Helluntain ja Ev.lut:in erot ?

asertghjkj

Millä tavalla Helluntalaisuus eroaa Ev.lut:ista eli kirkosta ? Ainakin lapsikaste on yksi asia ja se että naiset eivät ole helluntaiseurakunnissa "johto" tehtävissä. Onko muita tapoja ? Olen hiljattain liittynyt erään helluntaiseurakunnan jäseneksi.

42

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielillä puhuminen, kaatuilu sekä lahkolaisten pienempi äo ovat muutamia tunnusmerkkejä

      • mutta kysyisin.

        Sen rinnalla, jos itse ei tunne Jumalaa.
        Eli onko Jeesus sinun Herrasi ja Vapahtajasi?


      • nassenkin
        mutta kysyisin. kirjoitti:

        Sen rinnalla, jos itse ei tunne Jumalaa.
        Eli onko Jeesus sinun Herrasi ja Vapahtajasi?

        Vapahtaja sekä Herra on juuri Jeesus.Kuten kaikkien muidenkin ihmisten. Nasse vaan ei usko sitä, tai ainakin antaa sen kuvan itsestään.
        Kuitenkin hän kovin ahkerasti seurailee uskontopalstoja, joskus jopa heittää sanasen pari keskustelujen sekaan. Ja olempa nähnyt häneltä aloituksiakin useissa paikoissa.


      • uskomassa
        mutta kysyisin. kirjoitti:

        Sen rinnalla, jos itse ei tunne Jumalaa.
        Eli onko Jeesus sinun Herrasi ja Vapahtajasi?

        eikä meillä hyväksytä, että nainen olisi seurakunnan Paimen. Ymmärrämme sen niin Raamatusta, eikä siitä toki kannata väitellä.Toiset voivat ymmärtää toisin...


      • uskomassa
        uskomassa kirjoitti:

        eikä meillä hyväksytä, että nainen olisi seurakunnan Paimen. Ymmärrämme sen niin Raamatusta, eikä siitä toki kannata väitellä.Toiset voivat ymmärtää toisin...

        ef.lut kirkkoon ja se tarjoaa minulle hengellisen kodin ja minulla on siellä ystäviä paljon. En ole ollut kauan uskomassa.


      • nassenkin kirjoitti:

        Vapahtaja sekä Herra on juuri Jeesus.Kuten kaikkien muidenkin ihmisten. Nasse vaan ei usko sitä, tai ainakin antaa sen kuvan itsestään.
        Kuitenkin hän kovin ahkerasti seurailee uskontopalstoja, joskus jopa heittää sanasen pari keskustelujen sekaan. Ja olempa nähnyt häneltä aloituksiakin useissa paikoissa.

        oli sellainen haaste mutta niinpä herra veti hanskat tiskiin, no show - no go

        Kuolatkaahan ihan vapaasta :(


    • todé*

      on käynyt ilmi, evlut -kirkon herätysliikkeiden käytännöt ovat hyvin moninaiset. Vertailuja on siis hieman vaikea alkaa tekemään.
      On merkillistä, että luterilaiset itse tietävät asioista perin juurin vähän. Täällä pitää kysellä...

      • uskomassa

        Ihan Raamatullisesti ja luterilaisesti, sekä tunnustuskirjojen mukaan puhujaveljen kertovat opettavansa. Onhan kirkosssakin paljon herätysliikkeni pappeja..


      • todé*
        uskomassa kirjoitti:

        Ihan Raamatullisesti ja luterilaisesti, sekä tunnustuskirjojen mukaan puhujaveljen kertovat opettavansa. Onhan kirkosssakin paljon herätysliikkeni pappeja..

        mitä lestadiolaissaarnaajat opettavat esim. paavin vallasta, mutta monessa muussa luterilaisessa herätysliikkeessä se tunnustuskirja ainakin on enemmän tai vähemmän erimielisyyden kohde.


      • uskomassa
        todé* kirjoitti:

        mitä lestadiolaissaarnaajat opettavat esim. paavin vallasta, mutta monessa muussa luterilaisessa herätysliikkeessä se tunnustuskirja ainakin on enemmän tai vähemmän erimielisyyden kohde.

        niinkuin Raamattukin on erimielisyyden kohde, jos joku...Paavin vallasta opetetaan, lestadiolaisuudesta, ettei Paavilla mitään valtaa ole...


      • todé*
        uskomassa kirjoitti:

        niinkuin Raamattukin on erimielisyyden kohde, jos joku...Paavin vallasta opetetaan, lestadiolaisuudesta, ettei Paavilla mitään valtaa ole...

        ko. tunnustuskirja täytyy olla olemassa.
        En ole kauheasti tutustunut lestadiolaiseen jumalanpalvelusmenoon ja on siis ihan mukavaa, että olet "eksynyt" tänne.


    • Markku Tampio

      suurimmat erot aiheuttaa..

      Ev.luth.kirkon julistajien saarnatessa ja seurakuntalaisten kuunnellessa sanaa, sanan julistaminen on useimmiten kirjaimen kuolleessa tilassa olevaa julistusta, koska papeilla harvemmin on Pyhän Hengen innoittama uskonvakaumus sananjulistustoimessaan. Ja näin seurakunta jää siihen kuolleeseen tilaansa sananjulistuksen jälkeen, jossa oli kirkkoon tullessaan..

      Sillä jos Raamatun sana julistetaan Jumalan Hengen innoittamana, niin Jumalan Henki on myös kuulijakunnan tehnyt otolliseksi julistetun sanan vastaanottamiseen ja kuullun sanan perusteella parannuksen tekemiseen haureuksistaan ja velhouksistaan..
      Mutta tekevätkö ev.luth.kirkon seurakuntalaiset jumalanpalvelusmenoissaan noin, kun eivät tee, vaan lähtevät kylmänrauhallisesti ajelmaan kulkuneuvoillaan kotiansa kohti, tai baariin kirkkokahville tai kirkkokaljalle..

      Vastaavasti helluntailaisten ollessa jo Jumalan Hengellä täytettyjä, julistettu Raamatun sana otetaan kiitollisisna vastaan ja tehdään parannuksen tehneinä julistetun sanan mukaisesti Jumalan mielen ja tahdon mukaisia tekoja, kuinka vaan Henki itsekutakin sellaiseen neuvoo..

      Jos Pyhä Henki ketä kehoittaa esim. eri kielillä puhumiseen tai profetoimiseen, siihen helluntailaiset ovat valmiita. Jos ketä kehottaa menemään uskovien upotuskasteelle, siihenkin on helluntailainen uskoontullut valmis..
      Ja kokouksen jälkeen ei kenelläkään kuulosta olevan kiirettä kotiinsa, koskapa lähtö viivästyy kuulumisten vaihtelemisen sekä siunausten toivottamisten seurauksena..

      • uskomassa

        ainakin opetetaan, että halluntailaisenkin tulee tehdä parannus väärästä hengellisyydestä, päästäkseen Jumalan valtakuntaan sisälle. Näin ovat puhujaveljet opettaneet....


      • uskomassa
        uskomassa kirjoitti:

        ainakin opetetaan, että halluntailaisenkin tulee tehdä parannus väärästä hengellisyydestä, päästäkseen Jumalan valtakuntaan sisälle. Näin ovat puhujaveljet opettaneet....

        on opetettu uskovaisten seuroissa, että Raamatussa kielilläpuhuminen oli erikieltä, eikä hurmoksellista "siansaksaa", jota on pakanauskoissakin. Jumala haluaa puhua selkokieltä seurakunnassa:

        8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? 9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.


      • uskomassa

        En ole löytänyt yhtään kohtaa Raamatusta, että ihminen olisi varmuudella upotettu veteen, eikä sellaista käskyä ja säädostä ole missään Raamatussa...


      • Markku Tampio
        uskomassa kirjoitti:

        En ole löytänyt yhtään kohtaa Raamatusta, että ihminen olisi varmuudella upotettu veteen, eikä sellaista käskyä ja säädostä ole missään Raamatussa...

        helpoin tapa kastaa ihminen, että ihminen upotetaan hetkeksi kokonaan veden alle. Ja kun se tapahtuu Jeesuksen nimessä ja täysin vapaaehtoisesti ihmisen itse sitä pyytäessä, niin ei Isä Jumala ainakaan ole ollut kyseistä toimintaa vastaan eikä jyrissyt ikäänkuin ukkosena taivaalla..

        Niin että näin ollen uskovien upotuskaste ei tarvitse lakia tuekseen, niinkuin esim. lutskujen hätäkasteen sakramentit sylivauvoille. Ellei kuolemassa olevaa sylivauvaa hätäkasteta, lutskut tuomitsevat kastamattoman sylivauvan helvettiin..


      • uskomassa
        Markku Tampio kirjoitti:

        helpoin tapa kastaa ihminen, että ihminen upotetaan hetkeksi kokonaan veden alle. Ja kun se tapahtuu Jeesuksen nimessä ja täysin vapaaehtoisesti ihmisen itse sitä pyytäessä, niin ei Isä Jumala ainakaan ole ollut kyseistä toimintaa vastaan eikä jyrissyt ikäänkuin ukkosena taivaalla..

        Niin että näin ollen uskovien upotuskaste ei tarvitse lakia tuekseen, niinkuin esim. lutskujen hätäkasteen sakramentit sylivauvoille. Ellei kuolemassa olevaa sylivauvaa hätäkasteta, lutskut tuomitsevat kastamattoman sylivauvan helvettiin..

        herätysliikkeeni paimen sanoi, että olemme luterilaisen kirkon ydintä ja uskomme luterilaisen opin mukaisesti.

        Eivät puhujaveljet opeta niinkuin virheellisesti kerrot.
        Seuroissamme on opettettu, etteivät kastamattomat pienokaiset kadotukseen joudu, vaan tuomio tulee siis heidän vanhemmilleen:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        On myös aivan oikein opetettu, ettei kasteen puute kadota, vaan sen halveksiminen ja hylkääminen-

        On myös herätysliikkeessäni opetettu, että vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista.

        Paavalin kaste on oiva esimerkki, että tuskin upotettiin veteen, eikä sellaista kerrota tai mainita:
        17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.


      • annu42
        uskomassa kirjoitti:

        En ole löytänyt yhtään kohtaa Raamatusta, että ihminen olisi varmuudella upotettu veteen, eikä sellaista käskyä ja säädostä ole missään Raamatussa...

        Apt. 8:30-40 Filippos ja hoviherra:

        Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
        Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
        Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [8:32,33: Jes. 53:7,8]
        Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
        Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
        Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
        Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. [1. Kun. 18:12; 2. Kun. 2:16]

        Ensin usko ja sitten vasta kaste, ja he astuivat molemmat veteen, sekä Filippos että hoviherra. Huomaa kohta: Kun he olivat nousseet vedestä... siis molemmat nousivat myös pois vedestä. Hoviherra jatkoi iloiten matkaansa, kuten nykyäänkin ihminen, joka on saanut syntinsä anteeksi ja puhdistunut ja jonka Pyhä Henki on ottanut omaksi asunnokseen. Henki, joka teissä asuu, ja jonka olette saaneet Jumalalta.


      • uskomassa
        annu42 kirjoitti:

        Apt. 8:30-40 Filippos ja hoviherra:

        Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
        Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
        Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [8:32,33: Jes. 53:7,8]
        Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
        Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
        Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
        Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
        Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. [1. Kun. 18:12; 2. Kun. 2:16]

        Ensin usko ja sitten vasta kaste, ja he astuivat molemmat veteen, sekä Filippos että hoviherra. Huomaa kohta: Kun he olivat nousseet vedestä... siis molemmat nousivat myös pois vedestä. Hoviherra jatkoi iloiten matkaansa, kuten nykyäänkin ihminen, joka on saanut syntinsä anteeksi ja puhdistunut ja jonka Pyhä Henki on ottanut omaksi asunnokseen. Henki, joka teissä asuu, ja jonka olette saaneet Jumalalta.

        sitten kaste, opettaa seurakuntani. Pienet lapset uskovat ja heidät halutaan kastaa Jumalan tekemään armoliittoon ja saamaan näin kasteen siunaus.
        (2.moos.20:24)... "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua". Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto.
        Kohtasi ei kuitenkaan puhu upotuskasteesta yhtään mitään, sillä myös valelukaste oli täysin mahdollinen.

        Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt.



        Valde Palola mainitsi suviseurojen radiopuheessa, että sana, joka on suomeksi käännetty lapseksi, tarkoittaa alkukielellä nimenomaan imeväistä. Tarkastelin kohtia nettiraamatun avulla. Vaikka en osaakaan kreikkaa, voin useimmista asiayhteyksistä päätellä, onko kyse vauvasta, taaperosta, lapsen yleisnimityksestä tai jostain muusta.

        Sana 'lapsi' on käännetty sanasta 'paidion' ainakin seuraavissa kohdissa:

        Matt.2:9-11
        Matt.18:1-5
        Matt.19:13-15
        Mark.9:36-37
        Mark.10:13-16
        Luuk.2:27-28
        Luuk.9:46-48
        Luuk.18:15-17
        Joh.16:21

        Johanneksen evankeliumin kohdan mukaan 'paidion' on vastasyntynyt:

        "Kuin vaimo synnyttää, niin hänellä on kipu, sillä hänen hetkensä tuli; mutta kuin hän on lapsen synnyttänyt, niin ei hän enään muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan" (Joh.16:21).

        Samoin pieni Jeesus-lapsi Betlehemissä on 'paidion'.

        Matt.2:
        "9 Kuin he olivat kuninkaan kuulleet, menivät he matkaansa, ja katso, tähti, jonka he olivat nähneet idässä, kävi heidän edellänsä, niinkauvan kuin hän edellä käyden seisahti sen paikan päälle, jossa lapsi oli.
        10 Kuin he tähden näkivät, ihastuivat he sangen suurella ilolla,
        11 Ja menivät huoneeseen, löysivät lapsen äitinsä Marian kanssa, maahan lankesivat ja rukoilivat häntä, ja avasivat tavaransa, ja lahjoittivat hänelle kultaa ja pyhää savua ja mirhamia."

        Meille ei siten jää epäilystäkään, etteikö Jeesus olisi tarkoittanut nimenomaan kaikkein pienimpiä lapsia asettaessaan heidät uskon esikuvaksi.

        Huomiota tukee se, Matteuksen evankeliumissa Jeesus toteaa hankkineensa kiitoksensa nimenomaan lasten ja imeväisten suusta.

        Matt.21:
        "15 Mutta kuin pappein päämiehet ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, jotka hän teki, ja lapset templissä huutavan ja sanovan: hosianna Davidin Pojalle! närkästyivät he,
        16 Ja sanoivat hänelle: kuuletkos, mitä nämät sanovat? Niin Jesus sanoi heille: kuulen kyllä. Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?"

        King Jamesin mukaan käännös on "vauvojen ja imeväisten suusta" ("out of the mouth of babes ja sucklings").

        "15 And when the chief priests and scribes saw the wonderful things that he did, and the children crying in the temple, and saying, Hosanna to the Son of David; they were sore displeased,
        16 And said unto him, Hearest thou what these say? And Jesus saith unto them, Yea; have ye never read, Out of the mouth of babes and sucklings thou hast perfected praise?"

        King Jamesin 'babe' näyttää olevan kreikaksi 'nepios' ja sitä käytetään ilmeisesti yksinomaan vauvoista, kun 'paidion' tarkoittaa ilmeisesti myös taaperoikäisiä. 'Imeväinen' (engl. 'suckling') taas näyttää olevan kreikaksi 'thelazo'. Nämä huomiot sillä varauksella, että kun en kreikan kielioppia tunne, niin toki noissa saattaa olla kyse myös taivutusmuodoista. Joka tapauksessa vapahtajamme sanat lasten uskosta eivät jätä epäilyksille sijaa.


      • uskomassa kirjoitti:

        herätysliikkeeni paimen sanoi, että olemme luterilaisen kirkon ydintä ja uskomme luterilaisen opin mukaisesti.

        Eivät puhujaveljet opeta niinkuin virheellisesti kerrot.
        Seuroissamme on opettettu, etteivät kastamattomat pienokaiset kadotukseen joudu, vaan tuomio tulee siis heidän vanhemmilleen:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        On myös aivan oikein opetettu, ettei kasteen puute kadota, vaan sen halveksiminen ja hylkääminen-

        On myös herätysliikkeessäni opetettu, että vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista.

        Paavalin kaste on oiva esimerkki, että tuskin upotettiin veteen, eikä sellaista kerrota tai mainita:
        17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        uskomassa:
        "...emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista".
        --
        KASTEOPETUSTA
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin: Miten Jeesus suhtautui lapsiin.

        (Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

        http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
        --------------------------------------------------------------------------------------------------
        - UUDESTIKASTAMINEN

        Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa.
        On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
        Kaste ei ole pelkkää vettä (siis pelkkä "Vesikaste")

        Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
        Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.

        Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan.
        Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa varten.
        --
        http://koti.japo.fi/~ekallio/sala.htm


      • ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

        uskomassa:
        "...emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista".
        --
        KASTEOPETUSTA
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin: Miten Jeesus suhtautui lapsiin.

        (Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

        http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
        --------------------------------------------------------------------------------------------------
        - UUDESTIKASTAMINEN

        Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa.
        On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
        Kaste ei ole pelkkää vettä (siis pelkkä "Vesikaste")

        Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
        Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.

        Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan.
        Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa varten.
        --
        http://koti.japo.fi/~ekallio/sala.htm

        Mutta,, mikä on kaste,- jota ei tule uusia tai epäillä tms. Jos Raamattuun on uskomista, niin Raamatun lehdiltä ilmenee vain yksi kaste,- jolla ei ole edes nimeä. Eli se ei ole vauvakaste tai upotuskaste tms.....

        Vaan Raamattu selkeästi ilmentää kasteesta sen, että ihmiset,- jotka ottivat kuulemansa sanan vastaan he menivät/ottivat kasteen.Siis liittyi erityisen läheisesti kuulemansa Sanaan,- jota kuulivat ja ymmärivät.

        Näinhän on tänäkin aikana ja tulee tietenkin olla eli tämä sama toiminta jatkuu sukupolvelta toiselle ja tulee jatkumaan. Siis uskovat ihmiset tuovat Sanaa esille ja uusisukupolvi kuulee sitä ja näin mahdollistuu uskomaan pelastukseen ja samalla ottaa sen kasteen eli sen muikaan toimien mitä kuuli.Näinhän toimittiin Apostolisena aikanakin.

        Niin, voiko edes ihmiknen uudestikastattaa itseään. No, siinä tapauksessa kyllä,- jos uskoontullut ja kasteen ottanut ihminen luopuisi uskosta ja eläisi uskottomana. Mutta, tulisi uskoon vanhuuden päivillään, niin tässä tilanteessa voisi olla vaara, että hän ottaisi uudelleen kasteen. Siis hän kokisi saman tilanteen kuin aiemmin tullessaan uskoon.

        Kastehan liittyy erikoisen vahvasti ja yksin omaan uskovaan ihmiseen.


      • annu42
        uskomassa kirjoitti:

        sitten kaste, opettaa seurakuntani. Pienet lapset uskovat ja heidät halutaan kastaa Jumalan tekemään armoliittoon ja saamaan näin kasteen siunaus.
        (2.moos.20:24)... "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua". Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto.
        Kohtasi ei kuitenkaan puhu upotuskasteesta yhtään mitään, sillä myös valelukaste oli täysin mahdollinen.

        Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt.



        Valde Palola mainitsi suviseurojen radiopuheessa, että sana, joka on suomeksi käännetty lapseksi, tarkoittaa alkukielellä nimenomaan imeväistä. Tarkastelin kohtia nettiraamatun avulla. Vaikka en osaakaan kreikkaa, voin useimmista asiayhteyksistä päätellä, onko kyse vauvasta, taaperosta, lapsen yleisnimityksestä tai jostain muusta.

        Sana 'lapsi' on käännetty sanasta 'paidion' ainakin seuraavissa kohdissa:

        Matt.2:9-11
        Matt.18:1-5
        Matt.19:13-15
        Mark.9:36-37
        Mark.10:13-16
        Luuk.2:27-28
        Luuk.9:46-48
        Luuk.18:15-17
        Joh.16:21

        Johanneksen evankeliumin kohdan mukaan 'paidion' on vastasyntynyt:

        "Kuin vaimo synnyttää, niin hänellä on kipu, sillä hänen hetkensä tuli; mutta kuin hän on lapsen synnyttänyt, niin ei hän enään muista vaivaansa ilon tähden, että ihminen on syntynyt maailmaan" (Joh.16:21).

        Samoin pieni Jeesus-lapsi Betlehemissä on 'paidion'.

        Matt.2:
        "9 Kuin he olivat kuninkaan kuulleet, menivät he matkaansa, ja katso, tähti, jonka he olivat nähneet idässä, kävi heidän edellänsä, niinkauvan kuin hän edellä käyden seisahti sen paikan päälle, jossa lapsi oli.
        10 Kuin he tähden näkivät, ihastuivat he sangen suurella ilolla,
        11 Ja menivät huoneeseen, löysivät lapsen äitinsä Marian kanssa, maahan lankesivat ja rukoilivat häntä, ja avasivat tavaransa, ja lahjoittivat hänelle kultaa ja pyhää savua ja mirhamia."

        Meille ei siten jää epäilystäkään, etteikö Jeesus olisi tarkoittanut nimenomaan kaikkein pienimpiä lapsia asettaessaan heidät uskon esikuvaksi.

        Huomiota tukee se, Matteuksen evankeliumissa Jeesus toteaa hankkineensa kiitoksensa nimenomaan lasten ja imeväisten suusta.

        Matt.21:
        "15 Mutta kuin pappein päämiehet ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, jotka hän teki, ja lapset templissä huutavan ja sanovan: hosianna Davidin Pojalle! närkästyivät he,
        16 Ja sanoivat hänelle: kuuletkos, mitä nämät sanovat? Niin Jesus sanoi heille: kuulen kyllä. Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?"

        King Jamesin mukaan käännös on "vauvojen ja imeväisten suusta" ("out of the mouth of babes ja sucklings").

        "15 And when the chief priests and scribes saw the wonderful things that he did, and the children crying in the temple, and saying, Hosanna to the Son of David; they were sore displeased,
        16 And said unto him, Hearest thou what these say? And Jesus saith unto them, Yea; have ye never read, Out of the mouth of babes and sucklings thou hast perfected praise?"

        King Jamesin 'babe' näyttää olevan kreikaksi 'nepios' ja sitä käytetään ilmeisesti yksinomaan vauvoista, kun 'paidion' tarkoittaa ilmeisesti myös taaperoikäisiä. 'Imeväinen' (engl. 'suckling') taas näyttää olevan kreikaksi 'thelazo'. Nämä huomiot sillä varauksella, että kun en kreikan kielioppia tunne, niin toki noissa saattaa olla kyse myös taivutusmuodoista. Joka tapauksessa vapahtajamme sanat lasten uskosta eivät jätä epäilyksille sijaa.

        Olin itse kaksi-vuotias, kun minut "kastettiin". Seisoin jakkaralla, ja pappi laittoi vettä päähäni. Hieman hän oli epäröinyt, miten tämä nyt meneekään? Kummini seisoivat vieressä todistajina, kuten kuuluukin. En kuitenkaan muista mitään, mitä uskoin, vaikka olin jo kävelevä ja leikkivä lapsi. toisaalta imeväinen voi olla vaikka viisivuotias, sillä ennenhän imetettiin aika kauan.

        Olin nelikymppinen, kun menin sille oikealla uskovaisen upotuskasteelle, joka on Kristuksen hautaamisen muistomerkki. Vanha elämäni upotettiin kasteen "hautaan", ja uusi minä nousi ylös jatkamaan matkaansa iloiten, kuten etiopialainen hoviherrakin teki. Minunkin vanha minäni kuoli, kuten Jeesuksin kuoli ristillä minun tähteni. Uusi minäni vaeltaa Kristuksen uskossa ja hänen kanssaan kuten sopivaa iestä hänen kanssaan kantaen. Toisin sanoen, hän kantaa, minä kuljen siinä vieressä vapaana syntieni lastista. Ne otettiin pois, kun otin vastaan Jumalan armon ja kasteen.

        Kun Jeesus otti lapsen keskelleen, hän nimenomaan otti hänet esimerkiksi siitä, miten lapsi uskoo, mitä hänelle sanotaan. Jeesus myös siunasi lapset, eikä lähettänyt heitä pois, sillä heidänlaistensa on taivasten valtakunta. Tässä Jeesus tarkoittaa nimenomaan vilpitöntä, epäilemätöntä lapsenuskoa Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja vanhurskauteen, joka tulisi löytyä jokaisen uskovan sydämestä. Sinne sydämen lihatauluunhan juuri Jumala haluaa tahtonsa kirjoittaa, että meistä tulisi niitä oikeita uskovia Jumalan lapsia, jotka epäröimättä menisvät eteenpäin Jumalan viitoittamaa tietä.


      • annu42 kirjoitti:

        Olin itse kaksi-vuotias, kun minut "kastettiin". Seisoin jakkaralla, ja pappi laittoi vettä päähäni. Hieman hän oli epäröinyt, miten tämä nyt meneekään? Kummini seisoivat vieressä todistajina, kuten kuuluukin. En kuitenkaan muista mitään, mitä uskoin, vaikka olin jo kävelevä ja leikkivä lapsi. toisaalta imeväinen voi olla vaikka viisivuotias, sillä ennenhän imetettiin aika kauan.

        Olin nelikymppinen, kun menin sille oikealla uskovaisen upotuskasteelle, joka on Kristuksen hautaamisen muistomerkki. Vanha elämäni upotettiin kasteen "hautaan", ja uusi minä nousi ylös jatkamaan matkaansa iloiten, kuten etiopialainen hoviherrakin teki. Minunkin vanha minäni kuoli, kuten Jeesuksin kuoli ristillä minun tähteni. Uusi minäni vaeltaa Kristuksen uskossa ja hänen kanssaan kuten sopivaa iestä hänen kanssaan kantaen. Toisin sanoen, hän kantaa, minä kuljen siinä vieressä vapaana syntieni lastista. Ne otettiin pois, kun otin vastaan Jumalan armon ja kasteen.

        Kun Jeesus otti lapsen keskelleen, hän nimenomaan otti hänet esimerkiksi siitä, miten lapsi uskoo, mitä hänelle sanotaan. Jeesus myös siunasi lapset, eikä lähettänyt heitä pois, sillä heidänlaistensa on taivasten valtakunta. Tässä Jeesus tarkoittaa nimenomaan vilpitöntä, epäilemätöntä lapsenuskoa Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja vanhurskauteen, joka tulisi löytyä jokaisen uskovan sydämestä. Sinne sydämen lihatauluunhan juuri Jumala haluaa tahtonsa kirjoittaa, että meistä tulisi niitä oikeita uskovia Jumalan lapsia, jotka epäröimättä menisvät eteenpäin Jumalan viitoittamaa tietä.

        annu42: "Vanha elämäni upotettiin kasteen "hautaan", ja uusi minä nousi ylös ..."
        ---
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut" (2.Kor. 5:17).

        Elikkä kasteessa tapahtuu se, mistä Jeesus puhuu:
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
        Vrt. Tiit.3:5


      • annu42 kirjoitti:

        Olin itse kaksi-vuotias, kun minut "kastettiin". Seisoin jakkaralla, ja pappi laittoi vettä päähäni. Hieman hän oli epäröinyt, miten tämä nyt meneekään? Kummini seisoivat vieressä todistajina, kuten kuuluukin. En kuitenkaan muista mitään, mitä uskoin, vaikka olin jo kävelevä ja leikkivä lapsi. toisaalta imeväinen voi olla vaikka viisivuotias, sillä ennenhän imetettiin aika kauan.

        Olin nelikymppinen, kun menin sille oikealla uskovaisen upotuskasteelle, joka on Kristuksen hautaamisen muistomerkki. Vanha elämäni upotettiin kasteen "hautaan", ja uusi minä nousi ylös jatkamaan matkaansa iloiten, kuten etiopialainen hoviherrakin teki. Minunkin vanha minäni kuoli, kuten Jeesuksin kuoli ristillä minun tähteni. Uusi minäni vaeltaa Kristuksen uskossa ja hänen kanssaan kuten sopivaa iestä hänen kanssaan kantaen. Toisin sanoen, hän kantaa, minä kuljen siinä vieressä vapaana syntieni lastista. Ne otettiin pois, kun otin vastaan Jumalan armon ja kasteen.

        Kun Jeesus otti lapsen keskelleen, hän nimenomaan otti hänet esimerkiksi siitä, miten lapsi uskoo, mitä hänelle sanotaan. Jeesus myös siunasi lapset, eikä lähettänyt heitä pois, sillä heidänlaistensa on taivasten valtakunta. Tässä Jeesus tarkoittaa nimenomaan vilpitöntä, epäilemätöntä lapsenuskoa Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja vanhurskauteen, joka tulisi löytyä jokaisen uskovan sydämestä. Sinne sydämen lihatauluunhan juuri Jumala haluaa tahtonsa kirjoittaa, että meistä tulisi niitä oikeita uskovia Jumalan lapsia, jotka epäröimättä menisvät eteenpäin Jumalan viitoittamaa tietä.

        annu42: "Kun Jeesus otti lapsen keskelleen, hän nimenomaan otti hänet esimerkiksi siitä, miten lapsi uskoo, mitä hänelle sanotaan".
        --------------
        Alla oleva teksti linkistä:
        http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

        Jeesus sanoi: ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” (Luuk. 18:17).

