Tyttö putosi tarhasta keinusta ja löi kaksi etuhammasta. Ikenistä vuosi verta. Käytin tytttöä hammaslääkärissä, mutta tyttö huusi niin kovasti että piti väkisin avata suu. Lääkäri sanoi että hampaat heiluu, kaksi hammasta edessä. Sovittiin että voin myöhemmin käydä rtg-kuvassa kun kipu on häipynyt ja tyttö rauhottunut. Nyt on aikaa kulunut vajaa kuukausi. Hampaat ei heilu, en ainakaan itse huomannut kun kokeilin heiluttaa. Hampaat ovat vaan tummuneet jonkun verran, kun vertaa niitä muihin hampaisiin.
Röntgenissä en vielä ole käynyt, mutta tarkotus on mennä.
Onko teillä muilla kokemusta vastaavasta? Onko hampaat jotenkin "kuolleet" kun ovat tummuneet? Putoaakohan hampaat mahdollisesti ennen aikojaan? Tyttö täyttää muutaman päivän kuluttua 3 v. Vajaa 2 viikkoa hampaat ja suu oli arkana, mutta nyt asia on tytöllä unohtunut.
Kertokaa jos teillä on kokemusta tai tietoa. Kiitos jo etukäteen jos viitsit vastata.
HAMPAAT VAURIOITUNUT-putosi keinusta
3
4212
Vastaukset
- bhdffbd
usein se vissiin on niin että jos vastaavassa tapauksessa hampaat tummuu niin on kuolleet. mutta koska lapsi on vasta 3vuotias niin hyvinhän ne varmasti voisi poistaa, jos siis kuoolleet, koska kyse on vasta maitohampaista
- Nepsun äiti
Moi, meidän tyttö kaatui mäessä muovimopolla sillä seurauksella että toinen ylä-etuhammas tuli ylähuulesta läpi. Hammas heilui hieman ja röntgenkuvat kertoivat maitohampaan tönäisseen pysyvän hampaan aihiota ja että pysyvään hampaaseen tulee jäämään ainakin jonkin asteinen kiillevaurio. Kävimme yksityisellä hammaslääkärillä joka antoi paljon tietoa hammasvaurioista. Tummuminen johtuu siitä, että hampaan sisään vuotaa verta, toisilla ei vaurioitunut hammas tummu yhtään niin kuin meidän tytöllä ja toisilla menee hyvinkin tummaksi. Saattavat hampaat myös irrota, riippuu miten pahasti juuri on vaurioitunut. Jos maitohampaat pysyvät paikallaan eivätkä mitenkään purressa tms. pääse vioittamaan pysyvää hammasta niin hampaita ei missään nimessä tule poistaa. Ne tavallaan varaavat pysyville hampaille paikkoja ja näin ne kasvavat aikanaan oikeisiin paikkoihin. Tummuminen on vain kosmeettinen haitta joka poistuu ajan myötä. En suosittele itse kokeilemaan hampaiden heilumista. Käykää mahdollisimman pian röntgenissä, siitä selviää moni asia. Suu paranee pian ja tosi hienoa että tyttö on jo itse unohtanut asian :)
- Sande7
2,5-vuotias poikani kaatui metsässä kiveen ja loukkasi kolme hammasta. Kahdesta lähti pala ja toinen etuhammas vääntyi pahasti taaksepäin. Käytin lasta hammaslääkärillä, joka käski seurata hampaan käyttäytymistä pitkän aikaa. Hammas tuntui paranevan ja kiinnittyvän uudelleen, mutta tummui kuitenkin jonkin ajan kuluttua ja viiden kuukauden jälkeen ien hampaan kohdalta tulehtui ja siihen tuli mätäpaise. Nopeasti lääkäriin, antibioottikuuri ja hammas poistettiin. Oli siis kaatuessa katkennut/vaurioitunut. Harmittaa vietävästi, koska on vielä monen monta vuotta ennen kuin rautahampaat puhkeavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371638