Suomenhevonen... Issikka... APUA!!!

E.ss.i

Niin, mä oon vaihtamas tallia, ja en osaa mitää suomenhevosilla.. Tai en oo ees kokeillut. Mä oon aina menny issikoilla. Mut nyt issikkatalli konkurssissa ja uutta kehiin.. Mä nyt alotan perjantaina uudella tallilla käymisen, mutta saisitte nyt kertoa, MITÄ EROA ON ISSIKAN JA SUOKIN askellajeissa (paitsi että issikalla on myös töltti ja passi), entä rakenteessa (siis suokki on isompi, mut muuta..), tai onko suokilla vaikea ratsastaa.. Jotain tietoa SUOMENHEVOSISTA!!!! Mut ei mitään alkuperiä ja sellasia, vaan mitä ratsastukseen pätee!!!

8

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiddiiiiii

      Itseasiassa suomenhevosella ei ole mitään erikoista ratsastamisessa, aivan samanlaista kuin muilla isoilla hevosilla (ainakin minun mielestäni). Toki askellajit ovat isommat, ja semmosilla 160 senttisillä suokeilla laukka saattaa olla kauhean isoa ja sieltä selästä huonolla tasapainolla helposti lentää.. Sehän on ihan hevoskohtaista onko hevonen vaikea, vai helppo ratsastaa. Toivottamasti tämä sentään VÄHÄN auttoi.

      • E.ss.i

        Jos vertaa suokkia ja issikkaa, no issikka onkin sellanen poninkokonen, mutta onko ratsastamisessa paljoa eroa?? Ja jos hieman arastaa suokkia ja muita isokokoisia hevosia, niin miten pelosta pääsee ylitse?? Mä meinaan oon tosi säikky ja ujo, ja säikähdin kerran kun yks issikka vaan iloisesti päristeli , vaikka olin sen selässä ja olen päristelyyn tottunut ja mitä heppa sillä merkkaa, niin säikyn helposti..


      • Tiddiiiiiiiiii
        E.ss.i kirjoitti:

        Jos vertaa suokkia ja issikkaa, no issikka onkin sellanen poninkokonen, mutta onko ratsastamisessa paljoa eroa?? Ja jos hieman arastaa suokkia ja muita isokokoisia hevosia, niin miten pelosta pääsee ylitse?? Mä meinaan oon tosi säikky ja ujo, ja säikähdin kerran kun yks issikka vaan iloisesti päristeli , vaikka olin sen selässä ja olen päristelyyn tottunut ja mitä heppa sillä merkkaa, niin säikyn helposti..

        Mielestäni ei siinä oikein muuta eroa ole, kuin ne askellajit, ja saattaahan se alussa järkyttää jos jollain 150 senttisellä menee ja on tottunu menee pienemmällä :D Itseasiassa siitä pelosta ei pääse muuten kuin että selkään vaan. Muistathan että hevosten kanssa ei missään nimessä saa pelätä, nimittäin hevonen aistii sen ja saattaa itsekkin ruveta kenkkuilemaan..


      • ma*ru
        E.ss.i kirjoitti:

        Jos vertaa suokkia ja issikkaa, no issikka onkin sellanen poninkokonen, mutta onko ratsastamisessa paljoa eroa?? Ja jos hieman arastaa suokkia ja muita isokokoisia hevosia, niin miten pelosta pääsee ylitse?? Mä meinaan oon tosi säikky ja ujo, ja säikähdin kerran kun yks issikka vaan iloisesti päristeli , vaikka olin sen selässä ja olen päristelyyn tottunut ja mitä heppa sillä merkkaa, niin säikyn helposti..

        Jokainen pelkää joskus, jotain..niistä pääsee kuitenkin yleensä yli esim harjoittelemalla osaavamman kanssa. Puhu tallillasi esim opettajalle, tai jollekin mukavalle isommalle hoitajalle peloistasi, jotta he tietävät ja osaavat auttaa sinua ja olla tukenasi.
        Monesti herkkä ihminen säikähtää äkillisiä ääniä tai liikkeitä, ei siinä ole mitään hävettävää tai noloa. Kokemus tuo lisää varmuutta ja turvallisessa ympäristössä on hyvä harjoitella. Tsemppiä sinulle!


    • ma*ru

      No onhan niissä jotain ratsastuksellista eroa. Issikoilla istut satulassa hieman eri tavalla, käytät jalkoja eri tavalla. Normaali ravi ja laukka on suomenhevosella yleensä isompaa, kuin issikoilla, poikkeuksiakin tietysti on. Suomenhevonen tuntuu isommalta ja vahvemmalta, mutta mielestäni se ei ole vaikea ratsastaa.
      Eräällä issikkatallilla opetettiin istumaan taaksepäin, kädet norm ylempänä, jalat enemmän eteenpäin ja käyttämään enemmän reisillä puristamista, kuin pohkeita. Pohkeiden käytön ymmärtää, kun hepat on pieniä ja ratsastajat pitkiä.
      Kokeilemalla selviää enemmän, suokit on hurjan kivoja ratsuja, ainakin ne, mitä olen itse ratsastanut.

    • hepsuhöpsy

      oon ite ratsastanu issikoillla ja suokeilla ja ei siinä hirveesti eroja oo. Mut pakko sanoo(siis tää on mun mielipie, ja muut saattaa olla IHAN eri mieltä) että jotenkin ne issikan askeleet oli pehmeämmät ku suokilla. Sillä suokil millä mä ratsastan niin sen ravi on kauhee ja tuntuu että kun keventää niiin joka askeleella vois ihan hyvin lentää selästä. Mutta molemmat on TOOOOOOOSi ihania!!!!

    • Sheltit & Suokit

      Moi!
      Minulla on 12 Suokkia, Ja kokemuksesta päätellen...
      Suokit ovat todella kilttejä, on sitten Tamma, Ruuna tai Ori.
      Suokit ovat kivoja hoitaa sekä ratsastaa. Älä pelkää, Suokit ovat todella ihania!!

    • Hippuli

      Nojoo, aika vanha keskustelu, mutta toivottavasti olet päässyt alkuun suokkien kanssa :D Itsekin ratsastin kolmisen vuotta issikoilla (: Muistan myös ajan, kun pelkäsin hevosen potkaisevan tai purevan, liittaavan minut seinään tms. Käyn nykyään ratsastamassa 'isoilla' hevosilla Vahdolla, ja tässä vuokrauksessa huomasin juuri kehittyneeni, en pelännyt enää isoa eestinraskasvetohevos-körilästä, vaan menin sen luokse, riisuin loimen, laitoin päälle, laitoin satulan selkään, ja suitset päähän, vaikka hevonen aina kiukutteleekin (;
      Issikoilla ja suokeilla ei ole paljoa eroa, paitsi koko, hieman näkö ja askellajit 8) Molemmat hyvin luotettavia, selkeitä ja kilttejä, ainakin suurin osa, hevosestahan riippuen. Mutta kuuluu molempien perusluonteeseen nöyryys ja rauhallisuus.
      P.s. Toivottavasti esimerkkini auttoi myös (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe