nokiaherätyksen mittasuhteet

taas suuri herätys

Takavuosina asioita lähinnä lööpeistä ohimennen vilkaisseet saattoivat saada sen käsityksen, että Suomen ev.lut kirkossa kuohuu ja suuri joukko kirkollisesta toiminnasta kiinnostuneita saattaa olla lähdössä omille teilleen. Piispakin joutui puuttumaan peliin useampaan kertaan. Ja ero tuli. Syntyikö suuri uusi kirkko tämän "suuren herätyksen" ympäriltä. Ehkä kymmeniätuhansia suomalaisia, jopa satojatuhansia??
Satuin hiljattain lukemaan, että nokiaherätykseen oli liittynyt vuosi rekisteröitymisen jälkeen vain toista sataa ihmistä!!!! Uskonnonvapauslaki on hyvä (kunhan oppi helvetistä vaan kiellettäisiin lailla). Tuntuu vaan niin turhanpäiväiseltä se kaikki mediakohu tämän "lahkon" ympärillä. Ja kova touhu tuntuu olevan lahkon tilaisuuksissa päällä, ääntä riittää kuin painiottelussa (vilkaisin videoklipin netissä). Mutta - sata ihmistä nyt saa kasaan, vaikka perustaisi kuuta palvovan kirkon. Suuri herätys = hyvin pieni herätys = myrsky vesilasissa.

6

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saddu ;-)
    • Jumalan lapsi

      Kun teen usein katuevankeliointia kaduilla, olen siellä ikäväkseni huomannut, että varsinkin vanhempi väki alkaa jostain syystä olla erittäin jumalakielteistä porukkaa, mikä on ollut itselleni erittäin suuri ja ikävä yllätys. Uskonkin, että sinä taidat kuulua tähän kategoriaan - kylmä ja pilkkaava asenne Jumalan lapsia ja Jumalan Sanaa kohtaan.

      Sensijaan nuoret ja muslimit ovat hyvinkin kiinnostuneita Jeesuksesta, mikä on minustaon taas ihan todella hieno asia ja olenkin päättänyt panostaa heidän evankeliointiinsa koko kapasiteettini.

      Sinä, joka sanot, että oppi helvetistä pitäisi poistaa lailla, tunnut olevan ihan pihalla uskon asioista eli olet taatusti ihan jumalaton ihminen. Nimittäin oppi helvetistä sattuu kuulumaan Pyhän Raamatun ihan perusoppeihin ja sinne helvettiin joutuvat jokainen, joka ei tee tässä elämässään parannusta, pyydä syntejään anteeksi ja vastaanota Jeesusta sydämeensä ja anna koko elämänsä auktoriteettiaan hänelle.

      Mitä tulee Nokia Missioon, harvoin olen ollut niin vapaissa, riemukkaissa ja mielenkiintoisissa kokouksissa, kuin mitä Nokia Missio pitää. Musiikki siellä on aivan huippuluokkaa, samoin puheet, värivaloefektit ja ennekaikkea Jumalan ihana läsnäolo ja se vapauttava ilmapiiri. Väittäisin tosiaan että ainakin Nokia Missio on ehdottomasti Suomen paras seurakunta, jossa muuten parhaimmillaan on aivan useita tuhansia ihmisiä ylistämässä Herraa ja voi sitä iloa ja ja karkelointia Pyhässä Hengessä. Suosittelen lämpimästi!!!

      Muuten, etpä taida tietää sitäkään, että muslimit palvovat aivan kirjaimellisesti kuu-jumalaa ja heitä on kuitenkin ikävä kyllä hieman enemmän kuin vain sata henkilöä...

      • 3+2

        pitäisi kieltää vaarallisena taikauskona ja valheena.Kaikki jotka sitä saarnaa kiven sisään.


      • säälittävää
        3+2 kirjoitti:

        pitäisi kieltää vaarallisena taikauskona ja valheena.Kaikki jotka sitä saarnaa kiven sisään.

        Jos jotakin vastustaa, kuuluu ihan alkeellisiinkin tapoihin perustella vastustamisensa syyt. Sinun kirjoituksesi ei ole minkäänlainen kannanotto, sillä ei ole siis minkäänlaista informatiivista arvoa - se on vain huulien lepsumista tuulessa.


      • larethi
        säälittävää kirjoitti:

        Jos jotakin vastustaa, kuuluu ihan alkeellisiinkin tapoihin perustella vastustamisensa syyt. Sinun kirjoituksesi ei ole minkäänlainen kannanotto, sillä ei ole siis minkäänlaista informatiivista arvoa - se on vain huulien lepsumista tuulessa.

        Surullista tässä viedossa jonka joku laittoi on, että tämä nainen joka väittää parantuneensa valehtelee. Syynä voi tietysti olla mikä tahansa, enkä siihen puutu.. En halua arvostella toisia ihmisiä.

        Olen tavannut kaikenlaisia ihmisiä, uskovia ja epäuskovia. Molemilta puolin ylimielisiä ihmisiä. Ja molemminpuolin mukavia ihmisiä.

        Uskonto on pelastanut ainakin yhden tuntemani ihmisen, jolle ei elämällä ollut mitään muuta paikkaa. Miksi veisin häneltä mitään pois, kun hän on jo paljon menettänyt. Hän on rahallinen ja löytänyt varmuuden uskosta. Se on hänen oma valintasa.

        Minä en taas ole yhtään samanlainen. En uskonut pienestä pitäen, enkä silti ikinä ollut uskontoa vastaan. Ala-asteen opettajani oli erittäin sukovainen, eikä minua haitannut jatkuvat jumala laulut jne, ja tiesin että se on vain tarina ja sitä ei saa ottaa kirjaimellisesti. Tai siis saa, mutta minä en sitä ottanut, en vaikka mitä minulle sanottiin. Olin realisti jo siitä asti kun ensimmäisiä muistoja olen saanut. En ole paha ihminen, enkä satuta ketään. En usko, enkä estä uskoa.

        Esimerkiksi entisen tyttöystäväni isä kääntyi uskoon. Hän kävi kokouksissa ja sanoin löytäneen pelasuksen. Kotona hän hakkasi tytärtään, eli tätä minulle niin rakasta ihmistä. En anna hänelle sitä anteeksi. Ja se miski en anna, on se, ettei hän sitä kenellekään myönnä. Tämä asia meni lopulta niin pitkälle, että tämä tyttö meni kotiinsa ja kohtasi vanhempansa nauhuri piilossa, johon hän talkioi itselleen, ja eniten kuitenkin minulle, että nämä kaikki kauheudet olivat tapahtuneet, aj että hän ei käyttänyt minun rakkauttani hyväkseen ja valehdellut päästäkseen minun elämääni. Kuten yski aikaisempi nainen oli minulle tehnyt.

        Jos uskonnon ottaa pois tästä yhtälöstä, ei mikään muutu. Mikään, muutakuin se, että tämä isä piileskeli raamatun takana, ja hänen uskonsa oi niin vahvaa ettei hän epäillyt kertaakaan tekevänsä väärin, sillä antoihan jumala hänen jatkaa toimiaan. Niin kauan kuin minä puutuin kuvioihin.

        Ja väistä asiiosta on joskus energisenä mukaa jutella, kuinka minä, epäuskova olen jumalan sanansaattaja, ja näin autoin tytön pois ja opetin isää kohtelemaan tytästään oikein, kuten joku uskovainen on minulle sanonut. Miksi jumala käyttäisi siis minua, ihmistä joka on sekopäistä fanaattista marketointiuskontoa vastaan, ei juuri siis mitä tahansa uskovaisten tapahtumaa jossa myydään yhtäkään asiaa? Hän ei anna minulle uskoa, mutta auttaa minua auttamaan ihmisiä?

        Eli joudun kärsimään ikuisessa helvetin tulessa, tai mihin sitten eri kristityt uskovatkaan, ja ovat yhtä varmoja oikeudestaan, vaikka Jumala on minua ohjannut auttamaan muita.

        Nämä asiat ovat vain lapsellista puhetta, jilla ei ole mitään painoarvoa, sillä jumalaa ei ole muuten olemassa, kuin ihmisten päässä. Jumala on yhtä paljon olemassa kuin jotkut muutkin ideat. Eli voisi sanoa 100% varmuudella että jumala no, niin kauan kuin on ihmisiä jotka siihen uskovat, ja jumala kuolee kun ihmiset eivät enää siihen usko. Tällätavoin kaikki ovat oikeassa.. Se ei vain riitä.

        En vain ymmärrä miten jotkut voivat uskoa satuihin niin vahvasti, kun itsellä ei ole sellaista piirrettä ikinä ollut. Piirretyt on ollut piirrettyjä, ja todellisuus todellisuutta.


      • larethi
        larethi kirjoitti:

        Surullista tässä viedossa jonka joku laittoi on, että tämä nainen joka väittää parantuneensa valehtelee. Syynä voi tietysti olla mikä tahansa, enkä siihen puutu.. En halua arvostella toisia ihmisiä.

        Olen tavannut kaikenlaisia ihmisiä, uskovia ja epäuskovia. Molemilta puolin ylimielisiä ihmisiä. Ja molemminpuolin mukavia ihmisiä.

        Uskonto on pelastanut ainakin yhden tuntemani ihmisen, jolle ei elämällä ollut mitään muuta paikkaa. Miksi veisin häneltä mitään pois, kun hän on jo paljon menettänyt. Hän on rahallinen ja löytänyt varmuuden uskosta. Se on hänen oma valintasa.

        Minä en taas ole yhtään samanlainen. En uskonut pienestä pitäen, enkä silti ikinä ollut uskontoa vastaan. Ala-asteen opettajani oli erittäin sukovainen, eikä minua haitannut jatkuvat jumala laulut jne, ja tiesin että se on vain tarina ja sitä ei saa ottaa kirjaimellisesti. Tai siis saa, mutta minä en sitä ottanut, en vaikka mitä minulle sanottiin. Olin realisti jo siitä asti kun ensimmäisiä muistoja olen saanut. En ole paha ihminen, enkä satuta ketään. En usko, enkä estä uskoa.

        Esimerkiksi entisen tyttöystäväni isä kääntyi uskoon. Hän kävi kokouksissa ja sanoin löytäneen pelasuksen. Kotona hän hakkasi tytärtään, eli tätä minulle niin rakasta ihmistä. En anna hänelle sitä anteeksi. Ja se miski en anna, on se, ettei hän sitä kenellekään myönnä. Tämä asia meni lopulta niin pitkälle, että tämä tyttö meni kotiinsa ja kohtasi vanhempansa nauhuri piilossa, johon hän talkioi itselleen, ja eniten kuitenkin minulle, että nämä kaikki kauheudet olivat tapahtuneet, aj että hän ei käyttänyt minun rakkauttani hyväkseen ja valehdellut päästäkseen minun elämääni. Kuten yski aikaisempi nainen oli minulle tehnyt.

        Jos uskonnon ottaa pois tästä yhtälöstä, ei mikään muutu. Mikään, muutakuin se, että tämä isä piileskeli raamatun takana, ja hänen uskonsa oi niin vahvaa ettei hän epäillyt kertaakaan tekevänsä väärin, sillä antoihan jumala hänen jatkaa toimiaan. Niin kauan kuin minä puutuin kuvioihin.

        Ja väistä asiiosta on joskus energisenä mukaa jutella, kuinka minä, epäuskova olen jumalan sanansaattaja, ja näin autoin tytön pois ja opetin isää kohtelemaan tytästään oikein, kuten joku uskovainen on minulle sanonut. Miksi jumala käyttäisi siis minua, ihmistä joka on sekopäistä fanaattista marketointiuskontoa vastaan, ei juuri siis mitä tahansa uskovaisten tapahtumaa jossa myydään yhtäkään asiaa? Hän ei anna minulle uskoa, mutta auttaa minua auttamaan ihmisiä?

        Eli joudun kärsimään ikuisessa helvetin tulessa, tai mihin sitten eri kristityt uskovatkaan, ja ovat yhtä varmoja oikeudestaan, vaikka Jumala on minua ohjannut auttamaan muita.

        Nämä asiat ovat vain lapsellista puhetta, jilla ei ole mitään painoarvoa, sillä jumalaa ei ole muuten olemassa, kuin ihmisten päässä. Jumala on yhtä paljon olemassa kuin jotkut muutkin ideat. Eli voisi sanoa 100% varmuudella että jumala no, niin kauan kuin on ihmisiä jotka siihen uskovat, ja jumala kuolee kun ihmiset eivät enää siihen usko. Tällätavoin kaikki ovat oikeassa.. Se ei vain riitä.

        En vain ymmärrä miten jotkut voivat uskoa satuihin niin vahvasti, kun itsellä ei ole sellaista piirrettä ikinä ollut. Piirretyt on ollut piirrettyjä, ja todellisuus todellisuutta.

        Pahoittelen kirjoitusvirheitä. En ole humalassa, vaan näppäimistöni on hieman rikki, huoneessani on pimeää, ja olen erittäin väsynyt :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      255
      2373
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1579
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      136
      1354
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1214
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1165
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe