Olisiko uskiksia

Kössönöm

jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Mitä luulette?

36

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskoakseni ei olisi. Olisi vain erilaisia elämänfilosofioita.

      • Kössönöm

        Siis kuolemanjälkeinen palkinto. Ja myös pelote, koska on keksitty helvetti.

        Mutta mikä pointti olisi aabrahamilaisessa jumalassa, jos siinä ei olisi tuollaista houkutinta?


      • Kössönöm kirjoitti:

        Siis kuolemanjälkeinen palkinto. Ja myös pelote, koska on keksitty helvetti.

        Mutta mikä pointti olisi aabrahamilaisessa jumalassa, jos siinä ei olisi tuollaista houkutinta?

        Vanhan testamentin kansalle jumala oli ennen kaikkea täällä maallisessa elämässä menestystä tuova hahmo. Valitettavasti sitä hyvää luvattiin vain valitulle kansalle ja naapurien kustannuksella. Saivathan kyllä omatkin välillä isän kädestä.


      • Kössönöm
        Phoebus kirjoitti:

        Vanhan testamentin kansalle jumala oli ennen kaikkea täällä maallisessa elämässä menestystä tuova hahmo. Valitettavasti sitä hyvää luvattiin vain valitulle kansalle ja naapurien kustannuksella. Saivathan kyllä omatkin välillä isän kädestä.

        on kristinuskossa nykyään. Jos kristinuskossa (kuten muissakaan aabrahamilaisissa uskonnoissa) ei olisi lupausta ikuisesta elämästä, niin mikä pointti olisi välittää koko hepusta?


      • Kössönöm kirjoitti:

        Siis kuolemanjälkeinen palkinto. Ja myös pelote, koska on keksitty helvetti.

        Mutta mikä pointti olisi aabrahamilaisessa jumalassa, jos siinä ei olisi tuollaista houkutinta?

        on valmistettu aikaa sitten, Perkeleelle ynnä joukoilleen.
        Ei siis ihmistä varten, mutta sinne menee ketä seuraa/palvelee tietäen tai tietämättään.
        Jeshua Rakastaa Sinua.


      • Kössönöm
        hobo7 kirjoitti:

        on valmistettu aikaa sitten, Perkeleelle ynnä joukoilleen.
        Ei siis ihmistä varten, mutta sinne menee ketä seuraa/palvelee tietäen tai tietämättään.
        Jeshua Rakastaa Sinua.

        Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Sekö teidät pitää uskossa?


      • Kössönöm kirjoitti:

        Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä? Sekö teidät pitää uskossa?

        vastanut koska esitit epätodellisen kysymyksen.
        Ei mitään ole "ympätty" vaan kyse on tilasta: On, on ollut ja tulee olemaan.


      • Kössönöm
        hobo7 kirjoitti:

        vastanut koska esitit epätodellisen kysymyksen.
        Ei mitään ole "ympätty" vaan kyse on tilasta: On, on ollut ja tulee olemaan.

        Uskoisitko kristinuskon jumalaan, jos tarinassa ei olisi lupausta kuolemanjälkeiseen elämään?


      • asojijmgppokjerg
        Kössönöm kirjoitti:

        Uskoisitko kristinuskon jumalaan, jos tarinassa ei olisi lupausta kuolemanjälkeiseen elämään?

        eipä hobo pysty tähän vastaamaan :)


      • Kössönöm kirjoitti:

        Uskoisitko kristinuskon jumalaan, jos tarinassa ei olisi lupausta kuolemanjälkeiseen elämään?

        sanaa, kertomus.
        Niin vastaan.


      • Minä en ajatellut
        hobo7 kirjoitti:

        sanaa, kertomus.
        Niin vastaan.

        ikuisuuksia,en helvettiä,enkä taivasta,kun päätin antaa elämäni Jeesukselle!

        Ennenkuin tulin uskoon,olin yksinkertaisesti sitämieltä,ettei elämässä ole päätä,eikä häntää.
        Kun sitten eräs uskova kysyi halusinko,että puolestani rukoiltaisiin,olin valmis siihen ja sen
        jälkeen sain sisimpääni sellaisen ilon ja rauhan,ja elämänhalun,että myöskin vapauduin sisäisesti niin,ettei ollut epäilystäkään siitä,etteikö kyse ollut ihmeestä ja siitä asti olen uskonut Häneen,
        Jeesukseen,joka Sanassaan sanoo:Rauhan Minä jätän teille,Minun rauhani,sen Minä annan teille.
        En Minä anna teille,niinkuin maailma antaa,älköön teidän sydämenne olko murheellinen,älköönkä peljätkö.


      • Minä en ajatellut kirjoitti:

        ikuisuuksia,en helvettiä,enkä taivasta,kun päätin antaa elämäni Jeesukselle!

        Ennenkuin tulin uskoon,olin yksinkertaisesti sitämieltä,ettei elämässä ole päätä,eikä häntää.
        Kun sitten eräs uskova kysyi halusinko,että puolestani rukoiltaisiin,olin valmis siihen ja sen
        jälkeen sain sisimpääni sellaisen ilon ja rauhan,ja elämänhalun,että myöskin vapauduin sisäisesti niin,ettei ollut epäilystäkään siitä,etteikö kyse ollut ihmeestä ja siitä asti olen uskonut Häneen,
        Jeesukseen,joka Sanassaan sanoo:Rauhan Minä jätän teille,Minun rauhani,sen Minä annan teille.
        En Minä anna teille,niinkuin maailma antaa,älköön teidän sydämenne olko murheellinen,älköönkä peljätkö.

        todistustasi.
        Shalom


      • ~~~
        Minä en ajatellut kirjoitti:

        ikuisuuksia,en helvettiä,enkä taivasta,kun päätin antaa elämäni Jeesukselle!

        Ennenkuin tulin uskoon,olin yksinkertaisesti sitämieltä,ettei elämässä ole päätä,eikä häntää.
        Kun sitten eräs uskova kysyi halusinko,että puolestani rukoiltaisiin,olin valmis siihen ja sen
        jälkeen sain sisimpääni sellaisen ilon ja rauhan,ja elämänhalun,että myöskin vapauduin sisäisesti niin,ettei ollut epäilystäkään siitä,etteikö kyse ollut ihmeestä ja siitä asti olen uskonut Häneen,
        Jeesukseen,joka Sanassaan sanoo:Rauhan Minä jätän teille,Minun rauhani,sen Minä annan teille.
        En Minä anna teille,niinkuin maailma antaa,älköön teidän sydämenne olko murheellinen,älköönkä peljätkö.

        jokaiseen uskontoon kääntyvillä. Lisäksi voin kertoa rehellisesti, että minä löysin rauhan sydämeeni ja elämänhaluni kun lakkasin uskomasta jeesukseen. Sellaista rauhaa en ollut koskaan kokenut.

        En edes vieläkään ymmärrä, miten kukaan kristitty voisi rauhaa kokea, kun ottaa huomioon, että ensinnäkin pitää elää sen kauhean ajatuksen kanssa, että niin moni kituu ikuisuuden - jo se riittäisi siihen, ettei paljon oma ikuinen euforia paina. Ja toisekseen elää sen asian kanssa, että on itse syntinen ja huono perijuuriaan myöten, läpeensä kelvoton ja paha ja vain armosta voi saada jotakin muuta osakseen kuin ikuisen kidutuksen, joka pitää kokea ansainneensa. Rauha...?


    • ...

      Eipä taida löytyä montakaan uskontoa, joista puuttuisi tuo tuo kuolemanjälkeisen elämän elementti aivan kokonaan.

      Vanhat polyteistiset uskonnot saattoivat tosin olla sellaisia, niissä jumalat vain leikkivät ihmisten ajallisten kohtaloiden kanssa lupaamatta mitään taivaspalkkioita. Tarkoitan nyt lähinnä roomalaisia ja kreikkalaisia jumalia.

    • jk

      Uskonnot perustuvat lupaukseen. Olisikin ihan hyvä, jos uskikset ihan oikeasti ajattelisivat tuota kysymystä. Elämä on tässä ja nyt ja voi päättyä minä hetkenä hyvänsä, joten eikö olisi syytä elää se hyvin ja muita kunnioittaen.

      Mutta kun ne vaan ajattelee sitä palkintoa siellä tuonpuoleisessa.

    • uskis

      itseasiassa ateisti ei kai edes haluaisikaan "ikuista elämää Taivaassa", vaan haluaisin elää uudelleen Maan päällä. Se ei kuitenkaan liene mahdollista.

      Mitä taas tulee kysymykseesi, niin vastaukseni on:kyllä.

      • Kössönöm

        vaikka uskontoosi ei olisi ympätty lupausta ikuisesta elämästä ja uhkausta helvetistä, niin uskoisit kristinuskon jumalaan?


      • uskis
        Kössönöm kirjoitti:

        vaikka uskontoosi ei olisi ympätty lupausta ikuisesta elämästä ja uhkausta helvetistä, niin uskoisit kristinuskon jumalaan?

        KYLLÄ!
        Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet.
        Ja kun hän tyydyttää Jumalan toiveet niin hän tyydyttää myös omat toiveensa.
        Tällaisessa rakkaussuhteessa ei ole mitään pakkoa eikä käskemistä eikä toisen hallintaa.
        Subjektinen hyöty tästä on hyvä mieli.
        Jos jopa se on ateistien mielestä itsekästä, niin olkoon sitten.
        Rakkaus on uskon näkyvä muoto. RAKKAUS ON SUURIN ajatus, joka milloinkaan on tullut Jumalalta ihmisille. On olemassa usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus


      • Mernptah

        Taivaassa/avaruudessa asuminen ei nykytietojen mukaan ole loisteliasta.
        Kertooko raamattu esm.säteilystä?


      • uskis kirjoitti:

        KYLLÄ!
        Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet.
        Ja kun hän tyydyttää Jumalan toiveet niin hän tyydyttää myös omat toiveensa.
        Tällaisessa rakkaussuhteessa ei ole mitään pakkoa eikä käskemistä eikä toisen hallintaa.
        Subjektinen hyöty tästä on hyvä mieli.
        Jos jopa se on ateistien mielestä itsekästä, niin olkoon sitten.
        Rakkaus on uskon näkyvä muoto. RAKKAUS ON SUURIN ajatus, joka milloinkaan on tullut Jumalalta ihmisille. On olemassa usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus

        "Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet. "

        Miksi?

        "Ja kun hän tyydyttää Jumalan toiveet niin hän tyydyttää myös omat toiveensa. "

        Nämä voi tyydyttää ilman uskoontuloakin. Uskoontulo on siis turhaa!


      • Kössönöm
        uskis kirjoitti:

        KYLLÄ!
        Katsos kun ihminen tulee elävään uskon niin hän haluaa tyydyttää Jumalan toiveet.
        Ja kun hän tyydyttää Jumalan toiveet niin hän tyydyttää myös omat toiveensa.
        Tällaisessa rakkaussuhteessa ei ole mitään pakkoa eikä käskemistä eikä toisen hallintaa.
        Subjektinen hyöty tästä on hyvä mieli.
        Jos jopa se on ateistien mielestä itsekästä, niin olkoon sitten.
        Rakkaus on uskon näkyvä muoto. RAKKAUS ON SUURIN ajatus, joka milloinkaan on tullut Jumalalta ihmisille. On olemassa usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus

        sinä siis uskoisit jumalaan, vaikka kristinuskon mukaan ei olisi taivasta, eikä siis kuolemanjälkeistä elämää ikuisuudessa?


    • HattiWatti!

      hmmh...ja entä jos vaikkapa ristinuskosta puuttuisi vain tuo pelottelu- eli helvetti-elementti ?

      • on rakkautta ilmassa

        Rakkaus on suurin voima ja se ei ole mitenkään yksinomaan uskovaisten avu tai hyve.


      • ja mites on?
        on rakkautta ilmassa kirjoitti:

        Rakkaus on suurin voima ja se ei ole mitenkään yksinomaan uskovaisten avu tai hyve.

        Ei rakkaus tarkoita että kaikessa myötäilee ja hyväksyy kyselemättä kaiken mitä rakkauden kohde tekee, jos rakkauden kohde tekee tyhmän pään asioita, niihin täytyy puuttua, ei olisi rakkautta olla puuttumatta.


    • Uskonlepo

      Pohdit ja ajattelet itsekin usein kuolemaa. Tätä et voi muuksi muuttaa. Olet antanut niin ymmärtää!

      Hanna

      • cxaherpeskil

        Miksi olet niin vihainen ja katkera?


      • Kössönöm

        Sinussa ja minussa on se ero, että minä en keksi mitään kuolemanjälkeistä elämää, kuten sinä. Kun on kuollut, on kuollut. Niin myös sinä, vaikka kuinka haluaisit päästä trumppupöksyissäsi "isän" polvelle istuskelemaan.

        Mutta et siis vastannut kysymykseen. Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä?


      • Kössönöm kirjoitti:

        Sinussa ja minussa on se ero, että minä en keksi mitään kuolemanjälkeistä elämää, kuten sinä. Kun on kuollut, on kuollut. Niin myös sinä, vaikka kuinka haluaisit päästä trumppupöksyissäsi "isän" polvelle istuskelemaan.

        Mutta et siis vastannut kysymykseen. Olisiko uskiksia, jos uskontoihin ei olisi ympätty ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä?

        Sori offtopicci, mutta mitkä ihmeet on sinun lanseeraamat "trumppupöksyt"?


      • Kössönöm
        KeljuKooKojootti kirjoitti:

        Sori offtopicci, mutta mitkä ihmeet on sinun lanseeraamat "trumppupöksyt"?

        vaan hanna/hana/hanni/uskonlepo/yms. ihan itse.

        Hän kerran vastasi eräälle naiselle, joka kyseli ovatko pitsialusvaatteet syntiä, että eivät välttämättä, jos niillä ei ole tarkoitus vietellä miestä. Ja kertoi sitten, että ostaa itse alennusmyynneistä ihan tavallisia puuvillaisia alushousuja. TarkastajaX muistaa varmaan paremmin.

        Trumppupöksyt on turkua ja tarkoittaa sellaisia isoja varrellisia (=trumppu) puuvilla-alushousuja, joita käytettiin joskus 1950-luvulla ja varmaan myöhemminkin. Siellä ne lepattivat ulkona narulla kuivumassa. Olisivat käyneet pikkupoikien luvatta kyhättyyn lauttaan purjeeksi. Selvensikö? Niin ja vielä, yleensä ne oli pinkinvärisiä. Mummulla oli sellaiset.


      • Kössönöm kirjoitti:

        vaan hanna/hana/hanni/uskonlepo/yms. ihan itse.

        Hän kerran vastasi eräälle naiselle, joka kyseli ovatko pitsialusvaatteet syntiä, että eivät välttämättä, jos niillä ei ole tarkoitus vietellä miestä. Ja kertoi sitten, että ostaa itse alennusmyynneistä ihan tavallisia puuvillaisia alushousuja. TarkastajaX muistaa varmaan paremmin.

        Trumppupöksyt on turkua ja tarkoittaa sellaisia isoja varrellisia (=trumppu) puuvilla-alushousuja, joita käytettiin joskus 1950-luvulla ja varmaan myöhemminkin. Siellä ne lepattivat ulkona narulla kuivumassa. Olisivat käyneet pikkupoikien luvatta kyhättyyn lauttaan purjeeksi. Selvensikö? Niin ja vielä, yleensä ne oli pinkinvärisiä. Mummulla oli sellaiset.

        just :) selvisi. Nehän on oikein komea asuste sitten.


    • Ei olisi. Uskonto perustuu kuolemanpelkoon ja ikuisen elämän odottamiseen.

    • ~~~

      Uskontojahan on vaikka kuinka ja paljon. Tietääkö kukaan yhtään sellaista, jossa ei ole tuota ajatusta - siis jossakin muodossa mukana jatkuvuutta kuoleman jälkeen? Minulle ei tule mieleen.

      • Kössönöm

        Kai ne uskonnot juuri siihen perustuvat, että ihmiset eivät halua kuolla, vaan ovat keksineet jumalan ja olomuodon, joka alkaa ihmisen kultua. Paitsi että ainakin kristinuskossa se paratiisi alkaa vasta sitten, kun jesse tulee viimeisenä päivän herättämään ja tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita.

        Mitä ihmeen järkeä on herätellä monen vuosituhannen jälkeen jotain vainajaa vain, jotta saisi hänet syntiensä takia viskattua helvettiin?


      • ~~~
        Kössönöm kirjoitti:

        Kai ne uskonnot juuri siihen perustuvat, että ihmiset eivät halua kuolla, vaan ovat keksineet jumalan ja olomuodon, joka alkaa ihmisen kultua. Paitsi että ainakin kristinuskossa se paratiisi alkaa vasta sitten, kun jesse tulee viimeisenä päivän herättämään ja tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita.

        Mitä ihmeen järkeä on herätellä monen vuosituhannen jälkeen jotain vainajaa vain, jotta saisi hänet syntiensä takia viskattua helvettiin?

        ole jaksanut ymmärtää sitä tarvetta elää ikuisesti. Minusta tämä elämä riittää, en todella halua enempää. Ajatus ikuisuudesta on jokseenkin kammottava muutenkin.

        Kysymyksesi oli kyllä kiinnostava ja olisi todella kiva tietää, onko olemassa uskontoja ilman tätä kuolemanjälkeen jatkuu -ajatusta. Surullista jotenkin kun sitä ajattelee... Että koko elämänsä keskittää kuolemanpelkoon, elää sen varjossa edes ehkä tiedostamatta asiaa...


      • Kössönöm
        ~~~ kirjoitti:

        ole jaksanut ymmärtää sitä tarvetta elää ikuisesti. Minusta tämä elämä riittää, en todella halua enempää. Ajatus ikuisuudesta on jokseenkin kammottava muutenkin.

        Kysymyksesi oli kyllä kiinnostava ja olisi todella kiva tietää, onko olemassa uskontoja ilman tätä kuolemanjälkeen jatkuu -ajatusta. Surullista jotenkin kun sitä ajattelee... Että koko elämänsä keskittää kuolemanpelkoon, elää sen varjossa edes ehkä tiedostamatta asiaa...

        En tiedä onko sellaisia, missä ei olisi mitään ajatusta siitä, että kuoleman jälkeen seuraa vielä jotain muuta.

        http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/koulu/muutusk.htm

        - Mutta ensimmäisessä kysymyksessäni pohdin oikeastaan sitä, että mihin tarvittaisiin jumalia, jos ei olisi uskoa kuolemanjälkeiseen elämään. Koko jumalkäsitehän on silloin turha.


    • .....

      Mihin ne jumalia tarvitsisivat, jos ei olisi jotain lupausta ikuisesta elämästä. Jumalat olisivat silloin täysin tarpeettomia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe