Keskuslukitus ei toimi

SubbeIII

Pakkasta n. 20 astetta. Keskuslukitus reistailee (taas). Vain etuovet avatuvat ja lukkiutuvat. Takaovet pitää avata ja lukita sisältäkäsin. Takuu voimassa 6/2011 asti.

Lukitus ei toimi myöskään sisältä käsin avainta kummemmin (hätälukitus vai mikä se nappi siinä ikkunanavaajan alla on?)

Onko vietävä huoltoon vai paraneeko itsestään ilmojen mukana? Malli: Legacy TD 2.0 Sedan vm 2008. Vinkkejä ???

P.S. Onneksi ei ole kovin usein takapenkkimatkustajia...

27

8095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4x4

      talven erikoisuus tuo korkea kosteus% yhdistettynä pakkaseen, joka aiheuttaa jäätymistä rakenteisiin.

      • ottaa pannuun

        Erotuksena vain mulla se, että kuskinpuoleiset etu-ja takaovet ei toimi. Kaikenlaista elektroniikkaongelmaakin on ollut, peileistä toinen vain sulkeutuu sähköisesti, huomasin tämän konkreettisesti pakittaessani auton tallista, turvavyöhälytin hälyttää turvavyön olevan auki, vaikka turhavyö on kiinni, on muuten mukava kuunnella ujellusta koko työmatkan. Huollon pihalle ajettaessa auto luonnollisesti toimii niinkuin pitääkin, antaisivatkohan pysäkkipaikan sieltä. Pääsisköhän huomenaamulla kuskin puolelta ratin taakse. Paljon parjattu Foordikin, joka oli edellinen autoni, aiheutti vähemmän murheita.


      • Pettynyt?
        ottaa pannuun kirjoitti:

        Erotuksena vain mulla se, että kuskinpuoleiset etu-ja takaovet ei toimi. Kaikenlaista elektroniikkaongelmaakin on ollut, peileistä toinen vain sulkeutuu sähköisesti, huomasin tämän konkreettisesti pakittaessani auton tallista, turvavyöhälytin hälyttää turvavyön olevan auki, vaikka turhavyö on kiinni, on muuten mukava kuunnella ujellusta koko työmatkan. Huollon pihalle ajettaessa auto luonnollisesti toimii niinkuin pitääkin, antaisivatkohan pysäkkipaikan sieltä. Pääsisköhän huomenaamulla kuskin puolelta ratin taakse. Paljon parjattu Foordikin, joka oli edellinen autoni, aiheutti vähemmän murheita.

        Löysinpä tämän keskustelun etsiessäni kohtalotovereita. Foresterissa (2.0 TD, vm. 2010) oli aamulla samanlaisia haasteita eli kuskin ovi ja oikea takaovi eivät auenneet keskuslukituksella. Laitoin huoltoon kyselyn. Saa nähdä, mitä kommentoivat.


      • äkstee
        Pettynyt? kirjoitti:

        Löysinpä tämän keskustelun etsiessäni kohtalotovereita. Foresterissa (2.0 TD, vm. 2010) oli aamulla samanlaisia haasteita eli kuskin ovi ja oikea takaovi eivät auenneet keskuslukituksella. Laitoin huoltoon kyselyn. Saa nähdä, mitä kommentoivat.

        Itsellä Forester 2007 ei ovet lukkiinnu eikä aukea pakkasella jos avain on päässyt kylmettymään, ehkä patteri loppumassa. Lämpimänä toimii.


      • Toivo Subari
        äkstee kirjoitti:

        Itsellä Forester 2007 ei ovet lukkiinnu eikä aukea pakkasella jos avain on päässyt kylmettymään, ehkä patteri loppumassa. Lämpimänä toimii.

        Joo sama homma oli viime talvena. Avain taskussa pakkaskelillä eikä ovet auenneet kaukosäätimellä.
        No, vaihdoin pariston ja sen jälkeen alkoi toimimaan.
        Positiivista asiassa oli se, että avaimen sai ristipääruuvarilla auki ja paristo oli yleistä mallia, joten vaihdon voi tehdä itse.


      • paalusu
        Toivo Subari kirjoitti:

        Joo sama homma oli viime talvena. Avain taskussa pakkaskelillä eikä ovet auenneet kaukosäätimellä.
        No, vaihdoin pariston ja sen jälkeen alkoi toimimaan.
        Positiivista asiassa oli se, että avaimen sai ristipääruuvarilla auki ja paristo oli yleistä mallia, joten vaihdon voi tehdä itse.

        viime talvena jouduin viikon kulkemaan vänkärin puolelta ratin taakse, kun keskuslukitus kuskin puolelta ei toiminut. Väänäsen autolta sanoivat, että rasvat ovat liian jäykät pakkaskeliin, purkivat lukot ja ohkaisemmat öljyt peliin. Vaihteet eivät menneet silmään muuta kuin lekalla, kuulemma vaihdeöljyt eivät ole soveliaat Pohjoisen kylmiin keleihin. Ehkä paras selitys autohuollossa ikinä, On se hieno talviauto...


      • paalusu
        paalusu kirjoitti:

        viime talvena jouduin viikon kulkemaan vänkärin puolelta ratin taakse, kun keskuslukitus kuskin puolelta ei toiminut. Väänäsen autolta sanoivat, että rasvat ovat liian jäykät pakkaskeliin, purkivat lukot ja ohkaisemmat öljyt peliin. Vaihteet eivät menneet silmään muuta kuin lekalla, kuulemma vaihdeöljyt eivät ole soveliaat Pohjoisen kylmiin keleihin. Ehkä paras selitys autohuollossa ikinä, On se hieno talviauto...

        kyse oli kahdesta asiasta keskuslukituksesta ja vaihteensiirrosta, tarkennus, ettei joku ala irvailemaan


      • Pettynyt?
        paalusu kirjoitti:

        kyse oli kahdesta asiasta keskuslukituksesta ja vaihteensiirrosta, tarkennus, ettei joku ala irvailemaan

        Kaukosäädin toimii kyllä ja avaimella pääsee (avaimenreikää käyttämällä) kuskin paikalle, joten siinä ei ole ongelma. Onko muilla samaan ongelmaan törmänneillä kommentteja, meneekö lukkojen avautumattomuus/sulkeutumattomuus itsestään ohi ilmojen lämmettyä vai pitääkö mennä korjaamolle? Huollossa ottaisivat kyllä vastaan muutaman päivän päästä, mutta ei viitsisi ajella 50 kilometriä turhaan, jos vaiva poistuu itsestään.


      • paalusu
        Pettynyt? kirjoitti:

        Kaukosäädin toimii kyllä ja avaimella pääsee (avaimenreikää käyttämällä) kuskin paikalle, joten siinä ei ole ongelma. Onko muilla samaan ongelmaan törmänneillä kommentteja, meneekö lukkojen avautumattomuus/sulkeutumattomuus itsestään ohi ilmojen lämmettyä vai pitääkö mennä korjaamolle? Huollossa ottaisivat kyllä vastaan muutaman päivän päästä, mutta ei viitsisi ajella 50 kilometriä turhaan, jos vaiva poistuu itsestään.

        ja oon edelleen sitä mielipuolta, että liian suuren viskositeetin rasvat aiheuttavat ongelman, Mutta mitäs teet, kun pakkaset vaan pahenee. Älkää ihmiset tyytykö noihin toimimattomuuksiin, vaan vaatikaa välitöntä asian korjausta. Subarukin on vielä Suomessa ns. marginaaliauto ja ongelmista pitää pitää ääntä. Koska malliviat pienestä autokannasta johtuen eivät ole huollon tiedossa, monet huoltoliikkeet uskovat vian autossa olevan käyttäjän korvien välissä ja venkuilevat minkä kerkeävät. Ja onhan tuo auo melkosen iso sijoitus. Jos ostat uuden asunnon, niin varmasti välittömästi valitat rakennuttajalle rakennevioista. Outbackikin maksaa sentään puolet yksiön hinnasta (ainakin jossakin päin).


      • Pettynyt?
        paalusu kirjoitti:

        ja oon edelleen sitä mielipuolta, että liian suuren viskositeetin rasvat aiheuttavat ongelman, Mutta mitäs teet, kun pakkaset vaan pahenee. Älkää ihmiset tyytykö noihin toimimattomuuksiin, vaan vaatikaa välitöntä asian korjausta. Subarukin on vielä Suomessa ns. marginaaliauto ja ongelmista pitää pitää ääntä. Koska malliviat pienestä autokannasta johtuen eivät ole huollon tiedossa, monet huoltoliikkeet uskovat vian autossa olevan käyttäjän korvien välissä ja venkuilevat minkä kerkeävät. Ja onhan tuo auo melkosen iso sijoitus. Jos ostat uuden asunnon, niin varmasti välittömästi valitat rakennuttajalle rakennevioista. Outbackikin maksaa sentään puolet yksiön hinnasta (ainakin jossakin päin).

        Ei tuolla huollossa viitsi kovin usein rampata, joten siksi kyselin ensiapuneuvoja ongelmaan. Ei näytä kovin kovin asiallisia neuvoja satelevan. Jäykät rasvat vaikuttavat enemmän Nissanilla ajavien ongelmalta...


      • Vaihdettu on
        Pettynyt? kirjoitti:

        Ei tuolla huollossa viitsi kovin usein rampata, joten siksi kyselin ensiapuneuvoja ongelmaan. Ei näytä kovin kovin asiallisia neuvoja satelevan. Jäykät rasvat vaikuttavat enemmän Nissanilla ajavien ongelmalta...

        Ei siihen muu auta, kuin lukkojen mekanismien vaihto takuuseen tietenkin.
        Jos nyt ei toimi ja jonkin ajan kuluttua toimii, niin varmaa on että vika uusiutuu
        joskus. Parempi hoitaa kuntoon nyt jonkin huollon yhteydessä, jos takuuaika ei
        juuri nyt ole katkolla.


      • paalusu
        Vaihdettu on kirjoitti:

        Ei siihen muu auta, kuin lukkojen mekanismien vaihto takuuseen tietenkin.
        Jos nyt ei toimi ja jonkin ajan kuluttua toimii, niin varmaa on että vika uusiutuu
        joskus. Parempi hoitaa kuntoon nyt jonkin huollon yhteydessä, jos takuuaika ei
        juuri nyt ole katkolla.

        Luuletko, että olen nämä lukkorasvajutut omasta päästäni keksinyt, kyllä ne on huollon kanssa debateissa todettu. Voihan kyseessä olla koko lukkumekanismiongelmakin, mutta mielestäni silloin ikävämpi homma. Kummassakin tapauksessa verhoilun joutuu avaamaan ja lukkopesää vekslaamaan. Omassa autossani Outback 2009 on aivan samanlainen ongelma ja vaikka pidät Subarua jonkinlaisena preemium merkkinä (saman tein itsekin), niin kyllä melkoisia kummallisuuksia juuri näihin pakkaskeleihin liittyen tuonkin hintaluokan autossa on. Rukoilemallahan nämä ongelmat eivät yleensä itsekseen poistu, mutta jos huoltoon meno arveluttaa, elä ongelman kanssa ja toivo parasta.


      • Pettynyt?
        paalusu kirjoitti:

        Luuletko, että olen nämä lukkorasvajutut omasta päästäni keksinyt, kyllä ne on huollon kanssa debateissa todettu. Voihan kyseessä olla koko lukkumekanismiongelmakin, mutta mielestäni silloin ikävämpi homma. Kummassakin tapauksessa verhoilun joutuu avaamaan ja lukkopesää vekslaamaan. Omassa autossani Outback 2009 on aivan samanlainen ongelma ja vaikka pidät Subarua jonkinlaisena preemium merkkinä (saman tein itsekin), niin kyllä melkoisia kummallisuuksia juuri näihin pakkaskeleihin liittyen tuonkin hintaluokan autossa on. Rukoilemallahan nämä ongelmat eivät yleensä itsekseen poistu, mutta jos huoltoon meno arveluttaa, elä ongelman kanssa ja toivo parasta.

        Niin, hieman erilaiseltahan tuo ongelma minulla vaikutta kuin sinulla. Sinä jouduit "kulkemaan vänkärin puolelta ratin taakse", minulle lukko toimii (avaimella), mutta keskuslukitus sitä ei avaa. Juu, olen keskustellut huollon kanssa (ja ihan ilman vääntämistä, sillä on tullut jo hyvin tutustuttua huoltoneuvojaan), mutta sitä on niin paljon muutakin tekemistä, ettei viitsi joka kuukausi siellä istua puolta päivää...