        Mitä nämä sanat sisältävät?
        Lasten viattomuudesta tai esikuvallisesta nöyryydestä ei ole kysymys. Lapset eivät kuuluneet luonnostaan Jumalan valtakuntaan, vaan heidän täytyi ottaa se vastaan.
        Sitä varten olivat silloin (Jeesuksen ollessa maanpäällä) voimassa vielä myös vanhan liiton sakramentit, ympärileikkaus ja uhrit, lupauksineen.
        Nyt oli näiden sakramenttien varsinainen sisältö, Jeesus, paikalla.
        Lasten estäminen Jeesuksen luokse tulemasta oli suuri synti ja ristiriidassa vanhan liiton sakramenttien kanssa. (250)

        Jeesus tähdensi ennen muuta kahta asiaa:
        - Kukaan ei voi ansaita Jumalan valtakuntaa suorituksillaan eikä kypsyneisyydellään; se on lahja, joka on otettava vastaan.
        - Toiseksi Jeesus tahtoi varjella perheen kokonaisena. Lapsilla on yhtä suuri oikeus pelastukseen kuin heidän vanhemmillaan.

        Lasten ei tarvitse tulla aikuisiksi päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan päinvastoin aikuisten on tultava lasten kaltaisiksi. Tämän lausuu selvästi Matteuksen rinnakkaisteksti:
        ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan” (Matt. 18:3) (261)

        Jeesus osoittaa tässä kertomuksessa, että on vain yksi tie Jumalan valtakuntaan. Se on sama lapselle ja aikuiselle.
        Aikuisen täytyy ottaa vastaan lapsen tavoin Jumalan valtakunta. Muuten hän jää sen ulkopuolelle.
        ’Vapaa suunnat’ opettavat kahta eri tietä Jumalan valtakuntaan. Heidän mukaansa lapsi on otollinen Jumalalle ilman uskoa (262), mutta aikuinen uskon kautta (263).
        (Matti Väisänen)


      • Usko Toivonen
        Tapio522 kirjoitti:

        annu42: "Vanha elämäni upotettiin kasteen "hautaan", ja uusi minä nousi ylös ..."
        ---
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut" (2.Kor. 5:17).

        Elikkä kasteessa tapahtuu se, mistä Jeesus puhuu:
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
        Vrt. Tiit.3:5

        Voiko siis mielestäsi vauva-kasteen saanut luterilainen ( tunnen useita ), olla oikeassa kun hän kertoo
        varttuneemmalla iällä tulleensa uskoon ja uudestisyntyneensä?

        23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
        1. Piet. 1. KR 33/38

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ef. 1.


      • Usko Toivonen kirjoitti:

        Voiko siis mielestäsi vauva-kasteen saanut luterilainen ( tunnen useita ), olla oikeassa kun hän kertoo
        varttuneemmalla iällä tulleensa uskoon ja uudestisyntyneensä?

        23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
        1. Piet. 1. KR 33/38

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ef. 1.

        Uudestisyntyminen tapahtuu "vedestä ja Hengestä" (Joh.3:5, Tiit.3:5, 1.Kor.6:11, 12:13).
        Kasteeseen liittyy veden lisäksi Henki ja Sana (1.Piet.1:23, Ef.5:26).
        (Kaste ei ole pelkkää vettä).

        Samoin oli Jumalan luomisteoissa.

        Raamatun viitteet:
        -1.Moos. 1:2:
        ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”

        -2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.
        --
        Miten sinä tulkitset Ef 5:26?
        "...että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,..."?


      • Usko Toivonen
        Tapio522 kirjoitti:

        Uudestisyntyminen tapahtuu "vedestä ja Hengestä" (Joh.3:5, Tiit.3:5, 1.Kor.6:11, 12:13).
        Kasteeseen liittyy veden lisäksi Henki ja Sana (1.Piet.1:23, Ef.5:26).
        (Kaste ei ole pelkkää vettä).

        Samoin oli Jumalan luomisteoissa.

        Raamatun viitteet:
        -1.Moos. 1:2:
        ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”

        -2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.
        --
        Miten sinä tulkitset Ef 5:26?
        "...että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,..."?

        >> Miten sinä tulkitset Ef 5:26? >

        26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

        Minä tulkitsen sen, siten että tässä on kyse " elävästä vedestä ", Pyhästä Hengestä

        37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ef. 1.

        Mutta mitä mieltä sinä olet kysymyksestä, jonka esitin edellisessä viestissäni ?


      • Tapio522eikirj.
        Usko Toivonen kirjoitti:

        >> Miten sinä tulkitset Ef 5:26? >

        26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

        Minä tulkitsen sen, siten että tässä on kyse " elävästä vedestä ", Pyhästä Hengestä

        37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ef. 1.

        Mutta mitä mieltä sinä olet kysymyksestä, jonka esitin edellisessä viestissäni ?

        "Mutta mitä mieltä sinä olet kysymyksestä, jonka esitin edellisessä viestissäni" ?
        --
        Yritin vastata Raamatun sanoin.

        "Vedellä pesten" tarkoittaa siis mielestäsi Pyhää Henkeä, jos oikein ymmärsin.

        Tarkoittaako näinollen "vedestä" (Joh.3:5) myös Pyhää Henkeä.
        Toisin sanoen Joh. 3:5 pitäisi ymmärtää, että ihmisen on synnyttävä "Hengestä ja Hengestä"!


      • Usko Toivonen
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

        "Mutta mitä mieltä sinä olet kysymyksestä, jonka esitin edellisessä viestissäni" ?
        --
        Yritin vastata Raamatun sanoin.

        "Vedellä pesten" tarkoittaa siis mielestäsi Pyhää Henkeä, jos oikein ymmärsin.

        Tarkoittaako näinollen "vedestä" (Joh.3:5) myös Pyhää Henkeä.
        Toisin sanoen Joh. 3:5 pitäisi ymmärtää, että ihmisen on synnyttävä "Hengestä ja Hengestä"!

        "Vedellä pesten" tarkoittaa siis mielestäsi Pyhää Henkeä, jos oikein ymmärsin. ""

        Näin minä sen tulkitsen.

        26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. ( Ef. 5. )

        Sanan kuulemisen kautta tullaan uskoon ja uudestisynnytään. ( Ef. 1:13, 1. Piet. 1:23 )

        Jeesus käytti vesi sanaa myös Hengestä, ja niin myös ymmärrän että tässä puhutaan Pyhän Hengen
        puhdistavasta vaikutuksesta ( Pyhän Hengen kaste ).

        ""Tarkoittaako näinollen "vedestä" (Joh.3:5) myös Pyhää Henkeä.
        Toisin sanoen Joh. 3:5 pitäisi ymmärtää, että ihmisen on synnyttävä "Hengestä ja Hengestä"! "

        Niputat siis Ef. 5. tekstin ja tämän Joh. 3. vaikka pyysit tulkintaa Ef. 5:26 " veteen ".

        Tässäkin kohdassa voi hyvinkin olla kyse muusta vedestä, kuin tavallisesta vedestä ( H2O).

        Jos katsotaan Joh. 4. lukua Jeesus sanoo :

        13. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
        14. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
        --
        40. Kun nyt samarialaiset tulivat hänen luoksensa, pyysivät he häntä viipymään heidän luonaan; ja hän viipyi siellä kaksi päivää.
        41. Ja vielä paljoa useammat uskoivat hänen sanansa tähden,
        42. ja he sanoivat naiselle: "Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja".

        Kuten näistä jakeista käy ilmi, tässä tapauksessa Jeesuksen antama "vesi" on Jumalan sanaa.

        Toisin sanoen Joh. 3:5 pitäisi ymmärtää, että ihmisen on synnyttävä "Hengestä ja Hengestä"! " ?

        Ei vaan, että ihmisen on synnyttävä ( tultava uskoon ) sanasta ja Hengestä.

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        Ef. 1.


      • peeaaaaa

        rikosilmoitus tulossa huutonetin väärinkäytöksien johdosta sinulle Markku Tampio,tyynytie,muurame


    • Ja ekumeenian henkivalta ampuu niitä jos niillä on jotain eroa. Ettekö huomaa että kaikki sula sovussa sulaa yhteen niin että naispappit vihkii homot ja lesbot kaikki naisellisen pehmeän suvaitsevaisuuden feminismin hengessä?

      • uskomassa

        Jeesuskin toimi synagogissa vaikka siellä oli fariseuksia ja buplikaaneja, siis epäuskoisa. Samoin mekin voimme toimia kansankirkossa ja julistaa koko kansalle evankeliumia, eri kirkoissa. Näin toimi myös uskonpuhdistaja Martti Luther, niinkauan kuin sai opettaa oikein. Näin toimivat myös apostolit synagokissa, jos saivat siihen luvan.


      • uskomassa kirjoitti:

        Jeesuskin toimi synagogissa vaikka siellä oli fariseuksia ja buplikaaneja, siis epäuskoisa. Samoin mekin voimme toimia kansankirkossa ja julistaa koko kansalle evankeliumia, eri kirkoissa. Näin toimi myös uskonpuhdistaja Martti Luther, niinkauan kuin sai opettaa oikein. Näin toimivat myös apostolit synagokissa, jos saivat siihen luvan.

        uskomassa: "Samoin mekin voimme toimia kansankirkossa ja julistaa koko kansalle evankeliumia...".
        ---
        Jouluevankeliumi:
        Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva KAIKELLE KANSALLE: teille on syntynyt tänä päivänä Vapahtahtaja, joka Kristus, Herra,..." (Luuk. 2:10,11).

        Kristus ei ole tullut vapahtamaan muita parempia ihmisiä. Hän on "joka miehen" Vapahtaja.
        "Kaikelle kansalle" hänen syntymisensä on ilmoitettava.

        Itserakkaudessamme kuvittettelemme itsestämme liikoja ja luulemme jotain olevamme.
        Pyhä Henki johtaa ihmisen itsensä tuntoon.
        Tälläista itsensä oikeata arviointia Paavalikin osoitti ensimmäisellä lähetysmatkallaan Lystrassa.
        Puhuessaan näille pakanoille hän näet sanoi:
        "Mekin olemme ihmisiä, yhtä vajavaisia kuin te" (Apt.14:15).

        Jumalan Henki paljastaa ihmiselle hänen vajavaisuutensa.
        Vaikka Lystran asukkaat olivat pakanoita, ei Paavali pitänyt kristillisyyttään minään etuisuutena, joka oikeuttaisi hänet muita paremmaksi.
        Kristillisyytemme on kokonaan lahjaa, vanhurskautemme on lahjavanhurskautta.
        Ihminen ei voi siis kerskata ja asettua muitten yläpuolelle.
        --
        Virsi 358
        --
        1.
        Immanuel, mun valoni
        ja ystäväni, iloni,
        nyt köyhään, kuivaan sieluuni
        vuodata verenkasteesi.
        Ah riennä, Jeesus, apuhun,
        kun olet lunastanut mun.
        --
        3.
        En pyydä muuta iloa
        kuin antaa tahdot armossa.
        Suo minun olla, Herrani,
        uskossa luona ristisi.
        Ah riennä, Jeesus, apuhun,
        kun olet lunastanut mun.

