Avioero

sanni

Miten helluntaiseurakunnassa suhtaudutaan nykyisin avioeroon? Olen saanut käsityksen, että siellä murhamieskin voi päästä esim. vanhimmistoon, mutta ei koskaan eronnut. Entä jos uskovan perheessä on ollur uskottomuutta? Siitä syystä Jeesus antaa luvan avioeroon. Jos Jeesus näin armahtaa, miksi uskovat eivät?

38

4272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "netti pastori"

kukaan ei voi antaa vastausta muiden seurakuntien puolesta, vai omansa.

Meillä suhtautuminen lähtee siitä että minkä Jumala on yhdistänyt älköön sitä ihminen erottako.

eli kyllä avioliitto on elinikäinen niinkuin raamattu sanoo.

eron saa todellakin ottaa vain aviorikoksen seurauksena. Saako syytön/petetty aviopuoliso sitten mennä uudelleen naimisiin siitä ollaan erimielisiä.

Täytyy myöskin muistaa että Jeesus tosin salli eron ko. tapauksessa mutta se ei ole sääntö vaan poikkeus. Anteeksianto olisi tietysti se paras vaihtoehto, mutta Jumala tiesi että se saattaa myrkyttää suhteen niin pahaksi että erokin on oltava mahdollinen.

Asumus ero on sitten toinen asia.

• Arkirealisti

Onko niin, että aviorikos (mikä ole rikos lainkaan lain mukaan) on ainoa syy, jonka perusteella voi erota? On paljon muitakin syitä: henkinen ja ruumiillinen väkivalta on varmaan useammin eron syy. Asumusero on mielestäsi toinen asia. Pitääkö epäonnistuneen liiton takia vietää loppuelämänsä yksin. Ei kaikkea voi antaa anteeksi eikä tarvitse.

• Vannoutunut_helari

Kyllä meidän helluntaiseurakunassa oli paimenena eronnut, toisen kerran avioitunut evankilistamies. Hänellä oli myös lapsia molemmista avioliitoista. Ei helluntaiseurakunnan tarvitse olla nykypäivänä kovin kireäpopoinen, täällä sallitaan aivan uusia juttuja.

Ongelmana vain on, että tilaisuuksissa ei vain meinaa käydä ketään. Samoin uhritulot ovat romahtaneet.

• "netti pastori"

kukaan ei voi antaa vastausta muiden seurakuntien puolesta, vai omansa.

Meillä suhtautuminen lähtee siitä että minkä Jumala on yhdistänyt älköön sitä ihminen erottako.

eli kyllä avioliitto on elinikäinen niinkuin raamattu sanoo.

eron saa todellakin ottaa vain aviorikoksen seurauksena. Saako syytön/petetty aviopuoliso sitten mennä uudelleen naimisiin siitä ollaan erimielisiä.

Täytyy myöskin muistaa että Jeesus tosin salli eron ko. tapauksessa mutta se ei ole sääntö vaan poikkeus. Anteeksianto olisi tietysti se paras vaihtoehto, mutta Jumala tiesi että se saattaa myrkyttää suhteen niin pahaksi että erokin on oltava mahdollinen.

Asumus ero on sitten toinen asia.

• dii

jos ihminen ottaa/on joskus ottanut avioeron uskottomuuden vuoksi, hän ei ole tervetullut helluntaiseurakuntaan eikä hän saa rakastua ja avioitua uskovan ihmisen kanssa, jonka mahdollisesti seurakunnasta löytää?

• Siirisaara

Tuli mieleen tuosta näkemyserosta siitä, saako petytty puoliso avioitua uudelleen.... onko siis jumala joka on meidät kutsunut vapauteen, säätänyt niin, että syytön osapuoli olisi lopun elämäänsä orjuutettu kantamaan toisen ihmisen syntiä, ja joutuis luopumaan uudesta onnesta, omasta seksuualisuudestaan, elämään yksin, mahdollisesti vieläpä yksinhuoltajana, jollei ex-puolisoa lapset kiinnosta? Ei kuulosta oikein rakkaudelliselta. Toistemme taakkoja meidät on velvoitettu kantamaan, mutta ei kai vielä toistemme syntejäkin?

• "netti pastori"
        dii kirjoitti:

jos ihminen ottaa/on joskus ottanut avioeron uskottomuuden vuoksi, hän ei ole tervetullut helluntaiseurakuntaan eikä hän saa rakastua ja avioitua uskovan ihmisen kanssa, jonka mahdollisesti seurakunnasta löytää?

toisten mielestä aviorikoksen takia eron ottanut voi avioitua uudestaan (Uskoton osapuoli ei ollenkaan), toisten taas ei.

Kyllä raamatun opetus on se että aviopuolisot on sidottu toisiinsa kuolemaan asti.

Kyllä helluntaiseurakuntaan on tervetullut eronkin ottanut, mutta meitä sitoo se mitä Jumala on sanassaan sanonut.

Paavali puhuu tästä aiheesta 1 Kor 7 luvussa.

• "netti pastori"
        Siirisaara kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta näkemyserosta siitä, saako petytty puoliso avioitua uudelleen.... onko siis jumala joka on meidät kutsunut vapauteen, säätänyt niin, että syytön osapuoli olisi lopun elämäänsä orjuutettu kantamaan toisen ihmisen syntiä, ja joutuis luopumaan uudesta onnesta, omasta seksuualisuudestaan, elämään yksin, mahdollisesti vieläpä yksinhuoltajana, jollei ex-puolisoa lapset kiinnosta? Ei kuulosta oikein rakkaudelliselta. Toistemme taakkoja meidät on velvoitettu kantamaan, mutta ei kai vielä toistemme syntejäkin?

Kuten sanottu en itsekkään tiedä kumpi on oikein, saako syytön mennä uudelleen avioon vai ei.

Syytönhän toki voi antaa anteeksi miehelleen ja jatkaa avioliittoa, sehän on kaikkein paras ratkaisu.

Täytyy vielä sanoa että jos kyseessä on ei uskova puoliso ja tämä ei uskova haluaa erota niin siinä tapauksessa uskovainen ei ole orjuutettu tähän mieheen vaan voi mennä uudelleen avioon.

Kristityn osa on monesti tuskallista niin saa silmäkulmat kostua niin moniin kyyneliin.
        Me joudumme useinkin kantamaan toisten synneistä (omista nyt puhumattakaan) tulevia vaivoja ja tuskia. Muutenkin meidän osana on usein ahdistukset ja siihen meidät on kutsuttukin.
        Onneksi Jumala joka masentuneita lohduttaa antaa meille voimia kantaa ristiämme ja taakkojamme.

• rami
        "netti pastori" kirjoitti:

Kuten sanottu en itsekkään tiedä kumpi on oikein, saako syytön mennä uudelleen avioon vai ei.

Syytönhän toki voi antaa anteeksi miehelleen ja jatkaa avioliittoa, sehän on kaikkein paras ratkaisu.

Täytyy vielä sanoa että jos kyseessä on ei uskova puoliso ja tämä ei uskova haluaa erota niin siinä tapauksessa uskovainen ei ole orjuutettu tähän mieheen vaan voi mennä uudelleen avioon.

Kristityn osa on monesti tuskallista niin saa silmäkulmat kostua niin moniin kyyneliin.
        Me joudumme useinkin kantamaan toisten synneistä (omista nyt puhumattakaan) tulevia vaivoja ja tuskia. Muutenkin meidän osana on usein ahdistukset ja siihen meidät on kutsuttukin.
        Onneksi Jumala joka masentuneita lohduttaa antaa meille voimia kantaa ristiämme ja taakkojamme.

Mitä tuumaa pastori jos aviorikos sattuisi HUOM: JOS omalle kohdalle riitäisikö anteeksi antamusta ja rakkautta. En sano että on sattunut tai en toivo sattuvankaan vaan voitko kuvitella itsesi siihen osaan. Kun tuli mieleen monta "pastoria" joille on sattunut ja maan tai paikkakunnan muutos tai jopa ammatin vaihdos on tullut eteen, nimeltä mainitsematta. Oikein julkkis pastoreitakin. Itse ottaisin kyllä ja muuttaisin maatakin, em tilanteessa.Jos aviopuoliso haluaisi eron. En jäisi hänen "onnen" tielle.

Ja kyllä siellä raamatussa annetaan lupa mennä uusiin naimisiin, vaikka kyllä sitä seurakunnissa tunnutaan kovasti vastustavan. Eikö Paavali sanonut nuorista leskistä että "parempi naida kuin palaa"

• "netti pastori"
        rami kirjoitti:

Mitä tuumaa pastori jos aviorikos sattuisi HUOM: JOS omalle kohdalle riitäisikö anteeksi antamusta ja rakkautta. En sano että on sattunut tai en toivo sattuvankaan vaan voitko kuvitella itsesi siihen osaan. Kun tuli mieleen monta "pastoria" joille on sattunut ja maan tai paikkakunnan muutos tai jopa ammatin vaihdos on tullut eteen, nimeltä mainitsematta. Oikein julkkis pastoreitakin. Itse ottaisin kyllä ja muuttaisin maatakin, em tilanteessa.Jos aviopuoliso haluaisi eron. En jäisi hänen "onnen" tielle.

Ja kyllä siellä raamatussa annetaan lupa mennä uusiin naimisiin, vaikka kyllä sitä seurakunnissa tunnutaan kovasti vastustavan. Eikö Paavali sanonut nuorista leskistä että "parempi naida kuin palaa"

Tuohon kysymykseen ei voi vastata kuin en tiedä. Ainakin rukoilisin Jumalalta anteeksiantavaa mieltä koska itsestämme emme sitä löydä ja en ainakaan heti antaisi periksi. kuten sanottu en tiedä.

Sen tiedän että tuo kohta mihin vetoat tarkoittaa vain leskiä ja hehän eivät enää ole avioliittoonsa sidottuja koska puoliso on kuollut.

• rami

Vapaissa suunnissa on toisistaan hyvinkin poikkeavia eroavaisuuksia avio / asumus ero tilanteista. Ja jopa paikkakunta kohtaisesti saattaa olla eroavaisuuksia. Tiedän tapauksia jossa toinen aviopuolisoista on "jättänyt" toisen ja (yleensä vaimo lähtenyt) jäljelle jäänyt aviopuoliso on muuttanut paikkakuntaa ja mennyt uusiin naimisiin ja seurakunta on hiljaisuudessa "hyväksynyt" tilanteen. On ehkä korrektia ilmaista kumpi avoi puolisoista on tehnyt eropäätöksen. Yleensä tähän ajaudutaan pikku hiljaa.En ole kuitenkaan nähnyt missään tutkimusta kumpi aviopuolisoista lähtee. Tietooni tulleista tapauksista enemmistössä on kuitenkin nainen ollut aloitteen tekevä osapuoli.

Raamatun näkökanta avioeroon on kuitenkin hyvin jyrkkä, kuten edellisestä "nettipastorin" tekstistä kävi ilmi. Tilanne on todellakin se että niin Paavalin kuin Jeesuksen ja yleensä raamatun näkökanta on hyvin yksiselitteinen. Mooses antoi "luvan" ottaa avioeron ja vain ja ainoastaan syynä oli haureus. Avioeroksi riitti kun oli kansan vanhinten edessä sanonut sanat: Esim. Jaana ei ole minun aviopuolisoni ja minä en ole hänen aviomiehensä. Ja sammassa yhteydessä antoi "Jaanalle" erokirjan. Jolloin "Jaana" oli vapaa menemään uudelleen naimisiin. Kuitenkaan aviomies joka oli antanut erokirjan ei saanut ottaa uudelleen "Jaanaa" aviovaimoksi. Ja avioeroa pystyi vain hakemaan mies.

Rooman vallan ja Jeesuksen aikaan tilanne muuttui "miehittäjien" vuoksi niin että myös nainen pystyi hakemaan avioeron ja syynä oli uskottomuus. Eli vaimot alkoivat ihastua miehittäjiin ja syntyi "seka-avioliittoja" Juutalaisten ja miehittäjien välille. Joskus saattoi miehelle tulla täysin yllätyksenä avioero. Mies saattoi jäädä lasten kanssa yksin. Jeesus itse ei koskaan tuominnut edes avionrikkojia tai muitakaan. Jeesus opetti suurta anteeksi antamusta ja armoa. Itse olen ollut aviossa vasta reilut 24 vuotta, joskus on eteen tullut tilanteita joissa on käyty kovinkin tiukkasanaisia keskusteluja ja en usko sellaiseen avioliittoon jossa ei "keskusteltaisi" ja riideltäisi. Meillä riidelllään ja ollaan erimieltä vaikka ollaan molemmat uskovaisia. Mutta osataan sitä rakkautta myös antaa ja osoittaa.
      Mielestäni avioero on kahden ihmisen välinen asia johon ei ulkopuolisten pitäisi sekaantua. Parempi ehkä aviero kuin jatkuva kärsiminen.Ja taistelu jossa kummankin usko näivettyy ja molemmat menetävät uskonsa kokonaan.

• Nöhnö

En tiedä kuinka seurakunnissa yleensä suhtaudutaan avioeroon. Väärinhän eroaminen Raamatun mukaan on siitä ei varmasti ole epäselvyyttä. Avioliitto on tarkoitettu elinikäiseksi.

Kuitenkin me ihmiset tehdään syntiä ja eikö kaikki synnit kuitenkin ole Jumalalle yhtä pahoja. Minusta meidän ihmisten tehtävä ei ole tuomita ketään avioerosta. Kukaan ei kuitenkaan voi toisen elämää ymmärtää, eikä varmasti sanoa ettei vastaavassa tilanteessa toimisi juuri samoin. Kaikkien on elettävä oma elämänsä ja jaksettava omassa avioliitossaan. Avioero ratkaisun tekeminen ei varmasti kenellekään uskovaiselle ole helppoa, joten miksi meidän pitäisi entisestään lisätä toisen taakkaa.
      En nyt varmaan aivan vastannut kysymykseesi, mutta näin itse ajattelen avioerosta.

• salla

Niin siis me kaikki tehdään syntiä.on ihan turha lähteä tuomitsemaan muiden syntejä,esim.avioeroja. kuitenkin tuomitsija itsekin on tehnyt syntiä elämässään ja tulee tekemään. ja synnit saa katuva anteeksi Jeesuksen tähden. Ja sitäpaitsi tuomitseminen on syntiä joten jättäkää tuomiovalta Jumalalle. toisten synnit on näkyvämpiä,kuten ero ja toisten synnit voi olla piilossa muiden silmistä,esim.pahat ajatukset.

• "netti pastori"
        salla kirjoitti:

Niin siis me kaikki tehdään syntiä.on ihan turha lähteä tuomitsemaan muiden syntejä,esim.avioeroja. kuitenkin tuomitsija itsekin on tehnyt syntiä elämässään ja tulee tekemään. ja synnit saa katuva anteeksi Jeesuksen tähden. Ja sitäpaitsi tuomitseminen on syntiä joten jättäkää tuomiovalta Jumalalle. toisten synnit on näkyvämpiä,kuten ero ja toisten synnit voi olla piilossa muiden silmistä,esim.pahat ajatukset.

aina sanotaan että älkää tuomitko ja että kukaan ei ole synnitön. Eihän täälläkään kukaan ole ketään tuominnut.

Täytyyhän sitä nyt kuitenkin asioista voida keskustella leimautumatta tuomitsijaksi.

Ihän vielä tiedoksi että raamattu kehoittaa meitä nuhtelemaan ja ojentamaan ja palauttamaan synnintekijä oikealle tielle, tämä ei ole tuomitsemista.

• salla

aina sanotaan että älkää tuomitko ja että kukaan ei ole synnitön. Eihän täälläkään kukaan ole ketään tuominnut.

Täytyyhän sitä nyt kuitenkin asioista voida keskustella leimautumatta tuomitsijaksi.

Ihän vielä tiedoksi että raamattu kehoittaa meitä nuhtelemaan ja ojentamaan ja palauttamaan synnintekijä oikealle tielle, tämä ei ole tuomitsemista.

Siis ensinnäkin kyse ei ole synnin suvaitsemisesta vaan sen hyväksymisestä että kaikki teemme syntiä ja että otapas se rikka ensin sieltä omasta silmästäsi. Tuomitsiko JEesus:ei! joten älä sinäkään tuomitse. vai oletko synnitön?
        itse en kävisi seurakunnassa,jossa kytätään toisten syntejä.että tiedoksi vaan(ja btw en ole eronnut)

• "netti pastori"
        salla kirjoitti:

Siis ensinnäkin kyse ei ole synnin suvaitsemisesta vaan sen hyväksymisestä että kaikki teemme syntiä ja että otapas se rikka ensin sieltä omasta silmästäsi. Tuomitsiko JEesus:ei! joten älä sinäkään tuomitse. vai oletko synnitön?
        itse en kävisi seurakunnassa,jossa kytätään toisten syntejä.että tiedoksi vaan(ja btw en ole eronnut)

Kyse ei ole kyttäämisestä ja toiseksi kyse on synnissä elämisestä siis jatkuvasta tekemisestä, ei yksittäisestä hairahduksesta, niitähän meille kaikille sattuu varmaan päivittäin.

