Anteeksi-sana saattaapi olla tarkoittanut alunperin vähän muuta kuin nykyään sovinnon hakua. Sekin on tietysti hyvä asia, mutta se toinen merkitys lienee (saa olla eri mieltä) se, että pystyy jättämään mielestään vanhat mielikuvat JA kohtaamaan jokaisen hetken puhtaasti ilman niitä (mielikuvia). Anteeksi olisi siis vain henkilökohtainen tapa kohdata maailma uudestaan, eikä tähän liity ketään toista henkilöä tai yksittäistä tapahtumaa.
Meidän ajattelussamme on paljon sellaista opittua tarpeetonta ja jopa haitallista ainesta josta olisi syytä päästä irti. Esimerkiksi erilaiset poliittiset aatteet ja ihmisten luokittelu niiden mukaan. On ihan järkeenkäypääkin se, että kohtaa ihmiset ja asiat ilman kuvitelmia sosialismeista, kapitalisteista, liberaaleista, jne.. Sama uskontojen suhteen, ihminen on ihminen, erilainen ja samanlainen, mutta ei ateistinen, kristitty, juutalainen, muhamettilainen, buddhalainen. Henkilö olisi kohdattava ilman näitä määreitä ainakin jos hänen kanssaan haluaa aitoon vuorovaikutukseen. On paljon muitakin opittuja ajatusmalleja jotka eivät tuo kuin loputonta kärsimystä tai pettymyksiä.
Täydellisempi anteeksi-tapahtuma toteutuu silloin kun itse oppii näkemään uudella tavalla. Toiselta pyytäminen anteeksi korjaa eli deletoi aina vain yhden sotkun omasta mielestä, mutta henkilö itse toteuttaa samaa kaavaansa edelleen. Anteeksi saaminenkaan toiselta ei ole aina taattua eikä aitoa. Anteeksi tarkoittaa siis elämistä ilman että kerää mieleensä kaavoja ja käsityksiä kokemustensa perusteella. Ilman kokemuksiakin mieli osaa toimia ja ratkaista ongelmat. Oikeastaan se tekee sen paremmin niin. Ehkä anteeksi on synonyymi sanalle luovuus.
Tietysti täytyy olla aika hyvä ja herkkä ihminen jos osaa tuntea tarvetta pyytää tapahtunutta anteeksi perinteisellä tavalla. Olisi kuitenkin syytä muistaa että jatkuvalle rypemiselle saattaa olla parempi vaihtoehto se, että muuttuu itse, eli osaa katsoa ilman vääristäviä eilis-laseja sitä minkä kohtaa koko ajan.
Anteeksi-sanan laajennus
hjgdkghd
0
598
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225091
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24203Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361310- 1011302
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17913viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61793- 37769