Jouluaaton Hesarissa

bertsas

Joulun Hesarissa ilmoitusosiossa julkaistiin viesti, jossa mies "kosi" tyttöystäväänsä kahden vuoden kihlauksen jälkeen. Tyyliin: "Rakas Tiina, 22.12.09 olemme olleet kaksi vuotta kihloissa, ja nyt haluaisin kysyä sinulta "Tuletko vaimokseni"?.

Veti kyllä sanattomaksi, ja pisti miettimään, mikä sanamuoto on mahtanut olla kyseessä silloin 2 vuotta sitten, kun on menty kihloihin? Mautonta, ei voi muuta sanoa.

8

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minusta.....

      Ehkä sanamuoto on silloin ollut esim. "mennäänkö kihloihin?"
      Tiedän kyllä mitä tarkoitat, että siis kihloihin meno on lupaus naimisiin menosta...
      Mutta mitä mautonta tuossa sinusta oli? Moni muukin asia varmistetaan, vahvistetaan uudella kysymyksellä tai toteamuksella.

      Kyllä minusta olisi ihan mukavaa lukea tuollainen lehdestä.
      Kun asia sinua noin närkästytti, herää ajatus miksi se sen teki... Ja sitten herää kysymys miksi minä viitsin kommentoida asiaa. Siihen on ihan yksinkertainen vastaus: olen ollut kerran kihloissa ja sen seurauksena naimisissa. Mutta jos uudestaan sellaista tapahtuu, niin toivon saavani kokea juuri jotain tuollaista. :)

    • 6915

      Siis tämähän on justiinsa oikein. Ei parane kiirehtiä näin vakavissa asioissa.

    • inmyopinion.

      En minäkään ymmärrä näitä tuplakosintoja. 2 kaveripariskuntaa on tehnyt saman tempun. Toinen vielä kehuskeli kun mies (kihlattu siis jo pitkän aikaa) tuli ja polvistui ja pyysi vaimoksi..

      Ei ymmärrä. Eikö se kerta riitä. Jos kihlauksen ja häiden välillä on muutamia vuosia väliä, niin eikö silloin riitä että kysyy että koskas niitä häitä tanssittaisiin. Että varmistetaan se PÄIVÄMÄÄRÄ. Ei päivämäärän varmistamiseen tarvitse kysyä toista uudelleen naimisiin jos kerran myöntävä vastaus on jo kerran saatu.

    • Naimisiin?

      Pissis kihlat ovat tulleet jäädäkseen. Tapakasvatus on historianhavinaa.

      Kihlaus on lupaus avioliitosta, eikä kihlauksen ja avioliiton välille sovi jättää missään tapauksessa 2-6kk pidempää aikaa häihin.

      Parin vuoden kihlaus onkin aivan sama kuin ei olisi kihlausta lainkaan. Tilanne on täysi nolla. Kyllä siinä pitää sitten jo kosiakin uudelleen.

      • jo tahtonut

        Vai parin vuoden kihlaus on sama kuin nolla? Ja pitää kosia uudelleen? Onko niin, että jos annat jostain asiasta lupauksen, niin kahdessa vuodessa lupaus "vanhenee", vaikka muuten asiat eivät sinä aikana olisi muuttuneet? ;-)

        Kihlaus on lupaus avioliitosta siksi, että niin se määritellään avioliittolaissa. Tapakulttuurilla ei asian kanssa enää ole tekemistä, muutenhan kosimiseen tarvittaisiin puhemiehet, luvat morsiamen vanhemmilta ja tukku myötäjäisiä. Varmaan useimmat tapaintoilijat ovat samaa mieltä, että ihan kaikkia vanhoja tapoja ei tarvitse noudattaa, vain tapojen noudattamisen vuoksi.

        Eli kyllä kihlaus on ihan lupaus avioliitosta, vaikka kihlauksen ja alttarillemarssin väliin vähän enemmän aikaa jäisikin. Jos se kihlaus nimittäin alunperin on ollut sopimus naimisiinmenosta, niin ei lupauksen merkitys mihinkään vanhene. Tai jos vanhenee, niin huonompi homma, koska silloin ei periaatteessa mihinkään vanhaan lupaukseen voi luottaa eikä vedota. Nykymenolla suuri osa avioliittoon pyrkivistä ei pääsisi alttarille asti ikinä, jos 2-6 kuukautta olisi joku raja, onhan suositut vihkikirkotkin varattava vuotta etukäteen...Ja sen vuoksi olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla, jos kihloissa on oltu pari vuotta, niin on aika hassua kosia.


      • Itkeä vai nauraa?
        jo tahtonut kirjoitti:

        Vai parin vuoden kihlaus on sama kuin nolla? Ja pitää kosia uudelleen? Onko niin, että jos annat jostain asiasta lupauksen, niin kahdessa vuodessa lupaus "vanhenee", vaikka muuten asiat eivät sinä aikana olisi muuttuneet? ;-)

        Kihlaus on lupaus avioliitosta siksi, että niin se määritellään avioliittolaissa. Tapakulttuurilla ei asian kanssa enää ole tekemistä, muutenhan kosimiseen tarvittaisiin puhemiehet, luvat morsiamen vanhemmilta ja tukku myötäjäisiä. Varmaan useimmat tapaintoilijat ovat samaa mieltä, että ihan kaikkia vanhoja tapoja ei tarvitse noudattaa, vain tapojen noudattamisen vuoksi.

        Eli kyllä kihlaus on ihan lupaus avioliitosta, vaikka kihlauksen ja alttarillemarssin väliin vähän enemmän aikaa jäisikin. Jos se kihlaus nimittäin alunperin on ollut sopimus naimisiinmenosta, niin ei lupauksen merkitys mihinkään vanhene. Tai jos vanhenee, niin huonompi homma, koska silloin ei periaatteessa mihinkään vanhaan lupaukseen voi luottaa eikä vedota. Nykymenolla suuri osa avioliittoon pyrkivistä ei pääsisi alttarille asti ikinä, jos 2-6 kuukautta olisi joku raja, onhan suositut vihkikirkotkin varattava vuotta etukäteen...Ja sen vuoksi olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla, jos kihloissa on oltu pari vuotta, niin on aika hassua kosia.

        Monella kestää kihlauksesta ainakin se vuosi ennen kuin mennään naimisiin. Isoimmissa kaupungeissa ainakin kirkot ja juhlapaikatkin on niin varattuja, että lyhyellä varoitusajalla ei välttämättä onnistu sellaista saamaan. Meillä kävi tsäkä ja pääsimme naimisiin 7 kuukauden sisällä. Melkein kaikki mieleiset kirkot ja juhlapaikat oli jo varattu (peruutuksia tuli kyllä muutama myöhemmin). Joidenkin pitää säästää yms. Helpompaa on tietysti silloin, jos menee maistraatissa naimisiin, ne ei varmaan niin ole varattuja?

        Pääasia on mielestäni, että naimisiin menosta on sovittu. Ja riippuu mikä on syynä miksi naimisiin meno kestää. Toisista pääasia taas on, että on kihlasormukset...

        Miksi osaa vanhoista tavoista pitää noudattaa ja osaa ei? Laissa tosiaan on mainittu mitä kihlaus tarkoittaa ja se on tärkeämpi kuin vanhat tavat.


    • Itkeä vai nauraa?

      Ehkä mies kosi jo 2 vuotta sitten, mutta jostain syystä naimisiin meno on lykkääntynyt ja mies halusi vielä kosia uudestaan. Eikös ne jenkkileffoissa uusi vihkivalatkin... Tai ehkä naimisiin menosta sovittiin aikanaa yhdessä arkisesti vailla varsinaista romanttista kosintaa ja nainen jäi sitä kaipaamaan. Nyt häät on ovella ja mies ajatteli vielä kosaista.

      Tai sitten heillä on ns. teinikihlaus. Ehkä on kysytty silloin aikanaan, "mennääks kihloihin"? Kihlaus oli esim. merkki seurustelusta tai vakavasta seurustelusta, sitoumuksesta. Eikä oltu sovittu naimisiin menosta. Tai kihlaus oli ns. harkinta aika. Että ehkä mennään parin vuoden päästä tms. naimisiin.

      Veljeni on ollut "kihloissa" 12 vuotta. Ja he eivät ole tietojeni mukaan menossa naimisiin. Veljeni "kihlattu" ei halua naimisiin. En tiedä mitä sanoja he aikanaan käyttivät mennessään "kihloihin". Ja oliko aikomus silloinkaan mennä naimisiin vai onko mieli muuttunut myöhemmin.

      Tämä, että kukin saa kutsua mitä vaan esim. kihlaukseksi ja se on muka "mielipidekysymys". Saa aikaan hassuja tilanteita. Itse esim. olen ollut mieheni kanssa kihloissa ennen kuin menimme naimisiin. Mies taas ei (mielestään) ole ollut kanssani kihloissa. Olen myös ollut avoliitossa mieheni kanssa, mieheni ei ole kuitenkaan ollut avoliitossa minun kanssani! Naimisissa sentään koemme molemmat olevamme keskenämme! Voi sen kummastuttaa, jos joku kysyisi ja toinen vastaisi olevansa kihloissa ja toinen osapuolista sanoisin, että ei ole? Tai on "tavallaan".

    • skörä

      On se surullista kun aikuisetkin menee teinikihloihin...
      Miksi eivät ne muutamat mänttipäät ymmärrä, että kihlaus on lupaus avioliitosta, pelkkä sormus ei ole kihlaus ja kihloissa voi olla ilman sormuksiakin.

      Mun mielestä kaksi vuotta kihloissa alkaa olla jo takaraja. Jos naimisiinmeno on vaikka seuraavaan neljään vuoteen mahdotonta, kosiminen on yhtä fiksua kuin kysyä kaverilta että lähdetäänkö uimaan ensi vuoden syyskuun ensimmäisenä tiistaina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe