Ajokortti toisesta EU-maasta?

viksus??

Kaverini ajoi suomalaisittain pilkkahintaan ajokortin Porttugalissa ja vaihtoi sen suomalaiseen vastaavaan palatessaan tänne.
Mitään muuta ei tarvittu, kun olla kirjoilla 6kk kyseisessä maassa.
Inssiajossakin oltiin kuulemma lähinnä kiinnostenuita nautitun viinin määrästä. Läpi meni kun selvinpäin kerran oltiin.
Kysymys: Voinko "suorittaa" esim. A moottoripyöräkortin missä tahansa EU-maassa, vaikka Eestissä (hinta n. 35 eur.) ja vaihtaa sen suomessa "paluumuuttajana"?
Kuka sitä vahtii missä olen ollut, tai oliko inssiajo pelkkä kävely johonkin paikalliseen politsei toimistoon rahat kourassa?

4

708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jape---

toisessa maassa ajokortin ajamisen ja hankinnan aikana.Korttiin jonka sitten suomessa saat tulee suluissa luokan perään maan tunnus jossa kyseinen ajokortti ajettu.Se ei häviä ikinä mihinkään.Itse muutin ruotsiin ja katsoin juuri hurrikorttiani ja jokaisen luokan perässä lukee (FIN)

• on the road

EU:ssa on parhaillaan meneillään monta projektia, joilla ajokortin saantia tullaan yhdenmukaistamaan.
      Tavoitteena on melko lailla Saksassa vallitseva järjestelmä. Myös Pohjoismaiset järjestelmät ovat hyvin lähellä niitä.
      Näitä ohjelmia ovat GADGET ja DAN/EU sekä MERIT. Ne liittyvät kuljettajaopetukseen, kuljettajatutkintoihin ja liikenneopettajien koulutuksen yhdenmukaistamiseen. Tavoitteena on se, että missä tahansa EU-maassa saatu kortti takaa myös jotain tietämyksen ja osaamisen suhteen.

• joopajoooox

Niinpä yhteinäisti! Suomella varmaan maailman toisiks vaiken kortinhakuprosessi jos se EI ole autokoulusta. Eli vuoden 2013 alusta sehän muutettiin autokoulujen rahastusautomaatiksi rikkaampien kakruille!

Aivan käsittämätöntä. :-(

Ja sen tietää että tällainen systeemi voidaan rakentaa kun on kohtuullisen vaikeata hakea se kortti muusta EU maasta. Olen ymmärtänyt että nykyisellään se on omahdollista vain jos asuu ko maassa >6kk?

• ---

Halvemmaks tulee ajaa 10 vuotta kortitta ja maksaa ne sakot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5153
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3765
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2719
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1298
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      281
      1267
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      208
      1029
    Aihe