Miten tervataan sukset?

Suksutin

Tietääkö kukaan. Otan käyttöön vanhat puusukset rentoa hiihtelyä varten. Sukset pitäisi tietenkin tervata. Millainen terva? Kuumennus? Levitys? Osaako kukaan neuvoa? Palaan katsoman mahdollisia neuvoja sitten kun ehdin. Kiitos etukäteen.

3

421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Suksutin

Luulin, että puusukset ovat historiaa, ja tervaustekniikka on enää suusta suuhun kulkevaa kansanperinnettä, mutta näköjään ei. Minä olen löytänyt puusuksikeitaan. Appiukko korjasi 60-luvulla talteen erään purettavan pienen koulun suksi- ja sauvavaraston. Suksissa on sellaisia siteitä, joihin voi tunkea ihan tavallisen kengän.

Olin innokas hiihtäjä niin kauan kuin puusukseni pysyivät ehjänä. Hankin myöhemmin muovisukset. Pakkaskelillä nekin luistivat ihan hyvin ilman mitään rasvaa, mutta aina ilmestyi jotain miespuolisia suksivoideasiantuntijoita niiden tuubiensa kanssa sähläämään ja selittämään, että pitää valita oikea voide kelin mukaan. Jotenkin minusta tuntui, että sukseni luistivat aina vähän huonosti. Oliskohan ollut virheellinen voitelu tai edellisen kelin voiteet vielä pohjassa. Siihen se hiihtämisinto sitten karisi. Minä olin oppinut siihen, että tervatut sukset olivat aina valmiina talon seinustalla ja hiihtämään mentiin ilman sen kummempia alkuvalmisteluja ja pelkästään pakkasella.

• Suksutin kirjoitti:

Luulin, että puusukset ovat historiaa, ja tervaustekniikka on enää suusta suuhun kulkevaa kansanperinnettä, mutta näköjään ei. Minä olen löytänyt puusuksikeitaan. Appiukko korjasi 60-luvulla talteen erään purettavan pienen koulun suksi- ja sauvavaraston. Suksissa on sellaisia siteitä, joihin voi tunkea ihan tavallisen kengän.

Olin innokas hiihtäjä niin kauan kuin puusukseni pysyivät ehjänä. Hankin myöhemmin muovisukset. Pakkaskelillä nekin luistivat ihan hyvin ilman mitään rasvaa, mutta aina ilmestyi jotain miespuolisia suksivoideasiantuntijoita niiden tuubiensa kanssa sähläämään ja selittämään, että pitää valita oikea voide kelin mukaan. Jotenkin minusta tuntui, että sukseni luistivat aina vähän huonosti. Oliskohan ollut virheellinen voitelu tai edellisen kelin voiteet vielä pohjassa. Siihen se hiihtämisinto sitten karisi. Minä olin oppinut siihen, että tervatut sukset olivat aina valmiina talon seinustalla ja hiihtämään mentiin ilman sen kummempia alkuvalmisteluja ja pelkästään pakkasella.

Ei tuossa montaa hetkeä mennyt kun guugletin. Puusuksilla minäkin aikoinaan ja sit muovisilla ja oli se yhtä tuskaa niitten voiteitten kanssa. Nyt en ole vuosiin hiihtänyt, kun en sellasia omista. :))
        Hyviä hiihtoretkiä sinulle :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      32
      6737
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4182
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      184
      3410
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      17
      3356
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2417
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2415
    7. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      25
      1952
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162