään nimittävät arabit saattavat syyttää mua Al Aksan moskeijan perustusten murentamisesta :) HalleluYah!
Jerusalem on kaikkien Israelin J-laa rakastavien yhteinen ja rakastettu pääkaupunki. Se on kaupunki, jolla on kaikkein keskeisin asema J-lan pelastussuunnitelmassa valitulle kansalleen Israelille ja kaikille pakanakansoille.
Jerusalem on ainoa kaupunki, jolle J-la on antanut ikuiset armolupaukset ja J-la itse varjelee sitä!
Löydämme Raamatusta ensimmäisen viittauksen kaupungin nimeen jo jakeesta 1.Moos.14:18
”Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi.”
Siinä nimi ’Saalem’ merkitsee ’ehjä’ tai ’rauhallinen’. Josefuksen ja rabbiinien olettamuksen mukaan kyseessä on sama kaupunki kuin Jerusalem. Tell-el-Amarnan kirjeissä (1300-luvulta eKr.) on kaupungin nimenä Urusalim. Assyrialaisissa kirjeissä sen nimenä on ’Urusalimmu’. Arabit kutsuvat kaupunkia nimellä el-Kuds eli ’pyhä (kaupunki)’ tai ’pyhäkkö’.
Nimen Jerusalem oletetaan merkitsevän ’rauhan perustus’ tai ’rauhan maja’. Raamatussa on Jerusalemille annettu monia muitakin nimiä, kuten Ariel ’J-lan leijona’ tai ’J-lan (uhri)liesi’.
Jerusalemin muita nimiä ovat ’Siion’, ’Daavidin kaupunki’, ’Vanhurskauden linna’, ’Ukollinen kaupunki’, ’Pyhä kaupunki’ ja ’Herra on täällä’
Jerusalem sijaitsee ylätasangolla Juudean vuoristossa lähes 800m merenpinnan yläpuolella kahden vuoren ympärille rakennettuna. Israel ja siinä oleva Jerusalem sijaitsevat myös maapallon mantereiden keskipisteessä eli maan navassa. (Hes.38:12) Napa merkitsee myös syntymämerkkiä ja siksi Psalmin 137:5 mukaan ”... Siionista sanotaan: "Joka ainoa on syntynyt siellä." Sitä Korkein itse vahvana pitää.”
Jerusalemilla on keskeinen osa J-lan laatimassa pelastussuunnitelmassa. J-la käski muinoin Aabrahamia uhraamaan ainokaisen poikansa Iisakin polttouhriksi Moorian maassa olevalla vuorella J-lan käskyn mukaisesti. 1.Moos. 22:2 ”Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."
Aivan viime hetkellä J-lan enkeli huusi taivaasta ja esti Aabrahamia surmaamasta Iisakia, sillä kyseessä olikin vain kuuliaisuustesti! Kaikkein syvin profeetallinen merkitys tuolla tapauksessa on siinä, että liki 2000 vuotta myöhemmin J-la itse uhrasi oman Ainosyntyisen Poikansa juuri tuolla samalla vuorella, jossa myös Golgata sijaitsee, nimittäin Jerusalemissa.
(Jatkuu alla)
Jerusalemin monet ulottuvuudet / Osa 1/2
24
290
Vastaukset
Samasta uhripaikasta ja vuoresta on Jesaja kirjoittanut 25:7-8 ”7. Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat. 8 Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.”
Jerusalemin keskeisin ja pyhin paikka on Temppeli, jonka J-la käski Daavidia pystyttämään Araunan puimatantereelle, jossa Daavid väenlaskun seurauksena näki J-lan enkelin paljastettu miekka kädessään. Daavid rukoili J-lalta armoa ja J-la käski enkeliä laittamaan miekkansa tuppeen. Silloin ruttovitsaus taukosi ja sen jälkeen Daavid suoritti siellä polttouhrin Herralle.
J-la on antanut valtavan suuret lupaukset Jerusalemille koskien sen tulevaa loistoa ja asemaa koko maapallon pääkaupunkina, mutta ennen sitä se tulee olemaan kiistakapulana ja kompastuskivenä kaikille maan kansoille Sakarjan kirjan luvun 12 mukaisesti.
Maallinen Jerusalem on kuitenkin vain esikuva siitä taivaallisesta Jerusalemista, joka on ikuinen kaikkien pyhien kotikaupunki ja joka on perustettu jo ennen maailman luomista. Se tullaan laskemaan taivaasta alas maan päälle viimeisen tuomion jälkeen silloin kun J-la on ensin luonut uuden taivaan ja uuden maan Ilmestyskirjan lukujen 21-22 mukaisesti.
Mikään muu kaupunki maailmassa ei herätä ihmisten mielissä sellaista tunnelatausta joko puolesta tai vastaan, kuin Jerusalem ja minkään muun maailman kaupungin herruudesta ei käydä niin ankaraa taistelua kuin juuri Jerusalemista! Ne suurimmat taistelut ovat vielä edessä päin...
.....
Ps. Olen lainannut osan Jerusalemin nimiä koskevista tiedoista teoksen ’Iso Raamatun Tietosanakirja’ osista 1, 2 ja 6.
.....
Minulle maanpäällinen Jerusalem merkitsee hengellisesti paikkaa, jossa monet VT:n profeetoista tapettiin ja Vapahtajani Yeshua ristiinnaulittiin. UT:n mukaan Jerusalem merkitsee hengellisesti Sodomaa ja Egyptiä! Luemme siitä: Ilm. 11:8 ”Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin.”
Minulle taivaallinen Jerusalem joka tulevaisuudessa tullaan laskemaan taivaasta alas maan päälle merkitsee rakasta synnyin- ja kotikaupunkia ja se on myös Vapahtajani Yeshuan eli Suuren Kuninkaan kaupunki!
Kerro, mitä Jerusalem sinulle merkitsee?- .
Sak. 12
8 (12:7-8) Mutta Herra pelastaa ensiksi Juudan asuinsijat, etteivät Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat saisi suurempaa kunniaa kuin Juuda. . kirjoitti:
Sak. 12
8 (12:7-8) Mutta Herra pelastaa ensiksi Juudan asuinsijat, etteivät Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat saisi suurempaa kunniaa kuin Juuda.Luemme sen teoksesta Complete Jewish Bible (siinä on hieman eri jae-jaotus):
7. ADONAI will save the tents of Y'hudah first, so that the glory of the house of David and the glory of those living in Yerushalayim will not appear greater than of Y'hudah.
Suomeksi:
7. HERRA tulee pelastamaan Juudan teltat (tai teltoissa asuvaiset) *) ensin, niin ettei Daavidin huoneen kunnia ja Jerusalemissa asuvien kunnia olisi suurempi kuin Juudan.
Mielestäni jae tarkoittaa sitä, että Herra tulee pelastamaan ensin Jerusalemin ympärillä - mahdollisesti koko Eretz Israelin alueella asuvat juutalaiset/israelilaiset (pois lukien Jerusalem) ensin osoittaakseen, että he ovat Hänen silmissään yhtä kallisarvoisia kuin Jerusalemissa asuvat Daavidin jälkeläiset ja muut juutalaiset/israelilaiset siellä.
*) Kyseessä lienee erikoistilanne, jolloin Hesekielin ennustuksen mukaan Israelissa on SITÄ ENNEN ollut suuri maanjäristys juuri silloin, kun pakanakansojen armeijat ovat hyökänneet Israeliin ja Israelissa pelätään jälkijäristyksiä, josta syystä ihmiset asuvat ja yöpyvät ulkona telttamajoissa, pelätessään muutoin kivistä rakennettujen asuntojen kattojen romahtavan niskaan. Luemme tästä jakeet Hes. 38:
"18. Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku.
19. Kiivaudessani, tuimuuteni tulessa minä sanon: Totisesti tulee sinä päivänä SUURI MAANJÄRISTYS Israelin maahan.
20. Ja minun edessäni vapisevat meren kalat ja taivaan linnut ja metsän eläimet ja kaikki maassa liikkuvat matelijat ja kaikki ihmiset, jotka maan pinnalla ovat; ja vuoret luhistuvat, ja vuorenpengermät sortuvat, ja kaikki muurit sortuvat maahan.
21. Ja minä kutsun häntä vastaan kaikille vuorilleni miekan, sanoo Herra, Herra: toisen miekka on oleva toista vastaan."
Luemme ko. maanjäristyksestä myös seuraavan profetian Sakarja:
14:5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
Kuten edellisestä jakeesta käy ilmi, tulee Messiaamme maan päälle kohta tuon valtavan määnjäristyksen tapahduttua.
Ps. Pannut merkille uutisista, että eteläisestä Afrikan aina Israelin halki pohjoisosiin on olemassa mannerlaattojen repeämä eli hautavajoama ja toissapäivänä mainittiin Malawissa ja Keniassa tapahtuneen melko suuren maanjäristyksen. Ettei vain ollut J-lan puhetta siitä, mitä pian on tapahtuva(?) Tässä linkki uutiseen:
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/12/ita-afrikkaa_riepotellut_maanjaristys_aiheutti_mittavia_tuhoja_1302457.html?origin=rssYakov kirjoitti:
Luemme sen teoksesta Complete Jewish Bible (siinä on hieman eri jae-jaotus):
7. ADONAI will save the tents of Y'hudah first, so that the glory of the house of David and the glory of those living in Yerushalayim will not appear greater than of Y'hudah.
Suomeksi:
7. HERRA tulee pelastamaan Juudan teltat (tai teltoissa asuvaiset) *) ensin, niin ettei Daavidin huoneen kunnia ja Jerusalemissa asuvien kunnia olisi suurempi kuin Juudan.
Mielestäni jae tarkoittaa sitä, että Herra tulee pelastamaan ensin Jerusalemin ympärillä - mahdollisesti koko Eretz Israelin alueella asuvat juutalaiset/israelilaiset (pois lukien Jerusalem) ensin osoittaakseen, että he ovat Hänen silmissään yhtä kallisarvoisia kuin Jerusalemissa asuvat Daavidin jälkeläiset ja muut juutalaiset/israelilaiset siellä.
*) Kyseessä lienee erikoistilanne, jolloin Hesekielin ennustuksen mukaan Israelissa on SITÄ ENNEN ollut suuri maanjäristys juuri silloin, kun pakanakansojen armeijat ovat hyökänneet Israeliin ja Israelissa pelätään jälkijäristyksiä, josta syystä ihmiset asuvat ja yöpyvät ulkona telttamajoissa, pelätessään muutoin kivistä rakennettujen asuntojen kattojen romahtavan niskaan. Luemme tästä jakeet Hes. 38:
"18. Mutta sinä päivänä, jona Goog karkaa Israelin maahan, sanoo Herra, Herra, nousee minun vihani hehku.
19. Kiivaudessani, tuimuuteni tulessa minä sanon: Totisesti tulee sinä päivänä SUURI MAANJÄRISTYS Israelin maahan.
20. Ja minun edessäni vapisevat meren kalat ja taivaan linnut ja metsän eläimet ja kaikki maassa liikkuvat matelijat ja kaikki ihmiset, jotka maan pinnalla ovat; ja vuoret luhistuvat, ja vuorenpengermät sortuvat, ja kaikki muurit sortuvat maahan.
21. Ja minä kutsun häntä vastaan kaikille vuorilleni miekan, sanoo Herra, Herra: toisen miekka on oleva toista vastaan."
Luemme ko. maanjäristyksestä myös seuraavan profetian Sakarja:
14:5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
Kuten edellisestä jakeesta käy ilmi, tulee Messiaamme maan päälle kohta tuon valtavan määnjäristyksen tapahduttua.
Ps. Pannut merkille uutisista, että eteläisestä Afrikan aina Israelin halki pohjoisosiin on olemassa mannerlaattojen repeämä eli hautavajoama ja toissapäivänä mainittiin Malawissa ja Keniassa tapahtuneen melko suuren maanjäristyksen. Ettei vain ollut J-lan puhetta siitä, mitä pian on tapahtuva(?) Tässä linkki uutiseen:
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/12/ita-afrikkaa_riepotellut_maanjaristys_aiheutti_mittavia_tuhoja_1302457.html?origin=rssKirjoitin maanjäristyksen olleen Malawissa ja Keniassa. Se ei ollut Keniassa, vaan Tansaniassa ja Malawissa:
"Voimakas maanjäristys tuntui Itä-Afrikassa
julkaistu su klo 02:00, päivitetty su klo 02:02
Voimakas maanjäristys on järisyttänyt Tansanian lounaisosia Tansanian ja Malawin rajaseudulla. Järistyksen voimakkuudeksi mitattiin 6,2 momenttimagnitudia. Sen mahdollisesti aiheuttamista tuhoista ei vielä ole tietoa.
Järistyksen keskus oli noin 10 kilometrin syvyydessä maan pinnan alla 125 kilometriä etelälounaaseen Mbeyan kaupungista.
Momenttimagnitudilla mitaten yli kuuden yksikön voimakkuisen järistykset voivat aiheuttaa vakavaa tuhoa."
http://yle.fi/uutiset/teksti/ulkomaat/2009/12/voimakas_maanjaristys_tuntui_ita-afrikassa_1300440.html
Siinä on kohta:
>>>Napa merkitsee myös syntymämerkkiä ja siksi Psalmin 137:5 mukaan ”... Siionista sanotaan: "Joka ainoa on syntynyt siellä." Sitä Korkein itse vahvana pitää.”- tuhat ja yksi
kohtaa josta "Muhammed on" siepattu Taivaaseen ?
...tosiasiassa hän ei koskaan edes käynyt Jerusalemissa.
Oletko tietoinen, ettei Koraanissa mainita kertaakaan Jerusalemia?- ÄnkyräVenkula
Ei tarkoita nykyistä Al Aqsaa. Islamin historiasta löydät vastauksen kysymyksees. Muhamed ei milloinkaan käynyt Jerusalemissa ei omienkaan puheidensa mukaan.
- tuhat ja yksi
ÄnkyräVenkula kirjoitti:
Ei tarkoita nykyistä Al Aqsaa. Islamin historiasta löydät vastauksen kysymyksees. Muhamed ei milloinkaan käynyt Jerusalemissa ei omienkaan puheidensa mukaan.
jos tiedät niin kerro mistä Islamin mukaan Muhammed nousi taivaaseen?
(Vai miten se menee- ) - tuhat ja yksi
Yakov kirjoitti:
...tosiasiassa hän ei koskaan edes käynyt Jerusalemissa.
Oletko tietoinen, ettei Koraanissa mainita kertaakaan Jerusalemia?Enkä jaksanut lukea koko KORAANIA, vain sieltä täältä vähän!
- ÄV
tuhat ja yksi kirjoitti:
jos tiedät niin kerro mistä Islamin mukaan Muhammed nousi taivaaseen?
(Vai miten se menee- )Jerusalem esiintynyt islamissa mitenkään. Sitten tuli tuo Kaukainen moskeija joka oli silloin Medina. Islamin mukaan Muhamed kuoli Medinassa jonne hän siirtyi Badrin, Uhudin ja Khandakqin taistelujen jälkeen. Hänellä oli palvelijana Abu Dharr. Kaukainen moskeija oli silloin Medinassa. Jerusalem otettiin paikaksi vasta hyvin paljon myöhemmin. He siis vaihtoivat tulkintaa.
tuhat ja yksi kirjoitti:
Enkä jaksanut lukea koko KORAANIA, vain sieltä täältä vähän!
Luin sen kertaalleen läpi erään kesälomani aikana ja tein muutamia muistiinpanoja koskien Koraanin opetusta Yeshuasta.
Mutta toista on Raamatun lukeminen! Sitä lukee mielellään oli sitten nälkä tai ei! Ja jos on totuuden nälkä, niin taatusti se lähtee Raamattua lukemalla! HalleluYah!
- Eläköön Jerusalem!
Rakas siitä huolimatta, että Herramme joutui itkien lausumaan siitä näin:
Luukas
13:34 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet....vastustajiamme, koska heille ei kelpaa se pelastus, jota Yeshua jokaiselle tarjoaa.
Tulee kuitenkin aika, jolloin hekin turvaavat Yeshuaan, sillä J-la saattaa heidät sellaiseen ahdinkoon, että he tarttuvat tuohon 'Messias-korttiin' kuin hukkuva viimeiseen oljenkorteen (lue: ainoaan pelastuksen eli hengissä säilymisen mahdollisuuteen).- Sethos
Yakov kirjoitti:
...vastustajiamme, koska heille ei kelpaa se pelastus, jota Yeshua jokaiselle tarjoaa.
Tulee kuitenkin aika, jolloin hekin turvaavat Yeshuaan, sillä J-la saattaa heidät sellaiseen ahdinkoon, että he tarttuvat tuohon 'Messias-korttiin' kuin hukkuva viimeiseen oljenkorteen (lue: ainoaan pelastuksen eli hengissä säilymisen mahdollisuuteen).Oletko lukenut Jesajan? sanotaanko siinä tulevaksi Jeesuksen vai Immanuelin?
Sethos kirjoitti:
Oletko lukenut Jesajan? sanotaanko siinä tulevaksi Jeesuksen vai Immanuelin?
...kirja koko Tanakh'issa, sillä J-la on mulle puhunut sen tekstiä lainaten mulle jo ollessani 12-vuotias ja yksin kotona eräänä syysiltana.
Olen lukenut Jesajan kirjan yli 30 kertaa läpi kolmella eri kielellä. Lisäksi olen tutkinut sen eräitä profeetallisia lukuja paljon useammin. Sellaisia lukuja ovat esim.
- 7 (ja siinä mainitsemasi jae 14),
- 24 (ja siinä jakeet 20-21 Herran kosto langenneille enkeleille ja enkeliruhtinaille),
- 25 (jakeet 8-9 jossa mainitaan Yeshuan Golgatalla suorittama lunastustyö, joka johti kuoleman kukistamiseen... palaan tähän tuonnempana),
- 26 (jakeessa 19 mainitaan J-lan valittujen ylösnousemus kirkastusruumiiseen puettuina)
- 30 (jakeet 18-19 jossa on ihana lupaus niille israelialaisille/juutalaisille, jotka asuvat Siionissa, Jerusalemissa Yakov'in suuren ahdistuksen aikana, mutta vain niille, jotka synneistä kääntyvät ja huutavat avuksi Israelin J-lan Pelastavaa Nimeä, mikä on Yeshua! Jakeessa 27 on ihana lupaus ilmastonkin voimallisesta muuttumisesta siihen aikaan, kun Herra parantaa kansansa haavat)
- 40 (koko luku on kirjoitettu siksi, että ihmiset maan päällä nostaisivat katseensa Luojansa puoleen ja antaisivat kunnian yksin Hänelle! Herra puhui minulle 12-vuotiaana juuri tämän luvun jakeesta 31 kohdistaen sen minulle sanomalla siten, että kuulin Hänen äänensä suoraan sydämeni kohdalta: "Sinä saat voiman, sinä nostat siipesi niin kuin kotkat, sinä juokset etkä näänny, sinä vaellat etkä väsy!"
- 53 (koko luku kertoo yhdestä henkilöstä: kärsivästä Messiaasta, joka alentumisensa ja kuolemansa jälkeen korotetaan Pelastavaksi Messiaaksi niille, jotka jakeen 10 mukaan asettavat kärsivän Messiaan sielun omaksi vikauhrikseen.)
jne. jne. jne.
Lopuksi palaan jakeeseen 25:8-9 (on syytä ottaa mukaan myös niitä edeltävät pari jaetta)
Jakeet kuuluvat suom. käännöksen 1933 mukaan näin:
6. Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä.
7. Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
8. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
9. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi".
Vuori, johon jakeissa viitataan on Moorian vuori Jerusalemissa, tarkemmin sanoen se vuori, jonka laella oli kuningas Daavidin aikana Araunan puimatanner (jossa Daavid uhrasi lepytysuhrin J-lalle ja sen seurauksena J-lan viha valittua kansaansa kohtaan asettui) ja noin 1000 vuotta myöhemmin myös Golgata, jossa Messiaamme Yeshua naulittiin ristille vikauhrina ja kokonaisuhrina koko maailman synnin vuoksi. Ihan tarkkaan sanoen ihmiskunnan "perisynnin" vuoksi. Kyseessä on se synti, johon esivanhempamme Aadam ja Eeva - nimenomaan Eevan heikkouden vuoksi - lankesivat.
Jakeessa 8 mainitaan kuoleman lopullisesta kukistamisesta, mikä on jo tapahtunut tosiasia, mutta koskee vain J-lan valittuja eli kaikkia niitä, jotka ottavat uskossa vastaan ilon ja toivon sanoman J-lan suorittamasta täydellisestä pelastustyöstä Pojassaan Yeshuassa.
Lukekaamme vielä erikseen jae 9.
9. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme PELASTUKSESTA, jonka hän toi".
Tiedät varmaan mikä sana Pelastus on hebreaksi... Aivan oikein: Yeshua! HalleluYah!- Diana-ad-rem
Yakov kirjoitti:
...kirja koko Tanakh'issa, sillä J-la on mulle puhunut sen tekstiä lainaten mulle jo ollessani 12-vuotias ja yksin kotona eräänä syysiltana.
Olen lukenut Jesajan kirjan yli 30 kertaa läpi kolmella eri kielellä. Lisäksi olen tutkinut sen eräitä profeetallisia lukuja paljon useammin. Sellaisia lukuja ovat esim.
- 7 (ja siinä mainitsemasi jae 14),
- 24 (ja siinä jakeet 20-21 Herran kosto langenneille enkeleille ja enkeliruhtinaille),
- 25 (jakeet 8-9 jossa mainitaan Yeshuan Golgatalla suorittama lunastustyö, joka johti kuoleman kukistamiseen... palaan tähän tuonnempana),
- 26 (jakeessa 19 mainitaan J-lan valittujen ylösnousemus kirkastusruumiiseen puettuina)
- 30 (jakeet 18-19 jossa on ihana lupaus niille israelialaisille/juutalaisille, jotka asuvat Siionissa, Jerusalemissa Yakov'in suuren ahdistuksen aikana, mutta vain niille, jotka synneistä kääntyvät ja huutavat avuksi Israelin J-lan Pelastavaa Nimeä, mikä on Yeshua! Jakeessa 27 on ihana lupaus ilmastonkin voimallisesta muuttumisesta siihen aikaan, kun Herra parantaa kansansa haavat)
- 40 (koko luku on kirjoitettu siksi, että ihmiset maan päällä nostaisivat katseensa Luojansa puoleen ja antaisivat kunnian yksin Hänelle! Herra puhui minulle 12-vuotiaana juuri tämän luvun jakeesta 31 kohdistaen sen minulle sanomalla siten, että kuulin Hänen äänensä suoraan sydämeni kohdalta: "Sinä saat voiman, sinä nostat siipesi niin kuin kotkat, sinä juokset etkä näänny, sinä vaellat etkä väsy!"
- 53 (koko luku kertoo yhdestä henkilöstä: kärsivästä Messiaasta, joka alentumisensa ja kuolemansa jälkeen korotetaan Pelastavaksi Messiaaksi niille, jotka jakeen 10 mukaan asettavat kärsivän Messiaan sielun omaksi vikauhrikseen.)
jne. jne. jne.
Lopuksi palaan jakeeseen 25:8-9 (on syytä ottaa mukaan myös niitä edeltävät pari jaetta)
Jakeet kuuluvat suom. käännöksen 1933 mukaan näin:
6. Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä.
7. Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
8. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
9. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi".
Vuori, johon jakeissa viitataan on Moorian vuori Jerusalemissa, tarkemmin sanoen se vuori, jonka laella oli kuningas Daavidin aikana Araunan puimatanner (jossa Daavid uhrasi lepytysuhrin J-lalle ja sen seurauksena J-lan viha valittua kansaansa kohtaan asettui) ja noin 1000 vuotta myöhemmin myös Golgata, jossa Messiaamme Yeshua naulittiin ristille vikauhrina ja kokonaisuhrina koko maailman synnin vuoksi. Ihan tarkkaan sanoen ihmiskunnan "perisynnin" vuoksi. Kyseessä on se synti, johon esivanhempamme Aadam ja Eeva - nimenomaan Eevan heikkouden vuoksi - lankesivat.
Jakeessa 8 mainitaan kuoleman lopullisesta kukistamisesta, mikä on jo tapahtunut tosiasia, mutta koskee vain J-lan valittuja eli kaikkia niitä, jotka ottavat uskossa vastaan ilon ja toivon sanoman J-lan suorittamasta täydellisestä pelastustyöstä Pojassaan Yeshuassa.
Lukekaamme vielä erikseen jae 9.
9. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme PELASTUKSESTA, jonka hän toi".
Tiedät varmaan mikä sana Pelastus on hebreaksi... Aivan oikein: Yeshua! HalleluYah!mieleesi, että Jesaja 53 ei kerro Jeesuksesta ja pelastus on vain juutalaisille.
Ei sinua mikään uhkaa, joten et tarvitse palastustakaan. Diana-ad-rem kirjoitti:
mieleesi, että Jesaja 53 ei kerro Jeesuksesta ja pelastus on vain juutalaisille.
Ei sinua mikään uhkaa, joten et tarvitse palastustakaan.Oletko kateellinen siitä, että Yeshua on antanut mulle täyden Israelin kansalaisoikeuden, iankaikkisen elämän ja äärettömästi sellaista, mitä en voi edes täällä ihmisaistein rajoitetussa olotilassa edes käsittää!
"Täällä me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta siellä (taivaassa) face to face." HalleluYah!
"...Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat!"
Mä RAKASTAN J-laa ja kaikki tuo on valmistettu myös mua varten! HalleluYah!
Se asia on varma, että Jesajan kirjan luku 53 kertoo koko maailman Vapahtajasta, Kärsivästä Messiaasta, jolla on valta pelastaa kaikki ne, jotka Hänen kauttansa Isä J-lan luo tulevat!
Käyhän Diana ystäväiseni Isä J-lan luo sitä ainoa oikeaa reittiä eli noudattaen Yeshuan opastusta:
"Ei kukaan tule Isän luo muutoin kuijn minun kauttani!" Joh.14:6
Ps. Sammon ovat jo tanskalaiset ryöstäneet, joten sen perään ei kannata haikailla... ;o)
- ÄnkyräVenkula
Kaupuni, Uskollinen, Kihlattu, Etsitty, Iloitsen Hänestä, Herra on siellä, Vanhurskaus, Rauha=Hyvinvointi, Jebusilainen. Leski, Ryövätty, Karkotettu, Ylenkatsottu, Jätetty, Hylätty, Onneton, Myrskyn repimä, ja kymmeniä muita. Nimiä on noin 70 yleistä ja iso liuta vähemmän yleisiä.
Morian vuorelle nimiä. Valon vuori, Opetuksen vuori, Arvollinen vuori, Näkymisvuori Vaihdon vuori, Mirhavuori, Mausteiden vuori. Lisäksi joitain muita.
Etköhän pääse näillä alkuun.Tackar o pockar glatt! :)
Muistan vielä miten upeana Jerusalem näkyi yövalaistuksessa kun sitä lähestyi sen ulkopuolelta riittävän kaukaa. Se on kuin upea korupäähine kirkkaine valoineen, sillä:
"Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä!" ...kuten Vapahtajamme opetti.
Mulle Jerusalemin rakkain nimi löytyy Paavalin seuraavista jakeista Galatalaisille luku 4:
22. Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
23. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
24. Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
25. sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän ÄITIMME.
27. Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
28. Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
Siis meidän ÄITIMME! ÄITI, MAMMA, MAMMA MIA! HalleluYah!
Ps. Tosin Paavali viittaa siinä taivaalliseen Jerusalemiin, mutta tuo maan päällä oleva on sen hämärä esikuva ja sellaisenakin jo perin rakas! Halaus ja suusuudelma Jerusalemille! MOISKIS!
Myös jo nimi "Jerusalem" herättää suuren ilon ja onnen tunteen joka solussani! Yippee!
Mikä (tai mitkä) Jerusalemin nimistä on sulle rakkain?- Kiitos :()
Yakov kirjoitti:
Tackar o pockar glatt! :)
Muistan vielä miten upeana Jerusalem näkyi yövalaistuksessa kun sitä lähestyi sen ulkopuolelta riittävän kaukaa. Se on kuin upea korupäähine kirkkaine valoineen, sillä:
"Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä!" ...kuten Vapahtajamme opetti.
Mulle Jerusalemin rakkain nimi löytyy Paavalin seuraavista jakeista Galatalaisille luku 4:
22. Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
23. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
24. Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
25. sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
27. Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
Ps. Tosin Paavali viittaa siinä taivaalliseen Jerusalemiin, mutta tuo maan päällä oleva on sen hämärä esikuva ja sellaisenakin jo perin rakas! Halaus ja suusuudelma Jerusalemille! MOISKIS!
Myös jo nimi "Jerusalem" herättää suuren ilon ja onnen tunteen joka solussani! Yippee!
Mikä (tai mitkä) Jerusalemin nimistä on sulle rakkain?>>>rakas! Halaus ja suusuudelma Jerusalemille! MOISKIS!
- ÄV
Yakov kirjoitti:
Tackar o pockar glatt! :)
Mikä (tai mitkä) Jerusalemin nimistä on sulle rakkain?On edelleen tuo Jerusalem.
Kiitos :() kirjoitti:
>>>rakas! Halaus ja suusuudelma Jerusalemille! MOISKIS!
...että jotkut ensi kertaa Israeliin saapuessaan, kumartuvat maahan ja suutelevat Eretz Israelia. Vielä perustellumpaa on suudella Jerusalemia!
Hmmmm.... ja siinä ohessa kauniita juutalaisnaisia, jollei pelkää seurauksia ;o)ÄV kirjoitti:
On edelleen tuo Jerusalem.
...että Jerusalemista on laadittu tuhansia toinen toistaan kauniimpia lauluja, joissa se elää muistoissa, haavekuvina ja unelmina omaa elämäänsä!
Jerusalem on toella ihana nimi monella eri tavalla lausuttuna.
Yksi mulle rakkaimmista Jerusalem-aiheisista lauluista on mielestäni seuraava: (Sinisen laulukirjan laulu nro 179)
JERUSALEM, SUA HENGESSÄ KUN KATSON...
Jerusalem, sua Hengessä kun katson,
niin unhoitan tään kärsimysten maan.
Sun luonasi saa elomiehet maksun,
ja tuskan kyynel' silloin kuivataan.
Jerusalem, oi kuinka luokses' kaipaan!
Sinussa turvan löytää turvaton.
Sun riemusi ei koskaan pääty vaivaan,
ei kansasi oo enää onneton!
Jerusalem, sun Johannes jo näki,
sä kaunistettu oot kuin morsian.
Tie palatseihis' veren kautta kävi,
mi vuosi haavoist' uhrikaritsan.
Jerusalem, on muuris' jaspiksesta,
ja kullasta sun katusikin on.
Ei vääryydellä loistoos' vahvisteta,
vaan armo, totuus ompi loputon!
Jerusalem, on porttis' aina auki,
yön synkkyyttä ei sinuss' laisinkaan.
Ei vaivaa siellä enää mikään tauti,
ei sortua voi kenkään kuolemaan.
Jerusalem, oi kohta luokses' saavun,
ja unhoon jää tää musta murheen maa.
Sun luonas' kaikki Herran tahtoon taipuu,
ja ylistyksen Yeshua yksin saa!
Taas tuli voimakas taivaskaipuu, kun kirjoitin tuon laulun... HalleluYah!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek205726Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.222889Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1552626- 262429
- 821684
- 1461565
- 1341404
- 1351028
- 901012
- 9933