      • Subbe Gubbe
        Pettynyt? kirjoitti:

        Niin, hieman erilaiseltahan tuo ongelma minulla vaikutta kuin sinulla. Sinä jouduit "kulkemaan vänkärin puolelta ratin taakse", minulle lukko toimii (avaimella), mutta keskuslukitus sitä ei avaa. Juu, olen keskustellut huollon kanssa (ja ihan ilman vääntämistä, sillä on tullut jo hyvin tutustuttua huoltoneuvojaan), mutta sitä on niin paljon muutakin tekemistä, ettei viitsi joka kuukausi siellä istua puolta päivää...

        Meillä Outback diesel vm.08,tähän mennessä keskuslukitus toiminut hyvin.Autolla ajettu 90tkm.Moottorikin lämpiää dieseliksi ihan hyvin,täytyy vain peitellä maskia kovilla pakkasilla.


      • paalusu
        Subbe Gubbe kirjoitti:

        Meillä Outback diesel vm.08,tähän mennessä keskuslukitus toiminut hyvin.Autolla ajettu 90tkm.Moottorikin lämpiää dieseliksi ihan hyvin,täytyy vain peitellä maskia kovilla pakkasilla.

        Kukapa sitä ajankuluksikaan huollossa kahvittelee, paitsi eläkeläiset. Ja hyvä, että olet saanut uuden ystävän huoltoneuvojasta. Ps toivottavasti sulla on cvt, muuten saattaa joulukuun 30 asteen pakkasilla olla asiaa huoltoon enemmänkin. Ja sitten takuuajan umpeuduttua on entistä ahdistavampaa tiskillä availla lompakkoaan. Mut kukin tyylillään....


      • kari a
        paalusu kirjoitti:

        Kukapa sitä ajankuluksikaan huollossa kahvittelee, paitsi eläkeläiset. Ja hyvä, että olet saanut uuden ystävän huoltoneuvojasta. Ps toivottavasti sulla on cvt, muuten saattaa joulukuun 30 asteen pakkasilla olla asiaa huoltoon enemmänkin. Ja sitten takuuajan umpeuduttua on entistä ahdistavampaa tiskillä availla lompakkoaan. Mut kukin tyylillään....

        mjaa,mittarissa 105 tuhatta,Forre diesel vm 2008. Akku vaihdettu isompaan (72amp) muuten toiminut erinomaisesti. Omatoimisesti toki laittanut pahvin coolerin päälle pakkasilla,ei webastoa,silti lämpö riittää mutta toki 25 asteen pakkasela takalasit huurtuvat.
        Auto toki vaihdettiin outbackiin koska forren oli vähän ajallisesti kauempana.


      • paalusu
        kari a kirjoitti:

        mjaa,mittarissa 105 tuhatta,Forre diesel vm 2008. Akku vaihdettu isompaan (72amp) muuten toiminut erinomaisesti. Omatoimisesti toki laittanut pahvin coolerin päälle pakkasilla,ei webastoa,silti lämpö riittää mutta toki 25 asteen pakkasela takalasit huurtuvat.
        Auto toki vaihdettiin outbackiin koska forren oli vähän ajallisesti kauempana.

        Vetäisee tuon turbon skuupin alias intercoolerin vaikka sikaflexillä umpeen, niin saadaas Subbestakin talviauto. Kiva muuten pelailla noitten pahvinpalasten kanssa. Jeesusteipilläkö syylärin eteen niitä kiinnittelet. Talviauto mikä talviauto. Seuraavassa autossa webasto tai eri merkki nokalla. No further comments.


      • kari a
        paalusu kirjoitti:

        Vetäisee tuon turbon skuupin alias intercoolerin vaikka sikaflexillä umpeen, niin saadaas Subbestakin talviauto. Kiva muuten pelailla noitten pahvinpalasten kanssa. Jeesusteipilläkö syylärin eteen niitä kiinnittelet. Talviauto mikä talviauto. Seuraavassa autossa webasto tai eri merkki nokalla. No further comments.

        ei noita kiinnitellä tarvi,jättää väliin vaan ja pistää kopan kiinni.
        Joutuu noita temppuja tekemään kalliinpinkin autoihin,vähällä pääsee jos ei ole uusavuton ja ei saa edes pahvilaatikosta palasta irti.
        Webastohan tuoho seuraavaan toki tulee,mutta en sanoisi etteikö myös pärjää ilman.
        Syylärin eteen ei ole minkäänlaista maskia olemassa,muihin merkkeihin saa jopa lisävarusteena,miksikähän?
        Talviauto? Mikä se sellainen auto on,missä?


      • kari a
        kari a kirjoitti:

        ei noita kiinnitellä tarvi,jättää väliin vaan ja pistää kopan kiinni.
        Joutuu noita temppuja tekemään kalliinpinkin autoihin,vähällä pääsee jos ei ole uusavuton ja ei saa edes pahvilaatikosta palasta irti.
        Webastohan tuoho seuraavaan toki tulee,mutta en sanoisi etteikö myös pärjää ilman.
        Syylärin eteen ei ole minkäänlaista maskia olemassa,muihin merkkeihin saa jopa lisävarusteena,miksikähän?
        Talviauto? Mikä se sellainen auto on,missä?

        Jäi kertomatta,tuossa on pihassa pari vuotta vanha vw konsernian auto,ikunat jäässä,keskuslukitus toimii miten sattuu.
        Vaihtuu Korealaiseen idän ihmeeseen,tuskin on paljon huonompi.
        40 tuhannen kohdalla ikkunannostimet(takuuseen),52 kohdalla kytkinlevy,sekin takuuseen koska pintaa oli mutta levyn jouset löysät ja nykytti ryökäle niin paljon etteikö orgsmi ollut kaukana.
        Nyt pari vuotta mennyt ja keskuslukitus reistailee,liekkö pistetty subarun öljyt?


      • paalusu
        kari a kirjoitti:

        Jäi kertomatta,tuossa on pihassa pari vuotta vanha vw konsernian auto,ikunat jäässä,keskuslukitus toimii miten sattuu.
        Vaihtuu Korealaiseen idän ihmeeseen,tuskin on paljon huonompi.
        40 tuhannen kohdalla ikkunannostimet(takuuseen),52 kohdalla kytkinlevy,sekin takuuseen koska pintaa oli mutta levyn jouset löysät ja nykytti ryökäle niin paljon etteikö orgsmi ollut kaukana.
        Nyt pari vuotta mennyt ja keskuslukitus reistailee,liekkö pistetty subarun öljyt?

        Osta Lantikka Discovery ja lopeta säätäminen. Kallis tosin on tiedän, siks jää multakin märäksi päiväuneksi. En tiedä minkälainen tuo Skoota Octavia Scout olisi, tomisiko paremmin.


      • Avaimella sisään
        paalusu kirjoitti:

        viime talvena jouduin viikon kulkemaan vänkärin puolelta ratin taakse, kun keskuslukitus kuskin puolelta ei toiminut. Väänäsen autolta sanoivat, että rasvat ovat liian jäykät pakkaskeliin, purkivat lukot ja ohkaisemmat öljyt peliin. Vaihteet eivät menneet silmään muuta kuin lekalla, kuulemma vaihdeöljyt eivät ole soveliaat Pohjoisen kylmiin keleihin. Ehkä paras selitys autohuollossa ikinä, On se hieno talviauto...

        Aukeaa se kuskin puoleinen lukko avaimella, vaikka keskuslukitus ei toimisikaan.


    • Pelé Peloton

      Minulla Opel Vectra ja siinä tein sellaisen tempun, että tohotin hiustenkuivaajalla lukon reikää. Aiemmin olin saanut kuningasajatuksen, että laitetaanpas kynttilästä steariinia avaimeen ja nitkutellaan sitä lukossa. Lämmityksen aikana tuli steariininhajua ja lukko ei ole harannut vastaan siitä lähtien.

      • äkstee

        Eiköhän ne lukko-ongelmat johdu suurimmaksi osaksi siitä että autoja pestään ja lukkoon pääsee kosteutta ja sitten pakkasella ei toimi.
        Itse kun asun täällä pohjoisessa, olen oppinut vuosikymmenet sitten tekemään pikku huollot itse, niin talon ulko-ovien lukkoihin kuin auton ovien lukkoihin. Voiteleva lukkosula on riittänyt, ei ole koskaan tarvinnut purkaa mitään.
        Patterin loppuminen keskuslukituksen kaukosäätimenä toimivasta avaimesta estää ainoastaan sen kaukosäädön, mutta kun lukkomekanismi toimii, niin avaimella vaan ovi auki.

        Kyllä Subarut ovat olleet mitä parhaita talviautoja ainakin tähän saakka, 22 vuoden kokemuksella.


      • Impreza.7
        äkstee kirjoitti:

        Eiköhän ne lukko-ongelmat johdu suurimmaksi osaksi siitä että autoja pestään ja lukkoon pääsee kosteutta ja sitten pakkasella ei toimi.
        Itse kun asun täällä pohjoisessa, olen oppinut vuosikymmenet sitten tekemään pikku huollot itse, niin talon ulko-ovien lukkoihin kuin auton ovien lukkoihin. Voiteleva lukkosula on riittänyt, ei ole koskaan tarvinnut purkaa mitään.
        Patterin loppuminen keskuslukituksen kaukosäätimenä toimivasta avaimesta estää ainoastaan sen kaukosäädön, mutta kun lukkomekanismi toimii, niin avaimella vaan ovi auki.

        Kyllä Subarut ovat olleet mitä parhaita talviautoja ainakin tähän saakka, 22 vuoden kokemuksella.

        Impreza -04. Ulkona piuhan päässä vartista tuntiin, riippuen pakkasesta.
        Avaimet ovat lämpöiset kun lähden. Ajan 10-15 km kaupan pihaan, kaupassa menee reilu vartti. Kun tulen takaisin, ovet aukeavat kauko-ohjauksesta kyllä, mutta sitten auto ei lähdekään käyntiin.
        Ekalla startilla pyörittää. Toisella lupaa ja hörähtääkin mutta jää siihen.
        No, takaisin kauppaan, avain käsien väliin ja lämmitellään avainta.
        Kotvan kuluttua mennään kokeilemaan uudestaan. Jälleen sama homma (yleensä).
        Soitetaan miehelle että tuoppa vara-avaimet.
        Vara-avaimilla toimii (koska ovat lämpöiset).

        Tämä tapahtuu vain yli 20 asteen pakkasilla. Viime talvena oli jo samaa vikaa. Vaihdettiin molempiin avaimiin patterit.

        Huollossa katsoivat, tietokone ei ollut tallentanut mitään "vikailmoituksia" tms.


    • Outback-07

      Mun, Subaru Outback vm.2007, keskuslukitus toimii ovissa kohtalaisen hyvin talvella. Oon huomannu kans että avaimen kylmettyminen estää aika tehokkaasti keskuslukituksen toiminnan. MUTTA nyt 1. kertaa ainoastaan takaluukku ei mene lukkoon, vaikka kaikki muut ovet menee, tana ku on murtovarma auto! Kokeilin ruiskuttaa aseöljyä lukitusmekanismiin, katsotaan auttaako ajan myötä..

    • Anonyymi

      Subaru Foresterin sähkölukko ei toiminut kaukosäätimestä. Lukitus toimi, muttei aukaisu. Vara-avaimella sama ilmiö. Kaukosäätimien paristojen jännite oli pudonnut alle 3 V. Vaihdoin kaukosäätimiin uudet paristot. Paristot olin tilannut Kiinasta Wishiltä. Edelleenkään ei toiminut sen paremmin. Mittasin paristojen napajännitteet ja mittari näytti yli 3 V, joten sen piti olla ok. Aloin kuitenkin epäillä Kiinalaisia paristoja ja olinkin oikeassa, sillä kun ostin uudet suomalaiset Vartan paristot ja vaihdoin ne, niin homma rupesi toimimaan. Eli vaikka kiinan paristot näyttivät lepotilassa ok. jännitettä, niin jostakin syystä niiden poweri ei riittänyt. Ei ole näköjään luottamista siihen, että mittari näyttää täyden jännitteen, kun sitten käytännössä pariston antama virta/teho ei riitä. Joten muillekin tiedoksi, että kiinan pattereilla ei tee mitään muussa kuin ehkä lasten leluissa jos niissäkään.

      • Anonyymi

        Melkein uskottava juttu. Mutta mistä lähtien Vartan paristot on valmistettu Suomessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      39
      4747
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      47
      3300
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3266
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      491
      2866
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      221
      2118
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      152
      1979
    7. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      49
      1749
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1587
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1321
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1273
    Aihe