• salla

Kyse ei ole kyttäämisestä ja toiseksi kyse on synnissä elämisestä siis jatkuvasta tekemisestä, ei yksittäisestä hairahduksesta, niitähän meille kaikille sattuu varmaan päivittäin.

"jatkuvasti synnistä elämisessä"
        avioerohan ei siis ole jatkuvaa vaan kertaluonteinen tapahtuma.

• "netti pastori"
        salla kirjoitti:

"jatkuvasti synnistä elämisessä"
        avioerohan ei siis ole jatkuvaa vaan kertaluonteinen tapahtuma.

onhan ero jatkuvaa, vai jos tänään eroat niin kai olet myös eronnut vielä vuodenki päästä. Mutta en minä tätä tarkoittanut.

Jos minä nyt vaikka ottaisin vaimostani eron saattaisin hänet alttiksi huorin tekemiselle.
        Jos vaimoni sitten menisi avioon uudelleen minun eläessä niin hän tekisi huorin ja sitä jatkuisi niin kauan kun tuo liitto kestäisi, sama pätisi tietysti minuun ja uusiin aviopuolisoihimme.

Siksi toiseksi avioero ei vielä ole se synti vaan uudelleen avioituminen. 1 Kor 7:10-11

• salla

onhan ero jatkuvaa, vai jos tänään eroat niin kai olet myös eronnut vielä vuodenki päästä. Mutta en minä tätä tarkoittanut.

Jos minä nyt vaikka ottaisin vaimostani eron saattaisin hänet alttiksi huorin tekemiselle.
        Jos vaimoni sitten menisi avioon uudelleen minun eläessä niin hän tekisi huorin ja sitä jatkuisi niin kauan kun tuo liitto kestäisi, sama pätisi tietysti minuun ja uusiin aviopuolisoihimme.

Siksi toiseksi avioero ei vielä ole se synti vaan uudelleen avioituminen. 1 Kor 7:10-11

Eli jos vaimosi jättää sinut,niin sinä et koskaan enää mene naimisiin ja elät loppuelämäsi selibaatissa,koska uudelleen naimisiinmeno on syntiä? ITse uskon niin,että kun ihminen katuu eroaan ja niitä syitä,jotka siihen johti(esim.itsekkyys) ja käsittelee asian Jumalan edessä,niin hän saa anteeksi ja voi mennä uudelleen naimisiin.

• "netti pastori"
        salla kirjoitti:

Eli jos vaimosi jättää sinut,niin sinä et koskaan enää mene naimisiin ja elät loppuelämäsi selibaatissa,koska uudelleen naimisiinmeno on syntiä? ITse uskon niin,että kun ihminen katuu eroaan ja niitä syitä,jotka siihen johti(esim.itsekkyys) ja käsittelee asian Jumalan edessä,niin hän saa anteeksi ja voi mennä uudelleen naimisiin.

aika vaarallista ajattelua kun sitä ei raamatussa mikään tue.

jos ihminen katuu sitä minkä on tehnyt hänen täytyy myös tehdä kaikkensa vääryyden korjaamiseen. eli tässä tapauksessa korjata tuo ero, ja palata aviopuolisonsa luo. se on raamatun opetus ja siihen ei ihminen mitään voi lisätä.

ajatellaan nyt että vaimoni eroaa minusta ja minä tapaan kivan naisen, minä tiedän että en voi mennä naimisiin että Jumalan sana sen minulta kieltää mutta teen niin kuitenkin vakaasta tahdosta ja tietäen että se om kiellettyä niin minä kiellän uskoni. Tähän liittyy eräs raamatun kohta Hebr 10:26-29

• rami

aika vaarallista ajattelua kun sitä ei raamatussa mikään tue.

jos ihminen katuu sitä minkä on tehnyt hänen täytyy myös tehdä kaikkensa vääryyden korjaamiseen. eli tässä tapauksessa korjata tuo ero, ja palata aviopuolisonsa luo. se on raamatun opetus ja siihen ei ihminen mitään voi lisätä.

ajatellaan nyt että vaimoni eroaa minusta ja minä tapaan kivan naisen, minä tiedän että en voi mennä naimisiin että Jumalan sana sen minulta kieltää mutta teen niin kuitenkin vakaasta tahdosta ja tietäen että se om kiellettyä niin minä kiellän uskoni. Tähän liittyy eräs raamatun kohta Hebr 10:26-29

Menikö keskustelu ehkä liian vakavaksi eikö kuitenkin ole tarkoitus olla tuomitsematta ketään tai mitään, kuitenkin (ihan kuin kirj) synti syntinä.
        Mielestäni kuitenkaan ei lyötyä saisi enää lyödä vaan jakaa armoa. Se että jos avioero tilanteessa vain tuomitaan ja lausutaan tuomion sanoja lyö vielä enemmän ja kipeämmin. Olen omasta seurakunnasta seurannut muutamia avioero tilanteita ja niissä on tuomittu ja oltu toisen puolella toista vastaan. Ottamatta asioista lainkaan selvää ja joka kerta on kaikki eron osa puolet menetetty maailmaan. Ja se on tehnyt kaikille osapuolille arvet joiden paraneminen on hidasta jos koskaan tapahtuvaa. Joten ei tuomiota vaan armoa, kuitenkin synti syntinä.

• "netti pastori"
        rami kirjoitti:

Menikö keskustelu ehkä liian vakavaksi eikö kuitenkin ole tarkoitus olla tuomitsematta ketään tai mitään, kuitenkin (ihan kuin kirj) synti syntinä.
        Mielestäni kuitenkaan ei lyötyä saisi enää lyödä vaan jakaa armoa. Se että jos avioero tilanteessa vain tuomitaan ja lausutaan tuomion sanoja lyö vielä enemmän ja kipeämmin. Olen omasta seurakunnasta seurannut muutamia avioero tilanteita ja niissä on tuomittu ja oltu toisen puolella toista vastaan. Ottamatta asioista lainkaan selvää ja joka kerta on kaikki eron osa puolet menetetty maailmaan. Ja se on tehnyt kaikille osapuolille arvet joiden paraneminen on hidasta jos koskaan tapahtuvaa. Joten ei tuomiota vaan armoa, kuitenkin synti syntinä.

Olinkin vain keskustelemassa mitä avioerosta raamattu sanoo. Tiedän toki että ne tilanteet ovat tosi arkoja ja niissä täytyy toimia mahdollisimman hellävaroen kuitenkaan raamatun opetusta sivuuttamatta

• mira

Olinkin vain keskustelemassa mitä avioerosta raamattu sanoo. Tiedän toki että ne tilanteet ovat tosi arkoja ja niissä täytyy toimia mahdollisimman hellävaroen kuitenkaan raamatun opetusta sivuuttamatta

uudelleenavioitumiskielto myös uskottomuudesta johtuvia avioeroja? Siitä ainoasta syystähän Jeesus antoi luvan erota. Tästä ei liene kukaan voi sanoa mitään varmaa, koska Raamattukaan ei asiaa selitä. Entäpä jos kielto on yhteydessä vain niihin syihin, joiden vuoksi Jeesus ei antanut lupaa erota, eli siis kaikkiin muihin paitsi uskottomuuteen?

• "netti pastori"
        mira kirjoitti:

uudelleenavioitumiskielto myös uskottomuudesta johtuvia avioeroja? Siitä ainoasta syystähän Jeesus antoi luvan erota. Tästä ei liene kukaan voi sanoa mitään varmaa, koska Raamattukaan ei asiaa selitä. Entäpä jos kielto on yhteydessä vain niihin syihin, joiden vuoksi Jeesus ei antanut lupaa erota, eli siis kaikkiin muihin paitsi uskottomuuteen?

Jeesus opettaa tästä asiasta Matt 5:32 jokainen joka hylkää vaimonsa muun kui huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
        Matt 19:9 Joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja NAI TOISEN, se tekee huorin ja joka nai hyljätyn tekee huorin.

Paavali opettaa 1Kor 7:10_11 Mutta naimisissa oleville julistan, en kuitenkaan minä vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään, mutta jos eroaa pysyköön naimattomana tai sopikoon miehensä kanssa, eikä mies saa hyljätä vaimoansa.

Ensimmäisenä voisi sanoa että ero ilman aviorikosta on kielletty, ei ole suotava, johtuen että ihminen ei aina osaa hillitä itseään ( parempi naida kuin palaa) mutta jos eroaa ei missään nimessä saa uudelleen avioitua, paitsi jos aviopuoliso on kuollut.

Vaikeampi kysymys sitten on saako uudelleen avioitua jos tapahtuu aviorikos.

Tässä kohden tämä jeesuksen opetus Matt 19:9 on mielenkkintoisin, koska siinä sanotaanos hylkää muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen tekee huorin, eli ymmärtäisin sen niin että uudelleen avioituminen on sallittua huoruuden tähden.

Vaikea asia tässä kuitenkin on se mitä Paavali sanoo että laki sitoo miehen vaimoonsa ( ja päinvastoin) kuolemaan asti ja lisäksi tämä Jeesuksen opetus että mies ja nainen yhtyessään tulevat yhdeksi lihaksi, ja sitä minkä Jumala on yhdistänyt älköön ihminen erottako.

Tässä näyttäisi olevan ristiriita.

Paavali opettaa 1 Kor 6:16-18 että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan. Onhan sanottu että ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.

Mielestäni tämä aviorikos, yhtyminen porttoon rikkoo sen minkä Jumala on yhdistänyt eli näistä aviorikoksen tehneistä tulee yksi ja näin ollen avioliitto lakkaa olemasta koska aviopuoliso on yhtä jonkun toisen kanssa.

Tätä taustaa vastenhan on hyvin ymmärrettävää miksi hyljätyn naiminen on huorintekoa, koska hän on vielä yhtä pulisonsa kanssa.

• Miesp.l

Niin ja kyllä mun mielestä on ihan selvä että sitä voi rakastua toisen henkilön, mutta Helluntailaisista vaan toiset on niin aivo pestyjä että ei ne tahdo ymmärtää sitä

• mie

Jeesuksen lause...
      > Jeesus sanoi (Matt.19:9):"Mutta minä sanon teille: joka hylkää
      > vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin;
      > ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin." Siis joka nai HYLJÄTYN
      > osapuolen.

Paino sanalla "muun". Hyvin perustellusti voi ymmärtää, että jos eron syy on MUU kuin uskottomuus, uudelleen avioituminen on väärin.
      Eli toisinsanoen minusta on aika selvää, mikä Herran kanta on kysymykseen siitä, saako uskottomuuden takia puolisonsa hyljännyt mennä uusiin naimisiin. Saa,koska ero on johtunut uskottomuudesta eikä muusta syystä kuin huoruudesta..

• Veli-Matti--77

Kyllä käytännössä nykyään voi mennä naimisiin ja erota niin monta kertaa, kuin siltä tuntuu. Onneksi sun ei enää tarvitse välittää, mikä mahtaa olla "Jumalan mielipide" asiaan. Ei me voida Jumalan ajatuksia tietää, raamattu on ihan ihmisten kirjoittama kirja sen ajan kansalle suositelluksi ohjeeksi. Tutkimattomat ovat Herran tiet! Sä saat halutessasi elää vaikka avoliitossa tai vaikka vain seurustella keveämmin tai vakavammin. Ei nämä suhdeasiat ole mitään kiveen hakattuja juttuja. Jos sun on hyvä elää vaikka kivassa seksisuhteessa niin that's fine! Vitaalista uskovasta tulee halukkuus seksiin loistaa näkyvästi myös muille.

• Seeexxxxjee

• onneavaanosapuolille

Siinä ei oelkkaan kuin 13 vuotta edellisestä kommentista aikaa kulunut, eli on kyllä sellaista harkitsevaa keskustelua!

seuraava kommentti sitten vuonna 2030 niin säilyy tapa!

• omallakohdallanäin

Olen eronnut 19 vuotta sitten, johtuen mieheni väkivaltaisuudesta, sekä kuvioissa oli mukana runsaasti myös vieraita naisia. Joten Raamatun mukaan oli lupa erota, vaikka jotkut toista väittivätkin.
      Sittemmin oli kihloissa, kihlaus purkautui ikävällä tavalla sekin.

Olen vakuuttunut omien kokemuksieni perusteella että Jumala tarkoittaa todesta otettavaksi säädöksen ettei eronneen tule enää avioitua uudelleen, enkä enää haaveile avioliitosta.

• kyntäjä-reiska

Käykö luonasi välillä miehiä rakastelemassa kanssasi? Eihän siinä tosiaan mitään liittoa tarvita, jos asiat on sillä saralla kunnossa.

• oloihinsatyytyväinen
        kyntäjä-reiska kirjoitti:

Käykö luonasi välillä miehiä rakastelemassa kanssasi? Eihän siinä tosiaan mitään liittoa tarvita, jos asiat on sillä saralla kunnossa.

Kyllä se on uskovan omaksi parhaaksi ettei enää eron jälkeen avioidu.
        Ei mitään helppoa ole elää uusioperheessä, johon toinen puoliso tuo mukanaan omat ,lastensa ja ex-puolisonsa ongelmat ym. Helpommalla pääsee elämällä yksin huolehtien omasta jälkikasvustaan ilman uusioperhekuvioita. Kaikilla kun ei se alapää määrää suuntaa, kuten ilmeiseti sinulla.

• uskoja

Se on toisaalta aika jännä juttu, että aviorikokselle pannaan niin paljon painoa. Mieheni petti minua avioliiton aikana kahdesti, mutta pelkästään sen takia en olisi kyllä eroamaan ryhtynyt. Kyllä huomattavasti isommat syyt liittyivät avioliiton tunnesuhteen ongelmiin ja yhteisen arjen mahdottomuuteen. Siitä tuli aivan käsittämättömän sekavaa, rankkaa ja riitaisaa ja koko ajan lapset kärsivät. Yhtenä päivänä vaan tajusin, että lukipa Raamatussa mitä vaan, niin nyt on yksi ainoa tie ulos tästä ja se on ero. Olen vieläkin noista vuosista ja niiden jälkimainingeista niin uupunut, etten jaksa edes miettiä mitään uudelleen avioitumiskysymyksiä. Se ei yksinkertaisesti tunnu millään tavalla mielekkäältä. Eri juttu sitten jos joskus tästä toivun. Paino sanalla jos.

• fghjukk

Suhtautuminen avioeroon on pitkälti tapaus- ja seurakuntakohtainen.
      Meidän seurakunnan toiminnassa voi olla mukana myös eronneet, tupakoitsijat, avoliitossa asuvat siinä missä muutkin, jotka eivät ole julkisynteihin syyllistyneet.

• puntaroitavaksi

Avioliitto ja avioero on ns tilanteita joihin päädytään halusta/haluattomuudesta. Uudelleen aviointi puolison eläessä on haasteellisempi juttu. Malakian kirja 2:13-17 kertoo Jumalan tahdon avioliitosta. Ongelma on vääristynyt suhde avioeroon. Avioero ei ole synti vaan seurausratkaisu. Uudelleen aviointi syntinä kertonee mistä on kyse. Maalin vaihto että avioero on synti joka pyydettäessä anteeksi ja anteeksisaadaan on kimurantti väännös. Uudelleenaviointi kun puolison eläessä on se oikeampi maali mitä alkaa tutkimaan sanan äärellä. Kyseessä on kipeä asia, joka vääntäen ongelma muuhun fokukseen= avioero antaa ns patenttiratkaisuja. Tutkimalla asiaa uudelleenaviointi sanan äärellä vastaukset löytyy ken hyväksyy. 1 Kor 7:10-11

• kertakäyttötalous

Vihkiminen (uudelleen)avioliittoon hyljätyn puolison eläessä on valitettava esimerkki mihin ihmisten kylmyys ja sanan vääristely johtaa. Kun sitten olisi mahdollista vielä sovitella asioita on asiat pilattu liialla hätiköinnillä. Surullisinta on että samalla kielletään Jumalan voima eheyttää se alkuperäinen liitto. Jonka todistajana on itse Herra

• Onnellistaelämäävietän

En enää saman katon alle ukkoa ota. Se on pitänyt se päätös. Ai että mikä helppo elämä,kun erosin narsistista. Nyt hänellä uusi uhri ja on offia. Huvittaa. Mutta itse päässyt siitä sirkuksesta. Ja kohta kysytte miksi valvon. No juu,yövuoro töissä. Ai niin seksi oli nuorena syy naida. Nykyään ei alapää ohjaa elämää. Olisinpa sen tajunnut aiemmin.

• Mistäsentietää

Moni kaipaa läheisyyttä, hellyyttä, kumppania eikä seksi näyttele suurta osaa. Minulla halut menee kierron mukaan. Suurimman osan aikaa voin olla ajattelematta koko seksiä. Muutamana päivänä kuukaudessa onkin sitten mahdoton meno korvien välissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      145
      3679
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      107
      3502
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2472
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2275
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2113
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      33
      1163
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1031
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      134
      823
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      820
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      744
    Aihe