Mihin työnantaja voi velvoittaa?

Epävarma?

Olen tuota uskonnonvapauslakia yrittänyt päntätä, mutta vastausta kysymykseeni en ole löytänyt. Pohdin siis, mihin kaikkeen työnantaja voi uskonnon osalta velvoittaa. Itse olen kirkosta eronnut pakana, enkä välittäisi osallistua mihinkään tunnustukselliseen toimintaan.

Kuitenkin työnantajan kehotuksesta osallistuin tänä vuonna jouluhartautauteen ja olen joutunut myös järjestämään muuta uskonnollista toimintaa (ja tietysti järjestämisen takia osallistumaan siihen). Joulukirkossa en rukoillut, laulanut ja käynyt ehtoollisella, minkä takia sain pitkiä katseita osakseni.

Työni ei ole millään muotoa uskonnollista, vaan näiden tapahtumien järjestäminen kuuluu työnantajani muuhun toimintaan. Työsopimuksessani kyllä lukee, että olen velvollinen tekemään myös muuta työnantajani minulle osoittamaa työtä (kuin varsinaiset työtehtäväni), mutta onko todella niin, että tunnustukselliseen uskonnonharjoittamiseen on osallistuttava, jos työnantaja niin käskee?

En kauheasti ole uskaltanut kapinoida, koska olen määräaikaisessa työsuhteessa ja toivon jatkoa. Tykkään työstäni, mutta uskonnon harjoittamisesta työajalla tulee vain ikävä olo. Ymmärrän, että jotkut niin haluavat tehdä, eivätkä heidän tekemisensä ole minulta pois. Toivoisin vain, ettei minun tarvitsisi osallistua.

Jos jollain on tällaisesta tietoa tai omakohtaista kokemusta, kuulisin mieluusti niistä. Kiitos jo etukäteen :)

11

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      joko ateismi -tai kirkostaeroamispalstalle. Siellä on ihmisiä, jotka osaavat lakiasioihin vastata. Minä en tiedä vastausta kysymykseesi.

    • Wms

      velvollisuus järjestää tällaisia asioita, niin ne on järjestettävä, mutta ko tilaisuuksiin et ole itse velvollinen osallistumaan edes esim lasten valvojana, jos olet vaikka opettaja ammatiltasi.

      • Millätavalla

        osallistuminen tälläiseen tuo niin ikävää oloa?
        Eikait se nyt niin maatamullistava asia ole,ettei
        sitä kestäisi?


      • Epävarma?

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Näin olen itsekin arvellut.

        Luultavasti paheksuntaa saisin osakseni osallistumatta jättämisestä, mutta eipä se niin vakavaa ole.


      • Epävarma?
        Millätavalla kirjoitti:

        osallistuminen tälläiseen tuo niin ikävää oloa?
        Eikait se nyt niin maatamullistava asia ole,ettei
        sitä kestäisi?

        Eihän se maatamullistavaa ole. Sinäkin varmaan osallistut mielelläsi työajallasi pakanallisten riittien suorittamiseen.

        Minusta on erittäin kiusallista, että minun oletetaan töissä työajalla rukoilevan ja palvovan jumalaa, johon en usko ja jota en halua palvella. En sano, etten kestäisi sitä. En vain tajua, miksi minun pitäisi kestää. Meillä kun kuitenkin sattuu olemaan uskonnonvapaus.


      • Atte Ateisti
        Millätavalla kirjoitti:

        osallistuminen tälläiseen tuo niin ikävää oloa?
        Eikait se nyt niin maatamullistava asia ole,ettei
        sitä kestäisi?

        Kuvittele itsesi pakotettuna saatananpalvontarituaaliin - vaihtoehtona potkut duunistasi.


      • ffffff
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Kuvittele itsesi pakotettuna saatananpalvontarituaaliin - vaihtoehtona potkut duunistasi.

        Tuo ei ole kauhean toimiva rinnastus, koska uskovalle saatana on todellinen. Ateistille Jumala ei ole todellinen, joten näennäisestä palvonnasta ei ole haittaa.


    • Eri asia

      Älä sekoita uskontoja työhön. Jos tehtäväsi on järjestää tapahtuma, tuskin sinulle kuuluu arvioida sen sisältöä. Eri asia jos tehtäväsi on suunnitella tapahtumien sisältöä, mutta sekään ei liity uskonvapauteen.

      • Atte Ateisti

        Työ on työtä, siinä olen samaa mieltä. Raja kulkee lähinnä uskonnon harjoittamiseen pakottamisessa, sillä sellaista ei pitäisi olla.

        Eli esim. jos koulussa joudut vahtimestarina järjestelemään penkkejä juhlasaliin, jossa kohta on hengellinen joulunäytelmä tai pappi puhumassa, on se vielä OK.

        Mutta jos työnanantajasi vaatii, että sinun on osallistuttava tilaisuuteen, laitettava kädet ristiin ja laulettava muiden mukana - se taas ei hänelle kuulu.

        Ymmärrän kyllä, että jos esimies on erityisen uskovainen, voi tässä erottautumalla joutua silmätikuksi. Mutta esimiesasemaa ei saisi käyttää väärinkään.


      • Megalo.
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Työ on työtä, siinä olen samaa mieltä. Raja kulkee lähinnä uskonnon harjoittamiseen pakottamisessa, sillä sellaista ei pitäisi olla.

        Eli esim. jos koulussa joudut vahtimestarina järjestelemään penkkejä juhlasaliin, jossa kohta on hengellinen joulunäytelmä tai pappi puhumassa, on se vielä OK.

        Mutta jos työnanantajasi vaatii, että sinun on osallistuttava tilaisuuteen, laitettava kädet ristiin ja laulettava muiden mukana - se taas ei hänelle kuulu.

        Ymmärrän kyllä, että jos esimies on erityisen uskovainen, voi tässä erottautumalla joutua silmätikuksi. Mutta esimiesasemaa ei saisi käyttää väärinkään.

        Jos hommasta maksetaan,ja vielä ylityökorvaus niin kai se kannattaa hoitaa.Mitä tulee vakaumukseen,niin en ole kuullut kenenkään saavan siitä palkkaa,eikä kukaan ole koskaan saanut pankista lainaa sitä vastaan.


    • -

      tälle palstalle, jos olet vaikka hoitolaitoksessa työssä, mielestäni et voi kieltäytyä hartaustilaisuuksista, jos siihen liittyy vanhusten tai vammaisten avustamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. 231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe