köyhyys kiehtoo

-------------------*

pakko myöntää että olis joskus kiva kokeilla köyhyyttä, vähän sellasena extreme lifestyle kokeiluna.
kuukaus olis sellanen sopiva aika. vaikka luulen kyllä että parissa viikossa olisin jo hommannut itseni pois köyhyydestä ja tehnyt asian eteen jotain, järkevä henkilö kun olen.

15

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei köyhä enää

Ei se niin pahaa se suomalainen "köyhyys" ole, silloinkin sai rahaa sen verran että oli vara pelata pleikkaa, oli netti, oli auto(vaikkakin aika huno) jne., eikä tarttenut käydä edes töissä! Sai nukkua pitkään ja miettiä syntyjä syviä ja tehdä mitä ite lystäs(silloin lenkkeilin, pyöräilin ja joskus tietenkin ryyppäsinkin). Eli pärjäsin aika hyvin sillä mitä sossusta/Kelasta sai.

Nää täällä köyhyyttään valittavat ovat ihmeellistä sakkia...niillä ei tunnu raha riittävän siksi koska luulevat että voivat elää samanlailla kuin työssäolevat. Sitten ovat itse velkaannuttaneet itsensä(esim pikavipeillä)...eli tyhmää sakkia köyhät ovat ja sietävätkin elää köyhyydessä koska ovat itse sen itselleen aiheuttaneet.

• rikasko

Itselläni tulot menevät juuri sen yli, ettei mistään tule mitään tukiaisia. Eli suomeksi sanottuna saa tehdä mitä lystää, nukun milloin haluan, auto on, katto pään päällä ja ruokaa joka päivä. Ruokaan riittää siinä tapauksessa ettei tule esim. lääkekuluja, joudun tinkimään lääkkeistäni että saan syötyä (en saa soskusta niihin latiakaan) tai jos hammaslääkäriin on pakko mennä, niin taas joudun tinkimään ruoasta (no eipä sitä hammaskipuisena syödäkään). Eli nämä jotka täällä valittavat köyhyyttään saavat soskusta maksusitoumukset hammaslääkäriin ja lääkkeetkin maksetaan, asumiseenkin saavat rahaa sekä kelalta että soskusta. Ja minä liiton päivärahoillani, joudun todella laskemaan, mitä syön kun pitää lääkkeitä ostaa (on allergioita ja astma), oikeasta v*tuttaa jatkuvat valitus, kun ei saa sitä ja tätä, miettisivät mitä saavat. Se on kuulkaa n. 900 euron kuukausi tuloista, vuokran ja sähköjen jne. maksaa vielä ne helvetin lääkkeet ja hammaslääkärillä käyt, eikä saa kuin lääkekuurin käteen ja maksat 75 euroa, sitä ei saa mistään koskaan takaisin. Onneksi miehellä on myös tuloja, mutta ei me kolme henkeä mitään bileitä pidetä.

• Kalle-2334
        rikasko kirjoitti:

Itselläni tulot menevät juuri sen yli, ettei mistään tule mitään tukiaisia. Eli suomeksi sanottuna saa tehdä mitä lystää, nukun milloin haluan, auto on, katto pään päällä ja ruokaa joka päivä. Ruokaan riittää siinä tapauksessa ettei tule esim. lääkekuluja, joudun tinkimään lääkkeistäni että saan syötyä (en saa soskusta niihin latiakaan) tai jos hammaslääkäriin on pakko mennä, niin taas joudun tinkimään ruoasta (no eipä sitä hammaskipuisena syödäkään). Eli nämä jotka täällä valittavat köyhyyttään saavat soskusta maksusitoumukset hammaslääkäriin ja lääkkeetkin maksetaan, asumiseenkin saavat rahaa sekä kelalta että soskusta. Ja minä liiton päivärahoillani, joudun todella laskemaan, mitä syön kun pitää lääkkeitä ostaa (on allergioita ja astma), oikeasta v*tuttaa jatkuvat valitus, kun ei saa sitä ja tätä, miettisivät mitä saavat. Se on kuulkaa n. 900 euron kuukausi tuloista, vuokran ja sähköjen jne. maksaa vielä ne helvetin lääkkeet ja hammaslääkärillä käyt, eikä saa kuin lääkekuurin käteen ja maksat 75 euroa, sitä ei saa mistään koskaan takaisin. Onneksi miehellä on myös tuloja, mutta ei me kolme henkeä mitään bileitä pidetä.

Ihmisillä on kulutustottumukset erilaisia. Tiedän köyhiä jotka asuvat yksin 50neliön vuokra-asunnossa. Ja tiedän hyvin toimeentulevia joilla omistusasunnot, sijoituksia ym. asuu onnellisena puolison kanssa 30 neliön omistusasunnossa.

Toinen maksaa vuokraa 500e/kk yksin. Toinen taas asuu omistusyksiössä puolison kanssa 70e/kk.

Toinen herkuttelee omaleipomilla sämpylöillä ja kuluttaa ruokaan 70e/kk. Toisella menee 250e/kk.

Toisilla harrastukset maksaa 30e/kk, toisilla 5e/kk.

Tiedän köyhiä jotka laittavat 40e/kk bussikorttiin. Kun hyvin toimeentuleva ajelee polkupyörällä.

Elämä on valintoja täynnä. Itse olen erittäin tyytyväinen elintasooni, sen jälkeen kun olen kierrellyt maailmalla erittäin kyöhissä paikoissa. Ja kuullut miten isoisäni perheineen asui 50-70 luvulla.

• Kalle-2334
        rikasko kirjoitti:

Et taida oikeen osata ajatella. Mitä bileiden pitäminen mielestäsi maksaa, kun ette voi bileitä pitää? Kyllä bileitä voi ihan ilmaiseksikin pitää, jos riittää järkeä suunitella asioita. Itse ainakin olen ihan ilmaisia bileitä pitänyt, joista päinvastoin on ruokaakin jäänyt bileiden jälkeen jäljelle palautuspulloja. Alkoholia ei ole pakko itse nautiskella, ja jos haluaa alkoholia niin voihan sitä itsekkin valmistaa melkein ilmaiseksi.

Yksi köyhä ostaa siideripulloja, toinen tarjouksesta kaljaa, kolmas on hyvin toimeentuleva ja valmistaa itse alkoholijuomat. Eipähän tarvitse maksaa alkoholiveroa ym. kun itse tekee kunnon satsit hyvää juotavaa.

• lool
        Kalle-2334 kirjoitti:

Ihmisillä on kulutustottumukset erilaisia. Tiedän köyhiä jotka asuvat yksin 50neliön vuokra-asunnossa. Ja tiedän hyvin toimeentulevia joilla omistusasunnot, sijoituksia ym. asuu onnellisena puolison kanssa 30 neliön omistusasunnossa.

Toinen maksaa vuokraa 500e/kk yksin. Toinen taas asuu omistusyksiössä puolison kanssa 70e/kk.

Toinen herkuttelee omaleipomilla sämpylöillä ja kuluttaa ruokaan 70e/kk. Toisella menee 250e/kk.

Toisilla harrastukset maksaa 30e/kk, toisilla 5e/kk.

Tiedän köyhiä jotka laittavat 40e/kk bussikorttiin. Kun hyvin toimeentuleva ajelee polkupyörällä.

Elämä on valintoja täynnä. Itse olen erittäin tyytyväinen elintasooni, sen jälkeen kun olen kierrellyt maailmalla erittäin kyöhissä paikoissa. Ja kuullut miten isoisäni perheineen asui 50-70 luvulla.

Suomen köyhyys on puhtaasti ihmisten pään sisäistä. Kansa osaa lukea, jokaisella peruskoulutiedot yhteiskunnasta ja maailmasta. Kuitenkin kun lukee tätä Köyhyys palstaa, on todettava, muualla maailmassa ei köyhyys ole niin monelle innoittaja ja elämän sisältö kun suomalaiselle.
        Jakaa toimeentulo ongelmiaan ja pyytää apua taloutensa hoitoon, on eri asia, kun nälviminen pilkkaaminen tai rahoillaan mahtailu.
        Tosin näitä viestejä sorvaavat ovat suurimmaksi osaksi vanhempiensa taloudessa elävät todelliset köyhät. Heidän sieluaan raastaa elämän pelko, sekä pelko siitä kun elättäjät lähtevät mullan alle.

• rikasko
        Kalle-2334 kirjoitti:

Et taida oikeen osata ajatella. Mitä bileiden pitäminen mielestäsi maksaa, kun ette voi bileitä pitää? Kyllä bileitä voi ihan ilmaiseksikin pitää, jos riittää järkeä suunitella asioita. Itse ainakin olen ihan ilmaisia bileitä pitänyt, joista päinvastoin on ruokaakin jäänyt bileiden jälkeen jäljelle palautuspulloja. Alkoholia ei ole pakko itse nautiskella, ja jos haluaa alkoholia niin voihan sitä itsekkin valmistaa melkein ilmaiseksi.

Yksi köyhä ostaa siideripulloja, toinen tarjouksesta kaljaa, kolmas on hyvin toimeentuleva ja valmistaa itse alkoholijuomat. Eipähän tarvitse maksaa alkoholiveroa ym. kun itse tekee kunnon satsit hyvää juotavaa.

osaat ? Yleensä meitä pienituloisia syytetään siitä, kun juodaan rahat ja biletetään, siksi laitoin tuon, että sitä on muitakin menoja kuin alkoholi ja tupakka. Ja tuolle yhdelle valopäälle vielä, mitenkän me mahduttaisiin murkkuikäisen kanssa kaksi aikuista siihe 30 neliön yksiöön ? Ei kuule mitenkään, ei ihan kaksioonkaan mahduta. Ja harrastukset on ilmaisia, kävely ei maksa. Yritän kuitenkin syödä monipuolisesti, eli vihanneksia ja hedelmiäkin, ettei pidä vitamiineja purkeista vedellä. Että kannattaa miettiä loppuun asti ennen kuin avautuu.

Tunnen kyllä köyhempiäkin, niitä joilla menee rahat alkoholiin, ja olen ihmetellyt että millä rahalla ihmiset oikein ryyppäävät, samaa ihmettelee yli 2000 euroa kuussa käteen saava tuttunikin ja asuu yksin.

• Petteri P
        lool kirjoitti:

Suomen köyhyys on puhtaasti ihmisten pään sisäistä. Kansa osaa lukea, jokaisella peruskoulutiedot yhteiskunnasta ja maailmasta. Kuitenkin kun lukee tätä Köyhyys palstaa, on todettava, muualla maailmassa ei köyhyys ole niin monelle innoittaja ja elämän sisältö kun suomalaiselle.
        Jakaa toimeentulo ongelmiaan ja pyytää apua taloutensa hoitoon, on eri asia, kun nälviminen pilkkaaminen tai rahoillaan mahtailu.
        Tosin näitä viestejä sorvaavat ovat suurimmaksi osaksi vanhempiensa taloudessa elävät todelliset köyhät. Heidän sieluaan raastaa elämän pelko, sekä pelko siitä kun elättäjät lähtevät mullan alle.

On 3lasta ja akka olen myös köyhä siis työtön muija hoitoalalla.Nuorin harrastaa luistelua toinen ratsastusta ja poika puuhastelee "moottoreiden"parissa minulla on vakuutuksissa 2 autoa 2mopoa ja moottoripyörä 20 vuotta vanha ok-talo ja vaatimaton mökki.Eipä siinä paljon kuussa työttömälle jää mutta täytyy todeta,että onneksi vanhemmat olivat bisnes ihmisiä.Töitä ei ole en ole kyllä kysellytkään.

• sanompahan vain
        rikasko kirjoitti:

osaat ? Yleensä meitä pienituloisia syytetään siitä, kun juodaan rahat ja biletetään, siksi laitoin tuon, että sitä on muitakin menoja kuin alkoholi ja tupakka. Ja tuolle yhdelle valopäälle vielä, mitenkän me mahduttaisiin murkkuikäisen kanssa kaksi aikuista siihe 30 neliön yksiöön ? Ei kuule mitenkään, ei ihan kaksioonkaan mahduta. Ja harrastukset on ilmaisia, kävely ei maksa. Yritän kuitenkin syödä monipuolisesti, eli vihanneksia ja hedelmiäkin, ettei pidä vitamiineja purkeista vedellä. Että kannattaa miettiä loppuun asti ennen kuin avautuu.

Tunnen kyllä köyhempiäkin, niitä joilla menee rahat alkoholiin, ja olen ihmetellyt että millä rahalla ihmiset oikein ryyppäävät, samaa ihmettelee yli 2000 euroa kuussa käteen saava tuttunikin ja asuu yksin.

"Ja tuolle yhdelle valopäälle vielä, mitenkän me mahduttaisiin murkkuikäisen kanssa kaksi aikuista siihe 30 neliön yksiöön ? Ei kuule mitenkään, ei ihan kaksioonkaan mahduta."

Ei herra jumala tätä suomalaista "köyhyyttä". Minun itäeurooppalainen tyytöystäväni eli pikkusiskonsa ja vanhempiensa kanssa juuri n. 30 neliön kämpässä n. 14 vuotiaaksi. Tänä päivänä on vanhempiensa kova yrittäminen tuottanut tulosta ja kämppä on jotain sellasia, mitä moni suomalainen voi vain unemoida ja sijoituskämppäkin heiltä löytyy.

Ja mistään ei tunne jääneensä paitsi tämä tyttönen.

Suomalanien "köyhä" on säälittävä reppana, joka vertailee itseään niihin, jotka ovat kovalla työllä itselleen kunnollisen elintason hankkineet ja pitävät köyhyytenä sitä, mikä 70% maailman ihmisistä pitäisi suunnattomana rikkautena. Ja kaiken ämän suomalainen "köyhä" saa täysin ilmaiseksi. Ja lisää pitäisi saada.

Onneksi en enää ole maksamassa verojani teidän reppanoiden hyväksi. Paljon mielummin maksan tänne yhteiseen kassaan, jossa rahaa ei jaella turhaan reppanoille.

• Kalle-2334
        rikasko kirjoitti:

Jotkut mahtuu kaksioon isommallakin perheellä, jotkut ei. Eikä se mahtuminen ole siitä kiinni että heidän olisi pakko. Vaan kyllä heillä molemmat vanhemmat käy töissä ja rahaa löytyisi isompaankin, mutta eivät tarvitse. Lapset muuttavat kuitenkin nopeasti pois kotoa.

Jotkut aloittaa lasten teon 19 vuotiaana, ja joutuvat elämään tiukoilla vuokra-asunnossa. Toiset taas säästävät ensin velattoman asunnon, ja alkavat sitten tehdä lapsia 30 vuotiaina. Ja eikä ole tiukkaa kun velaton asunto jo säästettynä, kunhan yhtiövastikkeet maksaa.

Elämä täynnä valintoja, ja jos huonosti valitsee niin en yhtään ihmettelekkään että on rahat on loppu. Kun taas pienituloisemmalla henkilöllä voi olla rahaa riittämiin.

• Kastettu köyhä.

Me köyhät ja työttömät ollaan niitä oikeita taistelijoita! sinä pullasorsa paleltuisit hetkessä etsiessäsi tyhjiä pulloja ja tölkkejä, paleltuisit niissä uusissa muotivaatteissa leipäjonossa...paleltuisit pyörällä ajaessasi vähäkin pitemmällä matkalla...kuolisit ikävään kun kaipaisit niitä mukavuuksia ympärillesi....ja kaiken huipuksi saisit meiltä oikeilta köyhiltä pienen kasteen....sen muistaisit lopun ikää.

• z

Ap vaikuttaa lapselliselta, ja onkin kai melko nuori, jolle hyvät lähtökohdat ovat olleet itsestäänselvyys, paljonko hänellä on oikeasti omaa. Kukaan ei todellisesta köyhyydestä ponnista kahdessa viikossa, paitsi elokuvissa. Tunnen minäkin tyyppejä, jotka siipeilevät, omina tuloina vain työttömyyskorvaus ja esiintyvät
        vaikka minkälaisina, uskoohan porukka jos tarpeeksi hyvin eläytyy. "Onpa outoa, kun viimeiset kympit menossa ruokakaupassa ja maanantaina tili".

• Rikasko...

myös minä voisin sen luvata. Elää kuukauden köyhänä,työttömänä, asunnottomana kuukauden . Kyllä sen kestää jos tieto paluusta entiseen on edessä. Mutta elää noin vuodesta toiseen niin se ei edes sinulta taida onnistua. Itsellä omistusrivari ja meillä molenmmilla töitä. Joskus kyllä heikompiakin aikoja nähty. Silti en toivo kenelläkekkään semmoistaheikkoa tilannetta. Olen itse ollut liki 10 vuotta rutiköyhä. Monen mielestä olen nykyään rikas. Ehkä olenkin mutta itse en ole sitä oivaltanut. Osittain kylläkin. Asuminen turvattu ja aina ruokaa pöydällä. Kaikilla ei ole näin....,Koita ymmärtää se tosia asia...

• Ei niin köyhä

ja voin vakuuttaa että kaupunkiolosuhteissa se on jopa ihan hauska laji. Viikko tai pari mutta ei sen enempää. Kun sen yhdistää johonkin dieettiin tms niin sillä on ihan terveydellistäkin vaikutusta. Köyhäily on joskus tosi kivaa.

• 2+ 15

Maksa asunuksesi kulu = Yhtiövastike sähkö.
      Nosta 417€/kk ja elä sillä kuukausi, siihen et tarvitse kuin itsesi, todella ei muita nostoja. Saat kivan summan säästöön siinä kuussa ehkä..

Tyhmyys ja kyöhyys eivät ole symbioosi.
      Vanhempien varoilla elävälle vain synestesia.

• Anonyymi

Välillä kun miettii niin aika vähällä ihminen tulee toimeen. Itse en kaipaa mitään design hömppää. Kunhan on punkka missä nukkua,ruokaa sen verran ettei nälkä kiusaa ja vaatteet päällä ja toki suihku ja pyykinpesu mahdollisuudet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe