olen 15v ja 2päivää sitten en tiedä miten mut yhtäkkiä alko semmonen tosi epämukava ei nyt iha sietämätön mut kyllä ihan selvästi tuntee että tuo oikean puoleinen kives siinä on jatkuva "kipu" tai jotain, vähän ottaa myös alavatsasta /nivusesta myös, en osaa sanoa tosi merkillinen tunne. se on ihan saman tuntuinen kuin vasen eikä ole mitenkään ythään sen kipeämpi kun koskee sitä kuin vasen, ehkä voisi sanoa että siinä kärjessä on jotain, joku patti??vasemmassakin on samassa kohtaa mutta ei niin "iso"... olin noin kuukaus sitten mopokorttia varten lääkärin tarkastuksessa ja kyllä se katto kivekset, ei mitenkään sen tarkemmin, mut ei se ainakaan mitää sanonu. Oisin kysynyt jos tämä kipu olisi ollut silloin mutku ei ollu. Siis mitä nyt pitäs tehdä?? odottaa? sanoo vanhemmille.....? eikä enää voi kouluterkkarlle mennäkkään kun joululoma alko ja kestää sen 2 vko... tosi kiva loma tiedossa. ei siinä mitään. toivottavasti en nyt kuole näin nuorena.
Kiveskipu? apua
12
2333
Vastaukset
- country boy
Minusta, jos edelleen kipuja, sinun kannattaa käydä lääkärin pakeilla. Tietysti puhu asiasta myös vanhemmillesi. Eihän sen tarvitse olla mitään vakavaa. Ei sitä kipua kannata kärsiä (oli se sitten vaikka miten pikku juttu), kun hyviä kivunlievityslääkkeitä on olemassa. Oman mielesi rauhoittamiseksi, suosittelen lääkärikäyntiä.
Mukavaa joululomaa, kyllä se vaiva hoituu, usko pois.- jelppii
välttämätöntä kertoa vaikka äitille? saako alaikäinen tilata lääkäri ajan ihan tosta noin vaan?
- uuno098
jelppii kirjoitti:
välttämätöntä kertoa vaikka äitille? saako alaikäinen tilata lääkäri ajan ihan tosta noin vaan?
Kyllä voit huoletta tilata lääkäriajan, ei siihen vanhempien lupaa tarvitse.
Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus joten ne ei saa kertoa asioistasi kenellekään ilman sun suostumusta, eivät edes sun vanhemmille.
Mut jos lääkärikäynnillä jotain sattuisi löytymään niin olis tietysti tahdikasta vanhemmille kuitenkin itse kertoa, pakko ei tietenkään ole kertoa kenellekään jos ei itse halua. - näinsennäin
jelppii kirjoitti:
Sanoit, että sait mopokortin hiljattain. Voisiko olla niin, että mopolla ajelu kylmässä on aiheuttanut tämän vaivan? Voisi olla vaikka joku tulehdus, joka paranee helposti lääkkeillä. Käy lääkärissä, ei siihen vanhempien lupaa tarvita, mutta toki voit heille asiasta kertoa. Eihän tuo nyt niin ihmeellinen ole ja jos saat lääkkeitä, niin vanhempasi voivat maksaa ne.
- paniikki-iskee
näinsennäin kirjoitti:
Sanoit, että sait mopokortin hiljattain. Voisiko olla niin, että mopolla ajelu kylmässä on aiheuttanut tämän vaivan? Voisi olla vaikka joku tulehdus, joka paranee helposti lääkkeillä. Käy lääkärissä, ei siihen vanhempien lupaa tarvita, mutta toki voit heille asiasta kertoa. Eihän tuo nyt niin ihmeellinen ole ja jos saat lääkkeitä, niin vanhempasi voivat maksaa ne.
mopoa en saa kun vasta ens kesänä niin ei se siitä ainakaan voi olla(en edes käy ulkona kovin useesti, välitunnilla koulussa on varmaan kohokohdat kun käyn ulkona, en sielläkään käy niin useesti...). myös olen huomannut että on kusi hätä ihan jatkuvasti tai ainakin aikoina jolloin ei ennen ole ollut esim. koulussa tulee tosiharvoin kusihätä ja nyt tulee. yölläkin heräsin ja meinas housuun tulla... en kestä kohta enää pakko kai kertoa jollekkin ja mennä lääkäriin ja olen nöyryytetty koko loppu ikäni.minut tunnetaan kives vammaisena tästä lähtien varmaan , ketään ei halua olla lähelläni enää.
jos soittaa lääkärille itse pitääkö vaiva kertoa jo puhelimessa? sekin viellä jos menen yksin en pääse sinne millään, en yleensä mene jollain pyörällä kaupungille joten oisi aika kumma jos nyt menisin varsinkin talvella kun miljoona astetta pakkasta... - ikävä tauti
paniikki-iskee kirjoitti:
mopoa en saa kun vasta ens kesänä niin ei se siitä ainakaan voi olla(en edes käy ulkona kovin useesti, välitunnilla koulussa on varmaan kohokohdat kun käyn ulkona, en sielläkään käy niin useesti...). myös olen huomannut että on kusi hätä ihan jatkuvasti tai ainakin aikoina jolloin ei ennen ole ollut esim. koulussa tulee tosiharvoin kusihätä ja nyt tulee. yölläkin heräsin ja meinas housuun tulla... en kestä kohta enää pakko kai kertoa jollekkin ja mennä lääkäriin ja olen nöyryytetty koko loppu ikäni.minut tunnetaan kives vammaisena tästä lähtien varmaan , ketään ei halua olla lähelläni enää.
jos soittaa lääkärille itse pitääkö vaiva kertoa jo puhelimessa? sekin viellä jos menen yksin en pääse sinne millään, en yleensä mene jollain pyörällä kaupungille joten oisi aika kumma jos nyt menisin varsinkin talvella kun miljoona astetta pakkasta...Moikka!
Aluksi haluan rauhoitella, vaikka en olekkaan lääkäri; noi sun oireet - eteenkin kun mainitsit jatkuvan kusihädän - kuulostaa ihan harmittomalta eturauhasen tulehdukseta taikka ärsytystilalta. Se ei ole vakava vaan hyvin yleinen vaiva yli 15-vuotiaista lähtien eteenkin kylminä vuodenaikoina.
Eli nyt viikon mittaiset kovat pakkasen aiheuttama kylmyys ja ehkä kevyt pukeutuminen (kuka enään käyttää pitkiä alushousuja?) on todennäköisesti saanut tuon vaivan aikaseksi. Jos olisi bakteerin aiheuttama tulehdus, niin vaivat olisivat paljon pahemmat.
Tietysti myös virtsatietulehdus voisi olla mahdollinen, mutta käsittääkseni ei vaikuttaisi kiveksiin tuolla lailla.
Itse tiedän ton paniikin tunteen, mulle tuli 19-vuotiaana, eli n. 3 vuotta sitten ihan samat oireet ja nyt kk sitten iski samat oireet takaisin.
Ton eturauhasen tulehdus oireet on mm:
- Jatkuva kusihätä tyyliin tunnin välein saa ravata wc:ssä & itse kuseminen saattaa tuntua epämukavalta.
- Kipu, jomotus ja paineentunne alavatsassa ja kiveksissä. Myös alaselässä saattaa tuntua.
- Kuumetta voi esiintyä sekä huonoa oloa.
Hoitokeinona tohon näin "ensikertalaisena" auttaa ihan:
- tulehduskipulääkkeet (Burana, Ibumax jne)
- lämpö, eli saunomiset ja kuuman veden suihkuttaminen alavatsaan kipukohtiin.
- lepo ja runsaan nesteen juominen.
Kylmyys sitten pahentaa oireita eli näillä pakkasillä kevyesti pukeutuneen pahentaa ja pitkittää oireita.
Mainitsen vielä että monesti täällä ehdotettu lisäkiveksen tulehdus on aika epätodennäköinen noilla oireilla: sihen kuuluisi kiveksen selkeä turvotus (katso linkin kuva), kosketusarkuus sekä kohtalaisesti aina melko suureen kuuluva kipu, joka pahenisi liikkumisen aikana. Myös kuume nousisi sekä huono olo.
http://www.ecureme.com/emyhealth/data/Epididymitis.asp
Jos soitat lääkärille niin ei mitenkään vinosti katso, päinvastoin pääset jonojen ohi. Jos toteavat ton eturauhasen tulehduksen niin suosittelevat vaan lämpöhoitoa ja tulehduskipulääkkeitä kuten tossa mainitsinkin.
Antibiootit mikä monesti auttaa tehokkaasti, niin määräävät valitettavasti monesti vain jos tulehdusarvot ovat nousseet.
Toivottavasti vähän mieltä rauhoitti. - helpotti-paljon
ikävä tauti kirjoitti:
Moikka!
Aluksi haluan rauhoitella, vaikka en olekkaan lääkäri; noi sun oireet - eteenkin kun mainitsit jatkuvan kusihädän - kuulostaa ihan harmittomalta eturauhasen tulehdukseta taikka ärsytystilalta. Se ei ole vakava vaan hyvin yleinen vaiva yli 15-vuotiaista lähtien eteenkin kylminä vuodenaikoina.
