Äitini on kontrollifriikki. Hänellä on pakonomainen tarve hallita asioita ja päätöksiä, joita minä teen omassa elämässäni. En olisi saanut aikoinani edes päättää, mihin lukioon haen. Äiti olisi halunnut minun menevän lähilukioon, minä halusin välttämättä IB-linjalle - sinne myös pääsinkin. Tässä tilanteessa muiden vanhemmat olisi varmasti onnitelleet lastaan, mutta minun äitini päätti raivostua, kun en missään tilanteessa kuuntele hänen mielipidettään ja teen kaiken kuulemma niin kuin itse haluan. No miksipä en tekisi?
Täällä on siis tapeltu milloin mistäkin. Nykyään olen 20-vuotias, enkä äitini mielestä saa suorittaa autokoulun toista vaihdetta nykyisessä kotikaupungissani, jossa olen asunut vuoden (muutostakin tapeltiin, en olisi saanut muuttaa minnekään). Äidin mielestä autokoulu on suoritettava hänen luonaan, 400 km päässä nykyisestä kodistani. Napanuora on siis taloudellisesti katkennut jo äitiin, mutta tämä kontrollointi edelleen jatkuu. Olen koko teini-iän kapinoinut aika vahvasti äitiä vastaan, tosin sekin johtui siitä, ettei hän ikinä tukenut minun päätöksiäni ja minähän en antanut periksi, jos jotakin halusin. Nyt aikuisena olen ollut kaikkiin päätöksiini tyytyväinen, enemmänkin. Silti äiti ei anna minun toteuttaa omaa elämääni, vaan puuttuu ja päättää kaikesta. Miten tästä pääsee eroon, pääseekö mitenkään?
Äiti kontrolloi edelleen
29
10348
Vastaukset
- joniiiiizziz
sano suorat sanat
- mk
Että muutat puhelinnumerot ja osoitteen salaiseksi ja et pidä mitään yhteyttä vuoteen ja sanot äisillesi että olet täysi-ikäinen ja päätät asioista itse ja etkä kysele äisiltäsi mitään etkä kerro mitään asioita ja jos ei usko niin sanot suorat sanat että aikuisen lapsen kontrolloi´nti on sairasta puuhaa ja haluat elää omaa elämääsi niin kuin itse haluat.
- Nainen 41v
Muutin puhelinnumeroni salaiseksi, mutta se ei auttanut. Jouluaattona äiti tunkeutui taloomme väkisin, vaikka emme olisi halunneet mieheni kanssa.
Olen 18-vuotispäivästäni alkaen sanonut äidille täysi-ikäisen itsemääräämisoikeudesta, mutta hän ei ole vielä oppinut sitä tähän päivään mennessä. Kuten mainitset, aikuisen lapsen kontrollointi on sairasta puuhaa. Äitin kuuluisi mennä mielisairaalaan, mutta hän ei myönnä virheitään mistään hinnasta. - mk
Nainen 41v kirjoitti:
Muutin puhelinnumeroni salaiseksi, mutta se ei auttanut. Jouluaattona äiti tunkeutui taloomme väkisin, vaikka emme olisi halunneet mieheni kanssa.
Olen 18-vuotispäivästäni alkaen sanonut äidille täysi-ikäisen itsemääräämisoikeudesta, mutta hän ei ole vielä oppinut sitä tähän päivään mennessä. Kuten mainitset, aikuisen lapsen kontrollointi on sairasta puuhaa. Äitin kuuluisi mennä mielisairaalaan, mutta hän ei myönnä virheitään mistään hinnasta.Lähestymiskielto ja olisit soittanut jouluaattona poliisit niin he olisivat oistaneet äitisi kodistanne niin olisit saanut olla rauhassa. Äidilläs ivoi olla läheisriippuvuus eikä osaa irroitta otettaan lapsestaan.
- etsbhu8o
Nainen 41v kirjoitti:
Olen 18-vuotispäivästäni alkaen sanonut äidille täysi-ikäisen itsemääräämisoikeudesta, mutta hän ei ole vielä oppinut sitä tähän päivään mennessä. Kuten mainitset, aikuisen lapsen kontrollointi on sairasta puuhaa. Äitin kuuluisi mennä mielisairaalaan, mutta hän ei myönnä virheitään mistään hinnasta.Miten joku voi tunkeutua kotiisi väkisin? Olisit kutsunut poliisit paikalla, jos niin tapahtui.
- outoa outoa
Kukaan ei pysty kontrolloimaan sinua, jos et itse sitä salli.
Jätä kertomatta sille äidillesi niistä omista asioistasi. Älä kysy häneltä mitään. Tee päätökset itse omin päin.
En voi ymmärtää, miten se ylipäätään on mahdollista, ettet pystyisi toteuttamaan omaa elämääsi, ja äiti puuttuisi ja päättäisi kaikista tekemisistäsi?? Eti ole taloudellisesti riippuvainan, asut muualla..?? Ei kai sinä vaan itse ole riippuvainen äidistäsi niin, että aina juosket hänen helmoihinsa. Ja minkä ihmeen vuoksi hänen pitäisi tukea sinun päätöksiäsi? Etkös sinä ole itsenäinen ihminen, joka tekee itsenäiset päätökset? Mihin siihen muiden tukea tarvitaan? - Ajokoululainen
Miksi kerrot äidillesi, että nyt menet autokouluun, jos kerran itse sen maksat?
