uusi vuosikymmen

tule tule tule

Mitä teille jäi elämässä käteen 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä?

Itse sain opiskelut valmiiksi, paljon matkustelua, hyvää työkokemusta ja oman kodin. Seuraavalle vuosikymmenelle ei ole mitään erityisiä tavoitteita. Ehkä voisi pitää ainakin yhden sapattivuoden.

130

4002

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YETSKA

      valkohousuisen miehen. Nyt hänellä ikää jo 6kk :) Meni kyllä aika tipoille, että tämä tapahtui ensimmäisellä vuosikybällä, mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan :)

      • Ylpeästi äveriäs.

        ison elintasoni ja tästä en luovu. Sain paljon rahaa ja on helppo katsoa vielä vuosikymmenienkin päähän ilman pelkoa, että äkillinen pers aukisuus iskisi, vaikka suomi notkahtaisi kuinka syvälle.
        Omaisuus on turvattu erinlaisin järjestelyin...
        Oli todella mukavaa eilen illalla poksautella suhteellisen kalliita pulloja (84 euroa kpl) pulloja samalla lopettaen hyvin mennyt vuosikymmen.
        Eihän rikkaus ole tietenkään hyve. Mutta kyllä paksun lompakon kanssa oli mukava herätä tänäkin aamuna uuteen vuosikymmeneen 2010.


      • Nöyrästi äveriäs...
        Ylpeästi äveriäs. kirjoitti:

        ison elintasoni ja tästä en luovu. Sain paljon rahaa ja on helppo katsoa vielä vuosikymmenienkin päähän ilman pelkoa, että äkillinen pers aukisuus iskisi, vaikka suomi notkahtaisi kuinka syvälle.
        Omaisuus on turvattu erinlaisin järjestelyin...
        Oli todella mukavaa eilen illalla poksautella suhteellisen kalliita pulloja (84 euroa kpl) pulloja samalla lopettaen hyvin mennyt vuosikymmen.
        Eihän rikkaus ole tietenkään hyve. Mutta kyllä paksun lompakon kanssa oli mukava herätä tänäkin aamuna uuteen vuosikymmeneen 2010.

        En menisi kehumaan, että omaisuus on turvattu erilaisin järjestelyin jne. Olen tässä nähnyt jo monenlaista ja monenlaista varmaa tapaa sijoittaa omaisuuttaan, siis myös niitä joiden varmat sijoitukset ovat haihtuneet ja sen myötä kalliit pullot varsin halpoihin.
        Itselleni kulunut vuosikymmen toi tietysti vaurautta, mutta ennen kaikkea löysin vierelleni puolison ja perheen, juuri tuossa viereisessä huoneessa telkkaria katselevat kaksi tytärtäni. Surua mahtui vuosikymmeneen sen verran, kun vain voi, saatoin oman poikani haudanlepoon heti vuosituhannen vaihteessa.
        Uudelta vuosikymmeneltä odotan, että tyttäreni kouluttautuvat, poika saa opinnot päätökseen ja tietysti, että saaadaan poksauttaa se kohtuuhintainen pullo taas jokaisena uutena vuotena koko perheen ollessa läsnä.


      • matemaatikkonero

        Ei ole vaihtunut vuosikymmen, vaan alkanut 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen viimeinen vuosi, johon lukeutuvat vuodet 2001-2010. Palataan asiaan vuoden kuluttua.


      • elon laskuoppi

        Samaa mieltä kuin matemaatikkonero pari viestiä alapuolella. Ei vuosikymmen mihinkään ole vaihtunut, koska vuotta 0 ei ole koskaan ollut. On laskenta lähtenyt ykkösestä.


      • 4lapsen äiti
        Ylpeästi äveriäs. kirjoitti:

        ison elintasoni ja tästä en luovu. Sain paljon rahaa ja on helppo katsoa vielä vuosikymmenienkin päähän ilman pelkoa, että äkillinen pers aukisuus iskisi, vaikka suomi notkahtaisi kuinka syvälle.
        Omaisuus on turvattu erinlaisin järjestelyin...
        Oli todella mukavaa eilen illalla poksautella suhteellisen kalliita pulloja (84 euroa kpl) pulloja samalla lopettaen hyvin mennyt vuosikymmen.
        Eihän rikkaus ole tietenkään hyve. Mutta kyllä paksun lompakon kanssa oli mukava herätä tänäkin aamuna uuteen vuosikymmeneen 2010.

        Luin kyllä hiukan huvittuneena tuota viestiä. Millainen ihminen viitsii kirjoittaa noin. Itseään täynnä oleva ihminen. Raha on vain väline elämiseen, mutta onnea se ei tuo. Itselleni sain viime vuosi kymmenellä kaksi lasta ja nyt menneellä vuosi kymmenellä toiset kaksi. Sain tehdä työtä, niin että pystyy kasvattamaan lapset.Mutta nyt kun ajattelee vuotta eteenpäin , niin työpaikan säilyminen ei olekaan ollenkaan itsestään selvyys. Mutta en silti pelkää tulevaa, vaikkei paksua lompakkoa olekaan. Kaikki menee niinkuin on trkoiotettu.Olen onnellinen.


      • Pelko saapuu yöllä
        Ylpeästi äveriäs. kirjoitti:

        ison elintasoni ja tästä en luovu. Sain paljon rahaa ja on helppo katsoa vielä vuosikymmenienkin päähän ilman pelkoa, että äkillinen pers aukisuus iskisi, vaikka suomi notkahtaisi kuinka syvälle.
        Omaisuus on turvattu erinlaisin järjestelyin...
        Oli todella mukavaa eilen illalla poksautella suhteellisen kalliita pulloja (84 euroa kpl) pulloja samalla lopettaen hyvin mennyt vuosikymmen.
        Eihän rikkaus ole tietenkään hyve. Mutta kyllä paksun lompakon kanssa oli mukava herätä tänäkin aamuna uuteen vuosikymmeneen 2010.

        ihminen kuin tekstissäsi kerrot. Jumala ei kuuntele ylpeitä, mutta nöyriä hän kuuntelee. Halusit tehdä muille huonon olon. Jäädään odottamaan mitä saat palkkioksi, sillä Jumala on oikeudenmukainen. Hyvää matkaa pullojesi ja lompakkosi kanssa.


      • duunari!!! työtön.
        Ylpeästi äveriäs. kirjoitti:

        ison elintasoni ja tästä en luovu. Sain paljon rahaa ja on helppo katsoa vielä vuosikymmenienkin päähän ilman pelkoa, että äkillinen pers aukisuus iskisi, vaikka suomi notkahtaisi kuinka syvälle.
        Omaisuus on turvattu erinlaisin järjestelyin...
        Oli todella mukavaa eilen illalla poksautella suhteellisen kalliita pulloja (84 euroa kpl) pulloja samalla lopettaen hyvin mennyt vuosikymmen.
        Eihän rikkaus ole tietenkään hyve. Mutta kyllä paksun lompakon kanssa oli mukava herätä tänäkin aamuna uuteen vuosikymmeneen 2010.

        äläpäs uhoo, tulee vieläpä varsin pian ajat kun suomen enemmistö, duunari väestö ajetaan liian ahtaalle ja otetaan teikäläisten omaisuus väkisin. niin on tapahtunut aina, joka maassa, kautta historian jossa duunari ajetaan liian ahtaalle, kun ei ole vaihtoehtoja, ei ole väliä mitä tapahtuu, te elätte lintukodossa ja rahan tuomassa harhasessa turvassa!


      • täimaa
        Pelko saapuu yöllä kirjoitti:

        ihminen kuin tekstissäsi kerrot. Jumala ei kuuntele ylpeitä, mutta nöyriä hän kuuntelee. Halusit tehdä muille huonon olon. Jäädään odottamaan mitä saat palkkioksi, sillä Jumala on oikeudenmukainen. Hyvää matkaa pullojesi ja lompakkosi kanssa.

        jumala panee erkkiä


      • Kuuluuko, kuuntelen
        Pelko saapuu yöllä kirjoitti:

        ihminen kuin tekstissäsi kerrot. Jumala ei kuuntele ylpeitä, mutta nöyriä hän kuuntelee. Halusit tehdä muille huonon olon. Jäädään odottamaan mitä saat palkkioksi, sillä Jumala on oikeudenmukainen. Hyvää matkaa pullojesi ja lompakkosi kanssa.

        Ei Hän taida kuunnella huono-osaisiakaan.

        On tässä sen verran paskaa tullut niskaan ja lisää vain tulee.


      • marianneK
        4lapsen äiti kirjoitti:

        Luin kyllä hiukan huvittuneena tuota viestiä. Millainen ihminen viitsii kirjoittaa noin. Itseään täynnä oleva ihminen. Raha on vain väline elämiseen, mutta onnea se ei tuo. Itselleni sain viime vuosi kymmenellä kaksi lasta ja nyt menneellä vuosi kymmenellä toiset kaksi. Sain tehdä työtä, niin että pystyy kasvattamaan lapset.Mutta nyt kun ajattelee vuotta eteenpäin , niin työpaikan säilyminen ei olekaan ollenkaan itsestään selvyys. Mutta en silti pelkää tulevaa, vaikkei paksua lompakkoa olekaan. Kaikki menee niinkuin on trkoiotettu.Olen onnellinen.

        Raha näyttäisi tuovan onnea. Tai ainakin sinä uskot niin, koska kovin kärkkäästi kritisoit rikkaan tekstiä. Huvittuneelta et kuullosta vaikka niin on tietysti pakko väittää omassa viestissäsi.

        Jos minä saisin valita, ottaisin mieluummin tuon rikkaan omaisuuden kuin lapsia itselleni. Valitettavasti.

        Ei tuo rikas ole sen enempää itseään täynnä kuin kukaan muukaan. Hän vaan sanoi mistä on onnellinen. Lapsistahan saa meuhkata, niistä ei kukaan ole kateellinen, mutta rahasta ei saa puhua, se aiheuttaa eniten ärtyneitä vastakirjoituksia.


      • Kisuliini
        marianneK kirjoitti:

        Raha näyttäisi tuovan onnea. Tai ainakin sinä uskot niin, koska kovin kärkkäästi kritisoit rikkaan tekstiä. Huvittuneelta et kuullosta vaikka niin on tietysti pakko väittää omassa viestissäsi.

        Jos minä saisin valita, ottaisin mieluummin tuon rikkaan omaisuuden kuin lapsia itselleni. Valitettavasti.

        Ei tuo rikas ole sen enempää itseään täynnä kuin kukaan muukaan. Hän vaan sanoi mistä on onnellinen. Lapsistahan saa meuhkata, niistä ei kukaan ole kateellinen, mutta rahasta ei saa puhua, se aiheuttaa eniten ärtyneitä vastakirjoituksia.

        Täytyy todeta, että on ollut aikoja itselläkin välillä, ettei ole tarvinut miettiä illalla viimeiseksi rahaa eikä aamulla ensi töikseen, mutta en lähtisi vertaamaan rahaa ja lapsia. Lapset ovat Siunaus ja niin monelle koko elämän tarkoitus - perhe - . Vai ei ole kukaan kade lapsista ? Taidat olla aika sivistymätön kun et ole aikaasi seurannut ja huomannut kuinka moni pariskunta potee lapsettomuutta?? Toki siinäkin se raha vähän auttaa. Varakkaammat voivat adoptoida lapsen tai mennä kalliisiin hedelmöityshoitoihin, mutta onnea se raha ei tuo !

        En ymmärrä tuollaisen öykkärin mahtipontisuutta. Ajankulukseen voisi vierailla sairaaloiden syöpätautien osastolla, sillä se kuten ei moni muukaan sairaus katso ikää tai varallisuutta.

        Henkisesti olet ainakin helvetin köyhä, en haluaisi edes tavata kaltaisiasi ihmisiä!


    • Rukous auttaa.

      mutta kaiken menettämisen päälle sain vielä parempaa: tulin uskoon. En kaipaa enää autoja, mökkiä, hienoja asuntoja, makeita kuteita tai kenkiä, ravintoloita, alkoholia, röökiä, lääkeriippuvuutta, unettomuutta, huonoja ihmissuhteita, syömishäiriötä, fyysisiä kipuja, stressiä, paniikkia, kiroilua, katkeruutta, kateutta, kiukkua, syyttelyä, huomiontarvetta ja mitä niitä olikaan... Velkaa jäi ulosottoon yli 20.000e mutta tiedän, että voin alkaa sitä varmasti pian maksamaan pois ja voin sitten vanhana ihmisenä olla onnellinen, että rukouksiini vastattiin.

      Olen varmasti yksi onnellisimmista ihmisistä, kiitos Jeesukselle. Ihmettelin vuosia, että joo-joo uskon Jumalaan, mutta mitä se Jeesus siinä välissä tekee? Koska olen aina ollut asioista kiinnostunut, niin avasin Raamatun ja minulle helpompien tekstien kautta aloin tajuta kaiken. Psalmit lohdutti, Paavalin kirjeet ohjasi eteenpäin. Nyt kun jo vuosi on mennyt, ymmärrän Jeesuksen mahtavan työn meidän puolesta.

      • Jazzu

        just joo


      • Tsemppia lihaville

        Ylipainoisilla ei ole paljoa vaihtoehtoja


      • Usko,toivo ja rakkau

        Siunausta sinulle nimerkki:"rukous auttaa".
        Elämäntarinani on kutakuinkin samanlainen.

        Minä kasvoin ahdasmielisessä uskonnollisessa yhteisössä jossa teoilla lunastettiin asema seurakunnassa.
        En koskaan oikein sisäistänyt uskon todellista sisältöä ja siten myös armollista Jeesusta.
        Sain kuitenkin tuossa yhteisössä aseman ja minua katseltiin kuin pientä epäjumalaa.
        Mutta kaikki ei ollut hyvin.Tunsin sen sisälläni.Jotain puuttui.
        Mutta koska suurin osa ystävistäni ja sukulaisista kuului samaan lahkoon ja tieto siitä että jos jättäisin lahkon,minut eristettäisiin kakista heistä.Jäisin ilman ihmisiä,sukulaisiani ja jopa perhettäni.

        Vuonna 1996 tie oli kuitenkin käyty loppuun.Erosin lahkosta,vaimostani ja astuin liukkaalle "jäälle".
        1997 tein konkurssin.Sain päälleni velat.Mietin:"alanko ryyppäämään vai hankkiudunko koulutukseen".
        Valikoin koulutuksen ja aloin maksamaan velkojani pois.(maksettu 2007)

        Minusta tuli uskoon välinpitämätön.Mutta silti aina välillä rukoilin Jumalaa,huokauksin ja apuakin pyytäen:"Jos olet olemassa näytä minulle tieni".

        Vuonna 2001 tapasin eräällä matkallani viehättävän ja lempeän naisen.Vaihdoimme puhelinnumeroita ja tutustuimme toisiimme.Selvisi pian että hän on uskossa.Olemme olleet kohta 8 vuotta aviossa ja hänen kauttaan Herra kutsui minua seuraajakseen.Koin uudestisyntymisen ihmeen ja asiani ovat järjestyneet Herran tahdosta,niinkuin sinullakin.

        Jeesus on yksin tie totuus ja elämä.Hän voi laittaa elämän raiteille ja antaa jopa ikuisen elämän joka Häneen uskoo.

        Näin meni minun edellinen vuosikymmen.


      • nostr 2010

        kaveri sano samaa ku väänsi virsikirjan sivusta sätkää "tää todellaki auttaa"


    • norja tai ruotsi

      Äänestin keskiluokkaisena kokoomusta(suuri virhe) oli asunto, mutta, meni työ, asunto pakkohuutokaupassa(en saa toimeentulo tukea ennenkuin porvarit ostaa pilkka hintaan juuri lämpöeristetyn asuntoni) joten putosin kuukaudessa keskituloisesta köyhyys rajan alapuolelle, isäni tekee kuolemaa ja juuri sopivasti kokoomus sai salaa ajettua päätöksen läpi(laiton,ei hyväksytty edes eduskunnassa) jolla perintöni ja muidenkin keskituloisten perinnät melkein kokonaisuudessaan verotetaan valtiolle, joten kun ensi vaaleissa olen saanut äänestettyä kommunisteja, lähden ammattimiehenä ruotsin tai norjaan kuten moni mu7ukin nykyisin, mieluummin kommari ja omaisuuteni jakoon köyhille kun pilkka hntaan niille jo0illa on enemmän kun jaksaa syödä, hyvää uuttavuotta!

      • Mä86.

        Jäi käteen pelkkiä huonoja muistoja ja henkisiä arpia,
        seuraavan vuosikymmenen vietän yhteiskunnan ulkopuolella,
        olen katkera ja vihaa täynnä, elämä ei innosta enään pätkääkään.


      • minun juttuni
        Mä86. kirjoitti:

        Jäi käteen pelkkiä huonoja muistoja ja henkisiä arpia,
        seuraavan vuosikymmenen vietän yhteiskunnan ulkopuolella,
        olen katkera ja vihaa täynnä, elämä ei innosta enään pätkääkään.

        mutt tiedän että tuleva vuosi tuo tullessaan vielä huonompia: sairauteni etenee!
        Elämä kiinnostaisi, jos sitä olisi - tai olisi toivoa!
        Tiedän että nykyinen tilanne rassaa kaikkia. Ei ole työtä, tai sitä teetetään surkealla palkalla.
        Samalla kun katselemme miten porhot porskuttaa ja miten ylityöllistettyjä hoitolaitoksien ihmiset (ne siellä ketjun alapäässä) ovat, ei ole odotettavissa muuta kuin kusivaipoissa hautuminen ja tukehtuminen nielemiskyvyn puutteen takia! - Olkaa nuoremmat ihmiset kiitollisia terveydestänne, opetelkaa auttamaan ihmisiä, se tuo hyvän mielen itselle ja masennuskin väistyy! Ette usko kuinka iloiseksi itse tulin eilen kun sain rohkaista yhtä ihmistä! Sitä ennen oli aika 'ala-maissa', mutta se auttaminen teki itselle hyvää!


      • sitten synkkä
        minun juttuni kirjoitti:

        mutt tiedän että tuleva vuosi tuo tullessaan vielä huonompia: sairauteni etenee!
        Elämä kiinnostaisi, jos sitä olisi - tai olisi toivoa!
        Tiedän että nykyinen tilanne rassaa kaikkia. Ei ole työtä, tai sitä teetetään surkealla palkalla.
        Samalla kun katselemme miten porhot porskuttaa ja miten ylityöllistettyjä hoitolaitoksien ihmiset (ne siellä ketjun alapäässä) ovat, ei ole odotettavissa muuta kuin kusivaipoissa hautuminen ja tukehtuminen nielemiskyvyn puutteen takia! - Olkaa nuoremmat ihmiset kiitollisia terveydestänne, opetelkaa auttamaan ihmisiä, se tuo hyvän mielen itselle ja masennuskin väistyy! Ette usko kuinka iloiseksi itse tulin eilen kun sain rohkaista yhtä ihmistä! Sitä ennen oli aika 'ala-maissa', mutta se auttaminen teki itselle hyvää!

        kuolema kun lihakset lamaantuu ja tukehdut pikkuhiljaa. Tiedän tämän kun ystävättäreni kuoli vuosi sitten samaan tautiin. Surkeaa kun järki pelaa mutta kaikki muut toiminnot kuihtuu vuoden-parin aikana pois. Koeta kestää, perässähän täältä kaikki tullaan.


      • Onnellinen oinas
        sitten synkkä kirjoitti:

        kuolema kun lihakset lamaantuu ja tukehdut pikkuhiljaa. Tiedän tämän kun ystävättäreni kuoli vuosi sitten samaan tautiin. Surkeaa kun järki pelaa mutta kaikki muut toiminnot kuihtuu vuoden-parin aikana pois. Koeta kestää, perässähän täältä kaikki tullaan.

        Tämä vuosikymmen..vaikka ei olekkaan vielä loppu,oli parasaika elämässäni :) Tajusin vihdoin erota huonosta avioliitosta,minulla on kaksi tervettä poikaa,työ ja asunto. Muutto toiselle paikkakunnalle kesällä, aloittaminen täysin puhtaalta pöydältä...kyllä,minä olen onnellinen nainen .


    • Valitettavasti en yhtään mitään. Ihan sama vaikkei koko vuosikymmentä olisi ollutkaan. Tuntuu kuin muistelisi eilistä, kun muistelee mitä tapahtui 10 vuotta sitten tänä samaisena päivänä - niin nopeasti se aika rientää - kohta sitä ollaan jo haudassa, mikäli tämä aika ei hidasta tahtiaan. Taikka no sehän on jo varmaa että siellä ollaan mutta ketään ei ole koskaan kertonut, että miksi minun ylipäätän tuli aikoinaan syntyä ja elää ja kuolla! Tässä sitä vaan eletään ilman sen suurempia päämääriä tai tavoitteita ja yritetään sinnitellä hengissä. Kai tämän elämän tarkoitus on raataa paskapalkalla porvarin alaisuudessa, että saa sen verran rahaa, että niukin naukin saa vuoran maksettua ja leipää pöytään, thats it, yeah bayby!

      • Mä jokai päivä töitä teen, joka saatanan aamu seitsemäksi meen, sen kaiken teen mä siksi vaan, että palkkani mä ehkä joskus saan...on niin kiva rakentaa yhteiskuntaa että kaikilla olis hyvä olla...


      • -----------

        ja sullako elämä nyt sit kaatu ton takia...??? iteki sanon ihan samalla tapaa ja entäs sitten??? vituttaako??


      • 685468745777

        rakas


    • Pari kertaa vaihdoin työpaikkaa, erosin edellisestä avopuolisostani, ja tapasin uuden ihmisen jonka kanssa menin naimisiin. Innostuttiin matkustelusta, joten matskustettua tuli tosi paljon. Lopetin tupakanpolton ja juoksin puolikkaan maratoonin. Tuossa ne, jotka tulivat ensimmäisenä mieleen :) Mitähän seuraavalle vuosikymmenelle? Paha sanoa, toivottavasti terveyttä itselleni ja läheisille sekä matkustelua.

    • elämän iloa

      Työn täyteinen vuosikymmen on takana, onneksi kuulun niihin joilla on töitä, vielä. Tosin elinkumppani nukkui pois noin puolitoista vuotta sitten mutta eteen päin on mentävä, työ on auttanut. Tähtäimessä on nyt vielä toista vuotta työtä ja sitten onkin jo eläkkeen aika. Jätän työni nuoremmille jotka sitä paremmin tarvitsee. En ole ihan 65 vutias vielä mutta tulen pärjäämään kuitenkin ja tarkoitus on nauttia elämästä kun on vielä kutakuinkin terve.

    • 93koululainen

      Vuosikymmen -00 - -09 meni ihan vaan peruskoulua käydessä :D

    • hannalore...

      aloitetaan vuodesta 2000 ja joulukuusta, menetin isäni, siis hän kuoli, sitte -03--04 tuli riitaa puolison kanssa ja ero -04, samaan aikaan toinen poikani kirjoitti ylioppilaaksi.
      -05 minulla armoton biletys ja pieni masennus.-06, ryhdistäydyin lopetin biletyksen ja aloin yrittäjäksi ja alkoi armoton työnteko jota edelleen jatkan...-06 loppuvuonna tapasin nykyisen rakkaani ja samana vuonna toinen poikani kirjoitti ylioppilaaksi.
      -07 kihlauduin Kreikassa ja ostettiin yhteinen asunto, ja avioon -08 ja matka Venetsiaan.
      -09 mieheni tytär muutti meille asumaan, minusta tuli "äitipuoli".ja nyt vuoden lopussa poikani morsian sairastui vakavasti nyt toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
      Ihan vaihtelevaa on ollut sekä hyvää että huonoa, toivottavasti uusi vuosi ja uusi vuosikymmen on kaikinpuolin parempi meille kaikille.
      HYVÄÄ UUTTA VUOTTA kaikille....

    • MääVuan

      2000 -luvulta käteen jäi, henkiset arvet, fysiikka petti ja useita muuttoja ja rahahuolia. Ihmissuhteet eivät pelastaneet, mutta kaiken tuon alla valmistuin kaksi kertaa ammattiin, opin ymmärtämään itseäni, kantamaan vastuuni ja velvollisuuteni ja nauttimaan jokaisesta hetkestä mitä elämä minulle suo:)

      Toivottavasti tuleva antaa työpaikan ja asunnon sekä aikaa maksaa edellisetkin velat.

      Me koirani kanssa (14,5 -vuotta) jatkamme rautaista yhteistyötä kävi miten kävi!

    • atrix

      Paljon ennätti tapahtua vuosikymmenessä, mutta tärkeimmät saavutukset olivat tietysti kolme tytärtä. Tulevana vuosikymmenenä ja tulevana vuotena tahdon rakentaa toimivan parisuhteen miehen kanssa, joka on jo valkattu valmiiksi, muttei ole vielä sanonut "tahdon". Tuokoon tuleva vuosi minulle tämän miehen!

    • vitutus.,.,

      ison kasan vitutusta ja vitutusta vielä vähän lisää

    • Kalakutta

      Pääsin ekaa kertaa paneen, vedin ekat kännit tasan 10v. sitten koulu päätökseen, toisenkin koulun päätökseen, töitä, armeijan kävin, muutin pois kotoa, täytin 18v, sain ajokortin.. jne,jne.. kyllähän tohon aikavälille 2000-2009 mahtu vaikka mitä! saas nähä pystyykö 2010-2019 aikaväli parempaan.. jos sitä nyt ees elää niin kauan.

      • uutta-vuotta

        ja höpö höpö kaikki alkaa nollasta


      • höpö nollalle
        uutta-vuotta kirjoitti:

        ja höpö höpö kaikki alkaa nollasta

        mistä aloitat, mihin mahdat päätyä, vuosikymmenhän on 1-10


      • höpö kympille
        höpö nollalle kirjoitti:

        mistä aloitat, mihin mahdat päätyä, vuosikymmenhän on 1-10

        itse asiassa, vuosikymmen on 00-09 (esim. 2000-2009), 10 on taas ensimmäinen 0 seuraavassa vuosikymmenessä. Katsoppa esim. 100m juoksun tilastoja: Tulokset on ryhmitelty esim. 9,50-9,99 ; 10,00-10,49 ; 10,50 - 10,99 jne


      • höpö nollalle
        höpö kympille kirjoitti:

        itse asiassa, vuosikymmen on 00-09 (esim. 2000-2009), 10 on taas ensimmäinen 0 seuraavassa vuosikymmenessä. Katsoppa esim. 100m juoksun tilastoja: Tulokset on ryhmitelty esim. 9,50-9,99 ; 10,00-10,49 ; 10,50 - 10,99 jne

        päättyisi ysiin?
        Eihän silloin olen kymmenen täys


      • zompie

        Ajan lasku alkoi Jeesuksen syntymästä.Siinä syntymässä on muutakin mystistä,mutta syntyi vuoden vanhana ei ymmärrä sitäkään tässä tarinassa.


    • ei ymmärrä

      voi vittu kun luin noita juttuja niin tuli tosi vittumainen olo ja rupesin vihaa taas tota arkaadian mäkee siellähän ne mulkut päättää miten tää suomi ajetaan alas minkä meidän vaarit ja isät taiseteli niin niin nää nuti päät antaa pois kaiken ja vie ite

    • teukka,.

      asun vuokralla,töitä ei ole, en saa toimeentulotukea.menot on samanverran mitä tulot ja kun ruokaakin pitäisi saada ostettua ym.yhtä vitun hengissä selviämistä tää koko touhu on.kuka vittu tällästa paskaa enää pitkään jaksaa ja ikääkään ei ole vielä kun 26 et vitun hyvää uutta vuotta teillekkin.kiitos yhteiskunnalle kusipäät!

      • petosko

        ostimme hyvässä uskossa perheellemme ok-talon joka 5kk kuluttua osoitautui hometaloksi alkoi 5v piina ja lopuksi saimme kaiken syyn niskaamme järjetöntä hyväveli verkostoa


      • Homentikko
        petosko kirjoitti:

        ostimme hyvässä uskossa perheellemme ok-talon joka 5kk kuluttua osoitautui hometaloksi alkoi 5v piina ja lopuksi saimme kaiken syyn niskaamme järjetöntä hyväveli verkostoa

        Syntyi rakas enkelityttö milleniumina tammikuussa.Yrittäjyyttä,joka katkesi ostettuamme hometalon,ja myyjä paljastui rikolliseksi.Siinä sitten piinaa 4 v,evakossa 2 eri kunnan paikassa joissa alkoholisteja,ambulansseja,poliisiautoja,vaimon hakkamista kuunneltiin ja kauhisteltiin.Vertaisryhmästä tulleella tiedolla sitten korjasimmekin itse talomme,koska moni joutui itse maksamaan vastapuolelle vaikka meilläkin petos. Opiskelua kaiken kaaoksen keskellä.Muutto toiselle paikkakunnalle,talon myynti korjattuna.2 sairastui astmaan ym sairauksiin homeista.menetin 3 työpaikkaa sen takia. Avioero nyt lokakuussa. Nyt 49 v rahaton,työtön,sairas.Mitä edessä,mutta valoa kohti pakko kurkottaa jo lasten takia.Ehkä uusi vuosi tuo tullessaan jotain uutta ja ihanaa.
        Vielä jaksan uskoa tulevaan.
        Kaikille hyvää uutta vuotta


      • luuserijulli.

        Mitä näetkään? On niin helppo syyttää aina toisia vaikka itsestä ei ole yhtään mihinkään.


      • paskiainen-----
        luuserijulli. kirjoitti:

        Mitä näetkään? On niin helppo syyttää aina toisia vaikka itsestä ei ole yhtään mihinkään.

        Mitä hänen pitäisi sitten tehdä? Ryöstää pankkeja tai pahoinpidellä mummoja?

        Ellei työtä ole, niin silloin niitä ei ole. Eikä niitä tule vaikka valittamisen lopettaisikin tai katsoisi peiliin päivät pitkät.

        Ellei työtä ole tarjolla, niin pitääkö siitä muka vielä syyttää itseään?

        Kerro sinä ratkaisu työttömyyteen kun kerran olet noin aikaansaava ja kaikkitietävä että voit täällä muita alistaa, ja ellet kerro niin pidä se pääsi kiinni.


    • köyhä analysoitsija

      Olipas hyvä avaus, vastauksia laidasta laitaan mutta niiiin aitoja !

      Yhden totuus ei välttämättä ole toisen totuus. Yhtä kaikki rehellisistä vastauksista 10

      Omat murheet saakin oikeisiin mittasuhteisiiin kun näitä lukee.

      KAIKILLE PAREMPAA UUTTA VUOTTA !

      • ex-suomalainen

        Itse asun ulkomailla. Olen asunut jo yli 40 vuotta täällä. Olen aina luullut että suomessa on kaikki hyvin. Nyt valaisitte miten siellä todellisuudessa on. Siis työttömyyttä ja köyhyyttä . Siksihän minäkin sieltä aikanaan muutin ulkomaille. Ei ollut mitään töitä. Vieläkin muistan kun nuorena menin suomessa työnvälitykseen niin virkailija sanoi että ei ole mitään töitä ei edes piianpaikkoja. Nuo sanat ovat olleet mielessäni 40 vuotta. Anteeksi jos kirjoitan huonosti suomea , alkaa jo unohtumaan suomenkieli.


      • tosin vasta
        ex-suomalainen kirjoitti:

        Itse asun ulkomailla. Olen asunut jo yli 40 vuotta täällä. Olen aina luullut että suomessa on kaikki hyvin. Nyt valaisitte miten siellä todellisuudessa on. Siis työttömyyttä ja köyhyyttä . Siksihän minäkin sieltä aikanaan muutin ulkomaille. Ei ollut mitään töitä. Vieläkin muistan kun nuorena menin suomessa työnvälitykseen niin virkailija sanoi että ei ole mitään töitä ei edes piianpaikkoja. Nuo sanat ovat olleet mielessäni 40 vuotta. Anteeksi jos kirjoitan huonosti suomea , alkaa jo unohtumaan suomenkieli.

        alle 20 vuotta. Lisäksi pari kesäkuukautta suomessa joten luulen pystyväni vertailemaan suomalaista elämänmenoa melko objektiivisesti. Suomi on todellakin jakaantunut selvästi kahteen osaan. Menestyjiin ja ns. luusereihin. Erona on pääasiassa se että näillä häviäjillä harvoin on kunnollista koulutusta ja kasvattajina on jo se vapaasti kasvatettu sukupolvi. Tämä perinne näyttää siirtyvän helposti sukupolvelta toiselle. Ollaan vaatimassa kaikkea hyvää vastikkeettomasti tyyliin "meillä on oikeus tehdä sitä taikka tätä eikä meillä ole mitään velvollisuutta ottaa vastaan edes työtä jota meille tarjotaan." Kaikki pitäisi saada valmiina eteen ja suurella osalla ihmisistä ei normaali arkielämä ole ollenkaan hallinnassa. Jotenkin salaa toivon että suomi joutuisi vaikkapa jonkin kriisin kautta niin tiukoille että palattaisiin taas terveen yhteiskunnan järjestykseen ja elämisen malliin. Eihän suomi toisaalta yksin ole ongelmineen. Saksalaisilla esimerkiksi on vähintään samantasoinen ongelma turkkilaisen nuoren sukupolven kanssa koska nuo nuoret eivät ole oikeita saksalaisia eivätkä turkkilaisia. Mutta noiden kanssa saksalaisilla on kyllä kovemmat otteen.


    • Ennenaikaista vielä!

      onhan tätä nykyistäkin vielä yli vuosi jäljellä.

      Seuraava uusi vuosikymmen alkaa 01. 01.2011.

      Eiköhän ole vielä vähän liian aikaista tehdä päätöksiä kuluvasta vuosikymmenestä,
      päättyy vasta vuoden kuluttua ja mitä vain vielä ehtii tällä vuosikymmenellä tapahtua.

      • VÄÄRIN

        Eihän vuosi 2000 ollut enää 90-lukua!

        1. 2000
        2. 2001
        3. 2002
        4. 2003
        5. 2004
        6. 2005
        7. 2006
        8. 2007
        9. 2008
        10. 2009


      • Mietis uusix!
        VÄÄRIN kirjoitti:

        Eihän vuosi 2000 ollut enää 90-lukua!

        1. 2000
        2. 2001
        3. 2002
        4. 2003
        5. 2004
        6. 2005
        7. 2006
        8. 2007
        9. 2008
        10. 2009

        se oli vielä 1900-luvun viimeinen vuosi, myös 20. vuosisadan viimeinen vuosi, 21.vuosisadan ensimmäinen vuosi oli taas 2001.

        Katsos kaikki alkaa ykkösestä, myös vuosien, vuosikymmenien, vuosisatojen ja vuosituhansien alut.
        Kaikki taas päättyy nollaan, kuten tämä kuluva vuosikymmenkin 31.12.2010!

        Kuluva vuosikymmen siis on aikaväli 01.01.2001- 31.12.2010 (vuosikymmen)

        eikö kouluissa opeteta enää laskentoa!


      • näinpä näin
        Mietis uusix! kirjoitti:

        se oli vielä 1900-luvun viimeinen vuosi, myös 20. vuosisadan viimeinen vuosi, 21.vuosisadan ensimmäinen vuosi oli taas 2001.

        Katsos kaikki alkaa ykkösestä, myös vuosien, vuosikymmenien, vuosisatojen ja vuosituhansien alut.
        Kaikki taas päättyy nollaan, kuten tämä kuluva vuosikymmenkin 31.12.2010!

        Kuluva vuosikymmen siis on aikaväli 01.01.2001- 31.12.2010 (vuosikymmen)

        eikö kouluissa opeteta enää laskentoa!

        Vuosi 2000 ei missään nimessä ole 1900-lukua! Järki käteen. Johan siinä on jo vuosiluvun ensimmäinenkin numero eri. 1 ei ole sama kuin 2. Miten olet voinut selvitä edes ekaluokalta läpi, jos et tuollaista asiaa osaa?

        Aina kun vuosiluvussa vaihtuu tuhatluku/sataluku/kymmenluku, niin silloin vaihtuu luonnollisesti myös vuosituhat/vuosisata/vuosikymmen. Uusi jakso alkaa aina vuodesta nolla, ei vuodesta yksi.

        Kymmenen EI ole numero, kymmenen on luku. Ainoastaan 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 ovat numeroita.


      • MOT(Mikä on todistet
        VÄÄRIN kirjoitti:

        Eihän vuosi 2000 ollut enää 90-lukua!

        1. 2000
        2. 2001
        3. 2002
        4. 2003
        5. 2004
        6. 2005
        7. 2006
        8. 2007
        9. 2008
        10. 2009

        Koska ensimmäinen vuosi oli 1 ovat ensimmäisen vuosikymmenen vuodet
        1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Näin 1900-luvun viimeisen vuosikymmenen vuodet olivat 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000.
        Eli uusi seuraava vuosikymmen alkaa 2011.

        MOT


    • Tässä näin

      Jaa-a. Tapasin ensimmäisen ja viimeisen poikaystäväni, kasvoin aikuiseksi (?), opiskelin ammatin ja suoritin yo-tutkinnon, muutin kotoa, muutin yhteen mieheni kanssa, tulin tädiksi, tutustuin työelämään, aloitin toiset opinnot, menin naimisiin, ostin talon yhdessä mieheni kanssa, matkustin monella mantereella, opiskelin ulkomailla, löysin itsetunnon... paljon mahtuu kymmeneen vuoteen :)

      Seuraavan kymmenvuotisen tavoitteet on valmistua amk:sta, ujuttautua työelämään, saada muutama muksu ja viettää onnellista 10-vuotishääpäivää. Niin, ja laihtua ja oppia säännölliseksi liikkujaksi!

      • Tässä näin

        Joo, suoritin tosiaan loppuun peruskoulun, aloitin tupakoinnin ja ennen kaikkea lopetin tupakoinnin 8 vuotta myöhemmin. Nekin on lisättävä listalle!


    • tuulikki24

      minusta on tullut vuoden 2005 jälkeen 7 lapsen mummo.. aika kova saavutus eikä ole tarvinnu tehdä mitää..

      • 3miltsii

        minusta tuli miljonääri 2008


    • vähän onnellinen

      Loppuvan vuosikymmenen aikana:
      - olen asunut 5 paikkakunnalla ja 3 eri maassa
      - suoritin ylemmän korkeakoulututkinnon
      - muutin pysyvästi pois Suomesta (ainakin toistaiseksi)
      - minusta tuli täti
      - löysin elämäni rakkauden
      - sain vakituisen työpaikan ja irtisanouduin
      - olen työskennellyt pakkaajana, keittäjänä, toimittajana, kääntäjänä ja projektiassistenttina

      • TEX WILLER

        MIKHÄÄN, MIEKI OLEN ASUNU 25 PAIKKAKUNNALA JA 16 ERI MAASSA. MIEKI OLEN INSINJÖÖRI JOO AINASKI,TÄTIÄHÄN MINUSTA EI MEINANU MILHÄÄN TULLA, MUTTA ONNISTU SEKI AJAN KANSSA. RAKHAUKSIA MULLA ON PALJON. REKKAA OLEN AJANU 25 VUOTTA, MUUTA EI KERENNY.


      • vähän onnellinen
        TEX WILLER kirjoitti:

        MIKHÄÄN, MIEKI OLEN ASUNU 25 PAIKKAKUNNALA JA 16 ERI MAASSA. MIEKI OLEN INSINJÖÖRI JOO AINASKI,TÄTIÄHÄN MINUSTA EI MEINANU MILHÄÄN TULLA, MUTTA ONNISTU SEKI AJAN KANSSA. RAKHAUKSIA MULLA ON PALJON. REKKAA OLEN AJANU 25 VUOTTA, MUUTA EI KERENNY.

        Ai niin, unohdin että tällä palstalla eikä Suomessa yleensä saa olla tyytyväinen elämäänsä. Mitä huonommin menee, sen parempi. Mutta hyvää jatkoa vaan sinulle valitsemallasi tiellä. ;)


    • ei raha onnea tuo

      - okt:n suunnittelu ja rakentaminen
      - parin muun talon rakennuttaminen/rakentaminen
      - lapset 10 vuotta vanhempia
      - autot vaihtuneet moneen kertaan
      - matkustelua -> lapset eka kertaa ulkomailla
      - jatko-opiskeluakin 2 vuotta
      - yritystoiminnan aloittaminen ja kehittäminen
      - hengitystiesairaus koko loppuiäksi
      - 2 kertaa pitkäaikainen masennus (lienee lopunikäinen riesa)
      - yritystoiminnasta menestys
      - 250 000 euroa netto-omaisuutta lisää.
      - ystävien väheneminen
      Eli vuosikymmen on ollut vauhdikas mutta käteen on jäänyt lähinnä väsymys. Seuraavan vuosikymmenen pyrin ottamaan iisimmin ja pyrin kohti onnellisuutta, en materiaa

    • tällaista

      10-vuotiaana nappulana ja ala-astetta käyvänä aloitin tämän vuosikymmenen ja tämän vuosikymmenen päättyessä oli ikää 10 vuotta enemmän, inttikin jo käytynä ja ahkerana opiskelijana yliopistossa.

    • eikukaaneimistään

      2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen ei vaihdu vielä. Vuosi 2010 on kyseisen vuosikymmenen viimeinen vuosi ja seuraava vuosikymmen alkaa 1.1.2011. Kymmenet loppuvat aina numeroon 10 ja seuraava kymmen alkaa seuraavasta luvusta. Eli esim. 2010 ei ole sen vuoksi uuden vuosikymmenen ensimmäinen vuosi, vaan tämän vuosikymmenen viimeinen vuosi, kuten jo sanoin. Siksi ei voi vielä vastata kysykseen, että "Mitä saautin 2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä", koska sitä on vielä vuosi edessä ja vielä ei voi tietää, että mitä se tuo tullessaan.

    • haaveilija13

      euro valuutta tuli (joka nyt on hirveä virhe!) kävin ammatin,kävin armeijan,sain töitä 6 vuodeksi,menin kihloihin,ostin omakotitalon ja nyt olen irtisanottu töistä..kivaa.Hyvällä ja huonolla muistelen tätä vuosikymmenettä,toivottavasti seuraava vuosikymmenes olisi parempi.

      • loppuu seiskaan

        Jospa vuosikymmen alkaakin seiskasta ja loppuu seiskaan. Pirustako noita tietää.
        Nyt juon kuitenkin kymmenen kaljaa ja ensimmäinen alkaa ensimmäisestä tölkistä. Kun kymmenes on juotu on kaikki juotu.


      • kamoon
        loppuu seiskaan kirjoitti:

        Jospa vuosikymmen alkaakin seiskasta ja loppuu seiskaan. Pirustako noita tietää.
        Nyt juon kuitenkin kymmenen kaljaa ja ensimmäinen alkaa ensimmäisestä tölkistä. Kun kymmenes on juotu on kaikki juotu.

        ajatelkaas nyt hei! Jos seitsemän mummoa kävelee risteyksestä oikealle niin monta mummoa on kävellyt oikealle, tietysti seitsemän! MUTTA jos kymmenen mummoa kävelee oikealle, niin oikealle on kävellyt vain seitsemän koska yksi jää auton alle ja tuulen suunnan ja navakkuuden takia kaksi mummoa ei jaksa kävellä risteyksen yli!! eikö kukaan tajua että neljässä vuodessa voi olla miljoonittain pesukarhujen yhteenottoja.

        Selvennys tyhmille: kun sinulla on kaksi kännykkää kädessäsi ja heität toisen jokeen, niin sinulla on kädessäsi muovipussin palasia 7KPL!


    • ..............

      Opiskelut päätökseen, pienen pojan ja toisen alulle (la maaliskuussa), mahtavan puolison, oman asunnon jne. Eikä vielää vielä edes 20 vuotta ;)

    • Vielä nuori

      Ehkä johtuen nuoresta iästäni (24 ensi viikolla) on tässä kymmenen vuoden aikana tapahtunut paljon. Olin 13-14 vuotiaana hyvin masentunut ihminen, vaikka oudosti jotain samaa säilyy ihmisessä aina. Nyt olen niin sanotusti aikuinen. Voisi sanoa, että kuluva 10 vuotta on ollut aikuistumisvuosikymmen. Kuitenkin paljon on tapahtunut. Hyvin paljon surullisia asoita, mutta myös onnellisia, kuten ylioppilaaksi pääsy, rakkaan löytäminen ja kihloihin meneminen, opiskelupaikan löytäminen. Kuitenkin lukiessani vanhoja runojani ja päiväkirjojani, voin huomata, että samat ihmisluontoa koskevat asiat koskettavat minua yhä edelleen. 13-vuotiaana pelkäsin kovasti unohtavani aikuistumisen myötä arvomaailmani, koska minusta tuntui, että aikuistuminen tarkoitti arvottomuuden hyväksymistä. En tiedä, olenko jo unohtanut. Toivon, etten.