Eli nyt viikon mittaiset kovat pakkasen aiheuttama kylmyys ja ehkä kevyt pukeutuminen (kuka enään käyttää pitkiä alushousuja?) on todennäköisesti saanut tuon vaivan aikaseksi. Jos olisi bakteerin aiheuttama tulehdus, niin vaivat olisivat paljon pahemmat.
Tietysti myös virtsatietulehdus voisi olla mahdollinen, mutta käsittääkseni ei vaikuttaisi kiveksiin tuolla lailla.
Itse tiedän ton paniikin tunteen, mulle tuli 19-vuotiaana, eli n. 3 vuotta sitten ihan samat oireet ja nyt kk sitten iski samat oireet takaisin.
Ton eturauhasen tulehdus oireet on mm:
- Jatkuva kusihätä tyyliin tunnin välein saa ravata wc:ssä & itse kuseminen saattaa tuntua epämukavalta.
- Kipu, jomotus ja paineentunne alavatsassa ja kiveksissä. Myös alaselässä saattaa tuntua.
- Kuumetta voi esiintyä sekä huonoa oloa.
Hoitokeinona tohon näin "ensikertalaisena" auttaa ihan:
- tulehduskipulääkkeet (Burana, Ibumax jne)
- lämpö, eli saunomiset ja kuuman veden suihkuttaminen alavatsaan kipukohtiin.
- lepo ja runsaan nesteen juominen.
Kylmyys sitten pahentaa oireita eli näillä pakkasillä kevyesti pukeutuneen pahentaa ja pitkittää oireita.
Mainitsen vielä että monesti täällä ehdotettu lisäkiveksen tulehdus on aika epätodennäköinen noilla oireilla: sihen kuuluisi kiveksen selkeä turvotus (katso linkin kuva), kosketusarkuus sekä kohtalaisesti aina melko suureen kuuluva kipu, joka pahenisi liikkumisen aikana. Myös kuume nousisi sekä huono olo.
http://www.ecureme.com/emyhealth/data/Epididymitis.asp
Jos soitat lääkärille niin ei mitenkään vinosti katso, päinvastoin pääset jonojen ohi. Jos toteavat ton eturauhasen tulehduksen niin suosittelevat vaan lämpöhoitoa ja tulehduskipulääkkeitä kuten tossa mainitsinkin.
Antibiootit mikä monesti auttaa tehokkaasti, niin määräävät valitettavasti monesti vain jos tulehdusarvot ovat nousseet.
Toivottavasti vähän mieltä rauhoitti.kiitos vastauksesta helpotti hieman, joo mulla on kaikki samat vaatteet kun käytän kesällä paitsi takki on nyt... mitään pitkiä kalsareita en ole käyttänyt, ja joo eilen olin tos i väsynyt nytkin vähän heikottaa ja joo ala selkä/ala vatsaa koskee myös, ja kun kummallista kivekset tuntuvat ihan normaalilta, usein tsekkailen enkä huomaa mitään eroa. kai tämä tästä sitten.. itse kuseminen ei kyllä tunnu mitenkään pahalta. kokeilen buranaa jos auttaa.
- ikävä tauti
helpotti-paljon kirjoitti:
kiitos vastauksesta helpotti hieman, joo mulla on kaikki samat vaatteet kun käytän kesällä paitsi takki on nyt... mitään pitkiä kalsareita en ole käyttänyt, ja joo eilen olin tos i väsynyt nytkin vähän heikottaa ja joo ala selkä/ala vatsaa koskee myös, ja kun kummallista kivekset tuntuvat ihan normaalilta, usein tsekkailen enkä huomaa mitään eroa. kai tämä tästä sitten.. itse kuseminen ei kyllä tunnu mitenkään pahalta. kokeilen buranaa jos auttaa.
Hyvä jos helpotti, stressi pahentaa oireita. Sen huomasin ite kun en tiennyt mikä vaivasi ja joululoma oli jo alla. Mielessäkin vilahteli aina vakavista tulehduksista syöpiin asti.
Ku ite kävin lääkärillä niin lääkäri totesi heti pelkällä vilkaisulla ja tunnustelulla että eturauhasen tulehdus, jos olis joku lisä/kivestulehdus niin kivekset saattais turvota tyyliin nyrkin kokosiksi ja selvästi olisi sattunut kun tunnustelee.
Mä olin varma että jokin vakavempaa enkä ollu edes kuullut moisesta taudista ja eikä ihme kun jengi ei osaa pukeutua ja sit käy tollai.
Mutta pitkiä alushousuja, lämpöä ja Buranaa suositteli.
Itsellä häipyi oireet n. viikossa ku lomilla vaan lepäili, joi vettä monta lasillista päivässä ja söi buranaa 1 - 3 kpl päivässä. - Vielä kysymys
ikävä tauti kirjoitti:
Hyvä jos helpotti, stressi pahentaa oireita. Sen huomasin ite kun en tiennyt mikä vaivasi ja joululoma oli jo alla. Mielessäkin vilahteli aina vakavista tulehduksista syöpiin asti.
Ku ite kävin lääkärillä niin lääkäri totesi heti pelkällä vilkaisulla ja tunnustelulla että eturauhasen tulehdus, jos olis joku lisä/kivestulehdus niin kivekset saattais turvota tyyliin nyrkin kokosiksi ja selvästi olisi sattunut kun tunnustelee.
Mä olin varma että jokin vakavempaa enkä ollu edes kuullut moisesta taudista ja eikä ihme kun jengi ei osaa pukeutua ja sit käy tollai.
Mutta pitkiä alushousuja, lämpöä ja Buranaa suositteli.
Itsellä häipyi oireet n. viikossa ku lomilla vaan lepäili, joi vettä monta lasillista päivässä ja söi buranaa 1 - 3 kpl päivässä.Luin eturauhasen oireita niin ei sanota ollenkaan kiveksen kipua? ja mistä se johtuu että vain "oikealta puoleleta" sattuu? onko eturauhasia kaksi..? kuseminen ja ulostaminen ei satu sen enempää kuin ennen... voiko tämä sittenkin olla jotain muuta?
- 15v
Vielä kysymys kirjoitti:
Luin eturauhasen oireita niin ei sanota ollenkaan kiveksen kipua? ja mistä se johtuu että vain "oikealta puoleleta" sattuu? onko eturauhasia kaksi..? kuseminen ja ulostaminen ei satu sen enempää kuin ennen... voiko tämä sittenkin olla jotain muuta?
joo katoinkin muilta sivuilta ja foorumeja niin kyllä se kiveskipukin liittyy... mutta mikä tämä krooninen versio? joku elinikänen vaiva voi tulla tästä? luin myös että voi jotuta syömään jotai antibiootteja 3kk-vuosi???? voiko tämä parantua ihan kotona olemisella ja lepäilemällä? ettei tarvii mennä lääkäriin ja lkaa napsimaan jotain antibiootteja.. ja niitä kun ei laiteta suun kautta vaan perseestä sisään........ kyl on vaikeeta... muta esim nyt parhaillaan on jotenkin kipu vähentynyt vaihtunut siitä kenkkumaisesta kiveskivusta enemmänkin alavatsaan ja ala selkään enemmän. kaipa tää tästä sitten...
- ikävä tauti
15v kirjoitti:
joo katoinkin muilta sivuilta ja foorumeja niin kyllä se kiveskipukin liittyy... mutta mikä tämä krooninen versio? joku elinikänen vaiva voi tulla tästä? luin myös että voi jotuta syömään jotai antibiootteja 3kk-vuosi???? voiko tämä parantua ihan kotona olemisella ja lepäilemällä? ettei tarvii mennä lääkäriin ja lkaa napsimaan jotain antibiootteja.. ja niitä kun ei laiteta suun kautta vaan perseestä sisään........ kyl on vaikeeta... muta esim nyt parhaillaan on jotenkin kipu vähentynyt vaihtunut siitä kenkkumaisesta kiveskivusta enemmänkin alavatsaan ja ala selkään enemmän. kaipa tää tästä sitten...
Kyllä tohon eturauhasen tulehdukseen kuuluu kiveskipu; noi oireet vaan vaihtelee eli välillä on enemmän ja vähemmän kipuja eri paikoissa.
Toi kiveskipu on säteilevää kipua (- ei siis itsessään kiveksessä), joka tulee siemenjohdinta pitkin; noi kaikki alapään elimet ovat näes yhteydessä toisiinsa.
Eturauhasia on vaan yksi ja itelläkin särkenyt oikeaa puolta aina.
Toi krooninen versio syntyy jos sairastuu tohon tulehdukseen monta kertaa, eteenkin parin vuoden sisällä eli sen voit unohtaa heti.
Oireet ovat siinä vähän erillaisia, voivat olla lievempiä mutta pitkäkestoisempia eli paraneminen on hitaampaa ja monesti hankalempaa (itsellä siis kokemusta, valitettavasti)
Antibiootit auttaa tohon tulehduksen molempiin versioihin, mutta nykyään tosiaan lääkärit ei enään kirjoita antibiootti-repestejä yhtä helposti kuin aiemmin, ellei veri/virtsakokeissa näy tulehdusarvoja.
Ja ihan sisäisesti noita syödään; perseen kautta otetaan burana-suppoja tohon vaivaan.
Sun tapauksessa kyse voi olla vain ärsytystilasta myös. Kuitenkin pelkällä lepäämisellä saattaa selvitä.
Itse en myöskään "uskaltanut" käydä lääkärissä ku sain ton ensimmäistä kertaa. Noin 1 - 2 viikossa meni kun söin Burana-kuurin (yhden paketin).
Edelleenkin lääkärille meno ei ole huono vaihtoehto, vaikka itsekin vältän sitä viimeiseen asti.
Mikä muu tauti voisi olla teoriassa, on lähinnä lisäkiveksen tulehdus tai jopa kiveksen kiertyminen.
Noi sun kuvailemat oireet ei kyllä sovi molempiin ja kipu olisi niin kova että aikuinen lääkäripelkoakin poteva mies juoksisi lääkäriin pikaisesti.
Luultavasti sulle tullut ku ollut niin perhanan kylmät ilmat ja liian vähäinen vaatetus ja sitten pyörän satula vielä aiheuttanut painetta mikä ärsyttänyt eturauhasta.
Lopuksi; Jos kivut pahenee ettei kärsi olla niin silloin on todellakin syytä mennä. - 15 v
ikävä tauti kirjoitti:
Kyllä tohon eturauhasen tulehdukseen kuuluu kiveskipu; noi oireet vaan vaihtelee eli välillä on enemmän ja vähemmän kipuja eri paikoissa.
Toi kiveskipu on säteilevää kipua (- ei siis itsessään kiveksessä), joka tulee siemenjohdinta pitkin; noi kaikki alapään elimet ovat näes yhteydessä toisiinsa.
Eturauhasia on vaan yksi ja itelläkin särkenyt oikeaa puolta aina.
Toi krooninen versio syntyy jos sairastuu tohon tulehdukseen monta kertaa, eteenkin parin vuoden sisällä eli sen voit unohtaa heti.
Oireet ovat siinä vähän erillaisia, voivat olla lievempiä mutta pitkäkestoisempia eli paraneminen on hitaampaa ja monesti hankalempaa (itsellä siis kokemusta, valitettavasti)
Antibiootit auttaa tohon tulehduksen molempiin versioihin, mutta nykyään tosiaan lääkärit ei enään kirjoita antibiootti-repestejä yhtä helposti kuin aiemmin, ellei veri/virtsakokeissa näy tulehdusarvoja.
Ja ihan sisäisesti noita syödään; perseen kautta otetaan burana-suppoja tohon vaivaan.
Sun tapauksessa kyse voi olla vain ärsytystilasta myös. Kuitenkin pelkällä lepäämisellä saattaa selvitä.
Itse en myöskään "uskaltanut" käydä lääkärissä ku sain ton ensimmäistä kertaa. Noin 1 - 2 viikossa meni kun söin Burana-kuurin (yhden paketin).
Edelleenkin lääkärille meno ei ole huono vaihtoehto, vaikka itsekin vältän sitä viimeiseen asti.
Mikä muu tauti voisi olla teoriassa, on lähinnä lisäkiveksen tulehdus tai jopa kiveksen kiertyminen.
Noi sun kuvailemat oireet ei kyllä sovi molempiin ja kipu olisi niin kova että aikuinen lääkäripelkoakin poteva mies juoksisi lääkäriin pikaisesti.
Luultavasti sulle tullut ku ollut niin perhanan kylmät ilmat ja liian vähäinen vaatetus ja sitten pyörän satula vielä aiheuttanut painetta mikä ärsyttänyt eturauhasta.
Lopuksi; Jos kivut pahenee ettei kärsi olla niin silloin on todellakin syytä mennä.jooh se on säteilevää ja niinkun sanot menee sen jonku johdon kautta, juuri tollasta se on, esim kun tulee isku munille niin kyllä sattuu ihan alavatsaan saakka.. jotenkaipa tämä tästä sitten. kun tulin koulusta tossa torstaina niin odotin kyytiä pysäkillä varmaan vartin eikä ikinä, ikinä oo tullu niin kylmä. sillon tää just alko. kiitos vatauksista vaan kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4888532Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195840Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2664806Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584625Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s704151Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723768- 901708
- 961241
- 47879