Kuuluuko äidin tietää kaikki sinun asiasi?
Jos kuuluu, on se sen merkki, ettet katso voivasi vielä tehdä yksin päätöksiä.
Sitten kun olet itsenäistynyt, ei tule mieleesikään kertoa joka asiaa äidille, vaikka hän kysyisi. Matkan päästä hän ei pysty vahtimaan menemisiäsi.
Pidä hajurako. - avonar
Olen muutamien vastaajien kanssa samaa mieltä, että jätä kertomatta äidillesi asioistasi ja näin saat rauhan tehdä omaa elämääsi koskevat päätökset yksin.
Hankalan ihmisen kanssa, muutenkin elämässä, on opittava luovimaan ja juonimaan. Voit ennakoida ja arvioida, mistä yleensä on kiva puhella ja mistä alkaa tilanne leviämään käsiin. Ja kun sen oivallat pääset myös irti äitisi pihdeistä. Saatte ehkä välinnekin sopuisiksi ja jatkossa tiedät tasan tarkkaan, missä yhteiset puheenaiheenne kulkevat.
Äitisihän vaikuttaaa vain puhelimitse? Ja mielipiteillään, joten kyllä sinä siitä selviät. Voit hyvin säännöstellä yhteydenpitoanne päättämällä, koska soitat ja koska et kuin myös koska vastaat ja koska et. Kännyn voi irrrottaa hetkeksi metrin päähän korvasta,jos sieltä ei kuulu muuta kuin tarpeettomia mielipiteitä ja kuitata lopuksi "joo".- jnjkjjf
Kai se kotonaankin käy vierailemassa??
- suoratsanatsuorempia
Ei se rimpuilu auta, kun sellainen vaan antaa signaalia, että kontrolli toimii.
Pitää olla johdonmukainen siinä, kun aina puhut äidillesi. Kun sieltä tulee jotain säröääntä siinä nootissa niin pistät sen vain merkille, pidät taukoa kunnolla ja annat sen tunteen laantua. Kun et tarjoa siihen vastinetta niin se lopulta lakkaa nousemasta sieltä. Eli te teette sen tilanteen aina myös yhdessä.
Sitten aina vain puhut siitä mitä aiot tehdä ja niin edespäin. Kun sieltä tulee jotain noottia, niin taas se nähdään mutta siihen ei lähdetä tarttumaan. Teet parhaiten selväksi tekeväsi niin kuin sinusta itsestä tuntuu tekemällä niin ja puhumalla vain siitä mitä teet, et siitä kuinka teet asioita suhteessä häneen (riippuen riippumatta riippuen, ymmärrätkö?). Aina kun sotket tunteena mukaan sitä teidä välistä kismaa siihen omaan tekemiseen myöta tai vastoinkäyden, annat kontrollille aihetta toimia, koska kontrolli toimii sekä myötä, että vastaotteessa. - 26
Nyt olen varmaan äitisi ikäinen. Eli ollessani 20 v aika kausi oli eri, mutta ilmiö sama. Kontrolloiva ja omat toimintatapansa oikeana näkevä äiti. Pitkään hän ohjeisti vielä takaraivossani, mutta piti vaan tehdä omien suunnitelmien mukaan.
Oletko opiskelemassa vai jo töissä toisella paikkakunnalla? Sanot, että talodellinen riippuvuus on jo katkennut.
Olen samaa mieltä muutaman vastaajan kanssa sekä omiin kokemuksiin perustuen, että tee niinkuin itse päätät (esim. autokoulu) ja kerro vasta jälkeenpäin äidillesi, jos haluat. Läheskään kaikkia suunnitelmiaan ei kannata kertoa etukäteen äidillesi. Tuo autokoulu lienee vain yksi asia.
Kun seurustelet tai suunnittelet muuttoa yksiin poikaystävän kanssa, ei sitäkään kannata kertoa liian varhain. Sitten vasta kun asia on selvä.
Noin vahvan äidin "napanuorasta" on vaikea päästä irti. Se vaatii sitkeyttä itseäsi kohtaan. Anna hänen antaa neuvojansa jne. mutta tee niinkuin itse parhaaksi näet. miksi hän haluaa kotrolloida mitä teet?
Voisi tietysti ehdotaa, seuraavalla kerralla kun muutat, laitat rastin kohtaan, ettei yhteytietojasi saa kertoa.
Huono puoli siinä, että äitisi joltain sukulaiseltasi sen kuitenkin urkkisi.
Sama pulma puh.numeron kanssa.- Surullinen tytär
Täytän tässä keväällä 22 ja minulla on samat ongelmat kuin muillakin täällä. Äitini on ihana ja rakastava, mutta sitten liiankin rakastava. Muutin kohta kaksi vuotta sitten pois kotoa. Asia tuli äidille aika shokkina esille. Olin luokkatovereiden kanssa jutellu siitä, että olis haluaisin muuttaa omaan kämppään. Minua kiusasi kuinka äitini siivosi huoneeni, vaikka pystyin ihan hyvin itsekkin sen siivota. Sanoin siitä monta kertaa, mutta jos olin viikonlopun reissussa, huoneeni oli siivottu lattiasta kattoon. Ihan kiva, mutta ei kiva. Lopulta luokkatoverini kertoi tutun tutun tuttunsa muuttavan yksiöstä pois. Pyysin ihan huviksi vuokraisännän puhelin numeron. Kämppä oli minun hetkessä. En oikein itsekkään tajunnu mitä tapahtui.
Tunnen äitini niin hyvin, etten edes silloin uskaltanut kertoa äidille, että minulle suotui täydellinen tilanne. Kämppä keskustasta ja halvalla. Miksi en olisi sitä ottanut? Kotona alkoi olla jo vähän tukala olla. Isäni yritti myös, että hankittaisiin vaikka auto tai jotain. Hän tiesi miten äiti siihen reakoisi. Pidin pääni. Siitä syntyi vuosisadan sota.
Äitini ei suostunut puhumaan minulle melkein puoleen vuoteen. Hän viskoi tavaroitani huoneeseeni ja käyttäytyi itse kuin mikäkin kakara. Kävin ystäväni kanssa salaa hakemassa tavaroita huoneestani, sillä en uskaltanut kohdata äitiäni. Lopulta tilanne alkoi vähän parantua, mutta kesti reilu puolivuotta, enenkuin äitini suostui käymään kämpälläni. Hankin kaksi jyrsijää joka pehmitti äidin. Hän on eläin rakas. Niiden varjolla hän saattoi käydä luonani välillä, tulla katsomaan pikkuisia.
Pidämme edelleen hyvin paljon yhteyttä ja saatan kaupassa käydessäni soittaa äidille ruoka ohjeita kysellen, ihan myös sen takia että tiedän että hän tykkää, että soitan. Nyt olen alkanut käydä turussa hyvin tiuhaan tahtiin. Poikaystäväni asuu turussa ja olen ollu työttömänä joten minulla on ollut ylimääräistä aikaa. Syksyllä juttelin, että olemme miettineet poikaystäväni kanssa, että muuttaisimme yhteen, että kulut saataisiin puolitettua. Äitini otti sen hyvin eikä sen kummemmin puhunut asiasta.
Nyt olen huomannut, että äitini keksii kummia tekosyitä, etten vaan voisi lähteä turkuun. Ompelukone pitää viedä korjattavaksi, eikö minun pitänyt tehdä sitä ja tätä ja tota ja vaikka mitä. Olen suorastaan yksin tällä paikkakunnalla, sillä kaikki ystäväni ovat muuttaneet turkuun. Äitini syyttää minua siitä, että käyn liian harvoin kotona vanhempien luona. Siellä en viihdy enää niin kovin, sillä aina on joku tappelu tai huomautetaan jostian, että kun en käy tai jotain.
Ostin itselleni iittalan lauttasia ja pyysin äitiltä kanto apua, että saisin ne kotiin. Tai kyyti apua pikemminkin. Puhelimessa hän arvosteli arviointi kykyäni "ovatko lautaset edes kestäviä!?", mikseivät olisi? Iittalan teema sarja. Vastaavanlaisia arvostelua, aliarviointia olen kokenut koko elämäni, mutta nyt ne ovat kokoajan pahentuneet. Se tekee minut surulliseksi ja toisinaan vihaiseksi.
Meillä on taas riita ja olen tosi rikki siitä. Äitini piti tulla luonani käymään, mutta sitten Minun mielestäni sovimme, että joku toinen päivä sittenkin. Sain kyydin turkuun. Seuraavana päivänä äitini soitti ja kysyi, että missä olen. Vastasin, että turussa turussa. Hän huusi minulle hetken, että kun en ikinä ole kotona ynm... ja että hänen piti tulla käymään ja vaikka mitä ja löi luurin. En kerinnyt sanoa mitään puolustukseksi.
Tänään yritin luoda rauhaa ja soitin hänelle. Hän ei vastannut. Soitin lankapuhelimeen johon hänen oli pakko vastata. Hän ilmoitti kylmällä äänellä, että hänellä ei ole aikaa ja löi luurin kiinni.
En haluaisi äidistäni vihamiestä ja nämä riidat raastavat minua. Miten uskallan kertoa äidilleni, että vielä muutan pois paikkakunnalta, kun pelkästään toisessa kaupungissa vierailu saa hänet pois tolaltaan. Nyt olen hyvin rikki ja surullinen tästä tilanteesta ja on taas tullut vuodatettua krokotiilin kyyneliä.. Voi äiti, anna mun elää mun elämää. Mitä minä täällä teen kun ei täällä ole sinun lisäksesi mitään. Ystäväni, poikaystäväni odottavat muuttani turkuun, mutta äiti laittaa kapuloita rattaisiin. Minulla on uusi harrastus turussa, elämäni olisi siellä, miksi äiti tekee asioista niin vaikeaa meille molemmille? Haluaisin muuttaa hyvin mielin, mutta se lienee mahdotonta... - nuoruudestani
Surullinen tytär kirjoitti:
Täytän tässä keväällä 22 ja minulla on samat ongelmat kuin muillakin täällä. Äitini on ihana ja rakastava, mutta sitten liiankin rakastava. Muutin kohta kaksi vuotta sitten pois kotoa. Asia tuli äidille aika shokkina esille. Olin luokkatovereiden kanssa jutellu siitä, että olis haluaisin muuttaa omaan kämppään. Minua kiusasi kuinka äitini siivosi huoneeni, vaikka pystyin ihan hyvin itsekkin sen siivota. Sanoin siitä monta kertaa, mutta jos olin viikonlopun reissussa, huoneeni oli siivottu lattiasta kattoon. Ihan kiva, mutta ei kiva. Lopulta luokkatoverini kertoi tutun tutun tuttunsa muuttavan yksiöstä pois. Pyysin ihan huviksi vuokraisännän puhelin numeron. Kämppä oli minun hetkessä. En oikein itsekkään tajunnu mitä tapahtui.
Tunnen äitini niin hyvin, etten edes silloin uskaltanut kertoa äidille, että minulle suotui täydellinen tilanne. Kämppä keskustasta ja halvalla. Miksi en olisi sitä ottanut? Kotona alkoi olla jo vähän tukala olla. Isäni yritti myös, että hankittaisiin vaikka auto tai jotain. Hän tiesi miten äiti siihen reakoisi. Pidin pääni. Siitä syntyi vuosisadan sota.
Äitini ei suostunut puhumaan minulle melkein puoleen vuoteen. Hän viskoi tavaroitani huoneeseeni ja käyttäytyi itse kuin mikäkin kakara. Kävin ystäväni kanssa salaa hakemassa tavaroita huoneestani, sillä en uskaltanut kohdata äitiäni. Lopulta tilanne alkoi vähän parantua, mutta kesti reilu puolivuotta, enenkuin äitini suostui käymään kämpälläni. Hankin kaksi jyrsijää joka pehmitti äidin. Hän on eläin rakas. Niiden varjolla hän saattoi käydä luonani välillä, tulla katsomaan pikkuisia.
Pidämme edelleen hyvin paljon yhteyttä ja saatan kaupassa käydessäni soittaa äidille ruoka ohjeita kysellen, ihan myös sen takia että tiedän että hän tykkää, että soitan. Nyt olen alkanut käydä turussa hyvin tiuhaan tahtiin. Poikaystäväni asuu turussa ja olen ollu työttömänä joten minulla on ollut ylimääräistä aikaa. Syksyllä juttelin, että olemme miettineet poikaystäväni kanssa, että muuttaisimme yhteen, että kulut saataisiin puolitettua. Äitini otti sen hyvin eikä sen kummemmin puhunut asiasta.
Nyt olen huomannut, että äitini keksii kummia tekosyitä, etten vaan voisi lähteä turkuun. Ompelukone pitää viedä korjattavaksi, eikö minun pitänyt tehdä sitä ja tätä ja tota ja vaikka mitä. Olen suorastaan yksin tällä paikkakunnalla, sillä kaikki ystäväni ovat muuttaneet turkuun. Äitini syyttää minua siitä, että käyn liian harvoin kotona vanhempien luona. Siellä en viihdy enää niin kovin, sillä aina on joku tappelu tai huomautetaan jostian, että kun en käy tai jotain.
Ostin itselleni iittalan lauttasia ja pyysin äitiltä kanto apua, että saisin ne kotiin. Tai kyyti apua pikemminkin. Puhelimessa hän arvosteli arviointi kykyäni "ovatko lautaset edes kestäviä!?", mikseivät olisi? Iittalan teema sarja. Vastaavanlaisia arvostelua, aliarviointia olen kokenut koko elämäni, mutta nyt ne ovat kokoajan pahentuneet. Se tekee minut surulliseksi ja toisinaan vihaiseksi.
Meillä on taas riita ja olen tosi rikki siitä. Äitini piti tulla luonani käymään, mutta sitten Minun mielestäni sovimme, että joku toinen päivä sittenkin. Sain kyydin turkuun. Seuraavana päivänä äitini soitti ja kysyi, että missä olen. Vastasin, että turussa turussa. Hän huusi minulle hetken, että kun en ikinä ole kotona ynm... ja että hänen piti tulla käymään ja vaikka mitä ja löi luurin. En kerinnyt sanoa mitään puolustukseksi.
Tänään yritin luoda rauhaa ja soitin hänelle. Hän ei vastannut. Soitin lankapuhelimeen johon hänen oli pakko vastata. Hän ilmoitti kylmällä äänellä, että hänellä ei ole aikaa ja löi luurin kiinni.
En haluaisi äidistäni vihamiestä ja nämä riidat raastavat minua. Miten uskallan kertoa äidilleni, että vielä muutan pois paikkakunnalta, kun pelkästään toisessa kaupungissa vierailu saa hänet pois tolaltaan. Nyt olen hyvin rikki ja surullinen tästä tilanteesta ja on taas tullut vuodatettua krokotiilin kyyneliä.. Voi äiti, anna mun elää mun elämää. Mitä minä täällä teen kun ei täällä ole sinun lisäksesi mitään. Ystäväni, poikaystäväni odottavat muuttani turkuun, mutta äiti laittaa kapuloita rattaisiin. Minulla on uusi harrastus turussa, elämäni olisi siellä, miksi äiti tekee asioista niin vaikeaa meille molemmille? Haluaisin muuttaa hyvin mielin, mutta se lienee mahdotonta...Aikanaan minunkin äiti hyväksyi yhteenmuuttamisen silloisen poikakaverin kanssa, mutta ei eri paikkakunnalle. Hän meni täysin shokkiin, kun en etukäteen ilmoittanut mitään muutostani. Silti hän kontrolloi minua, kunnes löin luurin korvaan edellisvuonna tai jätin kokonaan vastaamatta hänen puheluihin.
Äiti jätti minulle pysyvät traumat. Riita tulee jatkumaan elinikäisesti. Minäkään en olisi saanut nuoruudessani tehdä edes lomamatkaa itsenäisesti. Tuli vastaavia shokkeja kuin pikaisesta muutosta. Itsenäistyminen ja itsemääräämisoikeus ovat kiellettyjen listalla äitiemme mielestä.
Ehdotan, että muutat Turkuun mainitsematta asiasta äidillesi. Siellä saisit elää omaa elämää haluamallasi tavalla.
- "huono tytär"
Kylläpä tuli ahdistunut olo kun lueskelin näistä kontrolloivista ja syyllistävistä äideistä jotka ei osoita mitään kunnioitusta lapsensa itsenäistymistä ja aikuistumista kohtaan. Tuli nimittäin oma nuoruus mieleen.
Kakskymppisenä toi ehkä vielä juuri kotoa muuton jälkeen menettelee, on vielä niin tottunut olemaan kyttäyksen alla. Muutaman vuoden päästä se alkaa ihan oikeesti ärsyttää, ja viimeistään kolmekymppisenä on jo niin allerginen kyttäykselle että mieluummin muuttaa vaikka Timbuktuun salaiseen osoitteeseen kuin antaa homman jatkua.
Omalla kohdallani on mennyt niin että yhteyttä on kyllä pidetty, mutta välillä pitkiä aikoja hyvinkin riitaisessa sävyssä. Syyllistämisiin ja uteluihin olen vastaillut välillä todella töykeästi ja rumasti - ja kieltämättä tosi lapsellisestikin. Kiltin tytön roolista pääseminen oli vaikeaa.
Kauheita asioita on tullut sanottua puolin ja toisin, ja nyt kun olen nelikymppinen niin meillä alkaa olla välit lähes kuten kahdella aikuisella: ylenpalttinen yksityisasioiden utelu, manipulointi, kontrolloiminen ja syyllistäminen on vähentynyt huomattavasti. Joskus jopa jutellaan pitkiä aikoja ihan normaalisti.
Silti pidän tarkoituksella vielä etäisyyttä ja yhteyttä pidän harvakseltaan, ettei mentäis taas siihen vanhaan malliin. Tähän pitää vaan tottua loppuun asti.
Että tsemppiä vaan kaikille kontrolloivasta äidistä kärsiville! Olen vähän sitä mieltä että siinä ei ole kyse niinkään rakkaudesta vaan jostain sairaasta läheisriippuvuudesta, mutta äidiltä en suosittele kysymään...- kontrolloitava
Samoja kokenut... Äitini on erittäin dominoiva ihminen ja olen koko aikuistumiseni opetellut pitämään puoliani, vaikka joskus on vaan helpompaa mennä äidin pillin mukaan. Jos kuitenkin jossain asiassa puolustaudun niin olen "oman napani kaivaja, en välitä kenestäkään muusta kuin itsestäni" ym.
Olen tosi väsynyt tähän tilanteeseen... Olen joutunut hakemaan ulkopuolista keskusteluapua. Itselleni. Voimat vaan niin vähissä. Äiti perustelee kaiken sillä, että ei halua minulle pahaa vaan rakastaa niin paljon... Olen kuitenkin asunut jo kahdeksan vuotta toisella paikkakunnalla ja hän olettaa että tulen edelleen lähes viikoittain käymään. Jos tulee pitkä väli, etten käy, en kuulemma välitä vanhemmistani ja "he joutaisivat saunan taakse"...
Eilen olin kaksi tuntia tavoittamattomissa, kun hän oli yrittänyt soittaa ja riitahan sitä tuli. Hän oli laittanut monta viestiä että vastaa nyt puhelimeen ja hätä, että minulle sattunut jotain ym. Minä suutuin siitä, kun mielestäni se on kontrollointia. Aina pitäisi olla tavoitettavissa ja selittää miksi joskus minua ei saa puhelimella kiinni... Tämä nyt on ehkä pientä, mutta tapahtuu viikoittain, joten ärsyttäähän se... Myös paljonpaljon muuta kismaa välillämme on, eikä puhuminen auta... - KontrollinuoraKatki!
kontrolloitava kirjoitti:
Samoja kokenut... Äitini on erittäin dominoiva ihminen ja olen koko aikuistumiseni opetellut pitämään puoliani, vaikka joskus on vaan helpompaa mennä äidin pillin mukaan. Jos kuitenkin jossain asiassa puolustaudun niin olen "oman napani kaivaja, en välitä kenestäkään muusta kuin itsestäni" ym.
Olen tosi väsynyt tähän tilanteeseen... Olen joutunut hakemaan ulkopuolista keskusteluapua. Itselleni. Voimat vaan niin vähissä. Äiti perustelee kaiken sillä, että ei halua minulle pahaa vaan rakastaa niin paljon... Olen kuitenkin asunut jo kahdeksan vuotta toisella paikkakunnalla ja hän olettaa että tulen edelleen lähes viikoittain käymään. Jos tulee pitkä väli, etten käy, en kuulemma välitä vanhemmistani ja "he joutaisivat saunan taakse"...
Eilen olin kaksi tuntia tavoittamattomissa, kun hän oli yrittänyt soittaa ja riitahan sitä tuli. Hän oli laittanut monta viestiä että vastaa nyt puhelimeen ja hätä, että minulle sattunut jotain ym. Minä suutuin siitä, kun mielestäni se on kontrollointia. Aina pitäisi olla tavoitettavissa ja selittää miksi joskus minua ei saa puhelimella kiinni... Tämä nyt on ehkä pientä, mutta tapahtuu viikoittain, joten ärsyttäähän se... Myös paljonpaljon muuta kismaa välillämme on, eikä puhuminen auta...Minulla vanhemman kontrollointi, manipulointi ja syyllistäminen meni niin pitkälle että väsyin siinä määrin että oli pakko viilentää välit tuntuvasti. Sanoin että tarvitsen omaa aikaa ajatella asioita että soitellaan myöhemmin. Tietysti vanhempi loukkaantui asiasta, mutta kun on lähes koko muunkin ajan loukkaantunut jostain niin nyt pitäydyin ajattelemaan etten välitä, en nyt tällä kertaa. Että nyt vihdoin minun on välillä ajateltava ensin itseäni.
Nyt kun olen saanut etäisyyttä, alkoivat asiat loksahdella paikoilleen.
Luin Karyl McBriden kirjan "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?" ja sain siitä paljon apua.
Kirjassa puhutaan narsistisesta äidistä. Oikeastaan sama itselleni onko vanhempani sitä vai ei, enkä aio häntä siitä syyttääkään mutta itse sain kirjasta paljon apua.
Nyt olen taas ollut jonkin verran tekemisissä vaikean vanhempani kanssa, mutta pitänyt välit etäiset kohteliaina ja ystävällisinä, tapaamiset säännöllisinä mutta harvoina. En kerro asioistani vaan puhun yleisistä asioista tai vanhemmastani ja vältän mielipiteitä tai neuvoja hänenkin suuntaansa. Välimme ovat parantuneet, joskin olen sitä mieltä ettemme enää ole kovinkaan läheisiä. Mutta tämä on itselleni helpotus.
Nyt olen saanut oman elämäni tasapainoon, olo on levollinen ja parisuhteeni voi paremmin kuin koskaan. Olen alkanut pohtia omia unelmiani ja sitä kuka itse olen. Ja etsiä omaa sisäistä ääntäni. Nyt kun vanhempani ei ole enää painostamassa minua tai kertomassa (kysymättä) mitä minun tulee milloinkin tehdä, olen alkanut huomata kuinka ihanaa ja leppoisaa elämä on, ilman kaikenlaisia "pakkoja" ja velvollisuuksia ja asioita jotka vaan on tehtävä kun niin kuuluu tehdä huvitti tai ei. Oppii jopa luottamaan itseensä ja omiin valintoihinsa enemmän.
Suosittelen kirjan lukemista ja etäisyyden ottamista kontrolloivaan vanhempaan. Yhtäkkiä sitä tajuaa mitä tarkoittaa että onni löytyy ihmisestä itsestään.
Ja että onni on tila, ei jonkin asian tai tapahtuman tulos tai toisen ihmisen aikaansaannos tai ihmisen ulkopuolelta tuleva asia.
Olen sitä mieltä että vanhemman on osattava päästää irti lapsensa henkisestä napanuorasta jo murrosiässä pikku hiljaa. Toiset vaan eivät osaa päästää napanuorasta irti vielä silloinkaan kun lapsi muuttaa pois kotoa. Jos vanhempi ei osaa päästää irti, on lapsen leikattava henkinen napanuora itse poikki. Kokonaan. Muuten ei pysty selviytymään täysipainoisena ja onnellisena ihmisenä. Tämä oli ainakin oman henkisen hyvinvointini edellytys lopulta. - ahdistaa
KontrollinuoraKatki! kirjoitti:
Minulla vanhemman kontrollointi, manipulointi ja syyllistäminen meni niin pitkälle että väsyin siinä määrin että oli pakko viilentää välit tuntuvasti. Sanoin että tarvitsen omaa aikaa ajatella asioita että soitellaan myöhemmin. Tietysti vanhempi loukkaantui asiasta, mutta kun on lähes koko muunkin ajan loukkaantunut jostain niin nyt pitäydyin ajattelemaan etten välitä, en nyt tällä kertaa. Että nyt vihdoin minun on välillä ajateltava ensin itseäni.
Nyt kun olen saanut etäisyyttä, alkoivat asiat loksahdella paikoilleen.
Luin Karyl McBriden kirjan "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?" ja sain siitä paljon apua.
Kirjassa puhutaan narsistisesta äidistä. Oikeastaan sama itselleni onko vanhempani sitä vai ei, enkä aio häntä siitä syyttääkään mutta itse sain kirjasta paljon apua.
Nyt olen taas ollut jonkin verran tekemisissä vaikean vanhempani kanssa, mutta pitänyt välit etäiset kohteliaina ja ystävällisinä, tapaamiset säännöllisinä mutta harvoina. En kerro asioistani vaan puhun yleisistä asioista tai vanhemmastani ja vältän mielipiteitä tai neuvoja hänenkin suuntaansa. Välimme ovat parantuneet, joskin olen sitä mieltä ettemme enää ole kovinkaan läheisiä. Mutta tämä on itselleni helpotus.
Nyt olen saanut oman elämäni tasapainoon, olo on levollinen ja parisuhteeni voi paremmin kuin koskaan. Olen alkanut pohtia omia unelmiani ja sitä kuka itse olen. Ja etsiä omaa sisäistä ääntäni. Nyt kun vanhempani ei ole enää painostamassa minua tai kertomassa (kysymättä) mitä minun tulee milloinkin tehdä, olen alkanut huomata kuinka ihanaa ja leppoisaa elämä on, ilman kaikenlaisia "pakkoja" ja velvollisuuksia ja asioita jotka vaan on tehtävä kun niin kuuluu tehdä huvitti tai ei. Oppii jopa luottamaan itseensä ja omiin valintoihinsa enemmän.
Suosittelen kirjan lukemista ja etäisyyden ottamista kontrolloivaan vanhempaan. Yhtäkkiä sitä tajuaa mitä tarkoittaa että onni löytyy ihmisestä itsestään.
Ja että onni on tila, ei jonkin asian tai tapahtuman tulos tai toisen ihmisen aikaansaannos tai ihmisen ulkopuolelta tuleva asia.
Olen sitä mieltä että vanhemman on osattava päästää irti lapsensa henkisestä napanuorasta jo murrosiässä pikku hiljaa. Toiset vaan eivät osaa päästää napanuorasta irti vielä silloinkaan kun lapsi muuttaa pois kotoa. Jos vanhempi ei osaa päästää irti, on lapsen leikattava henkinen napanuora itse poikki. Kokonaan. Muuten ei pysty selviytymään täysipainoisena ja onnellisena ihmisenä. Tämä oli ainakin oman henkisen hyvinvointini edellytys lopulta.Olen aivan samaa mieltä että osa ei osaa katkaista henkistä napanuoraansa. Olen kamalan ahdistunut siitä että äitini soittelee minulle koko ajan ja haluaa tietää asioitani liikaa. Tämä voi kuulostaa suhteellisen normaalilta asialta minkä kanssa monet kamppailevat mutta välillä koen että hän on kuin pikku lapsi. Hänen pitää aina roikkua ja riippua jossain ihmisessä. Ennen se oli isäni, ja kun he erosivat niin hän on keskittynyt lapsiinsa erityisesti minuun koska olen ollut läheinen hänen kanssaan. Hän ei kuitenkaan jotenkin ymmärrä että minulla saa ja pitää olla oma elämä, että minun ei tarvitse kertoa kaikkia asioitani hänelle ja että pärjään omillani. Mielestäni jatkuva soittelu ja yhteydenottaminen lapselleen voi olla todella ahdistavaa. Kyllä aikuinen ihminen pärjää omillaan, ei hän tarvitse jatkuvaa huolenpitoa kuin pikku lapsi. Taitaa olla kuitenkin enemmänkin niin että tälläinen vanhempi ei itse pärjää omillaan vaan hän tarvitsee sen lapsen vierelleen koko ajan _itseään varten_, eikä osaa päästää sitä lasta kasvamaan oikeasti itsenäiseksi.
- ahdistaa
ahdistaa kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä että osa ei osaa katkaista henkistä napanuoraansa. Olen kamalan ahdistunut siitä että äitini soittelee minulle koko ajan ja haluaa tietää asioitani liikaa. Tämä voi kuulostaa suhteellisen normaalilta asialta minkä kanssa monet kamppailevat mutta välillä koen että hän on kuin pikku lapsi. Hänen pitää aina roikkua ja riippua jossain ihmisessä. Ennen se oli isäni, ja kun he erosivat niin hän on keskittynyt lapsiinsa erityisesti minuun koska olen ollut läheinen hänen kanssaan. Hän ei kuitenkaan jotenkin ymmärrä että minulla saa ja pitää olla oma elämä, että minun ei tarvitse kertoa kaikkia asioitani hänelle ja että pärjään omillani. Mielestäni jatkuva soittelu ja yhteydenottaminen lapselleen voi olla todella ahdistavaa. Kyllä aikuinen ihminen pärjää omillaan, ei hän tarvitse jatkuvaa huolenpitoa kuin pikku lapsi. Taitaa olla kuitenkin enemmänkin niin että tälläinen vanhempi ei itse pärjää omillaan vaan hän tarvitsee sen lapsen vierelleen koko ajan _itseään varten_, eikä osaa päästää sitä lasta kasvamaan oikeasti itsenäiseksi.
Minusta on väärin että aikuinen ihminen joutuu laittamaan rajoja äidilleen tai vanhemmalleen. Luulisi toisen aikuisen ihmisen ymmärtävän missä menee itsen ja toisen ihmisen välinen raja. Mistä alkaa minä ja mihin loppuu minä ja toinen ihminen. Ja ymmärtää myös se miten ahdistavaa se on kun toinen roikkuu sussa kuin pelastuslautassa.
- kklllölkjkh
että äitisi ei anna sinun toteuttaa omaa elämääsi. Antaahan hän. Hän vain on vastarantaan, painostaa, jäkättää, eikä tue yms. Tuntuu että sulla on ihan terve linja kun et alistu hänen painostukseensa vaan teet oman pääsi mukaan (huom! viisaita neuvoja kannattaa silti kuunnella tulevat ne äidiltäsi tai joltakin muulta! Toivottavsti osaat erottaa viisaat neuvot tyhmistä ja neuvot painostuksesta) Jatka samaan malliin. Ehkä äitisi oppii että olet aikuinen ja teet omat päätöksesi.
- olla...
Kontrollointitarve ei välttämättä katoa mihinkään, vaikka olisit nelikymppinen. Älä kuitenkaan ikinä anna äitisi epäterveiden tarpeiden pilata omaa elämääsi.
- pelasta itsesi
äkkiä etäisyyttä äitiin
- 10v marsufani
oon 10v enkä saa päättää edes omia vaatteitani ja jos haluan vaihtaa järjestystä omaan vaatekaappiini tapahtuu näin äiti huutaa päin naamaa vittu sähän et osaa viikata edes yhtä paitaa auttakaa mitä teen!!
- nnnnnnnnnnnnn
keskustele terkkarin kanssa.
- KontrolloivaÄiti
nnnnnnnnnnnnn kirjoitti:
keskustele terkkarin kanssa.
Kuulostaa tutulta. Oman äitini kanssa sama lapsena.
Nyt olen aikuinen ja oli pakko ottaa etäisyyttä äitiini. Paljastui että hän oli narsisti, todennäköisesti, sillä mitään apua tai terapiaa hän ei halua vaikka ihmiset hänen lähellään voivat huonosti. Häntä en voi auttaa mutta en ole siitä vastuussakaan, aikuisesta ihmisestä. Itseään voi auttaa jo lapsena uskaltamalla puhua hankalasta tilanteesta ulkopuoliselle, vaikka koulupsykologi tai terveydenhoitaja, he ovat siellä sinua varten. Aina voi heiltä ainakin kysyä.
Äidille ei tarvitse kertoa, koska jos kyseessä on ihminen jolla on vaikka lievästikin narsistisia piirteitä, jotka vaikuttavat sinuun pahalla tavalla, hän ei voi ymmärtää sinun hätääsi ja tilanne vain vaikeutuu jos yrität puhua asioista hänen kanssaan tai saada tilanteeseen muutosta. Parempi puhua ulkopuoliselle aikuiselle kuten terveydenhoitaja, ulkopuoliselta ainakin saat tukea omiin huoliisi jos äitisi ei voi sitä antaa.
Itse en tiennyt tätä lapsena. En osannut pyytää apua omaan pahoinvointiini. Selvisin aikuiseksi ja nyt olen onnellisesti omillani, mutta itseluottamus, luottamus toisiin ihmisiin ja itsetunto eivät todellakaan ole aina olleet kovinkaan hyvät vaikean äiti-suhteeni takia.
Jos kotona menee äitisi kanssa vaikeaksi, puhu koulupsykologin tai kouluterveydenhoitajan kanssa tai mene terveyskeskukseen ja pyydä aika lääkärille, joka voi auttaa. Henkinen pahoinpitelykin on tuomittavaa eikä sitä tarvitse kenenkään sietää, lastenkaan. Samoin kaltoinkohtelu tai välinpitämätön suhtautuminen lapseen tai hänen hyvinvointiinsa. Aikuinen on vastuussa omasta käytöksestään ja vastuussa lapsen hyvinvoinnista ja siitä että lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi.
Sama asia oman äitini kanssa. Puuttuu aina tilanteen tullen jokaiseen asiaan mihinkä elämässäni voisi vaikuttaa.
Jos en tee niin kuin hän sanoo, niin välit menevät hetkeksi. Siihen kannattaa tottua jos on sellaisia vanhempia. Ei sitä loppujen lopuksi kuin itselleen elä.- Kontrolloiva äiti
Kannattaa ottaa reilusti etäisyyttä äitiin jos tuollaista on, itsellä se oli viimein ainoa vaihtoehto oman henkisen jaksamisen turvaamiseksi.
- ssssssssssssssssssss
Jep, ei katkea koskaan. Anopillani on vahva ote pojistaan jotka ovat jo neljänkymmenen molemmin puolin. Taloudellinen ja henkinen omavaraisuus ovat ainoa tie jos mahdollista.
Eli kun käsketään hyppäämään niin ei kannata kysyä että kuinka korkealle, voimia! - eienääkiitos
No en minä olekaan niin huono äiti aikuiselle tyttärelleni, kun luin noita tekstejä. Ihan kauheata !! Nuori saa aikuistua. Itse olen kyllä hössöttänyt joskus alkuaikoina, mutta tyttäreni sanoi niin napakasti että osaan itsekin siivota jne. Nykyisin kyllä siivousapu kelpaisi. Hän osasi kättelyssä laittaa tällaiselle kanaemolle suorat rajat. Sanoin että selvä, tee sitten itse. Ja hyvä niin. Kyllä hän sitä apua on kysynyt eräskin kerta sitten jälkeenpäin. Nyt minulla pitäisi osata sanoa, että en kuule enää jaksa.
Olen niin loppuun palanut muutenkin jo ihmisten auttamisesta kun ei meinaa tulla loppua. Jos ei itse sano EI niin kuka sitten. Jos olet jo auttanut jotakuta liikaakin niin saat peräti haukut siitä jos et ole saparot ojossa auttamassa. En vaan enää jaksa.
Että näin tämä elämä on ironista. Haluaisin antaa aikaa jo itselleni, mutta se on joidenkin sukulaisten taholta mahdotonta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752