Oksettavaa

Tuli tässä olltua kauan ja kaukana poissa. Keskellä erilaista kulttuuria.

Sinä aikana tuli hieman etäisyyttä tähänkin palstaan ja sen keskusteluihin sekä keskustelijoihin. Oli aikaa mietiskellä elämää ja ihmisiä.

Mielenkiintoisin asia, joka yllätti itsenikin, oli havaita selvä muutos omissa asenteissani kristinuskoa ja sen jumalia kohtaan. Muutos on tapahtunut niinä muutamina kuukausina, joina olen palstalla vieraillut.

Ennen em. asiat olivat minulle melko neutraaleja. Nyt ne herättävät minussa vastenmielisyyttä, lähes inhoa. Ei, en minä niitä vihaa. Ne ovat vähän niinkuin paha haju, jota ei halua enää tuntea sieraimissaan.

Hieman hämmästyneenä tutkailin, mikä on saanut aikaan selvän muutoksen muuten niin taantumuksellisen tasapaksussa persoonassani. Aikaisemmin sama ilmiö oli tapahtunut islaminuskon ja juutalaisuuden kohdalla uutisia seuratessa. (Kumma juttu muuten; Kaikki sukulaisuskontoja!)

Luullakseni ansio lankeaa niille "äärikristityille", jotka esittävät mielipiteitään tällä foorumilla. Mahtaako se olla heidän tarkoituksensa? Jos on, niin ovat työssään onnistuneet he.

Sitten mietin, että jos fundamentalistien tarkoituksena sittenkin on oman uskontonsa levittäminen, niin missä he menivät vikaan. Mitä heidän olisi pitänyt tehdä?

Vaikea sanoa. Varmaa vastausta ei voi antaa ilman kokeilua. Todennäköisesti näin jääräpäiseen henkilöön ei tehoa mikään. Kuitenkin omalla esimerkillä ja käytöksellä voisi ainakin antaa hyvän kuvan edustamastaan uskonnosta. Ehkä sinnikkäällä työllä saataisiin tuloksiakin aikaan. Kukapa tietää.

15

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      yhteiskunnallisista asioista, niin olen aina ollut kiinnostunut myös uskonnoista ja uskonnollisista ilmentymistä.

      Paha haju on ihan osuva ilmaisu, kun uskonnoista puhutaan. Samat säännöt niissä on kuin sanonnassa lastenkasvatuksesta. Eli uhkailu, kiristys ja lahjonta.

      • uskis

        syvempää itsetuntemusta; kaikkeen kritiikkiin, mitä kohtaat, sano tai ajattele kirkkain silmin: "Tuossa on jotain perää." Siitä seuraa melkein aina hyvä keskustelu. Kokeile! Kohtaat lähimmäisesi ja olet vähemmän peloissasi.


      • Kössönöm
        uskis kirjoitti:

        syvempää itsetuntemusta; kaikkeen kritiikkiin, mitä kohtaat, sano tai ajattele kirkkain silmin: "Tuossa on jotain perää." Siitä seuraa melkein aina hyvä keskustelu. Kokeile! Kohtaat lähimmäisesi ja olet vähemmän peloissasi.

        "Ala harjoitella syvempää itsetuntemusta; kaikkeen kritiikkiin, mitä kohtaat, sano tai ajattele kirkkain silmin: "Tuossa on jotain perää." Siitä seuraa melkein aina hyvä keskustelu. Kokeile! Kohtaat lähimmäisesi ja olet vähemmän peloissasi."

        - Tuolla tavallako sinusta tuli uskis?


      • Listaan pitäisi lisätä katteettomat lupaukset.


      • uskis kirjoitti:

        syvempää itsetuntemusta; kaikkeen kritiikkiin, mitä kohtaat, sano tai ajattele kirkkain silmin: "Tuossa on jotain perää." Siitä seuraa melkein aina hyvä keskustelu. Kokeile! Kohtaat lähimmäisesi ja olet vähemmän peloissasi.

        Sori, että sekaannun sinun ja kössönömin keskusteluun, mutta en ymmärrä tuota pelko-kohtaa. Mitä ihmeen pelkoa tarkoitat?


      • uskis
        Phoebus kirjoitti:

        Sori, että sekaannun sinun ja kössönömin keskusteluun, mutta en ymmärrä tuota pelko-kohtaa. Mitä ihmeen pelkoa tarkoitat?

        näiden ateistien vihamielisyyttä uskovia kohtaa ja sen syytä ja uskonkin nyt niin, että ehkä suurin osa heistä kokee varmaankin uskoon johdattamisen ja sarnaamisen sekä uskoontulon ikäänkuin jonakin pakkona, ja pakko ja vihahan ovat tunnetusti kaksosia keskenään! He näyttävät myös uskovan, että saarnaaminen on vallankäytön muoto, jota se ei suinkaan ole, koska jos kerran "yleisö" saa vapaasti valita, kuunteleeko se saarnaaja, niin saarnaaminen ei silloin suinkaan merkitse jotain kuviteltua, suoranaista hyökkäystä.

        Ymmärrän kyllä, että monikaan ei halua kuulla saarnaamista, jos se omassa kodissa on yksi- tai molemminpuolista sättimistä ja nalkutusta.
        Monille heistä tuntuu myös tosi vaikealta myöntää olleensa uskovien suhteen täysin väärässä.
        Joku kysyy aivan varmasti joskus itseltään: "Täytyykö minun nyt antautua jonkin uuden ajatuksen syntymisen vaaraan?" Tai ystäviltään:"Pelkään, että minua pidetään nyt heikkona". "Menetänkö kunnioituksesi,jos myönnyn?"
        Voisiko olla niin, että ennen kuin toinen voi ottaa totuutemme vastaan, meidän on ensiksi selviydyttävä hänen pelostaan(esim. elämäntavan muutos) ja vasta sen jälkeen esittäisimme järkiväitteemme? Joskus kyllä tuntuu, että vastassa on ylitsepääsemätön ennakkoluuloisuuden ja pelon muuri!


      • Kössönöm
        Phoebus kirjoitti:

        Listaan pitäisi lisätä katteettomat lupaukset.

        Ehkä sen voi liittää kohtaan Lahjonta.


      • uskis kirjoitti:

        näiden ateistien vihamielisyyttä uskovia kohtaa ja sen syytä ja uskonkin nyt niin, että ehkä suurin osa heistä kokee varmaankin uskoon johdattamisen ja sarnaamisen sekä uskoontulon ikäänkuin jonakin pakkona, ja pakko ja vihahan ovat tunnetusti kaksosia keskenään! He näyttävät myös uskovan, että saarnaaminen on vallankäytön muoto, jota se ei suinkaan ole, koska jos kerran "yleisö" saa vapaasti valita, kuunteleeko se saarnaaja, niin saarnaaminen ei silloin suinkaan merkitse jotain kuviteltua, suoranaista hyökkäystä.

        Ymmärrän kyllä, että monikaan ei halua kuulla saarnaamista, jos se omassa kodissa on yksi- tai molemminpuolista sättimistä ja nalkutusta.
        Monille heistä tuntuu myös tosi vaikealta myöntää olleensa uskovien suhteen täysin väärässä.
        Joku kysyy aivan varmasti joskus itseltään: "Täytyykö minun nyt antautua jonkin uuden ajatuksen syntymisen vaaraan?" Tai ystäviltään:"Pelkään, että minua pidetään nyt heikkona". "Menetänkö kunnioituksesi,jos myönnyn?"
        Voisiko olla niin, että ennen kuin toinen voi ottaa totuutemme vastaan, meidän on ensiksi selviydyttävä hänen pelostaan(esim. elämäntavan muutos) ja vasta sen jälkeen esittäisimme järkiväitteemme? Joskus kyllä tuntuu, että vastassa on ylitsepääsemätön ennakkoluuloisuuden ja pelon muuri!

        "...ateistien vihamielisyyttä uskovia kohtaa..."

        Ateistit vihaavat uskovia suunnilleen samalla tavalla kuin uskovat vihaavat homoseksuaaleja: eli emme vihaa uskovia vaan heidän uskontoaan. :)

        "suurin osa heistä kokee varmaankin uskoon johdattamisen ja sarnaamisen sekä uskoontulon ikäänkuin jonakin pakkona"

        Luulen että suurin osa meistä kokee sen lähinnä naurettavana ja typeränä, ja jos se tapahtuu kuuloetäisyydellä tai ateismipalstalla, niin lisäksi rasittavana.

        "Joku kysyy aivan varmasti joskus itseltään: "Täytyykö minun nyt antautua jonkin uuden ajatuksen syntymisen vaaraan?""

        Tämä on kysymys joka uskovien todella tulisikin joskus kysyä itseltään. Me todellisessa maailmassa elävät joudumme omaksumaan uusia ajatuksia päivittäin, ja olemme jo tottuneet siihen. Teidän uskovien pienessä, todellisuudelta suojatussa harhauniversumissanne, saa rauhassa lillua omissa liemissään, ja ymmärrän että uusien ajatusten vastaanottaminen muuttuu siellä pian hyvin vaikeaksi.

        "Voisiko olla niin, että ennen kuin toinen voi ottaa totuutemme vastaan, meidän on ensiksi selviydyttävä hänen pelostaan..."

        Ei, vaan teidän olisi ensin todistettava että teidän "totuutenne" on totta.


      • uskis kirjoitti:

        näiden ateistien vihamielisyyttä uskovia kohtaa ja sen syytä ja uskonkin nyt niin, että ehkä suurin osa heistä kokee varmaankin uskoon johdattamisen ja sarnaamisen sekä uskoontulon ikäänkuin jonakin pakkona, ja pakko ja vihahan ovat tunnetusti kaksosia keskenään! He näyttävät myös uskovan, että saarnaaminen on vallankäytön muoto, jota se ei suinkaan ole, koska jos kerran "yleisö" saa vapaasti valita, kuunteleeko se saarnaaja, niin saarnaaminen ei silloin suinkaan merkitse jotain kuviteltua, suoranaista hyökkäystä.

        Ymmärrän kyllä, että monikaan ei halua kuulla saarnaamista, jos se omassa kodissa on yksi- tai molemminpuolista sättimistä ja nalkutusta.
        Monille heistä tuntuu myös tosi vaikealta myöntää olleensa uskovien suhteen täysin väärässä.
        Joku kysyy aivan varmasti joskus itseltään: "Täytyykö minun nyt antautua jonkin uuden ajatuksen syntymisen vaaraan?" Tai ystäviltään:"Pelkään, että minua pidetään nyt heikkona". "Menetänkö kunnioituksesi,jos myönnyn?"
        Voisiko olla niin, että ennen kuin toinen voi ottaa totuutemme vastaan, meidän on ensiksi selviydyttävä hänen pelostaan(esim. elämäntavan muutos) ja vasta sen jälkeen esittäisimme järkiväitteemme? Joskus kyllä tuntuu, että vastassa on ylitsepääsemätön ennakkoluuloisuuden ja pelon muuri!

        Saattaa olla, että joidenkin yksilöiden kohdalla on pelkoa "heittäytyä" uskonnon armoille. Itselläni ei ole sellaiseen halua. Minulla on oma "elämänfilosofiani", joka riittää minulle ja siinä ei ole tarvetta jumalille tai yliluonnollisille ilmiöille. Lisäksi havaintoni tuntemistani uskonnoista eivät tue jumalien olemassaoloa.

        Sitten pari muuta juttua vastauksestasi.

        Minä ainakaan en vihaa kristinuskoa enkä muitakaan uskontoja. Muutamista uskonnoista on tullut minulle kylläkin vastenmielisiä, mutta se on eri asia.

        Toiseksi ei kannata yleistää uskonnottomille yhteisiä mielipiteitä koska en minä ainakaan tunne kaikkia uskonnottomia. Tiedän vain tuntemieni henkilöiden sekä lukemieni viestien kirjoittajien mielipiteet. Käsittääkseni vain hyvin pieni osa uskonnottomista käy tällä palstalla. Siksi ei ole hyvä esittää väitteitä että uskonnottomat ovat X-mieltä tai edes, että suuri osa uskonnottomista on Y-mieltä jostain asiasta jos ei tunne kaikkia uskonnottomia.

        Saarnaamista ei todellakaan ole pakko kuunnella ja en totta tosiaan kuuntelekaan, ellei ole ihan pakko. Suomessa kristinuskon painostus uskonnottomia kohtaan ei tulekaan saarnoista, vaan lukemattomista pienistä enemmän tai vähemmän piilotetuista viesteistä, joita tulee päiväkodeissa, kerhoissa, kouluissa, armeijassa ja ihan kaikkialla. Kristitty ei varmaan edes huomaa niitä, sillä ne mielletään osaksi "yleistä mielipidettä" ja jopa suomalaisuutta.


      • Schlechterwisser kirjoitti:

        "...ateistien vihamielisyyttä uskovia kohtaa..."

        Ateistit vihaavat uskovia suunnilleen samalla tavalla kuin uskovat vihaavat homoseksuaaleja: eli emme vihaa uskovia vaan heidän uskontoaan. :)

        "suurin osa heistä kokee varmaankin uskoon johdattamisen ja sarnaamisen sekä uskoontulon ikäänkuin jonakin pakkona"

        Luulen että suurin osa meistä kokee sen lähinnä naurettavana ja typeränä, ja jos se tapahtuu kuuloetäisyydellä tai ateismipalstalla, niin lisäksi rasittavana.

        "Joku kysyy aivan varmasti joskus itseltään: "Täytyykö minun nyt antautua jonkin uuden ajatuksen syntymisen vaaraan?""

        Tämä on kysymys joka uskovien todella tulisikin joskus kysyä itseltään. Me todellisessa maailmassa elävät joudumme omaksumaan uusia ajatuksia päivittäin, ja olemme jo tottuneet siihen. Teidän uskovien pienessä, todellisuudelta suojatussa harhauniversumissanne, saa rauhassa lillua omissa liemissään, ja ymmärrän että uusien ajatusten vastaanottaminen muuttuu siellä pian hyvin vaikeaksi.

        "Voisiko olla niin, että ennen kuin toinen voi ottaa totuutemme vastaan, meidän on ensiksi selviydyttävä hänen pelostaan..."

        Ei, vaan teidän olisi ensin todistettava että teidän "totuutenne" on totta.

        Uskiksella ei ole tähän mitään sanottavaa:-D)))


      • uskis
        Teotwawki kirjoitti:

        Uskiksella ei ole tähän mitään sanottavaa:-D)))

        Vakkahan kantensa löytää, eli mitä suurempi houkka, sitä suurempi ihailijain parvi, mitä kehnommat sukkeluudet, sitä enemmän nauraa röhöttäjiä. Enimmät ihmisethän kumartavat tyhmyyttä. Tietämättömyydellä kun on kaksi etua; se sekä mairii itserakkautta(pakanat/ateistit) että herättää enemmän julkista ihailua.


      • uskis kirjoitti:

        Vakkahan kantensa löytää, eli mitä suurempi houkka, sitä suurempi ihailijain parvi, mitä kehnommat sukkeluudet, sitä enemmän nauraa röhöttäjiä. Enimmät ihmisethän kumartavat tyhmyyttä. Tietämättömyydellä kun on kaksi etua; se sekä mairii itserakkautta(pakanat/ateistit) että herättää enemmän julkista ihailua.

        "...mitä suurempi houkka, sitä suurempi ihailijain parvi"

        Pelkään että tuo saattaa olla tottakin. Ajatellaan nyt vaikkapa Jeesuksen ihailijoiden määrää.


    • ja luulen että 80% tapakristityistäkin kokisi samoin jos tutustuisivat taikauskonsa taustoihin ja "oikeisiin kristittyihin" hiukan tarkemmin.

    • pää pinnalla

      vastaanottajista! Tuoksunlähde on sama eli Kristus, mutta riippuu vastaanottajan `taajuudesta`kuinka hän tuoksun tuntee!
      Te /uskovat/olette Kristuksen tuoksu, sanoo Sana!

      2. Kor 5:11
      Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette.

      • K.L.K.L.K.II

        se on paska. Teillä on tapana jauhaa paskaa, siitä löyhkä. Maustetuoksuna pulunpaska, höystettynä omakehulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3479
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2889
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2534
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2059
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2055
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1816
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1682
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1608
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1306
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      255
      1269
    Aihe