        4.
        Jo saavu, Jeesus, auttamaan,
        sanaasi saata uskomaan.
        Suo, että kallis siemen sen
        juurtuisi peltoon sydämen.
        Ah riennä, Jeesus, apuhun,
        kun olet lunastanut mun.


      • uskomassa
        Tapio522 kirjoitti:

        uskomassa: "Samoin mekin voimme toimia kansankirkossa ja julistaa koko kansalle evankeliumia...".
        ---
        Jouluevankeliumi:
        Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva KAIKELLE KANSALLE: teille on syntynyt tänä päivänä Vapahtahtaja, joka Kristus, Herra,..." (Luuk. 2:10,11).

        Kristus ei ole tullut vapahtamaan muita parempia ihmisiä. Hän on "joka miehen" Vapahtaja.
        "Kaikelle kansalle" hänen syntymisensä on ilmoitettava.

        Itserakkaudessamme kuvittettelemme itsestämme liikoja ja luulemme jotain olevamme.
        Pyhä Henki johtaa ihmisen itsensä tuntoon.
        Tälläista itsensä oikeata arviointia Paavalikin osoitti ensimmäisellä lähetysmatkallaan Lystrassa.
        Puhuessaan näille pakanoille hän näet sanoi:
        "Mekin olemme ihmisiä, yhtä vajavaisia kuin te" (Apt.14:15).

        Jumalan Henki paljastaa ihmiselle hänen vajavaisuutensa.
        Vaikka Lystran asukkaat olivat pakanoita, ei Paavali pitänyt kristillisyyttään minään etuisuutena, joka oikeuttaisi hänet muita paremmaksi.
        Kristillisyytemme on kokonaan lahjaa, vanhurskautemme on lahjavanhurskautta.
        Ihminen ei voi siis kerskata ja asettua muitten yläpuolelle.
        --
        Virsi 358
        --
        1.
        Immanuel, mun valoni
        ja ystäväni, iloni,
        nyt köyhään, kuivaan sieluuni
        vuodata verenkasteesi.
        Ah riennä, Jeesus, apuhun,
        kun olet lunastanut mun.
        --
        3.
        En pyydä muuta iloa
        kuin antaa tahdot armossa.
        Suo minun olla, Herrani,
        uskossa luona ristisi.
        Ah riennä, Jeesus, apuhun,
        kun olet lunastanut mun.

        4.
        Jo saavu, Jeesus, auttamaan,
        sanaasi saata uskomaan.
        Suo, että kallis siemen sen
        juurtuisi peltoon sydämen.
        Ah riennä, Jeesus, apuhun,
        kun olet lunastanut mun.

        Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.


      • todé*

        ekumeniaa ja uskovien yhteyttä toisiinsa.


      • uskomassa
        todé* kirjoitti:

        ekumeniaa ja uskovien yhteyttä toisiinsa.

        Room.16:17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.


    • hemming

      Olet liittynyt jäseneksi, muttet tunne seurakuntaasi tai sen eroa muihin seurakuntiin..??

      • uskomassa

        Pyhän Hengen virasta ja siitä, että herätysliikkeeni opettaa, että Jumalan valtakunnan raja on selvä (Tiit.3:10-11).


      • Lahkoon vaan

        Näinhän se usein menee. Liitytään nopeasti porukan painostuksesta (nuoret ja alkoholistitaustaiset vanhemmat ihmiset) ja sitten jälkikäteen aletaan vasta selvittämään asioita, että mihinkäs porukkaan sitä on tullut liityttyä. Tämä on normaalia lahkolaisten käännytystouhua.


      • Joel..
        Lahkoon vaan kirjoitti:

        Näinhän se usein menee. Liitytään nopeasti porukan painostuksesta (nuoret ja alkoholistitaustaiset vanhemmat ihmiset) ja sitten jälkikäteen aletaan vasta selvittämään asioita, että mihinkäs porukkaan sitä on tullut liityttyä. Tämä on normaalia lahkolaisten käännytystouhua.

        että usko Jeesukseen on syntynyt ja mitä sitten vaikka vasta uskoontulon jälkeen alkaa selvittämään tarkemmin seurakunnallisia asioita? Jumala kyllä omansa johdattaa siitä eteenpäin mihin se sitten johtaakin...


      • 5+19
        Joel.. kirjoitti:

        että usko Jeesukseen on syntynyt ja mitä sitten vaikka vasta uskoontulon jälkeen alkaa selvittämään tarkemmin seurakunnallisia asioita? Jumala kyllä omansa johdattaa siitä eteenpäin mihin se sitten johtaakin...

        uskonnolliseen holhoukseen ja usea jättää koko touhun siihen.


      • ???????????????.
        5+19 kirjoitti:

        uskonnolliseen holhoukseen ja usea jättää koko touhun siihen.

        Luterilaisuudessa ei ole mitään ihmisen omaa tekoa tai toimintaa. Hänet kastetaan vauvana ja kasten on Jumalan lahja samoin kuin usko Kristukseeen - kaikki tulee meille lahjana, jota emme ansaitse vaan se tulee uskossa vastaanottaa.

        Helluntailaisuudessa ihmisiä viehättää se kun voi omilla teoillaan olla kelpaamassa Jumalalle.
        Minä tein uskon ratkaisun ja menin aikuiskasteelle. Siis MINÄ on se toimija ja Jumala vain sivuroolissa.

        Sitten MINÄ tein uskonratkaisun silloin ja silloin.
        Helluntailaiset korostavat tunteiden tärkeyttä - ilman fyysistä tunnetta ei voi olla Jumalan läsnäoloa.
        Helluntailaisille on tärkeää, että jokainen puhuu kielillä aikuiskasteen jälkeen. Jos joku ei puhu hän saa tuntea olevansa epäkelpo.

        Luterilaisuus tunnustaa kaikki armolahjat, mutta ei vaadi niiden esiintymistä uskon todisteena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      233
      9955
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      124
      6810
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      6334
    4. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      79
      4867
    5. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4570
    6. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      37
      3726
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3264
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      3125
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      3108
    10. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      3053
    Aihe