pahoinvointi toisessa raskaudessa?

erika_

Haluaisimme mieheni kanssa toisen lapsen, mutta taustalla kummittelee ensimmäisen raskauden pahoinvointi. Olin 5 kk todella huonossa kunnossa ja osan ajasta sairaalassa tiputuksessa. Henkisesti tuo aika oli todella raskasta ja kävi jo mielessä ne synkimmät ajatukset. Haluaisinkin nyt tietää, oletteko te joilla rankka pahoinvointi, pystyneet harkitsemaan toista lasta ja onko pahoinvointi ollut yhtä rajua toisessakin/kolmannessa jne. raskaudessa? Miten olette järjestäneet esikoisen hoidot? Onko kukaan käynyt terapiassa pahoinvointikokemuksen vuoksi? Itselläni on pahat traumat tuosta ajasta. Siis kun menettää koko elämänsä niin pitkäksi aikaa ja ei ole muuta kuin se kamala olo ja kaikki tulee ulos mitä väkisin yrittää syödä.

5

845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnnellinenÄiti

      Niin tuo raskauspanoinvointi voi olla todellakin pitkällistä ja kestää vaikka koko raskauden ajan. Kaikki raskaudet ovat yksilöllisiä. Sinulla ei välttämättä ole ollenkaan mitään pahoinvointia koko aikana toisessa raskaudessa. Tuo kuulosti oudolta (anteeksi vain) kun kirjoitit, että kävi jo synkät ajatukset mielessä kun meni 5kk pahassaolossa ja sairaalassa. Minä tiedän mooonia äitejä kenellä mennyt koko raskaus tiputuksessa tai sairaalassa sängyssä supistelun takia eikä heillä moiset ollut mielessä. Tuon perusteella uskallan sanoa, että parempi jättää tulematta raskaaksi jos henkinen kantti ei sitä kestä tai epäilet sen kestävyyttä. Sitä lasta pitää sitten jaksaa hoitaa kun syntyy eikä jäädä raskauspahoinvointia vatvomaan.

      Niin ja muuten ettei tule kommenttiä etten tiedä mitään kun en ole samaa kokenut niin kyllä tiedän! 3 lasta maailmassa ja kahdessa koko raskaus oksentelua ja sairaalassa oloa.

      • erika_

        Arvasin että tulee tällaisia kommentteja. Jokaisen ihmisen tilanne on aika erilainen. Minulla raskauteen liittyi muutakin, mm. raskaushypertyreoosi (yleistä rankassa pahoinvoinnissa) ja laihduin niin paljon, että vauva oli vaarassa. Oli koko ajan suuri pelko että lapsi syntyy sairaana ja lapsen kehitystä seurattiin neurologisten poikkeamien vuoksi tarkemmin koko vauva-ajan. Lisäksi jouduin olemaan ilman mitään sairaslomakorvauksia (koska en ollut niihin oikeutettu) ja menetin työpaikkani. Minulla on myös perussairaus jonka hoito pahoinvoidessa on aika hankalaa.

        Minulla ei ole todellakaan ollut mitään raskauden jälkeistä masennusta tms. vaan olen ollut todella iloinen kun ei ole paha olo. Ja vedin viimeksikin perhekerhoa koko äitiyslomani ajan. Eli en mitään raskauspahoinvointeja alkanut vatvoa. Neuvolassa vaan ehdottivat että voisi käydä ennen seuraavaa raskautta terapeutilla koska tuo on niin rankkaa henkisesti jos joutuu lapsestaankin eroon (sairaalaan joutuessaan). Sairaalaan on n. 100 km niin tuskin joka päivä lastani näkisin!


      • sillisalaattia
        erika_ kirjoitti:

        Arvasin että tulee tällaisia kommentteja. Jokaisen ihmisen tilanne on aika erilainen. Minulla raskauteen liittyi muutakin, mm. raskaushypertyreoosi (yleistä rankassa pahoinvoinnissa) ja laihduin niin paljon, että vauva oli vaarassa. Oli koko ajan suuri pelko että lapsi syntyy sairaana ja lapsen kehitystä seurattiin neurologisten poikkeamien vuoksi tarkemmin koko vauva-ajan. Lisäksi jouduin olemaan ilman mitään sairaslomakorvauksia (koska en ollut niihin oikeutettu) ja menetin työpaikkani. Minulla on myös perussairaus jonka hoito pahoinvoidessa on aika hankalaa.

        Minulla ei ole todellakaan ollut mitään raskauden jälkeistä masennusta tms. vaan olen ollut todella iloinen kun ei ole paha olo. Ja vedin viimeksikin perhekerhoa koko äitiyslomani ajan. Eli en mitään raskauspahoinvointeja alkanut vatvoa. Neuvolassa vaan ehdottivat että voisi käydä ennen seuraavaa raskautta terapeutilla koska tuo on niin rankkaa henkisesti jos joutuu lapsestaankin eroon (sairaalaan joutuessaan). Sairaalaan on n. 100 km niin tuskin joka päivä lastani näkisin!

        Itse voin pahoin kymmenisen viikkoa raskaudestani ja jo siinä aikana tuli mieleen, että haluan kuolla tai vähintään abortin! Olin joulun ja uudenvuoden ajat pimeässä huoneessa vaakatasossa ja oksensin veristä oksennusta (ruokatorven verenvuotoon ja tuskaan en saanut mitään lääkettä!). Myös minulla oli hypertyreoosia ja sehän jo aiheuttaa itsessään kamalan olon henkisesti ja fyysisesti, raskaushormooneista puhumattakaan. Raskausajan masennuskin on yleistä, ihan ilman mitään huonoa oloa. Nyt vauvani on kohta 5 kk ja ei mitään puhetta masennuksista =) Mikään ei ole elämässä ollut kamalampaa kuin se pahoinvointiaika. Elämässäni on kuitenkin sattunut ja tapahtunut kaikenmoista. Meille ei ehkä tule enää lapsia, sillä en voisi hoitaa esikoista pahoinvoidessa. Eikä ole rahaa palkata mitään lastenhoitajia.


      • Anonyymi

        Törkeä vastaus. Et selkeästi tiedä hyperemeesistä mitään ja olet muutenkin empatiakyvytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törkeä vastaus. Et selkeästi tiedä hyperemeesistä mitään ja olet muutenkin empatiakyvytön.

        Siis tuon Onnellinenäiti -vastaus


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe