Taulukko-ohjelma muuntaa copy/pastatessa ääliömäisesti murtoluvut ja desimaaliluvt päivämääriksi. Ja tätä featurea ei saa pois! Ohjeessa neuvotaan perumaan muotoilu, mutta se toimii vain kirjoittaessa - ei lukusarjoja liitettäessä.
Sitten taas Officessa on työ ja tuskan takana saada suomalainen pp.kk.vvvv -muotoilu, jota ei ole vaihtoehdoissa.
Luin aikani Open Officen foorumeilta, miten ihmiset ovat epävtoivoisia tuon typerän Num/Date automaation kanssa. KUKA SITÄ TARVITSEE?
Itse tein lopulta niin, että liitin luvut Writeen, kirjoitin jokaisen luvun eteen heittomerkin ja sen jälkeen liitin luvut Calciin.
Uskomatonta, mutta totta 2000-luvulla. Tulee mieleen WordPerfect.
Ääliömäinen Calc
6
596
Vastaukset
- q
Valitse ensin solut, joihin haluat murtoluvut liittää. Sitten oikeanpuoleisesta rotan napista "Muotoile solut" . Sieltä sitten luvun muodoksi "Murtoluku".
- älä puhu soopaa
Ensinnäkään suomalainen virallinen päiväysstandardi ei taida käyttää täytenollia. Ei siis 12.02.2010 vaan 12.2.2010.
Ja muotoilun tekeminen ei ole vaikeaa. Otat Muotoile - Solut - Luku - Oma ja siellä kirjoitat pp.kk.vvvv. Ei tosiaankaan vaikeaa eikä edes työn ja tuskan takana. On hyvä syy uskoa, että kopioimasi aineiston desimaaliluvut ovat jotenkin epänormaalissa muodossa, eikä niissä ole desimaalierottimena norminmukaista desimaalipilkkua, vaan esim. epänormaali piste. Jos käytettävissäsi ei ole SF-normin mukaista lähdeaineistoa kopiointiin, niin eräs keino on vaihtaa ennen kopiointia taulukkolehden tai -alueen kieli/maa lähdeaineistoa vastaavaksi (esim. englanniksi). Tallennuksen jälkeen voit vaihtaa kieli/maa-asetukset jälkeen suomeksi ja tallentaa uudestaan. (Välitallennus tässä varotoimi).
Liitä määräten -toiminnolla kopiota voi myös muotoilla ja rajata jossain määrin ennen liittämistä. Lisää ohjeita löydät Ohje-toiminnosta.- NUM/DATE
Kyse oli murtoluvuista 1/2, 1/3, 3/5 jne. Nämäkin sen piti sutata päivämääriksi. Jostain syystä ei toisin kaikkia.
Mistä syystä ohjelma teke jotain, mitä sen ei ole pyydetty tehdä! JOs joku haluaa luvuista päivämääriä, niin miksi se ei voi tapahtua LIITÄ MÄÄRÄTEN/PÄIVÄMÄÄRINÄ.
En varmasti ole ainoa, jota tämä ja muutama muu Calcin kovapäisyys kiusaa. NUM/DATE kirjoitti:
Kyse oli murtoluvuista 1/2, 1/3, 3/5 jne. Nämäkin sen piti sutata päivämääriksi. Jostain syystä ei toisin kaikkia.
Mistä syystä ohjelma teke jotain, mitä sen ei ole pyydetty tehdä! JOs joku haluaa luvuista päivämääriä, niin miksi se ei voi tapahtua LIITÄ MÄÄRÄTEN/PÄIVÄMÄÄRINÄ.
En varmasti ole ainoa, jota tämä ja muutama muu Calcin kovapäisyys kiusaa.Tuskinpa lohduttaa, mutta ainakin Excel 2003 tekee melkolailla samoin. Eikä siinä toimi jo edellä näkyvä ohje muuttaa kohdealue murtoluvuksi muotoilultaan. Mutta Calcissa toimii.
Vaiva näyttää olevan kansainvälistä laatua:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=75596
Yleisemmin voisi toivoa, että miltei kaikki automatiikka, jota ohjelmiin on perustoimintojen lisäksi lisätty, olisi tarvittaessa kytkettävissä pois. Kaikki toiveet eivät vain toteudu, ainakaan pelkästään toivomalla. Issue Trackeriin voi toki niitä esittää.- NUM/DATE
tuttumies kirjoitti:
Tuskinpa lohduttaa, mutta ainakin Excel 2003 tekee melkolailla samoin. Eikä siinä toimi jo edellä näkyvä ohje muuttaa kohdealue murtoluvuksi muotoilultaan. Mutta Calcissa toimii.
Vaiva näyttää olevan kansainvälistä laatua:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=75596
Yleisemmin voisi toivoa, että miltei kaikki automatiikka, jota ohjelmiin on perustoimintojen lisäksi lisätty, olisi tarvittaessa kytkettävissä pois. Kaikki toiveet eivät vain toteudu, ainakaan pelkästään toivomalla. Issue Trackeriin voi toki niitä esittää.Samaa mieltä. Ei Excel ole sen kummempi. Kokeilin Googlen taulukkoa ja sama juttu.
Mistä ihmeestä tämä päivämääräsekoilu johtuu?
Olen samaa mieltä. Ensin pitäisi olla karsittu versio ja jos haluaa automatiikkaa niin voi kytkeä niitä päälle. Writessa on samanlaista. Se kun alkaa tekemään kappaleista luetteloa, niin on melkoinen homma saada se lopettamaan.
Joku voisi tehdä makron, joka poistaisi kaiken automatiikan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391