Konginkankaan onnettomuus

Ajatellut asiaa

Nyt täällä ja muuallakin tiedotusvälineissä onnettomuuteen
etsitään syyllisiä. On syyllistetty rekkakuski, linja-auton kuski, liukas keli, suolaamattomuus, tiehallinto, tieurakoitsija, valtion rahajen vähyys tienpitoon, tien urat, tien kallistus vääränlainen lastin kiinnitys, rekan jarrut, rekan etuseinän kestävyys, rekan nopeus, linja-auton nopeus, nopeusrajoitin, perävaunut jarrut, ym. ym. Mielipiteitä on monia.
Eihän mielestäni voi mitään yksittäistä asiaa syyttää tai syyllistää. Mielestäni onnettomuus vain oli monen tekijän summa. Se vaan tapahtui. Ajatelkaa että linja-auto lähtee etelästä ja paperikuorma pohjoisesta satojen kilometrien etäisyydeltä toisistaan. Pysähdytään lukemattomia kertoja matkan varrella. Justiisa kun ollaan silmänräpäyksessa sivuuttamassa toisiaan peräkärry siirtyy yhtäkkiä toiselle kaistalle ja rysähtää. Eihän siinä ole mitään tehtävissä. Ja toiseksi, jos kuorma olisi ollut vessapareria, niin näin mittavaa onnettumuutta tuskin olisi tapahtunut.
Sitten vielä sidonnasta. On sanottu että ihminen muuttuu norsun panoiseksi jos ajaa autolla seinään. Tämän mukaanhan paperirulla muuttui kymmenen norsun painoksi kolarissa ja yhden rullan sidonta olisi pitänyt tehdä kymmenellä turvavyöllä pysyäkseen vähänkään paikoillaan. Olisiko syytä nämä "kymmenen norsun" painoiset tavarat, jotka nopeus saa aikaan, siirtää liikkumaan rautateille. Näin maalaisjärjellä.

Konginkankaan onnettomuuden takia olen ajatellut asiaa myös seuraavasta näkökulmista.

Lähestytäänpä asiaa jokapäiväisestä helposta asiasta. Jos posti ei kolahda postiluukusta aamulla, niin kirotaan posti ja jakajat heti tumpeloiksi. Eikä viitsitä raottaa verhoa ja katsoa että minkälainenhan keli ulkona mahtaa olla. Voi olla vaikka minkälainen myräkkä ja postin on vain kuljettava ensin yöllä ja sitten jakajien taholta samaa vauhtia kuin hyvällä kesäkelillä. Ajatelkaa, meitä kiireisiä ja tressaantuneita ihmisiä. Pysähtykää. Hyväksyttäisiin että joskus posti voi myöhästyä huonolla ilmalla ja kerkiähän sen illalla lukea. Tätä me emme vain hyväksy.
Sitten tavaran kuljetuksiin. Ensiksi me asiakkaat vaadimme ja toiseksi tukku- ja muut kaupat lupaavat, että kun tilataan ennen klo 16.00 niin tavara on laiturilla seuraavana aamulla klo 07.00. Eli hae tavara aamulla. Me vaadimme ja lupaamme että tavara liikkuu yöllä Suomen päästä päähän kelillä kuin kelillä. Ajatelkaa kelillä kuin kelillä. Kaupat kilpailee nopeudessa ja samalla myynnissä ja asiakkaina me vaadimme nopeutta.
Kauppa kilpailuttaa kuljetukset. Poikkeuksetta halvin voittaa kuljetukset. Seuraavaksi kuljetusfirma laatii aikataulut ja reitit ja otetaan avuksi ns. logistiikka.
Viimeiseksi kuljetusfirma piiskaa rekkakuskit baanalle ja sanoo että jos et pysy aikataulussa, niin meiltä otetaan kuljetustehtävät pois ja jäät työttömäksi. Ja lisäksi saahan se rekkakuski isomman tilipussin, kun uskaltaa ja jaksaa ajaa. Näinhän se pahimmassa tapauksessa menee.
Hirveää hommaa. Rahan ahneus, omistajien voiton tavoittelu ja mikä milloinkin on ajanut Suomen tavaran liikkumisen tällaiseen tilanteeseen keleistä riippumatta. Esim. nelostie on yöllä melkoinen rekkojen rallibaana. Siellä menee vilkkaimmillaan 60 autoa tunnissa ja tavara liikkuu piirturin nopeusneula tapissa. Radion lähetyksissä monet rekkakuskit ovat sanoneet että ei ole mitenkään poikkeuksellista että perävaunu lähtee seikkailemaan toiselle kaistalle, mutta onneksi vastaan vain ei ole silloin ole tullut ketään. Suolaa, suolaa vaaditaan lisää ja lisää että vauhti vaan ei putoaisi piirturin tapista vähääkään. Tämä kova kilpailuyhteiskunta ja voiton tavoittelu, raha ja raha, kiireinen elämä, meidän ihmisten vaatimukset ja lupaukset, saavat vaan joskus aikaan semmoisia asioita, joita joskus tulee ja joille me emme voi mitään. Liitän tämän onnettomuuden tähän listaan joille ei voi mitään, johon kuuluu myös esim. Lapuan räjähdys 13.4 1976. Tämän kaltaiset suuret onnettomuudet pysäyttää meidät kaikki, myös meidän rajojen ulkopuolella. Ajatella sopii jokaisen mikä on elämässä tärkeää.

Kaikki, jotka luette tämän näkökulman, menkää sitten peilin eteen.
Katsokaa sieltä katsovaa ihmistä silmiin ja kysykää. Oletko tullut pahalle päälle jos posti ei ole tullut postiluukusta ajallaan ? Onko jotain peruuttamatonta ja vaarallista tapahtumassa, jos luen postin vaikka illalla ? Hyvää ja turvallista jatkoa Teille kaikille.

8

1268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Kylläpä ajatellut asiaa kirjoitti asiaa. Levitäppä lehdistön kautta mitä oot raapustellut. Hyvä kirjoitus.

    • eikä ainoastaan tätä vaan

      montaa montaa vuodessa

      • sepesusi

        tuskinpa, mutta paljonko niihin rahaa laitetaan.
        mielestäni jo otsikkosi oli surkea, niinpaljon asiaa tässä oli ja taaempana viesteissä on todella hyvä linkki samasta asiasta.


    • Yksi vaan

      Ihminen painaa keskimäärin 75kg, jos tämä massa muuttuu norsun painoiseksi kolarissa, niin voitte vain kuvitella millaiseksi massa nousee kun yksi paperirulla painaa 700-800kg. Sitä ei pitele mikään vyö.

      Mutta todella on ikävä tapaus tuo bussiturma mutta en kylläkään tiedä miten sen olisi voinut estää. Vaikuttaa siltä että oli vain huono tuuri ja huono ajoitus kun perävaunu lähti juuri silloin luistelemaan.

      Perävaunujahan on luistellut aiemminkin ja henkilöautoja on rusentunut niiden alle tappaen henkilöautollisen ihmisiä kerralla mutta niistä ei nouse sellaista juttua kuin näin ison porukan kuollessa kerralla. Ei tarvitsisi sattua kenenkään kohdalle tällaista.

      Ymmärtääkseni kyse ei ollut kiireestäkään, paperilastilla oli kaiketi hyvin aikaa keretä määränpäähänsä. Tosin en tiedä mitä on vaikuttanut kilpailusyyt, kiire keretä seuraavaan kuljetukseen nykyiseltä reissulta.

      Liian pitkälle viety kilpailu, ahneus ja kiire, stressi, painostus ei todellakaan saa mitään hyvää aikaan, rapatessa roiskuu ja tuolla liikenteessä ei saisi roiskua.

      Sitäpaitsi minnekä tässä valmiissa maailmassa on kiire?

    • liikenteessä

      Tänään oli Hesarissa yleisönosastolla hyvä rekkakuskin pitkä kirjoitus epäkohdista. Tämän mukaan muiden seikkojen ohella pääsyy siihen että peräkärry pääsee viemään vetoautoa on se että peräkärry saa nykyään olla vetoautoa paljon painavampi.

    • samaa mieltä

      Oli hyvä kirjoitus olet todella ajatellut asiaa. Kuten jo joku kirjoitti sinulle laita tuo kirjoitus lehtiin. Ehkä jotkut pysähtyy miettimään asiaa tuoltakin kannalta, kuten minä.

    • J.C

      Veit sanat suustani. Olen samaa sanonut jo ennen onnettomuutta. Ihmisten olis hyvä katsoa peiliin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe