Suomenhevonen... Issikka... APUA!!!

E.ss.i

Niin, mä oon vaihtamas tallia, ja en osaa mitää suomenhevosilla.. Tai en oo ees kokeillut. Mä oon aina menny issikoilla. Mut nyt issikkatalli konkurssissa ja uutta kehiin.. Mä nyt alotan perjantaina uudella tallilla käymisen, mutta saisitte nyt kertoa, MITÄ EROA ON ISSIKAN JA SUOKIN askellajeissa (paitsi että issikalla on myös töltti ja passi), entä rakenteessa (siis suokki on isompi, mut muuta..), tai onko suokilla vaikea ratsastaa.. Jotain tietoa SUOMENHEVOSISTA!!!! Mut ei mitään alkuperiä ja sellasia, vaan mitä ratsastukseen pätee!!!

8

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiddiiiiii

Itseasiassa suomenhevosella ei ole mitään erikoista ratsastamisessa, aivan samanlaista kuin muilla isoilla hevosilla (ainakin minun mielestäni). Toki askellajit ovat isommat, ja semmosilla 160 senttisillä suokeilla laukka saattaa olla kauhean isoa ja sieltä selästä huonolla tasapainolla helposti lentää.. Sehän on ihan hevoskohtaista onko hevonen vaikea, vai helppo ratsastaa. Toivottamasti tämä sentään VÄHÄN auttoi.

• E.ss.i

Jos vertaa suokkia ja issikkaa, no issikka onkin sellanen poninkokonen, mutta onko ratsastamisessa paljoa eroa?? Ja jos hieman arastaa suokkia ja muita isokokoisia hevosia, niin miten pelosta pääsee ylitse?? Mä meinaan oon tosi säikky ja ujo, ja säikähdin kerran kun yks issikka vaan iloisesti päristeli , vaikka olin sen selässä ja olen päristelyyn tottunut ja mitä heppa sillä merkkaa, niin säikyn helposti..

• Tiddiiiiiiiiii
        E.ss.i kirjoitti:

Jos vertaa suokkia ja issikkaa, no issikka onkin sellanen poninkokonen, mutta onko ratsastamisessa paljoa eroa?? Ja jos hieman arastaa suokkia ja muita isokokoisia hevosia, niin miten pelosta pääsee ylitse?? Mä meinaan oon tosi säikky ja ujo, ja säikähdin kerran kun yks issikka vaan iloisesti päristeli , vaikka olin sen selässä ja olen päristelyyn tottunut ja mitä heppa sillä merkkaa, niin säikyn helposti..

Mielestäni ei siinä oikein muuta eroa ole, kuin ne askellajit, ja saattaahan se alussa järkyttää jos jollain 150 senttisellä menee ja on tottunu menee pienemmällä :D Itseasiassa siitä pelosta ei pääse muuten kuin että selkään vaan. Muistathan että hevosten kanssa ei missään nimessä saa pelätä, nimittäin hevonen aistii sen ja saattaa itsekkin ruveta kenkkuilemaan..

• ma*ru
        E.ss.i kirjoitti:

Jokainen pelkää joskus, jotain..niistä pääsee kuitenkin yleensä yli esim harjoittelemalla osaavamman kanssa. Puhu tallillasi esim opettajalle, tai jollekin mukavalle isommalle hoitajalle peloistasi, jotta he tietävät ja osaavat auttaa sinua ja olla tukenasi.
        Monesti herkkä ihminen säikähtää äkillisiä ääniä tai liikkeitä, ei siinä ole mitään hävettävää tai noloa. Kokemus tuo lisää varmuutta ja turvallisessa ympäristössä on hyvä harjoitella. Tsemppiä sinulle!

• ma*ru

No onhan niissä jotain ratsastuksellista eroa. Issikoilla istut satulassa hieman eri tavalla, käytät jalkoja eri tavalla. Normaali ravi ja laukka on suomenhevosella yleensä isompaa, kuin issikoilla, poikkeuksiakin tietysti on. Suomenhevonen tuntuu isommalta ja vahvemmalta, mutta mielestäni se ei ole vaikea ratsastaa.
      Eräällä issikkatallilla opetettiin istumaan taaksepäin, kädet norm ylempänä, jalat enemmän eteenpäin ja käyttämään enemmän reisillä puristamista, kuin pohkeita. Pohkeiden käytön ymmärtää, kun hepat on pieniä ja ratsastajat pitkiä.
      Kokeilemalla selviää enemmän, suokit on hurjan kivoja ratsuja, ainakin ne, mitä olen itse ratsastanut.

• hepsuhöpsy

oon ite ratsastanu issikoillla ja suokeilla ja ei siinä hirveesti eroja oo. Mut pakko sanoo(siis tää on mun mielipie, ja muut saattaa olla IHAN eri mieltä) että jotenkin ne issikan askeleet oli pehmeämmät ku suokilla. Sillä suokil millä mä ratsastan niin sen ravi on kauhee ja tuntuu että kun keventää niiin joka askeleella vois ihan hyvin lentää selästä. Mutta molemmat on TOOOOOOOSi ihania!!!!

• Sheltit & Suokit

Moi!
      Minulla on 12 Suokkia, Ja kokemuksesta päätellen...
      Suokit ovat todella kilttejä, on sitten Tamma, Ruuna tai Ori.
      Suokit ovat kivoja hoitaa sekä ratsastaa. Älä pelkää, Suokit ovat todella ihania!!

• Hippuli

Nojoo, aika vanha keskustelu, mutta toivottavasti olet päässyt alkuun suokkien kanssa :D Itsekin ratsastin kolmisen vuotta issikoilla (: Muistan myös ajan, kun pelkäsin hevosen potkaisevan tai purevan, liittaavan minut seinään tms. Käyn nykyään ratsastamassa 'isoilla' hevosilla Vahdolla, ja tässä vuokrauksessa huomasin juuri kehittyneeni, en pelännyt enää isoa eestinraskasvetohevos-körilästä, vaan menin sen luokse, riisuin loimen, laitoin päälle, laitoin satulan selkään, ja suitset päähän, vaikka hevonen aina kiukutteleekin (;
      Issikoilla ja suokeilla ei ole paljoa eroa, paitsi koko, hieman näkö ja askellajit 8) Molemmat hyvin luotettavia, selkeitä ja kilttejä, ainakin suurin osa, hevosestahan riippuen. Mutta kuuluu molempien perusluonteeseen nöyryys ja rauhallisuus.
      P.s. Toivottavasti esimerkkini auttoi myös (:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      120
      2328
    2. 133
      1874
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1226
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      103
      1202
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      76
      1088
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1060
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1039
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      81
      990
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      24
      986
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      932
    Aihe