ujo ja arka ja kouluarvosanat

uiu9i

Vaikuttaako se laskevasti numeroon jos ei viittaa tunneilla kuin on ujo ja arka. Tietääkö opettajat sen jos oppilas on ujo ja arka ja jos tietää niin mistä sää tietää ja mitä opettajien vaitiolovelvollisuus koskee

13

2791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilleri_82

      Eiköhän opettajat huomaa tämmöisen seikan jos oppilas on ujo, eikä uskalla viitata tunnilla johonkin mihin jopa ehkä osaisi vastata oikein. Ehkä ei aluksi mutta ajan myötä kylläkin ja ainakin omalta kohdaltani opettajat tekivät usein niin, että ottivat myös huomioon hiljaisimmat yksilöt luokassa ja pyysi heitä nimeltä vastaamaan jos näytti siltä, että luokassa ne käsipystyssä olleet olivat aina ne samat tyypit.

      Eiköhän se jollaki tapaa merkitse numeroihin miten paljon osallistuu tunnilla mihinkin.

      • uiu9i

        mä en viittaa kuin en uskalla viitata ja vastata kuin vaan sitten kuin vastaus on katsottu ja oikein


    • vituttaaaaa

      saattavat laskea numeroa yhdellä jos ei ole aktiivinen. samalla lailla saattavat nostaa yhdellä jos on aktiivinen.

      eli viittaamatta olemisella saatta olla kahden numeron negatiivinen vaikutus aktiiviseen oppilaaseen nähden.

      Härskiä ujojen syrjintää tuo koulumaailmahan on valitettavasti !

    • ...........

      Yläasteella yksi opettaja sanoi suoraan, että vaikka saisi kokeesta ysin, todistukseen voi tulla 7, jos ei viittaa. Lukiossa rehtorimme taas sanoi, että hänen mielestään jokainen on synnynnäiseltä temperamentiltaan erilainen eikä ujous saisi vaikuttaa arvosteluun. Aktiivuus saa vaikuttaa positiivisesti arvosteluun, mutta on typerää rangaista numeroita laskemalla kenties jopa synnynnäisten piirteiden takia.

      Riippuu siis täysin opettajasta ja hänen kyvystään ymmärtää erilaisia oppilaita ja oppijoita.

    • 11 + 20

      Jep, kyllä meillekkin aikanaan tehtiin se selväks, että mitä aktiviisempi on nostamaan kättään, niin tietenkin myös sitä paremman numeron saa. Että ei pelkästään mitkään koenumerot ja semmoset vaikuta. Kouluaikoina oli ärsyttäviä nää opettajat, mitkä aina tuntien jälkeen muiden lähdettyä pois rupes urputtamaan mulle, että kun tuntiaktiivisuus mun kohdalla on melko olematonta ja näin edelleen, ja että voisin korottaa numeroani puhumalla useemmin luokassa. Joo, mutta kun se nyt vaan ei oo aina niin helppoo kaikille.
      Pahimpia oli ne opettajat, jotka justiinsa otti huomioon kans näitä luokan hiljasimpia tyyppejä. No siis onhan se silleensä varmaan hyvä, mutta mulla ainakin veti hirveetä stressii, jos mut pakotettiin vastaamaan.

    • 163829

      Itse olen yleensä saanut sen numeron, mikä on kokeessakin ollut. Tosi tuntiaktiivisuudella voi joissain tapauksissa jopa helposti nostaa numeroa, mutta ei se yleensä ainakaan laske.

      Kyllä jotkut opettajat tuntuu vähän katsovan pahalla oppilaita, jotka eivät viittaile tunnilla. Ja varsinkin heitä tuntuu ärsyttävän jos ei viittaa tunnilla, mutta saa sitten kuitenkin hyviä numeroita kokeesta :)

      Mutta suurin osa kohtaamistani opettajista on ollut mielestäni reiluja ja antanut saman numeron kuin kokeesta tullut (luojan kiitos luen hyvin niin numerot on omasta mielestäni suht hyviä riippuen toki aineesta).

    • sdasadasdsadsdasdasd

      Vetelin lukiossa ainakin historian opettaja aikanaan (2000-luvun alkupuolella) rokotti vähintään numeron pois siitä jos ei viitannut. Eli jos tentin numero oli 8 1/2, numero todistuksessa 7.

      No, oli äm...neito kuulemma itkeskekellyt muille opettajille sitten kuinka vaikeaa on olla opettaja. Noh. Ihmiset ovat erilaisia, ja suurin osa tyhmiä. Käsitykseni mukaan suurin osa ujoista ovat "älykkäimpiä" tämän länsimaisen opetuksen puitteissa ja tavoitteissa...

      • jussipussi75

        Niin, kyllähän ainakin mun kouluaikoina(80-90-luvulla) viittaaminen tarkoitti aktiivisuutta tunneilla.. Eli se myös vaikutti todistukseen! Muistan tästä kuulleeni ja tiesin, etten oo kovin vahvoilla, koska olin niin ujo.. Koulunkäyntini oli lähinnä helvettiä! Aamulla halusin jäädä kotiin, koulumatka jännitystä(kiusaako joku), koulussa täysin lukossa(kiusattiin) ja koulun jälkeen vaan toivoi(olevansa näkymätön TAAS) ja halusi nopeasti kotiin. En muistele tätä niin hyvällä.. Luokkakokoukset jäis kyllä väliin!(ei oo kyllä pyydettykään!)


    • hjukil

      Minua on kyllä aina läksytetty, että en voi päästä helpommalla koska olen ujo. Yläasteella ja lukiossa numero pyöristettiin joka aineessa alaspäin, koska en ikinä ollut tarpeeksi tuntiaktiivinen. Sillä ei ollut eroa, että viittailin ja vastailin jonkin verran tai että en viitannut ollenkaan. Pelkkä viittaaminen vaati minulta kovaa yrittämistä ja ponnistelua. En tietenkään olisi ikinä viitannut, ellen varmasti tiennyt oikeaa vastausta. Luovuin silloin vähitellen toivosta ja jätin viittaamiset kokonaan ja nielin numeron alennukset.
      Esitelmät, esitykset ja ryhmätyöt oli minun koulussa aina pakollisia ujoille ja rohkeille yhtälailla. Mitään en kyllä saanut anteeksi. Missä ihmeen koulussa hiljaisten/ujojen ei muka tarvi pitää esitelmiä? Kummallista. Hiljaisesta äänestä haukuttiin ja alennettiin varmaan numeroakin esiintymislahjakkuuden perusteella. Ryhmä- ja parityöt oli minulle aina kaksinverroin työtä, kun ne piti tehdä vielä yksin.
      Ammattikorkeakoulussa jouduin yhden opettajan hampaisiin ja antoi joka tentistä/kurssita numeron 1 olin sitten ollut kuinka ahkera tahansa. Muilta opettajilta tuli aina parempia numeroita. Ulospäinsuuntautuneet saivat taas paremman numeron pelkän esitelmän ja tuntiaktiivisuuden perusteella. Harmittaa, että edes menin sellaiseen kouluun, joka on tarkoitettu vain rohkeille ihmisille. Kauheaa paniikkia olla edes paikalla, jos joku vaikka erehtyisi kysymään jotain. Ammattikorkeakoulussa aloin todenteolla kärsimään paniikkikohtauksista ja peloista.

    • epäreiluuuuu

      pääsee aina parempiin numeroihin. Mä en ole koskaan viittaillut yms.koska olen aina ollut niin ujo ja arka etten ole uskaltanut. Monesti sain 9 kokeesta ja todistukseen se tuli sitten kasina. Sitten luokalla oli näitä perseennuolioita kun saivat seiskansa nostettua kasiin. Eli mun koe tulos oli 2 numeroa korkeampi kuin tämän toisen mutta todistuksessa sama. Eli todistus ei kerro mitään oikeasta osaamisen tasosta. Mun mielestä ei saisi numeroa laskea ainakaan sen takia ettei viittaa. Luulis että kasvatustieteitä lukeneet ihmiset tietäisivät sen, ettei se tuntiaktiivisuus ole välttämättä siitä kiinni etteikö opiskelijaa kiinnostaisi vaan siitä että opiskelija on vaan niin ujo ettei uskalla. Mullakin olis varmaan puol numeroo parempi todistus jos olisin saanut koe numerot todistukseen.

    • ujo itsekin

      Kouluaikanani (ala-aste, yläaste ja lukio) en itsekään ujouden takia ollut mitenkään hirveän aktiivinen viittaamaan tunneilla, mutta yllättävää kyllä tuntiaktiivisuus ei muistaakseni vaikuttanut kohdallani yhteenkään numeroon laskevasti, ei tosin nousevastikaan (luonnollisesti). Se numero, mikä tuli kokeesta, niin se numero oli aina sitten todistuksessakin. En sitten tiedä mikä oli syynä, ehkä kohdalleni sattui kiltit opettajat.

    • moivaa

      oon ylä-aste ikäne tyttö ja oon aika ujo , mun ka oli 8,4 vaikka en oo uskaltanu viitata varmaan ylä-asteen aikana kertaakaan, haluaisin kyllä viitata ja osaisin kyllä joihinkin vastaukset ja olen tietoinen että se nostaisi numeroitakin, mutta en vain saa sitä kättäni pystyyn ::(

      • fggfgffg

        Kyllä se vaan niin on, että viittaaminen vaikuttaa numeroon ainakin joissakin aineissa. Aina sattuu joku opettaja, jonka mielestä viittaaminen on välttämätöntä esimerkiksi numeroon 10. Onneksi omassa yläasteessani se ei kuitenkaan kovin paljoa todistukseeni vaikuttanut. En viitannut yläasteen aikana kertaakaan! Yks opettaja oli sellanen, joka kysyi kaikilta vuorotellen viittas tai ei. Se oli mielestäni ihan jees taktiikka, koska silloin ei tuntunut, että se kysyy multa vain koska tietää, että osaan ja en uskalla viitata... Oli näitä opettajia, jotka kysyivät ilman viittausta, kun tiesivät, että mähän voisin jopa vastauksen tietää. Ihan ok on, että kysyivät vaikken viitannut, mutta toisaalta ärsytti, kun eivät sitten IKINÄ kysyneet niiltä, jotka istuivat takarivissä tekemättä koulujuttuja. Kerran eräällä tunnilla opettaja yllättäen kysyi multa vaikken viitannut ja en tiennyt vastausta, niin sanoin en tiiä. Sitten yks luokkalainen huus, että ei uskalla sanoo. Siitä tuli tosi paha mieli. Hei cmon ei ujotkaan voi aina kaikkeen vastausta tietää ja etenkin, jos yllättäen kysyy. Ei ollut kyseinen opettaja aiemmi kysynyt ilman viittausta. No mutta olen saanut kuulla yläasteen aikana monelta opettajalta sen, että viittaisit kun kerta vastaukset tiedät... On sanottu, että viittaus nostaisi numeroa ja niin se olisi tehnytkin joissakin aineissa. Toisaalta joissakin aineissa sain sen ysin tokariin, jonka sain kokeestakin. Mut siis selvisin yläasteesta viittaamatta kertaakaan! En vaan viittiny viitata. Ekaks se liittyi varmaan pelkoon. (en tiedä mitä pelkäsin/pelkään) Ja sitten myöhemmin yksinkertaisesti siihen, että muut ihmettelis, jos viittaisin, kun en koskaan muulloinkaan viittaa. Tämä tosin aiheuttanut sen, että kaikki pitävät kauheen ujona ja hiljaisena. Ja en kiellä ettenkö ujo olisikin, mutta kun tutustuu, niin olen puhelias. Vieraille hiljainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      404
      7905
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      201
      5833
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2241
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1597
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      9
      1202
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1200
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      969
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      910
    Aihe