Lieksalaiset, olemme pohja-

sakkaa!

Ei siitä pääse mininkään, me lieksalaiset olemme koko Suomen kurjinta pohjasakkaa. Melkein kaikki Helsingin ja Lahden puliukot ja -akat aikanaan olivat Lieksasta muuttaneita.
Ainoaakaan valtakunnan tason viksua ei täältä ole tullut, vain erilaisia ns. kylähulluja edustaen mitä erilaisimpia vaikeusasteita ja variaatioita.

Mikähän on syynä kun tänne on valikoitunut näin huonolaatuinen porukka?

40

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vuan

Ei tiällä Lieksassa ole muuta pohjasakkaa kuin sinä ite. Niin jotta olepas hiljaa siellä veneesi alla ja niin etespäin.

• Poijilla oli ennenmuinoo ollut kaljapönttö pareminkin kiljua ja tytöt eivät tykänneet hommasta oikein niin kusta lorauttivat siihen , poika kävi siitä höppäämässä ja totesi piru ku on pahaa, johon tyttö tuumasi se on pohjasakkaa.
        Armeijassa taas ruokalassa oli äänekästä niin vääpeli siihen toteamaan täällä ei kiljua saa, siihen varusmies niin näyttää eihän täällä ole kuin piimää ja maitoa saatavilla.
        Mutta muistan kyllä kun keittöpossut tekivat keittön pönttöön hieman juotavaa ja emäntä torui hevosmiehiä tuokaa pönttö takasi, taisivat pojat olla vatsa löysällä sitten ja silakoota vailla kun tuntemattomassa sotilaassa.MK

• olipaha
        markkukorpinen kirjoitti:

Poijilla oli ennenmuinoo ollut kaljapönttö pareminkin kiljua ja tytöt eivät tykänneet hommasta oikein niin kusta lorauttivat siihen , poika kävi siitä höppäämässä ja totesi piru ku on pahaa, johon tyttö tuumasi se on pohjasakkaa.
        Armeijassa taas ruokalassa oli äänekästä niin vääpeli siihen toteamaan täällä ei kiljua saa, siihen varusmies niin näyttää eihän täällä ole kuin piimää ja maitoa saatavilla.
        Mutta muistan kyllä kun keittöpossut tekivat keittön pönttöön hieman juotavaa ja emäntä torui hevosmiehiä tuokaa pönttö takasi, taisivat pojat olla vatsa löysällä sitten ja silakoota vailla kun tuntemattomassa sotilaassa.MK

taas niin perusmakkeeta vitsiä, et ihan kohtapuoleen saatta naurattaa.
        poohjasakkaa... hahahahah a a a röyh!

• simon veli siitä

että kaikki karjalais sukuiset lieksalaiset ovat siirtyneet muualle työhön,opiskelemaan tai paenneet
      yksinäisyyttä sivistyksen pariin. (itse en ole sivistynyt, anteeksi)
      savolaissukuiset lieksalaiset osa lähti maailmalle ja putosivat yhteiskunnan rattaista ja jäivät sinun mainitsemaasi olotilaan
      loput savolaissukuiset lieksalaiset jäivät "narisemaan,marmattamaan,valittamaan",potemaan kateutta ja katkeruutta ns. juurilleen lieksaan

kirjoittaja on profesorin kuvassa nähnyt,pappia kätellyt ja junan kulkua seurannut tukija ja hutkija
      jostakin siitä vierestä

• höpöhöpövaan

Mistä ihmeestä ole tuommosta saanut päähäsi. Ihan tuo naapuri näyttää olevan fiksun olinen ei minua häiritse enkä minä sitä. Minun mielestäni on hieno että me täällä susirajalla jaksamme kuitenkin elää, ja asua ja käydä töissä. no eihän kaikilla ole sitä huippupalkkaa - mutta toimeen kuitenkin tullaan.

Ehkäpä suurin pohjasakka läytyy omasta minästäsi - ja jokai ikisessä kylpahasessa niin isommassa kuin pienemmässikin näitä kyläkulluja on omiksi tarpeiksi. On tainnut kevätmasennut iskeä liian aikaisin.

• Kaheli vuan

....jokai ikisessä kylpahasessa niin isommassa kuin pienemmässikin näitä kyläkulluja on omiksi tarpeiksi......

On Liekssasta kylähullut levinneet jo laajemmallekin. On niitä riittäny jaeltaviksi toistenkin tarpeisiin.

• huomio siitä

olet oikeassa.
        Esim. Helsinki tuo pohjolan valkea kaupunki, sinne on tullut sekopäitä ympäri suomea ja osalle on järjestetty pilareilla koristettu talo ja vielä parhaimmalle paikalle.
        No vastapäätä ,melkein on joku typerä ratsastaja-patsas, vissiin hevosmiesten pystyttämä.
        Muuten onko teille kukaan kertonut, että Helsinki on suomen pää-kaupunki.(tuliko yllätyksenä)

Kunnioitan katajaista kansaa susi-rajalla ja muualla syrjäseudulla.

Mutta osittain simon veljellä on ajatusta.
        Monta junan tuomaa on ruvennut leipäänsä tienaamaan näissä isommissa taajamissa ja siellä koti-paikalla on vain se mummonmökki.
        Siellä käydään sitten lomilla kehua retostamassa elämän ihanuutta.

Mutta osa on tosiaan jämähtänyt kansakoulun jälkeen työttömyys-kortistoon,
        osittain markkinoiden ja osittain oman saamattomuuden takia.(ja tämä ei ole vittuilua)
        Jossakin vaiheessa olisi ollut mahdollisuus työhön ja sitten tuli se vaihe ettei mikään kiinnosta.

Te jotka olette menettäneet ns.kannattavuus syistä työ-paikan toivon,että löydätte uuden pian ja tämä vaihe on väliaikainen.

• Kaheli vuan kirjoitti:

....jokai ikisessä kylpahasessa niin isommassa kuin pienemmässikin näitä kyläkulluja on omiksi tarpeiksi......

On Liekssasta kylähullut levinneet jo laajemmallekin. On niitä riittäny jaeltaviksi toistenkin tarpeisiin.

Kylähullu on arvonimi jossakin ja on myöskin kylähullu seminaaria
        Kyöhullu on luova yksilö joka uskaltaa tuoda asiat julki ja tämä positiivisessa mielessä hänellä on ideoita ja ajatuksia. Sellaisia henkilöitä ei ole kylässä monta.

On sitten myöskin sellaista toimintaa jolla on myös halventavassa merkityksessä nimi kylähullu jonka toiminnassa ei ole päätä eikä häntää,eli häirikkö toisten tavaroiden särkijä jatkuvasti putkassa näitä henkilöitä on sitten tietysti useita ja niitä myös tarvitaan sairaassa yhteisössä tai perheessä jotta toiset tuntisivat olonsa terveeksi sanoi joskus luennoitsija mielenterveys-alan koulutuksessa on myös nimitys "varttihullu "se littyy rikollisuuteen eli henkilö tekee vaikka henkirikoksen, mutta hänet todetaan syyntakeettomaksi tekohetkellä ja hoidon saatua nämä henkilöt saattavat olla vapaalla jalalla tai loppuelämänsä hoidossa.MK

• siitäpä, siitä

vaan lieksastahan putkahtaa päteviä liikemiehiä.
      Tässä yksi esimerkki;
      tuossa 70 luvun lopussa lieksasta saapui helsinkiin kirvesmies ja oli rakennuksella töissä vaan kaupallinen ura houkutteli. Hänellä oli iso vaalea auto (en ole varma oliko volvo) ja eikun tuumasta toimeen.. Auto täyteen viinaa ja asemalle myymään.
      Mutta kun se yrittäminen suomessa vaatii luvan ja tässä tapauksessa vanhojen viinakauppiaiden luvan ei liiketoiminta oikein onnistunut. Vaan voisiko sanoa "tavara" jäi myymättä ja ehkäpä oli viisain vaihtaa maisemaa muutenk in,ei ainakaan mies ole tullut vastaan.
      Ja mistäpä tuota tietää kun tälläkin palstalla on näitä "liikemiehiä"liikeellä ja jos satut lukemaan terkkuja vaan.
      Olisin suonut urasi jatkuvan en sen takia, että olisin ostanut , vaan viinakauppiaat piti asemaa siistinä.
      Kuka se työpaikallaan antaa juoda.(paitsi rav,henk. kunta)

• Mies hämeestä"

Puuttuuko lieksalaisilta itsetunto, vai mikä piru teitä riivaa? Itse olen länsi-Uudeltamaalta kotoisin, mutta samaa suomalaista sukuuurta kuin tekin olette. Pää pystyyn ja pilkettä silmään, niin elämä hymyilee:-)
      Kuules nimim. "sakkaa" kyllä siellä Hesan pultsareissa on porukkaa joka lähtöön ja joka paikasta. Erona Hesan ja Lieksan välillä on se, että teillä ihminen tervehtii,mutta Hesassa ei. Olen käynyt aikainani siellä töissä ja tiedän mitä puhun. Joten, terveiset täältä "Hämeen hitailta" sinne "susirajalle".

• mies meren rannalta

Oikein hienoa,että olet ollut täällä töissä.
        Siinä olet oikeassa,että hesan pultsareista porukka tulee ympäri suomea, mutta ikävä kyllä
        aika paljon itärajan tuntumasta.
        Se, että sinua ei Helsingissä tervehditty johtuu siitä, että ne vastaan-tulijat oli lieksasta tai muualta muuttaneita ja luulivat sinun olevan stadilainen.
        Nämä niin sanotut "nurkkakuntalaiset" jotka eivät tervehdi ovat melkeimpä "junan tuomia",
        juoksevat paikasta a paikkaan b ja aina kiire ja naamassa kireys.
        Lainaus savolaisuutta" aito tatilaanen tai pitkään asunut on loppujen lopuks lupsakka"
        Liiketuttavallani oli hämeenlinnassa aikoinaan pieni liike ja siellä käydessäni totesin,että
        hämäläinen hitaus oli esteenä ihmisiin tutustuessa.
        No 78 teimme päätöksen,joka tähän asti on pitänyt.
        Harjoitamme kaupallista toimintaa pohjois-karjalan, savon ja lapin alueella ja tietenkin kotikaupunkini ympärillä eli pääkaupunkiseudulla.
        Tulemme taas keväällä sinne jonnekkin.

• ollako vaiko
        mies meren rannalta kirjoitti:

Oikein hienoa,että olet ollut täällä töissä.
        Siinä olet oikeassa,että hesan pultsareista porukka tulee ympäri suomea, mutta ikävä kyllä
        aika paljon itärajan tuntumasta.
        Se, että sinua ei Helsingissä tervehditty johtuu siitä, että ne vastaan-tulijat oli lieksasta tai muualta muuttaneita ja luulivat sinun olevan stadilainen.
        Nämä niin sanotut "nurkkakuntalaiset" jotka eivät tervehdi ovat melkeimpä "junan tuomia",
        juoksevat paikasta a paikkaan b ja aina kiire ja naamassa kireys.
        Lainaus savolaisuutta" aito tatilaanen tai pitkään asunut on loppujen lopuks lupsakka"
        Liiketuttavallani oli hämeenlinnassa aikoinaan pieni liike ja siellä käydessäni totesin,että
        hämäläinen hitaus oli esteenä ihmisiin tutustuessa.
        No 78 teimme päätöksen,joka tähän asti on pitänyt.
        Harjoitamme kaupallista toimintaa pohjois-karjalan, savon ja lapin alueella ja tietenkin kotikaupunkini ympärillä eli pääkaupunkiseudulla.
        Tulemme taas keväällä sinne jonnekkin.

Ollakko pintaliitäjä vaiko pohjasakkaa, niin valitsisin jälkimmäisen.

• Suttura II

Emme ole pohjasakkaa, tapasin tänään entisen lieksalaisen, menestyneen fiksun ihmisen, komeen ja sympaattisen.

• niinhän se taitaa olla " Vanha rakkaus ei ruostu" mutta kohde vaihtuu.
        Mutta menestys ei ole taie todelliselle rakkaudelle "Rakkaus ei karehdi eikä kerskaa" eikö sitä niin pappi tuumaa ja tämän seurakunnan läsnäollessa----- mikä minä hultio mikä hulttio
        Tään kylän ämmät pittais panna umpinaiseen tuppaan, tervapuilla lämmittää ja savvuun tukahduttaa,
        Illalla halasin nättiä tyttöä aamulla se tiettiin. niin ja varsinkin tiettiin MK

• tytär savusta

niinhän se taitaa olla " Vanha rakkaus ei ruostu" mutta kohde vaihtuu.
        Mutta menestys ei ole taie todelliselle rakkaudelle "Rakkaus ei karehdi eikä kerskaa" eikö sitä niin pappi tuumaa ja tämän seurakunnan läsnäollessa----- mikä minä hultio mikä hulttio
        Tään kylän ämmät pittais panna umpinaiseen tuppaan, tervapuilla lämmittää ja savvuun tukahduttaa,
        Illalla halasin nättiä tyttöä aamulla se tiettiin. niin ja varsinkin tiettiin MK

Makella on kyllä lämmin suhde vastakkaiseen sukupuoleen, kuten kirjoituksesta ilmenee.

• tytär savusta kirjoitti:

Makella on kyllä lämmin suhde vastakkaiseen sukupuoleen, kuten kirjoituksesta ilmenee.

kuten olen todennut eikä siellä vintillä vitkuteltu siellä oli repäsevä meininki
        tulee vain mieleen joku sanoistasi tv ohjelma olenko hieman lepsu , loiri oli roolissa mutta sitä syytöstäsi, on esitetty kohtaani politiikan saralla, olenko polittinen huora.?
        minä olen kuitenkin alkiolainen ja ohjeeni on muista köyhän asia MK

• Kötiskö

kuten olen todennut eikä siellä vintillä vitkuteltu siellä oli repäsevä meininki
        tulee vain mieleen joku sanoistasi tv ohjelma olenko hieman lepsu , loiri oli roolissa mutta sitä syytöstäsi, on esitetty kohtaani politiikan saralla, olenko polittinen huora.?
        minä olen kuitenkin alkiolainen ja ohjeeni on muista köyhän asia MK

Kirjutukssesi edustaa ainakin tekstien pohjasakkaa mitä minä olen koskaan nähnyt. Kiitosta vaan, nam.

• KAMALIA!

Matkustelin nuorena paljon Hesasta eri suuntiin lähteneillä pitkänmatkan yöpikajunilla. Kyllä kaikkein kamalimpia juoppojunia ja örvelökuormia oli ne Joensuun junat. Oli melkoista ekstriimiä selvitä koko yö siinä juoppojen horinassa, ainakin perjantai-iltoina. Siitä ne pahimmat örvelöt jatkoivat lättähatulla Lieksaan. Nurmekseen meni enää hyvin harva juoppo.

• Rentteli-Reiska

Saatanan kyrvät. Mitä vittua valitatte? Oli pakko lähteä liepuskan perässä etelään, Helsinkiin.
        Opiskelin ihan kunnon hommiin täällä, ja töitä teen. On Lieksasta ihan normaalejakin ihmisiä lähtenyt pakon edessä. Ei ollut töitä silloin 80-luvullakaan Lieksavoisissa, ja ei ole ilm. sen enempää nykyäänkään.
        Sääli sinänsä!

Ei Lieksassa ole kaikki todellakaan pohjasakkaa, esim. meikäläisen ikäluokan vanhemmat, jotka teki töitä silloin. Mutta tämä vitun rakennemuutos silpasi maton alta muiltakin kuin Lieksalta.

-pohjasakka

• Kötiskö
        Rentteli-Reiska kirjoitti:

Saatanan kyrvät. Mitä vittua valitatte? Oli pakko lähteä liepuskan perässä etelään, Helsinkiin.
        Opiskelin ihan kunnon hommiin täällä, ja töitä teen. On Lieksasta ihan normaalejakin ihmisiä lähtenyt pakon edessä. Ei ollut töitä silloin 80-luvullakaan Lieksavoisissa, ja ei ole ilm. sen enempää nykyäänkään.
        Sääli sinänsä!

Ei Lieksassa ole kaikki todellakaan pohjasakkaa, esim. meikäläisen ikäluokan vanhemmat, jotka teki töitä silloin. Mutta tämä vitun rakennemuutos silpasi maton alta muiltakin kuin Lieksalta.

-pohjasakka

----On Lieksasta ihan normaalejakin ihmisiä lähtenyt pakon edessä.----

kuuluvan mainitsemaasi porukkaan. Olet todiste siitä p-sakasta, hah haaaa.

• Kötiskö kirjoitti:

----On Lieksasta ihan normaalejakin ihmisiä lähtenyt pakon edessä.----

kuuluvan mainitsemaasi porukkaan. Olet todiste siitä p-sakasta, hah haaaa.

Olen sitten tullut tänne "vertaisteni" pariin ja viihtynyt hyvin joku sano aikanaan että "silmäätekevä" niin se on olisiko asia sitten niin,että Lieksasta saa jopa herrojen paikkoja huonolla kansakoulutodistuksella niinkuin entinen nimismies oli todennut paikalliselle ihmiselle joka oli morkannut henkilöä tuntematta että puhuu juuri kyseistä henkilöstä tämä tapahtu myös Pohjois .Karjalassa ja kyseessä oli myös pohjalaisyntyinen mies joka vastasi arvosteluun MK

• Pöntiskö

Ei siitä pääse mihinkään, että myö lieksalaiset sairastetaan paljon ruumiin sairauksia. Sydän- ja verisuonijuttuja, sokeritautia jne... Mistähän johtuneekin, en tiedä. Miksi tänne on valikoutunut väkeä, jolla raato ei kestä vanhaksi.

Lieköhän Lieksassa yhtään 100 vuotiasta ihmistä tai yleensäkään niitä kuuluisia vanhan kansan tervaskantoja. Minä ainakin muistan miten enne ihmiset täällä kuoli jo vähän yli 70 vuotisina. Jos pääsi yli 80 niin oli jo harvinaisuus melkein.

• Ensin osanotto juuri edesmenneen satavuotiaan omaisille henkilö joka asui viekissä ja kuoli hiljattain oli ylittanyt tuon rajan.
        Naapurini aikanaan eli 103 vuotiaaksi ja tuumasi luoja on hylannyt minut kun ei ole ikäisiäni enää elossa satavuotiaana hän oli ensikertaa sairaalassa kun auto tönäisi kumoon, kulki sieltä huoneesta toiseen ja hoitajat sanoivat hänelle Teidän pitää pysyä omassa sängyssä niin siihen pappa, en minä voi kun" luntuumia porottaa" niin se on vanhaa kieltä ja tarkoittaa lonkkaa pakottaa.MK

• Möttelö

Nykytutkimushan vahvistaa, että nälänhätä voi vaikuttaa heikentävästi montakin sukupolvea eteenpäin. Joku tämmönen voisi olla Itä-Suomessa.

Mutta ei täältä idästä kyllä tule valtakunnan tason vaikuttajia niinkuin jo Savosta tulee. Melkoinen aivotyhjiä vallitsee koko Pohjois-Karjalassa. Ehkä Lieksa on jopa niitä synkimpiä alueita mitä tulee ihmisten henkiseen suorituskykyyn.

• pintavaahto

sinun kohalla pitää paikkansa pohjasakka

• pro 1

Minun mielestä Lieksalaiset eivät ole pohjasakkaa,Osalta puuttuu itsekunnioitus ja luottamus itseensä,

• Suber&Hyber
        pro 1 kirjoitti:

Minun mielestä Lieksalaiset eivät ole pohjasakkaa,Osalta puuttuu itsekunnioitus ja luottamus itseensä,

Empä ole samaa mieltä.Sinulla on selvästi ongelmia katso vaikka peiliin.Lieksa on paras paikka maailmassa
        ainakin minun mielestäni.Olen syntynyt täällä ja kuolenkin kenties.Ihmiset ovat kivoja ja niiden kanssa
        tulee hyvin juttuun.EI ole jonoja kaupoissa virastoissa eikä tartte seisoa liikennevaloissa. Asiat hoituu
        nopeesti jää aikaa reilusti itselle ja harrastuksille.Pielisentien saa laittaa kuntoon tai olla laittamatta
        minulle käy kumpikin ratkaisu.Tyydyn yleensä enemmistön päätöksiin.Ja suomi on koko maailman paras
        yhteiskunta juuri tulleen uuden tutkimuksen mukaan.Joten Lieksa jees,kaikille taas ihanaa uutta vuotta.

• Johtajat kunniaan!

Vaikka Lieksalaiset ja muut itäsuomalaiset ovatkin pääosin patalaiskaa ryssänoloista paskasakkia, on Lieksassa todella osaavia ja korkeasti koulutettuja ansioituneita huippujohtajiakin. Huipulla kelpaa loistaa.

http://jukkakuhanen.blogit.uusisuomi.fi/2009/12/21/pandoran-lipas/

P.S. Ei kaikki Lieksalaiset sentään ole työttömiä ja toimettomia siipeilijöitä.

• Dyny Arsenia

Minusta joku taas yleistää ja aliarvoi rupusakkia !

Joku luulee että paikalliset eivät saa mitään päätöksiä aikaan ja odottavat vain että joku tekee ruuat ja kantaa tavarat kaupasta ?

• Nurmijarvi

Miten joku määritää pohjasakan ?

Olisiko parempi että puhuttaisiin sellaisilla termeillä että jokainen ymmärtää että mitä se tarkoittaa ?

Lieksan sijainti on vain hieman syrjäinen ja siitä johtuu niin moni asia. Monessakaan asiassa ei saa päättää itse vaan pitää hakea " viisaampien apuja " ja siten tuntuu ettei kukaan ole mistään vastuussa.

Kun joku tekee jotakin niin kyllä poru alkaa jo ennekuin tiedetään että miksi joku tekee !

• pohja-

sakka tarkoittaa niin silloin sinä todellakin olet sitä pohjasakkaa.

Mutta kysy joltain nurmeslaiselta, ne osaa sulle sen kertoa.

• Nurmijarvi
        pohja- kirjoitti:

sakka tarkoittaa niin silloin sinä todellakin olet sitä pohjasakkaa.

Mutta kysy joltain nurmeslaiselta, ne osaa sulle sen kertoa.

Täytyy kysyä ! Itse kuitenkaan et osannut antaa vastausta ?

Onko mitään paikallista tapaa saada asioita eteenpäin ja päästä pois listalta ?

• Riähkänen
        Nurmijarvi kirjoitti:

Täytyy kysyä ! Itse kuitenkaan et osannut antaa vastausta ?

Onko mitään paikallista tapaa saada asioita eteenpäin ja päästä pois listalta ?

koko väki vaihdetaan. Nurmeslaisia tilalle tai vaikka Repolasta, jos siellä ketään asuu enää. Olisi ainakin väki Repolassa terveempää, sokeritautia lapsillakin vain 10-20 % siitä mitä meillä tiällä.

• tiällä Lieksassa

kuin Intiassa kuunaan, meillähän on kerjäläiselläkkiin kerjäläinen.

• Pielisen Matti

Ehdotan että perustetaan joku Lieksa Seura ! Ystävyys seura taikka joku vastaava !

Se voisi välittää positiivista / myönteistä Lieksa kuvaa lehdistölle sekä medialle !

Joskus tuntuu... että haukkuminen on paras tapa päästä esille ?

Entiset lieksalaiset voisivat toimi kummeina sekä toimia yhdyshenkilöinä ?

• Meillä on hyvinkin seuroja jotka luovat myönteistä kuvaa esim urheiluseurat kotiseutuyhdistys ja uusin on Lieksan kaupunginkeskusyhdistys varsin paljon tekevät myös eri kyläyhdistykset ja eri seurat taustaryhmät myöskin kulttuurin saralla jopa talkoilen.Kirkoilla myös omat piirit
        On kuitenkin aina mukana jotka odottavat,että toinen tekee hänen puolesta tuo leipäpalan jopa suuhun ja siitäkin tämä tuoja voi kuulla jos ei ole voita ja makkaraa kummallakin puolen leipää.MK

• Miten saa tietoa

Meillä on hyvinkin seuroja jotka luovat myönteistä kuvaa esim urheiluseurat kotiseutuyhdistys ja uusin on Lieksan kaupunginkeskusyhdistys varsin paljon tekevät myös eri kyläyhdistykset ja eri seurat taustaryhmät myöskin kulttuurin saralla jopa talkoilen.Kirkoilla myös omat piirit
        On kuitenkin aina mukana jotka odottavat,että toinen tekee hänen puolesta tuo leipäpalan jopa suuhun ja siitäkin tämä tuoja voi kuulla jos ei ole voita ja makkaraa kummallakin puolen leipää.MK

Vieläkö kertoisit miten niihin pääsee jäseniksi ? Onko mitään osoitelistaa mistä katsoa ?

• seura.

toi Suomi-Neuvostoliitto - seura. Kai se vielä on hengissä ja voitaisiin ehkä saada Segezasta investointiavustusta.

• Miten saa tietoa kirjoitti:

Vieläkö kertoisit miten niihin pääsee jäseniksi ? Onko mitään osoitelistaa mistä katsoa ?

Lieksa.fi ja sieltä sivistystoimi ja siellä on eri järjestöjen yhteistiedot.MK

• Anonyymi
      UUSI

Melkein kaikki somppulitkin on karanneet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      191
      3487
    2. Mies, näen sinua hetken

ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      10
      2920
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      61
      2468
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      9
      2115
    5. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1890
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      4
      1839
    7. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      39
      1682
    8. Mitä ajattelet

Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1551
    9. Mikä kaivatussasi

kolahti? 💥
      Ikävä
      72
      1103
    10. Kenen luo menisit nyt

jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      74