Vaikkapa palstan heikkouskoiset keitä he olisivat? Ovatko he opissaan harhautuneita? Ovatko he alati jankuttavia veljiä keskenään? Minkälaiseksi luonnehtisisit heikkouskoisen?
Room. 14:1
Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
Heikkouskoiset
19
229
Vastaukset
- heikoissa väkevä
- Deila
Linkki on vasta linkki. Kiva olisi että linkkien heittelijät lisäisivät myös oman kommenttinsa ja osallistuisivat näin keskusteluunkin.
Nämä palstat ovat yksinäisille ja liikuntarajoitteisille ehkä tärkeäksikin muodostuva seurustelumuoto ja yhteydenpitoa muihin samankaltaisiin? Joku väitti jopa tulleensa uskoon tällaisen palstan kautta!!
Lienee silti harvinaista, nämähän ovat pääasiassa väittelyä ja riitoja täynnä sekä kaikenlaiset herjaajat siinä välissä.
Heikkouskoiset ovat tosiaan linkissä hyvin määritelty. Käytännön esimerkkinä voisi mainita sellaisen joka kyselee onko se ja se asia syntiä kun olen tullut vasta uskoon mutta tein niin ja minulle sanottiin näin.
Olen huomannut täällä sellaisia karmeita vastauksia, että käsketään mennä siihen ja siihen seurakuntaan tekemään niin ja näin, tai tehdä sitä ja tätä, niin saa Pyhän Hengen ja suuria lahjoja ja kaikki on ok. Tai että tätä "lasta" on opetettu väärin, ei se haittaa mitään, ei se ole syntiä.
- Heikkoveikko
jotka eivät pysty siirtämään vuoria vaikka kuinka sanoisivat vuorelle, että heittäydy mereen? tai vaikka kuinka kiroaisivat viikunapuun niin puu ei kuivettuisi vaan kukkisi edelleen?
- Iltaorvokki
Kyseinen luku määrittelee heikkouskoisia: toinen uskoo saavansa syödä kaikkea mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden, ja joka syö, se syö Herran tähden. Joukossa on siis niitä joiden mielestä on kieltäydyttävä liharuoasta, sekä niitä joiden mielestä joku määrätty päivä on pyhitettävä muita paremmaksi. Näitä Paavali pitänee heikkouskoisina. Hoivaaminen merkitsee sitä ettemme halveksu ja saata murheellisiksi näitä jotka ovat tarkkoja jumalanpalveluksestaan ja elämästään, koska heidän uskonsa riippuu vielä näissä muodollisissa ulkonaisissa "oikean uskovaisen" merkeissä. Meidän tulee siis elää ja käyttäytyä heidän mielikseen vaikka olisimme itse eri mieltä näistä tavoista. Näin osoitamme sitä rakkautta josta meidän Herramme Jeesus on meille käskyn antanut. Siitä rakkaudesta meidät tunnetaan Hänen omikseen.
Muitakin "uskovaisen merkkejä" varmaan tulee mieleen meidän joukostamme ja näiltä palstoiltakin.- 1Kor.8 luvussa
Katsokaa kuitenkin,ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi..
ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan,niin teette syntiä Kristusta vastaan. Iltaorvokki:
"Meidän tulee siis elää ja käyttäytyä heidän mielikseen vaikka olisimme itse eri mieltä näistä tavoista".
--
Tästä Paavali kirjoittaa:
Room.15:1-13
--
Paavali puhuu vahvojen velvollisuuksista heikkoja kohtaan. Heikkojen vajavaisuuksia on ”kannettava” ja heitä on rakastettava.
Heille on oltava mieliksi, mikä ei tarkoita kuitenkaan samaa kuin mielistely (1,2). On luotava ilmapiiri, jossa hyvä tahto toteutuu.
Vahvojen ongelmana on, että he elävät vain itselleen mieliksi nauttien vapaudestaan ja taidollisuudestaan. Se ei ole Kristuksen mielen mukaista elämää.
Kristus ei elänyt itsellensä mieliksi, vaan antoi itsensä Jumalan herjaajien herjattavaksi.
Kun elämme Kristuksen mielen mukaan, niin voimme yhdestä suusta ylistää Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää (6).
Suhteemme toisiin kristittyihin ja kanssaihmisiin on Paavalilla ollut keskeisesti esillä luvusta 12 alkaen.
Olemme huomanneet, kuinka jo tuolloin kristittyjen kesken oli paljon erimielisyyksiä ja riitoja ja miten rakkaudettomasti moni suhtautui eri tavalla ajatteleviin ihmisiin kiistellen erilaisista mielipiteistä.
Paavalin ohjeet ovat tarpeellisia tänäänkin; ”Hoivatkaamme toinen toisiamme” (7). Me emme saa ketään herjata.
Meidän ei tule riidellä, vaan olla lempeitä ja osoittaa kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan ( Tiit. 3:2).
Kuka loppujen lopuksi onkaan vahva tai heikko Kristuksessa?
Kristus kuoli heikkojen edestä ja sellaisia me olimme kaikki (Room.5:6).
Perimmältään ei ole erotusta. Kristus on meidät kaikki hoiviinsa ottanut (7).
Rooman seurakunnassa oli sekä ympärileikattuja, että pakanoita. Usein vahvojen ja heikkojen raja kulki tätä kansallista ja rodullista rajaa pitkin.
Kristus on tullut, että kaikki kansat erotuksetta kunnioittaisivat Jumalaa hänen laupeudestaan (9).
Iisain juuresta noussut verso kohoaa kansojen hallitsijaksi ja häneen kansat voivat panna toivonsa (12).
Jumala on toivon Jumala ja hän täyttää häneen uskovat ilolla ja rauhalla (13).
- Eroe
Heikkouskoinen ei ole mikään reppana välttämättä. Heikkouskoisella on haavoittuva omatunto. Sen takia Paavali puhuu Korinttolaiskirjeessä lihan syömisestä ja muista vastaavista. Hän ei tahdo loukata toista kenellä mahdollisesti omatunto siitä syyttäisi.
Omatuntoa voi olla monelaista, eikä uskova silti tee syntiä.
Esimerkki.
1) Joku käy aseellisen palveluksen ja hänen omatuntonsa sen hyväksyy.
2) Toinen käy omantunnon vuoksi aseettomana palveluksen.
3) Yksi menee sivilipalvelukseen.
Nämä jokainen toimivat vakaumuksensa mukaan.- Eroe
Laita minun galleriaan numero niin jutellaan lisää. Olen hukannut sun numeron.
Aslakille terveiset! - leahim
Huomenta tomumaja!
Tuo pisti silmääni ja kiinnostus heräsi.
Siis omatunto voi sairastua..?
Tarkoitatko että kun ihminen kovettaa omantuntonsa
niin se sairastuu?
Vai mitä se tarkoittaa? - leahim
"heikkouskoisella on herkkä omatunto..."
Se on totta.
Siksi varmaankin kyseenalaistaa asioita usein.
Ja joutuu pyytämään anteeksi...
Mutta siltä jolta pyytää anteeksi,
hän ei vastaa,eikä siis anna anteeksi...
Heikkouskoisella on myös herkkä mieli.
Et sitten ole sitä huomannut..?
näkökannalta katsoen heikkouskoisia ja hoivaa tarvitsevia. Jeesuskin tunnusti tarvitsevansa Isää avuksi ihan kaikkiin puheisiinsa ja tekoihinsa. "Poika, joka on isän helmassa" (Joh. 1:16) heijastaa pojan heikkoutta Isään verraten. Isä katselee asioita kokonaan päinvastaisesta näkökannalta kuin ihmiset sammakkoperspektiivistään!
Johannes 5:
30 "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niin kuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.
[Joh. 12:49; 14:10 ]
'- Eroe
Totta, että olemme kaikki heikkouskoisia. Heikkokin usko riittää pelastukseen, mutta se ei riitä siirtämään vuoria. Paastolla on ihmeellinen vaikutus hengelliseen sodankäyntiin. Mitä olet asiasta mieltä?
Eroe kirjoitti:
Totta, että olemme kaikki heikkouskoisia. Heikkokin usko riittää pelastukseen, mutta se ei riitä siirtämään vuoria. Paastolla on ihmeellinen vaikutus hengelliseen sodankäyntiin. Mitä olet asiasta mieltä?
ja olen joskus 1970-luvulla sitäkin kokeillut, mutta vaimo keskeytti sen kun uhkasi toimittaa minut pakkohoitoon. Olen kylläkin huomannut, että paastoa on niin monenlaista; ruoasta ja juomasta pidättymisen lisäksi on vielä tärkeämpää valvoa itseänsä ja rakentua Jumalan sanasta sekä voi "sulkea silmänsä näkemästä pahaa ja tukkia korvansa kuulemasta väkivaltaa". Jesaja 58. luku mm. neuvoo hyödyllistä paastoamista, joka ei ole pelkästään itsensä kurittamista vaan kuuliaisuutta Herran äänelle.
On ihan mukava kun tulit taas palstalle. Kirjoitellaan.
'- Eroe
ekivaari kirjoitti:
ja olen joskus 1970-luvulla sitäkin kokeillut, mutta vaimo keskeytti sen kun uhkasi toimittaa minut pakkohoitoon. Olen kylläkin huomannut, että paastoa on niin monenlaista; ruoasta ja juomasta pidättymisen lisäksi on vielä tärkeämpää valvoa itseänsä ja rakentua Jumalan sanasta sekä voi "sulkea silmänsä näkemästä pahaa ja tukkia korvansa kuulemasta väkivaltaa". Jesaja 58. luku mm. neuvoo hyödyllistä paastoamista, joka ei ole pelkästään itsensä kurittamista vaan kuuliaisuutta Herran äänelle.
On ihan mukava kun tulit taas palstalle. Kirjoitellaan.
'Tuossa mitä kirjoitit olen kanssasi samaa mieltä. Oikea paasto ja sen henki on juuri tuo mitä Jesajasta
laitoit, hyvä paikka ja kiitos siitä.
YKSI RUUMIS, MONTA JÄSENTÄ
1.Kor.12:12-31
-----
Jumalan edessä olemme kaikki samalla viivalla, hänen rakkaita lapsiaan.
Meidän tulisi ”yhtenä perheenä” (Ef. 2:19) kantaa huolta toinen toisistamme; iloita iloitsevien kanssa ja surra toistemme onnettomuuksia (1.Kor.12:25,26).
Tarvitsemme toinen toisiamme.
--
12:21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
12:22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
12:23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
12:24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
12:25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
--
Jo ensimmäisessä luvussa Paavali viittaa Korintin runsaisiin armolahjoihin (1:7). Mutta niiden käytössä oli ongelmia.
Paavali opastaa korintilaisia oikeille raiteille.
Armolahjaluettelon (j.4-11) jälkeen Paavali opettaa pitkään Kristuksen seurakuntaruumiin toiminnasta (j. 5-31).Armolahjat ovat kaikki peräisin Jumalalta ja tarkoitettu seurakunnan parhaaksi.
Erilaiset armolahjat olivat tuoneet seurakuntaan erilaisia arvoasemia; toisia pidettiin ”parempina”, toisia ”huonompina”.
Me näemme inhimillisesti ajatellen toisin, kuin Jumala. Kukaan ei saa katsoa toista kristittyä alaspäin:
”..ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä;…”(j. 22).- ml213.
Yleensä usko liittyy erityisen läheisesti vanhurskauteen, vaikkakin moni ihminen ymmärtää vanhurskauden suppeammin tai laajemmin., niin silti usko on merkittävä asia vanhurskaudessa;
"Ja Abraham uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi".
Jos ajatellaan syvällisemmin ihmistä ja ihmisen olemusta, niin ihmisen ajatusmaailma muuttuu juuri hänen mennessä ja ollessa vanhurskaudessa sisällä.Eräänlaisessa valtakunnassa,- jossa Jeesus Kristus on Kuninkaana ja halllitisijana eli Herrana ajatellen UT aikaa.
"Silloin eivät näkevien silmät ole soaistut ja kuulevien korvat kuulevat tarkaan. Ajattelemattomien sydän käsittää taidon........." jne.....
Niin, vanhurskauteen pääsemiseksi ei riitä ihmiselle tiedolisuus,- vaan usko Jumalan aivoituksiin ja tämä tekijä juuri saa ihmisessä muutoksen ,- eli hänen ymmärryksensä leejenee näkemään asioita,- joita "tavallinen" ihminen ei näe/ymmärrä.
Jos ajatellaan tätä aikaa,- jota elämme, niin suurin ongelma lie ihmisellä ymmärryksen alueella eli ihminen ei todellisudessa näe, vaan on sokea.Niin, itse olen törmännyt lähes päivittäin ihmisiin/tilanteisiin,- joissa ihminen ei todella ymmärrä toisen ihmisen tilannetta.Ihmeellisintä tässä on se, että monasti ihmnen YMMÄRTÄÄ sen, mikä liittyy itseensä, mutta on täysin sokea siihen, mikä liittyy toisen ihmisen kehitykseen,- vaikka molemmilla ihmisillä on sama tilanne kehityksessään.Tämä jo kuvaa hyvin,- ettei ihminen elä vanhurskauden valtakunnassa,- vaikka kokee olevansa uskossa. Siis usko hönellä on tiedollista tasoa ja siksi se ei ole ohjannut häntä vanhurskauden valtakuntaan.
Mutta, sekin on erikoisen totta ja tärkeää,- ettei heikkouskoisen ihmisen kanssa kannata alkaa väittelemään,- vaan mieluimmin todella hoivaamaan,- jos mahdollista.Jos ihmiknen ei usko tai usko on heikkotasoista, niin tämä tila ei todella ole avannut ihmisessä ymmärrystä näkemään asioita ja siksi väitteleminen on turhaa. - ml213.
Jos ajatellaan tavallista ihmistä, niin suurin heikkous uskossa lienee se,- ettei ihmiknen usko siihen, mitten ihminen yleensä on synnin ORJA. Tämä orjuus on tullut kehityksesta,- johon hön itse ei ole mahdollistunut vaikuttamaan. Orjuushan on tätä. Orja tekee aina sitä, mitä isäntä käskee.Olipa tilanne mikä hyvänsä.
Voisi kuvitella, miten vankileirillä olevalle vangille on määrätty "tehtäväksi" kantaa onkivapaa mukanaan.No, sivullinen ymmärtämätön ihminen pitäisi tätä vankia outona tai vähä-älyisenä, koska tekee noin,- vaikka hänellä ei ole pieneintäkään mahdollisuutta kalastaa.
Niin, ihmisen kehitys on juuri tälläistä ja ihmiset ihmettelevät ja,- jopa tuomitsevat synnin orjuuttamia ihmisiä.Jos ihmiset USKOISIVAT mitä Jeesus opetti, niin ihmisen ymmärryskyky laajenisi tuntemaan elämän syvyyksiä vanhurskaudessa. Vain vanhurskaus ja siinä oleminen avaa ihmisen silmät näkemään uuden maailman.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 24110563
- 1276863
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h486534- 945404
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324750- 404044
- 613374
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta253318On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na283265Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue263063