    • osku-Olematon

      En yhtään mitään, hukkaan heitettyä aikaa !
      Tuhlattua elämää!

    • Vaan ei sittenkään

      Elin vaikean, mutta opettavaisen vuosikymmenen. Köyhäkin voi saavuttaa omin avuin jotain, rahalla ei kaikkea saa. Olen uusi luottamusmies työpaikallani.
      Tavoitteita kannattaa ja pitää aina olla, vaikka olisi saanut opiskelut valmiiksi, paljon matkustella ja oman kodin. KOSKA kaiken voi yhtä nopeasti menettää, kun sen saikin. Elämässä pitää olla nöyrä, eikä ylpeäksi ja laiskaksi pidä koskaan heittäytyä, vaikka äiti ja isä olisivatkin varakkaita.

    • Vannukka

      Kihloihin, hääjärjestelyt, ero, omakotitalon osto yksin, auton vaihto ja uusi mies ihan vuoden viimeisillä viikoilla.

      • sarianna99

        Vuosikymmenen alussa tuli avioero, josta seurasi yksinhuoltajuus ja syvä masennus osastohoitoineen. Uusi avioliitto, talo ja auto. Neljä keskenmenoa vuosina 2002-2004. Ammattiin valmistuminen, ja muutama kuukausi töitä, ennen kuin onnistunut raskaus vietiin onnistuneesti päätökseen :). Tämän jälkeen teimme epäonnistuneen talokaupan, josta seurasi melkein 4 v hometalohelvetti. Asia saatiin kuitenkin päätökseen, mutta sen jälkeen sairastuin mielenterveyspuolen sairauteen ja nyt odottelen mahdollisesti pysyvää sairaseläkettä. Mutta elämäni ei ole ohi. Uskon Jumalaan ja Jeesus on Herrani. Uskon, että Jumalalla on minunkin elämääni vielä paljon varattuna. Onnellista uutta vuotta kaikille!


    • Elämäni.

      Alkuvuosina 2000-2002 kipuilua eräässä pohjoissuomalaisessa oppilaitoksessa, 2003-4 löysin hyviä ystäviä ja aloitin uudet opinnot lähihoitajana, 2006 aloitin ensimmäisen vakavan parisuhteen, valmistuin lähihoitajaksi, muutin etelään ja sain töitä 2008 erosin ja itkin silmät päästäni. syyskuu 2009 löysin elämäni naisen.

      ja sitten tämä päivä: yhä onnellinen.

    • Kaikesta selviää

      Mitäkö jäi käteen? Paljon elämänkokemusta ja edelleen luottamus siihen, että elämä kuitenkin kantaa. Avioero 30 vuoden yhdessäolon jälkeen. Paikkakunnan vaihdos, uusi työpaikka. Ylioppilastutkinto työn ohessa. Lapsen valmistuminen ammattiin. Asunnon myynti ja uuden osto. Ihanan ihmisen löytyminen ja hänen menettämisensä kauas valtameren taakse. Kaipaus ja taas kaipaus...

      • Jjep.

        And it was New York, New York
        And she took his heart away oh my
        And it was New York, New York
        She had poisoned his sweet mind


    • TmK447

      Ei mitään erikoista, paitsi ajokortin sain, mutta siinäpä se olikin. Paljon pettymyksiä ja vastoinkäymisiä, ehkä seuraavalla vuosikymmenellä onnistuu paremmin, uskon ja toivon siihen.

    • Mirtta

      Menetin kaiken, eli meni myös elämänhalu ja kaikki kiinnostus elämään.

      • ulostettu

        paska ja kylmä maa varsinkin asunnottomille!


      • eastfinlandialainen
        ulostettu kirjoitti:

        paska ja kylmä maa varsinkin asunnottomille!

        ITÄÄN TÄÄLLÄ KANNATA EI MIKÄÄN!


    • 2010

      Eihän tämä vuosikymmen vielä vaihdu. Ensi vuosihan on tämän kymmenen viimeinen vuosi ja 2011 alkaa uusi vuosikymmen!

    • napo3

      Elatusmaksut...

    • iinus4

      Kokonaisuutena mennyt vuosikymmen oli parasta ja antoisimpaa aikaa elämästäni vaikka helppoa ei ollutkaan jatkuvan sairastamisen takia.

      Vuosituhannen vaihtuessa muutin synnyinkodistani omilleni asumaan.
      Rakastuin,sain ihanan,terveen lapsen mutta pakon edessä jouduin eroamaan suhteesta.

      Kasvoin aikuiseksi säilyttäen huumorintajuni niin että toisinaan voi olla kyseenalaista tuo aikuisena olo.
      Vastuuntunto ja itsestään huolehtiminen tulivat tärkeimmiksi lapsen syntyessä.
      Rakkautta on niin vaikea määritellä mutta ymmärsin senkin että jokaista voi rakastaa ja huolehtia lähimmäisistä.

      Täällä eletään vain kerran ja toivon eläväni niin ettei tarvitse katua tekojaan.
      Hyvää Vuotta 2010 kaikille!

    • ElämänValo

      Oma koti,aviomies ja kome lasta ♥

      • vuosikymmen.

        useita salapanoja.


      • oikea DIRTY DOLL
        vuosikymmen. kirjoitti:

        useita salapanoja.

        JO ON SINULLA ASIAT HUONOSTI JOS TÄYTYY HARRASTAA LUKUISIA SALAPANOJA,JO TAITAA OLLA MUIJALLAS "HUONO REPPU"

        t: VAIMOONSA TYYTYVÄINEN DIRTY DOLL


    • Bkaal

      - pääsin läpi vaikeasta virkakilpailusta ja pääsin vaihtamaan työpaikkaa vaativampaan ja paremmin palkattuun
      - menin naimisiin ja pääsin asumaan mieheni kanssa samaan maahan (mahtavaa!!)
      - saimme kaksi uutta rakasta perheenjäsentä (nelijalkaista sellaista...)
      - paljon matkustelua, mm. paljon haaveiltu pitkä matka USA:han
      - opin lisää oman työalani asioista

      Mitä odotan seuraavalta 10 vuodelta:

      - ostetaan asunto
      - lisää pitkiä unelmamatkoja

      Muuten toivottavasti kaikki jatkuu suht. samanlaisena kuin tähänkin asti. Luulen pysyväni nykyisessä työpaikassani.

    • Hagel82

      Kännäsin ensimmäisen kerran vanhaintanssien jatkoilla stadissa, koin abiristeilyn, pääsin ylioppilaaksi, kävin intin, pääsin siellä mukaan elokuvan kuvauksiin, työskentelin puhelinmyyjänä, osallistuin työvoimapoliittiselle kurssille, jonka muista osallistujista kehkeytyi suorastaan ikään kuin toinen perhe minulle, säkitin vaatteita UFF:illa, sain ajokortin, tapasin tytön Ruotsin-laivalla, aloitin nykyiset toimistotyöt sekä toimin bestmaninä broidini häissä.

      Niin ikään matkustin Helsingin metrolla ensimmäisen kerran, sain synttärilahjaksi heti vuonna 2000 matkapuhelimen, raitiovaunulla ekan kerran sekä Helsingissä että yleensä, matkustin Ouluun eli pohjoisemmmaksi kuin koskaan aikaisemmin ja matkustin ulkomaille ensimmäisen kerran yksin, kun Tukholman-risteilyllä elokuussa 2009 kävin. :)

      Mut se tytön tapaaminen on ykkösjuttu; nimittäin, vaikka olisi kaikkea materiaalista, mitä voisi kuvitella omistavansa, niin jos rakkaus puuttuisi, nihkeää olisi.

    • nainen 50-v.

      Avioeron...ja siinä olikin tekemistä. Lapset kasvatettua yksin nuoriksi aikuisiksi ja siitä olen itsestäni ylpeä. Aina se ei ollut helppoa, mutta siitä selvisin.
      Ensi vuosikymmeneltä toivon että pääsen itse kouluun ja että töitä sitten riittäisi eläke ikään saakka.

    • N VM 51

      SUURI SALAISUUS PALJASTUI MINULLE IHNAA.N VM 51

    • The_Evil_Of_Silence

      Aivan kuin olisimme lähitulevaisuudessa maailman kehityksen vuoksi, vaikka suoraan sanoen me elämme nyt nykyajassa. Kännykät kehittyvät, samoin autot ja vaatteet, sitä sun tätä ym.

    • onnellinen-äiti

      Mie menin naimisiin v.2000.
      ja mein lapset synty;syyskuu-2000, joulukuu2001,huhtikuu2005 ja lokakuu2008.
      ja vuosi 2010 vaihtui ihan perheen ja ystävien kanssa.

      Hyvää alkanutta vuotta kaikille.

    • Mermade

      enemmän tai vähemmän onnistuneesti, mutta hengissä kuitenkin.

    • 20+5

      eka poikaystävä ja muutto omaan kämppään
      kihlat
      2 lasta
      muutto isompaan kämppään
      masennus ja siitä selviäminen
      vakituinen työpaikka
      ero

      Tulevalta toivon:
      löytää hyvän miehen loppuiäksi
      avioliitto
      saada lisää lapsia
      kivempi asunto
      työtä ja opiskelua

      • Näillä mennään

        Eka rakastuminen ja ero.
        Opiskelut alkoi
        Opiskelut keskeytyivät masennuksen vuoksi ja pääsin terapiaan
        Toka tyttöystävä
        Yhteen muutto
        Ei voida saada lapsia tyttöystävän pitkäaikaissairauden vuoksi
        Oman sairauteni vuoksi menetin pikkuhiljaa ystävät koska he jatkoivat omaa elämäänsä
        Sen jälkeen tähän vuoteen asti on vain ollut päivästä toiseen samaa harmaata tylsyyttä. Valoa alkoi tänä vuonna näkyä tunnelin päässä, mutta sekin lyhty sammutettiin suoraan nenän edestä.

        Alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä että joillakin ihmisillä on vain huono tuuri elämän suhteen. Tai sitten Jumalalla on erittäin kiero huumorintaju kun ensin näyttää pienen mahdollisuuden päästä kiinni elämään ja omille jaloille ja sitten ottaa sen pois juuri kun sen saavuttaisi. Hyvä Jumala, niin sitä pitää. Kiusaa vielä enemmän.

        Ehkä seuraava vuosikymmen tuo jotain uutta ja parempaa elämääni. Esimerkiksi pääsen tästä masennuksesta eroon, pääsen opiskelemaan, saan kunnon työtä, kunnon asunnon, ystäviä ja lisäksi toivoa ja suunnitelmia tulevaisuutta varten. Taitaa vain olla turha toivo päästä elämän syrjästä kiinni tässä kolmenkympin pahemmalla puolella kun elämän tärkein vuosikymmen on mennyt piloille.


      • TiedänMistäPuhun
        Näillä mennään kirjoitti:

        Eka rakastuminen ja ero.
        Opiskelut alkoi
        Opiskelut keskeytyivät masennuksen vuoksi ja pääsin terapiaan
        Toka tyttöystävä
        Yhteen muutto
        Ei voida saada lapsia tyttöystävän pitkäaikaissairauden vuoksi
        Oman sairauteni vuoksi menetin pikkuhiljaa ystävät koska he jatkoivat omaa elämäänsä
        Sen jälkeen tähän vuoteen asti on vain ollut päivästä toiseen samaa harmaata tylsyyttä. Valoa alkoi tänä vuonna näkyä tunnelin päässä, mutta sekin lyhty sammutettiin suoraan nenän edestä.

        Alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä että joillakin ihmisillä on vain huono tuuri elämän suhteen. Tai sitten Jumalalla on erittäin kiero huumorintaju kun ensin näyttää pienen mahdollisuuden päästä kiinni elämään ja omille jaloille ja sitten ottaa sen pois juuri kun sen saavuttaisi. Hyvä Jumala, niin sitä pitää. Kiusaa vielä enemmän.

        Ehkä seuraava vuosikymmen tuo jotain uutta ja parempaa elämääni. Esimerkiksi pääsen tästä masennuksesta eroon, pääsen opiskelemaan, saan kunnon työtä, kunnon asunnon, ystäviä ja lisäksi toivoa ja suunnitelmia tulevaisuutta varten. Taitaa vain olla turha toivo päästä elämän syrjästä kiinni tässä kolmenkympin pahemmalla puolella kun elämän tärkein vuosikymmen on mennyt piloille.

        No tuolla asenteella se seuraava vuosikymmen ei ainakaan tilannetta paranna. Ethän sä voi vain istua ja odottaa, että jumala/kohtalo/whatever tarjoilee sulle valmista elämää tarjottimella. Elämä koostuu ihan sinun omista valinnoistasi. Päätä, ette alistu sairaudellesi ja masennuksellesi. Älä ole uhri, ole sankari.


    • jessssssssssssssss
      • millaaa:)

        Siinä vierähti vuosikymmen. Ensimmäinen kokonainen sellainen minun elämässäni. Paljon tuli opiskeltua, 1½vuotta vielä jäljellä peruskoulua. Mitään suurta ja hohdokasta ei vielä ole tullut tehtyä, mutta eihän se olekaan elämän tarkoitus(?). Tällä vuosikymmenellä lukioon, töihin/kesätöihin, ehkä oma koti ja sen sellaista. Toivotaan että säilymme suuremmilta tapaturmilta! :)


      • oikea DIRTY DOLL
        millaaa:) kirjoitti:

        Siinä vierähti vuosikymmen. Ensimmäinen kokonainen sellainen minun elämässäni. Paljon tuli opiskeltua, 1½vuotta vielä jäljellä peruskoulua. Mitään suurta ja hohdokasta ei vielä ole tullut tehtyä, mutta eihän se olekaan elämän tarkoitus(?). Tällä vuosikymmenellä lukioon, töihin/kesätöihin, ehkä oma koti ja sen sellaista. Toivotaan että säilymme suuremmilta tapaturmilta! :)

        2000-2009 VUOSILUVULLA MENETIN KAIKEN MAHDOLLISEN,TULI ERO,MENETIN MILJOONAN RAHAA,MENI TALO,
        YX OMISTUS ASUNTO JA JÄIN VIELÄ 240 000 EUROA VELKAA, MUTTA... LÖYSINPÄ TÄRKEIMMÄN
        AIDOSTI RAKASTAVAN OIKEAN VAIMON,JOKA MUUTENKIN ON AIDOSTI OMAITSENSÄ.
        JOTEN PLUSSILLA OLLAAN ! JOTEN ONNELLISTA UUTTAVUOTTA KAIKILLE...

        T:DIRTY DOLL


    • vanhavuosi

      Minun mielestäni uusi vuosiKYMMEN alkaa vasta vuonna 2011. Koska vuonna 2000 alkoi uusi vuosisata ja yhdesta aloitetaan.

    • Nature75

      Parempi työpaikka, mukavampi asunto, terveellisemmät elämäntavat... Onhan siinä jo jotain.

    • New Year

      Tässä kymmenessä vuodessa olen saanut ihanan tyttären, joka täyttää pian 10 ja poikakin on kasvanut 14-vuotiaaksi. Olemme ostaneet meille isomman kodin, matkustelleet, olen ollut muutamassa työpaikassa ja viettänyt ihania kotiäitivuosia ja nauttinut niistä. Parisuhteemme on ihan yhtä hyvä, kuin se oli 10 vuotta sitten.
      Monenlaista on tapahtunut, mutta tärkein niistä on oma perhe ja rakkaus.

    • Hope 2010

      Saada oman alani osa-aikatyötä, jotta pystyisin paremmin olemaan läsnä perheeni arjessa...
      Toivon myös, että tämä jonkinlainen masennustila, mikä minulla on viime aikoina ollut, lähtisi ihan kotikonstein pois ja saisin elämästä samalla tavalla kiinni kuin joskus aiemmin...nyt tuntuu, että
      kaikki on vaikeaa, eikä itseään saa liikkeelle...en ole yhtä sosiaalinenkaan...

    • MY

      Lapsenlapset syntyivät, mielessä talon myynti, eläkkeelle lähtö ja jatkuva pohdinta siitä että erotako vai ei.

    • ja ei mitään

      Vaikka loppujen lopuksi 10v. meni eikä siitä oikein mitään jäänyt mieleen. Muutama aurinkoinen kesäpäivä, muutama hyvä konsertti, vähän juhlintaa ja hyvää ruokaa. Paljon tulevan murhetimista

    • viisikko79

      Neljä lasta

    • 0nnekas

      Pääsin työkyvyyttömyyseläkkeelle.

      • brtbrt

        Pääsisinköhän itsekin seuraavan vuosikymmenen aikana lopultakin työkyvyttömyyseläkkeelle. Alkaa vain tuntua niin turhalta tämä eteenpäin kituuttaminen kun kymmenessä vuodessa ei ole päivääkän kyennyt tekemään töitä vaikka olisi halunnut ja kuitenkin yritetään kuntouttaa, siitä huolimatta että se tulee olemaan melko varmaa että vaikka tästä kuntoutuisikin, niin oikeisin töihin ei pääse tienaamaan vaan joutuu valtion kustantamaan orjatyöhön tuettavaan työtoimintaan josta saa huimat seitsemän euroa päivässä ruokarahaa.

        Tosin se olisi tässä nykyisessä tuloluokassa melkoinen lisäys kun saisi viisikymppiä kuussa lisää kun joutuu vielä kaiken tämän paskan lisäksi itse maksamaan tarvittavat lääkkeet.


    • Pölvästille

      Katsotaan sitten vasta mitä tämän vuoden lopuppuun menessä olemme saaneet aikaan.

    • Elämää se vain on

      Saan asian kuulostamaan ihanalta jos tahdon...sain kiltin hurmaavan miehen, oman talon,unelmien täyttymyksenä ihanan lapsen, oman auton ja töistä vakipaikan. Mutta kaikki tämä ei käynyt käden käänteessä ja mukana oli paljon vastoinkäymisiä ja monet hautajaisetkin :/

    • 996633

      elämäni tärkeimmän ihmisen omakseni ihan papin aamenella varustettuna. Parasta miten 9 vuoden suhteen voi kruunata. Rakastamme toisiamme valtavasti, nyt ja aina. Oikein hyvää alkanutta vuotta ja vuosikymmentä kaikille :)

    • nykyinen opiskelija

      viimeinen vuosikymmen mennyt koulunkäynnin parissa. 92 olen syntynyt.

      lukioon menin ja 2 vuosi menossa parhaillaan.

      hyvin on koulut menny. negatiivista nyt ei ole sen suurempaa.

    • tavis duunari

      jaa,a.. Sain opiskelut loppuun, sit työelämään, välissä 2 ihanaa tervettä lasta, omakotitalo isoine pihoineen ja uuden todella hyvän työpaikan!! Tulevalle vuodelle kotiin lisää pientä pintaremonttia ja pihan kunnostusta! Paljon hyvää sain ja paljon on tavoteltavaa:) Ei voi muuta kun olla onnellinen kaikesta saavutetusta ja innolla uuteen vuoskymmeneen!! Kaikkee hyvää kaikille kanssaihmisille!!

    • ibrahim

      Ainaskii vitustii veroii, on mutiaisil mukava oleskella ja käydä vaikka sellossa.......

    • ihan tyytyväinen

      Melkein kaikki elämäni tärkeät asiat on viimeisen kymmenen vuoden sisällä saatu ja tavoitettu. Olen saanut 2 ihanaa lasta, mennyt naimisiin, löytänyt vihdoin kodin missä viihtyy ja on hyvä olla, sekä olen ollut töissä (näinä aikoina ei niin itsestään selvää). Seuraavalle vuosikymmenelle on tietysti tavoitteita ja haasteita mm. lasten kasvatuksessa ja työelämässä jne. Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

      • uudet haasteet

        -pitkän kotona olon jälkeen kurssin kautta työelämään, välillä työttömänä välillä töissä
        -avioliitto alkoi mennä alamäkeä, eron pohtimista, lähtöä ja takaisin tulemista
        -opiskelua ja työntekoa
        -poikani naimisiin meno:)
        -lopullinen ero ja pois muutto, taas opiskelua ja uusi ammatti, nyt toiveita paremmasta työllistymisestä
        -eron myötä uusi, ehdottomasti parempi elämä uusine ihmissuhteineen ja ennenkaikkea oma vapaus tehdä kuin parhaaksi näkee:))
        -ystävyyssuhteiden syveneminen

        -tulevalta vuosikymmeneltä toivon terveyttä ja onnellista elämää läheisilleni ja itselleni, työtä itselleni ja sen myötä taloudellista vakautta ja ulkomaan matkan toiveen toteutumista tyttäreni kanssa


    • 00000

      Viime vuosikymmen maksettiin velkoja, käteen jäi vain kuitit menneestä ajasta, koko vuosikymmen yksin oloa ryyppäämistä päivästä toiseen , karmeeta vitutusta päivästä toiseen, eikä mitään tietooo mistään paremmasta.

      Siis lama jatkuu, töitä ei ole eikä tule, joten kyllä siitä varmaan ihan hyvä tulee, sitten kun koiranputkea kasvetaan, ja rikkaat rikastuu ja köyhät kuolee nälkään !

      Sellasta se elämä on, koko hommassa ei järjen häivää !

    • onnekas :)

      tulin kotiin ulkomailta
      sain uuden upean työpaikan :)
      valmistuin maisteriksi
      tapasin elämäni miehen
      mentiin kihloihin
      mentiin naimisiin
      valmistuin tohtoriksi
      saatiin lapsi
      hankittiin omakotitalo
      hankittiin uudet autot
      rakkautta, töitä ja rahaa riittää :)

    • Obligaatiot

      Viime vuosikymmenelle mahtuu masennusjaksoja, opintojen keskeyttäminen, työelämästä vieraantuminen, lasten sairastelua, avioero, fyysisen viehättävyyden menetys lihomisen myötä. Melkein jokaisen päivän vaihtaisin pois.

    • muuttunut_ _

      Vuosituhannen ensimmäinen vuosikymmen toi mukanaan suuria muutoksia.

      - avioero
      - yksinhuoltaja
      - uusi elämä yksin aikuisena lapsille
      - eläke
      - terveydenhuollon työntekijän alkoholismi ja siitä seuraukset sekä itselle että yhteiskunnallisesti (oikeastaan se eläke kuuluisi tämän perään)
      - opiskelu ja ammatinvaihto (en ajatellut jäädä eläkkeelle vaan teen töitä sen mukaan, mitä terveys antaa periksi)

      mutta sitten myös
      oma elämä
      lapset
      oma koti (no joo... pankin)
      itsensä kehittäminen ja kehittyminen
      uudet ihmiset elämässä
      rohkeus
      osaaminen (sitä huomaa joka päivä osaavansa kaikenlaista)
      osaamattomuus (kun ei osaakaan niin silloin pyydetään ammattilaiset paikalle)
      sisäinen rauhoittuminen
      elämänilo
      ja monta muuta hyvää ei-materiaalista asiaa

    • eikkuli

      uusi ammatti, uusi paikkakunta, uusi koti, auto ja ajokortti, uusi ja ihana työpaikka ja työtoverit ja elämääni uusi mies. haaveita on vielä paljon ja jännityksellä jään odottamaan mitkä niistä toteutan tämän vuosikymmenen kuluessa.

    • viikuna

      Valmistuin haluamani ammattiin, sain lapsen ja olen onnellisesti naimisissa.

    • Onnen ihminen

      Koulutin itseni uuteen ammattiin 2003 ja sain sen myötä vakituisen työpaikan. Menin avoliittoon, kihloihin ja erosin ;) Vuonna 2007 todettiin syöpä ja myöhemmin parannuin siitä. Ja vielä sain tietää ennen vuosikymmenen vaihtumista, että ei ole uutta syöpää.Tämmöisiä asioita ensimmäisnä kymmenenä. Kakesta huolimatta aika onnellinen ja hyvä oli. Kaikille hyvää tätä vuotta

    • BARONA

      ...PÄTKÄTYÖT,JOITA PAISKIN KOKO AJAN.SILLOIN KU NIITÄ OLI....

    • Äiti Isolla Äällä

      Täytän kohta 40, siis tänä vuonna. Viimeiset 10 vuotta toi minulle ensin vakituisen työpaikan, sitten kaksi tyttöä ja kummankin sain hoitaa kotona kolmivuotiaiksi, se on se tärkein, joka jäi mieleen ja josta olen ylpeä. Tässä ajassa myös rakensimme omakotitalon, mikä toki on ihan maallista verrattuna lapsiimme...Uusi BMW ostettiin vuosikymmenen alussa, se on meillä vieläkin toisena autona. Mies yleni työssään niin ylös kuin voi ja sain itsekin pitää paikkani töissä, vaikka olin kahdesti yli kolme vuotta pois sieltä. Lisäksi äidiksi tulo vei minulta liiat ura-ajatukset, nyt voin henkisesti töissä paremmin, kun se ei ole enää ykkösasia elämässäni.

      Kyllä ne lapset vaan ovat ykkösasia elämässä, vaikka jotkut eivät sitä tajua, sääliksi käy niitä, jotka muuta väittävät. Itselläkin on kokemusta ns. vauhdikkaasta ja menevästä elämästä ennen lapsia, silloin itsekin ajattelin, että lapsien myötä elämä "loppuu", mutta onneksi halusin myös kokea äitiyden ja kyllä kannatti, ei olisi vaan uskonut vielä 10 vuotta sitten. Suurempaa rakkauden kohdetta ei ole kuin oma lapsi!

    • tyttönen...

      Minulla muuttui käytännössä kaikki, nuori kun olen. Olen rämpinyt läpi peruskoulun ja lukion, päässyt opiskelemaan sinne, minne olen halunnutkin. Muuttanut pois kotoa, mennyt kihloihin. Ihastunut moniin, pettynyt useampiin. Tavannut uusia ihmisiä, jotkut heistä edelleen elämässäni. Tärkeintä on ollut kokea rakkaus.

    • niinjanäin

      Tein silmäleikkauksen, matkustelin, opin elämää, biletin, tutustuin paljon eri ihmisiin ja lopulta löysin itseni. Ostin koiran ja tapasin nykyisen poikakaverin, jonka kuuluisi nyt sitten olla se viimeinen. Aloitin tupakanpolton, löysin ihanan työpaikan jossa mukavat työkaverit, äiti täytti pyöreitä ja olen vain ottanut iisisti elämän.

      Ensi vuosikymmenelle:

      Tutkinto, oli se sitten vaikka vain lukio mutta tutkinto nyt kuitenkin. Ajokortti ja auto(?). Hevosen osto. Matkustelu. Kihloihin meno. Muutto ulkomaille. Yrittäjyys, oma firma poikakaverin kanssa. ja sitten vielä lisää matkustelua, biletystä ja uusia kavereita ja elämyksiä. Saas nähdä mitkä kaikki tulee toteen.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe